Ujous tulkitaan usein väärin.

Suurin osa ihmisistä tietää omasta kokemuksestaan, mitä on ujous, mutta henkilö, joka on koko ikänsä ollut aloitteellinen, itsevarma, jopa turski, ei voi käsittää, mitä ujous on. Siksi hän tulkitsee parinvalinnankin tutustumisessa ujouden helposti väärin.

Tässäkin pätee sääntö. että mitä ei itse ole kokenut, sitä ei voi ymmärtää.

Ujosta ihmisestä syntyy kuva ylimielisestä, sosiaalisen kanssakäynnin häiriytymisestä, keskustelukyvyttömästä, vaikka ujo todellisuudessa tarvitseekin vain enemmän aikaa rentoutuakseen.

Kyllä, ujo on vaikea käsiteltävä. Saattaa tuntua, kuin hän olisi ohutta särkyvää lasia, mutta ei ole helppo sellainenkaan, joka tietää kaapin paikan jo tavattaessa.

Jos on kuullut ujosta henkilöstä turskin henkilön arvion, on saanut hänestä aivan eri kuvan kuin itse tavatessaan. Suorastaan hämmentyy: eihän hänen tällainen pitänyt olla. 🌹👀

29

121

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No mä ole sekä että, ujo mutta myös saan kerättyä rohkeuteni tarvittaessa ollakseni aloitteellinen. On ihmisiä joiden seurassa olen ujo ja hiljaa, on ihmisiä joita en ujostele yhtään.

• Anonyymi

Joko on ujo tai ei ole, ei voi olla tilanteen mukaan. Vai ujot ymmärtää tämän.

• Anonyymi kirjoitti:

Joko on ujo tai ei ole, ei voi olla tilanteen mukaan. Vai ujot ymmärtää tämän.

Kyllä voi olla, minä ymmärrän tämän.

• PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

Kyllä voi olla, minä ymmärrän tämän.

"Terveiset Tong:lle , miau :)"

Mjausaa, kerrottu kiitos. 😊

• Sanoisin, että ujouden takia jää monta hyvää parisuhdetta syntymättä.

• Anonyymi

Näin on, ja niitä ujoja pikku aarteita löytyy sieltä toisesta rivistä parhaiten jos älyää katsoa riikinkukkorivistön taakse. Nuorempana olin hyvinkin ujo ja kärsin siitä aika kovasti, siinä joutui tavallaan kätkemään ja piilottelemaan itseään koko ajan kuoren alle, sitä todellista itseään ei osannut eikä uskaltanut tuoda esiin. En mikään keskipiste halua olla vieläkään mutta oman itseni esiin tuominen niin vikoineen kuin hyvine puolineen onnistuu. Hyvinkin avoin nykyisin, suorakin toisinaan. Se on myöskin aina yllättänyt miten huonosti useimmat tulkitsevat toisia ihmisiä ja heidän kykyjään vaikka heillä olisi käsissään paljonkin faktoja tästä tyypistä.

• En kyllä allekirjoita väittämääsi.

En sano olevani siinä mielessä kuvaamasi turski tapaus, mutta kohtalaisen itsevarma ja aloitteellinen. Ja minulla on ollut yksi pidempi parisuhde hyvinkin ujon ihmisen kanssa. Ainoa mitä se vaati, oli vain olla huomaavainen ja hyväksyvä, kärsivällinen ja avoin. Lyhyesti sanottuna siis ymmärtää toista ja toisen ujoutta, vaikkei itselläni sellaisesta ole henkilökohtaista kokemusta.

• Useampikin on kirjoittanut, miten ujous eri tilanteissa vaikuttaa tyystin eri tavalla. Minullekin tämä on tuttua. Nuorena oli niin ujo. etten rohjennut edes hakea virkatodistusta kirkkoherranvirastosta.

Mutta kun matematiikanopettaja päästeli puppua, ja KOKO luokka asettui hänen puolelleen, ujous karisi täysin, koska hän oli väärässä, ja rohkenin sen sanoa, vaikka luokkalaiset pilkkasivat minua ja sanoivat, että älykkyys on noussut tukkaan. Kun matematiikanope sitten tuli pyytämään anteeksi, olin luokan silmissä sankari. Tapahtui useamminkin.

Toinen, missä ujous karisee, on kun havaitsen, että jotakin pilkataan tai poljetaan. Olen useinkin saanut kuulla, että olen huumoristajuton tosikko. Samoin astun esiin ja sanon suoraan, jos näen huumorin varjolla tarkoituksellista eläinrääkkäystä.

Mutta kuitenkin olen edelleen pohjimmiltani ujo, ja vaatii erityistä ponnistusta sanoa suoraan. Sitten kuitenkin kaivelen vanhoja typeryyksiä ja tekoja, joita tein lapsena, niin kuin muutkin lapset eivät olisi tehneet.

Voisi sanoa, että ujous karisee, kun puolustan jotakin ehdottomasti puolustettavaa, henkilöä tai luonnontieteellistä totuutta, mutta sitten ujous taas voittaa. Aika raastavaa heittelyä.

x x x x

Karmeinta, mitä olen nähnyt ujouteen liittyvää, oli kun muuan 'huumorimies' piikitteli 16-vuotiasta erittäin ujoa tyttöä juuri ujoudesta, Tyttö oli juuri tullut kaupunkiin. Mies oli itse kotoisin maakunnasta, jossa toisen piikittely oli 'huumorin' ainoa laji. Turvallisuussyistä jätän maakunnan nimen mainitsematta. 🌹👀

• Jäi vielä sanomatta, että ujous osittain väheni elämän varrella, mutta nyt vanhana se on taas noussut huippuunsa. Varmaan monella muullakin. Arvelen sen johtuvan etenevästä aivojen rappeutumisesta. 🌹👀

• Anonyymi
        kynä..mi kirjoitti:

Jäi vielä sanomatta, että ujous osittain väheni elämän varrella, mutta nyt vanhana se on taas noussut huippuunsa. Varmaan monella muullakin. Arvelen sen johtuvan etenevästä aivojen rappeutumisesta. 🌹👀

OLin nuorena äärimmäisen ujo. Ajan mittaan se helpotti, kunnes nyt vanhempana tuntuu kuin olisin palannut entiseen, minusta on tullut arka ja ujokin. Outoa.

• Anonyymi kirjoitti:

OLin nuorena äärimmäisen ujo. Ajan mittaan se helpotti, kunnes nyt vanhempana tuntuu kuin olisin palannut entiseen, minusta on tullut arka ja ujokin. Outoa.

Tuttu juttu. Ei kiva, mutta näin se usein on. 🌹👀

• Anonyymi

Äitini haukkui minua ujoksi koko lapsuuden ja nuoruuden, koska en halunnut olla samassa kahvipöydässä kuuntelemassa kylän juoruämmien juttuja.

• On äitejä, jotka vain haukkuvat. Veikkaan, että palkituistakin äideistä osa on tällaisia. Tuli tässä mieleen muuan laulu:

:,: Älä äiti aina moiti, tilulilu lei. :,:
        :,: Kehu edes kerran, huh, hah, hei. :,: 🌹👀

• Anonyymi

vaikea tulla toimeen ujon ihmisen kanssa kun välttelee kaikkia tilaisuuksia missä pitää keskustella ihmisten kanssa. jopa postimiestäkin pelkää, keksii ihmeellisiä selityksiä, ettei tarttis tavata ketään. jonkun täytyy pelastaa hänet aina tilanteesta kun ei saa sanaa suustaan jos joutuu keskustelemaan jonkun vieraan kanssa. tuttavapiirissä tällainen henkilö. ujostelee tuttujakin henkilöitä ja änkyttää ja sössöttää ja sotkeutuu sanoissaan.

• Totta, vaikea tulla toimeen. Olin hiljattain tällaisen henkilön kanssa tekemisissä. Veikkaan kuitenkin, että se oli ikäujoutta ja ohimenevää. Olen nähnyt, että monikin, jota on vaivannut ankara ikäujous, on käyttäytynyt ihan rennosti sen jälkeen, kun ujostelukausi on mennyt ohi. 🌹👀

• Anonyymi

Mä en enää vaan jaksa ymmärtää omituisuuksia. Jollei ole rohkea ja sosiaalisesti taitava niin en vaan jaksa. Itse en ole pätkääkään ujo ja siksi ihan parhaimmillani sosiaalisissa tilanteissa. T. Nainen

• Ujous ei ole omituisuus, vaan hyvin yleinen kausittainen ja tai koko elämän kestävä ominaisuus. 🌹👀

• kynä..mi kirjoitti:

Ujous ei ole omituisuus, vaan hyvin yleinen kausittainen ja tai koko elämän kestävä ominaisuus. 🌹👀

Muuten, ollessani koulussa oli vielä voimassa keisari Aleksanteri II:n antama asetus Koulujärjestys. Siinä määrättiin, että oppilaalla oli oltava kussakin aineessa oma OMITUINEN vihkonsa. Noudatin asetusta tunnollisesti. 🌹👀

• Anonyymi

Kyllä varmasti erilaisia tulkintoja löytää.
      Ja onko kyse ujoudesta, estyneisyydestä tai muusta. Esim nuorena voi olla jotain noista. Helpottaisi jos tietäisi, että toisetkin voivat painiskella samojen asioiden parissa eikä se maailmaa kaada, jos nyt sattuisi vähän mokaan. Omalle kohdalle on sattunut, että ennen muinoin nuoret eivät saaneet olla suunapäänä. Sitten aikuisena pitäisi olla niitä mielipiteitä. No sitten kun niitä sanoo, tulee fiilis, ettei niitä sulatetakaan.

Mikä on ujoutta ja mikä epävarmuutta.
      En niin ujo ole, mutta esiintyminen ei aina ole mieluisaa. Mutta olen myös yllättynyt että sitäkin voi olla.

Mutta jostain syystä voi yllättäen tulla ujoksi. Mietin silloin oliko se omaa vai toisen ujoutta, johon ehkä sai tutustua. Tunne oli kyllä hassu ja sitä kautta pystyi ymmärtämään sitä ujoutta. Vieläkin pureskelen sitä, mitä se kertoo ihmisestä. Jos se on puhdasta tarkoituksetonta, se ei kyllä aiheuta ongelmia. Päinvastoin kuin se että tarkoituksellisesti välttelee joitain tilanteita ehkä itsesuojelutarkoiruksessa tai muusta syystä.

• Minäkin, ujo mies, hakeuduin sellaiselle alalle, jossa ujous on myrkkyä, papiksi, vieläpä niin, että toimenkuvaani kuului erityisen usein esiintyminen. Ei se ollut helppoa, mutta arvelin, että ihmisiä voi vapauttaa turhista peloista juuri pappina, joka on itse kokenut, mitä turhat pelot ovat.

Eniten tuntui ujostuttavan ja pelottavan rippikouluikäisiä ja vanhuksia. Kun kerran oli suuressa seurakunnassa mahdollisuus valita, sain aina nämä tehtävät. 🌹👀

• Anonyymi

Ujous merkitsee monelle sosiaalisessa tilanteessa syntyvää kiusaantumista ja epämukavuutta. Myös nolostuminen ja häpeä ovat aikuisella usein ujouteen liittyviä tunteita. Ujous ilmenee arkuutena uusien ihmisten edessä tai yllättävissä sosiaalisissa tilanteissa. Kyse on ensireaktiosta uusien ihmisten seurassa.

Useat ihmiset sekoittavat ujouden muihin piirteisiin kuten sosiaalisen itseluottamuksen puutteeksi ja se tulee kasvatuksesta. Itse katson, että ujous on yhtä normaalia kuin ei-ujous, sen pitää antaa olla. Itseäni vaivaa esimerkiksi vanhemmat, jotka "ohjaavat" eli pakottavat ujostelevaa lastaan heti leikkimään vieraassa isossa lapsiryhmässä vaikka väkisin.

• Pappina lienen kokenut kaikkein eniten kiusaantumista ristiäiskahvilla, jossa väki ei puhunut, ei pukahtanut, vaan kuten heidän kotipitäjässään oli tapana, odottivat että pappi puhuu ja muut kuuntelevat.

Yritin herätellä leppoisaa jutustelua. Turhaan. Kukaan ei sanonut mitään. 🌹👀

• Anonyymi

Yritin vastailla, jokin meni pieleen monta kertaa. Tuleekohan tämä nyt.

• Erään palstalaisen vastaus tuli monen kerran yrittämisen jälkeen, mutta minä en puolestani saanut siihen vastattua. S24 on kaaoksessa. 🌹👀

• Näyttää, kuin muut viestit menisivät läpi, mutta vastaukset ei mene. Poropeukalot on pahoin sotkeneet ohjelman. 🌹👀

• Anonyymi

Olin ujo lähes 40v asti.
      Nykyään olen psykopaati. I really do not care anymore.

• Anonyymi
    • Anonyymi

Tää onkin jännä yhtälö. Työ minä on hyvin sosiaalinen ja on parasta mahdollista asiakaspalvelu henkeä. Minusta saa ihan toisenlaisen kuvan joskus kuullut tuon ylimielisen sanonnan, mut ei sitä en ole vaan ujo piimä.

• Anonyymi

Minussakin on ujoutta, mutta olen myös erityispiirteinen mikä osaltaan vaikuttaa siihen miten tulkitsen ihmisiä ja miten itse toimin eri tilanteissa. Osaan tunnistaa joidenkin ihmisten käyttäytymisestä ujouden, enkä ajattele että hän olisi ylimielinen.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      90
      4413
    2. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      59
      3182
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      113
      2531
    4. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      118
      2368
    5. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

"Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      86
      2127
    6. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      40
      2043
    7. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      1987
    8. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      224
      1743
    9. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1637
    10. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      29
      1618
    Aihe