Kokemuksia parisuhteen päättymisestä: ilahduitko vai masennuitko?

Anonyymi

Millaisia kokemuksia parisuhteen tai avioliiton päättymisestä?

Kumpi osapuoli halusi eroa, vai oliko tunne molemminpuolinen? Onnistuiko eroaminen suunnitellusti, vai jäikö jompikumpi osapuoli väkisin roikkumaan toisessa kiinni?

Millaisilla tunnelmilla siitä eteenpäin, oliko heti parempi olo, vai oliko jopa masentunut olo, ehkä kauankin? (Siinä tapauksessa, kuinka kauan kesti ennen kuin olit taas tavallinen melko onnellinen oma itsesi?)

Tuntuuko päätös parisuhteen päättämisestä oikealta vielä pitkän ajan kuluttuakin, vai onko kaduttanut että tuli päästettyä irti ihmisestä, joka ei kovin huono ollutkaan tarkemmin ajatellen?

4

172

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Monenlaisia tunteita on tullut koettua, molemmat ääripäät myöskin.

Jos puhutaan nyt vain pisimmän parisuhteeni (12 vuotta) päättymisestä, niin se oli helpotus ja vapauttava tunne. Mä istuin ensimmäisenä iltana olohuoneen sohvalla, uudessa kämpässäni ja ihmettelin ja huokaisin helpotuksesta, kun oli niin kevyt tunne. Se kesti jokusen päivän ja tietenkin sen jälkeen tuli myös niitä huonoja tuntemuksia. Ei noin pitkästä tiiviistä yhteiselosta lähetä noin vain, ilman myös ahdistuksen ja yksinäisyyden tunteita. Ei ainakaan, jos tunteilleen antaa tilaa, eikä pyri tukahduttamaan niitä. Lisäksi mä en aikuisiälläni ollut oikein koskaan sitä ennen ollut yksin, vaikka olin just täyttänyt 30. Mä olin siirtynyt aiemmin hyvinkin vauhdikkaasti uuteen suhteeseen edellisen päätyttyä, mutta tuossa kohtaa mä oli päättänyt olla yksin ja olinkin. Niitä hetkittäisiä ahdistumisen ja yksinäisyyden tunteita tuli ja meni ehkä puolisen vuotta, mutta kyllä mä varsin oma itseni olin ihan alusta saakka.

Ero meni aluksi juuri kuten oli sovittu, mutta kolmisen kuukautta eron jälkeen eksäni löysi uuden naisen ja sitten se touhu meni heidän puoleltaan aivan kummalliseksi. Eksä lakkasi hoitamasta kuntoon meitä vielä yhdistäneitä asioita. Hänen piti mm. lunastaa minunu osuuteni yhdessä omistetusta talosta ja rekisteröidä minun nimissäni ollut auto omiin nimiinsä. Autosta en ollut edes pyytänyt euroakaan rahaa, mutta jostain syystä sen asian hoitaminen kävi mahdottoman vaikeaksi. Lisäksi se uusi nainen (jota en ollut koskaan edes tavannut) lähetteli mulle viestejä jne. (joihin en koskaan vastannut). Noiden asioiden vetkuttaminen kesti kuukausia. Autoasia hoitui, kun ilmoitin, että vaadin sen auton sitten omaan käyttööni, jos ei hoida asiaa. Taloasiaa sen sijaan saivat vetkutettua pari vuotta. Se oli tosi kummallinen episodi.

Kyllä, ero tuntuu täysin oikealta päätökseltä. Se olisi pikemmin pitänyt tehdä aikaisemmin.

• "Kumpi osapuoli halusi eroa, vai oliko tunne molemminpuolinen?"

25 v parisuhteen jälkeen vaimo jätti minut toisen miehen takia. Olin kuitenkin itsekin ajatellut, että kunhan molemmat lapset ovat peruskoulunsa päättäneet, niin minä eroan. Olisinko ikinä eronnut, en tiedä.

"Onnistuiko eroaminen suunnitellusti, vai jäikö jompikumpi osapuoli väkisin roikkumaan toisessa kiinni?"

Sujui aluksi, mutta myöhemmin sain vuosien ajan känniviestejä, jossa ex kertoi eron olleen virhe.

"Millaisilla tunnelmilla siitä eteenpäin, oliko heti parempi olo, vai oliko jopa masentunut olo, ehkä kauankin? "

Samaan aikaan olin hyvin helpottunut ja iloinen uudesta vapaudestani ja toisaalta taas äärimmäisen surullinen lasten taikia ja kaikesta muusta hyvästä, joka meni viemäristä alas. Lisäksi tietysti koin jonkinlaisia huonommuuden tunteita, koska tulin "syrjäytetyksi.

Kun huomasin, että arki alkoi sujua ja naisrintamalla oli vipinää, olin todella onnellinen.

"Tuntuuko päätös parisuhteen päättämisestä oikealta vielä pitkän ajan kuluttuakin, vai onko kaduttanut että tuli päästettyä irti ihmisestä, joka ei kovin huono ollutkaan tarkemmin ajatellen?"

Minulla tuota vaihtoehtoa ei ikinä ollut, mutta ero oli yksi parhaista asioista elämässäni.

• Anonyymi

Pyöritellyt noita ajatuksia mielessäni pitkään. Toinen väittää että rakastaa minua kuitenkin kohdellut niin että lakannut uskomasta siihen. Puhuin jopa jo läheisteni kanssa että ymmärtäisivät tilanteen. Tunnen pettävän kaikki jos päädyn eroon. Yritän ha yritän. Mutta tuntuu että teen sen yksin. Toisaalta tiedän että perheeni ei ikänä hylkäisi minua sen takia. Niin väsynyt.

• Anonyymi

Ristiriita on pahonta, kun sanat ja teot ovat ristiriidassa. Otan osaa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 245
      2256
    2. Ensitreffit alttarilla: Kouvolan komistus Miikka yllättää Henni-vaimon: "Sie oot toivonut sitä..."

Miikka ja Henni on kyllä söpö pari. Onhan siinä romantiikkaa, kun Miikka hurauttaa "valkealla ratsullaan", valkealla pakettiautolla, hakemaan tuoretta
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1793
    3. Esko Eerikäinen sai karvaan muiston Martina Aitolehden kanssa tosi-tv:stä: "Pureskelen vieläkin..."

Esko Eerikäinen ja Martina Aitolehti olivat kyllä aikamoinen pari, totta tosiaan. Räväkät persoonat ovat kumpikin monilahjakkuuksia. Eerikäinen on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1298
    4. Ketkä räjäyttivät Nord Stream I ja II kaasuputket?

Suomessa jo "tiedetään" syyllinen, jos kuuntelemme hurjimpia syytöksiä - jopa 'Mainilan laukaukset' |1 ovat nousseet esille --- .. muualla EU-Euroopa
      Maailman menoa
      306
      1292
    5. Kenellä on suurin motiivi sabotoida Nord Streamin kaasuputkea..

Muistin virkistämiseksi..... https://www.savonsanomat.fi/uutissuomalainen/3180533
      Maailman menoa
      231
      1230
    6. Maajussi Arho lähti tv-sarjaan hälläväliä asenteella - Mieli muuttui: "Oli aika yllätyksellinen..."

Arho on tainnut sulattaa monen tv-katsojan sydämen... Ja ehkä se maajussin sydänkin on sulanut jollekin tietylle morsiolle. Lue Arhon haastattelu: h
      Maajussille morsian
      12
      1018
    7. Anna Puu, 40, julkaisi ennen-jälkeen -kuvat happopistoshoidosta: "Ei ihan hirveesti tee mieli..."

Anna Puu on kertonut Instassa käyneensä kauneusklinikalla. Hän kertoo kärsineensä kaulan juonteista ja paljastaa googlanneensa "kaulan kiristys" -hak
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      933
    8. Päivän Zieppi

Mikä on Sara-tytön some-vastaisku, kun 7eiska on julkaissut mimmistä kuvan, jossa kaksoisleuka näkyy selvästi? Itkupotkuraivari tulollaan. Jeejee. Onn
      Kotimaiset julkkisjuorut
      88
      856
    9. Uudet Eränkävijät yllättävät: Ex-ammattisotilas, YouTube-tähti, 11-vuotias eräjorma, nuoripari...

Harmi, ettei Äijä-koira ja Aki Huhtanen ainakaan ohjelmatietojen mukaan ole enää mukana ohjelmassa. Mutta onhan tuossa toki ihan hyvä kattaus ja katso
      Tv-sarjat
      5
      646
    10. Mitä Alfatv:lle todella kuuluu?

Tämän klo 18.00 Uutisplus AlfaTV:n päätoimittaja Hannu Haukka ja hallituksen puheenjohtaja Andreas Wirth vastaavat kysymyksiin koskien AlfaTV:n tilann
      Luterilaisuus
      198
      625
    Aihe