Mitä vikaa siinä kuntouttavassakaan on?

Anonyymi

Etsiskelin netistä mielipiteitä/keskusteluja monialaisesta eli mopista (typistä). Löysin muutamia ja siellähän oli vaikka minkälaista valitusta asiasta. Että on hirveen kauheeta. Voi joutua vaikka työkokeiluun tai kuntouttavaan.

En vain oikein ymmärrä, mikä siinä on niin "kauheeta". Olen itse ollut työttömänä 20 vuotta ja tehnyt vain työkokeiluja, työelämävalmennuksia, palkkatuettuja jne. vähän väliä koko ajan. Olen nyt jo vanha ukko enkä tule koskaan enää pääsemään oikeaan työhön. Työt ovat olleet vähän erilaisia puuhasteluja, mutta onpahan hengissä pysytty eikä ihan kerjuullekaan ole joutunut. Jotkut työt olleet jopa kiinnostavia.

Jos ei ole koulutusta vastaavaa työtä tarjolla eikä pääse mihinkään muuhunkaan työhön, niin mihin työhön siinä muka sitten voisi tai pitäisi päästä?

Minulle tärkeintä on se, että saan työmarkkinatukeni (ja joskus vähän ylimääräistä) siihen asti kun pääsen kansaneläkkeelle. Eihän tämä elämä niin hohdokasta ole ollut mutta ehkä eläkkeellä voi jo päättää omasta elämästään, jos terveyttä yhtään riittää.

46

677

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei mitään pahaa.... Se vaan pitää olla vapaaehtoista,

      • Anonyymi

        Voisihan olla vapaaehtoistakin, mutta mikä on vaihtoehto?

        Oikea työpaikka? Työttömyyden jatkuminen?


      • Anonyymi

        Se on pahaa, ettei kerry työeläkettä eikä ansiosidonnaista päivärahaa, vaikka olisi kokoaikaisesti (40 h/vk) töissä.


    • Anonyymi

      Jos ne kuntouttavat hömpät ja työkokeilut johtaisivat oikeisiin töihin ei niissä olisi mitään vikaa. Nykymuodossaan se on vain työttömien kyykytystä.

      • Anonyymi

        Eihän ne oikeasti johdakaan "oikeisiin töihin", niin vain sanotaan, yleensä juhlapuheissa ja vastaavissa. Mutta eipähän menetä työmarkkinatukeakaan.

        Jos ei halua tällaiseen "hömppään", pitää vain sitten löytää sitä oikeaa työtä. Jos löytää, nimittäin. Mutta entäs jos ei löydä...

        Henkilökohtaisesti kyllä kannatan perustuloa! Vain se poistaa orjuuden Suomesta.


      • Anonyymi

        Miten niin?

        Mitään polkua, väylää, etappia, väliasemaa, pysäkkiä tai väliaikaista haistapaskatyötä joka "johtaa työelämään" ei tarvita.

        Työvoimapulan aikana töihin pitäisi vain mennä. Moi olen käytettävissä, teillä on työvoimapula. Palkkavaatimus on tässä ottakaa tai jättäkää. Näin sen pitäisi mennä.

        Miten helvetissä joku voi puolustella jotain kuntouttavaa työtoimintaa? Mistä työnteon tai jollain pajalla lorvimisen pitäisi kuntouttaa? Kerro nyt kiireesti vastaus tähän ikuiseen aivopähkinään.

        Työelämässä työ rampauttaa ja aiheuttaa työperäisiä sairauksia. Työttömän kohdalla työn teosta tulee kuntoutusta. Kuntoutus ei ole koskaan myöskään ollut mikään väylä kohti työelämää.

        Mitään saatanan väyliä työelämään ei tarvita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin?

        Mitään polkua, väylää, etappia, väliasemaa, pysäkkiä tai väliaikaista haistapaskatyötä joka "johtaa työelämään" ei tarvita.

        Työvoimapulan aikana töihin pitäisi vain mennä. Moi olen käytettävissä, teillä on työvoimapula. Palkkavaatimus on tässä ottakaa tai jättäkää. Näin sen pitäisi mennä.

        Miten helvetissä joku voi puolustella jotain kuntouttavaa työtoimintaa? Mistä työnteon tai jollain pajalla lorvimisen pitäisi kuntouttaa? Kerro nyt kiireesti vastaus tähän ikuiseen aivopähkinään.

        Työelämässä työ rampauttaa ja aiheuttaa työperäisiä sairauksia. Työttömän kohdalla työn teosta tulee kuntoutusta. Kuntoutus ei ole koskaan myöskään ollut mikään väylä kohti työelämää.

        Mitään saatanan väyliä työelämään ei tarvita.

        Noinhan se pitäisi mennä, mutta kun on ihmisiä, jotka kuvittelevat itsestään liikoja. Haluavat pomon liksan ja paikan siksi, että osaavat istua ja juoda kahvia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin?

        Mitään polkua, väylää, etappia, väliasemaa, pysäkkiä tai väliaikaista haistapaskatyötä joka "johtaa työelämään" ei tarvita.

        Työvoimapulan aikana töihin pitäisi vain mennä. Moi olen käytettävissä, teillä on työvoimapula. Palkkavaatimus on tässä ottakaa tai jättäkää. Näin sen pitäisi mennä.

        Miten helvetissä joku voi puolustella jotain kuntouttavaa työtoimintaa? Mistä työnteon tai jollain pajalla lorvimisen pitäisi kuntouttaa? Kerro nyt kiireesti vastaus tähän ikuiseen aivopähkinään.

        Työelämässä työ rampauttaa ja aiheuttaa työperäisiä sairauksia. Työttömän kohdalla työn teosta tulee kuntoutusta. Kuntoutus ei ole koskaan myöskään ollut mikään väylä kohti työelämää.

        Mitään saatanan väyliä työelämään ei tarvita.

        Miksi sinä riehaannut tästä noin hirveästi?

        "...töihin pitäisi vain mennä." - No voi hyvänen aika! Eihän se ole se ongelma.

        Eihän kuntouttavaan työtoimintaan joudu, jos on työpaikka ja käy työssä.
        Kuntouttavaan työtoimintaan ei joudu myöskään silloin, jos jää työttömäksi mutta pääsee sitten uuteen työhön.
        Kuntouttavaan työtoimintaan joutuu silloin, kun on ollut vuosia työttömänä eikä pääse mihinkään "oikeaan työpaikkaan".

        Tuo kuntouttava työtoimintahan ON typerä nimitys! Mutta se on vain nimi. Sehän on melkein samaa kuin työkokeilu ja kaikki muutkin puuhastelut. Kaikki nämähän ovat vain jotain puuhailua työttömille, samalla kun työvoimaviranomaiset näyttäisivät tekevän jotain työttömyyden suhteen. Ne ovat sen takia, että työttömät lorvivat siellä "pajalla" sen sijaan, että lorvisivat kotona. Siitä sitten maksetaan vähän ylimääräistä, kun on vähän puuhastellut.

        Mutta miksi tämä ärsyttää niin hirveästi? Sinähän olet ilmeisesti töissä etkä ole joutunut olemaan pitkää työttömänä. Ethän sinä joudu mihinkään kuntouttavaan työtoimintaan.

        Ei mitään ns. "väyliä" tarvitakaan, jos pääsee töihin. Mutta jos ei vain pääse...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sinä riehaannut tästä noin hirveästi?

        "...töihin pitäisi vain mennä." - No voi hyvänen aika! Eihän se ole se ongelma.

        Eihän kuntouttavaan työtoimintaan joudu, jos on työpaikka ja käy työssä.
        Kuntouttavaan työtoimintaan ei joudu myöskään silloin, jos jää työttömäksi mutta pääsee sitten uuteen työhön.
        Kuntouttavaan työtoimintaan joutuu silloin, kun on ollut vuosia työttömänä eikä pääse mihinkään "oikeaan työpaikkaan".

        Tuo kuntouttava työtoimintahan ON typerä nimitys! Mutta se on vain nimi. Sehän on melkein samaa kuin työkokeilu ja kaikki muutkin puuhastelut. Kaikki nämähän ovat vain jotain puuhailua työttömille, samalla kun työvoimaviranomaiset näyttäisivät tekevän jotain työttömyyden suhteen. Ne ovat sen takia, että työttömät lorvivat siellä "pajalla" sen sijaan, että lorvisivat kotona. Siitä sitten maksetaan vähän ylimääräistä, kun on vähän puuhastellut.

        Mutta miksi tämä ärsyttää niin hirveästi? Sinähän olet ilmeisesti töissä etkä ole joutunut olemaan pitkää työttömänä. Ethän sinä joudu mihinkään kuntouttavaan työtoimintaan.

        Ei mitään ns. "väyliä" tarvitakaan, jos pääsee töihin. Mutta jos ei vain pääse...

        Lisään vielä sen, että työkokeilut, kuntouttavat ja muut vastaavat eivät ole kaikki ihan sama asia, mutta työttömän kannalta niissä ei kai ole juuri mitään eroa. Itse en ole koskaan ollut kuntouttavassa, mutta olen ollut työkokeiluissa, joissa on ollut kuntoutettavia eikä meidän työssämme ollut mitään eroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin?

        Mitään polkua, väylää, etappia, väliasemaa, pysäkkiä tai väliaikaista haistapaskatyötä joka "johtaa työelämään" ei tarvita.

        Työvoimapulan aikana töihin pitäisi vain mennä. Moi olen käytettävissä, teillä on työvoimapula. Palkkavaatimus on tässä ottakaa tai jättäkää. Näin sen pitäisi mennä.

        Miten helvetissä joku voi puolustella jotain kuntouttavaa työtoimintaa? Mistä työnteon tai jollain pajalla lorvimisen pitäisi kuntouttaa? Kerro nyt kiireesti vastaus tähän ikuiseen aivopähkinään.

        Työelämässä työ rampauttaa ja aiheuttaa työperäisiä sairauksia. Työttömän kohdalla työn teosta tulee kuntoutusta. Kuntoutus ei ole koskaan myöskään ollut mikään väylä kohti työelämää.

        Mitään saatanan väyliä työelämään ei tarvita.

        "Työvoimapulan aikana töihin pitäisi vain mennä."

        Tuohon on vielä pakko puuttua. Suomen työvoimapula johtuu siitä, että moniin töihin ei ole niihin töihin koulutettuja työntekijöitä. Vaikka Suomessa onkin työttömiä, ei ketä tahansa silti voi panna mihin tahansa työhön. Pitäisikö esim. putkimies panna tekemään sydänleikkauksia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Työvoimapulan aikana töihin pitäisi vain mennä."

        Tuohon on vielä pakko puuttua. Suomen työvoimapula johtuu siitä, että moniin töihin ei ole niihin töihin koulutettuja työntekijöitä. Vaikka Suomessa onkin työttömiä, ei ketä tahansa silti voi panna mihin tahansa työhön. Pitäisikö esim. putkimies panna tekemään sydänleikkauksia?

        Työtä on tosiaan tarjolla paljon,mutta työttömät ei osaa sitä tehdä,eikä monet edes oppisi koska ei ole tarpeeksi järkeä päässä.

        Ei sille asialle voi mitään tehdä,jos osaa tehdä vain yksinkertaisia ja helppoja töitä.
        Ei esimerkiksi kaupan kassaan pysty ottamaan henkilöä joka ei osaa antaa rahasta takaisin
        Minkä sinä sille voit jos on annettu vain pikkulusikalla ja joillekkin on annettu kauhalla.

        Sama ongelma on myös ruotsissa.Töitä on paljon,mutta niihin ei löydy työntekijöitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työtä on tosiaan tarjolla paljon,mutta työttömät ei osaa sitä tehdä,eikä monet edes oppisi koska ei ole tarpeeksi järkeä päässä.

        Ei sille asialle voi mitään tehdä,jos osaa tehdä vain yksinkertaisia ja helppoja töitä.
        Ei esimerkiksi kaupan kassaan pysty ottamaan henkilöä joka ei osaa antaa rahasta takaisin
        Minkä sinä sille voit jos on annettu vain pikkulusikalla ja joillekkin on annettu kauhalla.

        Sama ongelma on myös ruotsissa.Töitä on paljon,mutta niihin ei löydy työntekijöitä.

        Oho kato yhden aivosolun ihme yrittää ajatella.

        Ongelmahan on ollut jo vuosia se että koko Suomen työelämä on täyttä paskaa. Työnantajat ja työyhteisöt ovat paskaa. Suomalainen simputuskulttuuri kukoistaa. Sosiaalivammaiset suomalaiset työyhteisöt savustavat ulos aivan normaaleja ihmisiä kun ei umpimielinen suomalainen inhottava työyhteisö millään alalla kykene sopeutumaan ajatukseen uudesta naamasta omalla vanhalla työpaikalla. Kiusaaminen on normi.

        Ja sitten on vuokratyöfirmasyöpäläiset. Ja koko tämä verovaroin ylläpidetty koko ajan suuremmaksi paisunut tempputyöllistämishirviö jonka kautta työnantajat ovat saaneet ilmaistyövoimaa iät ja ajat.

        Jne jne.

        Mutta aina se vika on niissä työttömissä ihmisissä itsessään. Ei missään muualla se vika voi olla.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Se vika että se on orjuuteen verrattavaa pakollista työtä josta työtön ei mitää hyödy ja yritys säästää kymmeniä tuhansia palkoissa kun työtön tekee työt ilmaiseksi yritykselle jolla olisi muutenkin varaa maksaa palkkaa.

      • Anonyymi

        kuntoutettavat/ työkokeilijat harvemmin kuitenkaan tekevät plussatulosta yritykselle jossa ovat. Jos firmat sen sijaan palkkaisivat työharjoittelijansa ilman pitkiä harjoittelujaksoja alkaisi työ pian tuottamaan sitä voittoakin firmalle. Palkka luo motivaatiota tehdä työtä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kuntoutettavat/ työkokeilijat harvemmin kuitenkaan tekevät plussatulosta yritykselle jossa ovat. Jos firmat sen sijaan palkkaisivat työharjoittelijansa ilman pitkiä harjoittelujaksoja alkaisi työ pian tuottamaan sitä voittoakin firmalle. Palkka luo motivaatiota tehdä työtä.

        Oireellista etteivät ihmiset edes tajua ettei kuntouttavaa työtoimintaa järjestetä oikeissa yrityksissä. Aivokääpiö luulee että voittoa tavoittelemattomien sosiaalipummiyritysten kohdalla puhtuaan voiton tavoittelusta.

        Kuntouttava työtoiminta järjestetään verovaroin muutenkin pyörivien sosiaalipummiyritysten pajoilla ja muissa voittoa tavoittelemattomissa yleishyödyttömissä haistapaskafirmoissa. Vaikka ne eivät tavoittele voittoa, ne toimivat silti sosiaalipummifirmoja pyörittävien loisten elinkeinona. Työtön kuntoutettava pajalainen on tässä hyödyke, elinkeino. Vähän sama asia kuin turkistarhaajalle turkiseläin. Hyvää huolta pidetään. Turkiseläimen parasta ajatellaan.

        Toki myös sosiaalipummiyrityksistä monet teettävät oikeita asiakastoitä josita asiakkaita laskutetaan normaalisti. Mutta se kuntoutettava työtön työntekijä joka asiakastyön suorittaa, ei itse saa asikkaalta peritystä korvauksesta sentin latia itselleen. Sosiaalipummihuorayritykset varastavat asiakkaalta perityn (pyörän/auton huolloista, huonekalujen entisöinneistä, remontoinneista yms) hinnan itselleen. Lisäksi nämä sosiaalipummihuorayritykset saavat valtiolta verorahoista tukea joka pitää tämän hyväksikäyttötoiminnan pyörinnässä.

        Valtion rahoittamaa työttömien hyväksikäyttöä. Työperäiseen ihmiskauppaan verrattavaa toimintaa.


    • Anonyymi

      Kuntouttava työtoiminta ei kerrytä eläkettä. Ei ole oikeutta työterveyshuoltoon. Ei kerrytä palkallista lomaa. Työkokemusta ei myöskään työnantajat eivät hyväksy, koska kyseessä ei ole palkkatyö.

      Korvauksena on yhteiskunnan minimi tuet: Työmarkkinatuki, asumistuki ja 9 euroa päivässä oleva matka/ylläpito korvaus.

      Toimeentulotuki pitää hakea erikseen.

    • Anonyymi

      Näitä työttöminä esiintyviä työllisyyspalvelijoita riittää tällä palstalla.

      Onko alkanut pelottaan oman duunin menetys ja oikeasti työttömäksi joutumien kun on tarvetta tulla puolustelemaan jotain kuntouttavia?

      Jos sää haluat esittää kuntoutusta tarvitsevaa ongelmaista pitkäaikaistyötöntä, kannattaisi edes yrittää kirjoittaa vähän huonommin. Et oo kato uskottava moniongelmainen kuntouttvaa työtoimintaa tarvitseva 20- vuotta työttömänä lojunut jos kirjoitat liian hyvin.

      • Anonyymi

        Ne pitäisi karsia pois työkyvyttöminä.
        Mutta kun ne haluaa rahaa, johon niillä ei ole oikeutta.


      • Anonyymi

        Olen aloittaja ja olen oikeasti pitkäaikaistyötön.

        Kirjoitanko minä liian hyvin? :) No kiitos kohteliaisuudesta, kai.

        Kaipa minä osaan kirjoittaa ihan hyvin, onhan minulla yliopistotutkintokin. Mutta eihän se mitenkään takaa työpaikkaa, onhan työttöminä tohtoreitakin. Minulla on tietysti siis oppiarvo, mutta se ei (useinkaan) ole sama asia kuin jokin ammatti.

        Eikä pitkäaikaistyötön tarkoita aina jotain moniongelmaista. Eikä tuo "kuntoutus" tarkoita sellaista kuntoutusta kuin esimerkiksi halvaantuneen kuntoutus. Se on vähän harhaanjohtava nimi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen aloittaja ja olen oikeasti pitkäaikaistyötön.

        Kirjoitanko minä liian hyvin? :) No kiitos kohteliaisuudesta, kai.

        Kaipa minä osaan kirjoittaa ihan hyvin, onhan minulla yliopistotutkintokin. Mutta eihän se mitenkään takaa työpaikkaa, onhan työttöminä tohtoreitakin. Minulla on tietysti siis oppiarvo, mutta se ei (useinkaan) ole sama asia kuin jokin ammatti.

        Eikä pitkäaikaistyötön tarkoita aina jotain moniongelmaista. Eikä tuo "kuntoutus" tarkoita sellaista kuntoutusta kuin esimerkiksi halvaantuneen kuntoutus. Se on vähän harhaanjohtava nimi.

        Suomi: Akateemisesti koulutettu päätyy kuntouttavaan työtouhutoimintaan pajalle. Ja on tästä vielä kiitollinen.

        Kuntouttava työtoiminta on käänteistä kuntoutusta. Terveenä kun menet kuntouttavaan tulet monivammaisena puolen vuoden kuluttua ulos aivot kutistuneet ainakin 50% pysyvästi.

        Sitten vain rullaattorilla huristeleen hurstin ruokajajonoon. Yle tulee tekeen pällistelyohjelmaa niin saavat normaalit taas rouskia popcornia posket pullollaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomi: Akateemisesti koulutettu päätyy kuntouttavaan työtouhutoimintaan pajalle. Ja on tästä vielä kiitollinen.

        Kuntouttava työtoiminta on käänteistä kuntoutusta. Terveenä kun menet kuntouttavaan tulet monivammaisena puolen vuoden kuluttua ulos aivot kutistuneet ainakin 50% pysyvästi.

        Sitten vain rullaattorilla huristeleen hurstin ruokajajonoon. Yle tulee tekeen pällistelyohjelmaa niin saavat normaalit taas rouskia popcornia posket pullollaan.

        En minä ole kiitollinen siitä, että saan tehdä milloin mitäkin töitä, jotka ei pätkääkään kiinnosta, ja leikkipalkalla. En minä toisaalta millekään pajalle joudu...

        Mutta miten asia sitten pitäisi järjestää? Kertokaa ihmeessä.

        Sellaista vaihtoehtoa ei taida olla, että saisin maata kotona ja työttömyyskorvaus juoksisi kivasti koko ajan. Mikään hallitus ei taida sellaista systeemiä järjestää. Miten asia on hoidettu muissa maissa? Onko missään hyvää systeemiä? Joissakin maissa on systeemi: ei työtä, ei rahaa, kerjää kadulla tai varasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En minä ole kiitollinen siitä, että saan tehdä milloin mitäkin töitä, jotka ei pätkääkään kiinnosta, ja leikkipalkalla. En minä toisaalta millekään pajalle joudu...

        Mutta miten asia sitten pitäisi järjestää? Kertokaa ihmeessä.

        Sellaista vaihtoehtoa ei taida olla, että saisin maata kotona ja työttömyyskorvaus juoksisi kivasti koko ajan. Mikään hallitus ei taida sellaista systeemiä järjestää. Miten asia on hoidettu muissa maissa? Onko missään hyvää systeemiä? Joissakin maissa on systeemi: ei työtä, ei rahaa, kerjää kadulla tai varasta.

        Sanoitko olevasi akateemisesti koulutettu? Ei järjen juoksusi ihan siltä vaikuta. Jo perusasiat siitä miten yhteiskunta toimii näyttää olevan hakusessa.

        Että miten normaali työelämä pitäisi järjestää? Ihan normaaleilla työsopimuksilla. Onko tämä jo niin etäinen asia sinullekin ettet osaa enää edes ajatella että työelämä voisi olla aivan normaaliakin?

        Työttömyysturva- sanaan on sisäänkirjoitettuna sen tarkoitus. Se on turva työttömyyden ajalle. Sosiaaliturva on tarkoitettu tilanteeseen jossa edes työttömyyskorvaus, tai palkka ei riitä elämiseen. Jos niiden eteen pitää tehdä töitä, ne lakkaavat olemasta töttömyyskorvauksia ja sosiaaliturvaa, ja vastaavat palkkaa jos niiden eteen on velvoittavaa tehdä töitä tai jotain muuta pelleilyä. Ja siinä tapauksessa kyse onkin palkkasyrjinnästä koska ihmisten pitää saada ilman minkäänlaista syjintää sama palkka samasta työstä. Toimeentulotuki ja työttömyyskorvaus ei ihan vastaa normaalin palkan määrää millään alalla.

        Jo yk:n ihmisoikeuksiin joihin Suomen perustuslaki nojaa, on kirjoitettu Suomen kansalaisen oikeus

        - Työpaikan vapaaseen valintaan, oikeudenmukaisiin ja tyydyttäviin työehtoihin sekä suojaan työttömyyttä vastaan.

        - Oikeus ilman minkäänlaista syrjintää samaan palkkaan samasta työstä.

        - Jokaisella työtä tekevällä on oikeus kohtuulliseen ja riittävään palkkaan, joka turvaa hänelle ja hänen perheelleen ihmisarvon mukaisen toimeentulon ja jota tarpeen vaatiessa täydentävät muut sosiaalisen suojelun keinot.

        Työmarkkinatuki ja toimeentulotuki eivät ole palkka eivätkä määrällisesti vastaa samasta työstä toiselle maksettavaa palkkaa.

        Jäikö vielä jotain epäselvää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanoitko olevasi akateemisesti koulutettu? Ei järjen juoksusi ihan siltä vaikuta. Jo perusasiat siitä miten yhteiskunta toimii näyttää olevan hakusessa.

        Että miten normaali työelämä pitäisi järjestää? Ihan normaaleilla työsopimuksilla. Onko tämä jo niin etäinen asia sinullekin ettet osaa enää edes ajatella että työelämä voisi olla aivan normaaliakin?

        Työttömyysturva- sanaan on sisäänkirjoitettuna sen tarkoitus. Se on turva työttömyyden ajalle. Sosiaaliturva on tarkoitettu tilanteeseen jossa edes työttömyyskorvaus, tai palkka ei riitä elämiseen. Jos niiden eteen pitää tehdä töitä, ne lakkaavat olemasta töttömyyskorvauksia ja sosiaaliturvaa, ja vastaavat palkkaa jos niiden eteen on velvoittavaa tehdä töitä tai jotain muuta pelleilyä. Ja siinä tapauksessa kyse onkin palkkasyrjinnästä koska ihmisten pitää saada ilman minkäänlaista syjintää sama palkka samasta työstä. Toimeentulotuki ja työttömyyskorvaus ei ihan vastaa normaalin palkan määrää millään alalla.

        Jo yk:n ihmisoikeuksiin joihin Suomen perustuslaki nojaa, on kirjoitettu Suomen kansalaisen oikeus

        - Työpaikan vapaaseen valintaan, oikeudenmukaisiin ja tyydyttäviin työehtoihin sekä suojaan työttömyyttä vastaan.

        - Oikeus ilman minkäänlaista syrjintää samaan palkkaan samasta työstä.

        - Jokaisella työtä tekevällä on oikeus kohtuulliseen ja riittävään palkkaan, joka turvaa hänelle ja hänen perheelleen ihmisarvon mukaisen toimeentulon ja jota tarpeen vaatiessa täydentävät muut sosiaalisen suojelun keinot.

        Työmarkkinatuki ja toimeentulotuki eivät ole palkka eivätkä määrällisesti vastaa samasta työstä toiselle maksettavaa palkkaa.

        Jäikö vielä jotain epäselvää?

        ""Että miten normaali työelämä pitäisi järjestää? Ihan normaaleilla työsopimuksilla. Onko tämä jo niin etäinen asia sinullekin ettet osaa enää edes ajatella että työelämä voisi olla aivan normaaliakin?""

        No voi hyvänen aika! Tietysti PITÄISI olla näin, mutta kun ei vain näytä olevan.

        Minä olen köyhä ja työtön, minkä minä tälle tilanteelle mahdan? Eihän nuo poliitikotkaan näytä mahtavan. Mitä he tekevät asialle, tekevätkö mitään tai yrittävätkö edes? Mitä puoluetta pitäisi äänestää, että tilanne muuttuisi? Ja muuttuisiko sittenkään, vaikka joku puolue asiaa yrittäisi muuttaa? Ei se hallitusohjelmaan asti kuitenkaan etene, aina joku on vastaan.

        Mene sinä politiikkaan ja perusta puolue. Voittakaa sitten vaaleissa ja muodostakaa yksin hallitus, joka muuttaa asiat. Onko tämä sitten realistista?

        Ja tietysti kun "pakotetaan" työhön, siitä pitäisi tietenkin myös maksaa oikeaa palkkaa, mutta eipähän kuitenkaan makseta.

        Kerropas, missä maassa hommat toimii sinusta oikein. Missä on paras järjestelmä?


    • Anonyymi

      Onko työttömyys sairaus mistä pitää kuntoutua?

      On tämä idioottien maa kun kaikki paska niellään, kysehän on hyväksikäytöstä ja rankaisemisesta ja suoranaisesta vittuilemisesta päin naamaa, "kuntouttamisella" järjestetään vieläkin vittumaisemmat olosuhteet jo olet työtön syystä tai toisesta, samallaasia käännetään niin että mukamas autetaan... ihan natsi meininkiä ei tuossa ole mitään inhimillistä toimintaa.

      Voisikin sanoa että miksi työttömiä voidaan vainota, eikö sekin ole jo ihmisoikeusrikos josta pitää antaa kunnon tuomiot asianosaisille, tehkää valitus EU-tuomioistuimeen.

    • Anonyymi

      Mitään negatiivista ei näköjään saa Kuntouttavasta työtoiminnasta kirjoitta kun viestit poistetaan heti! Kyllä Suomi on uusi Pohjois-Korea

      • Anonyymi

        Voi voi.


    • Anonyymi

      Huvittaa kun palstalla häiriköi yksi jauhopää. Tunnen sinut kirjoitustyylistä. 😴😴Kuvittelet ressukka että työttömän kuuluu saada automaattisesti tukensa ilman yhtään mitään velvoitetta koskaan. Eihän se niin mene. Koita välillä jotain uutta....

      Mitä tulee aloittajan kommenttiin, olen samoilla linjoilla. Ei ole vielä kokemusta em toimista, mutta laittakoonsa sinne jos haluavat. Toinen vaihtoehtoni on koittaa saada oikea työpaikka.

      • Anonyymi

        Paljonko ISS maksoi tästä kirjoituksesta sinulle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko ISS maksoi tästä kirjoituksesta sinulle?

        Aikamoisia jauhopäitä on palsta täynnä se on kyllä ihan totta. Toinen luulee että viimesijaisin sosiaaliturva vastaa työstä maksettavaa palkkaa. Toinen sekoittaa jonkun siivousfirman asiaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aikamoisia jauhopäitä on palsta täynnä se on kyllä ihan totta. Toinen luulee että viimesijaisin sosiaaliturva vastaa työstä maksettavaa palkkaa. Toinen sekoittaa jonkun siivousfirman asiaan.

        Eikös se siivousfirma ja sen yhteistyöyritykset nimenomaan työllistä kuntouttavaan? Eli kun pääasia on työstä saatava TYÖN ILO niin ei tarvitse maksaa palkkaa laisinkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös se siivousfirma ja sen yhteistyöyritykset nimenomaan työllistä kuntouttavaan? Eli kun pääasia on työstä saatava TYÖN ILO niin ei tarvitse maksaa palkkaa laisinkaan.

        OP pankki on esim. Issin yhteustyöyritys (opset = OP pankki ISS ) samoin kuin tämä ”Laatutakuu franchisig” (yrityksen omistaa ISS) sekä tämä ”Rahaa sataa kaatamalla taivaalta” yritys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös se siivousfirma ja sen yhteistyöyritykset nimenomaan työllistä kuntouttavaan? Eli kun pääasia on työstä saatava TYÖN ILO niin ei tarvitse maksaa palkkaa laisinkaan.

        No ei taida kuule olla.

        Kuntouttava työtouhuhääräilypelleily järjestetään yleensä jossakin verovaroin pyörivässä yleishyödyttömässä sosiaalipummiyrityksessä. ISS on normaali yritys. voi toki olla että se pyörittää sitten muita harjoittlijoita tai käyttää palkkatukea tai muuta ylläpitokorvauskokeilijaa listoillaan sitä en tiedä. Tai muuten vain haistapaskasopimuksia, en tosiaan tiedä.

        ISS on kuitenkin normaali yritys eikä taida täyttää edes ns sosiaalisen yrityksen kriteereitä.

        https://tem.fi/sosiaaliset-yritykset


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko ISS maksoi tästä kirjoituksesta sinulle?

        Kansainvälinen avaruusasema?!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei taida kuule olla.

        Kuntouttava työtouhuhääräilypelleily järjestetään yleensä jossakin verovaroin pyörivässä yleishyödyttömässä sosiaalipummiyrityksessä. ISS on normaali yritys. voi toki olla että se pyörittää sitten muita harjoittlijoita tai käyttää palkkatukea tai muuta ylläpitokorvauskokeilijaa listoillaan sitä en tiedä. Tai muuten vain haistapaskasopimuksia, en tosiaan tiedä.

        ISS on kuitenkin normaali yritys eikä taida täyttää edes ns sosiaalisen yrityksen kriteereitä.

        https://tem.fi/sosiaaliset-yritykset

        ”Verovaroin pyörivässä yleishyödyttömässä sossopummiyrityksessä”

        Kuten ELY-keskus, jossa sitten pyöritellään kaasuputkipapereita?


    • Anonyymi

      No ei siinnä juuri mitään palvottavaakaan ole.

    • Anonyymi

      Kyselyn vastausten mukaan kunnissa palvelun tärkeimpänä tavoitteena pidetty avoimille työmarkkinoille työllistyminen toteutui kuntouttavassa työtoiminnassa harvoin.

      Tulosten mukaan yleisimpiä siirtymiä olivat paluu työttömäksi työnhakijaksi, uusi kuntouttavan työtoiminnan jakso sekä siirtyminen hoitoon, kuntoutukseen tai muuhun vastaavaan toimenpiteeseen.

      Teeskentelyä väittää, että kuntouttavan avulla pääsisi palkkatyöhön.

    • Anonyymi

      kuntouttava voi olla "työttömälle" elämän sisältöä tuottava kokemus. Puuhastelua, kavereita, sisältöä, aktiviteettia . liikettä elämään, syy nousta aamulla ylös. Ainakin sille työttömien porukalle jotka muutoin happanesivat kotonansa neljän seinän sisällä. Kuntouttavan työn järjestäminen tulee veronmaksajille kalliimmaksi kuin kuntoutettavien työllänsä tuottama lisäarvo on. Todella kalliiksi. Puuhastelu ei lisää yhteiskunnan verotuloja.

      • Anonyymi

        Ihmiselle, joka on muutenkin kokenut olevansa työelämään kelpaamaton, laitetaan vielä lisäleima kuntouttavalla, ettei tosiaankaan pääse töihin.


    • Anonyymi

      Jos työ- ja elinkeinotoimisto, kunta ja henkilö yhdessä arvioivat, että henkilö ei työ- ja toimintakykynsä asettamien rajoitusten vuoksi voi osallistua julkisiin työvoimapalveluihin tai työhön, aktivointisuunnitelmaan tulee sisältyä kuntouttava työtoiminta.

      Eli kuntouttavaan kuuluvat vain ne, jotka eivät pysty työhön. Tiedoksi muille keskustelua lukeville, ettei käy kuten keskustelun aloittajalle, joka on huijattu kuntouttavaan ilmeisesti pelkästään pitkän työttömyyden vuoksi tai koska töitä ei ole löytynyt.

      Vaikuttaa ihan työkykyiseltä, kun palkkatukityöhönkin on pystynyt.

    • Anonyymi

      Eihän aloittaja edes itse ole ollut kuntouttavassa.

      "Olen itse ollut työttömänä 20 vuotta ja tehnyt vain työkokeiluja, työelämävalmennuksia, palkkatuettuja jne. vähän väliä koko ajan."

      Eikä sinne edes kuulu, koska on työkykyinen ja ollut palkkatuetussa työssä.

    • Anonyymi

      No ongelmallista esimerkiksi, jos ei tarvitse mitään kuntoutusta. Vähän kuin Yksi lensi yli käenpesän, että pistetään varmuuden vuoksi mielisairaalaan.

      • Anonyymi

        Kuntouttava voi olla keppi tai porkkana riippuen keneen se kohdistuu. Työkykyiselle työhaluttomalle se on keppi joka toivonmukaan saa ihmisen aktivoitumaan työnhakuuun. . Vajaakuntoiselle tai muutoin syrjäytyneelle kuntouttava on porkkana joka antaa uutta sisältöä elämään. Ei tämä sen isompaa rakettitiedettä ole,


      • Anonyymi

        Vähän niin kuin laitetaan varmuuden vuoksi 20 vuodeksi vankilaan jos se vaikka sattuisikin olemaan rikollinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuntouttava voi olla keppi tai porkkana riippuen keneen se kohdistuu. Työkykyiselle työhaluttomalle se on keppi joka toivonmukaan saa ihmisen aktivoitumaan työnhakuuun. . Vajaakuntoiselle tai muutoin syrjäytyneelle kuntouttava on porkkana joka antaa uutta sisältöä elämään. Ei tämä sen isompaa rakettitiedettä ole,

        Toivottavasti itse pääset kuntouttavaan työtoimintaan mukaan kun se mielestäsi on mukamas jollain tavoin järkevää toimintaa.

        Tavis ihminen ei tarvitse mitään muuta kuin sen palkkatyöpaikan jolla tulee toimeen ilman sosiaaliturvaa.


    • Anonyymi

      Mitä vikaa gulagissa on? Saat ulkoilmaa ja pääset maistamaan töitä.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      20
      1283
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1163
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1161
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1147
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1144
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe