Tiedotusvälineistä saa sen kuvan, että perheväkivalta olisi lisääntynyt, mutta todellisuudessa se on RAJUSTI vähentynyt.
Vielä ollessani nuori lapsen KURITTAMISESTA oli jopa lailla määrätty, että VÄHÄISEN RUUMIINVAMMAN tuottaminen ei ollut rikos, eikä siitä siis voitu rangaista kurittajaa.
Nykyisin lain mukaan kaikenlaisen väkivallan käyttö on EHDOTTOMASTI KIELLETTY, ja sen käyttämisestä on säädetty rangaistus. On myös lastensuojelu, jolla on oikeus ottaa lapsi pois. Huostaanottoa käytetään runsaasti.
Vanhankansan käsityksen mukaan MIES oli, kuten Raamatussa sanotaan, perheen pää. Tämä nähtiin niin, että miehen valta sisälsi kuritusoikeuden myös vaimoon.
1600 - 1700 luvuilla vaimon oli turha valittaa oikeudessa miehen väkivaltaisuudesta, jos ei ollut aivan kauheita tapahtunut, mutta silloin vaimo ei enää ollutkaan valittamassa, vaan kruunu. Vielä seuraavalla vuosisadalla kansan iljettävä perintö oli voimissaan, mutta väheni vähitellen 1900-luvulle tultaessa.
Vaimon ja lasten kurittaminen harvoin pysyi kohtuuden rajoissa. Se oli enemmänkin raakaa pahoinpitelyä.
Pahoinpitelyä on edelleen liikaa. Kaikki pahoinpitely on liikaa, ja sitä yritetään kitkeä pois. Se on yksi osa biologisen maailman karmeudesta.
Kun usein saarnasin väkivaltaa vastaan, vielä moni vanhempi kirkonkävijä piti ruumiillista kuritusta välttämättömänä, vaikka laki oli sen tehnyt jo rangaistavaksi.
Elämme kuitenkin monin verroin parempaa aikaa, kuin ennen elettiin. 🌹👀
Perheväkivallasta
21
<50
Vastaukset
- Anonyymi
illallla lallallallaa tule aija jänittäcvä juttu james taas Spedtre, muistaakseni aika jännittävä juttu
- Anonyymi
Mää tykkään kaiken enämpi niist Bondeist, joisson Roger Moore. Niisson kuivaa enklantilaista huumorii. T. Kyöpeli 👻
Kyllä monet yhä puolustaa tukkapöllyjä yms. Ja monet räyhää muiden nähdenkin lapsilleen hermot kireellä. Pitäs mennä johonkin vetää henkee välillä, jos meinaa ylikuormittua ettei riepota lasta ja karju kun idiootti lapselle. Mäkin olin ihan persereikä toista odottaessani hetken aikaa, oli pinna kireellä, huolia, vaivoja ja hormoonit. Samoin kierukka aiheutti hirveitä tissikipuja ja mielialanmuutoksia.
Tuli välillä raivottua, kun sika lapsillekin. Vaikka kuinka kaduin ja pyysin anteeksi, mua painaa aina se, että olen rääkkynyt niille enkä puhunut nätisti ja asiallisesti. Olin typerä käytökseltäni.Kierukka raskauksien jälkeen, ei niiden aikana luonnollisesti. Katkes vaan teksti väärään kohtaan ja näyttää väärin...
PALSTANVALTAAJA kirjoitti:
Kierukka raskauksien jälkeen, ei niiden aikana luonnollisesti. Katkes vaan teksti väärään kohtaan ja näyttää väärin...
Mä juttelin neuvolassa ja pyysin lomakkeella kotikäynnille sieltä perheneuvonnan. Tajusin oman ylikuormitukseni menevän väärään suuntaan.
Joronteille, joten päätin äkkiä pyytää apua. Ja arviota.
- Anonyymi
Meillä tytär ei ole nähnyt tai kokenut fyysistä väkivaltaa ollenkaan, ei edes sanallisia riitoja tai kumpaakaan vanhempaa humalassa.
Pehmeän pilvihattaran päällä elänyt, ei tiedä vielä tuollaisista asioista yhtään mitään.
AV- Anonyymi
Ettehän te edes asu yhdessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ettehän te edes asu yhdessä.
Ehkä juuri tuon vuoksi ettei tulisi mitään riitoja, lapselle se on parempi vaihtoehto nähdä vanhemmat tyytyväisinä. Vapaus tehdä mitä haluaa, ja silti toinen tukee, on ollut toimiva ratkaisu. Kunnioitus säilyy ja voi hyvin.
AV
- Anonyymi
olisi hyvä tiedostaa, että väkivallan muotoja on erilaisia.
- kaikkiin niihin törmännyt-
Pitäkää huoli läheisistä. Jutelkaa, kysykää kuulumisia, asettakaa kyseenalaiseksi, olkaa pitkämielisiä.
Useimmat salaavat väkivallan. Häpeä on liian suuri. Ja sitä ei voi sanoilla auttaa.
-juu, tämänkin läpikäynyt-Itsekin jouduin kokemaan lapsena väkivallan kaikissa muodoissaan. Isärovasti kiivastui silmittömästi ja sydämettömästi liki joka päivä, karjui mielensä menettäneenä ja uhkaili hakata makkaroiksi, pahoinpiteli hakkaamalla millä tahansa esineellä, minkä käsiinsä sai. Uhkasi hakata lisää, jos en lopeta itkua. Kymmenvuotiasta veljeäni potki.
Naapurit, jo ollessani aikuinen ja asuessani toisaalla, kertoivat olleensa kauhuissaan ja miettineensä yhteydenottoa lastensuojeluun, mutta eivät kuitenkaan olleet uskaltaneet pelätessään naapurien välien poikkimenoa. Olivat kuitenkin soittaneet nimettömästi isälleni ja kertoneet ottavansa yhteyttä lastensuojeluun, jos meno jatkuu. Jatkui kuitenkin. Muuttivat sen sijaan pois. Samoin kesämökin naapurit kertoivat kamaluudesta.
Vajaamielistä siskoni pahoinpiteli myös usein. Myös äitini yritti riistää siskoltani hengen tukehduttamalla hänet, mutta sen pystyin voimaa käyttäen jo estämään, silla olin jo sen verran varttunut. En kuitenkaan lyönyt äitiäni.
Isäni pahoinpiteli meitä jo niin pieninä, etten muista sitä, mutta sain siitä selvän, kun hän kauhistuneille vieraille kehui, kuinka oli pieksänyt meitä, kun olimme leikelleet joitakin nahkapaloja.
Koko lapsuuteni oli JATKUVAA ja ankaraa kauhua ja pelkoa. Sen kauheutta ei pysty kuvaamaan. Kauhusta pääsin muuten vapaaksi, mutta edelleen korkeallakin iälläni näen USEIN painajaisia isärovastista. 🌹👀kynä..mi kirjoitti:
Itsekin jouduin kokemaan lapsena väkivallan kaikissa muodoissaan. Isärovasti kiivastui silmittömästi ja sydämettömästi liki joka päivä, karjui mielensä menettäneenä ja uhkaili hakata makkaroiksi, pahoinpiteli hakkaamalla millä tahansa esineellä, minkä käsiinsä sai. Uhkasi hakata lisää, jos en lopeta itkua. Kymmenvuotiasta veljeäni potki.
Naapurit, jo ollessani aikuinen ja asuessani toisaalla, kertoivat olleensa kauhuissaan ja miettineensä yhteydenottoa lastensuojeluun, mutta eivät kuitenkaan olleet uskaltaneet pelätessään naapurien välien poikkimenoa. Olivat kuitenkin soittaneet nimettömästi isälleni ja kertoneet ottavansa yhteyttä lastensuojeluun, jos meno jatkuu. Jatkui kuitenkin. Muuttivat sen sijaan pois. Samoin kesämökin naapurit kertoivat kamaluudesta.
Vajaamielistä siskoni pahoinpiteli myös usein. Myös äitini yritti riistää siskoltani hengen tukehduttamalla hänet, mutta sen pystyin voimaa käyttäen jo estämään, silla olin jo sen verran varttunut. En kuitenkaan lyönyt äitiäni.
Isäni pahoinpiteli meitä jo niin pieninä, etten muista sitä, mutta sain siitä selvän, kun hän kauhistuneille vieraille kehui, kuinka oli pieksänyt meitä, kun olimme leikelleet joitakin nahkapaloja.
Koko lapsuuteni oli JATKUVAA ja ankaraa kauhua ja pelkoa. Sen kauheutta ei pysty kuvaamaan. Kauhusta pääsin muuten vapaaksi, mutta edelleen korkeallakin iälläni näen USEIN painajaisia isärovastista. 🌹👀Ihan järkyttävät kotiolot ollut sulla. Aivan hirveät. Miten voi omia lapsia hakata ja piestä?
Pelkkä kiukkuinen karjumonen ja kaikki riitely jo särkee oman sydämen ja jää kauhea olo päiväkausiksi. Minä en pääse kunnolla yli edes vuosia sitten karjumisustani, miten ikinä voi selvitä jos on lasta lyönyt? :'(PALSTANVALTAAJA kirjoitti:
Ihan järkyttävät kotiolot ollut sulla. Aivan hirveät. Miten voi omia lapsia hakata ja piestä?
Pelkkä kiukkuinen karjumonen ja kaikki riitely jo särkee oman sydämen ja jää kauhea olo päiväkausiksi. Minä en pääse kunnolla yli edes vuosia sitten karjumisustani, miten ikinä voi selvitä jos on lasta lyönyt? :'(Mulle jäi trauma itselle vissiin riitelyistä. Miten selvisit pahoinpitelystä?
PALSTANVALTAAJA kirjoitti:
Mulle jäi trauma itselle vissiin riitelyistä. Miten selvisit pahoinpitelystä?
Asiat oikenivat huomattavasti, kun lähdin opiskelemaan, ja erittäin paljon kun isärovasti kuoli. Nyt olen saanut olla rauhassa jo 43 vuotta.
Aivan ihana on suloinen vaimoni, vapaamielinen ja rento. Nykyperheeni olot ovat erinomaiset. Tuskin isärovastista näkemäni painajaisunet kuitenkaan loppuvat. Ne loppuvat kuollessani, niin kuin sadisti-isäni pääsi kuollessaan rauhaan kamalasta itsestään. Kun minä kuolen, pääsen rauhaan unistakin ja geeniperintönä saamastani ahdistuneisuudesta. 🌹👀kynä..mi kirjoitti:
Asiat oikenivat huomattavasti, kun lähdin opiskelemaan, ja erittäin paljon kun isärovasti kuoli. Nyt olen saanut olla rauhassa jo 43 vuotta.
Aivan ihana on suloinen vaimoni, vapaamielinen ja rento. Nykyperheeni olot ovat erinomaiset. Tuskin isärovastista näkemäni painajaisunet kuitenkaan loppuvat. Ne loppuvat kuollessani, niin kuin sadisti-isäni pääsi kuollessaan rauhaan kamalasta itsestään. Kun minä kuolen, pääsen rauhaan unistakin ja geeniperintönä saamastani ahdistuneisuudesta. 🌹👀Ymmärrän. Tuntuu pahalta puolestasi. Onneksi sait kuitenkin rakkauttakin osaksesi edes vaimosi myötä.
- Anonyymi
Minä ainakin hakkaan kaikki tutut, ystävät ja sukulaiset. Omapahan on vikansa, koska eivät puhetta ymmärrä.
Vain välttämättömän väkivallan käyttö puolustustarkoituksessa on sallittu. Muu on rikollista ja rangaistavaa. 🌹👀
- Anonyymi
en tiedä oikeasti mutta kun itse pidän höylistä, partahöylistä niistä, mutta jos leikkaa jotain säärien karvoja nainen jollain BIC-jutulla niin voi tulla vahingossa paljon viiltoja.
- Anonyymi
Perheväkivalta on yksi niistä asioista, joihin kodissani on nollatoleranssi. Minä en lyö lastani eikä hän lyö minua. Meillä setvitään asiat keskustelemalla. Joskus on huudettukin, mistä en ole ylpeä, mutta kaikki riidat ja ristiriitatilanteet on aina saatu selvitettyä keskustelemalla.
Miestä taloudessa ei ole, mutta yhtäkään lyöntiä en mieheltä ottaisi vastaan. Mies lentäisi pihalle kuin leppäkeihäs, jos hänellä olisi taipumusta väkivaltaan.Joka kerran lyö, lyö taatusti uudestaan, jos saa tilaisuuden. Yhteiselo puolison kanssa pitää lopettaa heti ensimmäisen lyönnin jälkeen. Puolisolla tämä mahdollisuus on, mutta harvoin lapsella. 🌹👀
- Anonyymi
kynä..mi kirjoitti:
Joka kerran lyö, lyö taatusti uudestaan, jos saa tilaisuuden. Yhteiselo puolison kanssa pitää lopettaa heti ensimmäisen lyönnin jälkeen. Puolisolla tämä mahdollisuus on, mutta harvoin lapsella. 🌹👀
Ehdottomasti ensimmäisen lyönnin pitää jäädä viimeiseksi ja suhde lopettaa siihen paikkaan. On vaikea ymmärtää, miten joku pystyy jatkamaan suhdetta väkivaltaisen ihmisen kanssa, koska siinähän täytyy tuntea olonsa todella turvattomaksi, jos pitää jatkuvasti pelätä, että toinen lyö.
En ole itse koskaan ollut fyysisesti väkivaltaisessa suhteessa eli minun on toki vaikea ymmärtääkin enkä tarkoita missään nimessä tuomita heitä, joilla on ollut vaikeaa päästä väkivaltaisesti suhteesta irti. Siihen liittyy niin paljon henkistä alistamista, pelkoa kostamisesta yms että lähteminen ei aina ole niin yksinkertaista.
- Anonyymi
Tuskin on vähentynyt. Naiset ei kerro aina siitä että naisen oma jännämiespoikaystävä hakkaa naista.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html2813357BLACKFRIDAY 186e 4pv Alicantte lennoilla ja hotellilla
No nyt löytyi hyvä blackfriday tarjous. Sivustolla matkapörssi myös muita hyviä tarjouksia. 4 Päivän reissu, 3 tähden ho62375Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html2522155- 682039
- 711704
Purra esiintyi epäasiallisesti
Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M3421332MTV: Jyrkistä eronnut Jenni kritisoi kovin sanoin Ensitreffit-ohjelmaa: "Ei esimerkiksi kysytty..."
Ohhoh! Jenni lataa tekstiä! Tsemppiä Jennille ja Jyrkille "sen oikean" löytämiseen. Lue lisää: https://www.suomi24.fi/241108- 651059
"Tapaus" Aittakumpu/Simula hyvin paljastaa kuinka tyhmää ja turhaa sakkia Suomesta
löytyy. Toissapäivänä "joku" teki tänne avauksen liittyen Kalevan juttuun, että noilla kahdella olisi suhde. Eli Otsikko231036Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!
Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola166983