'Miljoona ruusua' on alkujaan latvialainen kappale.

On taas tullut teeveestä muutaman kerran ’Miljoona, miljoona, miljoona ruusua.’ Sitä lauloi aikoinaan Vera Telenius. Laulua luultiin venäläiseksi, koska Alla Pugatšova esitti kappaleen venäjäksi, Миллион роз, ’Miljoona ruusua’, ja teki sen tunnetuksi.

Million Roses - Wikipedia

Aija Kukule - Dāvāja Māriņa lyrics (lyricstranslate.com)

Kappale on kuitenkin latvialainen. Säveltäjä on Raimonds Pauls, sanoittaja Leons Briedis. Tunnettu kertosäe kuuluu latvialaisittain:

Dāvāja, dāvāja, dāvāja Māriņa
Meitiņai, meitiņai, meitiņai mūžiņu,
Aizmirsa, aizmirsa, aizmirsa iedot vien
Meitiņai, meitiņai, meitiņai laimīti.

'Māra ( eli Māriņa eli Neitsyt Maria ) lahjoitti tytölle ajattelukykyä, mutta unohti vain antaa tytölle onnea.'

Kertosäkeessä mainittu Māra eli Māriņa oli alkujaan balttien naispuolinen pääjumala, joka myöhemmin ymmärrettiin Neitsyt Mariaksi. Vanha nimi on edelleen käytössä uuden rinnalla. 🌹👀

8

1491

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kiitos tiedosta. Todella kaunis kappale ja oma Katri Helena -fanitus johtaa kyllä väkisinkin siihen että Katrin versio on minulle se ainoa ja oikea.

• Anonyymi

Onhan se. Mutta kappaleesta Olen suomalainen, on se alkuperäinen italialainen parempi.

• Niinhän se on. Minulle taas ainoa oikea on alkuperäinen latviankielinen. Suoritin yliopistossa latviasta opintokokonaisuudenkin. Näissä opinnoissa oli materiaalina myös Dāvāja Māriņa. Latvia on suuri rakkauteni Ranskan ja Islannin kanssa, mutta kaikkein eniten rakastan herttaista vaimoani. 🌹👀

• Anonyymi kirjoitti:

Onhan se. Mutta kappaleesta Olen suomalainen, on se alkuperäinen italialainen parempi.

Olen minäkin huomannut, että se on alkujaan italialainen. 🌹👀

• Anonyymi

Kutrihellun fanitus vääristää maailmankuvaa. Vera Teleniuksen versio oli aikoinaan ja on yhä edelleen huomattavan paljon suositumpi kuin helunan. heluna jäi niin Veran jalkoihin, että ei ole tainnut ky kappaletta paljonkaan kiekunut sen jälkeen kun sen aikoinaan ilmoille päästi?
        Veran alkuperäinen SUOMALAINEN versio oli elämää kokeneen iäkkään naisen tulkitsema persoonallinen laulu. helunan pelkkä tusinakipale muitten joukossa.

• Anonyymi

Samalla lailla "olen suomalainen" ja "kuusamo" ovat italialaisia. Edellisen nimi "olen italialainen" ja toisen "afrika".

• Anonyymi

Tiesitkö että Alla on kaikkien aikojen kahdeksanneksi myydyin artisti? (wikipedia)

Myytyjä levyjä 210 miljoonaa!

Täysin käsittämätön saavutus!

• Enpä tiennyt Allan saavutuksesta, mutta nostan kyllä hattua. 🌹👀

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      61
      4260
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      153
      1799
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1503
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      35
      1258
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      167
      1056
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      56
      904
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      76
      895
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      165
      823
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      811
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      781
    Aihe