2000 luvulla dieseleista tehtiin helpommin vikaantuvia, pitkän ajomatkan vehkeitä

Anonyymi

Dpf järjestelmä on yksi iso este että minun käyttöautoni olisi diesel. En halua ottaa lisää stressiä ja sitä tietoa että ei voi ajella pätkäajoja koska dpf tukkeutuu jopa puolet nopeammin kuin pitkän matkan ja 100-120kmh ajossa kuumalla kesäkelillä saksan teillä tai espanjassa, ranskassa.


Toinen se ureasysteemi. Ei ole mahdollista näin kylmässä ilmastossa saada viattomaksi.

Kolmas on suomessa lisävero dieseliä käyttävissäm Kallista pitää autoa ja vielä autoa joka teknisesti ei suunniteltu kaikkeen käyttöön.


Dieseleiden aika meni ja muutos huonompaan alkoi 2000 luvun alkupuolella.

12

626

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hiukkasloukku (dpf) on nykyisin pakollinen myös bensa-autoissa.
      Minulla on ollut dpf-dieseleitä vuodesta 2008 lähtien eikä koskaan vielä ole ollut mitään ongelmia niiden kanssa. Liikun pk-seudulla valtaosan ajoistani eikä ajomatkat useinkaan ole kovin pitkiä kerralla. En edes ollut kuullut, saati tiennyt koko härvelin olemassaolosta kun sain v 2008 ensimmäisen dieselini.
      Ei pidä uskoa kaikkea soopaa mitä näistä tuuteista syötetään.

      Ureasysteemit ovat toimineet moitteettomasti jo vuosikymmen ajan ilman mitään ongelmia. En ole kuullut ongelmista muuta kuin näissä kaikenmaailman keskustelukanavissa jos minkälaisten ’asiantuntijoiden’ näppäimistöiltä suollettuna.
      Jos ureasysteemi pelottaa, niin voihan toki valita dieselin, jossa on toisenlainen typpioksidien puhdistusjärjestelmä. Kyllä niilläkin päästään euro6-luokituksen mukaisiin päästöihin.

      Dieselvero kuittaantuu kyllä helposti, jos ajat autollasi merkistä riippuen vajaan 20 tkm:n yli. Muutenkin on kyseenalaista kannattaako kalliimpaa dieselautoa hankkiakaan, jos ajomäärä on vähäinen. Bensa-auto on riittävän hyvä siihen ja nykyisin myös sähkö ja erilaiset hybriditkin ovat jo käypäsiä ja paranevat koko ajan. Diesel on edelleen lyömätön vähänkin isompien autojen osalta jos vuosittainen ajomäärä on suuri ja varsinkin jos autoa oikeasti tarvitsee pidemmille matkoille.

      Polttomoottoriautojen hankinta on muutenkn jo vähän kyseenalaista, jos autoa tarvii vain vähän ja lyhyille matkoille ja jos on mahdollisuus kotilataukseen. Jos siis uutta autoa mielii.

      • Anonyymi

        Dpf toimii kyllä ja on halpa korjata . Mulla maksoi 245 € uusi pönttö . Urea diiseliä en tule ostamaan , koska niissä on paljon vikoja ja korjaus maksaa tuhansia .


    • Anonyymi

      Pörssisähkön hinta heiluu 0.5-1.08€... Jos oletetaan optimistisesti että olisi keskitalvella 50snt/kW niin sähköauton keskikulutuksella 22kWh/100km maksaisi sähköautolla ajaminen 11€/100km. Minulla diesel auto vie seka-ajossa 4.5L/100km ja hinta on tällä hetkellä 2.1€/L, eli 9,45€/100km. Ajan halvemmalla kuin porhot ituhippi autoillaan. Sallikaa minun nauraa!

      • Anonyymi

        Minua ei naurata sähköautoilijoiden hinnan nousu mutta sen sijaan sähkölämmitteisen omakotitalon omistajille kyllä naurattaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minua ei naurata sähköautoilijoiden hinnan nousu mutta sen sijaan sähkölämmitteisen omakotitalon omistajille kyllä naurattaa!

        Sinua naurattaa sähkön hinnan nousu . Taidat olla aika yksinkertainen ihminen .


      • Anonyymi

        Jos on valinnut pörssisähkön, niin silloin oletettavasti auton latauskin on mahdollista ajoittaa yöaikaan jolloin sähkön hinta on jotain ihan muuta kuin keskipäivällä.

        Vähän myös epäilen että se dieselauto veisi talvellakin seka-ajossa 4.5l/100km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinua naurattaa sähkön hinnan nousu . Taidat olla aika yksinkertainen ihminen .

        2024 huhtikuuhun asti nauran. Siihen asti on itsellä 6 senttiä/kW.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on valinnut pörssisähkön, niin silloin oletettavasti auton latauskin on mahdollista ajoittaa yöaikaan jolloin sähkön hinta on jotain ihan muuta kuin keskipäivällä.

        Vähän myös epäilen että se dieselauto veisi talvellakin seka-ajossa 4.5l/100km.

        Voi kuule vie vähemmänkin kun vaan tolppa lämmittää ja ajelee nätisti. Itsellä aika raskas kaasujalka niin lipeää tuonne 4.5L.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi kuule vie vähemmänkin kun vaan tolppa lämmittää ja ajelee nätisti. Itsellä aika raskas kaasujalka niin lipeää tuonne 4.5L.

        Ehkä sitten niin, itse en koskaan päässyt talvella alle 5 litran, vaikka alla oli yleisesti taloudellisena tunnettuja HDI-koneita, auto tolpassa aina ja ajo suurimmalta osin pidempää maantiepätkää 80 km/h nopeudella. Sitä kokemusta vasten on hankala uskoa että seka-ajossa raskaalla kaasujalalla menee 4,5 litraa, olettaen siis että kyse on todellisesta kulutuksesta, ei ajotietokoneen luvuista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on valinnut pörssisähkön, niin silloin oletettavasti auton latauskin on mahdollista ajoittaa yöaikaan jolloin sähkön hinta on jotain ihan muuta kuin keskipäivällä.

        Vähän myös epäilen että se dieselauto veisi talvellakin seka-ajossa 4.5l/100km.

        Mun 2008 1,6 Hdi menee tuohon 4,5 /100km .


    • Anonyymi

      No, kertokaapa miten ne lähinnä urbaanissa ympäristössä paljon pätkää ajalevat taxit kuitenkin vaikuttavat tulevan ihan hyvin toimeen dieseleiden nykyteknikkan kanssa.

      Entä kaikki ammattikäytössä olevat urbaanin lähiön diesel-pakut.

      Paljon on sosiaalisessa mediassa pelkotiloja ja legnedaa dieseleiden ympärillä ;-)

      • Anonyymi

        Ammattikäytössä, jossa onpaljon raskasta ajoa ja varsinkin, jos vielä vähänkin pidempiä matkoja, diesel on käytännössä ainoa järkevä vaihtoehto ainakin vielä toistaiseksi.
        Polttoainetaloudellisuuden vuoksi, mutta ennenkaikkea kestävyyden vuoksi. Eikä mukavuuskaan ole vähäpätöinen juttu, kun kuljettaja viettää lähes koko päivän ratin takana.
        Ei ammattiliikenteessä käytettävien autojen seisottaminen korjaamoilla tule kysymykseen, sehän vasta kallista olisi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3108
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1265
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1251
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1056
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1010
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      956
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      52
      947
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      914
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      826
    Aihe