Omaehtoinen opiskelu työttömänä

Anonyymi

Onko jollainen kokemusta "omaehtoisesta opiskelusta" työttömänä? Kiinnostaisi kuulla kokemuksia ja kuvauksia siitä, millaisissa tilanteissa tämä on ollut mahdollista.

27

1385

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Muiden vanhoilla kokemuksilla tuskin teet enää mitään, koska 1.5.2022 kaikki muuttui työnhaun suhteen. Omaehtoisesta opiskelusta nykysäädännön mukaan sanotaan TE:n sivuilla näin:

"Omaehtoisia opintoja suorittavan on yleensä haettava 3 työpaikkaa 3 kuukauden aikana."

• Anonyymi

Ok. Tuo oli uutta tietoa minulle. Vielä täsmentävä kysymys: eli siis tätä tarkastellaan 3 kk jaksoissa ja jokaisen jakson aikana tulee hakea 3 työpaikkaa? Voin tietty itsekin lukea tuolta, mutta jos sinulla on valmiina vastaus, niin kerro ihmeessä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ok. Tuo oli uutta tietoa minulle. Vielä täsmentävä kysymys: eli siis tätä tarkastellaan 3 kk jaksoissa ja jokaisen jakson aikana tulee hakea 3 työpaikkaa? Voin tietty itsekin lukea tuolta, mutta jos sinulla on valmiina vastaus, niin kerro ihmeessä.

Niin sen ohjeen ainakin itse ymmärrän. Kannattaa kysäistä asiaa omalta työvoimaneuvojalta. Varmaan sieltä kyllä soittavat sinulle, jos työnahakijana olet.

Työnhakuvelvoitteet eri tilanteissa:
        https://www.tyj.fi/news/tyonhakijan-on-toukokuusta-alkaen-haettava-neljaa-tyopaikkaa-kuukaudessa/

Itse olen osa-aikatyössä. Siinäkin on silti velvoite hakea joko lisätunteja nykyiseltä työnanantajalta, tai sitten hakea lisätunteja uudesta työpaikasta, eli on otettava usemapi työ vastaan, jos saa. Työnhakuvelvoite osa-aikatyössä on 1 työnhaku/3kk.

• Anonyymi

Vanhoja ketjuja aiheesta löytyy.
      Itse aloitin työssäollessani Avoimessa Yliopistossa ja jatkoin siellä, kun jäin työttömäksi. Kun pääsin yliopistoon sisään, mun piti saaman opiskella tyött.turvalla. Ei onnistunut, kun tarvitsemani kurssit järjestettiin keväällä ja mun olisi pitänyt suorittaa 30op 28.2. mennessä. Opintotukea aloin saada heti, kun ymmärsin hakea.
      Ota selvää opinnoista, joita haluat opiskella. Kysele alan opiskelijoilta. Jos yliopistoon haet, ota selvää kurssien ajoituksesta.
      Voitko tehdä jotain pätkää ja rahoittaa sillä elämääsi?

• Anonyymi

Ovat hyvin opiskeluvastaisia. Eivät salli edes Avoimessa opiskelua. Nyt hallitus on muuttanut mielensä ja sallisi vähäiset Avoimen opiskelut. Minua ei kiinnosta enää. Mieli muuttuu koko ajan. Meinasin saada karenssia, kun toinen sanoo toista ja toinen toista.

• Anonyymi

Ei kannata olla harmaalla vyhykkeellä
        Pysy kaukana opikeluists

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei kannata olla harmaalla vyhykkeellä
        Pysy kaukana opikeluists

Toki jos pääset ihan vaikka lääkikseen
        Niin sinnevään

• Anonyymi

Minä pidin joskus omaehtoista lomaa eli ilmoitin olevani työmarkkinoitten ulkopuolella jonkin aikaa, jolloin ei myöskään tukia maksettaisi. Heidän ohjeittensa mukaan tukien piti sen jälkeen jatkua normaalisti, siitä päivästä lähtien, kun taas ilmoittaisin olevani työmarkkinoitten käytettävissä. Katin kontit! Hakuruljanssi alkoi alusta, niin kuin olisin ensimmäistä kertaa tullut työnhakijaksi ja tuli omavastuuaikakin uudestaan!

• Anonyymi

Kuulostaa aika p*askalta, mutta tätä tää on. Yhteyshenkilö soitti mulle ja yritin olla varovainen sanoissani. Mun pitää toimittaa sinne tukku papereita ennen kuin asia etenee. Sanoi kyllä mulle, että kannattaa tarkkaan miettiä mitä selvityspyynnön vastauksiin kirjoittaa. Mulla ei ole ihan yksinkertainen tilanne nyt.

Olin opintovapaalla ja sain niiden opintojen jälkeen erillishaussa tutkintopaikan, mutta en ole lainkaan varma haluanko opiskella tutkintoa. Nyt kun ei ole muuta niin opiskelen, mutta olisin työmarkkinoiden käytettävissä. Näin sanoin virkailijalle, mutta eipä taida tuo kelvata, pitäisi siis 100 % päivästä käyttää työnhakuun.

Sanoin, että saatan tehdä niin, että irtisanon opiskelupaikkani (tai ilmoittauduin poissa olevaksi, jos tämä kelpaisi), niin suositteli kuitenkin odottamaan päätöstä. Ei vissiin ole mahdollisuutta opiskella "salaa". :)

• Anonyymi

Opiskelu työttömyyspäivärahalla:
        https://www.kela.fi/tyollistymista-edistavat-toimenpiteet
        (mm. omaehtoinen opiskelu)

Toinen vaihtoehto on opiskelu opintotuella - ei työttömyyspäivärahalla, jolloin saa tienata vain jonkin verran osa-aikaisuuden takia sekä opintojen päätoimisuuden (60 op/lukuvuosi) osoittamiseksi. Katso tulorajat Kelan sivuilta!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Opiskelu työttömyyspäivärahalla:
        https://www.kela.fi/tyollistymista-edistavat-toimenpiteet
        (mm. omaehtoinen opiskelu)

Toinen vaihtoehto on opiskelu opintotuella - ei työttömyyspäivärahalla, jolloin saa tienata vain jonkin verran osa-aikaisuuden takia sekä opintojen päätoimisuuden (60 op/lukuvuosi) osoittamiseksi. Katso tulorajat Kelan sivuilta!

Joo mut tuo opintoraha ei ole 3:ee sataa ja toimeentulotukea saadakseen on otettava opintolainaa ensisijaisesti, joten siinä on melkoinen kynnys lähteä opiskelemaan. Työmarkkinatuella ei tarkastella omaisuutta ,mutta opiskelijaksi siirryttyäsi kun et ole työtön työnhakija sitä tarkastellaan joten käytät kaiken ylimäärisen joka on säätynyt ja myös myyt ylitse tarpeen katsotun omaisuuden pois, joten alanvaihtajalle joka on työelämässä jo toiminut tuo vaihtoehto ei taida olla reaalisesti kovin potenttiaalinen vaihtoehto . Kouluttautuminen työmarkkinatuen varassa kokonaan alaa vaihtaen olisi jo toinen juttu, mutta taitaa olla nuo polut kapeanlaiset. Kuntouttavaa ,työvoimakoulutusta työhakua opetellen yms hömppää joka ei loppupeleissä johda mihinkään, ellei nyt satu oppisopimusta saada solmittua työpaikka sidonnaisesti, jolloin palkka juoksee ja oppi tulee työn ohessa.

• Anonyymi

Ei ole hölmöilyllä rajoja kun noita juttuja lukee.

• Anonyymi

Ei. On tässä rumbassa elinikäinen kouluttautuminen unohtunut. Minullekin oikein kiukkusesti huudettiin, että mikään korkeakoulutus ei sinulle kuulu, kun jo kaksi p***ka-ammattia on hankittu, jotka eivät työllistä.

• Anonyymi

Aina voi omaehtoista opiskeua tehdä on työssä tai ei ole.

• Anonyymi

Kannattaako kuitenkin yrittää? Pitäisi toimittaa pumaska papereita työkkäriin ja mietin maksaako vaivaa lähetellä ja selvitellä? Vai kannattaako vaan keskittyä siihen, että mitään ei tipu ja jatkaa opiskelua nollatuloilla ja toivoa, että joskus valmistuisi ja saisi töitä.

• Anonyymi

Ja siis olen aiemmin käyttänyt opintotukikuukauteni, joten se ei ole vaihtoehto.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja siis olen aiemmin käyttänyt opintotukikuukauteni, joten se ei ole vaihtoehto.

Vain korkea-asteella on rajoitettu opintotukikuukausien määrä, mutta toisella asteella voi halutessaan opiskella opintotuella vaikka koko työiän (16-65) rajatta.

Jos/kun Kelan korkeakouluopintotuki on loppuunkäytetty, kannattaa tehdä laskuritesti aikuiskoulutustuesta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vain korkea-asteella on rajoitettu opintotukikuukausien määrä, mutta toisella asteella voi halutessaan opiskella opintotuella vaikka koko työiän (16-65) rajatta.

Jos/kun Kelan korkeakouluopintotuki on loppuunkäytetty, kannattaa tehdä laskuritesti aikuiskoulutustuesta.

Korkeakouluopintotuki juurikin käytetty. Aikuiskoulutustuella olin silloin kuin vielä olin työsuhteessa.

• Anonyymi

Se ei ole mahdollista. Kysyin sitä itse itselleni aikoinaan. Tiput pois rahoilta. Jos opiskelet niin ole siitä ihan hiljaa ja katso ettei se tule työtönaikana missään ilmi.

• Anonyymi

Luulisi, ettei onnistu silloin kun on ilmoittautunut lukuvuodelle niin kuin olen tehnyt. Olettavat varmaankin, että olen täyspäiväinen opiskelija. Pitäisi toimittaa opiskelijatodistus sinne. En tiedä sitten, jos ilmoittaudun jatkossa poissa olevaksi niin silloin en olisi opiskelija ja voisin saada tukea. En vain tiedä miten käytännössä onnistuu opiskelu sinne kouluun hyshys, jos olen poissa oleva. :D

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Luulisi, ettei onnistu silloin kun on ilmoittautunut lukuvuodelle niin kuin olen tehnyt. Olettavat varmaankin, että olen täyspäiväinen opiskelija. Pitäisi toimittaa opiskelijatodistus sinne. En tiedä sitten, jos ilmoittaudun jatkossa poissa olevaksi niin silloin en olisi opiskelija ja voisin saada tukea. En vain tiedä miten käytännössä onnistuu opiskelu sinne kouluun hyshys, jos olen poissa oleva. :D

Ei kannata yrittää opiskella salaa. Suoritetuista opintopinnoista menee tieto kelaan.
        Jos ei ole sisällä yliopistossa, ei voi suorittaa pinnoja, paitsi Avoimessa.

• Anonyymi

jos opettelee työttömänä keittää pontikkaa ja opettelee myymään, niin onko se omaehtoista opiskelua yrittäjäksi ..

• Anonyymi

Ilmainen vinkki, jos haluaa oikeasti varman työpaikan, tienata todella hyvää palkkaa ja on halukas tekemään 6-12 kk verran töitä asian eteen MUUTAMAN TUNNIN JOKA PÄIVÄ. Toivon että kun itse aloitin, olisipa joku kertonut asian minulle näin lyhyesti ja selkeästi.

Jos olet normaaliälyinen, osaat jonkin verran englantia ja jaksat oppia uutta, koskaan ei ole liian myöhäistä opiskella ohjelmistokehittäjäksi, niille löytyy AINA hyväpalkkaisia töitä. Noin 2 vuoden päästä saat alkupalkkana väh. 3500 € ja pari vuotta myöhemmin vähintään 5000 € / kk, sitten 8000 / kk kun olet pro 7 vuoden jälkeen.

Tämä siis jos olet nyt alle 30 vuotias, jos olet yli 30, sinun on muutettava Suomesta, tai hankittava etätyö (jotka ovat vähän haastavampia saada), niin voit toimia erittäin hyvin palkattuna koodarina seuraavat 25 vuotta, samalla onnellisuutesi ja elintasosi paranee huomattavasti työttömyyteen verrattuna. Esim. Ruotsissa jossa itse olen, palkataan lähes jokainen joka osaa koodata edes vähän ja kaikki palkat väh. 4500 €. Suomessa koodarin palkat on 1500 € vähemmän kuin useimmissa EU maissa. Lisäksi Suomessa ikärasismi alkaa koodaajille 30 vuoden iässä, 38 vuoden iässä hakemuksiisi ei enää vastata, Ruotsissa en ole huomannut sellaista ja täytän pian 50, enkä osaa edes hyvin ruotsia.

Tässä pikatie:

Opiskele YouTubesta tai esim. udemy saitilta kursseja jonka aihe on React ohjelmointi (ja lisäksi MongoDB, Express ja Node, eli ns. MERN stack). React on tällä hetkellä ja ainakin seuraavat 5 vuotta halutuin ohjelmointitekniikka. Kannattaa opiskella 3-5 kurssia HYVIN. Opiskele 6 - 12 kk väh. 2-3 tuntia päivässä samalla koodaten ne omalla koneella. Vaatii vähän asiaan paneutumista ja tekniikat tulee oikeasti oppia, mutta nämä ovat helposti opittavia asioita kenelle tahansa normaaliälyiselle jos vain viitsii tehdä töitä sen eteen. Ei tarvitse olla superviksu tai hyvä matematiikassa kuten joskus 80 -luvulla piti. Se ei myöskään maksa yhtään mitään.

Hae YouTubessa hakusanoilla: React for beginners, MERN stack, esim:
      https://www.youtube.com/watch?v=f55qeKGgB_M
      https://www.youtube.com/watch?v=RVFAyFWO4go
      (Samalla tulee oppia toki JavaScriptiä ja vähän HTML:ää ja CSS:ää)

Miksi alistuisit epäonnistuneen Suomen tilanteeseen ja toivottomuuteen? Suhteellisen pienellä työllä ja päättäväisyydellä voit hankkia uuden elämän itsellesi parissa vuodessa. Suosittelen vahvasti harkitsemaan, kuka tahansa ja minkä ikäinen sitten oletkin. Ota haaste vastaan, kokeile jotain uutta, älä ala heti keksimään perusteluja miksi ei, vaan mitä jos...

• Anonyymi

Jäin 1op vajaaksi 6kk tavoitteesta, katkaistiin tuet ja piti maksaa 6kk tuki vielä takaisin tuon takia

Perintään meni enkä ole toipunut vieläkään

• Anonyymi

Sairas yhteiskunta. Ennen kuntapelleilyä ketään ei kiinnostanut mitä harrastat. Olivat tyytyväisiä, kun ei tarttenu itse järjestää virikkeitä.

• Anonyymi

Millonkohan kieltävät Työväenopiston?

• Anonyymi

Samoin kansanopistojen ilta- ja viikonloppuopinnot (eivät tutkintotavoitteisia) sekä kansalaisopistojen ja kolmannen sektorin kurssitarjonnat ilman tutkintotavoitteita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      40
      1420
    2. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      98
      1355
    3. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      290
      1255
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      109
      1115
    5. Mitä on eilen sattunut?

Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      19
      1061
    6. Milloin tapasit kaivattusi

ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      65
      1038
    7. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1019
    8. Oletko mokannut

Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      71
      1012
    9. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      176
      878
    10. Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!

Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju
      Tanssi
      18
      841
    Aihe