'Miljoona ruusua' on alkujaan latvialainen kappale.

On taas tullut teeveestä muutaman kerran ’Miljoona, miljoona, miljoona ruusua.’ Sitä lauloi aikoinaan Vera Telenius. Laulua luultiin venäläiseksi, koska Alla Pugatšova esitti kappaleen venäjäksi, Миллион роз, ’Miljoona ruusua’, ja teki sen tunnetuksi.

Million Roses - Wikipedia

Aija Kukule - Dāvāja Māriņa lyrics (lyricstranslate.com)

Kappale on kuitenkin latvialainen. Säveltäjä on Raimonds Pauls, sanoittaja Leons Briedis. Tunnettu kertosäe kuuluu latvialaisittain:

Dāvāja, dāvāja, dāvāja Māriņa
Meitiņai, meitiņai, meitiņai mūžiņu,
Aizmirsa, aizmirsa, aizmirsa iedot vien
Meitiņai, meitiņai, meitiņai laimīti.

'Māra ( eli Māriņa eli Neitsyt Maria ) lahjoitti tytölle ajattelukykyä, mutta unohti vain antaa tytölle onnea.'

Kertosäkeessä mainittu Māra eli Māriņa oli alkujaan balttien naispuolinen pääjumala, joka myöhemmin ymmärrettiin Neitsyt Mariaksi. Vanha nimi on edelleen käytössä uuden rinnalla. 🌹👀

8

1623

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kiitos tiedosta. Todella kaunis kappale ja oma Katri Helena -fanitus johtaa kyllä väkisinkin siihen että Katrin versio on minulle se ainoa ja oikea.

• Anonyymi

Onhan se. Mutta kappaleesta Olen suomalainen, on se alkuperäinen italialainen parempi.

• Niinhän se on. Minulle taas ainoa oikea on alkuperäinen latviankielinen. Suoritin yliopistossa latviasta opintokokonaisuudenkin. Näissä opinnoissa oli materiaalina myös Dāvāja Māriņa. Latvia on suuri rakkauteni Ranskan ja Islannin kanssa, mutta kaikkein eniten rakastan herttaista vaimoani. 🌹👀

• Anonyymi kirjoitti:

Onhan se. Mutta kappaleesta Olen suomalainen, on se alkuperäinen italialainen parempi.

Olen minäkin huomannut, että se on alkujaan italialainen. 🌹👀

• Anonyymi

Kutrihellun fanitus vääristää maailmankuvaa. Vera Teleniuksen versio oli aikoinaan ja on yhä edelleen huomattavan paljon suositumpi kuin helunan. heluna jäi niin Veran jalkoihin, että ei ole tainnut ky kappaletta paljonkaan kiekunut sen jälkeen kun sen aikoinaan ilmoille päästi?
        Veran alkuperäinen SUOMALAINEN versio oli elämää kokeneen iäkkään naisen tulkitsema persoonallinen laulu. helunan pelkkä tusinakipale muitten joukossa.

• Anonyymi

Samalla lailla "olen suomalainen" ja "kuusamo" ovat italialaisia. Edellisen nimi "olen italialainen" ja toisen "afrika".

• Anonyymi

Tiesitkö että Alla on kaikkien aikojen kahdeksanneksi myydyin artisti? (wikipedia)

Myytyjä levyjä 210 miljoonaa!

Täysin käsittämätön saavutus!

• Enpä tiennyt Allan saavutuksesta, mutta nostan kyllä hattua. 🌹👀

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan

Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      352
      1397
    2. Minkä ikäistä ikävöit?

Minkä ikäinen hän on ja mitä hän sinulle merkitsee/merkitsi?
      Ikävä
      74
      1375
    3. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      306
      1137
    4. Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin

Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀
      Haapavesi
      46
      1067
    5. Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin

Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆
      Maailman menoa
      231
      884
    6. Aika pieni se on

Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht
      Haapavesi
      30
      879
    7. vinkki miehille

Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli
      Ikävä
      163
      868
    8. Kiitos siitä

Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak
      Ikävä
      40
      825
    9. Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa

Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso
      Tv-sarjat
      20
      807
    10. Pelekäätkönä mua?

Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te
      Ikävä
      42
      794
    Aihe