Tutustuin hetki sitten suomalaisen Hämeenlinnassa v. 1924 syntyneen John Väinö Forsmaninkin kiehtoviin pianosonaatteihin BISsin v. 1998 julkaistulta CD levyltä jonka voi kuunnella esim. Spotifysta. Forsman opiskeli Tukholmassa, Kööpoenhaminassa, Yhdysvalloissa, italiassa ja Itävallassa ja toimi 40 ja 50 luvuilla musiikkitoimittajana Kööpenhaminassa missä Hansen julkaisi hänen sävellyksiään. Hänellä oli myös tanskan kansalaisuus. Forsman muutti 50 luvun puolessavälissä USA;han ja sieltä Meksikoon Mexico cityyn jonne hän perusti lasten musiikkikoulun. Sävellyksiä ovat kiehtovien ja melko modernien pianosonaattien lisäksi mm. baletit Fenosatra ja Die Schatten, TV ooppera Die Lyrichen Märchen, sinfonia ja sinfoninen laulu orkesterille sekä lisäksi mieskuorolauluja ja pedagogista musiikkia.
John Väinö Forsman
1
171
Vastaukset
- Anonyymi
Forsman oli sydämeltäänkin tosi suomalainen taistellessaan vapaaehtoisena jatkosodassa vaikka levykriitikon mukaan toimi myös tanskalaisessa vastarintaliikkeessä ja työskenteli myöhemmin musiikinopetajana perustamassaan musiikkikoulussa Meksikossa.
Forsmanin varhaiset pianosonaatti lienevät uusklassisia teoksia tyyliltään ja sävelkieleltään ehkä vapaatonaalisia, paikoin kirpeän dissonoivia, nopeissa osissaan täynnä rytmistä energiaa kun hitaat osat ovat ilmeeltään syvämietteisiä säveltäjän suunnatessa niissä katseensa sisimpäänsä pohtiessaan syntyjä syviä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.854960- 432756
- 952724
- 1982390
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj281953- 1331949
- 1781560
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️161471Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3581279Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan51249