On taas tullut teeveestä muutaman kerran ’Miljoona, miljoona, miljoona ruusua.’ Sitä lauloi aikoinaan Vera Telenius. Laulua luultiin venäläiseksi, koska Alla Pugatšova esitti kappaleen venäjäksi, Миллион роз, ’Miljoona ruusua’, ja teki sen tunnetuksi.
Million Roses - Wikipedia
Aija Kukule - Dāvāja Māriņa lyrics (lyricstranslate.com)
Kappale on kuitenkin latvialainen. Säveltäjä on Raimonds Pauls, sanoittaja Leons Briedis. Tunnettu kertosäe kuuluu latvialaisittain:
Dāvāja, dāvāja, dāvāja Māriņa
Meitiņai, meitiņai, meitiņai mūžiņu,
Aizmirsa, aizmirsa, aizmirsa iedot vien
Meitiņai, meitiņai, meitiņai laimīti.
'Māra ( eli Māriņa eli Neitsyt Maria ) lahjoitti tytölle ajattelukykyä, mutta unohti vain antaa tytölle onnea.'
Kertosäkeessä mainittu Māra eli Māriņa oli alkujaan balttien naispuolinen pääjumala, joka myöhemmin ymmärrettiin Neitsyt Mariaksi. Vanha nimi on edelleen käytössä uuden rinnalla. 🌹👀
'Miljoona ruusua' on alkujaan latvialainen kappale.
8
1491
Vastaukset
- Anonyymi
Kiitos tiedosta. Todella kaunis kappale ja oma Katri Helena -fanitus johtaa kyllä väkisinkin siihen että Katrin versio on minulle se ainoa ja oikea.
- Anonyymi
Onhan se. Mutta kappaleesta Olen suomalainen, on se alkuperäinen italialainen parempi.
Niinhän se on. Minulle taas ainoa oikea on alkuperäinen latviankielinen. Suoritin yliopistossa latviasta opintokokonaisuudenkin. Näissä opinnoissa oli materiaalina myös Dāvāja Māriņa. Latvia on suuri rakkauteni Ranskan ja Islannin kanssa, mutta kaikkein eniten rakastan herttaista vaimoani. 🌹👀
Anonyymi kirjoitti:
Onhan se. Mutta kappaleesta Olen suomalainen, on se alkuperäinen italialainen parempi.
Olen minäkin huomannut, että se on alkujaan italialainen. 🌹👀
- Anonyymi
Kutrihellun fanitus vääristää maailmankuvaa. Vera Teleniuksen versio oli aikoinaan ja on yhä edelleen huomattavan paljon suositumpi kuin helunan. heluna jäi niin Veran jalkoihin, että ei ole tainnut ky kappaletta paljonkaan kiekunut sen jälkeen kun sen aikoinaan ilmoille päästi?
Veran alkuperäinen SUOMALAINEN versio oli elämää kokeneen iäkkään naisen tulkitsema persoonallinen laulu. helunan pelkkä tusinakipale muitten joukossa.
- Anonyymi
Samalla lailla "olen suomalainen" ja "kuusamo" ovat italialaisia. Edellisen nimi "olen italialainen" ja toisen "afrika".
- Anonyymi
Tiesitkö että Alla on kaikkien aikojen kahdeksanneksi myydyin artisti? (wikipedia)
Myytyjä levyjä 210 miljoonaa!
Täysin käsittämätön saavutus!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi614260Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1531799Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141503Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !351258Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1671056- 56904
- 76895
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.165823Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54811- 39781