Ostin vajaa 3kk sitten autokaupasta auton ja nyt kävi ilmi, että katalysaattori on täysin rikki sisältä. Ongelman huomasin kun putki alkoi vuotaa katalysaattorin ja putken välistä, ja putki alkoi "röpöttämään". Huollossa sanottiin että katalysaattori on ollut rikki luultavasti jo ostohetkellä. Kysymys onkin, mikä on autokaupan vastuu asiaan. Eli joudunko maksamaa yli 600 euroa maksavan putken omasta pussistani, vai kuuluisiko autokaupan korvata edes osa?
Taustatietona kerrottakoon vielä, että kyseinen autokauppa ei suostu korvauksiin, mutta huollossa ja kyseisen merkin maahantuojan tarvikemyynnissä kertoivat autoliikkeen olevan vastuussa.
Mikä on autokaupan vastuu?
10
2892
Vastaukset
- Onko tietoa?
No tietysti unohtui kertoa, että kyseessä oli käytetty auto.
- vw
siis tehtaan sellaista? jos ei niin otappa ensiksi yhteyttä firmaan josta ostit autosi ja neuvottele asiasta. jos ei synny tulosta niin ei kun kuluttaja asiamiehelle soitto. ja tietysti olisi hyvä saada korjaamolta kirjallinen selvitys siitä että katti on ollut risa jo ostettaessa auto 3kk sitten
- Onko tietoa?
vw kirjoitti:
siis tehtaan sellaista? jos ei niin otappa ensiksi yhteyttä firmaan josta ostit autosi ja neuvottele asiasta. jos ei synny tulosta niin ei kun kuluttaja asiamiehelle soitto. ja tietysti olisi hyvä saada korjaamolta kirjallinen selvitys siitä että katti on ollut risa jo ostettaessa auto 3kk sitten
No nyt menee huhupuheista saatuihin tietoihin, mutta eikös takuu ole käytetyissäkin 3kk tai 5000 km vai muuttuiko sekin jopa 6 kuukauteen?
Kuluttaja asiamieheen yritin yhteyttä ottaa, mutta olivat keskuksen mukaan pitkällä lounaalla (soitin n.11:30) ja kuulemma seuraavan kerran saa kiinni maanantaina. Vian tarkastanut huoltomies kyllä tarvittaessa antaa kirjallisenkin todistuksen viasta.
Kyseisen auton myynyt kauppa ei siis edelleenkään suostu korvaamaan ja kerroin heille kysyväni asiaa kuluttaja asiamieheltä. Heidän vastaus oli että "muista sanoa että ehdotimme katalysaattorin korjausta" (koskas niitä on alettu korjaamaan ja miten ihmeessä ne sen tekee? :/ ). Tämä ehdotus oli että myyjä antaisi tutun autoliikkeen numeron jossa se katsottaisiin ja korjattaisiin, ja vastaus oli EI kun kysyin ottavatko he osaa korjauskustannuksiin.
Kerrotaan nyt positiivisena yllätyksenä että halvimmalla uuden putken sai auton maahantuojalta (jopa 100 euroa halvempi kuin toisesta liikkeestä). - MECH
Onko tietoa? kirjoitti:
No nyt menee huhupuheista saatuihin tietoihin, mutta eikös takuu ole käytetyissäkin 3kk tai 5000 km vai muuttuiko sekin jopa 6 kuukauteen?
Kuluttaja asiamieheen yritin yhteyttä ottaa, mutta olivat keskuksen mukaan pitkällä lounaalla (soitin n.11:30) ja kuulemma seuraavan kerran saa kiinni maanantaina. Vian tarkastanut huoltomies kyllä tarvittaessa antaa kirjallisenkin todistuksen viasta.
Kyseisen auton myynyt kauppa ei siis edelleenkään suostu korvaamaan ja kerroin heille kysyväni asiaa kuluttaja asiamieheltä. Heidän vastaus oli että "muista sanoa että ehdotimme katalysaattorin korjausta" (koskas niitä on alettu korjaamaan ja miten ihmeessä ne sen tekee? :/ ). Tämä ehdotus oli että myyjä antaisi tutun autoliikkeen numeron jossa se katsottaisiin ja korjattaisiin, ja vastaus oli EI kun kysyin ottavatko he osaa korjauskustannuksiin.
Kerrotaan nyt positiivisena yllätyksenä että halvimmalla uuden putken sai auton maahantuojalta (jopa 100 euroa halvempi kuin toisesta liikkeestä)."Heidän vastaus oli että "muista sanoa että ehdotimme katalysaattorin korjausta" (koskas niitä on alettu korjaamaan ja miten ihmeessä ne sen tekee? :/ ). Tämä ehdotus oli että myyjä antaisi tutun autoliikkeen numeron jossa se katsottaisiin ja korjattaisiin, ja vastaus oli EI kun kysyin ottavatko he osaa korjauskustannuksiin."
Valitettavasti autoliike ei ole korvausvastuullinen, koska viallisesta katalysaattorista kerrottiin ennen kuin auto siirtyi omistukseesi.
Kannattaa aina vaatia autoliikettä vaihtamaan rikkoutuneet osat ennenkuin ostat auton, tai muuten vaihdat autoliikettä...
Autoliike on korjausvelvollinen, jos autossa esiintyy myynnin jälkeen vikoja joita ei ostohetkellä esiintynyt, tai automyyjä ei kertonut, ja tämäkin on vain tuon kuluttajansuojalain määräämän takuuajan voimassa. - Onko tietoa?
MECH kirjoitti:
"Heidän vastaus oli että "muista sanoa että ehdotimme katalysaattorin korjausta" (koskas niitä on alettu korjaamaan ja miten ihmeessä ne sen tekee? :/ ). Tämä ehdotus oli että myyjä antaisi tutun autoliikkeen numeron jossa se katsottaisiin ja korjattaisiin, ja vastaus oli EI kun kysyin ottavatko he osaa korjauskustannuksiin."
Valitettavasti autoliike ei ole korvausvastuullinen, koska viallisesta katalysaattorista kerrottiin ennen kuin auto siirtyi omistukseesi.
Kannattaa aina vaatia autoliikettä vaihtamaan rikkoutuneet osat ennenkuin ostat auton, tai muuten vaihdat autoliikettä...
Autoliike on korjausvelvollinen, jos autossa esiintyy myynnin jälkeen vikoja joita ei ostohetkellä esiintynyt, tai automyyjä ei kertonut, ja tämäkin on vain tuon kuluttajansuojalain määräämän takuuajan voimassa.Ensiksi haluan kiittää vastauksesta joka kutakuinkin oli se jota hain. Mutta tämän korjausehdotuksen sain 19.4. (auto ostettiin siis vajaa 3 kk sitten jolloin vika ei ollut minun tiedossa eikä siitä minulle ilmoitettu) eli tänä perjantaina ja vika huollossa todettiin torstaina. Maanantaina soitan kuluttaja asiamiehelle ja kysyn vielä heidän mielipidettään ja pistän asian heidän käsittelyyn.
- Juristi
Onko tietoa? kirjoitti:
Ensiksi haluan kiittää vastauksesta joka kutakuinkin oli se jota hain. Mutta tämän korjausehdotuksen sain 19.4. (auto ostettiin siis vajaa 3 kk sitten jolloin vika ei ollut minun tiedossa eikä siitä minulle ilmoitettu) eli tänä perjantaina ja vika huollossa todettiin torstaina. Maanantaina soitan kuluttaja asiamiehelle ja kysyn vielä heidän mielipidettään ja pistän asian heidän käsittelyyn.
>korjausehdotuksen sain 19.4. (auto ostettiin siis
>vajaa 3 kk sitten jolloin vika ei ollut minun
>tiedossa eikä siitä minulle ilmoitettu) eli tänä
>perjantaina ja vika huollossa todettiin torstaina
Laki 1258/2001 säätää kuluttajan oikeuksista. Seuraavat katkelmat on poimittu Kuluttajaviraston tiedotteesta http://www.kuluttajavirasto.fi/lait/ohjeet/markkinointi/virhe.html
=======
Virheen oletetaan olleen tavarassa jo luovutushetkellä, jos virhe ilmenee kuuden kuukauden kuluessa sen luovuttamisesta ostajalle.
Vastuu virheestä kuuluu silloin myyjälle, eräitä poikkeuksia lukuun ottamatta.
Ostaja ei kuitenkaan voi vedota virheenä asiaan, josta hänen täytyy olettaa tienneen jo kauppaa tehtäessä.
Virheen arviointiin vaikuttavat myös tiedot, jotka on annettu tavaran markkinoinnissa tai muuten ennen kaupantekoa. Tavarassa on virhe, jos se ei vastaa niitä tietoja sen ominaisuuksista tai käytöstä, jotka myyjä, aiempi myyntiporras tai joku muu on myyjän lukuun antanut. Myyjän vastuu kattaa myös hänen palveluksessaan olevan henkilön antamat tiedot.
Myyjä ei kuitenkaan vastaa annetuista virheellisistä tiedoista, jos hän osoittaa, että hän ei ollut eikä hänen olisi pitänytkään olla selvillä annetuista tiedoista.
Myyjä vapautuu vastuusta myös silloin, jos hän osoittaa, että tiedot eivät ole vaikuttaneet kauppaan tai että tiedot on oikaistu ajoissa selkeällä tavalla.
Kuuden kuukauden kuluessa tavaran luovutuksesta ilmenevän virheen oletetaan olleen tavarassa jo luovutushetkellä ja kuuluvan myyjän vastuulle.
Vastuusta vapautuakseen myyjän pitää kumota virheolettama eli osoittaa, että tavara oli luovutettaessa virheetön.
Kuuden kuukauden virheolettamaa sovelletaan myös käytetyn tavaran kauppaan.
Myyjän vastuulla on esimerkiksi virhe, joka ilmenee käytetyssä autossa kuuden kuukauden aikana luovutuksesta, jos myyjä ei osoita, että virhe on syntynyt vasta luovutuksen jälkeen.
Virheolettaman soveltaminen tarkoittaa, että myyjällä on ensisijaisesti näyttövelvollisuus kuuden kuukauden aikana ilmenevistä virheistä.
Myyjän tehtävä on siis osoittaa, että virhe on syntynyt vasta tavaran luovutuksen jälkeen.
Ostaja ei voi vedota virheenä seikkaan, josta hän on saanut tiedon ennen kaupantekoa
=======
Suosittelen lukemaan Kuluttajaviraston tiedotteen kokonaisuudessaan; se on pitkä dokumentti ja siinä on yksityiskohtaisempaa tietoa esille nostamastasi kysymyksestä.
Tiedote löytyy täältä:
http://www.kuluttajavirasto.fi/lait/ohjeet/markkinointi/virhe.html - Onko tietoa?
Juristi kirjoitti:
>korjausehdotuksen sain 19.4. (auto ostettiin siis
>vajaa 3 kk sitten jolloin vika ei ollut minun
>tiedossa eikä siitä minulle ilmoitettu) eli tänä
>perjantaina ja vika huollossa todettiin torstaina
Laki 1258/2001 säätää kuluttajan oikeuksista. Seuraavat katkelmat on poimittu Kuluttajaviraston tiedotteesta http://www.kuluttajavirasto.fi/lait/ohjeet/markkinointi/virhe.html
=======
Virheen oletetaan olleen tavarassa jo luovutushetkellä, jos virhe ilmenee kuuden kuukauden kuluessa sen luovuttamisesta ostajalle.
Vastuu virheestä kuuluu silloin myyjälle, eräitä poikkeuksia lukuun ottamatta.
Ostaja ei kuitenkaan voi vedota virheenä asiaan, josta hänen täytyy olettaa tienneen jo kauppaa tehtäessä.
Virheen arviointiin vaikuttavat myös tiedot, jotka on annettu tavaran markkinoinnissa tai muuten ennen kaupantekoa. Tavarassa on virhe, jos se ei vastaa niitä tietoja sen ominaisuuksista tai käytöstä, jotka myyjä, aiempi myyntiporras tai joku muu on myyjän lukuun antanut. Myyjän vastuu kattaa myös hänen palveluksessaan olevan henkilön antamat tiedot.
Myyjä ei kuitenkaan vastaa annetuista virheellisistä tiedoista, jos hän osoittaa, että hän ei ollut eikä hänen olisi pitänytkään olla selvillä annetuista tiedoista.
Myyjä vapautuu vastuusta myös silloin, jos hän osoittaa, että tiedot eivät ole vaikuttaneet kauppaan tai että tiedot on oikaistu ajoissa selkeällä tavalla.
Kuuden kuukauden kuluessa tavaran luovutuksesta ilmenevän virheen oletetaan olleen tavarassa jo luovutushetkellä ja kuuluvan myyjän vastuulle.
Vastuusta vapautuakseen myyjän pitää kumota virheolettama eli osoittaa, että tavara oli luovutettaessa virheetön.
Kuuden kuukauden virheolettamaa sovelletaan myös käytetyn tavaran kauppaan.
Myyjän vastuulla on esimerkiksi virhe, joka ilmenee käytetyssä autossa kuuden kuukauden aikana luovutuksesta, jos myyjä ei osoita, että virhe on syntynyt vasta luovutuksen jälkeen.
Virheolettaman soveltaminen tarkoittaa, että myyjällä on ensisijaisesti näyttövelvollisuus kuuden kuukauden aikana ilmenevistä virheistä.
Myyjän tehtävä on siis osoittaa, että virhe on syntynyt vasta tavaran luovutuksen jälkeen.
Ostaja ei voi vedota virheenä seikkaan, josta hän on saanut tiedon ennen kaupantekoa
=======
Suosittelen lukemaan Kuluttajaviraston tiedotteen kokonaisuudessaan; se on pitkä dokumentti ja siinä on yksityiskohtaisempaa tietoa esille nostamastasi kysymyksestä.
Tiedote löytyy täältä:
http://www.kuluttajavirasto.fi/lait/ohjeet/markkinointi/virhe.htmlKas kun en itse tajunnut mennä tuolta etsimään vastausta. Eiköhän tämä ollut täydellinen vastaus kysymykseeni.
*Kiittää ja kumartaa* :)
- OVLOV
KUINKA VANHASTA AUTOSTA ON KYSE. MITÄÄN TAKUITA AUTOMAATTISESTI TUSKIN ON. KYSE ON KAI ENEMPI KULUTTAJANSUOJASTA, SIITÄ MITÄ MYYJÄ ON TIENNYT JA JÄTTÄNYT KERTOMATTA.
OLIKO KATISTA SISÄKALUT IRTI VAI MIKÄ OLI VIKA?
AIKA HYVIN LUPAA HUOLTO JOS ANTAA TODISTUKSEN ETTÄ OSA ON OLLUT RIKKI KUUKAUSIA, JOS EI OLE NÄHNYT AUTOA AIEMMIN.
ITSE OSTIN VANHAN KATTIAUTON, JOKA OLI KATSASTETTU
3 KK AIEMMIN. VARMUUDEKSI JUURI NÄIHIN VIKOIHIN
PYYSIN MYYJÄÄ TEKEMÄÄN PAKOKAASUTESTIN ENNEN KAUPANTEKOA. KUN ARVOT OLI KOHDALLAAN, OLI TURVALLISTA OSTAA KUN PA-JÄRJESTELMÄ OLI KUNNOSSA.- Onko tietoa?
Katalysaattori vuotaa pakokaasua, sekä sieltä pilkistää hieman ulos teräsvillan näköistä tavaraa (putken ja katalysaattorin kuoren välistä. Näyttäsi että joku on "räjäyttänyt" katalysaattorin esim. polkemalla kaasua käynnistettäessä ym. jolloin bensaa on päässyt katalysaattoriin ja kuumettuaan se on poksahtanut. Tämä oli minun villi arvaus mutta tuskin siitä hirttotuomiolle joutuu, vai?
Niin todettakoon että autolla on ajettu 125000 kilometriä joten ei sen katalysaattorin pitäisi vielä olla loppu.
- juristi
>Huollossa sanottiin että katalysaattori on ollut
>rikki luultavasti jo ostohetkellä.
Oikein. Tämä on myös nykyisen kuluttajansuojalainsäädännön mukaan oletus: jos vika ilmaneen 6 kk:n sisällä ostohetkestä, sen oletetaan olleen autossa jo ostohetkellä.
>Kysymys onkin, mikä on autokaupan vastuu asiaan.
>Eli joudunko maksamaa yli 600 euroa maksavan
>putken omasta pussistani, vai kuuluisiko
>autokaupan korvata edes osa?
Auton myyjän siis autokaupan kuuluu korjata autossa oleva vika. Tai sitten heidän pitää pystyä todistamaan että sinä olet itse aiheuttanut vian virheellisellä käytöllä tms.
>Taustatietona kerrottakoon vielä, että kyseinen
>autokauppa ei suostu korvauksiin, mutta
>huollossa ja kyseisen merkin maahantuojan
>tarvikemyynnissä kertoivat autoliikkeen olevan
>vastuussa.
Huolto ja maahantuoja ovat oikeassa: tällainen on nykyisen kuluttajansuojan mukaan myyjän vastuu.
Lue lisätietoja otsikon "Laki on puolellasi" alta.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.cgi?category=95&conference=583&posting=3000000000154623
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931702
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2231397- 871321
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!62985Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9854- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809