Mitä jos on uskovainen vanhempi, mutta ei itse usko

Anonyymi

Mun suku isän puolen suku on tosi uskovainen. Ongelma on se, että minä ja pikkusiskoni emme usko kristinuskoon. Minulla olisi nyt vissiin tänävuonna ripari, mutta en halua mennä. Minä ja pikkusiskoni haluaisimme erota kirkosta. Äidilleni asia olisi täysin ok, koska hänkään ei kuulu enää kirkkoon, mutta jos en mene riparille, todennäköisesti isäni ja/tai mummani painostavat.

Voinko vain jyrkästi kieltytyä menemästä, ja suututtaa isäni ja mummani, sillä asiahan ei heille periaatteessa kuulu koska uskonnonvapaus.

Ihan turha kommenteissa tulla sanomaan että "mee nyt vaan, sehän on vaan viikko ja riparilla on oikeesti ihan kivaa", sillä näin ei ole. Rippikouluun kuuluu myös kirkon tilaisuuksissa käymisiä ja ulkoa opeteltavia asioita.

En haluaisi tuhlata vähäistä vapaa-aikaani asiaan, joka ei kiinnosta hölkäsen pöläystä. Miksi muutenkin ihmisten koko elämä perustuu uskontoon? Esim. yntymä, kuolema, häät.

Miksi kouluissa ei opeteta suomalaisia muinaisuskontoja, tai luonnonuskontoja, sillä nehnän olivat suomessa ensin?

9

86

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tää oli sitten murkun provo ja sepitys? 🤔

      • Anonyymi

        Miten vaan. Tarkotus oli jakaa omia mielipiteitä , hertää keskustelua ja kertoa "ongelmastani". Uskon että moni muu nuori on suunnilleen samassa tilanteessa, niin muiden kokemuksista voisi olla kiinnostava kuulla. Omasta mielestäni teksti ei ollut provosoiva tai loukkaavaketään kohtaan, mutta olen vain ihminen.

        Oletko itse käynyt riparin, tai kuulutko kirkkoon?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten vaan. Tarkotus oli jakaa omia mielipiteitä , hertää keskustelua ja kertoa "ongelmastani". Uskon että moni muu nuori on suunnilleen samassa tilanteessa, niin muiden kokemuksista voisi olla kiinnostava kuulla. Omasta mielestäni teksti ei ollut provosoiva tai loukkaavaketään kohtaan, mutta olen vain ihminen.

        Oletko itse käynyt riparin, tai kuulutko kirkkoon?

        Usko on vapaaehtoinen jos oikeesti ei sydämmessä ole uskovainen niin miksi näytellä.
        Isänä ja ukkina oon nähnyt uskon kieltämistä.
        Nuoret on sanoneet etteivät oo uskomassa itse kunnioitan rehellisyyttä.
        Saa ihmisille näytellä mut mitä järkee siinä.
        Lapset ja lapsetlapset ovat yhtä rakkaita kaikki joskus tuntuu että nää uskottomat vielä lähempänä jotenkin rukouksissa enemmän.
        Toisiamme kunnioitamme emme pilkkaa emmekä halveksi emmekä aseta arvojärjestystä.
        Parempi rehellinen on mitä on.
        Tunsin kerran naisen joka oli lestadiolainen perheen äiti joka vieraita miehiä uskottomia seksi seuraa aina haki eräs hieroja kertoi tään.. Nolo homma kun käry kävi


    • Anonyymi

      Aloitus on väärässä paikassa. Oikea paikka olisi esim. suku on pahin tai paras. Perhe luokassa voi olla myös paikka tälle. Mutta mielestäni vastaus aloitukseen on se ettei sinun ole pakko mennä riparille. Et ole alle 18v iässä oikeutoimikelpoinen ja joudut odottamaan kolme vuotta 18v ikään minkä jälkeen voit itse erota seurakunnan jäsenyydestä yhdellä hiiren klikkauksella eikä kukaan tule arvostelemaan päätöstä.

    • Anonyymi

      Kävin riparin. Sain kavereita ja ajateltavaakin. Hyvä kokemus. Tutustutaan siinä tietysti kristinuskoon, mutta tietääkseni kukaan ei tullut uskoon. Lisää ymmärrystä ehkä sain? - hyväksyntää, suvaitsevaisuutta, ilmastonmuutosta yms. pohdittiin paljon.

    • Anonyymi

      Tee niin kuin itsestäsi parhaalta tuntuu. Suomessa on uskonvapaus. Kristinusko jyräsi alleen Euroopassa kaikki muinaisuskonnot keskiajalla.

    • Anonyymi

      Tietysti voit ihan vaan kieltäytyä ja olla menemättä. Itse olin aikanaan vähän samanlaisessa tilanteessa, en mennyt. Painostusta voi tulla, mutta itse sinä sen päätät.

      Ikävä kyllä tuon kirkosta eroamisen suhteen sulla ei ole muuta mahdollisuutta kuin odottaa, että täytät 18. Mulla isä olisi suostunut erooni, mutta äiti ei. Hoidin sitten asian 18 vuotis syntymäpäivänäni.

      Mieti nyt kuitenkin vielä kerran läpi mihin kaikkeen tuo vaikuttaa ja saattaako sua myöhemmin harmittaa. Itse en kirkon toimituksia kaipaa, joten mulle päätös oli oikea.

    • Anonyymi

      Siellä pohditaan elämää ja vietetään aikaa kavereiden kanssa. Kivat muistot on jäänyt leiriltä.

    • Anonyymi

      Uskonnot ja uskomukset ovat plaseboilmiöitä ihmisessä. Ei muuta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      429
      1906
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      198
      1593
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1441
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      179
      1423
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1066
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      1050
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      976
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      120
      968
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      96
      948
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      906
    Aihe