Tärkeimmät valintakriteerit uudelle autolle

Anonyymi

Saiskohan asiallista keskustelua. Olis mielenkiintoista tietää mitä kukakin painottaa uuden auton hankinnassa.

Kun auton koko ja käyttötarve selvillä niin oma painotus suunnilleen näin.
1. Mukavuus. Auton pitää olla hiljainen, penkin säädöt sopivat ja ajamisen sujua niin, ette mikään häiritse.
2. Ostamisen helppous. Yhdenkään konfiguroitavan auton kanssa ei ole hermot kestäneet kalkkiviivoille. Ja muutenkin aina mielellään nopea toimitus alle 2 kk jaksaa odottaa, sitten voi olla jo muu malli mielessä. Nopean toimituksen malleista katson vähän mitä varusteita valmiina ja puuttuuko jotakin minkä ehdottomasti haluaa.
3. Auton ylläpitokulut, esim kuinka monta huoltoa joutuu tekemään vuodessa jos ajaa 24tkm, kulutus ja vakutukset yms.
4. Jos tässä vaiheessa useampi ehdokas niin sitten merkitsee kokonaishinta mahdollisinen rahoituksineen. 0% korkoinen laina kannattaa ottaa aina. Huonompikin sijoittaja saa sille pääomalle paremman tuoton.

50

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minä vähemmän konfiguroin autoa. Kävelen myyjän luo ja kerron hänelle, mitä ominaisuuksia autooni tarvitsen. Hän räknää vaihtoehdot ja sanoo mitä maksaa. Jos ei natsaa, niin menen kotiin ja mietin, mihin autokauppaan seuraavaksi.

      • Anonyymi

        Ja noin sinulle myydään mitä myyjä sinulle ujuttaa. Tyhmähän sinun juttusi on.


    • Anonyymi

      Helposti kävi osto nytkin tänään, kuten aina ennenkin, kunhan on vaan tuota siihen käytettyä yleistä valuuttaa, eli EUROJA lompakossa. Kaupat tuli, ja sain siihen vieläpä ne lisävarusteet, mitkä halusinkin, joten mikähän ongelma noista on aloittajalla? 😆

      • Anonyymi

        Ja juuri nyt teit se kaupan ja ihan käteisellä lompakosta.
        No sitten auto oli joku muutaman ritsa ja häkkijobbarilta. Autoliikkeet eivät ota isoja summia käteistä vastaan, hihii!


    • Anonyymi

      Onko täällä aina oletuksena, että on joku ongelma keskustelun avauksissa. Ehkä oli vähän liikaa tosiaa pyydetty, löytyiskö asiallista keskustelua. Ihan omasta mielenkiinnosta kyselin mitä eri perusteita ihmisillä on autonvaihtoon.

      • Anonyymi

        Ei minkäänlaisia perusteita, koska hyvää on turha vaihtaa pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei minkäänlaisia perusteita, koska hyvää on turha vaihtaa pois.

        Totta. Yleensä autonvaihtoon ei ole mitään järkiperusteita.


    • Anonyymi

      Vai konfigurointi on vaikeaa, voiko se olla helpompaa?
      Jos haluaa itse valitsemansa auton ja siihen ne varusteet mitä haluaa, niin autoa joutuu odottamaan normaalissa tilanteessa 4-6 kk.
      Jos 2kk on must, niin aika pieneksi valikoima jää ja saa vain niitä hyljeksittyjä merkkejä ja malleja.

      • Anonyymi

        Juuri kun kyselin tarjouksia uusista autoista, niin oli ihan 12 kk jopa tavallisella bensa mallilla. Vaihdokin arvoa alettiin arpomaan kuinka paljon tulee km.
        No mielenkiinto loppui tuossa vaiheessa. Löysin kuitenkin itselle mieluisen mallin ihan 1 kk toimitusajalla ja kattavilla varusteilla.


      • Anonyymi

        Omalla kohdallani saan auton heti käyttöön ensi viikolla, kun hangon varastossa on sellainen yksi kappale valmiiksi toimitettuna asiakkaalle. Vähän vielä lisävarusteita siihen, niin tulee minulle viikon päästä. Ei kai paha? Ja käteisellä totta kai. 😆


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omalla kohdallani saan auton heti käyttöön ensi viikolla, kun hangon varastossa on sellainen yksi kappale valmiiksi toimitettuna asiakkaalle. Vähän vielä lisävarusteita siihen, niin tulee minulle viikon päästä. Ei kai paha? Ja käteisellä totta kai. 😆

        Mielestäni pitää kaikki liikenevä raha laittaa laskeviin osakkeisiin nyt, että seuraava sukupolvi pääsee nauttimaan niistä nousevista osakkeista täysimääräisesti!! Ei sitä omaa tienattua rahaa kannata itse käyttää, vaan sijoittaa se nimen omaan seuraavalle sukupolvelle!! 😆


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri kun kyselin tarjouksia uusista autoista, niin oli ihan 12 kk jopa tavallisella bensa mallilla. Vaihdokin arvoa alettiin arpomaan kuinka paljon tulee km.
        No mielenkiinto loppui tuossa vaiheessa. Löysin kuitenkin itselle mieluisen mallin ihan 1 kk toimitusajalla ja kattavilla varusteilla.

        Niitä voi saada suoraan varastosta joista ei ole kysyntää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niitä voi saada suoraan varastosta joista ei ole kysyntää.

        No sehän onkin hyvä jos sieltä sitten löytyy itselle mieluinen malli. Antaa muitten seistä ämpärijonossa, ei kaikki tartte samanlaista ämpäriä kuitenkaan🤣🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niitä voi saada suoraan varastosta joista ei ole kysyntää.

        Ja niitä, joissa maahantuoja aisti vuosi sitten, että komponenttipula on vain pahenemassa ja laittoi varaston paksuksi. Osa maahantuojista on ollut aivan kuutamolla siinä minkälaista pulaa autoista on.
        Kannattavuus on maahantuojilla periaatteessa kunnossa kun varaston kierto on huiman hyvä, mutta todellisuudessa tulosta tekevät ne, jotka ovat ottanneet tavaraa varastoon siitä huolimatta, että se laskee laskennallista kannattavuutta kiertonopeuden pudotessa. Tietysti pitää osata ottaa oikeaa tavaraa varastoon, joka tällä hetkellä on 1. sähköautoja 2. hybridiatuoja latausmahdollisuudella tai ilman 3. halpoja bensiinikäyttöisiä kauppakasseja.
        Esimerkiksi Toyotan menestys tänä vuonna on perustunut siihen, että autoja on ollut hyvin saatavilla, ei niinkään siihen, että Toyotan mallit olisivat niin ylivoimaisen haluttuja kuin miltä nyt näyttää.


      • Anonyymi

        Ei konfigurointi vaikeaa ole mutta vittumaista. Esim. monet saksalaismerkit ketjuttavat lisävarusteita. Tyyliin jos haluat vaikka taittuvat sivupeilit niin sitten alat tulkitsemaan hinnastoa jossa lukee että ne sisältyvät pakettiin jossa on puoli tusinaa minulle turhaa varustetta. Parhaimmillaan vielä että paketti tarvitsee lisäksi paketit 2 ABc ja 35h.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei konfigurointi vaikeaa ole mutta vittumaista. Esim. monet saksalaismerkit ketjuttavat lisävarusteita. Tyyliin jos haluat vaikka taittuvat sivupeilit niin sitten alat tulkitsemaan hinnastoa jossa lukee että ne sisältyvät pakettiin jossa on puoli tusinaa minulle turhaa varustetta. Parhaimmillaan vielä että paketti tarvitsee lisäksi paketit 2 ABc ja 35h.

        Juuri tuon takia en ole koskaan päässyt tilaukseen asti konfiguroitavilla autoilla.


    • Anonyymi

      Moni pitää itseään rahamiehenä ja kehuu tuota käteisellä ostamista. Itse katson aina rahoituksen ehdot vaikka rahaa olisikin ostaa käteisellä. Monesti auton kylkiäisenä saa halvempaa lainaa kuin markkinoilta yleensä. Auton pääoma on sen verran iso, että sillä saa kyllä ihan kohtuullisen tuoton 3-4 vuoden aikajänteellä. Ei mitään järkeä laittaa sitä käteistä autoon, jonka arvo puolittuu muutamassa vuodessa.

      • Anonyymi

        Höpöhöpö, rahamiehen ei tarvitse kikkailla joillain pikkusummilla ja osamaksuilla jne...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö, rahamiehen ei tarvitse kikkailla joillain pikkusummilla ja osamaksuilla jne...

        Rahamiehet tietää mitä tekee, eikä tee siitä suurta numeroa. Näillä setelitukkujen heiluttelijoilla on harvemmin käsitystä siitä miten varallisuus kasvaa pienistä virroista.
        Rahat hankittu säästämällä palkkatyöstä tai sitten ollut joku onnekas pöllinsahaus firma mistä saanut pääomaa.
        Sitten on mielestään tehnyt hyvän sijoituksen kun ostaa käteisellä auton, jonka arvo puolittuu muutamassa vuodessa. Tuo on sellaista lottovoittajan talouden pitoa. Ostellaan kaikkea kivaa niin kauan kun rahaa on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rahamiehet tietää mitä tekee, eikä tee siitä suurta numeroa. Näillä setelitukkujen heiluttelijoilla on harvemmin käsitystä siitä miten varallisuus kasvaa pienistä virroista.
        Rahat hankittu säästämällä palkkatyöstä tai sitten ollut joku onnekas pöllinsahaus firma mistä saanut pääomaa.
        Sitten on mielestään tehnyt hyvän sijoituksen kun ostaa käteisellä auton, jonka arvo puolittuu muutamassa vuodessa. Tuo on sellaista lottovoittajan talouden pitoa. Ostellaan kaikkea kivaa niin kauan kun rahaa on.

        Millähän tavalla järkevämpää on ostaa luotolla auto, jonka arvo puolittuu muutamassa vuodessa, kuin tehdä sama asia käteisellä?
        Käteisellä ostaessa on ainakin se sijoitusta parantava vaikutus, että ehkä tulee ostaneeksi halvemman auton kuin luotolla.
        Joku aina sanoo, että auto kannattaisi ostaa rahoituksella ja laittaa rahat poikimaan pörssiin, mutta jos näin teki tuossa viime vuoden kesällä, niin saattaa tietysti mietityttää nyt laskeeko auton arvonalenemaan mukaan sijoitustappiot vai ei. Markkina on ollut sen verran turbulenttia, että löytyy aika vähän sellaisia sijoittajamestareita, joiden 2021 loppupuoliskolla tekemät sijoitukset olisivat nyt vuotta myöhemmin oikestai plussalla.
        Totta kai jälkiviisasteluna löytyy osakkeita tai rahastoja, jotka ovat plussalla, kysymys on siitä onko moni autorahansa pörssiin laittanut osannut tehdä näitä jälkiviisaita valintoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millähän tavalla järkevämpää on ostaa luotolla auto, jonka arvo puolittuu muutamassa vuodessa, kuin tehdä sama asia käteisellä?
        Käteisellä ostaessa on ainakin se sijoitusta parantava vaikutus, että ehkä tulee ostaneeksi halvemman auton kuin luotolla.
        Joku aina sanoo, että auto kannattaisi ostaa rahoituksella ja laittaa rahat poikimaan pörssiin, mutta jos näin teki tuossa viime vuoden kesällä, niin saattaa tietysti mietityttää nyt laskeeko auton arvonalenemaan mukaan sijoitustappiot vai ei. Markkina on ollut sen verran turbulenttia, että löytyy aika vähän sellaisia sijoittajamestareita, joiden 2021 loppupuoliskolla tekemät sijoitukset olisivat nyt vuotta myöhemmin oikestai plussalla.
        Totta kai jälkiviisasteluna löytyy osakkeita tai rahastoja, jotka ovat plussalla, kysymys on siitä onko moni autorahansa pörssiin laittanut osannut tehdä näitä jälkiviisaita valintoja.

        Sehän riippuu tietysti siitä luoton hinnasta kuinka järkevää se on. Tänäkin vuonna on näkynyt vielä nollakorkoisia lainoja. Kyllä kaikki varmasti keksii helposti paremman tuoton rahalla jos laina on ilmainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millähän tavalla järkevämpää on ostaa luotolla auto, jonka arvo puolittuu muutamassa vuodessa, kuin tehdä sama asia käteisellä?
        Käteisellä ostaessa on ainakin se sijoitusta parantava vaikutus, että ehkä tulee ostaneeksi halvemman auton kuin luotolla.
        Joku aina sanoo, että auto kannattaisi ostaa rahoituksella ja laittaa rahat poikimaan pörssiin, mutta jos näin teki tuossa viime vuoden kesällä, niin saattaa tietysti mietityttää nyt laskeeko auton arvonalenemaan mukaan sijoitustappiot vai ei. Markkina on ollut sen verran turbulenttia, että löytyy aika vähän sellaisia sijoittajamestareita, joiden 2021 loppupuoliskolla tekemät sijoitukset olisivat nyt vuotta myöhemmin oikestai plussalla.
        Totta kai jälkiviisasteluna löytyy osakkeita tai rahastoja, jotka ovat plussalla, kysymys on siitä onko moni autorahansa pörssiin laittanut osannut tehdä näitä jälkiviisaita valintoja.

        Olen nähnyt monenlaista auton ostajaa. Yllättävän moni on sellainen, että menee vaan tutun kauppiaan luokse pullakahveille ja katsoo mitä saa vaihtoautosta ja tilaa sitten uuden samanlaisen.
        No voihan sen noinkin tehdä. Itse katson vähintään kaksi suunnilleen samanlaista autoa, joissa eri valmistaja ja eri myyntiketju. Sitten pyydän tarjoukset molemmista, niin saa vaihtoauton arvon suurinpiirtein selville. Ainahan se kannattaisi myydä ensin itse pois ja kysyä tarjous uudesta suoralla kaupalla. Mutta tuossa on liikaa säätämistä jos tarvitsee autoa koko ajan.
        Aina otan myös nollakorkoisen lainan vaikka pystyisi käteisellä maksamaan. Vähän kannattaa noita kustannuksia laskea excelissä. Pienellä vaivalla säästää helposti muutaman tuhannen vaihtovälillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millähän tavalla järkevämpää on ostaa luotolla auto, jonka arvo puolittuu muutamassa vuodessa, kuin tehdä sama asia käteisellä?
        Käteisellä ostaessa on ainakin se sijoitusta parantava vaikutus, että ehkä tulee ostaneeksi halvemman auton kuin luotolla.
        Joku aina sanoo, että auto kannattaisi ostaa rahoituksella ja laittaa rahat poikimaan pörssiin, mutta jos näin teki tuossa viime vuoden kesällä, niin saattaa tietysti mietityttää nyt laskeeko auton arvonalenemaan mukaan sijoitustappiot vai ei. Markkina on ollut sen verran turbulenttia, että löytyy aika vähän sellaisia sijoittajamestareita, joiden 2021 loppupuoliskolla tekemät sijoitukset olisivat nyt vuotta myöhemmin oikestai plussalla.
        Totta kai jälkiviisasteluna löytyy osakkeita tai rahastoja, jotka ovat plussalla, kysymys on siitä onko moni autorahansa pörssiin laittanut osannut tehdä näitä jälkiviisaita valintoja.

        Miksi ihmeessä käteisellä tulisi ostaneeksi halvemman auton kuin rahoituksella. Autoa hankkiessa selvitetään ensin minkälaisen auton tarvitsee ja haluaa ostaa. Eiköhän se auto ole ihan sama ostaako sen käteisellä vai rahoituksella. Vai meinaatko, että rahoituksella alkaa lisäilemään kaikkea turhaa varustelua autoon. Tai jos on katsonut, että vaikka iso farmari Octavia on sopiva tarpeisiin mutta ihan liian kallis niin ostetaankin Dacia Sandero käteisellä vaikka auton tilat ei sitten riitä mihinkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millähän tavalla järkevämpää on ostaa luotolla auto, jonka arvo puolittuu muutamassa vuodessa, kuin tehdä sama asia käteisellä?
        Käteisellä ostaessa on ainakin se sijoitusta parantava vaikutus, että ehkä tulee ostaneeksi halvemman auton kuin luotolla.
        Joku aina sanoo, että auto kannattaisi ostaa rahoituksella ja laittaa rahat poikimaan pörssiin, mutta jos näin teki tuossa viime vuoden kesällä, niin saattaa tietysti mietityttää nyt laskeeko auton arvonalenemaan mukaan sijoitustappiot vai ei. Markkina on ollut sen verran turbulenttia, että löytyy aika vähän sellaisia sijoittajamestareita, joiden 2021 loppupuoliskolla tekemät sijoitukset olisivat nyt vuotta myöhemmin oikestai plussalla.
        Totta kai jälkiviisasteluna löytyy osakkeita tai rahastoja, jotka ovat plussalla, kysymys on siitä onko moni autorahansa pörssiin laittanut osannut tehdä näitä jälkiviisaita valintoja.

        Sijoittamiseen ylipäätänsä pätee se, ettei pidä lähteä liikkeelle sillä ajatuksella että yhdellä kertaa kaikki peliin ja katsotaan mitä tulee. Aina voi osua yksi huonompi kerta kohdalleen kun sijoittaa rahat mutta kun sijoittaa samalla tavalla vaikkapa kymmen kertaa niin todennäköisesti jää voitolle.
        Tällä hetkellä näyttää taas hyvälle sijoittaa pääomia vaikkapa osakkeisiin. Tällöin maksaa halvalla autorahoituksella itseasiassa omia sijoituksiaan. Itse sain juuri minimaalisen ja kiinteän koron autorahoituksella. Jos tuota vertaa siihen, että kysyy pankista rahoitusta sijoittamiseen, niin onhan melkoinen ero. Tuossa on se juju miksi kannattaa ottaa edullinen rahoitus, ennemmin kuin laittaa omat säästöt autoon ja alkaa sitten taas säästämään uutta autoa varten.


    • Anonyymi

      Tärkein asia uudessa autossa on ulkonäkö ja kakkonen on turvallisuus. Muut ominaisuudet tuleekin kaupan päälle.

    • Anonyymi

      - vähän ruostetta, mielummin ruosteet esillä kuin pakkelilla piilotettu
      - kilsoilla ei väliä kunhan on edes jotenkin huollettu
      - jos moottorissa on tyyppivika esim kannen laukeaminen niin saisi olla huollettu
      - hytti saa olla räpelletty mutta pitää kuotenkin olla siisti
      - ns. työkuntoinen riittää mielellään suoraan ajosta

      • Anonyymi

        En ostaisi uutta autoa, jolla on ajettu ja ruosteessa.

        Toisaalta aika kova pokka on myyjällä, joka möisi ruosteisen auton suoraan ajosta uutena.


    • Anonyymi

      Oppia on tullut että kannattaa valita premium-merkin vaikka karvalakkisempikin malli kuin karvalakkimerkin "preemio"malli. Skoda on skoda vaikka siihen mitä kiluja ja kaluja ripustaisi.

      • Anonyymi

        Mikä on mielestäsi premium merkki?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on mielestäsi premium merkki?

        Porsche.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Porsche.

        Skoda ja Porsche vähän eri sarjan autot. Tuskimpa kukaan noiden kahden välillä arpoo🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Skoda ja Porsche vähän eri sarjan autot. Tuskimpa kukaan noiden kahden välillä arpoo🤣

        On ne ainakin saman firman autoja. hymiö!


    • Anonyymi

      Typerää...auto on perse monelle

    • Anonyymi

      Palstan kommenttien mukaan yleisesti ottaen aika monelle auton merkki on se tärkein asia. Osa on koavasti huolissaan vasinkin toisten autovalinnoista.

      • Anonyymi

        Onko se kateutta vai minkä vuoksi toisten valiinat herättää tunteita. En oikein ymmärrä.


    • Anonyymi

      1. Ajomukavuus eli vaimea sisämelu, vaivaton suorituskyky, hyvä ohjaustuntuma jne.
      2. Sopuisat kokonaiskustannukset (arvonalenema, bensa/diesel/sähkö, huollot, korjaukset, vakuutukset, käyttömaksut)
      3. Riittävän kokoinen tavaratila
      4. Kelvollinen ulkonäkö ja tyylikkäät sisätilat
      5. Säädyllinen ympäristörasitus. Tähän maailmanaikaan ei oikein Hemi-Challenger istu käyttöautoksi.
      6. Vaikeasti määriteltävä ”feelgood factor”. Autosta täytyy pitää. Jos se ei herätä mitään tunteita niin ei ole minun autoni.

      Näiden pohjalta sitten etsitään komboa ja haaviin jää mitä milloinkin. Nykyinen jättää parantamisen varaa kohdissa 3, 4 ja vähän myös 6, mutta kokonaisuutena on silti hyvä peli.

    • Anonyymi

      No kunhan ei ole aasialainen, siinä on kriteerit.

      • Anonyymi

        Sun onkin helppo ostaa auto. Kattoo vaan mikä halvin myytävä auto joka ei ole aasialainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sun onkin helppo ostaa auto. Kattoo vaan mikä halvin myytävä auto joka ei ole aasialainen.

        Erikoinen päätelmä, oletko ihan viisas?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erikoinen päätelmä, oletko ihan viisas?

        Jos ainoa kriteeri on, ettei ole aasialainen.....


    • Anonyymi

      Tämä on helppo. Ostan auton jonka haluan. Sellaisen joka herättää minussa tunteen haluta ajaa juuri sillä autolla.

      Kaikki järkiperäinen perustelu on vain itsensä kusettamista. Ihminen ostaa sen auton kun tunne sanoo. Järkiperäiset perusteet luo ihmisen mieli jonka työ on vain tukea tunneperäistä päätöstä.

      • Anonyymi

        Yleensä raha ratkaisee ja sitä tulkitaan tai perustellaan "järki syiksi", vaikka halut olisi ihan muut.


    • Anonyymi

      Trollitehtaan PROVO ! ! NÄIN NARSISTI MT TROLLI KALASTELEE HUOMIOTA ! ! ÄLÄ RUOKI NARSU MT TROLLIA ! !

    • Anonyymi

      Mukava
      riittävän pirteä
      hyvät ajo-ominaisuudet
      riittävät varusteet
      auto jota on nautinto ajaa
      Siinä ne tärkeimmät.

    • Anonyymi

      Näin kun ikää on jo kertynyt, auton ulkonäkö yms. on enempi sivuseikkoja. Kroppa kun alkaa jäykistyyn, yksi tärkeä on, että autoon on helppo nousta ja nousta pois. Ajo-ominaisuuksissa arvostan mukavuutta ja käytön helppoutta, tosin haluan käyttää vaihteita eli manuaalivaihteet pitää olla. Kytkimen ja vaihteiden käyttö pitää olla sujuvaa ja mutkatonta. Jarrujen pitää toimia tehokkaasti ja konstailemattomasti. Alustassa arvostan sopivaa pehmeyttä kuitenkin niin, että imasee sujuvasti kuopat hiekkatiellä. Hyvä on jos on kohtuu äänetön mutta siihen en kiinnitä niin paljoa huomiota. Jos nämä hommaty toimii, tietysti stä kiinnittää huomiota myös hintaan, käyttökuluihin, käyttövarmuuteen ja kuinka arvo säilyy, mutta jos ne on siedettävät, en ala niitä liikaa syynäämään.

    • Anonyymi

      Tärkein painotus uuden auton hankinnassa on helppoa kiteyttää; Mersu.

    • Anonyymi

      Et pääsee kovaa ja on makeen näkönen.

    • Anonyymi

      Kunhan ei vaan ole Saksalainen, kaikki rahat nielevä vikapesä! Kaikki muu käy.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      277
      3090
    2. 201
      2876
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      70
      2464
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      221
      1936
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      13
      1378
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1327
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1298
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1267
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      160
      1213
    Aihe