Autoilu VAARALLISTA

Anonyymi

Periaatteessa jokainen vastaantulija on potentiaalinen kuolema maantieajossa. Se energia, mikä kehoosi kohdistuu nokkakolaritilanteessa on paljon suurempi kuin rynkyn lippaan tyhjentäminen kehoosi, joten periaatteessa kun näet auton hujahtavan ohitsesi viereistä kaistaa, voit mieltää sen samaksi kuin joku tyhjentäisi useita lippaallisia sinua kohti, kuitenkin ampuen juuri ja juuri ohi.

70

443

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Maan vetovoima vaarallista. Aina kun nouset seisomaan voit kaatua, vielä vaarallisempaa kun juoksee tai ajaa polkupyörällä liukkaalla alustalla, uidessa voi myös hukkua.

    • Anonyymi

      Kandee käyttää turvavyötä ja ajaa airbag varusteisessa autossa

      • Anonyymi

        Varovaisemmin autoilijat varmasti ajaisivat jos keskellä rattia olisi aribagin tilalla ruosteinen naula pystyssä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varovaisemmin autoilijat varmasti ajaisivat jos keskellä rattia olisi aribagin tilalla ruosteinen naula pystyssä.

        Samoin pyöräilijöillä ohjaustangossa. Minulla tosin on itsesuojeluvaistoa pyörän kanssa muutenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samoin pyöräilijöillä ohjaustangossa. Minulla tosin on itsesuojeluvaistoa pyörän kanssa muutenkin.

        Pyöräilijöillä ei ole ollenkaan itsesuojeluvaistoa. Se näkee suojatien ylityksissä ja siitä että he näyttävät keskisormea enemmän kun kääntymismerkkiä. Eivät tiedä milläpuolella tietä pitää ajaa ja ajavat aina väärin. Lapsellisia törmäilijöitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyöräilijöillä ei ole ollenkaan itsesuojeluvaistoa. Se näkee suojatien ylityksissä ja siitä että he näyttävät keskisormea enemmän kun kääntymismerkkiä. Eivät tiedä milläpuolella tietä pitää ajaa ja ajavat aina väärin. Lapsellisia törmäilijöitä.

        En tiedä missä tyhmyyden keskittymässä sitten asustelet. Täällä pyöräilijät eivät toimi kuvaamasi tavalla.


    • Anonyymi

      Onneksi poliisi otti jo aika monelta ajokortin pois.

      • Anonyymi

        Uusia keskenkasvuisia vintiöitä kortteineen vain putkahtelee kokoajan lisää, ja haluavatpa päättäjät aina vain nuorempia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uusia keskenkasvuisia vintiöitä kortteineen vain putkahtelee kokoajan lisää, ja haluavatpa päättäjät aina vain nuorempia.

        Onneksi saavat auton, mopolla ja mopoautolla paljon turvattomampaa.


    • Anonyymi

      Pyöräilijöillekin vaadittava ajokortti.

      • Anonyymi

        5v Terolla on tuskin varaa ajokorttiin saatikka tarvittavaa lukutaitoa suorittaa koulutus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        5v Terolla on tuskin varaa ajokorttiin saatikka tarvittavaa lukutaitoa suorittaa koulutus.

        Vanhemmat maksaa. Moni osaa lukea paljon nuorempanakin, itsekin opin hetkessä 5v, varmaan paljon nuorempana jos joku olisi opettanut ja nykyäänhän tietokoneet opettaa.

        Ei silloin pidä laskea hetkeksikään silmistään ja yleiselle tielle jos ei ymmärrä miten pitää liikkua, juuri taas 3v lapsi jäi auton alle vaikka oli muka valvonnassa. Leikkikaduissa ei edes ole mitään järkeä, kyllä ne leikkipaikat pitää tehdä muualle kuin piha-/ajotielle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhemmat maksaa. Moni osaa lukea paljon nuorempanakin, itsekin opin hetkessä 5v, varmaan paljon nuorempana jos joku olisi opettanut ja nykyäänhän tietokoneet opettaa.

        Ei silloin pidä laskea hetkeksikään silmistään ja yleiselle tielle jos ei ymmärrä miten pitää liikkua, juuri taas 3v lapsi jäi auton alle vaikka oli muka valvonnassa. Leikkikaduissa ei edes ole mitään järkeä, kyllä ne leikkipaikat pitää tehdä muualle kuin piha-/ajotielle.

        Tieliikennelaki velvoittaa varomaan mm. lapsia liikenteessä aina erityisen paljon. Lähestyttäessä ajoneuvolla lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelaki velvoittaa varomaan mm. lapsia liikenteessä aina erityisen paljon. Lähestyttäessä ajoneuvolla lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta.

        Ehdottomasti vammaiset, vanhukset ja muut heikosti liikenteessä pärjäävät merkattava näkyvästi että tietää varoa. Oletko miettinyt mikä olisi sopiva merkki, oranssi kypärä ja liivi vai riittäisikö vaikka oranssi tähti hihassa ja rinnassa?

        Keltanokat erottaa koonkin puolesta mutta se keltainen lippis pakolliseksi. Kannattaa silti opettaa noudattamaan liikennesääntöjä kun henkiä vain yksi, eikä pyörätuolissakaan ole mukava loppu elämäänsä viettää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehdottomasti vammaiset, vanhukset ja muut heikosti liikenteessä pärjäävät merkattava näkyvästi että tietää varoa. Oletko miettinyt mikä olisi sopiva merkki, oranssi kypärä ja liivi vai riittäisikö vaikka oranssi tähti hihassa ja rinnassa?

        Keltanokat erottaa koonkin puolesta mutta se keltainen lippis pakolliseksi. Kannattaa silti opettaa noudattamaan liikennesääntöjä kun henkiä vain yksi, eikä pyörätuolissakaan ole mukava loppu elämäänsä viettää.

        Monen kannattaisi tutustua tieliikennelain lakiesitykseen. Siellä on lain taustalla olevat periaatteet kuvattu. Monesta kohtaa pystyy todentamaan, että useissa tilanteissa isompi on velvollinen varomaan ja suojaamaan pienempiä ja haavoittuvaisempia liikenteessä.

        Se ei toki ole itse laki, mutta periaatteet sieltä pystyy lukemaan sekä lisäksi lukemaan perustelut tieliikennelain pykälille pykälä kerralla. Lakiesitys löytyy alla olevan linkin takaa.

        HE 180/2017
        https://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2017/20170180


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monen kannattaisi tutustua tieliikennelain lakiesitykseen. Siellä on lain taustalla olevat periaatteet kuvattu. Monesta kohtaa pystyy todentamaan, että useissa tilanteissa isompi on velvollinen varomaan ja suojaamaan pienempiä ja haavoittuvaisempia liikenteessä.

        Se ei toki ole itse laki, mutta periaatteet sieltä pystyy lukemaan sekä lisäksi lukemaan perustelut tieliikennelain pykälille pykälä kerralla. Lakiesitys löytyy alla olevan linkin takaa.

        HE 180/2017
        https://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2017/20170180

        Kannattaa vanhempien opettaa lapsille ja vammaisille liikennesäännöt, merkata näkyvästi että tietää varoa tai liikkua mukana. Paras turva on noudattaa liikennesääntöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa vanhempien opettaa lapsille ja vammaisille liikennesäännöt, merkata näkyvästi että tietää varoa tai liikkua mukana. Paras turva on noudattaa liikennesääntöjä.

        Ajoneuvojen kuljettajien on myös noudatettava ihan kaikkia liikennesääntöjä, ei pelkästään väistämissääntöjä. Näin ei todellakaan aina tapahdu.


    • Anonyymi

      No niinhän se on. Kuolema liippaa läheltä yhtenään.

    • Anonyymi

      Pitää pysyä kotona jos pelottaa. Itsellä on alla 3501kg painava yli 500hv ammus.
      Ja todellakin sen kanssa tulee mentyä vasten rajoitinta harva se päivä

      • Anonyymi

        Kuorma-auto ei ole ammus, joku tussukka sulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuorma-auto ei ole ammus, joku tussukka sulla.

        Paperilla kuorma-auto nii säästää monta juttua…


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paperilla kuorma-auto nii säästää monta juttua…

        Hikinen paku


    • Anonyymi

      Varmaan jotkut 1700 - 1800 -luvulla eläneet uusintakierroksella elämässä nykyaikana kun peloittaa niin cauheasti tällaiset hewoisettomat waunut...

    • Anonyymi

      Lada saa jopa turvatyynyn, mutta kuinkahan hyvin toimii, en luottaisi ryssätekniikkaan.
      https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/56a354ef-a506-4b60-b131-2dc8f0a81f15

      Ukrainalainen sotilas näytti miten heikkoja ryssä kypärät ovat, löi otsaansa niin meni kasaan. Luotiliivissä metallilevy, painoa on mutta rynkyn ammus meni helposti läpi kahdesta päällekkäisestä.

      Autotehtaat kärsii isot tappiot kun ryssille myydyt autot seisoo satamissa, liikaa päästöjä länsimaissa myytäväksi ja harva haluaa panssarilaseja. Kohta joutuvat romuttamaan kun ruostuvat ja alkaa tulla sähkövikaa sun muuta.
      https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/27497426-d17f-4a17-a919-ff1d0fedd5ea

      • Anonyymi

        Soviet Ladassa jos kuski ei kuole kolariin, turmatyyny hoitelee homman...


    • Anonyymi

      Ajokortin myöntämis ikä 35 v olisi ihan paikallaan ja pois kun täyttää 65v onhan se pienestä ranneliikkeestä kiinni ihmisten henki ja kaiken maailman värinätautiset ovat siellä mukana

      • Anonyymi

        60 vuotta olisi sopiva ikä polkupyörän ajokortille, silloin alkavat oppia taluttamaan suojatiellä eivätkä aja autojen eteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        60 vuotta olisi sopiva ikä polkupyörän ajokortille, silloin alkavat oppia taluttamaan suojatiellä eivätkä aja autojen eteen.

        Ajoradan saa ylittää pyöräilemällä suojatien yli. Nykyinen (uusi) tieliikennelaki sallii tämän selvästi. Väistämissäännöt ovat sitten asia erikseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajoradan saa ylittää pyöräilemällä suojatien yli. Nykyinen (uusi) tieliikennelaki sallii tämän selvästi. Väistämissäännöt ovat sitten asia erikseen.

        Etkö ymmärrä lukemaasi., "...eivätkä aja autojen eteen". Ei tosin kaikki vanhatkaan ole opineet noudattamaan sääntöjä, äskenhän vasta yksi ajoi pyörällä auton alle suojatiellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö ymmärrä lukemaasi., "...eivätkä aja autojen eteen". Ei tosin kaikki vanhatkaan ole opineet noudattamaan sääntöjä, äskenhän vasta yksi ajoi pyörällä auton alle suojatiellä.

        Tuossahan luki että "Väistämissäännöt ovat sitten asia erikseen." Jos ne osaa ja niitä noudattaa, niin ei aja "autojen eteen", ellei sitten auto ole kohdassa väistämisvelvollinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossahan luki että "Väistämissäännöt ovat sitten asia erikseen." Jos ne osaa ja niitä noudattaa, niin ei aja "autojen eteen", ellei sitten auto ole kohdassa väistämisvelvollinen.

        Ja pääsääntöisesti pyöräilijän täytyy väistää suoraan ajavaa autoilijaa, vain harvoin on pyörätien merkkiä suojatiellä että autoilijan pitäisi väistää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja pääsääntöisesti pyöräilijän täytyy väistää suoraan ajavaa autoilijaa, vain harvoin on pyörätien merkkiä suojatiellä että autoilijan pitäisi väistää.

        Pyörätien liikennemerkki ei vaikuta väistämisiin mitenkään. Ajoradan liikenteelle oleva väistämiseen velvoittava liikennemerkki ennen pyörätien jatketta/suojatietä sen sijaan vaikuttaa. Myös kääntyvän ajoneuvon liikennesääntö vaikuttaa väistämisvelvollisuuteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyörätien liikennemerkki ei vaikuta väistämisiin mitenkään. Ajoradan liikenteelle oleva väistämiseen velvoittava liikennemerkki ennen pyörätien jatketta/suojatietä sen sijaan vaikuttaa. Myös kääntyvän ajoneuvon liikennesääntö vaikuttaa väistämisvelvollisuuteen.

        Suojatien edessä ei ole mitään merkkiä pyöräilijästä ellei autolla tarvitse väistää suoraan ajaessa ja harvoin on.

        Tärkeintä on muistaa tämä.
        Suojatiellä pyöräilijä on väistämisvelvollinen elleivät liikennemerkit muuta määrää.
        Jos risteävän tien käyttäjille on kärkikolmio tai stop-merkki, on risteävän tien käyttäjä väistämisvelvollinen.
        Kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää pyöräilijää myös suojatiellä.
        Muissa tapauksissa pyöräilijä on väistämisvelvollinen tullessaan pyörätieltä suojatielle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyörätien liikennemerkki ei vaikuta väistämisiin mitenkään. Ajoradan liikenteelle oleva väistämiseen velvoittava liikennemerkki ennen pyörätien jatketta/suojatietä sen sijaan vaikuttaa. Myös kääntyvän ajoneuvon liikennesääntö vaikuttaa väistämisvelvollisuuteen.

        "UUTTA: Pyöräilijän tienylityspaikka
        Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa –liikennemerkillä voidaan merkitä korotettu pyörätien jatke."
        https://pyoraliitto.fi/pyorailysta/pyorailijan-liikennesaannot

        Eli lyhyesti pyörätie(n jatke), muuten on tavallinen suojatie. Ei kukaan käytä "pyöräilijän tienylityspaikka". Jos ei ole korotettu niin tietää siitäkin että on tavallinen suojatie.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "UUTTA: Pyöräilijän tienylityspaikka
        Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa –liikennemerkillä voidaan merkitä korotettu pyörätien jatke."
        https://pyoraliitto.fi/pyorailysta/pyorailijan-liikennesaannot

        Eli lyhyesti pyörätie(n jatke), muuten on tavallinen suojatie. Ei kukaan käytä "pyöräilijän tienylityspaikka". Jos ei ole korotettu niin tietää siitäkin että on tavallinen suojatie.

        Pyörätien jatke ja suojatie ovat täysin omia itsenäisiä asioita. Jossakin voi olla pelkkä suojatie. Jossakin voi olla pelkkä pyörätien jatke. Jossakin molemmat voivat sijaita tismalleen samassa kohtaa.

        Pyörätien jatke merkitään silloin, kun ajoradan ajoneuvoilla on väistämisvelvollisuus ennen sitä jatketta. Korotus ei liity tähän asiaan mitenkään.

        Uutta "Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa” -liikennemerkkiä sen sijaan käytetään vain rakenteellisesti korotetun pyörätien jatkeen yhteydessä.

        Liikennemerkki B7: Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa
        https://liikennemerkkeja.fi/liikennemerkit/etuajo-oikeus-ja-vaistamismerkit/b7-vaistamisvelvollisuus-pyorailijan-tienylityspaikassa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suojatien edessä ei ole mitään merkkiä pyöräilijästä ellei autolla tarvitse väistää suoraan ajaessa ja harvoin on.

        Tärkeintä on muistaa tämä.
        Suojatiellä pyöräilijä on väistämisvelvollinen elleivät liikennemerkit muuta määrää.
        Jos risteävän tien käyttäjille on kärkikolmio tai stop-merkki, on risteävän tien käyttäjä väistämisvelvollinen.
        Kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää pyöräilijää myös suojatiellä.
        Muissa tapauksissa pyöräilijä on väistämisvelvollinen tullessaan pyörätieltä suojatielle.

        Katso alla olevat videot. Ensimmäisessä videossa huomaa eron tilanteissa, milloin pyörätien jatke merkitään. Toisessa videossa on pyörätien jatke merkitty, koska ajoradalla on väistämiseen velvoittava liikennemerkki ennen sitä jatketta. Kolmas video käsittelee kääntyvän väistämisvelvollisuutta. Viimeinen video käsittelee väistämistä liikenneympyrän kohdalla.

        Tunne liikennesäännöt: tien ylitys pyöräilijänä
        https://youtu.be/NYE2CK-P86E

        Tunne liikennesäännöt: liikennemerkki ohjaa
        https://youtu.be/jWGNO6y8fmo

        Tunne liikennesäännöt: kääntyvä väistää
        https://youtu.be/-yZhenSVC6s

        Tunne liikennesäännöt: Liikenneympyrä
        https://youtu.be/gHecrGOaRM0


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suojatien edessä ei ole mitään merkkiä pyöräilijästä ellei autolla tarvitse väistää suoraan ajaessa ja harvoin on.

        Tärkeintä on muistaa tämä.
        Suojatiellä pyöräilijä on väistämisvelvollinen elleivät liikennemerkit muuta määrää.
        Jos risteävän tien käyttäjille on kärkikolmio tai stop-merkki, on risteävän tien käyttäjä väistämisvelvollinen.
        Kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää pyöräilijää myös suojatiellä.
        Muissa tapauksissa pyöräilijä on väistämisvelvollinen tullessaan pyörätieltä suojatielle.

        Tässä on kuva risteyksestä, jossa ei ole mitään lisäkilpeä kolmion alla. Silti autoilija väistää pyörätien jatkeen yli pyöräileviä. Pelkkä kolmio riittää.

        https://i.ibb.co/TLFbB12/Kolmio-ennen-jatetta.jpg

        Tässä on vielä kuva korotetusta pyörätien jatkeesta, jossa käytetään uutta väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa liikennemerkkiä. Senkään kohdalla ei ole lisäkilpeä. Suojatie liikennemerkki sen sijaan on ja siinä on pyörätien jatkeen lisäksi myös suojatie samassa kohtaa.

        https://i.ibb.co/1z1yWzb/Vaist-misvelvollisuus-pyorailijan-tienylityspaikassa.jpg


      • Anonyymi

        Tässä on vielä yksi esimerkkikuva. Ylemmässä esimerkissä pyörätien jatketta ei merkitä, koska ajoradalla ei ole mitään väistämismerkkiä ennen suojatietä. Alemmassa esimerkissä pyörätien jatke on tiemerkinnällä merkitty koska ennen pyörätien jatketta on ajoradalla väistämismerkki (tässä tapauksessa "kolmio").

        https://i.ibb.co/Hpvv01Q/Vasistamisjarjestys-erot.jpg


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyörätien jatke ja suojatie ovat täysin omia itsenäisiä asioita. Jossakin voi olla pelkkä suojatie. Jossakin voi olla pelkkä pyörätien jatke. Jossakin molemmat voivat sijaita tismalleen samassa kohtaa.

        Pyörätien jatke merkitään silloin, kun ajoradan ajoneuvoilla on väistämisvelvollisuus ennen sitä jatketta. Korotus ei liity tähän asiaan mitenkään.

        Uutta "Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa” -liikennemerkkiä sen sijaan käytetään vain rakenteellisesti korotetun pyörätien jatkeen yhteydessä.

        Liikennemerkki B7: Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa
        https://liikennemerkkeja.fi/liikennemerkit/etuajo-oikeus-ja-vaistamismerkit/b7-vaistamisvelvollisuus-pyorailijan-tienylityspaikassa

        Itsestään selvää että kolmion takaa tullessa pitää väistää, mutta niinhän tuossa kerrotaan että autoilijan pitää väistää pyöräilijöitä jos suojatie on korotettu JA siinä on myös myös se pyörätien(jatkeen) merkki. Missään suojateillä en ole merkkiä nähnyt ellei ole korotettu eikä tietenkään läheskään kaikilla korotetuillakaan.

        Opettele liikennemerkit. Mitään pyörätien jatke liikennemerkkiä ei ole olamassakaan, väistämismerkit autoilijalle ovat kolmio, stop ja tuo uusi Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa.
        https://liikennemerkkeja.fi/liikennemerkit/etuajo-oikeus-ja-vaistamismerkit

        "Pyörätien jatke osoitetaan kahdella valkoisella katkoviivalla. Merkintää käytetään osoittamaan pyörätieltä tulevalle polkupyöräilijälle ja mopoilijalle ajoradan ylityspaikka. Merkintää voidaan käyttää myös muissa polkupyöräilijälle ja mopoilijalle tarkoitetuissa ajoradan ylityspaikoissa. Pyörätien jatke merkitään vain, jos väistämisvelvollisuus ajorataa ylittäviä kohtaan on osoitettu liikennemerkillä B5, B6 tai B7. "
        https://liikennemerkkeja.fi/tiemerkinnat/l4-pyoratien-jatke


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä on kuva risteyksestä, jossa ei ole mitään lisäkilpeä kolmion alla. Silti autoilija väistää pyörätien jatkeen yli pyöräileviä. Pelkkä kolmio riittää.

        https://i.ibb.co/TLFbB12/Kolmio-ennen-jatetta.jpg

        Tässä on vielä kuva korotetusta pyörätien jatkeesta, jossa käytetään uutta väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa liikennemerkkiä. Senkään kohdalla ei ole lisäkilpeä. Suojatie liikennemerkki sen sijaan on ja siinä on pyörätien jatkeen lisäksi myös suojatie samassa kohtaa.

        https://i.ibb.co/1z1yWzb/Vaist-misvelvollisuus-pyorailijan-tienylityspaikassa.jpg

        Mitä ihmettä jankutat, kaikki tietää kolmion ja useimmat myös että kääntyessä pitää väistää, nyt oli kyse vain tuosta uudesta liikennemerkistä milloin autoillijan pitää väistää pyöräilijöitä suojatiellä suoraan ajaessakin. Muuten pyöräiljöiden pitää taluttaa jos haluavat että autoilija pysähtyy odottamaan.

        Mikä ihmeen lisäkilpi ja mitä jatetta tarkoitat? Tuo toinen on juuri sellainen mistä olen kertonutkin, korotettu suojatie ja Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa, paitsi ettei ainakaan täällä ole erikseen suojatienmerkkiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä ihmettä jankutat, kaikki tietää kolmion ja useimmat myös että kääntyessä pitää väistää, nyt oli kyse vain tuosta uudesta liikennemerkistä milloin autoillijan pitää väistää pyöräilijöitä suojatiellä suoraan ajaessakin. Muuten pyöräiljöiden pitää taluttaa jos haluavat että autoilija pysähtyy odottamaan.

        Mikä ihmeen lisäkilpi ja mitä jatetta tarkoitat? Tuo toinen on juuri sellainen mistä olen kertonutkin, korotettu suojatie ja Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa, paitsi ettei ainakaan täällä ole erikseen suojatienmerkkiä.

        Ei ollut selvää missään kohtaa, että puhuttiin ainoastaan tuosta uudesta väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa liikennemerkistä. Ylempänä on tällaisia outoja väitteitä, joihin on lähinnä vastattu ja väitteitä oikaistu.

        - vain harvoin on pyörätien merkkiä suojatiellä että autoilijan pitäisi väistää.
        - Suojatien edessä ei ole mitään merkkiä pyöräilijästä ellei autolla tarvitse väistää
        - Jos ei ole korotettu niin tietää siitäkin että on tavallinen suojatie.

        Mikään noista väitteistä ei oikein pidä paikkansa. Siihen on reagoitu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä ihmettä jankutat, kaikki tietää kolmion ja useimmat myös että kääntyessä pitää väistää, nyt oli kyse vain tuosta uudesta liikennemerkistä milloin autoillijan pitää väistää pyöräilijöitä suojatiellä suoraan ajaessakin. Muuten pyöräiljöiden pitää taluttaa jos haluavat että autoilija pysähtyy odottamaan.

        Mikä ihmeen lisäkilpi ja mitä jatetta tarkoitat? Tuo toinen on juuri sellainen mistä olen kertonutkin, korotettu suojatie ja Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa, paitsi ettei ainakaan täällä ole erikseen suojatienmerkkiä.

        Kaikki keskusteluun liittyvät liikennemerkit ja tiemerkinnät.

        Lisäkilpi H23.1: Kaksisuuntainen pyörätie
        https://liikennemerkkeja.fi/liikennemerkit/lisakilvet/h231-kaksisuuntainen-pyoratie

        Tiemerkintä L4: Pyörätien jatke (ei jalankulkua, vaan pelkkä pyörätie)
        https://liikennemerkkeja.fi/tiemerkinnat/l4-pyoratien-jatke

        Tiemerkintä L4: Pyörätien jatke
        https://liikennemerkkeja.fi/tiemerkinnat/l4-pyoratien-jatke-2
        https://liikennemerkkeja.fi/tiemerkinnat/l4-pyoratien-jatko

        Tiemerkintä L3: Suojatie
        https://liikennemerkkeja.fi/tiemerkinnat/l3-suojatie

        Liikennemerkki B5: Väistämisvelvollisuus risteyksessä
        https://liikennemerkkeja.fi/liikennemerkit/etuajo-oikeus-ja-vaistamismerkit/b5-vaistamisvelvollisuus-risteyksessa

        Liikennemerkki B6: Pakollinen pysäyttäminen
        https://liikennemerkkeja.fi/liikennemerkit/etuajo-oikeus-ja-vaistamismerkit/b6-pakollinen-pysayttaminen

        Liikennemerkki B7: Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa
        https://liikennemerkkeja.fi/liikennemerkit/etuajo-oikeus-ja-vaistamismerkit/b7-vaistamisvelvollisuus-pyorailijan-tienylityspaikassa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki keskusteluun liittyvät liikennemerkit ja tiemerkinnät.

        Lisäkilpi H23.1: Kaksisuuntainen pyörätie
        https://liikennemerkkeja.fi/liikennemerkit/lisakilvet/h231-kaksisuuntainen-pyoratie

        Tiemerkintä L4: Pyörätien jatke (ei jalankulkua, vaan pelkkä pyörätie)
        https://liikennemerkkeja.fi/tiemerkinnat/l4-pyoratien-jatke

        Tiemerkintä L4: Pyörätien jatke
        https://liikennemerkkeja.fi/tiemerkinnat/l4-pyoratien-jatke-2
        https://liikennemerkkeja.fi/tiemerkinnat/l4-pyoratien-jatko

        Tiemerkintä L3: Suojatie
        https://liikennemerkkeja.fi/tiemerkinnat/l3-suojatie

        Liikennemerkki B5: Väistämisvelvollisuus risteyksessä
        https://liikennemerkkeja.fi/liikennemerkit/etuajo-oikeus-ja-vaistamismerkit/b5-vaistamisvelvollisuus-risteyksessa

        Liikennemerkki B6: Pakollinen pysäyttäminen
        https://liikennemerkkeja.fi/liikennemerkit/etuajo-oikeus-ja-vaistamismerkit/b6-pakollinen-pysayttaminen

        Liikennemerkki B7: Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa
        https://liikennemerkkeja.fi/liikennemerkit/etuajo-oikeus-ja-vaistamismerkit/b7-vaistamisvelvollisuus-pyorailijan-tienylityspaikassa

        Katso mihin vastaat, aikaisemmin voi olla ollut mitä vaan, mutta turhaan jankkaat joka viestiin samoja ja jopa vääriä.

        - vain harvoin on pyörätien merkkiä suojatiellä että autoilijan pitäisi väistää. Sadoista suojateistä vain yhdellä olen tähän asti nähnyt ja samaa kerrottiin lehdessä, yleensä aina pyöräilijä väistää suoraan ajavaa autoilijaa.

        - Suojatien edessä ei ole mitään merkkiä pyöräilijästä ellei autolla tarvitse väistää. Miksi olisi, laitapa esimerkki jos väität olevan.

        - Jos ei ole korotettu niin tietää siitäkin että on tavallinen suojatie. Niinhän tuolla kerrottiin, pyöräilijän tienylityspaikka merkki voidaan laittaa korotetulle suojatielle. Laita esimerkki jos olet nähnyt muualla.

        Ja kuten lehdessä kerrottiin, pyörätien jatke maalauksilla suojatiellä ei ole merkitystä ellei autoilijalle ole pyöräilijän tienylityspaikka liikennemerkkiä. Ne ovat vanhentuneita ja olisi pitänyt jo poistaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katso mihin vastaat, aikaisemmin voi olla ollut mitä vaan, mutta turhaan jankkaat joka viestiin samoja ja jopa vääriä.

        - vain harvoin on pyörätien merkkiä suojatiellä että autoilijan pitäisi väistää. Sadoista suojateistä vain yhdellä olen tähän asti nähnyt ja samaa kerrottiin lehdessä, yleensä aina pyöräilijä väistää suoraan ajavaa autoilijaa.

        - Suojatien edessä ei ole mitään merkkiä pyöräilijästä ellei autolla tarvitse väistää. Miksi olisi, laitapa esimerkki jos väität olevan.

        - Jos ei ole korotettu niin tietää siitäkin että on tavallinen suojatie. Niinhän tuolla kerrottiin, pyöräilijän tienylityspaikka merkki voidaan laittaa korotetulle suojatielle. Laita esimerkki jos olet nähnyt muualla.

        Ja kuten lehdessä kerrottiin, pyörätien jatke maalauksilla suojatiellä ei ole merkitystä ellei autoilijalle ole pyöräilijän tienylityspaikka liikennemerkkiä. Ne ovat vanhentuneita ja olisi pitänyt jo poistaa.

        Itse et pysy kärryillä. Minä en noita väitteitä kirjoittanut, vaan poimin ne ylempänä olevasta viestistä. Väitin, etteivät ne pidä paikkansa. Väännetään vielä rautalangasta.

        Väite: - vain harvoin on pyörätien merkkiä suojatiellä että autoilijan pitäisi väistää.
        Vastaväite: Pyörätien liikennemerkkiä ei ole millään suojatiellä. Pyörätien liikennemerkillä osoitetaan pyörätie.

        Väite: - Suojatien edessä ei ole mitään merkkiä pyöräilijästä ellei autolla tarvitse väistää.
        Vastaväite: Mitään pyöräilijä liikennemerkkiä ei ole olemassa. Jos tuossa lisäkilpeä tarkoitetaan, niin se ei muuta väistämisvelvollisuutta mitenkään.

        Väite: - Jos ei ole korotettu niin tietää siitäkin että on tavallinen suojatie.
        Vastaväite: Väärin, sillä pyörätien jatkeita on myös ilman mitään korotuksia. Kaikki tasaiset osuudet eivät todellakaan ole aina tavallisia suojateitä.

        Pyörätien jatke merkitään vain silloin, kun väistämisvelvollisuus ajoradan ajoneuvoille osoitettu liikennemerkillä B5, B6 tai B7 ennen sitä jatketta. Noista liikennemerkeistä, niin B7 käytetään vain rakenteellisesti korotettujen pyörätien jatkeiden yhteydessä. Noita muita käytetään "tasaisten", ei korotettujen pyörätien jatkeiden yhteydessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse et pysy kärryillä. Minä en noita väitteitä kirjoittanut, vaan poimin ne ylempänä olevasta viestistä. Väitin, etteivät ne pidä paikkansa. Väännetään vielä rautalangasta.

        Väite: - vain harvoin on pyörätien merkkiä suojatiellä että autoilijan pitäisi väistää.
        Vastaväite: Pyörätien liikennemerkkiä ei ole millään suojatiellä. Pyörätien liikennemerkillä osoitetaan pyörätie.

        Väite: - Suojatien edessä ei ole mitään merkkiä pyöräilijästä ellei autolla tarvitse väistää.
        Vastaväite: Mitään pyöräilijä liikennemerkkiä ei ole olemassa. Jos tuossa lisäkilpeä tarkoitetaan, niin se ei muuta väistämisvelvollisuutta mitenkään.

        Väite: - Jos ei ole korotettu niin tietää siitäkin että on tavallinen suojatie.
        Vastaväite: Väärin, sillä pyörätien jatkeita on myös ilman mitään korotuksia. Kaikki tasaiset osuudet eivät todellakaan ole aina tavallisia suojateitä.

        Pyörätien jatke merkitään vain silloin, kun väistämisvelvollisuus ajoradan ajoneuvoille osoitettu liikennemerkillä B5, B6 tai B7 ennen sitä jatketta. Noista liikennemerkeistä, niin B7 käytetään vain rakenteellisesti korotettujen pyörätien jatkeiden yhteydessä. Noita muita käytetään "tasaisten", ei korotettujen pyörätien jatkeiden yhteydessä.

        Pyörätienjatkeesta puhutaan pyörätienä, ei kukaan käytä tuollaista nimitystä puhekielessä, saati pyöräilijän tienylityspaikkaa. Tuo liikennemerkki on vain harvoin eli et kumonnut väitettä.

        Suojatien edessä liikennemerkissä on pyörä kun autoilijan pitää väistää, mielestäsi se koskee siis vain pyörää, ei pyöräilijää.

        No mikset todista että Pyöräilijän tienylityspaikkoja on ilman korotustakin, tässä kerrotaan vain korotetusta.
        "UUTTA: Pyöräilijän tienylityspaikka
        Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa –liikennemerkillä voidaan merkitä korotettu pyörätien jatke."
        https://pyoraliitto.fi/pyorailysta/pyorailijan-liikennesaannot
        Eli et todistanut vääräksi.

        Pyörätien jatke ja Pyöräilijän tienylityspaikka ovat eri asioita ja pyörätien jatke on tiemerkintä, ei liikennemerkki, sinulla on käsitteet täysin hukassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyörätienjatkeesta puhutaan pyörätienä, ei kukaan käytä tuollaista nimitystä puhekielessä, saati pyöräilijän tienylityspaikkaa. Tuo liikennemerkki on vain harvoin eli et kumonnut väitettä.

        Suojatien edessä liikennemerkissä on pyörä kun autoilijan pitää väistää, mielestäsi se koskee siis vain pyörää, ei pyöräilijää.

        No mikset todista että Pyöräilijän tienylityspaikkoja on ilman korotustakin, tässä kerrotaan vain korotetusta.
        "UUTTA: Pyöräilijän tienylityspaikka
        Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa –liikennemerkillä voidaan merkitä korotettu pyörätien jatke."
        https://pyoraliitto.fi/pyorailysta/pyorailijan-liikennesaannot
        Eli et todistanut vääräksi.

        Pyörätien jatke ja Pyöräilijän tienylityspaikka ovat eri asioita ja pyörätien jatke on tiemerkintä, ei liikennemerkki, sinulla on käsitteet täysin hukassa.

        Pyörätien jatke on pyörätien jatke ja siitä puhutaan pyörätien jatkeena. Puhutaan pyörätien jatkeesta ihan puhekielessäkin. Pyörätien jatke on nimenomaan pyöräilijän tienylityspaikka. Pyörätie on taas se väylä molemmin puolin pyörätien jatketta.

        Pyörätien jatke osoitetaan tiemaalauksella silloin kun se tiemaalauksin merkitään, eli kun ajoradan ajoneuvoilla on väistämisvelvollisuus jatkeeseen nähden. Näin lukee suoraan tieliikennelaissa:

        "Pyörätien jatke osoitetaan kahdella valkoisella katkoviivalla. Merkintää käytetään osoittamaan pyörätieltä tulevalle polkupyöräilijälle ja mopoilijalle ajoradan ylityspaikka. Merkintää voidaan käyttää myös muissa polkupyöräilijälle ja mopoilijalle tarkoitetuissa ajoradan ylityspaikoissa. Pyörätien jatke merkitään vain, jos väistämisvelvollisuus ajorataa ylittäviä kohtaan on osoitettu liikennemerkillä B5, B6 tai B7. Jos pyörätien jatke merkitään suojatiemerkinnän rinnalle tai keskelle, suojatien puoleista katkoviivaa ei tarvitse merkitä."

        Uutta Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa -liikennemerkkiä käytetään vain niissä tapauksissa, kun pyörätien jatke on rakenteellisesti korotettu. Väistämisvelvollisuus risteyksessä (kolmio) ja Pakollinen pysäyttäminen (stop) -liikennemerkkejä käytetään sitten niiden ei korotettujen pyörätien jatkeiden kohdalla.

        Tieliikennelain liiteosasta voit katsoa liikennemerkkien viralliset kuvat.
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729

        Tuolta löydät D5 (Pyörätie) liikennemerkin sekä myös D6 ja D7 liikennemerkit. Niillä merkitään se väylä jota kevytliikenne käyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyörätien jatke on pyörätien jatke ja siitä puhutaan pyörätien jatkeena. Puhutaan pyörätien jatkeesta ihan puhekielessäkin. Pyörätien jatke on nimenomaan pyöräilijän tienylityspaikka. Pyörätie on taas se väylä molemmin puolin pyörätien jatketta.

        Pyörätien jatke osoitetaan tiemaalauksella silloin kun se tiemaalauksin merkitään, eli kun ajoradan ajoneuvoilla on väistämisvelvollisuus jatkeeseen nähden. Näin lukee suoraan tieliikennelaissa:

        "Pyörätien jatke osoitetaan kahdella valkoisella katkoviivalla. Merkintää käytetään osoittamaan pyörätieltä tulevalle polkupyöräilijälle ja mopoilijalle ajoradan ylityspaikka. Merkintää voidaan käyttää myös muissa polkupyöräilijälle ja mopoilijalle tarkoitetuissa ajoradan ylityspaikoissa. Pyörätien jatke merkitään vain, jos väistämisvelvollisuus ajorataa ylittäviä kohtaan on osoitettu liikennemerkillä B5, B6 tai B7. Jos pyörätien jatke merkitään suojatiemerkinnän rinnalle tai keskelle, suojatien puoleista katkoviivaa ei tarvitse merkitä."

        Uutta Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa -liikennemerkkiä käytetään vain niissä tapauksissa, kun pyörätien jatke on rakenteellisesti korotettu. Väistämisvelvollisuus risteyksessä (kolmio) ja Pakollinen pysäyttäminen (stop) -liikennemerkkejä käytetään sitten niiden ei korotettujen pyörätien jatkeiden kohdalla.

        Tieliikennelain liiteosasta voit katsoa liikennemerkkien viralliset kuvat.
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729

        Tuolta löydät D5 (Pyörätie) liikennemerkin sekä myös D6 ja D7 liikennemerkit. Niillä merkitään se väylä jota kevytliikenne käyttää.

        Sinä saatat puhua mistä tahansa etkä edes ymmärrä msitä puhut, muut ei käytä puhekielessä noita termejä, mutta ymnmärtävät mistä puhuvat.

        Pyörätien jatke voi olla pelkkä tiemerkintä, eikä se ole silloin sama kuin suojatie missä Pyöräilijän tienylityspaikka.

        Lisäksi kannattaa muistaa että teissä on vielä vanhoja merkintöjä mitkä ei ole enää voimassa.

        "Laki muuttui kesäkuun alussa 2020 ja siinä oli kahden vuoden siirtymäaika. Toisin sanoen tällä hetkellä kaikki pyörätien jatkeet pitäisi olla muutettuna tavallisiksi suojateiksi.
        – Eli pannaan se aukko umpeen. Se on varmasti tyypillisin ratkaisu.
        Toinen vaihtoehto on, että kohdassa on liikennemerkki kertomassa pyörätien jatkeesta.

        Liikenneturvan Valtonen muistuttaa, että vaikka suojatiellä olisi väärät merkinnät, ei se poista tienkäyttäjän vastuuta. Laki on joka tapauksessa voimassa.
        – Liikennesääntö sanoo, että pyörätieltä tultaessa ajoradalle, pitää väistää."
        https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/29c01b12-2794-41a1-a18c-fb437b703eac

        Koita nyt muistaa ettei se pelkkä tiemerkintä tarkoita mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä saatat puhua mistä tahansa etkä edes ymmärrä msitä puhut, muut ei käytä puhekielessä noita termejä, mutta ymnmärtävät mistä puhuvat.

        Pyörätien jatke voi olla pelkkä tiemerkintä, eikä se ole silloin sama kuin suojatie missä Pyöräilijän tienylityspaikka.

        Lisäksi kannattaa muistaa että teissä on vielä vanhoja merkintöjä mitkä ei ole enää voimassa.

        "Laki muuttui kesäkuun alussa 2020 ja siinä oli kahden vuoden siirtymäaika. Toisin sanoen tällä hetkellä kaikki pyörätien jatkeet pitäisi olla muutettuna tavallisiksi suojateiksi.
        – Eli pannaan se aukko umpeen. Se on varmasti tyypillisin ratkaisu.
        Toinen vaihtoehto on, että kohdassa on liikennemerkki kertomassa pyörätien jatkeesta.

        Liikenneturvan Valtonen muistuttaa, että vaikka suojatiellä olisi väärät merkinnät, ei se poista tienkäyttäjän vastuuta. Laki on joka tapauksessa voimassa.
        – Liikennesääntö sanoo, että pyörätieltä tultaessa ajoradalle, pitää väistää."
        https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/29c01b12-2794-41a1-a18c-fb437b703eac

        Koita nyt muistaa ettei se pelkkä tiemerkintä tarkoita mitään.

        Kaikki pyörätien jatkeet eivät pidä olla muutettuna tavallisiksi suojateiksi, vaan ainoastaan ne pyörätien jatkeet, joiden kohdalla ajoradalla ei ole väistämiseen velvoittavaa liikennemerkkiä ennen pyörätien jatketta. Pyörätien jatkeen tiemerkintä ei myöskään vaikuta väistämissääntöihin millään tavalla. Se on vain tiemerkintä, jolla tehostetaan liikennemerkkien velvollisuutta. Liikennemerkit ovat se määräävä tekijä.

        Näin lukee tieliikennelain 86 §: "Tien poikkisuuntaisilla merkinnöillä voidaan tehostaa muulla liikenteenohjauslaitteella osoitettua väistämisvelvollisuutta sekä osoittaa suojatie tai tienkohta, jossa tulee noudattaa erityistä tarkkaavaisuutta ja kiinnittää huomiota ajonopeuteen."

        Poikkeus on suojatien tiemerkintä. Se yksistään riittää, että suojatie on olemassa. Suojatien osalta riittää siis, että on pelkkä liikennemerkki, pelkkä tiemaalaus tai molemmat. Pyörätien jatkeen tiemaalauksen osalta näin ei ole. Siihen vaaditaan väistämismerkki (B5, B6 tai B7). Jos ei ole väistämismerkkiä, niin jatkeen tiemaalaus on vääriä (kenties unohdettu korjata).

        Jos joku miettii, että miksi suojatien osalta riittää pelkkä tiemaalaus, niin se on laissa löytyvän määritelmän ansiota.

        Määritelmässä lukee näin --> Tässä laissa tarkoitetaan: suojatiellä jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä TAI tiemerkinnällä osoitettua tien osaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki pyörätien jatkeet eivät pidä olla muutettuna tavallisiksi suojateiksi, vaan ainoastaan ne pyörätien jatkeet, joiden kohdalla ajoradalla ei ole väistämiseen velvoittavaa liikennemerkkiä ennen pyörätien jatketta. Pyörätien jatkeen tiemerkintä ei myöskään vaikuta väistämissääntöihin millään tavalla. Se on vain tiemerkintä, jolla tehostetaan liikennemerkkien velvollisuutta. Liikennemerkit ovat se määräävä tekijä.

        Näin lukee tieliikennelain 86 §: "Tien poikkisuuntaisilla merkinnöillä voidaan tehostaa muulla liikenteenohjauslaitteella osoitettua väistämisvelvollisuutta sekä osoittaa suojatie tai tienkohta, jossa tulee noudattaa erityistä tarkkaavaisuutta ja kiinnittää huomiota ajonopeuteen."

        Poikkeus on suojatien tiemerkintä. Se yksistään riittää, että suojatie on olemassa. Suojatien osalta riittää siis, että on pelkkä liikennemerkki, pelkkä tiemaalaus tai molemmat. Pyörätien jatkeen tiemaalauksen osalta näin ei ole. Siihen vaaditaan väistämismerkki (B5, B6 tai B7). Jos ei ole väistämismerkkiä, niin jatkeen tiemaalaus on vääriä (kenties unohdettu korjata).

        Jos joku miettii, että miksi suojatien osalta riittää pelkkä tiemaalaus, niin se on laissa löytyvän määritelmän ansiota.

        Määritelmässä lukee näin --> Tässä laissa tarkoitetaan: suojatiellä jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä TAI tiemerkinnällä osoitettua tien osaa.

        Hienoa kun näytät lopulta ymmärtävän, että vain poikkeustapauksissa autoilijan kuuluu väistää pyöräilijää suojatiellä silloin kun jatkaa suoraan ajoradalla ja että suojatie on korotettu silloin kun on Pyöräilijän tienylityspaikka liikennemerkki.

        "– Liikennesääntö sanoo, että pyörätieltä tultaessa ajoradalle, pitää väistää."
        - Tuo on pyöräilijöiden syytä muistaa ihan oman turvallisuutensa takia!

        Kaikki autoilijat tietää että pitää väistää kaikkia pihatieltä, kolmion ja stop merkin takaa tultaessa, ei sitä tarvitse toistella, mutta pyöräilijöillä on omat väistämissäännöt edelleen hukassa.

        Pyöräilijöiden kannattaa varoa myös kääntyvää autoilijaa, koska aina ei välttämättä huomaa edes jalankulkijaa, saati liian nopeasti liikkuvaa pyöräilijää. Tilannenopeuksien ja nopeusarajoitusten noudattaminen koskee myös pyöräilijää, samoin pitää olla heijastimet ja valot kunnossa.

        Suurin osa pyöräilijöistä ja jalankulkijoista jää suojatiellä bussien ja kuorma-autojen alle, siinä jää aina toiseksi, ei auta yhtään vaikka olisi oikeassa. Lasten mukana pitää liikkua niin kauan että osaavat noudattaa liikennesääntöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hienoa kun näytät lopulta ymmärtävän, että vain poikkeustapauksissa autoilijan kuuluu väistää pyöräilijää suojatiellä silloin kun jatkaa suoraan ajoradalla ja että suojatie on korotettu silloin kun on Pyöräilijän tienylityspaikka liikennemerkki.

        "– Liikennesääntö sanoo, että pyörätieltä tultaessa ajoradalle, pitää väistää."
        - Tuo on pyöräilijöiden syytä muistaa ihan oman turvallisuutensa takia!

        Kaikki autoilijat tietää että pitää väistää kaikkia pihatieltä, kolmion ja stop merkin takaa tultaessa, ei sitä tarvitse toistella, mutta pyöräilijöillä on omat väistämissäännöt edelleen hukassa.

        Pyöräilijöiden kannattaa varoa myös kääntyvää autoilijaa, koska aina ei välttämättä huomaa edes jalankulkijaa, saati liian nopeasti liikkuvaa pyöräilijää. Tilannenopeuksien ja nopeusarajoitusten noudattaminen koskee myös pyöräilijää, samoin pitää olla heijastimet ja valot kunnossa.

        Suurin osa pyöräilijöistä ja jalankulkijoista jää suojatiellä bussien ja kuorma-autojen alle, siinä jää aina toiseksi, ei auta yhtään vaikka olisi oikeassa. Lasten mukana pitää liikkua niin kauan että osaavat noudattaa liikennesääntöjä.

        Eivät ne ole mitään poikkeustapauksia, vaan ihan liikennesääntöjen mukaisia tapauksia. Omalla työmatkallani valtaosa tilanteista ovat sellaisia, joissa autoilija väistää pyörätien jatkeen yli pyöräileviä. Jos määrän mukaan mennään, niin taitaa pikemminkin ne suoraan ajoradan yli menevät paikat ja vastaavat, jossa ajoradan liikenteellä on etuajo-oikeus ja jossa pyöräilijä väistää, olla niitä "poikkeustapauksia".

        Täysi ymmärrys liikennesäännöistä on ja on ollut koko ajan. Missään kohtaa ei myöskään ole ollut puhe pyöräilijöiden sääntöjen tuntemuksista tai sen puutteesta. Kyse on ollut oikaista vääriä käsitteitä liittyen pyörätien jatkeeseen. Se että jalankulkija joutuu suojatiellä yliajetuksi, on vain ja ainoastaan ajoradan liikenteen vika. Jos pyöräilijä joutuu yliajetuksi, niin se riippuu tilanteesta ja väistämissäännöistä sekä siitä, onko ajoradan liikenne noudattanut suojatien kohdalla olevaa varovaisuusvelvoitetta tarpeeksi huolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eivät ne ole mitään poikkeustapauksia, vaan ihan liikennesääntöjen mukaisia tapauksia. Omalla työmatkallani valtaosa tilanteista ovat sellaisia, joissa autoilija väistää pyörätien jatkeen yli pyöräileviä. Jos määrän mukaan mennään, niin taitaa pikemminkin ne suoraan ajoradan yli menevät paikat ja vastaavat, jossa ajoradan liikenteellä on etuajo-oikeus ja jossa pyöräilijä väistää, olla niitä "poikkeustapauksia".

        Täysi ymmärrys liikennesäännöistä on ja on ollut koko ajan. Missään kohtaa ei myöskään ole ollut puhe pyöräilijöiden sääntöjen tuntemuksista tai sen puutteesta. Kyse on ollut oikaista vääriä käsitteitä liittyen pyörätien jatkeeseen. Se että jalankulkija joutuu suojatiellä yliajetuksi, on vain ja ainoastaan ajoradan liikenteen vika. Jos pyöräilijä joutuu yliajetuksi, niin se riippuu tilanteesta ja väistämissäännöistä sekä siitä, onko ajoradan liikenne noudattanut suojatien kohdalla olevaa varovaisuusvelvoitetta tarpeeksi huolella.

        Sinulla on tuo lukemisen ymmärtäminen tavattoman huonoa. Pihatieltä, kolmion ja stop-merkin takaa tulevat luonnollisesti väistää kaikkia, mutta ei SAMA autoilija jatkuvasti tule kolmion takaa vaan suurin osa matkasta yleensä päätietä suoraan ja usein risteykset tasa-arvosia, silloin pyöräilijä väistää aina ellei ole tuota pyöräilijän tienylityspaikka merkkiä suojatien edessä. Sellaista kaupunkia ei olekaan missä noita merkkejä olisi suurimmalla osalla suojateistä.

        Toivottavasti alat katsoa tarkemmin liikennemerkkejä ettet tee kolhuja autoihin, tulee vaan sinullekin turhaa laskua jos selviät hengissä.

        Useinkin on jalankulkijan syy kun kävelevät tai juoksevat punaisia päin suojatiellä, joku ollut sammuneenakin suojatiellä makaamassa tai kännissä kaatunut ja jäänyt tajuttomana makaamaan. Eikä yllättäen saa eteen juosta muutenkaan, usein ei ole edes heijastinta tai valoa pimeällä ja sateella. Ei se paljon lohduta vaikka autoilija tuomittaisiin jos on loppuikänsä pyörätuolissa tai kuolee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla on tuo lukemisen ymmärtäminen tavattoman huonoa. Pihatieltä, kolmion ja stop-merkin takaa tulevat luonnollisesti väistää kaikkia, mutta ei SAMA autoilija jatkuvasti tule kolmion takaa vaan suurin osa matkasta yleensä päätietä suoraan ja usein risteykset tasa-arvosia, silloin pyöräilijä väistää aina ellei ole tuota pyöräilijän tienylityspaikka merkkiä suojatien edessä. Sellaista kaupunkia ei olekaan missä noita merkkejä olisi suurimmalla osalla suojateistä.

        Toivottavasti alat katsoa tarkemmin liikennemerkkejä ettet tee kolhuja autoihin, tulee vaan sinullekin turhaa laskua jos selviät hengissä.

        Useinkin on jalankulkijan syy kun kävelevät tai juoksevat punaisia päin suojatiellä, joku ollut sammuneenakin suojatiellä makaamassa tai kännissä kaatunut ja jäänyt tajuttomana makaamaan. Eikä yllättäen saa eteen juosta muutenkaan, usein ei ole edes heijastinta tai valoa pimeällä ja sateella. Ei se paljon lohduta vaikka autoilija tuomittaisiin jos on loppuikänsä pyörätuolissa tai kuolee.

        Mitä sinun kohdallasi on usein, ei välttämättä ole muiden kohdalla usein. Ei ole mitään yleensä tai usein. On vain erilaisia tilanteita, jotka tulee huomioida tilanteen vaatimalla tavalla.


    • Anonyymi

      Ihmisten asennevammaa tai ääliömäisyyttä ei mitkään säännöt tai lait valitettavasti estä.

    • Anonyymi

      Kyllä, elämä on ihmisen vaarallisinta aikaa.

      • Anonyymi

        Kukaan ei vielä ole selvinnyt elämästä hengissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukaan ei vielä ole selvinnyt elämästä hengissä.

        Minä olen toistaiseksi, vaikka muutaman kerran ollutkin hengenlähtö lähellä.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Kyllä pyöräkortti pitäisi tehdä pakolliseksi, niin huonosti tuntevat liikennesäännöt, eikä vanhemmat viitsi opettaa edes lapsilleen, eivät tiedä varmaan itsekään ellei ole ajokorttia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä pyöräkortti pitäisi tehdä pakolliseksi, niin huonosti tuntevat liikennesäännöt, eikä vanhemmat viitsi opettaa edes lapsilleen, eivät tiedä varmaan itsekään ellei ole ajokorttia.

        Lapsetkin saavat pyöräillä. Heillä ei ole välttämättä ole varaa tai kykyä kouluttautua. Pyöräily on melko lähellä jokamiehenoikeutta, vaikka ajoneuvosta kyse onkin. Sitten jalankulkijoillekin kävelykortti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lapsetkin saavat pyöräillä. Heillä ei ole välttämättä ole varaa tai kykyä kouluttautua. Pyöräily on melko lähellä jokamiehenoikeutta, vaikka ajoneuvosta kyse onkin. Sitten jalankulkijoillekin kävelykortti.

        Liikennesäännöt voi opetella kotonakin, eikä se mitään maksa kun vanhemmat opettaa. Liikennesäännöt voi opettaa myös päiväkodisssa ja koulussa, monissa kaupungeissa on liikennepuistojakin. Jos laskee lapsen liikenteeseen yksin niin tietysti täytyy tietää ne säännöt mitkä koskee itseään. Ei niitä kovin paljon ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikennesäännöt voi opetella kotonakin, eikä se mitään maksa kun vanhemmat opettaa. Liikennesäännöt voi opettaa myös päiväkodisssa ja koulussa, monissa kaupungeissa on liikennepuistojakin. Jos laskee lapsen liikenteeseen yksin niin tietysti täytyy tietää ne säännöt mitkä koskee itseään. Ei niitä kovin paljon ole.

        Kyllä, mutta väistämissäännöt eivät ole niitä ainoita sääntöjä tieliikennelaissa, vaikka tärkeitä ovatkin. Kaikki muutkin säännöt ja pykälät pitää huomioida.

        Tieliikennelaissa on mm. tällainen velvoite: "Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä."

        Vaikka itsellä olisi tilanteessa oikeus mennä ensiksi, niin silti pitää varautua siihen, että pyöräilijä saattaa väistämissääntöjen vastaisesti tulla eteen. Laki ei tuossa ota kantaa mikä sen pysähtymistarpeen aiheuttaa. Sen voi aiheuttaa juurikin väistämissääntöjen vastaisesti liikkuva lapsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, mutta väistämissäännöt eivät ole niitä ainoita sääntöjä tieliikennelaissa, vaikka tärkeitä ovatkin. Kaikki muutkin säännöt ja pykälät pitää huomioida.

        Tieliikennelaissa on mm. tällainen velvoite: "Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä."

        Vaikka itsellä olisi tilanteessa oikeus mennä ensiksi, niin silti pitää varautua siihen, että pyöräilijä saattaa väistämissääntöjen vastaisesti tulla eteen. Laki ei tuossa ota kantaa mikä sen pysähtymistarpeen aiheuttaa. Sen voi aiheuttaa juurikin väistämissääntöjen vastaisesti liikkuva lapsi.

        Edelleenkin jankutat samaa. Aina pitää olla varovainen, eikä se että autoilijoiden pitää varoa, oikeuta pyöräilijöitä olemaan varomattomia ja rikkomaan likennesääntöjä. Itsehän te siinä kärsitte jos ajatte auton alle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edelleenkin jankutat samaa. Aina pitää olla varovainen, eikä se että autoilijoiden pitää varoa, oikeuta pyöräilijöitä olemaan varomattomia ja rikkomaan likennesääntöjä. Itsehän te siinä kärsitte jos ajatte auton alle.

        Kaikkien on varottava. Ei kukaan jää auton alle, jos autoilija noudattaa omia liikennesääntöjä ja lain velvollisuuksia siinä missä kukaan ei myöskään jää auton alle, jos pyöräilijät ja jalankulkijat noudattavat omia sääntöjään ja lain velvollisuuksia.


    • Anonyymi

      Autoilu on todellakin vaarallista. Ei tosiaankaan tiedä minkälaista porukkaa seassa liikkuu ja minkälainen ymmärrys liikennesäännöistä heillä edes on.

      • Anonyymi

        Kyllä tietää. Jos ajotutkinto on suoritettu ja kortti taskussa, kuten kaikilla moottoriajoneuvojen kuljettajilla oletusarvoisesti, liikennesäännöt ja ajoneuvon hallinta on vähintään hyväksyttävällä tasolla. Toki ihmiset tekevät virheitä, se on valitettavasti väistämätöntä ja inhimillistä. Koneetkin voivat tehdä virheitä, kuten Teslan automaattiohjaus joka on tappanut jo useita ihmisiä.

        Kevyt liikenne on se jota pitää varoa erityisellä huolellisuudella, seassa on henkilöitä joilla ei ole hajuakaan liikennesäännöistä, eivätkä osaa arvioida autojen nopeuksia jne. esim. lapset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tietää. Jos ajotutkinto on suoritettu ja kortti taskussa, kuten kaikilla moottoriajoneuvojen kuljettajilla oletusarvoisesti, liikennesäännöt ja ajoneuvon hallinta on vähintään hyväksyttävällä tasolla. Toki ihmiset tekevät virheitä, se on valitettavasti väistämätöntä ja inhimillistä. Koneetkin voivat tehdä virheitä, kuten Teslan automaattiohjaus joka on tappanut jo useita ihmisiä.

        Kevyt liikenne on se jota pitää varoa erityisellä huolellisuudella, seassa on henkilöitä joilla ei ole hajuakaan liikennesäännöistä, eivätkä osaa arvioida autojen nopeuksia jne. esim. lapset.

        Tahallisestikin liikennesääntäjä rikkovia on niin autoilijoissa kuin pyöräilijöissä, mutta pyörällä ajetaan paljon useammin kännissä, eikä vanhemmat viitsi aina opettaa liikennesääntöjä lapsille, jos tietävät itsekään.

        Kevyen liikenteen pitää olla erityisen varovaisia koska heille käy aina huonommin jos kolaroivat. Luulisi vanhempien välittävän lapsistaankin ja opettavan säännöt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tahallisestikin liikennesääntäjä rikkovia on niin autoilijoissa kuin pyöräilijöissä, mutta pyörällä ajetaan paljon useammin kännissä, eikä vanhemmat viitsi aina opettaa liikennesääntöjä lapsille, jos tietävät itsekään.

        Kevyen liikenteen pitää olla erityisen varovaisia koska heille käy aina huonommin jos kolaroivat. Luulisi vanhempien välittävän lapsistaankin ja opettavan säännöt.

        Lapset tietysti unohtaa kovin pian ne opetetut säännöt, muistan pentuna itsekin töhöilleeni polkupyörällä koulumatkalla, onneksi ei kuitenkaan onnettommuksia sattunut, mutta läheltä piti jonkun kerran.
        Esim. kerran ala-asteelaisena 80-luvulla, tiedossa oli kyllä ettei pyörällä saa ajaa ajoradalla, kun vieressä kulki ihan oikea kevyen liikenteen väyläkin, mutta -mielestäni- oikaisin vähän matkassa ajoradan kautta, mutta sepä olikin peilijäässä ja eikun nurin tielle pyörineen, samaan aikaan tietysti tuli auto sekä takaa että edestä. Jotenkin sain noustua siitä pyörineni pystyyn tien keskiviivalle pitkittäissuunnassa, että autot mahtui menemään ohi omilla kaistoillaan.
        Varsin jäätävä tilanne kun ajattelee näin jälkeenpäin :P


    • Anonyymi

      Asiaa vielä pyörätien jatkeen tiemaalauksesta.

      Kun pyörätie/yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä jatkuu ajoradan toisella puolella ja pitää päästä ajoradan yli, niin kohtaan tehdä jonkinlainen ajoradan ylityspaikka. Siinä voi olla joko suojatie tai sitten sekä suojatie että pyörätien jatke molemmat samassa kohtaa. Kun suojatien edessä on ajoradan ajoneuvoille jokin väistämiseen velvoittava liikennemerkki (B5, B6 tai B7), niin pyörätien jatke merkitään tiemaalauksella. Muuten kohdassa on pelkkä suojatien tiemaalaus. Näin asia menee nykyisen tieliikennelain mukaan.

      Suojatien/pyörätien jatkeen edessä voi siis olla kolmio, stop tai uusi väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa liikennemerkki (jossa on se polkupyörän kuva), niin pyörätien jatkeen tiemaalaus maalataan. Viimeksi mainittua uutta väistämismerkkiä käytetään tosin vain silloin, kun pyörätien jatke on korotettu ajoradasta tai on liikennevalo-ohjattu paikka.

      Tunne liikennesäännöt: tien ylitys pyöräilijänä
      https://youtu.be/NYE2CK-P86E

      Jos tuon videon suojatie/pyörätien jatke kohta olisi korotettu, niin siinä voisi käyttää sitä uutta liikennemerkkiä. Nyt kun ei ole, niin kohdassa on käytetty kolmiota. Tuo video osoittaa myös hyvin sen, milloin pyörätien jatkeen tiemaalausta käytetään ja milloin on vain tavallinen suojatiemaalaus (jonka tosin saa myös pyöräilemällä ylittää, kunhan vain väistää suoraa ajavaa ajoradan liikennettä).

      Syytä on huomioida, että pyörätien jatkeen tiemaalaus ei kuitenkaan muodosta sitä väistämisvelvollisuutta ajoradan ajoneuvoille, vaan sen muodostaa ennen jatketta oleva väistämiseen velvoittava liikennemerkki (B5, B6 tai B7).

      • Anonyymi

        Ja on myös vanhoja merkintöjä mitkä ei ole enää voimassa.

        "Laki muuttui kesäkuun alussa 2020 ja siinä oli kahden vuoden siirtymäaika. Toisin sanoen tällä hetkellä kaikki pyörätien jatkeet pitäisi olla muutettuna tavallisiksi suojateiksi.
        – Eli pannaan se aukko umpeen. Se on varmasti tyypillisin ratkaisu.
        Toinen vaihtoehto on, että kohdassa on liikennemerkki kertomassa pyörätien jatkeesta.

        Liikenneturvan Valtonen muistuttaa, että vaikka suojatiellä olisi väärät merkinnät, ei se poista tienkäyttäjän vastuuta. Laki on joka tapauksessa voimassa.
        – Liikennesääntö sanoo, että pyörätieltä tultaessa ajoradalle, pitää väistää."
        https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/29c01b12-2794-41a1-a18c-fb437b703eac


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja on myös vanhoja merkintöjä mitkä ei ole enää voimassa.

        "Laki muuttui kesäkuun alussa 2020 ja siinä oli kahden vuoden siirtymäaika. Toisin sanoen tällä hetkellä kaikki pyörätien jatkeet pitäisi olla muutettuna tavallisiksi suojateiksi.
        – Eli pannaan se aukko umpeen. Se on varmasti tyypillisin ratkaisu.
        Toinen vaihtoehto on, että kohdassa on liikennemerkki kertomassa pyörätien jatkeesta.

        Liikenneturvan Valtonen muistuttaa, että vaikka suojatiellä olisi väärät merkinnät, ei se poista tienkäyttäjän vastuuta. Laki on joka tapauksessa voimassa.
        – Liikennesääntö sanoo, että pyörätieltä tultaessa ajoradalle, pitää väistää."
        https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/29c01b12-2794-41a1-a18c-fb437b703eac

        Pyörätieltä tultaessa ajoradalle, pitää väistää, jos autoilla ei tilanteessa ole sitä väistämisvelvollisuutta jatkeen ylittäviin nähden (väistämiseen velvoittava liikennemerkki tai kääntyvä autoilija). Korjaamattomia tiemerkintöjä on valitettavasti vielä ilmeisen paljon. Tiemerkintöihin ei pidäkään luottaa liikaa, vaan väistämisvelvollisuus pitää katsoa väistämissäännöistä ja muista liikennesäännöistä. Näin kannattaa ihan muutenkin aina tehdä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin syyttää nyt viranomaisia siitä että itärajaa ei saada suljettua

      https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009088673.html Aina löytyy syyllinen muualta Marinin mielestä.
      Maailman menoa
      454
      6907
    2. Erika Vikman avoimena bilettämisestä kameroiden sammuttua: "Itse en olisi selvinnyt..."

      Erika Vikman paljastaa, bilettikö vaiko ei yön pikkutunneilla Vain elämää -ohjelman kuvauksissa muiden artistien kanssa. Kuvaukset loppuvat n. klo 24
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      5708
    3. Mitä jos Putin ja Venäjä onkin oikeassa?

      Mitä jos Ukrainan länsimielit sittenkin kaltoin kohtelivat itäukrainan venäjänkielistä ja mielistä väestöä kuten esim, Oliver Stonen dokumentti Ukr
      Maailman menoa
      713
      2502
    4. 36-vuotiaalle Marinille laitettu "holhooja" joka vahtii hänen tekemisiään

      eli sitä, että nyt ei mennä bilettään ja sekoileen, jotta ei kohuja tulisi kun vaalitkin lähenee. Onhan se jotenkin hupaisaa, että 36-vuotias perheen
      Maailman menoa
      358
      2343
    5. En tahdo kuolla Putinin takia, video voi järkyttää herkkiä katsojia

      Video voi järkyttää herkkiä katsojia En tahdo kuolla Putinin takia https://youtu.be/v4hQi-gs3AY
      Maailman menoa
      175
      936
    6. Auttaako mustasukkaiseksi tekeminen?

      Mitä sillä saavuttaa tai yrittää saavuttaa?
      Ikävä
      129
      902
    7. Sofian maineella on vaikea löytää uutta lompakkoa

      Mutta pakko hänen on yrittää koska työnteko ei maistu. Tänään taas baarikierros josko saisi jonkun satimeen.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      95
      885
    8. Mikko Koivun petturuudelle kova hinta

      Kaunis Helena saa miljoonia dollareita ja Mikko pojalle nauravat kaikki.. Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      870
    9. Voiko kirjoituksen perusteella rakastua?

      Haluaisin tietää mitä mietitte, voiko toiseen rakastua pelkän kirjoitustavan perusteella? Tietämättä toisen ulkonäköä?
      Ikävä
      79
      734
    Aihe