'Miljoona ruusua' on alkujaan latvialainen kappale.

On taas tullut teeveestä muutaman kerran ’Miljoona, miljoona, miljoona ruusua.’ Sitä lauloi aikoinaan Vera Telenius. Laulua luultiin venäläiseksi, koska Alla Pugatšova esitti kappaleen venäjäksi, Миллион роз, ’Miljoona ruusua’, ja teki sen tunnetuksi.

Million Roses - Wikipedia

Aija Kukule - Dāvāja Māriņa lyrics (lyricstranslate.com)

Kappale on kuitenkin latvialainen. Säveltäjä on Raimonds Pauls, sanoittaja Leons Briedis. Tunnettu kertosäe kuuluu latvialaisittain:

Dāvāja, dāvāja, dāvāja Māriņa
Meitiņai, meitiņai, meitiņai mūžiņu,
Aizmirsa, aizmirsa, aizmirsa iedot vien
Meitiņai, meitiņai, meitiņai laimīti.

'Māra ( eli Māriņa eli Neitsyt Maria ) lahjoitti tytölle ajattelukykyä, mutta unohti vain antaa tytölle onnea.'

Kertosäkeessä mainittu Māra eli Māriņa oli alkujaan balttien naispuolinen pääjumala, joka myöhemmin ymmärrettiin Neitsyt Mariaksi. Vanha nimi on edelleen käytössä uuden rinnalla. 🌹👀

8

1977

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kiitos tiedosta. Todella kaunis kappale ja oma Katri Helena -fanitus johtaa kyllä väkisinkin siihen että Katrin versio on minulle se ainoa ja oikea.

• Anonyymi

Onhan se. Mutta kappaleesta Olen suomalainen, on se alkuperäinen italialainen parempi.

• Niinhän se on. Minulle taas ainoa oikea on alkuperäinen latviankielinen. Suoritin yliopistossa latviasta opintokokonaisuudenkin. Näissä opinnoissa oli materiaalina myös Dāvāja Māriņa. Latvia on suuri rakkauteni Ranskan ja Islannin kanssa, mutta kaikkein eniten rakastan herttaista vaimoani. 🌹👀

• Anonyymi kirjoitti:

Onhan se. Mutta kappaleesta Olen suomalainen, on se alkuperäinen italialainen parempi.

Olen minäkin huomannut, että se on alkujaan italialainen. 🌹👀

• Anonyymi

Kutrihellun fanitus vääristää maailmankuvaa. Vera Teleniuksen versio oli aikoinaan ja on yhä edelleen huomattavan paljon suositumpi kuin helunan. heluna jäi niin Veran jalkoihin, että ei ole tainnut ky kappaletta paljonkaan kiekunut sen jälkeen kun sen aikoinaan ilmoille päästi?
        Veran alkuperäinen SUOMALAINEN versio oli elämää kokeneen iäkkään naisen tulkitsema persoonallinen laulu. helunan pelkkä tusinakipale muitten joukossa.

• Anonyymi

Samalla lailla "olen suomalainen" ja "kuusamo" ovat italialaisia. Edellisen nimi "olen italialainen" ja toisen "afrika".

• Anonyymi

Tiesitkö että Alla on kaikkien aikojen kahdeksanneksi myydyin artisti? (wikipedia)

Myytyjä levyjä 210 miljoonaa!

Täysin käsittämätön saavutus!

• Enpä tiennyt Allan saavutuksesta, mutta nostan kyllä hattua. 🌹👀

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Björn Wahlroos, maataloustuet lakkautettava

Sanoo pankkimies. Mitäs persut ja muut tukinulliem perskärpäset tähän? "Wahlroos listaa kansallisen maataloustuen. – I
      Maailman menoa
      117
      3073
    2. Persut päättivät hiilivoiman kieltämisestä Suomessa

Moni on jo unohanut kuka hyväksyi hiilivoimaloiden kieltämisen Suomessa: persut Sukupuolineutraalit liikennemerkitk
      Maailman menoa
      57
      2758
    3. Nalle Wahlroos ei ulise kuten Teemu Selänne sähkölaskuista

Nalle "hah hah" nauroi saamistaan sähkötuista, kun taas Teemu-poika itkeä tirautti kovasta sähkön hinnasta. Nalle nauro
      Maailman menoa
      35
      2162
    4. Muistattekos kuinka kokoomus ja persut vinkuivat sähkön hinnasta?

Oppositiossa vuonna 2022, kun sähkön hinta uhkasi nousta 20 senttiin kilowattitunnilta? Nyt ovat hiiren hiljaa, kun pitä
      Maailman menoa
      101
      2071
    5. Vain persut vastustivat hiilivoimaloiden alasajoa

Persut vastusti jyrkästi hiilen kieltolakia ja on myöhemmin vaatinut hiilivoimaloiden pitämistä käytössä. He perusteliva
      Maailman menoa
      44
      1921
    6. Mikä aate kaiken pahan takana?

Se laiskistuttaa kansat, opettaa vaatimaan etuisuuksia, syleilee maailmoja eikä omaa kansaa.
      Maailman menoa
      125
      1910
    7. Muistan vuosikymmenten takaa

Toivottavasti voit hyvin ja jaksat työssäsi. Olet upea ja erinomainen ihminen, toivon kaikkea hyvää.
      Ikävä
      8
      975
    8. Kristinoppi ja vähäkatekismus:

Luther Lapsikasteesta: "Mitä kaste antaa eli hyödyttää? Kaste vaikuttaa syntien anteeksiantamuksen, vapauttaa kuolemas
      Luterilaisuus
      66
      933
    9. Päivi Räsäsen seksipaljastus loksauttaa Katja Ståhlin leuat! Elämäni biisi kohujakso tv:ssä!

Elämäni biisi -suosikkisarjan uusinnat ovat startanneet ja nyt vuorossa on sarjan 2. jakso v. 2019. Sinisille sohville
      Suomalaiset julkkikset
      11
      878
    10. Valtuuston puheenjohtaja ei hallitse kokousta

Kemijärven kaupunginvaltuuston puheenjohtaja antoi teatterin pyöriä valtuustossa. Sosialidemokraattien Risto Korkalon pu
      Kemijärvi
      77
      870
    Aihe