Mailis toiminee Luther SRK saa? Kuuntelin hänen naisesitysta. Tässä näkee kuinka kukin tulkitsee itselleen sopivasti. Mailis sanoo että nainen saa profetoida SRK kokouksessa ja opettaa. Johtaa ei saa. Näin hän toimii itse. Ei johda SRK mutta opettaa.
Minusta Raamattu kieltää puhumisen naisilta. Minusta se on outoa mutta niin sana sanoo. Raamattua voi tulkita miten lystää tai Pyhä henki kullekin sanoo.
Mailis Janatuinen, nainen ei saa johtaa mutta opettaa saa
110
1680
Vastaukset
- Anonyymi
Missä sanotaan, että nainen ei saa puhua?
- Anonyymi
Jos et tätä asiaa löydä Raamatusta, niin sinulla on perusasiat hukassa.
1 Tim 2:11 Naisen tulee kuunnella opetusta, hiljaa ja kuuliaisena.
12 Sitä en salli, että nainen opettaa, enkä sitä, että hän hallitsee miestä; hänen on elettävä hiljaisesti.
1 Kor 14:34 naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos et tätä asiaa löydä Raamatusta, niin sinulla on perusasiat hukassa.
1 Tim 2:11 Naisen tulee kuunnella opetusta, hiljaa ja kuuliaisena.
12 Sitä en salli, että nainen opettaa, enkä sitä, että hän hallitsee miestä; hänen on elettävä hiljaisesti.
1 Kor 14:34 naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo.Mailis J sanoo taas että Paavali antaa selvästi naisen profetoida ja opettaa. Muttei johtaa. Näin hän itse tekee mutta vastustaa naispappeutta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mailis J sanoo taas että Paavali antaa selvästi naisen profetoida ja opettaa. Muttei johtaa. Näin hän itse tekee mutta vastustaa naispappeutta.
Nainen ei voi olla seurakunnan pastori puhumattakaan piispa. Miksi seuroissa mikä on järjestetty erityisesti naisille, nainen ei saisi puhua? Jos nainen on pukeutunut kuin miehet, housuihin hänet pitäisi miesvoimin heittää ulos. Jos nainen toimii pakanamaassa hän voi toimittaa papin virkaa ja saarnata ja asettaa seurakunnan apostolien opetusten mukaiseksi. Hän toivottavasti löytää sopivia miespuolisia seurakunnan papiksi. Pienissä piireissä nainen voi ottaa kantaa ja antaa tervettä opetusta jos sattuu olemaan hiljaisia alisteisia juntteja piirissä.
- Anonyymi
Mies ei saa koskea eikä lapset naiseen kun sillä on KUUKAUTISET KOSKA SILLOIN SAASTUU ON SAASTAINEN JOS KOSKEE terveisin Mooses .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos et tätä asiaa löydä Raamatusta, niin sinulla on perusasiat hukassa.
1 Tim 2:11 Naisen tulee kuunnella opetusta, hiljaa ja kuuliaisena.
12 Sitä en salli, että nainen opettaa, enkä sitä, että hän hallitsee miestä; hänen on elettävä hiljaisesti.
1 Kor 14:34 naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo.Niin kuin mooseskin sanoo kuukautiset on saastaa synnytys on saastaa jos kosket olet saastainen Mooses. Mooses pani midianilaiselle 2 lasta ....oho. Mooses panemassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mailis J sanoo taas että Paavali antaa selvästi naisen profetoida ja opettaa. Muttei johtaa. Näin hän itse tekee mutta vastustaa naispappeutta.
Paavali Paulus kielsi naisia opettamassa kun moosekset pääsi väärentään kirjoituksia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nainen ei voi olla seurakunnan pastori puhumattakaan piispa. Miksi seuroissa mikä on järjestetty erityisesti naisille, nainen ei saisi puhua? Jos nainen on pukeutunut kuin miehet, housuihin hänet pitäisi miesvoimin heittää ulos. Jos nainen toimii pakanamaassa hän voi toimittaa papin virkaa ja saarnata ja asettaa seurakunnan apostolien opetusten mukaiseksi. Hän toivottavasti löytää sopivia miespuolisia seurakunnan papiksi. Pienissä piireissä nainen voi ottaa kantaa ja antaa tervettä opetusta jos sattuu olemaan hiljaisia alisteisia juntteja piirissä.
Helluntaina iät perustaa kirkkoja white ja Mayer juutalaiset naiset.
- Anonyymi
Älä varasta. Mooses.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos et tätä asiaa löydä Raamatusta, niin sinulla on perusasiat hukassa.
1 Tim 2:11 Naisen tulee kuunnella opetusta, hiljaa ja kuuliaisena.
12 Sitä en salli, että nainen opettaa, enkä sitä, että hän hallitsee miestä; hänen on elettävä hiljaisesti.
1 Kor 14:34 naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo.Joo ei saa edes opettaa. Älä himoitse Mooses käsky. Toisten tavaroita lehmiä . Puolisoita ruokia asuntoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Helluntaina iät perustaa kirkkoja white ja Mayer juutalaiset naiset.
Mayer perusti oman kirkon ja white mutta älä varasta rahaa Mooses käsky.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mailis J sanoo taas että Paavali antaa selvästi naisen profetoida ja opettaa. Muttei johtaa. Näin hän itse tekee mutta vastustaa naispappeutta.
Väärä opettaja Mai. ( Paulus kieltää opettamista Timoteus)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nainen ei voi olla seurakunnan pastori puhumattakaan piispa. Miksi seuroissa mikä on järjestetty erityisesti naisille, nainen ei saisi puhua? Jos nainen on pukeutunut kuin miehet, housuihin hänet pitäisi miesvoimin heittää ulos. Jos nainen toimii pakanamaassa hän voi toimittaa papin virkaa ja saarnata ja asettaa seurakunnan apostolien opetusten mukaiseksi. Hän toivottavasti löytää sopivia miespuolisia seurakunnan papiksi. Pienissä piireissä nainen voi ottaa kantaa ja antaa tervettä opetusta jos sattuu olemaan hiljaisia alisteisia juntteja piirissä.
Juutalainen korkokenkä tanssi vauva.fi keskustelu , zelenskin tanssi video pesee Sanna Marin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin kuin mooseskin sanoo kuukautiset on saastaa synnytys on saastaa jos kosket olet saastainen Mooses. Mooses pani midianilaiselle 2 lasta ....oho. Mooses panemassa.
Ei saa sotkea vanhan testamentin juutalaisille kuuluvia ohjeita. Luetaan Uutta testamenttia, mitä siellä on opetettu seurakuntaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos et tätä asiaa löydä Raamatusta, niin sinulla on perusasiat hukassa.
1 Tim 2:11 Naisen tulee kuunnella opetusta, hiljaa ja kuuliaisena.
12 Sitä en salli, että nainen opettaa, enkä sitä, että hän hallitsee miestä; hänen on elettävä hiljaisesti.
1 Kor 14:34 naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo.No tuohan juuri aikaansa sidottu käsitys. Eiväthän uskovat miehet aikoinaan edes tienneet, että naisella on sielu.
"1 Tim 2:11 Naisen tulee kuunnella opetusta, hiljaa ja kuuliaisena.
12 Sitä en salli, että nainen opettaa, enkä sitä, että hän hallitsee miestä; hänen on elettävä hiljaisesti.
1 Kor 14:34 naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo."
Eikö siellä uskon rintamailla ole mitään kehitystä tapahtunut? Aviomies voi olla niin pöljä, että nainen joutuu kaiken hoitamaan.
Onhan mieskin vain ihminen, joka saattaa olla ujo ja ahdistunut ja jättää kaiken vaimonsa hoitoon.
- Anonyymi
"Nainen vaietkoon seurakunnassa" tai "Jokainen tulee uskollaan autuaaksi" perustuvat kirkolliseen perinteeseen eivätkä Raamattuun.
Raamattua voidaan lukea kuin piru Raamattua nostamalla esiin yksittäisiä lauseita.
Mutta sitä pitää lukea kokonaisuutena ja ymmärtää konteksti.- Anonyymi
Olet väärässä. Paavali itse kirjoitti, ettei nainen saa opettaa ja naisen on vaiettava seurakunnan kokouksessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet väärässä. Paavali itse kirjoitti, ettei nainen saa opettaa ja naisen on vaiettava seurakunnan kokouksessa.
Kukaan ei saa häiritä seurakunnan kokouksia. Mutta Korintissa naiset tarvitsivat tästä erityshuomautuksen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet väärässä. Paavali itse kirjoitti, ettei nainen saa opettaa ja naisen on vaiettava seurakunnan kokouksessa.
Missä puhui opettamisesta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä puhui opettamisesta?
TIMOTEUS 2 . LUE ITSE SAATANA juutalaista valetta ✡️🤩
- Anonyymi
Ensimmäinen ohje oli Paavalilta.
- Anonyymi
Petri Paavola tulkitsee kuten Mailis. Puhua saa muttei johtaa. Arkkipiispa taas nainen saa sekä puhua että johtaa. Uuskalvinistiveljet sanoo, ettei saa puhua eikä johtaa eikä kysyä, vasta kotona saa kysyä. Mauno Mattila lie samaa mieltä?
Eli yhteenvetona, ensin saako nainen opettaa, sitten saako johtaa SRK, saa, - ei saa.
Mailis Janatuinen -
Petri Paavola -
Arkkipiispa.
Kalvinistiveljet. - -
Mauno Mattila. - -
Vanhat hellarit. - -
Helluntai kirkko.
Ortodoksit. - -
Katoliset. - -
Minä.- Anonyymi
Siinä sinulla on sitten pitkä luettelo sellaisista eksyttäjistä, joita Jumala ei tule tunnustamaan omaksi. Jos joku ei tunnusta Jumalan käskyä, että nainen vaietkoon seurakunnassa, sitä Jumala ei tunnusta omaksi.
1 Kor 14:33 sillä Jumala ei ole epäjärjestyksen vaan rauhan Jumala. Niin kuin on laita kaikissa pyhien seurakunnissa,
34 naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo.
---
37 Jos joku uskoo olevansa profeetta tai saaneensa muita Hengen lahjoja, hänen tulee tietää että tämä, mitä kirjoitan, on Herran käsky.
38 Jos joku ei tätä tunnusta, Jumala ei tunnusta häntä. - Anonyymi
Mooseksen juutalaiset on saastaisia kuukautisista . Kristityt naiset on pyhiä kuukautisissa. Joku väärentää sanaa.
- Anonyymi
Kyllä helluntai-naisevankelistat puhuivat menneinä aikoina ympäri Suomea. Ei niitä kielletty puhumasta. Miehiä ei ollut joka lähtöön. Helluntaiseurakuntia tuli tässä maassa yli 200. Nyt syntyy seurakuntia kuin sieniä sateella". Tämä vaikea aika synnyttää seurakuntia, koska ihmiset ovat ahdistuneita. Toisaalta Herra haluaa pelastaa luotujaan. Hyvinä päivinä jumalattomuus lisääntyy.
- Anonyymi
Raamatusta voi vetää mitä vain.
- Anonyymi
Raamattua voidaan lukea kuin piru Raamattua nostamalla esiin yksittäisiä lauseita.
Mutta sitä pitää lukea kokonaisuutena ja ymmärtää konteksti.
- Anonyymi
>>>Mailis sanoo että nainen saa profetoida SRK kokouksessa ja opettaa.<<<
Mailis Jantunen opettaa selvästi Raamatun vastaisesti. Nainen ei saa opettaa eikä edes puhua seurakunnassa mitään. Jumalan pyhien seurakunassa naiset eivät saa puhua ja jos naisilla on lupa puhua, se ei ole Jumalan pyhien seurakunta. Paavali myös sanoo, jos joku ei tätä käskyä noudata, sitä Jumala ei tunnusta omakseen. Naisen puheet seurakunnassa ovat siis kadotukseen vievä synti.
Mitä tulee profetoimiseen, niin naisella voi olla profetian armolahja ja hän voi profetoida seurakunnan ulkopuolella, mutta seurakunnan kokouksessa naisella ei ole lupaa profetoida. Sen takia Pyhä Henki ei anna naiselle profetiaa ilmoitettavaksi seurakunnan kokouksessa, koska Pyhä Henki ei käske rikkomaan Jumalan käskyä vastaan. Jos nainen opettaa seurakunnassa ja vielä sen lopulla pitää profeetallista rukouspalvelua, niin naista on silloin pidettävä vääränä profeettana. Naisen puheet tulee muutenkin heti keskeyttää.
1 Tim 2:11 Naisen tulee kuunnella opetusta, hiljaa ja kuuliaisena.
12 Sitä en salli, että nainen opettaa, enkä sitä, että hän hallitsee miestä; hänen on elettävä hiljaisesti.
1 Kor 14:32 Profeetat pystyvät hallitsemaan henkilahjojaan,
33 sillä Jumala ei ole epäjärjestyksen vaan rauhan Jumala. Niin kuin on laita kaikissa pyhien seurakunnissa,
34 naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo.
35 Jos he tahtovat tietoa jostakin, heidän on kysyttävä sitä kotona omalta mieheltään, sillä naisen on sopimatonta puhua seurakunnan kokouksessa.
36 Teidänkö luotanne Jumalan sana on lähtenyt liikkeelle? Tai onko se tullut pelkästään teidän luoksenne?
37 Jos joku uskoo olevansa profeetta tai saaneensa muita Hengen lahjoja, hänen tulee tietää että tämä, mitä kirjoitan, on Herran käsky.
38 Jos joku ei tätä tunnusta, Jumala ei tunnusta häntä.- Anonyymi
Millä perusteella? Etkö usko Raamattua?
- Anonyymi
1. Kor. 14:34-35 kuuluu, "Naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo. Jos he tahtovat tietoa jostakin, heidän on kysyttävä sitä kotona omalta mieheltään, sillä naisen on sopimatonta puhua seurakunnan kokouksessa." Ensisilmäykseltä tämä vaikuttaa kaiken kattavalta käskyltä ja että naisilla ei ole koskaan lupa puhua seurakunnassa. Kuitenkin aikaisemmin samassa epistolassa (1. Kor. 11:5) Paavali mainitsee tilanteita, joissa naisten sallitaan rukoilla ja profetoida seurakunnassa. Tämän vuoksi 1. Kor. 14:34-35 ei voi olla kaiken kattava käsky koskien naisten vaitonaisuutta aina seurakunnan kokouksissa. Päättelemme, että kielto on sidoksissa asiayhteyteen.
Ensimmäinen Korinttilaiskirje käsittelee järjestystä seurakunnan tilaisuuksissa. Korintin seurakunta oli tunnettu kaaoksesta ja järjestyksen puutteesta, kuten jakeesta 33 käy ilmi. Seurakuntalaiset osallistuivat jumalanpalvelukseen kukin haluamallaan tavalla, milloin he halusivat ja kuinka äänekkäästi tahansa. Kielillä puhumisen lahjan saaneet puhuivat samanaikaisesti ja kukaan ei välittänyt kielien tulkkauksesta. Ne, jotka olivat saaneet ilmoituksen Jumalalta, huusivat halunsa mukaan jopa silloin, kun heidän äänensä hukkui ympäristön meteliin, eikä kukaan arvioinut heidän sanomansa tärkeyttä. Näin ollen tilaisuuksia vaivasi kaaos, eikä kukaan näin ollen oppinut tai kasvanut (jakeet 5, 12 ja 19). Paavalin lääke tähän vaivaan oli kehottaa tiettyjä ryhmiä olemaan hiljaa tiettyinä aikoina ja tietyissä tilanteissa.
• Jakeista 27–28 ilmenee, "Jos puhutaan kielillä, vain kaksi tai enintään kolme saa puhua, kukin vuorollaan, ja jonkun on tulkittava puhetta. Ellei tulkitsijaa ole, puhuja olkoon seurakunnan parissa vaiti ja puhukoon vain itselleen ja Jumalalle."
• Jakeet 29–31 neuvovat, "Samoin profeetoista saa esiintyä vain kaksi tai kolme, ja toiset arvostelkoot. Jos joku muu läsnäolijoista saa ilmestyksen, edellisen puhujan tulee vaieta. Kaikki te voitte profetoida, kukin vuorollanne, jotta kaikki oppisivat ja saisivat rohkaisua."
• Jakeet 34–35 opettavat, "Naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo. Jos he tahtovat tietoa jostakin, heidän on kysyttävä sitä kotona omalta mieheltään, sillä naisen on sopimatonta puhua seurakunnan kokouksessa."
Kuten aikaisemmin totesimme, naiset saavat rukoilla ja profetoida seurakunnassa 1. Kor. 11:5 mukaan. Siksi 1. Kor. 14:34-35 ei voi olla ehdoton kielto kaikille naisten puheille kaikissa tilanteissa. Kuten käskystä kielilläpuhujille ja profeetoille käy ilmi, joitakuita kielletään puhumasta tiettyinä aikoina ja tietyistä syistä. Voimme päätellä asiayhteydestä, miksi näin oli.
Ensimmäiseksi, käsky naisten vaitonaisuudesta käsittelee kahta kohtaa: järjestystä seurakunnan tilaisuuksissa ja osoitusta kuuliaisuudesta. Ilmeisesti jotkut naiset puhuivat tavalla, joka ei tuonut ilmi heidän puolisonsa tai seurakunnan johtajien hengellistä auktoriteettia. Tätä samaa asiaa käsitellään myös 1. Korinttilaiskirjeen luvussa 11. Naiset saavat rukoilla ja profetoida, kunhan he peittävät päänsä hengellisen alistumisen merkkinä. Ensimmäisellä vuosisadalla pään peittäminen oli nöyryyden ja kunnioituksen merkki ja siksi seurakunnan naiset pitivät päänsä peitettynä. Näin he eivät osoittaneet kapinahenkeä tai sopimattomuutta, kuten heidän aikalaisillaan oli tapana. Meidän aikanamme pään peittäminen ei merkitse samaa. Siksi evankelisissa piireissä korostetaan kunnioittavaa asennetta, joka voidaan ilmaista kullekin kulttuurille sopivilla merkeillä. Pään peittäminen ei välttämättä ole enää sellainen. Voisimme kuvitella Paavalin sanovan, "Jos nainen haluaa profetoida seurakunnassa, hän tehköön niin, kunhan hän osoittaa kunnioitusta seurakuntaa kohtaan, muutoin hänen on syytä olla vaiti."
Kreikan kielen sana gunaikes 1. Kor. 14:34 voi merkitä joko "naista" tai "vaimoa" asiayhteyden mukaan. Jakeen 35 viittaus aviomiehiin saattaisi merkitä, että sanalla tarkoitetaan "vaimoa" ja että ainoastaan naimisissa olevien naisten on oltava vaiti seurakunnassa. Jos sovellamme Paavalin antamaa rajoitusta ainoastaan vaimoihin, ongelma ei le ratkaistu, koska muinaisina aikoina naimisissa olevalla naisella oli korkeampi yhteiskunnallinen asema kuin naimattomalla naisella. Jos vaimojen piti olla vaiti, silloin naimattomien naisten piti sitä suuremmalla syyllä pitää suunsa kiinni.
jatkuu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
1. Kor. 14:34-35 kuuluu, "Naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo. Jos he tahtovat tietoa jostakin, heidän on kysyttävä sitä kotona omalta mieheltään, sillä naisen on sopimatonta puhua seurakunnan kokouksessa." Ensisilmäykseltä tämä vaikuttaa kaiken kattavalta käskyltä ja että naisilla ei ole koskaan lupa puhua seurakunnassa. Kuitenkin aikaisemmin samassa epistolassa (1. Kor. 11:5) Paavali mainitsee tilanteita, joissa naisten sallitaan rukoilla ja profetoida seurakunnassa. Tämän vuoksi 1. Kor. 14:34-35 ei voi olla kaiken kattava käsky koskien naisten vaitonaisuutta aina seurakunnan kokouksissa. Päättelemme, että kielto on sidoksissa asiayhteyteen.
Ensimmäinen Korinttilaiskirje käsittelee järjestystä seurakunnan tilaisuuksissa. Korintin seurakunta oli tunnettu kaaoksesta ja järjestyksen puutteesta, kuten jakeesta 33 käy ilmi. Seurakuntalaiset osallistuivat jumalanpalvelukseen kukin haluamallaan tavalla, milloin he halusivat ja kuinka äänekkäästi tahansa. Kielillä puhumisen lahjan saaneet puhuivat samanaikaisesti ja kukaan ei välittänyt kielien tulkkauksesta. Ne, jotka olivat saaneet ilmoituksen Jumalalta, huusivat halunsa mukaan jopa silloin, kun heidän äänensä hukkui ympäristön meteliin, eikä kukaan arvioinut heidän sanomansa tärkeyttä. Näin ollen tilaisuuksia vaivasi kaaos, eikä kukaan näin ollen oppinut tai kasvanut (jakeet 5, 12 ja 19). Paavalin lääke tähän vaivaan oli kehottaa tiettyjä ryhmiä olemaan hiljaa tiettyinä aikoina ja tietyissä tilanteissa.
• Jakeista 27–28 ilmenee, "Jos puhutaan kielillä, vain kaksi tai enintään kolme saa puhua, kukin vuorollaan, ja jonkun on tulkittava puhetta. Ellei tulkitsijaa ole, puhuja olkoon seurakunnan parissa vaiti ja puhukoon vain itselleen ja Jumalalle."
• Jakeet 29–31 neuvovat, "Samoin profeetoista saa esiintyä vain kaksi tai kolme, ja toiset arvostelkoot. Jos joku muu läsnäolijoista saa ilmestyksen, edellisen puhujan tulee vaieta. Kaikki te voitte profetoida, kukin vuorollanne, jotta kaikki oppisivat ja saisivat rohkaisua."
• Jakeet 34–35 opettavat, "Naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo. Jos he tahtovat tietoa jostakin, heidän on kysyttävä sitä kotona omalta mieheltään, sillä naisen on sopimatonta puhua seurakunnan kokouksessa."
Kuten aikaisemmin totesimme, naiset saavat rukoilla ja profetoida seurakunnassa 1. Kor. 11:5 mukaan. Siksi 1. Kor. 14:34-35 ei voi olla ehdoton kielto kaikille naisten puheille kaikissa tilanteissa. Kuten käskystä kielilläpuhujille ja profeetoille käy ilmi, joitakuita kielletään puhumasta tiettyinä aikoina ja tietyistä syistä. Voimme päätellä asiayhteydestä, miksi näin oli.
Ensimmäiseksi, käsky naisten vaitonaisuudesta käsittelee kahta kohtaa: järjestystä seurakunnan tilaisuuksissa ja osoitusta kuuliaisuudesta. Ilmeisesti jotkut naiset puhuivat tavalla, joka ei tuonut ilmi heidän puolisonsa tai seurakunnan johtajien hengellistä auktoriteettia. Tätä samaa asiaa käsitellään myös 1. Korinttilaiskirjeen luvussa 11. Naiset saavat rukoilla ja profetoida, kunhan he peittävät päänsä hengellisen alistumisen merkkinä. Ensimmäisellä vuosisadalla pään peittäminen oli nöyryyden ja kunnioituksen merkki ja siksi seurakunnan naiset pitivät päänsä peitettynä. Näin he eivät osoittaneet kapinahenkeä tai sopimattomuutta, kuten heidän aikalaisillaan oli tapana. Meidän aikanamme pään peittäminen ei merkitse samaa. Siksi evankelisissa piireissä korostetaan kunnioittavaa asennetta, joka voidaan ilmaista kullekin kulttuurille sopivilla merkeillä. Pään peittäminen ei välttämättä ole enää sellainen. Voisimme kuvitella Paavalin sanovan, "Jos nainen haluaa profetoida seurakunnassa, hän tehköön niin, kunhan hän osoittaa kunnioitusta seurakuntaa kohtaan, muutoin hänen on syytä olla vaiti."
Kreikan kielen sana gunaikes 1. Kor. 14:34 voi merkitä joko "naista" tai "vaimoa" asiayhteyden mukaan. Jakeen 35 viittaus aviomiehiin saattaisi merkitä, että sanalla tarkoitetaan "vaimoa" ja että ainoastaan naimisissa olevien naisten on oltava vaiti seurakunnassa. Jos sovellamme Paavalin antamaa rajoitusta ainoastaan vaimoihin, ongelma ei le ratkaistu, koska muinaisina aikoina naimisissa olevalla naisella oli korkeampi yhteiskunnallinen asema kuin naimattomalla naisella. Jos vaimojen piti olla vaiti, silloin naimattomien naisten piti sitä suuremmalla syyllä pitää suunsa kiinni.
jatkuu1. Kor. 14:34-35 lukuisten eri tulkintavaihtoehtojen käsittely on tässä lyhyessä vastauksessa mahdotonta. Paras tulkinta huomioi asiayhteyden ja purkaa jännityksen lukujen 11 ja 14 välillä. Asiayhteys käsittelee profetioiden julistamista ja niiden ymmärtämistä. Jos joku profetoi julkisessa seurakunnan tilaisuudessa, seurakunnan on arvioitava sitä (1. Kor. 14:29). Seurakunta siis arvioi, onko viesti todella lähtöisin Jumalalta ja mihin seuraamuksiin se johtaa. Näin ollen on parasta ymmärtää, että naisten on oltava vaiti tämän arvioinnin aikana, koska siinä on kyseessä hengellisen auktoriteetin käyttö. Voimme myös kuvitella, mitä tapahtuisi, jos vaimo arvioisi miehensä antamaa profetiaa tai olisi mahdollisesti eri mieltä miehensä antaman arvion kanssa. Näin ollen on parasta, että vaimo on vaiti seurakunnassa ja keskustelee asiasta kotonaan yksityisesti miehensä kanssa (jae 35). Tämä osoittaa kunnioitusta miehen hengellistä esivaltaa kohtaan ja vähentää kaaostilanteita seurakunnassa. Vaikka tässä raamatunkohdassa ei erikseen mainita, joskus aviomiehelle saattaa olla hyväksi tehdä viisas päätös ja olla osallistumatta oman vaimonsa profetian arviointiin.
Paavalin perimmäinen tarkoitus 1. Kor. 14:34-35 lienee ollut, että naisen ei pidä osallistua profetioiden arviointiin. Voimme kysyä, kuinka tähän käskyyn pitää suhtautua nykyaikana?
Paavali korostaa miesten hengellistä johtajuutta kodissa ja seurakunnassa. Se on yleismaailmallinen ohje, jonka hän tuo esille 1. Korinttilaiskirjeen luvuissa 11 ja 14. Tutustu myös 1. Tim. 2:12. Pastorit ja seurakunnan vanhimmat ovat miehiä, ja naisten ja muiden seurakunnan jäsenten on oltava heille kuuliaisia. Tämän kuuliaisuuden ilmentyminen vaihtelee riippuen kulttuuriympäristöstä. Jos pään peittäminen on sopiva merkki tästä, silloin pää pitäisi peittää. Jos se ei ole ajankohtainen tapa, silloin siitä voi luopua jonkun toisen sopivan yhteiskunnallisen symbolin eduksi. Länsimaissa säädyllinen ja koreilematon vaatetus saattaisi olla sopiva esimerkki nöyryydestä. Muut symbolit, kuten miehen sukunimen käyttäminen, ovat aikoinaan olleet merkityksellisiä, mutta niiden merkitys on vähentynyt.
Kenties on olemassa toinen kulttuuripohjainen syy naisten vaikenemiselle seurakunnassa. Jos ensimmäisen vuosisadan nainen olisi osallistunut seurakunnan päätöksentekoon, siihen olisi suhtauduttu vallan väärinkäyttönä. Nykyaikana naisten osallistuminen on runsaampaa ja kenties heidän vaitonaisuutensa seurakunnassa ei ole tarpeen osoittamaan kunnioitusta puolisoa tai seurakunnan johtoa kohtaan. Meidän antamamme vastaus pohjautuu siihen, että niin kauan kun miehellä on johtoasema kodissa ja seurakunnassa ja nainen hyväksyy sen kulttuuriympäristöön sopivalla tavalla, silloin tämän raamatunkohdan henki täyttyy. - Anonyymi
Voe kaaheeta , onko näetäkin vielä olemassa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
1. Kor. 14:34-35 kuuluu, "Naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo. Jos he tahtovat tietoa jostakin, heidän on kysyttävä sitä kotona omalta mieheltään, sillä naisen on sopimatonta puhua seurakunnan kokouksessa." Ensisilmäykseltä tämä vaikuttaa kaiken kattavalta käskyltä ja että naisilla ei ole koskaan lupa puhua seurakunnassa. Kuitenkin aikaisemmin samassa epistolassa (1. Kor. 11:5) Paavali mainitsee tilanteita, joissa naisten sallitaan rukoilla ja profetoida seurakunnassa. Tämän vuoksi 1. Kor. 14:34-35 ei voi olla kaiken kattava käsky koskien naisten vaitonaisuutta aina seurakunnan kokouksissa. Päättelemme, että kielto on sidoksissa asiayhteyteen.
Ensimmäinen Korinttilaiskirje käsittelee järjestystä seurakunnan tilaisuuksissa. Korintin seurakunta oli tunnettu kaaoksesta ja järjestyksen puutteesta, kuten jakeesta 33 käy ilmi. Seurakuntalaiset osallistuivat jumalanpalvelukseen kukin haluamallaan tavalla, milloin he halusivat ja kuinka äänekkäästi tahansa. Kielillä puhumisen lahjan saaneet puhuivat samanaikaisesti ja kukaan ei välittänyt kielien tulkkauksesta. Ne, jotka olivat saaneet ilmoituksen Jumalalta, huusivat halunsa mukaan jopa silloin, kun heidän äänensä hukkui ympäristön meteliin, eikä kukaan arvioinut heidän sanomansa tärkeyttä. Näin ollen tilaisuuksia vaivasi kaaos, eikä kukaan näin ollen oppinut tai kasvanut (jakeet 5, 12 ja 19). Paavalin lääke tähän vaivaan oli kehottaa tiettyjä ryhmiä olemaan hiljaa tiettyinä aikoina ja tietyissä tilanteissa.
• Jakeista 27–28 ilmenee, "Jos puhutaan kielillä, vain kaksi tai enintään kolme saa puhua, kukin vuorollaan, ja jonkun on tulkittava puhetta. Ellei tulkitsijaa ole, puhuja olkoon seurakunnan parissa vaiti ja puhukoon vain itselleen ja Jumalalle."
• Jakeet 29–31 neuvovat, "Samoin profeetoista saa esiintyä vain kaksi tai kolme, ja toiset arvostelkoot. Jos joku muu läsnäolijoista saa ilmestyksen, edellisen puhujan tulee vaieta. Kaikki te voitte profetoida, kukin vuorollanne, jotta kaikki oppisivat ja saisivat rohkaisua."
• Jakeet 34–35 opettavat, "Naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo. Jos he tahtovat tietoa jostakin, heidän on kysyttävä sitä kotona omalta mieheltään, sillä naisen on sopimatonta puhua seurakunnan kokouksessa."
Kuten aikaisemmin totesimme, naiset saavat rukoilla ja profetoida seurakunnassa 1. Kor. 11:5 mukaan. Siksi 1. Kor. 14:34-35 ei voi olla ehdoton kielto kaikille naisten puheille kaikissa tilanteissa. Kuten käskystä kielilläpuhujille ja profeetoille käy ilmi, joitakuita kielletään puhumasta tiettyinä aikoina ja tietyistä syistä. Voimme päätellä asiayhteydestä, miksi näin oli.
Ensimmäiseksi, käsky naisten vaitonaisuudesta käsittelee kahta kohtaa: järjestystä seurakunnan tilaisuuksissa ja osoitusta kuuliaisuudesta. Ilmeisesti jotkut naiset puhuivat tavalla, joka ei tuonut ilmi heidän puolisonsa tai seurakunnan johtajien hengellistä auktoriteettia. Tätä samaa asiaa käsitellään myös 1. Korinttilaiskirjeen luvussa 11. Naiset saavat rukoilla ja profetoida, kunhan he peittävät päänsä hengellisen alistumisen merkkinä. Ensimmäisellä vuosisadalla pään peittäminen oli nöyryyden ja kunnioituksen merkki ja siksi seurakunnan naiset pitivät päänsä peitettynä. Näin he eivät osoittaneet kapinahenkeä tai sopimattomuutta, kuten heidän aikalaisillaan oli tapana. Meidän aikanamme pään peittäminen ei merkitse samaa. Siksi evankelisissa piireissä korostetaan kunnioittavaa asennetta, joka voidaan ilmaista kullekin kulttuurille sopivilla merkeillä. Pään peittäminen ei välttämättä ole enää sellainen. Voisimme kuvitella Paavalin sanovan, "Jos nainen haluaa profetoida seurakunnassa, hän tehköön niin, kunhan hän osoittaa kunnioitusta seurakuntaa kohtaan, muutoin hänen on syytä olla vaiti."
Kreikan kielen sana gunaikes 1. Kor. 14:34 voi merkitä joko "naista" tai "vaimoa" asiayhteyden mukaan. Jakeen 35 viittaus aviomiehiin saattaisi merkitä, että sanalla tarkoitetaan "vaimoa" ja että ainoastaan naimisissa olevien naisten on oltava vaiti seurakunnassa. Jos sovellamme Paavalin antamaa rajoitusta ainoastaan vaimoihin, ongelma ei le ratkaistu, koska muinaisina aikoina naimisissa olevalla naisella oli korkeampi yhteiskunnallinen asema kuin naimattomalla naisella. Jos vaimojen piti olla vaiti, silloin naimattomien naisten piti sitä suuremmalla syyllä pitää suunsa kiinni.
jatkuuSinun selityksesi on täysin mielivaltainen ja tarkoitushakuinen. Paavali ei puhu mitään kokousta häiriköivistä naisista, vaan kieltää naisten puhumisen seurakunnan kokouksessa kokonaan.
Mitä tulee siihen, kun Paavali puhuu naisten rukoilemisesta tai profetoimisesta, niin Paavali tarkoitti tilanteita seurakunnan kokouksen ulkopuolella. Seurakunnan kokouksessa naiset eivät saa profetoida eikä edes puhua.
“Profeetat pystyvät hallitsemaan henkilahjojaan, sillä Jumala ei ole epäjärjestyksen vaan rauhan Jumala. Niin kuin on laita kaikissa pyhien seurakunnissa, naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo. Jos he tahtovat tietoa jostakin, heidän on kysyttävä sitä kotona omalta mieheltään, sillä naisen on sopimatonta puhua seurakunnan kokouksessa. Teidänkö luotanne Jumalan sana on lähtenyt liikkeelle? Tai onko se tullut pelkästään teidän luoksenne? Jos joku uskoo olevansa profeetta tai saaneensa muita Hengen lahjoja, hänen tulee tietää että tämä, mitä kirjoitan, on Herran käsky. Jos joku ei tätä tunnusta, Jumala ei tunnusta häntä.” (1Kor 14:32-38) - Anonyymi
Mailis opettaa väärin paljonkin juutalaiseen tapaan. Mutta nainen ei saa opettaa synagogilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
1. Kor. 14:34-35 kuuluu, "Naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo. Jos he tahtovat tietoa jostakin, heidän on kysyttävä sitä kotona omalta mieheltään, sillä naisen on sopimatonta puhua seurakunnan kokouksessa." Ensisilmäykseltä tämä vaikuttaa kaiken kattavalta käskyltä ja että naisilla ei ole koskaan lupa puhua seurakunnassa. Kuitenkin aikaisemmin samassa epistolassa (1. Kor. 11:5) Paavali mainitsee tilanteita, joissa naisten sallitaan rukoilla ja profetoida seurakunnassa. Tämän vuoksi 1. Kor. 14:34-35 ei voi olla kaiken kattava käsky koskien naisten vaitonaisuutta aina seurakunnan kokouksissa. Päättelemme, että kielto on sidoksissa asiayhteyteen.
Ensimmäinen Korinttilaiskirje käsittelee järjestystä seurakunnan tilaisuuksissa. Korintin seurakunta oli tunnettu kaaoksesta ja järjestyksen puutteesta, kuten jakeesta 33 käy ilmi. Seurakuntalaiset osallistuivat jumalanpalvelukseen kukin haluamallaan tavalla, milloin he halusivat ja kuinka äänekkäästi tahansa. Kielillä puhumisen lahjan saaneet puhuivat samanaikaisesti ja kukaan ei välittänyt kielien tulkkauksesta. Ne, jotka olivat saaneet ilmoituksen Jumalalta, huusivat halunsa mukaan jopa silloin, kun heidän äänensä hukkui ympäristön meteliin, eikä kukaan arvioinut heidän sanomansa tärkeyttä. Näin ollen tilaisuuksia vaivasi kaaos, eikä kukaan näin ollen oppinut tai kasvanut (jakeet 5, 12 ja 19). Paavalin lääke tähän vaivaan oli kehottaa tiettyjä ryhmiä olemaan hiljaa tiettyinä aikoina ja tietyissä tilanteissa.
• Jakeista 27–28 ilmenee, "Jos puhutaan kielillä, vain kaksi tai enintään kolme saa puhua, kukin vuorollaan, ja jonkun on tulkittava puhetta. Ellei tulkitsijaa ole, puhuja olkoon seurakunnan parissa vaiti ja puhukoon vain itselleen ja Jumalalle."
• Jakeet 29–31 neuvovat, "Samoin profeetoista saa esiintyä vain kaksi tai kolme, ja toiset arvostelkoot. Jos joku muu läsnäolijoista saa ilmestyksen, edellisen puhujan tulee vaieta. Kaikki te voitte profetoida, kukin vuorollanne, jotta kaikki oppisivat ja saisivat rohkaisua."
• Jakeet 34–35 opettavat, "Naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo. Jos he tahtovat tietoa jostakin, heidän on kysyttävä sitä kotona omalta mieheltään, sillä naisen on sopimatonta puhua seurakunnan kokouksessa."
Kuten aikaisemmin totesimme, naiset saavat rukoilla ja profetoida seurakunnassa 1. Kor. 11:5 mukaan. Siksi 1. Kor. 14:34-35 ei voi olla ehdoton kielto kaikille naisten puheille kaikissa tilanteissa. Kuten käskystä kielilläpuhujille ja profeetoille käy ilmi, joitakuita kielletään puhumasta tiettyinä aikoina ja tietyistä syistä. Voimme päätellä asiayhteydestä, miksi näin oli.
Ensimmäiseksi, käsky naisten vaitonaisuudesta käsittelee kahta kohtaa: järjestystä seurakunnan tilaisuuksissa ja osoitusta kuuliaisuudesta. Ilmeisesti jotkut naiset puhuivat tavalla, joka ei tuonut ilmi heidän puolisonsa tai seurakunnan johtajien hengellistä auktoriteettia. Tätä samaa asiaa käsitellään myös 1. Korinttilaiskirjeen luvussa 11. Naiset saavat rukoilla ja profetoida, kunhan he peittävät päänsä hengellisen alistumisen merkkinä. Ensimmäisellä vuosisadalla pään peittäminen oli nöyryyden ja kunnioituksen merkki ja siksi seurakunnan naiset pitivät päänsä peitettynä. Näin he eivät osoittaneet kapinahenkeä tai sopimattomuutta, kuten heidän aikalaisillaan oli tapana. Meidän aikanamme pään peittäminen ei merkitse samaa. Siksi evankelisissa piireissä korostetaan kunnioittavaa asennetta, joka voidaan ilmaista kullekin kulttuurille sopivilla merkeillä. Pään peittäminen ei välttämättä ole enää sellainen. Voisimme kuvitella Paavalin sanovan, "Jos nainen haluaa profetoida seurakunnassa, hän tehköön niin, kunhan hän osoittaa kunnioitusta seurakuntaa kohtaan, muutoin hänen on syytä olla vaiti."
Kreikan kielen sana gunaikes 1. Kor. 14:34 voi merkitä joko "naista" tai "vaimoa" asiayhteyden mukaan. Jakeen 35 viittaus aviomiehiin saattaisi merkitä, että sanalla tarkoitetaan "vaimoa" ja että ainoastaan naimisissa olevien naisten on oltava vaiti seurakunnassa. Jos sovellamme Paavalin antamaa rajoitusta ainoastaan vaimoihin, ongelma ei le ratkaistu, koska muinaisina aikoina naimisissa olevalla naisella oli korkeampi yhteiskunnallinen asema kuin naimattomalla naisella. Jos vaimojen piti olla vaiti, silloin naimattomien naisten piti sitä suuremmalla syyllä pitää suunsa kiinni.
jatkuuKukas ei ole ainoa kirjoittaja muistakaa tämä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinun selityksesi on täysin mielivaltainen ja tarkoitushakuinen. Paavali ei puhu mitään kokousta häiriköivistä naisista, vaan kieltää naisten puhumisen seurakunnan kokouksessa kokonaan.
Mitä tulee siihen, kun Paavali puhuu naisten rukoilemisesta tai profetoimisesta, niin Paavali tarkoitti tilanteita seurakunnan kokouksen ulkopuolella. Seurakunnan kokouksessa naiset eivät saa profetoida eikä edes puhua.
“Profeetat pystyvät hallitsemaan henkilahjojaan, sillä Jumala ei ole epäjärjestyksen vaan rauhan Jumala. Niin kuin on laita kaikissa pyhien seurakunnissa, naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo. Jos he tahtovat tietoa jostakin, heidän on kysyttävä sitä kotona omalta mieheltään, sillä naisen on sopimatonta puhua seurakunnan kokouksessa. Teidänkö luotanne Jumalan sana on lähtenyt liikkeelle? Tai onko se tullut pelkästään teidän luoksenne? Jos joku uskoo olevansa profeetta tai saaneensa muita Hengen lahjoja, hänen tulee tietää että tämä, mitä kirjoitan, on Herran käsky. Jos joku ei tätä tunnusta, Jumala ei tunnusta häntä.” (1Kor 14:32-38)Hellarisynagogat varastaa me halutaan meidän ruoka ohjekansio takaisin vihreä.
- Anonyymi
Palauttelette varastettua parempi kuolla taskut tyhjänä kuin täynnä varastettua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millä perusteella? Etkö usko Raamattua?
Varastettu tavara on sulle Aamos 8 habakuk 2
- Anonyymi
Se mikä on SRK kokous on liukuva käsite. Onko kotikokous seurakunnan kokous?
Miska Willhelmsson on ehkä tiukin naisten hiljentää. Miska on uuskalvinisti Treen Armon SRK. Kuulun siihen osittain. Tiukka meno. Hänestä nainen ei saa opettaa, johtaa, kysyä kirkossa. Eikä häneltä papilta saa nainen kysyä vaan kysykööt kotona mieheltään. Miskasta avioliiton miesjohtajuus kärsii jos vaimo kysyy papilta eikä mieheltään. Jollei ukko tiedä tämä kysyy Miskalta.- Anonyymi
Venäläinen varastaa aina vaparit vei viherkasveja purkkineen. Ja stereot astioita. Helvetissä on varastettu tavara. Varkaat ei pääse.
- Anonyymi
Ensimmäinen kirkko rakennettiin lähes 200 vuotta eKr. Syyriassa. Sekin oli kotiseurakunta.
- Anonyymi
Sinkut saa kysyä Miskasta. Miskalta on tästä kaksi saarnaa, siis naisen kysymisluvista. Mieheni ei ole uskossa joten kotona ei puhuta.
- Anonyymi
Saako nainen puhua netissä? Sitähän lukee sadat. Miskankin SRK n naisia kirjoittaa blogeja netissä. Ohittaa papin?
- Anonyymi
Siitä on tehty laulukin 🤣https://www.youtube.com/watch?v=xW1yChKfRQ8
Jos Paavali olisi ollut jalkapallojoukkueen valmentaja, hän olisi komentanut, että meillä ei sitten pelata neitifutista.
- Anonyymi
Naisen asemaa Kristuksen seurakunnassa. https://www.youtube.com/watch?v=Jkw95vcbo_A
- Anonyymi
Kyseinen Petri Paavolan video on väärää opetusta.
Raamatun mukaan naisella voi olla profetian armolahja, mutta Jumala on kieltänyt naista puhumasta ja profetoimasta seurakunnassa. Tämä tarkoittaa sitä, että nainen voi profetoida seurakunnan kokouksen ulkopuolella ja saada itseään koskevaa profeetallista ohjausta, mutta Jumala ei anna naisille profetoita seurakunnan kokouksessa ilmoitettavaksi. Tämä johtuu siitä, ettei Pyhä Henki käske rikkomaan Jumalan käskyä vastaan.
Nyt Petri Paavolalla on erittäin vaarallista väärää opetusta. Hän väittää, että nainen saa profetoida seurakunnan kokouksessa, mikä altistaa seurakunnan ottamaan vastaan vääriä profetioita. Paavola siis käskee rikkomaan Jumalan käskyä vastaan ja hän antaa siten itse väärän profeetan merkin.
Petri Paavola saarnaa tällaista väärää opetusta:
- Filippuksen neljällä tyttärellä oli kaikilla profetoimisen lahja. Raamattu sanoo ja opettaa, että profetoiminen on merkiksi uskoville sekä profetoiva rakentaa seurakuntaa. 1 Kor 14:23,24 sanoo, että jos koko seurakunta kokoontuisi yhteen, tarkoittaen koko seurakuntaa, niin uskon sisaria kuin uskon veljiä. Tämän jälkeen Raamattu sanoo, että jos kaikki profetoisivat, joka viittaa koko seurakuntaan, eli uskon sisariin ja uskon veljiin. Raamatun opetuksen mukaan on täysin selvää, että se jolle Jumala antaa armostaan profetoimisen lahjan, olkoon hän uskon sisar tai uskon veli, niin hän voi ja saa profetoida koko seurakunnan ollessa koolla. Sellainen opetus, joka kieltää profetoimisen armonlahjan omaavan sisaren profetoimasta seurakunnassa, jos seurakunnassa on veljiä koolla on vakava väärä oppi
Petri Paavola opetus voidaan todistaa vääräksi näillä Paavalin sanoilla:
"Profeetat pystyvät hallitsemaan henkilahjojaan, sillä Jumala ei ole epäjärjestyksen vaan rauhan Jumala. Niin kuin on laita kaikissa pyhien seurakunnissa, naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo. Jos he tahtovat tietoa jostakin, heidän on kysyttävä sitä kotona omalta mieheltään, sillä naisen on sopimatonta puhua seurakunnan kokouksessa. Teidänkö luotanne Jumalan sana on lähtenyt liikkeelle? Tai onko se tullut pelkästään teidän luoksenne? Jos joku uskoo olevansa profeetta tai saaneensa muita Hengen lahjoja, hänen tulee tietää että tämä, mitä kirjoitan, on Herran käsky. Jos joku ei tätä tunnusta, Jumala ei tunnusta häntä."
(1Kor 14:32-38) - Anonyymi
Paavali käsitteli naisten profetoimista seurakunnan kokouksessa hyvin selväsanaisesti. Jos joku luulee omaavansa profetian armolahjan, niin hänen tulee tietää Jumalan käsky, että naisen on vaiettava seurakunnan kokouksessa. Jumalan pyhien seurakunnassa naiset eivät saa puhua.
Paavali sanoo jopa niin painavaa, että jos joku rikkoo tätä käskyä vastaa, Jumala ei tunnusta häntä omakseen. Koska Petri Paavola opettaa Jumalan käskyä vastaan, hän on menettänyt pelastuksensa.
1. kirje Timoteukselle 2:
11 Naisen tulee kuunnella opetusta, hiljaa ja kuuliaisena.
12 Sitä en salli, että nainen opettaa, enkä sitä, että hän hallitsee miestä; hänen on elettävä hiljaisesti.
1. Korinttolaiskirje 14:
32 Profeetat pystyvät hallitsemaan henkilahjojaan,
33 sillä Jumala ei ole epäjärjestyksen vaan rauhan Jumala. Niin kuin on laita kaikissa pyhien seurakunnissa,
34 naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo.
35 Jos he tahtovat tietoa jostakin, heidän on kysyttävä sitä kotona omalta mieheltään, sillä naisen on sopimatonta puhua seurakunnan kokouksessa.
36 Teidänkö luotanne Jumalan sana on lähtenyt liikkeelle? Tai onko se tullut pelkästään teidän luoksenne?
37 Jos joku uskoo olevansa profeetta tai saaneensa muita Hengen lahjoja, hänen tulee tietää että tämä, mitä kirjoitan, on Herran käsky.
38 Jos joku ei tätä tunnusta, Jumala ei tunnusta häntä.
Matteus 5:
19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.
20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paavali käsitteli naisten profetoimista seurakunnan kokouksessa hyvin selväsanaisesti. Jos joku luulee omaavansa profetian armolahjan, niin hänen tulee tietää Jumalan käsky, että naisen on vaiettava seurakunnan kokouksessa. Jumalan pyhien seurakunnassa naiset eivät saa puhua.
Paavali sanoo jopa niin painavaa, että jos joku rikkoo tätä käskyä vastaa, Jumala ei tunnusta häntä omakseen. Koska Petri Paavola opettaa Jumalan käskyä vastaan, hän on menettänyt pelastuksensa.
1. kirje Timoteukselle 2:
11 Naisen tulee kuunnella opetusta, hiljaa ja kuuliaisena.
12 Sitä en salli, että nainen opettaa, enkä sitä, että hän hallitsee miestä; hänen on elettävä hiljaisesti.
1. Korinttolaiskirje 14:
32 Profeetat pystyvät hallitsemaan henkilahjojaan,
33 sillä Jumala ei ole epäjärjestyksen vaan rauhan Jumala. Niin kuin on laita kaikissa pyhien seurakunnissa,
34 naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo.
35 Jos he tahtovat tietoa jostakin, heidän on kysyttävä sitä kotona omalta mieheltään, sillä naisen on sopimatonta puhua seurakunnan kokouksessa.
36 Teidänkö luotanne Jumalan sana on lähtenyt liikkeelle? Tai onko se tullut pelkästään teidän luoksenne?
37 Jos joku uskoo olevansa profeetta tai saaneensa muita Hengen lahjoja, hänen tulee tietää että tämä, mitä kirjoitan, on Herran käsky.
38 Jos joku ei tätä tunnusta, Jumala ei tunnusta häntä.
Matteus 5:
19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.
20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.Jeesuksen käsky rakasta olla tekemättä pahaa toisille ja palauttaa varastetut .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyseinen Petri Paavolan video on väärää opetusta.
Raamatun mukaan naisella voi olla profetian armolahja, mutta Jumala on kieltänyt naista puhumasta ja profetoimasta seurakunnassa. Tämä tarkoittaa sitä, että nainen voi profetoida seurakunnan kokouksen ulkopuolella ja saada itseään koskevaa profeetallista ohjausta, mutta Jumala ei anna naisille profetoita seurakunnan kokouksessa ilmoitettavaksi. Tämä johtuu siitä, ettei Pyhä Henki käske rikkomaan Jumalan käskyä vastaan.
Nyt Petri Paavolalla on erittäin vaarallista väärää opetusta. Hän väittää, että nainen saa profetoida seurakunnan kokouksessa, mikä altistaa seurakunnan ottamaan vastaan vääriä profetioita. Paavola siis käskee rikkomaan Jumalan käskyä vastaan ja hän antaa siten itse väärän profeetan merkin.
Petri Paavola saarnaa tällaista väärää opetusta:
- Filippuksen neljällä tyttärellä oli kaikilla profetoimisen lahja. Raamattu sanoo ja opettaa, että profetoiminen on merkiksi uskoville sekä profetoiva rakentaa seurakuntaa. 1 Kor 14:23,24 sanoo, että jos koko seurakunta kokoontuisi yhteen, tarkoittaen koko seurakuntaa, niin uskon sisaria kuin uskon veljiä. Tämän jälkeen Raamattu sanoo, että jos kaikki profetoisivat, joka viittaa koko seurakuntaan, eli uskon sisariin ja uskon veljiin. Raamatun opetuksen mukaan on täysin selvää, että se jolle Jumala antaa armostaan profetoimisen lahjan, olkoon hän uskon sisar tai uskon veli, niin hän voi ja saa profetoida koko seurakunnan ollessa koolla. Sellainen opetus, joka kieltää profetoimisen armonlahjan omaavan sisaren profetoimasta seurakunnassa, jos seurakunnassa on veljiä koolla on vakava väärä oppi
Petri Paavola opetus voidaan todistaa vääräksi näillä Paavalin sanoilla:
"Profeetat pystyvät hallitsemaan henkilahjojaan, sillä Jumala ei ole epäjärjestyksen vaan rauhan Jumala. Niin kuin on laita kaikissa pyhien seurakunnissa, naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo. Jos he tahtovat tietoa jostakin, heidän on kysyttävä sitä kotona omalta mieheltään, sillä naisen on sopimatonta puhua seurakunnan kokouksessa. Teidänkö luotanne Jumalan sana on lähtenyt liikkeelle? Tai onko se tullut pelkästään teidän luoksenne? Jos joku uskoo olevansa profeetta tai saaneensa muita Hengen lahjoja, hänen tulee tietää että tämä, mitä kirjoitan, on Herran käsky. Jos joku ei tätä tunnusta, Jumala ei tunnusta häntä."
(1Kor 14:32-38)Paavola ei pidä Mooseksen lakia .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paavali käsitteli naisten profetoimista seurakunnan kokouksessa hyvin selväsanaisesti. Jos joku luulee omaavansa profetian armolahjan, niin hänen tulee tietää Jumalan käsky, että naisen on vaiettava seurakunnan kokouksessa. Jumalan pyhien seurakunnassa naiset eivät saa puhua.
Paavali sanoo jopa niin painavaa, että jos joku rikkoo tätä käskyä vastaa, Jumala ei tunnusta häntä omakseen. Koska Petri Paavola opettaa Jumalan käskyä vastaan, hän on menettänyt pelastuksensa.
1. kirje Timoteukselle 2:
11 Naisen tulee kuunnella opetusta, hiljaa ja kuuliaisena.
12 Sitä en salli, että nainen opettaa, enkä sitä, että hän hallitsee miestä; hänen on elettävä hiljaisesti.
1. Korinttolaiskirje 14:
32 Profeetat pystyvät hallitsemaan henkilahjojaan,
33 sillä Jumala ei ole epäjärjestyksen vaan rauhan Jumala. Niin kuin on laita kaikissa pyhien seurakunnissa,
34 naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo.
35 Jos he tahtovat tietoa jostakin, heidän on kysyttävä sitä kotona omalta mieheltään, sillä naisen on sopimatonta puhua seurakunnan kokouksessa.
36 Teidänkö luotanne Jumalan sana on lähtenyt liikkeelle? Tai onko se tullut pelkästään teidän luoksenne?
37 Jos joku uskoo olevansa profeetta tai saaneensa muita Hengen lahjoja, hänen tulee tietää että tämä, mitä kirjoitan, on Herran käsky.
38 Jos joku ei tätä tunnusta, Jumala ei tunnusta häntä.
Matteus 5:
19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.
20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.Älä varasta käsky OTATAANKO LAIN RIKKOJAT TÄSTÄ OPETUS ÄLÄ HIMOITSE MITÄÄN TOISEN OMAA. ÄLÄ VARASTA. Alat palautella koruja kelloja vaatteita kenkiä huonekaluja autoja asuntoja astioita kirjoja lautasia juomalaseja .....rannekorut sormukset. Setelit ... Mehukannut...antaa vaan palauttaa housut takit ....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paavola ei pidä Mooseksen lakia .
Meistä kukaan ei pysty täyttämään lakia, Sen teki Jeesus. Pietari kysyi, että "Miksi te siis nyt kiusaatta Jumalaa ja tahdotte panna opetuslasten niskaan ikeen (lain), jota eivät meidän isämme emmekä mekään ole jaksaneet kantaa? Mehän uskomme pelastuvamme Herran Jeesuksen armon perusteella samalla tavoin kuin hekin". Täällä on vuosia julistettu lakia. Lukekaa nyt Apt. 15. Siellä on kerrottu, miten pakana tulee uskoon. Ei lain kautta, vaan ainoastaan uskomalla Jeesukseen. Laki vain vie meidät Kristuksen luo, koska laki syyttää. Syytetty vapautuu syytöksistä Jeesuksen luona. Ei enää synnin orjana, vaan vapautettuna synneistä sovitustyön seurauksena.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meistä kukaan ei pysty täyttämään lakia, Sen teki Jeesus. Pietari kysyi, että "Miksi te siis nyt kiusaatta Jumalaa ja tahdotte panna opetuslasten niskaan ikeen (lain), jota eivät meidän isämme emmekä mekään ole jaksaneet kantaa? Mehän uskomme pelastuvamme Herran Jeesuksen armon perusteella samalla tavoin kuin hekin". Täällä on vuosia julistettu lakia. Lukekaa nyt Apt. 15. Siellä on kerrottu, miten pakana tulee uskoon. Ei lain kautta, vaan ainoastaan uskomalla Jeesukseen. Laki vain vie meidät Kristuksen luo, koska laki syyttää. Syytetty vapautuu syytöksistä Jeesuksen luona. Ei enää synnin orjana, vaan vapautettuna synneistä sovitustyön seurauksena.
"Meistä kukaan ei pysty täyttämään lakia"
Puhut valhetta. Paavalin mukaan on ollut kristittyjä, jotka ovat täyttäneet lain.
Room 2:27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.
Paavali opetti, ettei kukaan pysty täyttämään omassa lihassaan lakia, mutta uudestisyntymisen jälkeen ihminen saa Pyhältä Hengeltä voiman täyttää laki. Jos joku ei lakia täytä, hän ei ole uudestisyntynyt eikä myöskään Kristuksessa.
Room 8:6 Lihan pyrkimykset tuottavat kuoleman, Hengen pyrkimykset elämän ja rauhan.
7 Lihan pyrkimykset sotivat Jumalaa vastaan, sillä ne eivät alistu Jumalan lakiin eivätkä voikaan alistua.
8 Ne, jotka elävät turmeltuneen luontonsa mukaisesti, eivät voi olla Jumalalle mieleen.
9 Te ette kuitenkaan elä oman luontonne vaan Hengen alaisina, jos kerran Jumalan Henki asuu teissä. Mutta se, jolla ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa.
---
13 Jos elätte luontonne mukaan, te kuolette, mutta jos Hengen avulla kuoletatte syntiset tekonne, te saatte elää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meistä kukaan ei pysty täyttämään lakia, Sen teki Jeesus. Pietari kysyi, että "Miksi te siis nyt kiusaatta Jumalaa ja tahdotte panna opetuslasten niskaan ikeen (lain), jota eivät meidän isämme emmekä mekään ole jaksaneet kantaa? Mehän uskomme pelastuvamme Herran Jeesuksen armon perusteella samalla tavoin kuin hekin". Täällä on vuosia julistettu lakia. Lukekaa nyt Apt. 15. Siellä on kerrottu, miten pakana tulee uskoon. Ei lain kautta, vaan ainoastaan uskomalla Jeesukseen. Laki vain vie meidät Kristuksen luo, koska laki syyttää. Syytetty vapautuu syytöksistä Jeesuksen luona. Ei enää synnin orjana, vaan vapautettuna synneistä sovitustyön seurauksena.
"Ei enää synnin orjana, vaan vapautettuna synneistä sovitustyön seurauksena."
Jos joku ei ala noudattaa lakia, hän ei ole vapautunut synnin orjuudesta.
Matt 7:
21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paavola ei pidä Mooseksen lakia .
Silloin hän saa varman tuomion kadotukseen.
Heb 10:26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.
28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:
"Mailis sanoo että nainen saa profetoida SRK kokouksessa ja opettaa. Johtaa ei saa."
:D Näin sitä tulkitaan nämä siten, ettei koske itseä vaan aina kaikki koskee vain muita.- Anonyymi
Miten niin? Tuo on vain omaa vääristelyäsi. Uskovalla Mailiksella tulkinta ei lähde omista toiveista, kuten liberaaleilla usein, vaan vilpittömästä halusta ymmärtää Raamatun sana siten kuten se on tarkoitettu. Siksi hän ei nimenomaan pidä naispappeutta tai seurakunnan johtajuutta Raamatun mukaisena, vaikka voisi hyvin haluta olla pastori, jos Jumala sen sallisi,
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten niin? Tuo on vain omaa vääristelyäsi. Uskovalla Mailiksella tulkinta ei lähde omista toiveista, kuten liberaaleilla usein, vaan vilpittömästä halusta ymmärtää Raamatun sana siten kuten se on tarkoitettu. Siksi hän ei nimenomaan pidä naispappeutta tai seurakunnan johtajuutta Raamatun mukaisena, vaikka voisi hyvin haluta olla pastori, jos Jumala sen sallisi,
Mailis Jantunen opettaa selvästi Raamatun vastaisesti.
Nainen ei saa opettaa eikä edes puhua seurakunnassa mitään. Jumalan pyhien seurakunassa naiset eivät saa puhua. Jos jossain naisilla on lupa puhua, se ei ole Jumalan pyhien seurakunta. Paavali myös sanoo, jos joku ei tätä käskyä noudata, sitä Jumala ei tunnusta omakseen. Naisen puheet seurakunnassa ovat siis kadotukseen vievä synti.
Mitä tulee profetoimiseen, niin naisella voi olla profetian armolahja ja hän voi profetoida seurakunnan ulkopuolella, mutta seurakunnan kokouksessa naisella ei ole lupaa profetoida. Sen takia Pyhä Henki ei anna naiselle profetiaa ilmoitettavaksi seurakunnan kokouksessa, koska Pyhä Henki ei käske rikkomaan Jumalan käskyä vastaan. Jos nainen opettaa seurakunnassa ja vielä sen lopulla pitää profeetallista rukouspalvelua, niin naista on silloin pidettävä vääränä profeettana. Naisen puheet tulee muutenkin heti keskeyttää.
1 Tim 2:11 Naisen tulee kuunnella opetusta, hiljaa ja kuuliaisena.
12 Sitä en salli, että nainen opettaa, enkä sitä, että hän hallitsee miestä; hänen on elettävä hiljaisesti.
1 Kor 14:32 Profeetat pystyvät hallitsemaan henkilahjojaan,
33 sillä Jumala ei ole epäjärjestyksen vaan rauhan Jumala. Niin kuin on laita kaikissa pyhien seurakunnissa,
34 naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo.
35 Jos he tahtovat tietoa jostakin, heidän on kysyttävä sitä kotona omalta mieheltään, sillä naisen on sopimatonta puhua seurakunnan kokouksessa.
36 Teidänkö luotanne Jumalan sana on lähtenyt liikkeelle? Tai onko se tullut pelkästään teidän luoksenne?
37 Jos joku uskoo olevansa profeetta tai saaneensa muita Hengen lahjoja, hänen tulee tietää että tämä, mitä kirjoitan, on Herran käsky.
38 Jos joku ei tätä tunnusta, Jumala ei tunnusta häntä. Anonyymi kirjoitti:
Miten niin? Tuo on vain omaa vääristelyäsi. Uskovalla Mailiksella tulkinta ei lähde omista toiveista, kuten liberaaleilla usein, vaan vilpittömästä halusta ymmärtää Raamatun sana siten kuten se on tarkoitettu. Siksi hän ei nimenomaan pidä naispappeutta tai seurakunnan johtajuutta Raamatun mukaisena, vaikka voisi hyvin haluta olla pastori, jos Jumala sen sallisi,
”…vaan vilpittömästä halusta ymmärtää Raamatun sana siten kuten se on tarkoitettu.”
En epäile hänen vilpittömyyttään. Toin vain esille tämän väitteen ”…nainen saa profetoida SRK kokouksessa ja opettaa. Johtaa ei saa.", mikä ei ole kirjaimellisen tulkinnan mukaista kuten nimimerkki ”Anonyymi” 06.09.2022 16:32 tuo esille: ”Nainen ei saa opettaa eikä edes puhua seurakunnassa mitään.”
Kun Raamatusta otetaan yhteyksistä erilleen näitä lauseita, niin siellä on kyllä selvästi:
1Tim. 2:12 mutta minä en salli, että vaimo opettaa, enkä että hän vallitsee miestänsä, vaan eläköön hän hiljaisuudessa.
(Sivumennen sanoen tätäkin siellä sanotaan: 4:9 Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen.
14:10 Maailmassa on, kuka tietää, kuinka monta eri kieltä, mutta ei ainoatakaan, jonka äänet eivät ole ymmärrettävissä.)
1Kor. 14:35 Mutta jos he tahtovat tietoa jostakin, niin kysykööt kotonaan omilta miehiltään, sillä häpeällistä on naisen puhua seurakunnassa.
Mutta mitä tuolla ”opettamisella” sitten tarkoitettaneenkaan, niin suomessa on totuttu siihen, että normaalit opettajat ovat valtaosin naisia.
Papin tehtäviä ovat julkisen jumalanpalveluksen toimittaminen ja pyhien sakramenttien jakaminen, muiden kirkollisten toimitusten hoitaminen sekä yksityinen rippi ja sielunhoito. Ei niinkään opettaminen. Se kun tapahtuu kun toimii teologisen tieteen opettajana, uskonnonopettajana tai kirkon lähetysjärjestöissä.
Papit toimivat myös lapsityössä, nuorisotyössä sekä diakoniatyössä.
Muita hengellisiä virkoja ovat piispuus ja diakonia.
”Siksi hän ei nimenomaan pidä naispappeutta tai seurakunnan johtajuutta Raamatun mukaisena…”
Varsinaisena johtajana toimii kirkkoherra eli johtava pappi. Piispa on siten pappien johtaja. Kuitenkin jokainen seurakunta on itsehallinnollinen, joissa päätäntävaltaa käyttävät kirkkovaltuustot.
Jotta miten tuonkin johtamisen kanssa sitten lienee :D- Anonyymi
Paavali ei hyväksynyt vielä silloin edes sitä että pitää luopua vanhasta kokonaan lukea se roskaksi .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten niin? Tuo on vain omaa vääristelyäsi. Uskovalla Mailiksella tulkinta ei lähde omista toiveista, kuten liberaaleilla usein, vaan vilpittömästä halusta ymmärtää Raamatun sana siten kuten se on tarkoitettu. Siksi hän ei nimenomaan pidä naispappeutta tai seurakunnan johtajuutta Raamatun mukaisena, vaikka voisi hyvin haluta olla pastori, jos Jumala sen sallisi,
Paavali ei antanut naisten opettaa. Maj Lis . Vasta myöhemmin erosi hapatuksesta ulkokultaisuudesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mailis Jantunen opettaa selvästi Raamatun vastaisesti.
Nainen ei saa opettaa eikä edes puhua seurakunnassa mitään. Jumalan pyhien seurakunassa naiset eivät saa puhua. Jos jossain naisilla on lupa puhua, se ei ole Jumalan pyhien seurakunta. Paavali myös sanoo, jos joku ei tätä käskyä noudata, sitä Jumala ei tunnusta omakseen. Naisen puheet seurakunnassa ovat siis kadotukseen vievä synti.
Mitä tulee profetoimiseen, niin naisella voi olla profetian armolahja ja hän voi profetoida seurakunnan ulkopuolella, mutta seurakunnan kokouksessa naisella ei ole lupaa profetoida. Sen takia Pyhä Henki ei anna naiselle profetiaa ilmoitettavaksi seurakunnan kokouksessa, koska Pyhä Henki ei käske rikkomaan Jumalan käskyä vastaan. Jos nainen opettaa seurakunnassa ja vielä sen lopulla pitää profeetallista rukouspalvelua, niin naista on silloin pidettävä vääränä profeettana. Naisen puheet tulee muutenkin heti keskeyttää.
1 Tim 2:11 Naisen tulee kuunnella opetusta, hiljaa ja kuuliaisena.
12 Sitä en salli, että nainen opettaa, enkä sitä, että hän hallitsee miestä; hänen on elettävä hiljaisesti.
1 Kor 14:32 Profeetat pystyvät hallitsemaan henkilahjojaan,
33 sillä Jumala ei ole epäjärjestyksen vaan rauhan Jumala. Niin kuin on laita kaikissa pyhien seurakunnissa,
34 naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo.
35 Jos he tahtovat tietoa jostakin, heidän on kysyttävä sitä kotona omalta mieheltään, sillä naisen on sopimatonta puhua seurakunnan kokouksessa.
36 Teidänkö luotanne Jumalan sana on lähtenyt liikkeelle? Tai onko se tullut pelkästään teidän luoksenne?
37 Jos joku uskoo olevansa profeetta tai saaneensa muita Hengen lahjoja, hänen tulee tietää että tämä, mitä kirjoitan, on Herran käsky.
38 Jos joku ei tätä tunnusta, Jumala ei tunnusta häntä.Venäjä tuhoutuu varastamisen takia . Mooses. Laki. Älä varasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Venäjä tuhoutuu varastamisen takia . Mooses. Laki. Älä varasta.
Silmä silmästä kultasormus sormuksesta ....Mooses laki iskee lujaa.
- Anonyymi
Mailis Janatuinen kertoo olevansa sinkku Kujalla podcastissa. Sinkkuna hänellä ei ole aviomiestä joka häntä johtaisi vaan MJ on itsenäinen. Näin hänen ei tarvitse totella mitään miehiä vaan hän tekee päätökset itse. Vaimo vain on miehen alainen ja kysyy mieheltä, mutta sinkulla ei ole ketään vastaajaa himassa ja elää itsenäisesti.
Sinkulla on tavallaan helpompaa kuin vaimolla."Sinkkuna hänellä ei ole aviomiestä joka häntä johtaisi vaan MJ on itsenäinen. Näin hänen ei tarvitse totella mitään miehiä..."
Näinkin sitä varmaan voi tulkita :D- Anonyymi
mummomuori kirjoitti:
"Sinkkuna hänellä ei ole aviomiestä joka häntä johtaisi vaan MJ on itsenäinen. Näin hänen ei tarvitse totella mitään miehiä..."
Näinkin sitä varmaan voi tulkita :DMummo ei nyt ihan ymmärtänyt tai edes lukenut lausetta johon vastasi :))
Anonyymi kirjoitti:
Mummo ei nyt ihan ymmärtänyt tai edes lukenut lausetta johon vastasi :))
Kyllä ymmärsin. Eli sinkkuna ei koske tuo sanatarkka tulkinta, silloin voi jo tulkita liberaalimmin.
Minä tosin luen lauseen ja pyrin ymmärtämään sisällön. Jos kirjoittaja ei osaa ilmaista asiaa siten, että tulee ymmärretyksi, niin silloin asia pitää miettiä. Kirjoittaa sitten vähän toisin, jotta tulee paremmin ymmärretyksi.
- Anonyymi
mummomuori kirjoitti:
Minä tosin luen lauseen ja pyrin ymmärtämään sisällön. Jos kirjoittaja ei osaa ilmaista asiaa siten, että tulee ymmärretyksi, niin silloin asia pitää miettiä. Kirjoittaa sitten vähän toisin, jotta tulee paremmin ymmärretyksi.
Sinä et ymmärrä sisältöä vaan selität Raamattua oman mielesi mukaisesti. Sen takia jäät koko ajan kiinnin väärästä opetuksesta, etkä piittaa edes Jumalan käskystä nainen vaietkoon seurakunnassa.
Anonyymi kirjoitti:
Sinä et ymmärrä sisältöä vaan selität Raamattua oman mielesi mukaisesti. Sen takia jäät koko ajan kiinnin väärästä opetuksesta, etkä piittaa edes Jumalan käskystä nainen vaietkoon seurakunnassa.
En opeta kuten eivät muutkaan täällä. Toisekseen pyrin ymmärtämään, en vain nielemään sitä, mitä joku täällä käskee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä et ymmärrä sisältöä vaan selität Raamattua oman mielesi mukaisesti. Sen takia jäät koko ajan kiinnin väärästä opetuksesta, etkä piittaa edes Jumalan käskystä nainen vaietkoon seurakunnassa.
mummomuori on sekopää sönköttäjä.
- Anonyymi
mummomuori kirjoitti:
En opeta kuten eivät muutkaan täällä. Toisekseen pyrin ymmärtämään, en vain nielemään sitä, mitä joku täällä käskee.
"Toisekseen pyrin ymmärtämään, en vain nielemään sitä, mitä joku täällä käskee."
Sinun ymmärryksesi on täysin sumentunut ja paatunut. Raamatussa on käsky naisen vaieta seurakunnassa. Tottele käskyä, äläkä selittele.
- Anonyymi
Vaimolla voi olla kaikenlaisia lahjoja miehiä jotka kytkee hellaan kiinni ja uhkailee raamatulla
- Anonyymi
On sinulla ankeat vanhemmat.
- Anonyymi
KAH JOJA MIEHIÄ ei lahjoja
- Anonyymi
Keltä muuten sinkkunainen kysyy kotona
- Anonyymi
Mitä pitäisi kysyä?
- Anonyymi
Muslimimaista naisten väheksyntää kristittyjen keskuudessa! Kohta julistetaan ettei kristitty nainen saa käydä ruokaostoksilla muttei ilman huivia, kuten vielä 1800-luvulla Suomessa. Sitten ei saa kulkea ulkona ilman miesseuraa.
- Anonyymi
Juu ei saa opettaa voi olla synagogalla kuukautiset saastaisesta tilassa rabbit jos koskee nekin saastuu.
- Anonyymi
Älä himoitse mitään toisen omaa. Palauta se. Mooses laki .
- Anonyymi
Kai he saavat puhua, mutta ei silloin kun mies puhuu. Naisilla kun oli tapana juoruilla keskenään, ettei kukaan kuullut mitä pappi sanoi. Papit kun olivat silloin miehiä, eikä siihen aikaan ollut mikrofoneja kuin nykyään kirkoissa.
- Anonyymi
Hänhän pitää erityisesti luusereista.
No hiukan ymmärrystä. Onhan tuo vaikea paikka kun on tullut valinneeksi sellaisen kultin , että naisen paikka on siellä ankea. Väkisinkin siinä joutuu sitten selittelemään kun kuitenkin seurakuntakin ilmeisesti haluaa hänen puhelahjojaan käyttää ja nimenomaan naisistahan noissa porukoissa on pulaa, että jollakin pitäisi saada heitä houkuteltua mukaan ja pidettyä jo paikalla olevat ruodussa ;) Ihan sama ilmiö nähdään helluntailaisissa kaikenlaiset naiset passaa evankelistoiksi mutta siihen se sitten jää. No tavallaan vaikka säälinkin noita naisia , että suostuvat tuohon niin oma vikahan se tavallaan on, että tuohon tyytyy. Kyllä nykynaisilla on kaikki samat mahdollisuudet kuin miehillä normaali yhteiskunnan puolella.
- Anonyymi
Varmaan vaimosi paikka onkin ankara. 😥
Anonyymi kirjoitti:
Varmaan vaimosi paikka onkin ankara. 😥
Ei ollenkaan. Meillä vallitsee demokratia.
- Anonyymi
Tolkun.Ihminen kirjoitti:
Ei ollenkaan. Meillä vallitsee demokratia.
Omasta kokemuksestasi sinä aina kitiset. Teillä on lypsyjakkaraseurat ja vaimosi on lypsyjakkaran ja nyrkin välissä.
Anonyymi kirjoitti:
Omasta kokemuksestasi sinä aina kitiset. Teillä on lypsyjakkaraseurat ja vaimosi on lypsyjakkaran ja nyrkin välissä.
Sinun juttusi ovat aina kun puhut naisista tuollaisia hikisiä naisettoman peräkammarin pojan märkiä unelmia. No, eipä ainakaan tarvitse ihmetellä miksi olet ilman jäänyt.
- Anonyymi
Tolkun.Ihminen kirjoitti:
Sinun juttusi ovat aina kun puhut naisista tuollaisia hikisiä naisettoman peräkammarin pojan märkiä unelmia. No, eipä ainakaan tarvitse ihmetellä miksi olet ilman jäänyt.
Itse sinä naisia halvennat. Mutta se on ominaista teille homppeleille.
Anonyymi kirjoitti:
Itse sinä naisia halvennat. Mutta se on ominaista teille homppeleille.
Mitään tuollaisia et kyllä löydä minun sanoneen. Minähän päinvastoin olen pitänyt täälläkin naisten puolta kun aitouskovat haluavat heitä painaa alas jotta tuntisivat edes ajoittain täyttä miehisyyttä :d
"Kyllä nykynaisilla on kaikki samat mahdollisuudet kuin miehillä normaali yhteiskunnan puolella."
Aivan ja yhä vaikempaa jakaa ihmisiä sukupuolen mukaan eri arvoisiksi.
Mietin vain, mikä saa naiset olemaan sellaisissa piireissä, missä heitä ei juuri arvosteta ihmisinä.mummomuori kirjoitti:
"Kyllä nykynaisilla on kaikki samat mahdollisuudet kuin miehillä normaali yhteiskunnan puolella."
Aivan ja yhä vaikempaa jakaa ihmisiä sukupuolen mukaan eri arvoisiksi.
Mietin vain, mikä saa naiset olemaan sellaisissa piireissä, missä heitä ei juuri arvosteta ihmisinä.Näinpä. Kehotan kyllä kaikkia noita naisia miettimään, että jäädäkö tuollaiseen ja ennen kaikkea se, että tekee kenties karhunpalveluksen tyttärilleen joita odottaa sama kohtalo eli elämä jonain b-luokan kansalaisena, joilla on vain rajatusti oikeuksia.
Aika paljon on niitä naisia jotka ovat nuo piirit juuri tuosta syystä jättäneet mikä on tietenkin hyvä asia . Valitettavasti he joutuvat usein maksamaan tuosta kovan hinnan olemalla jopa sukunsa silmissä jonkinlainen "hylkiö" mutta eihän se muu auta kuin kova peli, ellei noissa piireissä aleta pikkuhiljaa ymmärtämään tilannetta ja järjen ääntä , ehkä vielä näemme toisenlaisen ajan, sillä naisistahan noissa on pulaa joka sitten purkautuu pastallakin erinäisenä ikävänä kirjoitteluna naisista, vaan jospa se Siperia kouluttaa aika turha on naisen kaipuuta huutaa jos ei ole valmis naiselle antamaan kuin ovimaton viran.- Anonyymi
Tolkun.Ihminen kirjoitti:
Näinpä. Kehotan kyllä kaikkia noita naisia miettimään, että jäädäkö tuollaiseen ja ennen kaikkea se, että tekee kenties karhunpalveluksen tyttärilleen joita odottaa sama kohtalo eli elämä jonain b-luokan kansalaisena, joilla on vain rajatusti oikeuksia.
Aika paljon on niitä naisia jotka ovat nuo piirit juuri tuosta syystä jättäneet mikä on tietenkin hyvä asia . Valitettavasti he joutuvat usein maksamaan tuosta kovan hinnan olemalla jopa sukunsa silmissä jonkinlainen "hylkiö" mutta eihän se muu auta kuin kova peli, ellei noissa piireissä aleta pikkuhiljaa ymmärtämään tilannetta ja järjen ääntä , ehkä vielä näemme toisenlaisen ajan, sillä naisistahan noissa on pulaa joka sitten purkautuu pastallakin erinäisenä ikävänä kirjoitteluna naisista, vaan jospa se Siperia kouluttaa aika turha on naisen kaipuuta huutaa jos ei ole valmis naiselle antamaan kuin ovimaton viran.Sairasta kuvittelua Tolkulta taas kerran, ihmeellisessä todellisuudessa nämä maalliset liberaalit elävät kun aikakausi ikäänkuin kutistuu koko näiden lukemattomien ongelmien edessä. Maailma puristaa nyt näistä liberaaleista kummallisia piirteitä mitä tavallinen Jeesukseen uskova ei ymmärrä.
Anonyymi kirjoitti:
Sairasta kuvittelua Tolkulta taas kerran, ihmeellisessä todellisuudessa nämä maalliset liberaalit elävät kun aikakausi ikäänkuin kutistuu koko näiden lukemattomien ongelmien edessä. Maailma puristaa nyt näistä liberaaleista kummallisia piirteitä mitä tavallinen Jeesukseen uskova ei ymmärrä.
Kyllä tuo on ihan havaittu ja jos eivät nyt ihan uskalla lähteä niin ovat kovin ahdistuneita.
Eikä tuo tietenkään mikään ihme ole. Kuka tahansa ahdistuisi jos joutuisi elämään alistettuna.Tolkun.Ihminen kirjoitti:
Näinpä. Kehotan kyllä kaikkia noita naisia miettimään, että jäädäkö tuollaiseen ja ennen kaikkea se, että tekee kenties karhunpalveluksen tyttärilleen joita odottaa sama kohtalo eli elämä jonain b-luokan kansalaisena, joilla on vain rajatusti oikeuksia.
Aika paljon on niitä naisia jotka ovat nuo piirit juuri tuosta syystä jättäneet mikä on tietenkin hyvä asia . Valitettavasti he joutuvat usein maksamaan tuosta kovan hinnan olemalla jopa sukunsa silmissä jonkinlainen "hylkiö" mutta eihän se muu auta kuin kova peli, ellei noissa piireissä aleta pikkuhiljaa ymmärtämään tilannetta ja järjen ääntä , ehkä vielä näemme toisenlaisen ajan, sillä naisistahan noissa on pulaa joka sitten purkautuu pastallakin erinäisenä ikävänä kirjoitteluna naisista, vaan jospa se Siperia kouluttaa aika turha on naisen kaipuuta huutaa jos ei ole valmis naiselle antamaan kuin ovimaton viran."Aika paljon on niitä naisia jotka ovat nuo piirit juuri tuosta syystä jättäneet mikä on tietenkin hyvä asia ."
Totta, etenkin nuorempien on vaikeaa hyväksyä asemaa huonompana.- Anonyymi
mummomuori kirjoitti:
"Aika paljon on niitä naisia jotka ovat nuo piirit juuri tuosta syystä jättäneet mikä on tietenkin hyvä asia ."
Totta, etenkin nuorempien on vaikeaa hyväksyä asemaa huonompana.Liikutte sitten samoissa piireissä Tolkun kanssa. 🤣
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Liikutte sitten samoissa piireissä Tolkun kanssa. 🤣
Tokuton.ihminen lienee sama nikki kuin Pe.Ku ja KTS. Torre3 ja Repe.Ruutikallio saattavat olla sanoma henkilöitä ja joku kombinaatio näistä. Täällä on paljon feikkitileja, joite käyttä joku sama henkilö aamusta iltaan tietokoneellaan päivystävä trolli.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tokuton.ihminen lienee sama nikki kuin Pe.Ku ja KTS. Torre3 ja Repe.Ruutikallio saattavat olla sanoma henkilöitä ja joku kombinaatio näistä. Täällä on paljon feikkitileja, joite käyttä joku sama henkilö aamusta iltaan tietokoneellaan päivystävä trolli.
Uskon, että nuo ovat eri tyyppejä kaikki, sen verran eri tyylisiä, eivätkä ole jääneet samankaltaisuudesta kiinni.
- Anonyymi
Tolkun.Ihminen kirjoitti:
Mitään tuollaisia et kyllä löydä minun sanoneen. Minähän päinvastoin olen pitänyt täälläkin naisten puolta kun aitouskovat haluavat heitä painaa alas jotta tuntisivat edes ajoittain täyttä miehisyyttä :d
Eivät todellakaan halua painaa alas. Tasa-arvokäsityksesi on mustavalkoinen
- Anonyymi
mummomuori kirjoitti:
"Kyllä nykynaisilla on kaikki samat mahdollisuudet kuin miehillä normaali yhteiskunnan puolella."
Aivan ja yhä vaikempaa jakaa ihmisiä sukupuolen mukaan eri arvoisiksi.
Mietin vain, mikä saa naiset olemaan sellaisissa piireissä, missä heitä ei juuri arvosteta ihmisinä.”Mietin vain, mikä saa naiset olemaan sellaisissa piireissä, missä heitä ei juuri arvosteta ihmisinä.”
Missä piireissä tehdään näin?
Lähetyshiippakunnassa ainakin naisia arvostetaan ihan Jumalan sanan mukaisesti. - Anonyymi
Tolkun.Ihminen kirjoitti:
Näinpä. Kehotan kyllä kaikkia noita naisia miettimään, että jäädäkö tuollaiseen ja ennen kaikkea se, että tekee kenties karhunpalveluksen tyttärilleen joita odottaa sama kohtalo eli elämä jonain b-luokan kansalaisena, joilla on vain rajatusti oikeuksia.
Aika paljon on niitä naisia jotka ovat nuo piirit juuri tuosta syystä jättäneet mikä on tietenkin hyvä asia . Valitettavasti he joutuvat usein maksamaan tuosta kovan hinnan olemalla jopa sukunsa silmissä jonkinlainen "hylkiö" mutta eihän se muu auta kuin kova peli, ellei noissa piireissä aleta pikkuhiljaa ymmärtämään tilannetta ja järjen ääntä , ehkä vielä näemme toisenlaisen ajan, sillä naisistahan noissa on pulaa joka sitten purkautuu pastallakin erinäisenä ikävänä kirjoitteluna naisista, vaan jospa se Siperia kouluttaa aika turha on naisen kaipuuta huutaa jos ei ole valmis naiselle antamaan kuin ovimaton viran.Sinä se vain haluat ripustautua noihin valheellisiin mielikuviisi vuodesta toiseen..
- Anonyymi
Tolkun.Ihminen kirjoitti:
Kyllä tuo on ihan havaittu ja jos eivät nyt ihan uskalla lähteä niin ovat kovin ahdistuneita.
Eikä tuo tietenkään mikään ihme ole. Kuka tahansa ahdistuisi jos joutuisi elämään alistettuna.En ole huomannut naisissa ahdistuneisuutta.
He jakavat samat Raamatulliset käsitykset miesten kanssa.
Ei niiden ymmärrys ole sukupuolesta kiinni. - Anonyymi
mummomuori kirjoitti:
"Aika paljon on niitä naisia jotka ovat nuo piirit juuri tuosta syystä jättäneet mikä on tietenkin hyvä asia ."
Totta, etenkin nuorempien on vaikeaa hyväksyä asemaa huonompana.Ei naisen asema ole sen huonompi, vaikka Jumala on luonut sukupuolet erilaisiksi ja antanut heille joitain eri tehtäviä. Ei sekään tee miehistä ja naisista eriarvoisia, että miehet ovat keskimäärin selvästi vahvempia ja naiset synnyttävät.
- Anonyymi
mummomuori kirjoitti:
"Kyllä nykynaisilla on kaikki samat mahdollisuudet kuin miehillä normaali yhteiskunnan puolella."
Aivan ja yhä vaikempaa jakaa ihmisiä sukupuolen mukaan eri arvoisiksi.
Mietin vain, mikä saa naiset olemaan sellaisissa piireissä, missä heitä ei juuri arvosteta ihmisinä.Jotenkin huvittavia nuo kömpelöt mustamaalausyrityksenne
- Anonyymi
Ei, vaan esitin vain oman näkemykseni.
Mitä sanontoja esimerkiksi? Ei tarvitse vastata, mutta kyllä kai ihmiset yleensäkin käyttävät joitain samoja sanontoja ja voi käyttää samaa hyväksi katsomaansa sanontaa, jota huomaa toisen käyttävän tälläkin palstalla. Itsekin olen varmasti käyttänyt jonkun toisen uskovan kanssa samoja ilmaisuja, siksikin että olen nähnyt niitä täällä ja ne ovat mielestäni olleet hyvin ilmaistuja, vaikkei ole tarkoituksena matkia ketään.. Anonyymi kirjoitti:
Ei naisen asema ole sen huonompi, vaikka Jumala on luonut sukupuolet erilaisiksi ja antanut heille joitain eri tehtäviä. Ei sekään tee miehistä ja naisista eriarvoisia, että miehet ovat keskimäärin selvästi vahvempia ja naiset synnyttävät.
”Ei naisen asema ole sen huonompi, vaikka Jumala on luonut sukupuolet erilaisiksi ja antanut heille joitain eri tehtäviä. ”
Tuossa tarkoitin vain sellaisia yhteisöjä, joissa naisen asema on huomattavasti huonompi miesten asemaa.
Esim. joissakin miehet (yleensä vanhat) ovat yksin päättämässä ns. vanhemmistona, miten kenellekin seurakuntalaisen kohdalla menetellään.
Samoin naisilta on monia kiellettyjä tehtäviä. Osalla on jopa niin, että heidän tulee kysyä miehiltään lupa aika moneen asiaan.
Synnyttämistä ja imettämistä lukuun ottamatta en vain keksi, mitä eri tehtäviä voisi olla?
”Ei sekään tee miehistä ja naisista eriarvoisia, että miehet ovat keskimäärin selvästi vahvempia ja naiset synnyttävät.”
Ei niin pitäisi. Tosin tuo ”vahvuuskin” on hyvin yksilökohtaista. Keskimääräisyyksistä toki voi aina puhua, mutta eri yksilöiden välillä on suuria eroja.Anonyymi kirjoitti:
En ole huomannut naisissa ahdistuneisuutta.
He jakavat samat Raamatulliset käsitykset miesten kanssa.
Ei niiden ymmärrys ole sukupuolesta kiinni.Varmastikaan et. Nainen on hädin tuskin ihmisen veroinen kukapa maanhiljaista huomaisi.
Anonyymi kirjoitti:
Sinä se vain haluat ripustautua noihin valheellisiin mielikuviisi vuodesta toiseen..
Ainoa vaan, että ne ovat totta. Tuosta kertoo se teidän oma naisentuska.
- Anonyymi
Tolkun.Ihminen kirjoitti:
Varmastikaan et. Nainen on hädin tuskin ihmisen veroinen kukapa maanhiljaista huomaisi.
Kiitos kun avauduin suhtautumisestasi naisiin.
Johan on taas sairasta ja onnetonta yritystä.
No menepä taas kiltisti kaappiin ja sitten seuraat taas repeä ja torrea 😂- Anonyymi
Tolkun.Ihminen kirjoitti:
Varmastikaan et. Nainen on hädin tuskin ihmisen veroinen kukapa maanhiljaista huomaisi.
Jopa olet trollaavalla päällä.
Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun694899KALAJOEN UIMAVALVONTA
https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar1923840- 1883611
Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?783279Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo502979- 252004
- 241961
- 1851833
- 301696
- 431405