2 tuntia × 0,5 kW × 0,50 eur/kWh = 0,50 euroa.
Yksi lämmitys maksaa puoli euroa. Sillä saa yli 2 dl bensiiniä lämmittämään moottoria.
Kannattaako enää käyttää lohkolämppäriä vai onko fiksumpaa lämmittää esim. tyhjäkäynnillä?
Kallis sähkö & lohkolämmitin. Kannattaako enää esilämmittää autoa??
32
467
Vastaukset
- Anonyymi
Mikään ei kannata enää. kuole siis pois.
- Anonyymi
En ole käyttänyt lohkolämmitintä yli kahteenkymmeneen vuoteen.
Ehjä moottori käynnistyy myös pakkasella ja moottorin kuluminen on seuraavan omistajan ongelma.- Anonyymi
Enemmän se moottori kuluu, jos se käynnistetään toispuoleisesti/pistemäisesti niillä säteilylämmittimillä lämmitettynä ja tietokoneen lämpötila-antureita huijaten!
Tasalämpöisenä ja 0W öljyillä kuluu vähiten kylmästartissa. Kysy vaikka sen moottorin suunnittelijalta, jos et muuten usko! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Enemmän se moottori kuluu, jos se käynnistetään toispuoleisesti/pistemäisesti niillä säteilylämmittimillä lämmitettynä ja tietokoneen lämpötila-antureita huijaten!
Tasalämpöisenä ja 0W öljyillä kuluu vähiten kylmästartissa. Kysy vaikka sen moottorin suunnittelijalta, jos et muuten usko!Moottorin suunnittelijat valinneet lämmittimen paikan ja vedessä lämpö jakautuu nopeasti. Voisi olla myös öljypohjassa lämmitin jos ei lämmitä kauaa tai katkoo koko ajan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moottorin suunnittelijat valinneet lämmittimen paikan ja vedessä lämpö jakautuu nopeasti. Voisi olla myös öljypohjassa lämmitin jos ei lämmitä kauaa tai katkoo koko ajan.
Missä nykyautoissa on moottorissa valmis paikka lämmittimelle? Ladassa saattaa olla, muissa tuskin on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä nykyautoissa on moottorissa valmis paikka lämmittimelle? Ladassa saattaa olla, muissa tuskin on.
Ai meinaat että moottorin runkoon porataan reikä lämmittimelle :)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai meinaat että moottorin runkoon porataan reikä lämmittimelle :)
Moottorilämmittimen valmistaja suunnittelee asennuspaikan sen mukaan mihin se lämmitin on yleensäkin mahdollista asentaa, kun kiinnitys tulee yleensä jonkun valmiin pultin avulla. Ei siinä millään tavalla huomioida onko sijainti jotenkin hyvä tai optimaalinen moottorin näkökulmasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moottorilämmittimen valmistaja suunnittelee asennuspaikan sen mukaan mihin se lämmitin on yleensäkin mahdollista asentaa, kun kiinnitys tulee yleensä jonkun valmiin pultin avulla. Ei siinä millään tavalla huomioida onko sijainti jotenkin hyvä tai optimaalinen moottorin näkökulmasta.
Tottakai se paikka huomioidaan ja siinä on helposti irroitettava proppu, voi olla lämmitin asennettu jo tehtaallakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tottakai se paikka huomioidaan ja siinä on helposti irroitettava proppu, voi olla lämmitin asennettu jo tehtaallakin.
Noin oli vielä joskus viime vuosituhannella. Tämän vuosituhannen kevytmetalli-moottoreissa ei noita valuplommeja enää ole => lohkolämmitintä ei voi käyttää => maahantuojat asentelevat ostajan vaatimuksesta niitä 200w sätelylämmittimiä mihin jotenkuten saavat mahtumaan ("säteilylämmitin" nimi tulee siitä, että se säteilee suurimman osan lämmöstä ihan muualle kuin moottoriin!).
Muutama autovalmistaja on jopa kíeltänyt noiden käytön, ja useimmat eivät suosittele, koska moottori ton suunniteltu käynnistymään tasalämpöisinä, ei toinen kylki lämpimänä ja toinen kylmänä.
- Anonyymi
Saunat ja lohkolämmitys kielletään ensi talvena, sähkö bussit ovat muuten pulassa!
- Anonyymi
Tyhjäkäynnillä lämmittäminen on tyhmäkäyntiä. Ilman rasitusta nykymoottori ei lämpene. Esilämmitys kannattaa aina.
- Anonyymi
Mihin se se sun nykymoottorissasi palavan polttoaineen lämpöenergia tyhjäkäynnillä sitten menee? Fysiikan lakeja uhmaten johonkin avaruuuden mustaan aukkoon??
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mihin se se sun nykymoottorissasi palavan polttoaineen lämpöenergia tyhjäkäynnillä sitten menee? Fysiikan lakeja uhmaten johonkin avaruuuden mustaan aukkoon??
putkesta pihalle se lämpö menee
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
putkesta pihalle se lämpö menee
Meneekö se lähes kaikki lämpö myös esim. öljykattiloista, takoista ja puukiukaistakin savupiipusta pihalle?
- Anonyymi
Varmasti kannattaa jo ympäristönsuojelu syistä. Tanan idiootit.
- Anonyymi
Jos auton moottori kuluttaa heti kylmästartin jälkeen tyhjäkäynnillä bensaa 2l/h, niin KAHDESSA MINUUTISSA siitä tulee lämpöä moottoriin 600Wh ja se maksaa 12-15 centtiä.
500w lohkolämmittimellä 2 tunnin lämmityksen jälkeen moottorissa on lämpöenergiaa suunnilleen samat 500-600Wh, koska lämpöä menee koko tuon 2 tunnin ajan myös harakoille (johtuu/säteilee pois moottorista).
Lisäksi jos 1 miljoonaa Suomen polttisautoa olisi keskimäärin 500w lämmityksessä huippukulutuspiikin aikaan pakkasaamuna, ne kuluttaisivat yhteensä sähkötehoa 500MW => sähkön hinta pomppaa taivaisiin ja joudutaan katkomaan sähköjä. Eli ihmiset kärsivät tuosta peltilehmien ja pihan harakoiden turhasta lämmityksestä! - Anonyymi
Ei kannata, onneksi lämmin autohallipaikka maksaa alle 20€/kk.
- Anonyymi
Saattaapi tulla muhkea korotus tuohonkin, jos lämmitys sisältýy vuokraan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saattaapi tulla muhkea korotus tuohonkin, jos lämmitys sisältýy vuokraan.
Asuntojen hukkalämmöllä varmaankin ja maan alla ei paljon tarvitsekaan lämmittää kun pysyy 17-18 astetta.
- Anonyymi
Eiköhän tuollaiseen nimelliseen hintaan tule pian kunnon korjaus todellisten kulujen mukaiseksi. Esimerkiksi minä maksan Helsingissä kerrostalon pihalla tolppapaikasta reilusti yli 20 € kuussa, enkä saa lämmityssähköä siihen hintaan kuin 2 h kerrallaan. Todennäköisesti tuo hintani tulee vielä nousemaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eiköhän tuollaiseen nimelliseen hintaan tule pian kunnon korjaus todellisten kulujen mukaiseksi. Esimerkiksi minä maksan Helsingissä kerrostalon pihalla tolppapaikasta reilusti yli 20 € kuussa, enkä saa lämmityssähköä siihen hintaan kuin 2 h kerrallaan. Todennäköisesti tuo hintani tulee vielä nousemaan.
Ei autohallista paljon kuluja tule, tyhjää tilaa talon alla, ei aurauskuluja, hiekoittamista jne kuten parkkipaikalla, ei lämmitystolppia ja lämmityskin hukkalämmöllä. Lulisi olevan joka talossa, jää maa-alueet arvokkaampaan käyttöön ja tiepuolet tilapäiseen käyttöön. Jos latauspaikat joskus rakentavat niin toivottavasti niistäkin kulut pelkästään käyttäjille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei autohallista paljon kuluja tule, tyhjää tilaa talon alla, ei aurauskuluja, hiekoittamista jne kuten parkkipaikalla, ei lämmitystolppia ja lämmityskin hukkalämmöllä. Lulisi olevan joka talossa, jää maa-alueet arvokkaampaan käyttöön ja tiepuolet tilapäiseen käyttöön. Jos latauspaikat joskus rakentavat niin toivottavasti niistäkin kulut pelkästään käyttäjille.
Ei niitä lämpimiä autohallipaikkoja kuitenkaan ilmaiseksi jaeta, lämmin hallipaikka kerrostalossa on helposti 20-30 k€. Jos laskee menetetyn vaihtoehtoistuoton tuolle pääomalle niin lämmin autohalli on todella kallis auton "lämmitysmuoto". Mukava se toki on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei niitä lämpimiä autohallipaikkoja kuitenkaan ilmaiseksi jaeta, lämmin hallipaikka kerrostalossa on helposti 20-30 k€. Jos laskee menetetyn vaihtoehtoistuoton tuolle pääomalle niin lämmin autohalli on todella kallis auton "lämmitysmuoto". Mukava se toki on.
Mitä siinä menettää, ei kukaan maan alla asuisi, kellarit, pesutilat jne mahtuu silti. Omistusasunnoissa tietysti maksaa kerralla, vuokra-asunnoissa kk-vuokraa. Paras houkutin asunnon myyntiin tai vuokraukseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei autohallista paljon kuluja tule, tyhjää tilaa talon alla, ei aurauskuluja, hiekoittamista jne kuten parkkipaikalla, ei lämmitystolppia ja lämmityskin hukkalämmöllä. Lulisi olevan joka talossa, jää maa-alueet arvokkaampaan käyttöön ja tiepuolet tilapäiseen käyttöön. Jos latauspaikat joskus rakentavat niin toivottavasti niistäkin kulut pelkästään käyttäjille.
Mutta sen autohallin rakentaminen maksaa ja paljon, muutenhan sen tilalla olisi vaan hiekkapohja talon ensimmäiselle kerrokselle. Yleensä nuo autopaikat myydään sitten halukkaille täydellä hinnalla ja sopivalla katteella. Sen jälkeen riittää että saadaan kerättyä hallitilan ylläpitokulut.
- Anonyymi
Ensinnäkin tuo 50c/kWh viittaa pörssisähköön. Jos näin niin silloin asia riippuu siitä mihin aikaa lämmittää. Ennen seitsemää aamulla sähkö on suhteellisen edullista ja moottori ja sisätilan lämppärin käyttö on järkevää.
Kalleinta sähkö yleensä on 9-12 välillä jonka jälkeen hinta vähän laskee
Selvittäkäähän vähän näitä asioita ennen kuin alatte kinaamaan.- Anonyymi
Jotkut nostaneet ihan yleissähkön noin kalliiksi, alvin lasku varmaankin hillitsee ja luulisi sähköä riittävän jos OL3 pysyy toiminnassa.Jos sähköyhtiö joutuu ostamaan itse sähkön muilta niin paljon kalliimpaa.
- Anonyymi
Kyllä se kulutus lähtee pakkasaamuina nousemaan jo klo 6. Eli autojen lämmitys klo 6-10 vaarantaa koko sähköjärjestelmän ensi talvena!
- Anonyymi
Yksi kylmäkäynnistus kuluttaa moottoria saman verran kuin 500 kilometrin ajo.
- Anonyymi
Jos talvella käynnistää auton 150 kertaa pakkasella, niin se vastaa 75000km ajoa...
- Anonyymi
Tuskin nykyöljyillä kovinkaan luotettavia tuollaiset laskutavat. Suomessa pitäisi moottoreiden kestää paljon vähemmän aikaa, toisaalta ei moottori tykkää myöskään liian kuumasta lämpimissä maissa. Ennen isommissa moottoreissa ei jäähdytys toiminut riittävästi, nykyään tuskin ongelmaa ellei ole vuotanut tai tuuletin rikki.
- Anonyymi
Noin sitä on väitetty ainakin viimeiset 30 vuotta. Ehkä joskus on perustunut johonkin, mutta en usko tuohon ainakaan enää nykyaikana. Joskus laskin että jos tuo pitäisi paikkaansa niin omalla kakkosautolla olisi ajettu pitkälti toista miljoonaa km... Moottori on kuitenkin edelleen täysin kunnossa.
- Anonyymi
Kannattaa, mulla on webasto
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273623- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362304Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381539
- 141342
- 1271302
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2661285Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275