Periaatteessa jokainen vastaantulija on potentiaalinen kuolema maantieajossa. Se energia, mikä kehoosi kohdistuu nokkakolaritilanteessa on paljon suurempi kuin rynkyn lippaan tyhjentäminen kehoosi, joten periaatteessa kun näet auton hujahtavan ohitsesi viereistä kaistaa, voit mieltää sen samaksi kuin joku tyhjentäisi useita lippaallisia sinua kohti, kuitenkin ampuen juuri ja juuri ohi.
Autoilu VAARALLISTA
72
591
Vastaukset
- Anonyymi
Maan vetovoima vaarallista. Aina kun nouset seisomaan voit kaatua, vielä vaarallisempaa kun juoksee tai ajaa polkupyörällä liukkaalla alustalla, uidessa voi myös hukkua.
- Anonyymi
Kandee käyttää turvavyötä ja ajaa airbag varusteisessa autossa
- Anonyymi
Varovaisemmin autoilijat varmasti ajaisivat jos keskellä rattia olisi aribagin tilalla ruosteinen naula pystyssä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varovaisemmin autoilijat varmasti ajaisivat jos keskellä rattia olisi aribagin tilalla ruosteinen naula pystyssä.
Samoin pyöräilijöillä ohjaustangossa. Minulla tosin on itsesuojeluvaistoa pyörän kanssa muutenkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samoin pyöräilijöillä ohjaustangossa. Minulla tosin on itsesuojeluvaistoa pyörän kanssa muutenkin.
Pyöräilijöillä ei ole ollenkaan itsesuojeluvaistoa. Se näkee suojatien ylityksissä ja siitä että he näyttävät keskisormea enemmän kun kääntymismerkkiä. Eivät tiedä milläpuolella tietä pitää ajaa ja ajavat aina väärin. Lapsellisia törmäilijöitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pyöräilijöillä ei ole ollenkaan itsesuojeluvaistoa. Se näkee suojatien ylityksissä ja siitä että he näyttävät keskisormea enemmän kun kääntymismerkkiä. Eivät tiedä milläpuolella tietä pitää ajaa ja ajavat aina väärin. Lapsellisia törmäilijöitä.
En tiedä missä tyhmyyden keskittymässä sitten asustelet. Täällä pyöräilijät eivät toimi kuvaamasi tavalla.
- Anonyymi
Onneksi poliisi otti jo aika monelta ajokortin pois.
- Anonyymi
Uusia keskenkasvuisia vintiöitä kortteineen vain putkahtelee kokoajan lisää, ja haluavatpa päättäjät aina vain nuorempia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uusia keskenkasvuisia vintiöitä kortteineen vain putkahtelee kokoajan lisää, ja haluavatpa päättäjät aina vain nuorempia.
Onneksi saavat auton, mopolla ja mopoautolla paljon turvattomampaa.
- Anonyymi
Pyöräilijöillekin vaadittava ajokortti.
- Anonyymi
5v Terolla on tuskin varaa ajokorttiin saatikka tarvittavaa lukutaitoa suorittaa koulutus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
5v Terolla on tuskin varaa ajokorttiin saatikka tarvittavaa lukutaitoa suorittaa koulutus.
Vanhemmat maksaa. Moni osaa lukea paljon nuorempanakin, itsekin opin hetkessä 5v, varmaan paljon nuorempana jos joku olisi opettanut ja nykyäänhän tietokoneet opettaa.
Ei silloin pidä laskea hetkeksikään silmistään ja yleiselle tielle jos ei ymmärrä miten pitää liikkua, juuri taas 3v lapsi jäi auton alle vaikka oli muka valvonnassa. Leikkikaduissa ei edes ole mitään järkeä, kyllä ne leikkipaikat pitää tehdä muualle kuin piha-/ajotielle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vanhemmat maksaa. Moni osaa lukea paljon nuorempanakin, itsekin opin hetkessä 5v, varmaan paljon nuorempana jos joku olisi opettanut ja nykyäänhän tietokoneet opettaa.
Ei silloin pidä laskea hetkeksikään silmistään ja yleiselle tielle jos ei ymmärrä miten pitää liikkua, juuri taas 3v lapsi jäi auton alle vaikka oli muka valvonnassa. Leikkikaduissa ei edes ole mitään järkeä, kyllä ne leikkipaikat pitää tehdä muualle kuin piha-/ajotielle.Tieliikennelaki velvoittaa varomaan mm. lapsia liikenteessä aina erityisen paljon. Lähestyttäessä ajoneuvolla lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tieliikennelaki velvoittaa varomaan mm. lapsia liikenteessä aina erityisen paljon. Lähestyttäessä ajoneuvolla lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta.
Ehdottomasti vammaiset, vanhukset ja muut heikosti liikenteessä pärjäävät merkattava näkyvästi että tietää varoa. Oletko miettinyt mikä olisi sopiva merkki, oranssi kypärä ja liivi vai riittäisikö vaikka oranssi tähti hihassa ja rinnassa?
Keltanokat erottaa koonkin puolesta mutta se keltainen lippis pakolliseksi. Kannattaa silti opettaa noudattamaan liikennesääntöjä kun henkiä vain yksi, eikä pyörätuolissakaan ole mukava loppu elämäänsä viettää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehdottomasti vammaiset, vanhukset ja muut heikosti liikenteessä pärjäävät merkattava näkyvästi että tietää varoa. Oletko miettinyt mikä olisi sopiva merkki, oranssi kypärä ja liivi vai riittäisikö vaikka oranssi tähti hihassa ja rinnassa?
Keltanokat erottaa koonkin puolesta mutta se keltainen lippis pakolliseksi. Kannattaa silti opettaa noudattamaan liikennesääntöjä kun henkiä vain yksi, eikä pyörätuolissakaan ole mukava loppu elämäänsä viettää.Monen kannattaisi tutustua tieliikennelain lakiesitykseen. Siellä on lain taustalla olevat periaatteet kuvattu. Monesta kohtaa pystyy todentamaan, että useissa tilanteissa isompi on velvollinen varomaan ja suojaamaan pienempiä ja haavoittuvaisempia liikenteessä.
Se ei toki ole itse laki, mutta periaatteet sieltä pystyy lukemaan sekä lisäksi lukemaan perustelut tieliikennelain pykälille pykälä kerralla. Lakiesitys löytyy alla olevan linkin takaa.
HE 180/2017
https://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2017/20170180 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Monen kannattaisi tutustua tieliikennelain lakiesitykseen. Siellä on lain taustalla olevat periaatteet kuvattu. Monesta kohtaa pystyy todentamaan, että useissa tilanteissa isompi on velvollinen varomaan ja suojaamaan pienempiä ja haavoittuvaisempia liikenteessä.
Se ei toki ole itse laki, mutta periaatteet sieltä pystyy lukemaan sekä lisäksi lukemaan perustelut tieliikennelain pykälille pykälä kerralla. Lakiesitys löytyy alla olevan linkin takaa.
HE 180/2017
https://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2017/20170180Kannattaa vanhempien opettaa lapsille ja vammaisille liikennesäännöt, merkata näkyvästi että tietää varoa tai liikkua mukana. Paras turva on noudattaa liikennesääntöjä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaa vanhempien opettaa lapsille ja vammaisille liikennesäännöt, merkata näkyvästi että tietää varoa tai liikkua mukana. Paras turva on noudattaa liikennesääntöjä.
Ajoneuvojen kuljettajien on myös noudatettava ihan kaikkia liikennesääntöjä, ei pelkästään väistämissääntöjä. Näin ei todellakaan aina tapahdu.
- Anonyymi
No niinhän se on. Kuolema liippaa läheltä yhtenään.
- Anonyymi
Pitää pysyä kotona jos pelottaa. Itsellä on alla 3501kg painava yli 500hv ammus.
Ja todellakin sen kanssa tulee mentyä vasten rajoitinta harva se päivä- Anonyymi
Kuorma-auto ei ole ammus, joku tussukka sulla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuorma-auto ei ole ammus, joku tussukka sulla.
Paperilla kuorma-auto nii säästää monta juttua…
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paperilla kuorma-auto nii säästää monta juttua…
Hikinen paku
- Anonyymi
Varmaan jotkut 1700 - 1800 -luvulla eläneet uusintakierroksella elämässä nykyaikana kun peloittaa niin cauheasti tällaiset hewoisettomat waunut...
- Anonyymi
Ajokortin myöntämis ikä 35 v olisi ihan paikallaan ja pois kun täyttää 65v onhan se pienestä ranneliikkeestä kiinni ihmisten henki ja kaiken maailman värinätautiset ovat siellä mukana
- Anonyymi
60 vuotta olisi sopiva ikä polkupyörän ajokortille, silloin alkavat oppia taluttamaan suojatiellä eivätkä aja autojen eteen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
60 vuotta olisi sopiva ikä polkupyörän ajokortille, silloin alkavat oppia taluttamaan suojatiellä eivätkä aja autojen eteen.
Ajoradan saa ylittää pyöräilemällä suojatien yli. Nykyinen (uusi) tieliikennelaki sallii tämän selvästi. Väistämissäännöt ovat sitten asia erikseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajoradan saa ylittää pyöräilemällä suojatien yli. Nykyinen (uusi) tieliikennelaki sallii tämän selvästi. Väistämissäännöt ovat sitten asia erikseen.
Etkö ymmärrä lukemaasi., "...eivätkä aja autojen eteen". Ei tosin kaikki vanhatkaan ole opineet noudattamaan sääntöjä, äskenhän vasta yksi ajoi pyörällä auton alle suojatiellä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Etkö ymmärrä lukemaasi., "...eivätkä aja autojen eteen". Ei tosin kaikki vanhatkaan ole opineet noudattamaan sääntöjä, äskenhän vasta yksi ajoi pyörällä auton alle suojatiellä.
Tuossahan luki että "Väistämissäännöt ovat sitten asia erikseen." Jos ne osaa ja niitä noudattaa, niin ei aja "autojen eteen", ellei sitten auto ole kohdassa väistämisvelvollinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossahan luki että "Väistämissäännöt ovat sitten asia erikseen." Jos ne osaa ja niitä noudattaa, niin ei aja "autojen eteen", ellei sitten auto ole kohdassa väistämisvelvollinen.
Ja pääsääntöisesti pyöräilijän täytyy väistää suoraan ajavaa autoilijaa, vain harvoin on pyörätien merkkiä suojatiellä että autoilijan pitäisi väistää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja pääsääntöisesti pyöräilijän täytyy väistää suoraan ajavaa autoilijaa, vain harvoin on pyörätien merkkiä suojatiellä että autoilijan pitäisi väistää.
Pyörätien liikennemerkki ei vaikuta väistämisiin mitenkään. Ajoradan liikenteelle oleva väistämiseen velvoittava liikennemerkki ennen pyörätien jatketta/suojatietä sen sijaan vaikuttaa. Myös kääntyvän ajoneuvon liikennesääntö vaikuttaa väistämisvelvollisuuteen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pyörätien liikennemerkki ei vaikuta väistämisiin mitenkään. Ajoradan liikenteelle oleva väistämiseen velvoittava liikennemerkki ennen pyörätien jatketta/suojatietä sen sijaan vaikuttaa. Myös kääntyvän ajoneuvon liikennesääntö vaikuttaa väistämisvelvollisuuteen.
Suojatien edessä ei ole mitään merkkiä pyöräilijästä ellei autolla tarvitse väistää suoraan ajaessa ja harvoin on.
Tärkeintä on muistaa tämä.
Suojatiellä pyöräilijä on väistämisvelvollinen elleivät liikennemerkit muuta määrää.
Jos risteävän tien käyttäjille on kärkikolmio tai stop-merkki, on risteävän tien käyttäjä väistämisvelvollinen.
Kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää pyöräilijää myös suojatiellä.
Muissa tapauksissa pyöräilijä on väistämisvelvollinen tullessaan pyörätieltä suojatielle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pyörätien liikennemerkki ei vaikuta väistämisiin mitenkään. Ajoradan liikenteelle oleva väistämiseen velvoittava liikennemerkki ennen pyörätien jatketta/suojatietä sen sijaan vaikuttaa. Myös kääntyvän ajoneuvon liikennesääntö vaikuttaa väistämisvelvollisuuteen.
"UUTTA: Pyöräilijän tienylityspaikka
Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa –liikennemerkillä voidaan merkitä korotettu pyörätien jatke."
https://pyoraliitto.fi/pyorailysta/pyorailijan-liikennesaannot
Eli lyhyesti pyörätie(n jatke), muuten on tavallinen suojatie. Ei kukaan käytä "pyöräilijän tienylityspaikka". Jos ei ole korotettu niin tietää siitäkin että on tavallinen suojatie. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"UUTTA: Pyöräilijän tienylityspaikka
Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa –liikennemerkillä voidaan merkitä korotettu pyörätien jatke."
https://pyoraliitto.fi/pyorailysta/pyorailijan-liikennesaannot
Eli lyhyesti pyörätie(n jatke), muuten on tavallinen suojatie. Ei kukaan käytä "pyöräilijän tienylityspaikka". Jos ei ole korotettu niin tietää siitäkin että on tavallinen suojatie.Pyörätien jatke ja suojatie ovat täysin omia itsenäisiä asioita. Jossakin voi olla pelkkä suojatie. Jossakin voi olla pelkkä pyörätien jatke. Jossakin molemmat voivat sijaita tismalleen samassa kohtaa.
Pyörätien jatke merkitään silloin, kun ajoradan ajoneuvoilla on väistämisvelvollisuus ennen sitä jatketta. Korotus ei liity tähän asiaan mitenkään.
Uutta "Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa” -liikennemerkkiä sen sijaan käytetään vain rakenteellisesti korotetun pyörätien jatkeen yhteydessä.
Liikennemerkki B7: Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa
https://liikennemerkkeja.fi/liikennemerkit/etuajo-oikeus-ja-vaistamismerkit/b7-vaistamisvelvollisuus-pyorailijan-tienylityspaikassa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suojatien edessä ei ole mitään merkkiä pyöräilijästä ellei autolla tarvitse väistää suoraan ajaessa ja harvoin on.
Tärkeintä on muistaa tämä.
Suojatiellä pyöräilijä on väistämisvelvollinen elleivät liikennemerkit muuta määrää.
Jos risteävän tien käyttäjille on kärkikolmio tai stop-merkki, on risteävän tien käyttäjä väistämisvelvollinen.
Kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää pyöräilijää myös suojatiellä.
Muissa tapauksissa pyöräilijä on väistämisvelvollinen tullessaan pyörätieltä suojatielle.Katso alla olevat videot. Ensimmäisessä videossa huomaa eron tilanteissa, milloin pyörätien jatke merkitään. Toisessa videossa on pyörätien jatke merkitty, koska ajoradalla on väistämiseen velvoittava liikennemerkki ennen sitä jatketta. Kolmas video käsittelee kääntyvän väistämisvelvollisuutta. Viimeinen video käsittelee väistämistä liikenneympyrän kohdalla.
Tunne liikennesäännöt: tien ylitys pyöräilijänä
https://youtu.be/NYE2CK-P86E
Tunne liikennesäännöt: liikennemerkki ohjaa
https://youtu.be/jWGNO6y8fmo
Tunne liikennesäännöt: kääntyvä väistää
https://youtu.be/-yZhenSVC6s
Tunne liikennesäännöt: Liikenneympyrä
https://youtu.be/gHecrGOaRM0 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suojatien edessä ei ole mitään merkkiä pyöräilijästä ellei autolla tarvitse väistää suoraan ajaessa ja harvoin on.
Tärkeintä on muistaa tämä.
Suojatiellä pyöräilijä on väistämisvelvollinen elleivät liikennemerkit muuta määrää.
Jos risteävän tien käyttäjille on kärkikolmio tai stop-merkki, on risteävän tien käyttäjä väistämisvelvollinen.
Kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää pyöräilijää myös suojatiellä.
Muissa tapauksissa pyöräilijä on väistämisvelvollinen tullessaan pyörätieltä suojatielle.Tässä on kuva risteyksestä, jossa ei ole mitään lisäkilpeä kolmion alla. Silti autoilija väistää pyörätien jatkeen yli pyöräileviä. Pelkkä kolmio riittää.
https://i.ibb.co/TLFbB12/Kolmio-ennen-jatetta.jpg
Tässä on vielä kuva korotetusta pyörätien jatkeesta, jossa käytetään uutta väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa liikennemerkkiä. Senkään kohdalla ei ole lisäkilpeä. Suojatie liikennemerkki sen sijaan on ja siinä on pyörätien jatkeen lisäksi myös suojatie samassa kohtaa.
https://i.ibb.co/1z1yWzb/Vaist-misvelvollisuus-pyorailijan-tienylityspaikassa.jpg - Anonyymi
Tässä on vielä yksi esimerkkikuva. Ylemmässä esimerkissä pyörätien jatketta ei merkitä, koska ajoradalla ei ole mitään väistämismerkkiä ennen suojatietä. Alemmassa esimerkissä pyörätien jatke on tiemerkinnällä merkitty koska ennen pyörätien jatketta on ajoradalla väistämismerkki (tässä tapauksessa "kolmio").
https://i.ibb.co/Hpvv01Q/Vasistamisjarjestys-erot.jpg - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pyörätien jatke ja suojatie ovat täysin omia itsenäisiä asioita. Jossakin voi olla pelkkä suojatie. Jossakin voi olla pelkkä pyörätien jatke. Jossakin molemmat voivat sijaita tismalleen samassa kohtaa.
Pyörätien jatke merkitään silloin, kun ajoradan ajoneuvoilla on väistämisvelvollisuus ennen sitä jatketta. Korotus ei liity tähän asiaan mitenkään.
Uutta "Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa” -liikennemerkkiä sen sijaan käytetään vain rakenteellisesti korotetun pyörätien jatkeen yhteydessä.
Liikennemerkki B7: Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa
https://liikennemerkkeja.fi/liikennemerkit/etuajo-oikeus-ja-vaistamismerkit/b7-vaistamisvelvollisuus-pyorailijan-tienylityspaikassaItsestään selvää että kolmion takaa tullessa pitää väistää, mutta niinhän tuossa kerrotaan että autoilijan pitää väistää pyöräilijöitä jos suojatie on korotettu JA siinä on myös myös se pyörätien(jatkeen) merkki. Missään suojateillä en ole merkkiä nähnyt ellei ole korotettu eikä tietenkään läheskään kaikilla korotetuillakaan.
Opettele liikennemerkit. Mitään pyörätien jatke liikennemerkkiä ei ole olamassakaan, väistämismerkit autoilijalle ovat kolmio, stop ja tuo uusi Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa.
https://liikennemerkkeja.fi/liikennemerkit/etuajo-oikeus-ja-vaistamismerkit
"Pyörätien jatke osoitetaan kahdella valkoisella katkoviivalla. Merkintää käytetään osoittamaan pyörätieltä tulevalle polkupyöräilijälle ja mopoilijalle ajoradan ylityspaikka. Merkintää voidaan käyttää myös muissa polkupyöräilijälle ja mopoilijalle tarkoitetuissa ajoradan ylityspaikoissa. Pyörätien jatke merkitään vain, jos väistämisvelvollisuus ajorataa ylittäviä kohtaan on osoitettu liikennemerkillä B5, B6 tai B7. "
https://liikennemerkkeja.fi/tiemerkinnat/l4-pyoratien-jatke - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä on kuva risteyksestä, jossa ei ole mitään lisäkilpeä kolmion alla. Silti autoilija väistää pyörätien jatkeen yli pyöräileviä. Pelkkä kolmio riittää.
https://i.ibb.co/TLFbB12/Kolmio-ennen-jatetta.jpg
Tässä on vielä kuva korotetusta pyörätien jatkeesta, jossa käytetään uutta väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa liikennemerkkiä. Senkään kohdalla ei ole lisäkilpeä. Suojatie liikennemerkki sen sijaan on ja siinä on pyörätien jatkeen lisäksi myös suojatie samassa kohtaa.
https://i.ibb.co/1z1yWzb/Vaist-misvelvollisuus-pyorailijan-tienylityspaikassa.jpgMitä ihmettä jankutat, kaikki tietää kolmion ja useimmat myös että kääntyessä pitää väistää, nyt oli kyse vain tuosta uudesta liikennemerkistä milloin autoillijan pitää väistää pyöräilijöitä suojatiellä suoraan ajaessakin. Muuten pyöräiljöiden pitää taluttaa jos haluavat että autoilija pysähtyy odottamaan.
Mikä ihmeen lisäkilpi ja mitä jatetta tarkoitat? Tuo toinen on juuri sellainen mistä olen kertonutkin, korotettu suojatie ja Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa, paitsi ettei ainakaan täällä ole erikseen suojatienmerkkiä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä ihmettä jankutat, kaikki tietää kolmion ja useimmat myös että kääntyessä pitää väistää, nyt oli kyse vain tuosta uudesta liikennemerkistä milloin autoillijan pitää väistää pyöräilijöitä suojatiellä suoraan ajaessakin. Muuten pyöräiljöiden pitää taluttaa jos haluavat että autoilija pysähtyy odottamaan.
Mikä ihmeen lisäkilpi ja mitä jatetta tarkoitat? Tuo toinen on juuri sellainen mistä olen kertonutkin, korotettu suojatie ja Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa, paitsi ettei ainakaan täällä ole erikseen suojatienmerkkiä.Ei ollut selvää missään kohtaa, että puhuttiin ainoastaan tuosta uudesta väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa liikennemerkistä. Ylempänä on tällaisia outoja väitteitä, joihin on lähinnä vastattu ja väitteitä oikaistu.
- vain harvoin on pyörätien merkkiä suojatiellä että autoilijan pitäisi väistää.
- Suojatien edessä ei ole mitään merkkiä pyöräilijästä ellei autolla tarvitse väistää
- Jos ei ole korotettu niin tietää siitäkin että on tavallinen suojatie.
Mikään noista väitteistä ei oikein pidä paikkansa. Siihen on reagoitu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä ihmettä jankutat, kaikki tietää kolmion ja useimmat myös että kääntyessä pitää väistää, nyt oli kyse vain tuosta uudesta liikennemerkistä milloin autoillijan pitää väistää pyöräilijöitä suojatiellä suoraan ajaessakin. Muuten pyöräiljöiden pitää taluttaa jos haluavat että autoilija pysähtyy odottamaan.
Mikä ihmeen lisäkilpi ja mitä jatetta tarkoitat? Tuo toinen on juuri sellainen mistä olen kertonutkin, korotettu suojatie ja Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa, paitsi ettei ainakaan täällä ole erikseen suojatienmerkkiä.Kaikki keskusteluun liittyvät liikennemerkit ja tiemerkinnät.
Lisäkilpi H23.1: Kaksisuuntainen pyörätie
https://liikennemerkkeja.fi/liikennemerkit/lisakilvet/h231-kaksisuuntainen-pyoratie
Tiemerkintä L4: Pyörätien jatke (ei jalankulkua, vaan pelkkä pyörätie)
https://liikennemerkkeja.fi/tiemerkinnat/l4-pyoratien-jatke
Tiemerkintä L4: Pyörätien jatke
https://liikennemerkkeja.fi/tiemerkinnat/l4-pyoratien-jatke-2
https://liikennemerkkeja.fi/tiemerkinnat/l4-pyoratien-jatko
Tiemerkintä L3: Suojatie
https://liikennemerkkeja.fi/tiemerkinnat/l3-suojatie
Liikennemerkki B5: Väistämisvelvollisuus risteyksessä
https://liikennemerkkeja.fi/liikennemerkit/etuajo-oikeus-ja-vaistamismerkit/b5-vaistamisvelvollisuus-risteyksessa
Liikennemerkki B6: Pakollinen pysäyttäminen
https://liikennemerkkeja.fi/liikennemerkit/etuajo-oikeus-ja-vaistamismerkit/b6-pakollinen-pysayttaminen
Liikennemerkki B7: Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa
https://liikennemerkkeja.fi/liikennemerkit/etuajo-oikeus-ja-vaistamismerkit/b7-vaistamisvelvollisuus-pyorailijan-tienylityspaikassa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki keskusteluun liittyvät liikennemerkit ja tiemerkinnät.
Lisäkilpi H23.1: Kaksisuuntainen pyörätie
https://liikennemerkkeja.fi/liikennemerkit/lisakilvet/h231-kaksisuuntainen-pyoratie
Tiemerkintä L4: Pyörätien jatke (ei jalankulkua, vaan pelkkä pyörätie)
https://liikennemerkkeja.fi/tiemerkinnat/l4-pyoratien-jatke
Tiemerkintä L4: Pyörätien jatke
https://liikennemerkkeja.fi/tiemerkinnat/l4-pyoratien-jatke-2
https://liikennemerkkeja.fi/tiemerkinnat/l4-pyoratien-jatko
Tiemerkintä L3: Suojatie
https://liikennemerkkeja.fi/tiemerkinnat/l3-suojatie
Liikennemerkki B5: Väistämisvelvollisuus risteyksessä
https://liikennemerkkeja.fi/liikennemerkit/etuajo-oikeus-ja-vaistamismerkit/b5-vaistamisvelvollisuus-risteyksessa
Liikennemerkki B6: Pakollinen pysäyttäminen
https://liikennemerkkeja.fi/liikennemerkit/etuajo-oikeus-ja-vaistamismerkit/b6-pakollinen-pysayttaminen
Liikennemerkki B7: Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa
https://liikennemerkkeja.fi/liikennemerkit/etuajo-oikeus-ja-vaistamismerkit/b7-vaistamisvelvollisuus-pyorailijan-tienylityspaikassaKatso mihin vastaat, aikaisemmin voi olla ollut mitä vaan, mutta turhaan jankkaat joka viestiin samoja ja jopa vääriä.
- vain harvoin on pyörätien merkkiä suojatiellä että autoilijan pitäisi väistää. Sadoista suojateistä vain yhdellä olen tähän asti nähnyt ja samaa kerrottiin lehdessä, yleensä aina pyöräilijä väistää suoraan ajavaa autoilijaa.
- Suojatien edessä ei ole mitään merkkiä pyöräilijästä ellei autolla tarvitse väistää. Miksi olisi, laitapa esimerkki jos väität olevan.
- Jos ei ole korotettu niin tietää siitäkin että on tavallinen suojatie. Niinhän tuolla kerrottiin, pyöräilijän tienylityspaikka merkki voidaan laittaa korotetulle suojatielle. Laita esimerkki jos olet nähnyt muualla.
Ja kuten lehdessä kerrottiin, pyörätien jatke maalauksilla suojatiellä ei ole merkitystä ellei autoilijalle ole pyöräilijän tienylityspaikka liikennemerkkiä. Ne ovat vanhentuneita ja olisi pitänyt jo poistaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Katso mihin vastaat, aikaisemmin voi olla ollut mitä vaan, mutta turhaan jankkaat joka viestiin samoja ja jopa vääriä.
- vain harvoin on pyörätien merkkiä suojatiellä että autoilijan pitäisi väistää. Sadoista suojateistä vain yhdellä olen tähän asti nähnyt ja samaa kerrottiin lehdessä, yleensä aina pyöräilijä väistää suoraan ajavaa autoilijaa.
- Suojatien edessä ei ole mitään merkkiä pyöräilijästä ellei autolla tarvitse väistää. Miksi olisi, laitapa esimerkki jos väität olevan.
- Jos ei ole korotettu niin tietää siitäkin että on tavallinen suojatie. Niinhän tuolla kerrottiin, pyöräilijän tienylityspaikka merkki voidaan laittaa korotetulle suojatielle. Laita esimerkki jos olet nähnyt muualla.
Ja kuten lehdessä kerrottiin, pyörätien jatke maalauksilla suojatiellä ei ole merkitystä ellei autoilijalle ole pyöräilijän tienylityspaikka liikennemerkkiä. Ne ovat vanhentuneita ja olisi pitänyt jo poistaa.Itse et pysy kärryillä. Minä en noita väitteitä kirjoittanut, vaan poimin ne ylempänä olevasta viestistä. Väitin, etteivät ne pidä paikkansa. Väännetään vielä rautalangasta.
Väite: - vain harvoin on pyörätien merkkiä suojatiellä että autoilijan pitäisi väistää.
Vastaväite: Pyörätien liikennemerkkiä ei ole millään suojatiellä. Pyörätien liikennemerkillä osoitetaan pyörätie.
Väite: - Suojatien edessä ei ole mitään merkkiä pyöräilijästä ellei autolla tarvitse väistää.
Vastaväite: Mitään pyöräilijä liikennemerkkiä ei ole olemassa. Jos tuossa lisäkilpeä tarkoitetaan, niin se ei muuta väistämisvelvollisuutta mitenkään.
Väite: - Jos ei ole korotettu niin tietää siitäkin että on tavallinen suojatie.
Vastaväite: Väärin, sillä pyörätien jatkeita on myös ilman mitään korotuksia. Kaikki tasaiset osuudet eivät todellakaan ole aina tavallisia suojateitä.
Pyörätien jatke merkitään vain silloin, kun väistämisvelvollisuus ajoradan ajoneuvoille osoitettu liikennemerkillä B5, B6 tai B7 ennen sitä jatketta. Noista liikennemerkeistä, niin B7 käytetään vain rakenteellisesti korotettujen pyörätien jatkeiden yhteydessä. Noita muita käytetään "tasaisten", ei korotettujen pyörätien jatkeiden yhteydessä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse et pysy kärryillä. Minä en noita väitteitä kirjoittanut, vaan poimin ne ylempänä olevasta viestistä. Väitin, etteivät ne pidä paikkansa. Väännetään vielä rautalangasta.
Väite: - vain harvoin on pyörätien merkkiä suojatiellä että autoilijan pitäisi väistää.
Vastaväite: Pyörätien liikennemerkkiä ei ole millään suojatiellä. Pyörätien liikennemerkillä osoitetaan pyörätie.
Väite: - Suojatien edessä ei ole mitään merkkiä pyöräilijästä ellei autolla tarvitse väistää.
Vastaväite: Mitään pyöräilijä liikennemerkkiä ei ole olemassa. Jos tuossa lisäkilpeä tarkoitetaan, niin se ei muuta väistämisvelvollisuutta mitenkään.
Väite: - Jos ei ole korotettu niin tietää siitäkin että on tavallinen suojatie.
Vastaväite: Väärin, sillä pyörätien jatkeita on myös ilman mitään korotuksia. Kaikki tasaiset osuudet eivät todellakaan ole aina tavallisia suojateitä.
Pyörätien jatke merkitään vain silloin, kun väistämisvelvollisuus ajoradan ajoneuvoille osoitettu liikennemerkillä B5, B6 tai B7 ennen sitä jatketta. Noista liikennemerkeistä, niin B7 käytetään vain rakenteellisesti korotettujen pyörätien jatkeiden yhteydessä. Noita muita käytetään "tasaisten", ei korotettujen pyörätien jatkeiden yhteydessä.Pyörätienjatkeesta puhutaan pyörätienä, ei kukaan käytä tuollaista nimitystä puhekielessä, saati pyöräilijän tienylityspaikkaa. Tuo liikennemerkki on vain harvoin eli et kumonnut väitettä.
Suojatien edessä liikennemerkissä on pyörä kun autoilijan pitää väistää, mielestäsi se koskee siis vain pyörää, ei pyöräilijää.
No mikset todista että Pyöräilijän tienylityspaikkoja on ilman korotustakin, tässä kerrotaan vain korotetusta.
"UUTTA: Pyöräilijän tienylityspaikka
Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa –liikennemerkillä voidaan merkitä korotettu pyörätien jatke."
https://pyoraliitto.fi/pyorailysta/pyorailijan-liikennesaannot
Eli et todistanut vääräksi.
Pyörätien jatke ja Pyöräilijän tienylityspaikka ovat eri asioita ja pyörätien jatke on tiemerkintä, ei liikennemerkki, sinulla on käsitteet täysin hukassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pyörätienjatkeesta puhutaan pyörätienä, ei kukaan käytä tuollaista nimitystä puhekielessä, saati pyöräilijän tienylityspaikkaa. Tuo liikennemerkki on vain harvoin eli et kumonnut väitettä.
Suojatien edessä liikennemerkissä on pyörä kun autoilijan pitää väistää, mielestäsi se koskee siis vain pyörää, ei pyöräilijää.
No mikset todista että Pyöräilijän tienylityspaikkoja on ilman korotustakin, tässä kerrotaan vain korotetusta.
"UUTTA: Pyöräilijän tienylityspaikka
Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa –liikennemerkillä voidaan merkitä korotettu pyörätien jatke."
https://pyoraliitto.fi/pyorailysta/pyorailijan-liikennesaannot
Eli et todistanut vääräksi.
Pyörätien jatke ja Pyöräilijän tienylityspaikka ovat eri asioita ja pyörätien jatke on tiemerkintä, ei liikennemerkki, sinulla on käsitteet täysin hukassa.Pyörätien jatke on pyörätien jatke ja siitä puhutaan pyörätien jatkeena. Puhutaan pyörätien jatkeesta ihan puhekielessäkin. Pyörätien jatke on nimenomaan pyöräilijän tienylityspaikka. Pyörätie on taas se väylä molemmin puolin pyörätien jatketta.
Pyörätien jatke osoitetaan tiemaalauksella silloin kun se tiemaalauksin merkitään, eli kun ajoradan ajoneuvoilla on väistämisvelvollisuus jatkeeseen nähden. Näin lukee suoraan tieliikennelaissa:
"Pyörätien jatke osoitetaan kahdella valkoisella katkoviivalla. Merkintää käytetään osoittamaan pyörätieltä tulevalle polkupyöräilijälle ja mopoilijalle ajoradan ylityspaikka. Merkintää voidaan käyttää myös muissa polkupyöräilijälle ja mopoilijalle tarkoitetuissa ajoradan ylityspaikoissa. Pyörätien jatke merkitään vain, jos väistämisvelvollisuus ajorataa ylittäviä kohtaan on osoitettu liikennemerkillä B5, B6 tai B7. Jos pyörätien jatke merkitään suojatiemerkinnän rinnalle tai keskelle, suojatien puoleista katkoviivaa ei tarvitse merkitä."
Uutta Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa -liikennemerkkiä käytetään vain niissä tapauksissa, kun pyörätien jatke on rakenteellisesti korotettu. Väistämisvelvollisuus risteyksessä (kolmio) ja Pakollinen pysäyttäminen (stop) -liikennemerkkejä käytetään sitten niiden ei korotettujen pyörätien jatkeiden kohdalla.
Tieliikennelain liiteosasta voit katsoa liikennemerkkien viralliset kuvat.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729
Tuolta löydät D5 (Pyörätie) liikennemerkin sekä myös D6 ja D7 liikennemerkit. Niillä merkitään se väylä jota kevytliikenne käyttää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pyörätien jatke on pyörätien jatke ja siitä puhutaan pyörätien jatkeena. Puhutaan pyörätien jatkeesta ihan puhekielessäkin. Pyörätien jatke on nimenomaan pyöräilijän tienylityspaikka. Pyörätie on taas se väylä molemmin puolin pyörätien jatketta.
Pyörätien jatke osoitetaan tiemaalauksella silloin kun se tiemaalauksin merkitään, eli kun ajoradan ajoneuvoilla on väistämisvelvollisuus jatkeeseen nähden. Näin lukee suoraan tieliikennelaissa:
"Pyörätien jatke osoitetaan kahdella valkoisella katkoviivalla. Merkintää käytetään osoittamaan pyörätieltä tulevalle polkupyöräilijälle ja mopoilijalle ajoradan ylityspaikka. Merkintää voidaan käyttää myös muissa polkupyöräilijälle ja mopoilijalle tarkoitetuissa ajoradan ylityspaikoissa. Pyörätien jatke merkitään vain, jos väistämisvelvollisuus ajorataa ylittäviä kohtaan on osoitettu liikennemerkillä B5, B6 tai B7. Jos pyörätien jatke merkitään suojatiemerkinnän rinnalle tai keskelle, suojatien puoleista katkoviivaa ei tarvitse merkitä."
Uutta Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa -liikennemerkkiä käytetään vain niissä tapauksissa, kun pyörätien jatke on rakenteellisesti korotettu. Väistämisvelvollisuus risteyksessä (kolmio) ja Pakollinen pysäyttäminen (stop) -liikennemerkkejä käytetään sitten niiden ei korotettujen pyörätien jatkeiden kohdalla.
Tieliikennelain liiteosasta voit katsoa liikennemerkkien viralliset kuvat.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729
Tuolta löydät D5 (Pyörätie) liikennemerkin sekä myös D6 ja D7 liikennemerkit. Niillä merkitään se väylä jota kevytliikenne käyttää.Sinä saatat puhua mistä tahansa etkä edes ymmärrä msitä puhut, muut ei käytä puhekielessä noita termejä, mutta ymnmärtävät mistä puhuvat.
Pyörätien jatke voi olla pelkkä tiemerkintä, eikä se ole silloin sama kuin suojatie missä Pyöräilijän tienylityspaikka.
Lisäksi kannattaa muistaa että teissä on vielä vanhoja merkintöjä mitkä ei ole enää voimassa.
"Laki muuttui kesäkuun alussa 2020 ja siinä oli kahden vuoden siirtymäaika. Toisin sanoen tällä hetkellä kaikki pyörätien jatkeet pitäisi olla muutettuna tavallisiksi suojateiksi.
– Eli pannaan se aukko umpeen. Se on varmasti tyypillisin ratkaisu.
Toinen vaihtoehto on, että kohdassa on liikennemerkki kertomassa pyörätien jatkeesta.
Liikenneturvan Valtonen muistuttaa, että vaikka suojatiellä olisi väärät merkinnät, ei se poista tienkäyttäjän vastuuta. Laki on joka tapauksessa voimassa.
– Liikennesääntö sanoo, että pyörätieltä tultaessa ajoradalle, pitää väistää."
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/29c01b12-2794-41a1-a18c-fb437b703eac
Koita nyt muistaa ettei se pelkkä tiemerkintä tarkoita mitään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä saatat puhua mistä tahansa etkä edes ymmärrä msitä puhut, muut ei käytä puhekielessä noita termejä, mutta ymnmärtävät mistä puhuvat.
Pyörätien jatke voi olla pelkkä tiemerkintä, eikä se ole silloin sama kuin suojatie missä Pyöräilijän tienylityspaikka.
Lisäksi kannattaa muistaa että teissä on vielä vanhoja merkintöjä mitkä ei ole enää voimassa.
"Laki muuttui kesäkuun alussa 2020 ja siinä oli kahden vuoden siirtymäaika. Toisin sanoen tällä hetkellä kaikki pyörätien jatkeet pitäisi olla muutettuna tavallisiksi suojateiksi.
– Eli pannaan se aukko umpeen. Se on varmasti tyypillisin ratkaisu.
Toinen vaihtoehto on, että kohdassa on liikennemerkki kertomassa pyörätien jatkeesta.
Liikenneturvan Valtonen muistuttaa, että vaikka suojatiellä olisi väärät merkinnät, ei se poista tienkäyttäjän vastuuta. Laki on joka tapauksessa voimassa.
– Liikennesääntö sanoo, että pyörätieltä tultaessa ajoradalle, pitää väistää."
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/29c01b12-2794-41a1-a18c-fb437b703eac
Koita nyt muistaa ettei se pelkkä tiemerkintä tarkoita mitään.Kaikki pyörätien jatkeet eivät pidä olla muutettuna tavallisiksi suojateiksi, vaan ainoastaan ne pyörätien jatkeet, joiden kohdalla ajoradalla ei ole väistämiseen velvoittavaa liikennemerkkiä ennen pyörätien jatketta. Pyörätien jatkeen tiemerkintä ei myöskään vaikuta väistämissääntöihin millään tavalla. Se on vain tiemerkintä, jolla tehostetaan liikennemerkkien velvollisuutta. Liikennemerkit ovat se määräävä tekijä.
Näin lukee tieliikennelain 86 §: "Tien poikkisuuntaisilla merkinnöillä voidaan tehostaa muulla liikenteenohjauslaitteella osoitettua väistämisvelvollisuutta sekä osoittaa suojatie tai tienkohta, jossa tulee noudattaa erityistä tarkkaavaisuutta ja kiinnittää huomiota ajonopeuteen."
Poikkeus on suojatien tiemerkintä. Se yksistään riittää, että suojatie on olemassa. Suojatien osalta riittää siis, että on pelkkä liikennemerkki, pelkkä tiemaalaus tai molemmat. Pyörätien jatkeen tiemaalauksen osalta näin ei ole. Siihen vaaditaan väistämismerkki (B5, B6 tai B7). Jos ei ole väistämismerkkiä, niin jatkeen tiemaalaus on vääriä (kenties unohdettu korjata).
Jos joku miettii, että miksi suojatien osalta riittää pelkkä tiemaalaus, niin se on laissa löytyvän määritelmän ansiota.
Määritelmässä lukee näin --> Tässä laissa tarkoitetaan: suojatiellä jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä TAI tiemerkinnällä osoitettua tien osaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki pyörätien jatkeet eivät pidä olla muutettuna tavallisiksi suojateiksi, vaan ainoastaan ne pyörätien jatkeet, joiden kohdalla ajoradalla ei ole väistämiseen velvoittavaa liikennemerkkiä ennen pyörätien jatketta. Pyörätien jatkeen tiemerkintä ei myöskään vaikuta väistämissääntöihin millään tavalla. Se on vain tiemerkintä, jolla tehostetaan liikennemerkkien velvollisuutta. Liikennemerkit ovat se määräävä tekijä.
Näin lukee tieliikennelain 86 §: "Tien poikkisuuntaisilla merkinnöillä voidaan tehostaa muulla liikenteenohjauslaitteella osoitettua väistämisvelvollisuutta sekä osoittaa suojatie tai tienkohta, jossa tulee noudattaa erityistä tarkkaavaisuutta ja kiinnittää huomiota ajonopeuteen."
Poikkeus on suojatien tiemerkintä. Se yksistään riittää, että suojatie on olemassa. Suojatien osalta riittää siis, että on pelkkä liikennemerkki, pelkkä tiemaalaus tai molemmat. Pyörätien jatkeen tiemaalauksen osalta näin ei ole. Siihen vaaditaan väistämismerkki (B5, B6 tai B7). Jos ei ole väistämismerkkiä, niin jatkeen tiemaalaus on vääriä (kenties unohdettu korjata).
Jos joku miettii, että miksi suojatien osalta riittää pelkkä tiemaalaus, niin se on laissa löytyvän määritelmän ansiota.
Määritelmässä lukee näin --> Tässä laissa tarkoitetaan: suojatiellä jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä TAI tiemerkinnällä osoitettua tien osaa.Hienoa kun näytät lopulta ymmärtävän, että vain poikkeustapauksissa autoilijan kuuluu väistää pyöräilijää suojatiellä silloin kun jatkaa suoraan ajoradalla ja että suojatie on korotettu silloin kun on Pyöräilijän tienylityspaikka liikennemerkki.
"– Liikennesääntö sanoo, että pyörätieltä tultaessa ajoradalle, pitää väistää."
- Tuo on pyöräilijöiden syytä muistaa ihan oman turvallisuutensa takia!
Kaikki autoilijat tietää että pitää väistää kaikkia pihatieltä, kolmion ja stop merkin takaa tultaessa, ei sitä tarvitse toistella, mutta pyöräilijöillä on omat väistämissäännöt edelleen hukassa.
Pyöräilijöiden kannattaa varoa myös kääntyvää autoilijaa, koska aina ei välttämättä huomaa edes jalankulkijaa, saati liian nopeasti liikkuvaa pyöräilijää. Tilannenopeuksien ja nopeusarajoitusten noudattaminen koskee myös pyöräilijää, samoin pitää olla heijastimet ja valot kunnossa.
Suurin osa pyöräilijöistä ja jalankulkijoista jää suojatiellä bussien ja kuorma-autojen alle, siinä jää aina toiseksi, ei auta yhtään vaikka olisi oikeassa. Lasten mukana pitää liikkua niin kauan että osaavat noudattaa liikennesääntöjä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hienoa kun näytät lopulta ymmärtävän, että vain poikkeustapauksissa autoilijan kuuluu väistää pyöräilijää suojatiellä silloin kun jatkaa suoraan ajoradalla ja että suojatie on korotettu silloin kun on Pyöräilijän tienylityspaikka liikennemerkki.
"– Liikennesääntö sanoo, että pyörätieltä tultaessa ajoradalle, pitää väistää."
- Tuo on pyöräilijöiden syytä muistaa ihan oman turvallisuutensa takia!
Kaikki autoilijat tietää että pitää väistää kaikkia pihatieltä, kolmion ja stop merkin takaa tultaessa, ei sitä tarvitse toistella, mutta pyöräilijöillä on omat väistämissäännöt edelleen hukassa.
Pyöräilijöiden kannattaa varoa myös kääntyvää autoilijaa, koska aina ei välttämättä huomaa edes jalankulkijaa, saati liian nopeasti liikkuvaa pyöräilijää. Tilannenopeuksien ja nopeusarajoitusten noudattaminen koskee myös pyöräilijää, samoin pitää olla heijastimet ja valot kunnossa.
Suurin osa pyöräilijöistä ja jalankulkijoista jää suojatiellä bussien ja kuorma-autojen alle, siinä jää aina toiseksi, ei auta yhtään vaikka olisi oikeassa. Lasten mukana pitää liikkua niin kauan että osaavat noudattaa liikennesääntöjä.Eivät ne ole mitään poikkeustapauksia, vaan ihan liikennesääntöjen mukaisia tapauksia. Omalla työmatkallani valtaosa tilanteista ovat sellaisia, joissa autoilija väistää pyörätien jatkeen yli pyöräileviä. Jos määrän mukaan mennään, niin taitaa pikemminkin ne suoraan ajoradan yli menevät paikat ja vastaavat, jossa ajoradan liikenteellä on etuajo-oikeus ja jossa pyöräilijä väistää, olla niitä "poikkeustapauksia".
Täysi ymmärrys liikennesäännöistä on ja on ollut koko ajan. Missään kohtaa ei myöskään ole ollut puhe pyöräilijöiden sääntöjen tuntemuksista tai sen puutteesta. Kyse on ollut oikaista vääriä käsitteitä liittyen pyörätien jatkeeseen. Se että jalankulkija joutuu suojatiellä yliajetuksi, on vain ja ainoastaan ajoradan liikenteen vika. Jos pyöräilijä joutuu yliajetuksi, niin se riippuu tilanteesta ja väistämissäännöistä sekä siitä, onko ajoradan liikenne noudattanut suojatien kohdalla olevaa varovaisuusvelvoitetta tarpeeksi huolella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eivät ne ole mitään poikkeustapauksia, vaan ihan liikennesääntöjen mukaisia tapauksia. Omalla työmatkallani valtaosa tilanteista ovat sellaisia, joissa autoilija väistää pyörätien jatkeen yli pyöräileviä. Jos määrän mukaan mennään, niin taitaa pikemminkin ne suoraan ajoradan yli menevät paikat ja vastaavat, jossa ajoradan liikenteellä on etuajo-oikeus ja jossa pyöräilijä väistää, olla niitä "poikkeustapauksia".
Täysi ymmärrys liikennesäännöistä on ja on ollut koko ajan. Missään kohtaa ei myöskään ole ollut puhe pyöräilijöiden sääntöjen tuntemuksista tai sen puutteesta. Kyse on ollut oikaista vääriä käsitteitä liittyen pyörätien jatkeeseen. Se että jalankulkija joutuu suojatiellä yliajetuksi, on vain ja ainoastaan ajoradan liikenteen vika. Jos pyöräilijä joutuu yliajetuksi, niin se riippuu tilanteesta ja väistämissäännöistä sekä siitä, onko ajoradan liikenne noudattanut suojatien kohdalla olevaa varovaisuusvelvoitetta tarpeeksi huolella.Sinulla on tuo lukemisen ymmärtäminen tavattoman huonoa. Pihatieltä, kolmion ja stop-merkin takaa tulevat luonnollisesti väistää kaikkia, mutta ei SAMA autoilija jatkuvasti tule kolmion takaa vaan suurin osa matkasta yleensä päätietä suoraan ja usein risteykset tasa-arvosia, silloin pyöräilijä väistää aina ellei ole tuota pyöräilijän tienylityspaikka merkkiä suojatien edessä. Sellaista kaupunkia ei olekaan missä noita merkkejä olisi suurimmalla osalla suojateistä.
Toivottavasti alat katsoa tarkemmin liikennemerkkejä ettet tee kolhuja autoihin, tulee vaan sinullekin turhaa laskua jos selviät hengissä.
Useinkin on jalankulkijan syy kun kävelevät tai juoksevat punaisia päin suojatiellä, joku ollut sammuneenakin suojatiellä makaamassa tai kännissä kaatunut ja jäänyt tajuttomana makaamaan. Eikä yllättäen saa eteen juosta muutenkaan, usein ei ole edes heijastinta tai valoa pimeällä ja sateella. Ei se paljon lohduta vaikka autoilija tuomittaisiin jos on loppuikänsä pyörätuolissa tai kuolee. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinulla on tuo lukemisen ymmärtäminen tavattoman huonoa. Pihatieltä, kolmion ja stop-merkin takaa tulevat luonnollisesti väistää kaikkia, mutta ei SAMA autoilija jatkuvasti tule kolmion takaa vaan suurin osa matkasta yleensä päätietä suoraan ja usein risteykset tasa-arvosia, silloin pyöräilijä väistää aina ellei ole tuota pyöräilijän tienylityspaikka merkkiä suojatien edessä. Sellaista kaupunkia ei olekaan missä noita merkkejä olisi suurimmalla osalla suojateistä.
Toivottavasti alat katsoa tarkemmin liikennemerkkejä ettet tee kolhuja autoihin, tulee vaan sinullekin turhaa laskua jos selviät hengissä.
Useinkin on jalankulkijan syy kun kävelevät tai juoksevat punaisia päin suojatiellä, joku ollut sammuneenakin suojatiellä makaamassa tai kännissä kaatunut ja jäänyt tajuttomana makaamaan. Eikä yllättäen saa eteen juosta muutenkaan, usein ei ole edes heijastinta tai valoa pimeällä ja sateella. Ei se paljon lohduta vaikka autoilija tuomittaisiin jos on loppuikänsä pyörätuolissa tai kuolee.Mitä sinun kohdallasi on usein, ei välttämättä ole muiden kohdalla usein. Ei ole mitään yleensä tai usein. On vain erilaisia tilanteita, jotka tulee huomioida tilanteen vaatimalla tavalla.
- Anonyymi
Ihmisten asennevammaa tai ääliömäisyyttä ei mitkään säännöt tai lait valitettavasti estä.
- Anonyymi
Kyllä, elämä on ihmisen vaarallisinta aikaa.
- Anonyymi
Kukaan ei vielä ole selvinnyt elämästä hengissä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kukaan ei vielä ole selvinnyt elämästä hengissä.
Minä olen toistaiseksi, vaikka muutaman kerran ollutkin hengenlähtö lähellä.
- Anonyymi
Tunne liikennesäännöt
https://www.liikenneturva.fi/kampanjat/tunne-liikennesaannot/
"Perussäännöt" lueteltu tuolla sivulla.- Anonyymi
Kyllä pyöräkortti pitäisi tehdä pakolliseksi, niin huonosti tuntevat liikennesäännöt, eikä vanhemmat viitsi opettaa edes lapsilleen, eivät tiedä varmaan itsekään ellei ole ajokorttia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä pyöräkortti pitäisi tehdä pakolliseksi, niin huonosti tuntevat liikennesäännöt, eikä vanhemmat viitsi opettaa edes lapsilleen, eivät tiedä varmaan itsekään ellei ole ajokorttia.
Lapsetkin saavat pyöräillä. Heillä ei ole välttämättä ole varaa tai kykyä kouluttautua. Pyöräily on melko lähellä jokamiehenoikeutta, vaikka ajoneuvosta kyse onkin. Sitten jalankulkijoillekin kävelykortti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lapsetkin saavat pyöräillä. Heillä ei ole välttämättä ole varaa tai kykyä kouluttautua. Pyöräily on melko lähellä jokamiehenoikeutta, vaikka ajoneuvosta kyse onkin. Sitten jalankulkijoillekin kävelykortti.
Liikennesäännöt voi opetella kotonakin, eikä se mitään maksa kun vanhemmat opettaa. Liikennesäännöt voi opettaa myös päiväkodisssa ja koulussa, monissa kaupungeissa on liikennepuistojakin. Jos laskee lapsen liikenteeseen yksin niin tietysti täytyy tietää ne säännöt mitkä koskee itseään. Ei niitä kovin paljon ole.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Liikennesäännöt voi opetella kotonakin, eikä se mitään maksa kun vanhemmat opettaa. Liikennesäännöt voi opettaa myös päiväkodisssa ja koulussa, monissa kaupungeissa on liikennepuistojakin. Jos laskee lapsen liikenteeseen yksin niin tietysti täytyy tietää ne säännöt mitkä koskee itseään. Ei niitä kovin paljon ole.
Kyllä, mutta väistämissäännöt eivät ole niitä ainoita sääntöjä tieliikennelaissa, vaikka tärkeitä ovatkin. Kaikki muutkin säännöt ja pykälät pitää huomioida.
Tieliikennelaissa on mm. tällainen velvoite: "Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä."
Vaikka itsellä olisi tilanteessa oikeus mennä ensiksi, niin silti pitää varautua siihen, että pyöräilijä saattaa väistämissääntöjen vastaisesti tulla eteen. Laki ei tuossa ota kantaa mikä sen pysähtymistarpeen aiheuttaa. Sen voi aiheuttaa juurikin väistämissääntöjen vastaisesti liikkuva lapsi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä, mutta väistämissäännöt eivät ole niitä ainoita sääntöjä tieliikennelaissa, vaikka tärkeitä ovatkin. Kaikki muutkin säännöt ja pykälät pitää huomioida.
Tieliikennelaissa on mm. tällainen velvoite: "Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä."
Vaikka itsellä olisi tilanteessa oikeus mennä ensiksi, niin silti pitää varautua siihen, että pyöräilijä saattaa väistämissääntöjen vastaisesti tulla eteen. Laki ei tuossa ota kantaa mikä sen pysähtymistarpeen aiheuttaa. Sen voi aiheuttaa juurikin väistämissääntöjen vastaisesti liikkuva lapsi.Edelleenkin jankutat samaa. Aina pitää olla varovainen, eikä se että autoilijoiden pitää varoa, oikeuta pyöräilijöitä olemaan varomattomia ja rikkomaan likennesääntöjä. Itsehän te siinä kärsitte jos ajatte auton alle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Edelleenkin jankutat samaa. Aina pitää olla varovainen, eikä se että autoilijoiden pitää varoa, oikeuta pyöräilijöitä olemaan varomattomia ja rikkomaan likennesääntöjä. Itsehän te siinä kärsitte jos ajatte auton alle.
Kaikkien on varottava. Ei kukaan jää auton alle, jos autoilija noudattaa omia liikennesääntöjä ja lain velvollisuuksia siinä missä kukaan ei myöskään jää auton alle, jos pyöräilijät ja jalankulkijat noudattavat omia sääntöjään ja lain velvollisuuksia.
- Anonyymi
Autoilu on todellakin vaarallista. Ei tosiaankaan tiedä minkälaista porukkaa seassa liikkuu ja minkälainen ymmärrys liikennesäännöistä heillä edes on.
- Anonyymi
Kyllä tietää. Jos ajotutkinto on suoritettu ja kortti taskussa, kuten kaikilla moottoriajoneuvojen kuljettajilla oletusarvoisesti, liikennesäännöt ja ajoneuvon hallinta on vähintään hyväksyttävällä tasolla. Toki ihmiset tekevät virheitä, se on valitettavasti väistämätöntä ja inhimillistä. Koneetkin voivat tehdä virheitä, kuten Teslan automaattiohjaus joka on tappanut jo useita ihmisiä.
Kevyt liikenne on se jota pitää varoa erityisellä huolellisuudella, seassa on henkilöitä joilla ei ole hajuakaan liikennesäännöistä, eivätkä osaa arvioida autojen nopeuksia jne. esim. lapset. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä tietää. Jos ajotutkinto on suoritettu ja kortti taskussa, kuten kaikilla moottoriajoneuvojen kuljettajilla oletusarvoisesti, liikennesäännöt ja ajoneuvon hallinta on vähintään hyväksyttävällä tasolla. Toki ihmiset tekevät virheitä, se on valitettavasti väistämätöntä ja inhimillistä. Koneetkin voivat tehdä virheitä, kuten Teslan automaattiohjaus joka on tappanut jo useita ihmisiä.
Kevyt liikenne on se jota pitää varoa erityisellä huolellisuudella, seassa on henkilöitä joilla ei ole hajuakaan liikennesäännöistä, eivätkä osaa arvioida autojen nopeuksia jne. esim. lapset.Tahallisestikin liikennesääntäjä rikkovia on niin autoilijoissa kuin pyöräilijöissä, mutta pyörällä ajetaan paljon useammin kännissä, eikä vanhemmat viitsi aina opettaa liikennesääntöjä lapsille, jos tietävät itsekään.
Kevyen liikenteen pitää olla erityisen varovaisia koska heille käy aina huonommin jos kolaroivat. Luulisi vanhempien välittävän lapsistaankin ja opettavan säännöt. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tahallisestikin liikennesääntäjä rikkovia on niin autoilijoissa kuin pyöräilijöissä, mutta pyörällä ajetaan paljon useammin kännissä, eikä vanhemmat viitsi aina opettaa liikennesääntöjä lapsille, jos tietävät itsekään.
Kevyen liikenteen pitää olla erityisen varovaisia koska heille käy aina huonommin jos kolaroivat. Luulisi vanhempien välittävän lapsistaankin ja opettavan säännöt.Lapset tietysti unohtaa kovin pian ne opetetut säännöt, muistan pentuna itsekin töhöilleeni polkupyörällä koulumatkalla, onneksi ei kuitenkaan onnettommuksia sattunut, mutta läheltä piti jonkun kerran.
Esim. kerran ala-asteelaisena 80-luvulla, tiedossa oli kyllä ettei pyörällä saa ajaa ajoradalla, kun vieressä kulki ihan oikea kevyen liikenteen väyläkin, mutta -mielestäni- oikaisin vähän matkassa ajoradan kautta, mutta sepä olikin peilijäässä ja eikun nurin tielle pyörineen, samaan aikaan tietysti tuli auto sekä takaa että edestä. Jotenkin sain noustua siitä pyörineni pystyyn tien keskiviivalle pitkittäissuunnassa, että autot mahtui menemään ohi omilla kaistoillaan.
Varsin jäätävä tilanne kun ajattelee näin jälkeenpäin :P
- Anonyymi
Asiaa vielä pyörätien jatkeen tiemaalauksesta.
Kun pyörätie/yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä jatkuu ajoradan toisella puolella ja pitää päästä ajoradan yli, niin kohtaan tehdä jonkinlainen ajoradan ylityspaikka. Siinä voi olla joko suojatie tai sitten sekä suojatie että pyörätien jatke molemmat samassa kohtaa. Kun suojatien edessä on ajoradan ajoneuvoille jokin väistämiseen velvoittava liikennemerkki (B5, B6 tai B7), niin pyörätien jatke merkitään tiemaalauksella. Muuten kohdassa on pelkkä suojatien tiemaalaus. Näin asia menee nykyisen tieliikennelain mukaan.
Suojatien/pyörätien jatkeen edessä voi siis olla kolmio, stop tai uusi väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa liikennemerkki (jossa on se polkupyörän kuva), niin pyörätien jatkeen tiemaalaus maalataan. Viimeksi mainittua uutta väistämismerkkiä käytetään tosin vain silloin, kun pyörätien jatke on korotettu ajoradasta tai on liikennevalo-ohjattu paikka.
Tunne liikennesäännöt: tien ylitys pyöräilijänä
https://youtu.be/NYE2CK-P86E
Jos tuon videon suojatie/pyörätien jatke kohta olisi korotettu, niin siinä voisi käyttää sitä uutta liikennemerkkiä. Nyt kun ei ole, niin kohdassa on käytetty kolmiota. Tuo video osoittaa myös hyvin sen, milloin pyörätien jatkeen tiemaalausta käytetään ja milloin on vain tavallinen suojatiemaalaus (jonka tosin saa myös pyöräilemällä ylittää, kunhan vain väistää suoraa ajavaa ajoradan liikennettä).
Syytä on huomioida, että pyörätien jatkeen tiemaalaus ei kuitenkaan muodosta sitä väistämisvelvollisuutta ajoradan ajoneuvoille, vaan sen muodostaa ennen jatketta oleva väistämiseen velvoittava liikennemerkki (B5, B6 tai B7).- Anonyymi
Ja on myös vanhoja merkintöjä mitkä ei ole enää voimassa.
"Laki muuttui kesäkuun alussa 2020 ja siinä oli kahden vuoden siirtymäaika. Toisin sanoen tällä hetkellä kaikki pyörätien jatkeet pitäisi olla muutettuna tavallisiksi suojateiksi.
– Eli pannaan se aukko umpeen. Se on varmasti tyypillisin ratkaisu.
Toinen vaihtoehto on, että kohdassa on liikennemerkki kertomassa pyörätien jatkeesta.
Liikenneturvan Valtonen muistuttaa, että vaikka suojatiellä olisi väärät merkinnät, ei se poista tienkäyttäjän vastuuta. Laki on joka tapauksessa voimassa.
– Liikennesääntö sanoo, että pyörätieltä tultaessa ajoradalle, pitää väistää."
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/29c01b12-2794-41a1-a18c-fb437b703eac - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja on myös vanhoja merkintöjä mitkä ei ole enää voimassa.
"Laki muuttui kesäkuun alussa 2020 ja siinä oli kahden vuoden siirtymäaika. Toisin sanoen tällä hetkellä kaikki pyörätien jatkeet pitäisi olla muutettuna tavallisiksi suojateiksi.
– Eli pannaan se aukko umpeen. Se on varmasti tyypillisin ratkaisu.
Toinen vaihtoehto on, että kohdassa on liikennemerkki kertomassa pyörätien jatkeesta.
Liikenneturvan Valtonen muistuttaa, että vaikka suojatiellä olisi väärät merkinnät, ei se poista tienkäyttäjän vastuuta. Laki on joka tapauksessa voimassa.
– Liikennesääntö sanoo, että pyörätieltä tultaessa ajoradalle, pitää väistää."
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/29c01b12-2794-41a1-a18c-fb437b703eacPyörätieltä tultaessa ajoradalle, pitää väistää, jos autoilla ei tilanteessa ole sitä väistämisvelvollisuutta jatkeen ylittäviin nähden (väistämiseen velvoittava liikennemerkki tai kääntyvä autoilija). Korjaamattomia tiemerkintöjä on valitettavasti vielä ilmeisen paljon. Tiemerkintöihin ei pidäkään luottaa liikaa, vaan väistämisvelvollisuus pitää katsoa väistämissäännöistä ja muista liikennesäännöistä. Näin kannattaa ihan muutenkin aina tehdä.
- Anonyymi
Voihan myös olla pelkkä pyörätien jatke, jossa ei ole jalankulkua laisinkaan. Harvinaisia taitavat kuitenkin kai olla.
- Anonyymi
Vasta pari päivää sitten n. 30v himo pyöräilijä ajoi suoraan eteen suojatielle, ei aikomustakaan pysähtyä odottamaan tai taluttaa. Valitettavasti autoilijat totuttaneet pyöräijät tuohon, monet hiljentää jo kaukaa tai pysähtyy ellei muuten mene yli.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?
Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta801897Tietysti jokainen ansaitsee
Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt181719- 161584
50+ naiset kyl
Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin201306En voi sille mitään
Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee121234Välitän sinusta mies
Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv61232hieman diabetes...
Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo121196Miten joku voi käyttää koko elämänsä
siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää91170Annetaanko olla vaan
Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N291161Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata
Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot91160