Onko suomessa sävelletty aidosti inspiroituneita, mestarillisia ja kunnianhimoisia hengellisiä suurteoksia kuten passioita ja oratorioita? Tietääkseni oratorioita ovat säveltäneet Ilmari Krohn, Rikhard Mäkinen, Martti hela, Viljo Mikkola, Torsten Stenius sekä Krohn on säveltänyt ensimmäisen suomalaisen passion, Johannes passion ja myös muistaakseni Marttinen ja Nallinmaa ovat kunnostautuneet passioiden säveltäjinä mutta ainakaan Ilmari Krohn ei taitojensa puolesta vakuuta säveltäjän jos puhtaan innoituksenkaan vaikka Johannes passion alkusoitto uruille on taitavaa työtä. Myöhemmissä Krohnin suurissa vokaaliteoksissa sanonta saa yhä monipuolisemman lyyristä draamaallista ainesta esille tuovan ja innoittuneemman ilmeen ja Johannes passio on kunnianosoitus protestanttisen passion suurille nimille Schützille ja Bachiille. Pilatuksen ja juutalaisten välinen vuoropuhelu on teoksen kohokohtia.
Suomalaiset oratoriot?
Anonyymi
0
326
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.854950- 432666
- 932633
- 1982370
- 1331939
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj251913- 1781560
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️161471Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3571271Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan51219