Ensimmäiset tuulivoimaloiden lavat on kierrätetty onnistuneesti Suomessa, kertoo Suomen Tuulivoimayhdistys titedotteessaan.
Kierrätykseen päätyi kuusi lapaa kolmesta tuulivoimalasta, jotka purettiin kevään aikana Porissa. Lavoista tehtiin muovikomposiittimurskaa, joka päätyy sementtiprosessin raaka-aineeksi. Muovit korvaavat prosessissa fossiilista polttoainetta, mikä vähentää sen hiilidioksidipäästöjä merkittävästi.
Tuulivoimaloiden lapoja kierrätetty Suomessa
11
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Esitettiinkö sitä paljonko kierrätys vaatii energiaa?
Siis kuljetukset, prosessointi, varastointi yms.
Ja jos lasketaan mukaan lapojen valmistukseen kuluneet materiaalit ja energiat, minkälainen vähennys hiilidioksidipäästöissä muovikomposiittimurskan käytöstä raaka-aineena ja polttoaineena lopultakin syntyy?
Voihan se olla tapa päästä eroon tuulimyllyjen ongelmajätteestä mutta säästöjä sopii epäillä.
Yhtä "päästötöntä" kuin sähköautot?- Anonyymi
Mikään ei kelpaa. vähän aikaa sitten valitettiin, ettei lapoja vi kierrättää, nyt kun voi, niin maali siirtyy.
Ei kukaan väitäkään, että pelkkä lapojen elinkaari olisi hiilineutraali. Kyse on siitä, että yksi pieni miinus on tuulivoiman osalta saatu poistetuksi.
Lisäksi sähköautonkin osalta 150 000 km riittää siihen, että se ohittaa ekologisuudessa polttomoottoriauton. Tässä laskelmassa on huomioitu päästöjen lisäksi koko tuotantoprosessi akkumateriaalien louhinnasta alkaen. - Anonyymi
Se on yhtä päästötöntä kuin dieselautot. Käyttöaika tuulivoimaloilla on 25–30 vuotta.
Joku 3 MW:n mylly tuottaa keskimäärin 1 MW:n teholla, eli 25 vuodessa noin 220 gigawattituntia. Litrassa dieseliä on energiaa suunnilleen 10 kWh.
Eli yksi mylly tuottaa energiaa elinkaarensa aikana yhtä paljon kuin on energiaa 22 miljoonassa litrassa dieseliä. Tuo dieselmäärä tuottaa palaessaan hiilidioksidia 57 miljoonaa kiloa. Tuulivoimala tuottaa 0 grammaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikään ei kelpaa. vähän aikaa sitten valitettiin, ettei lapoja vi kierrättää, nyt kun voi, niin maali siirtyy.
Ei kukaan väitäkään, että pelkkä lapojen elinkaari olisi hiilineutraali. Kyse on siitä, että yksi pieni miinus on tuulivoiman osalta saatu poistetuksi.
Lisäksi sähköautonkin osalta 150 000 km riittää siihen, että se ohittaa ekologisuudessa polttomoottoriauton. Tässä laskelmassa on huomioitu päästöjen lisäksi koko tuotantoprosessi akkumateriaalien louhinnasta alkaen.Ei ehkä noilla sanoilla ja lapojen elinkaaresta erikseen.
Mutta kun kerrotaan asioista niin kerrotaan sitten asioista.
Lisäämättä ikuista väitettä "hiilidoksidipäästöjen vähenemisestä merkittävästi".
Tosiasia on että lapoja on ja lisää tulee mutta mikä lopulta olisi pienin paha niiden kanssa?
Pinoaminen vanhoihin soramonttuihin ja maisemointi? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikään ei kelpaa. vähän aikaa sitten valitettiin, ettei lapoja vi kierrättää, nyt kun voi, niin maali siirtyy.
Ei kukaan väitäkään, että pelkkä lapojen elinkaari olisi hiilineutraali. Kyse on siitä, että yksi pieni miinus on tuulivoiman osalta saatu poistetuksi.
Lisäksi sähköautonkin osalta 150 000 km riittää siihen, että se ohittaa ekologisuudessa polttomoottoriauton. Tässä laskelmassa on huomioitu päästöjen lisäksi koko tuotantoprosessi akkumateriaalien louhinnasta alkaen.Lavat hajotetaan kytännössä mikromuoviksi.
Useimmat kyllä nykyään jo pitää mikromuovia ympäristöongelmana eikä ratkaisuna. Ainoastaan Suomessa on hölmöläisiä, joiden mukaan kierrätys on saasteiden siirtämistä paikasta toiseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lavat hajotetaan kytännössä mikromuoviksi.
Useimmat kyllä nykyään jo pitää mikromuovia ympäristöongelmana eikä ratkaisuna. Ainoastaan Suomessa on hölmöläisiä, joiden mukaan kierrätys on saasteiden siirtämistä paikasta toiseen.Heko heko. Lapamurska käytetään kokonaan. Ei siitä mitään muovipäästöjä synny.
Eniten mikromuovia tulee auton renkaista. Yksityisautoilu pitäisi kieltää kokonaan.
- Anonyymi
Toisin sanoen lavat kierrätetään mikromuoviksi saastuttamaan paikkoja, joissa tuota sementtiä käytetään. Kun tuollainen sementtipinta pääsee hiljalleen rapistumaan, siitä irtoaa mikromuovia ympäristöön.
Uskomattoman typerä tapa ”kierrättää”. Käytännössä ongelmajäte levitetään siis tasaisemmin laajemmalle alueelle.- Anonyymi
Olet uskomattoman typerä.
- Anonyymi
Saksa kasvattaa ruskohiilen käyttöä joten vielä on matkaa hiilineutraaliin tuulivoimaan.
- Anonyymi
Kysymys kuuluu: paljonko kierrätys lisäsi hiilijalanjälkeä?
- Anonyymi
"Lavoista tehtiin muovikomposiittimurskaa, joka päätyy sementtiprosessin raaka-aineeksi. Muovit korvaavat prosessissa fossiilista polttoainetta, mikä vähentää sen hiilidioksidipäästöjä merkittävästi."
Tuon verran. Eniten tietysti vähenee päästöt, jos sementin käyttö lopetetaan kokonaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi254799- 883734
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483165- 542677
- 2072655
- 522625
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322420- 1532350
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1091565