Liimaa viulun korjaajalle

näpertelijä

Käsiin jäi perikunnan varaston tyhjennyksestä kolme osin saumoistaan auennutta viulua. Teknisesti tuollainen korjaaminen ei askartelijalle ole vaikeaa, mutta...

Mitä liimaa on parasta käyttää? Onko olemassa jokin yleisesti saatavillaoleva perusliima, joka ei tuhoa soittimen tulevaisuutta, kuten erikeeper ja sen sukulaiset tekevät.

6

2914

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vilpertti

Muistaakseni musiikkitiedon opettajamme kertoi että ainakin ennen vanhaan liima oli "kissaliimaa" eli olikos se nyt kissan sisälmyksiä vai mitä niitä keitettiin niin kauan että se muuttui liimamaiseksi... Että ei muuta ku onnea vaan, kissojahan nyt löytyy harva se päivä tuolta kuljeksimasta... :P

• Nakamura

Kitaranrakentaja-kaverini käyttää soittimien liimaamiseen cascon parketti ponttiliimaa, liimauksen purku ja ylijäämien poisto tinnerillä kuivuttua. Kuivumisaika on vuorokausi.

• ei muuta

Erikeeper-tyyppiset liimat eivät sovi soitimiiin. Osta vain ns. luuliimaa tai nahkaliimaa. Näitä saat mm. Kauko Liikasen kitarafabriikista. Liike Herttoniemessä. Myös Vainion viulukaupasta löytyy. On vain eriasia antavatko. Joskus siinä liikkessä ollut vähän arrogantti meno. Suosittelen, että veisit vehkeet ammattikorjaajalle. Muutoin voi tulla vahinkoja.

• LottaP

...rupea itse soittimiasi korjaamaan, ellet halua että ne ovat vain ja ainoastaan koristeita! voin panna pääni pantiksi, että jos et tiedä mitä teet, niin soitin on pilalla jos alat sitä itse ronkkia. Ilkka Vainio ja Heikki Haahti Helsingissä ovat alansa ammattilaisia, viimeistä suosittelen.

nimim. ammatikseen vinguttava

• näpertelijä
        LottaP kirjoitti:

...rupea itse soittimiasi korjaamaan, ellet halua että ne ovat vain ja ainoastaan koristeita! voin panna pääni pantiksi, että jos et tiedä mitä teet, niin soitin on pilalla jos alat sitä itse ronkkia. Ilkka Vainio ja Heikki Haahti Helsingissä ovat alansa ammattilaisia, viimeistä suosittelen.

nimim. ammatikseen vinguttava

Turha huolestua. Korjaamisesta on pitkä kokemus, mutta, kun tuo liimaekspertti oli se, jonka pesää nyt jaettiin. Hänellä oli vanhaa varastoa omiksi tarpeikseen ja pieni määrä jäi vielä minullekkin. Purkin kyljessä ei tosin ole mitään tekstejä. Ja määrä ei riitä kuin muutaman sentin vetoon kantta liimatessa.

Pesän arvosoittimet menivät kaikki ammattilaiselle huoltoon, siis ne jotka sitä kaipasivat. Valtaosa on aktiivikäytössä meillä soittavilla sukulaisilla.

• pärekoppa

Soittimen korjaukseen käytetään eläinperäisiä liimoja: luuliimaa, jänisliimaa. Itse olen koonnut viulun jänisliimalla, jota saa hankittua taiteilijatarvikeliikkeistä sillä sitä käytetään myös taulujen pohjustukseen. Nimestään huolimatta materiaalina on saattanut olla vaikka hiiret tai kissa. Liimajauheesta tehdään liima samalla tavalla keittämällä kuin taulun pohjustukseen liivate- eli gelatiinipohjuste.
      Erikeepereitä, muoviliimoja tai muita vastaavia ei saa käyttää. Luuliimoissa on se hyvä puoli, että seuraava korjaaja saa saumat avattua lämmön avulla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      128
      1488
    2. Hirvittävä onnettomuus.

Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1401
    3. Missä väleissä ollaan

Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      1215
    4. Hei sinä nainen

Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      54
      1149
    5. Riittääkö vielä

Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      994
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      255
      961
    7. Kelan perkeleellinen käytäntö

Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      195
      948
    8. Mitä toivot

Välienne olevan?
      Ikävä
      73
      911
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      16
      830
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      818
    Aihe