Minun nuoruus oli ennen 2000 lukua...
Silloin oli moni asia paremmin, kuin nyt.
Bensa oli halpaa, autolla ajeltiin enimmäkseen huviajoa, jota nykyään ei edes pysty, kun polttoaine on sikakallista.
Silloin osattiin tehdä hyvää musiikkia, toisin, kuin nykyään, kun lähes kaikki musiikki on jo keksitty ennen 2000 lukua.
Radiosta tuli hyviä ohjemia, kuten koe-eläinpuisto, Salovaaran Härdelli radio ohjelma.
Sähkö ja ruoka oli halpaa kuin saippua siihen aikaan...
Nykyään kaikki on ihan paskaa, ruoka sikakallista ja sähkö ökykallista bensa myös.
Elämä ennen 2000 lukua oli parempaa
19
409
Vastaukset
- Anonyymi
Itsekin olet nykyään ihan paskaa.
- Anonyymi
En kyllä ole samaa mieltä! Minä olen ollut lapsi ennen 2000 lukua ja vasta 2000luvallakin varhaisteini tyttö. Kyllä mun elämä alkoi vasta 2004. Tämän vuoden maaliskuunlopusta asti vasta on naaman vetänyt totiseksi; Ukrainassa käynnissä oleva sota! Suomalaisista tulee yks osa Naton koneistoa ja se tulee kalliiksi, kalliinmaksi mitä sähköyhtiöiden takuut konsanaan.
Jo nyt suomalaiset ovat ostaneet ja tulevat ostamaan sotatarvikkeita... oikeesti maamme varautuu puolustautumaan.
Eli Venäjän uhka näyttää päivä->päivältä kasvavan sotaväen ja poliitikkojen keskuudessa.
Ei hyvältä näytä, pitää toivoa parasta ja pelätä pahinta.
Scorpions - Wind Of Change (Official Music Video)
https://www.youtube.com/watch?v=n4RjJKxsamQ
trollikka - Anonyymi
Kaikki oli absoluuttisen hyvin...
Itse kyllä muistan tuon ajan vähän eri tavalla. Bensa ei ollut halpaa, sähkö kylläkin oli. Eikä ruokakaan mitään halpaa ollut, paitsi jos viitsi syödä lanttua, perunaa, silakkaa ja sian jauhelihaa.
- Anonyymi
Mä muistan noilta ajoilta lähinnä lama ajan ja siinä ei todellakaan ollut mitään hyvää. Mun elämäni hyvät jutut ovat 2000-luvun puolelta.
No, aloitus kertonee lähinnä vain sinun iästäsi aloittaja. :) Vielä 2000-luvun alussa ostin juustoa, se oli melko lailla vakiovaruste mun jääkaapissa. Nyt ostan harvoin, paitsi joskus fetajuutoa tai samatyyppistä salaattijuustoa, joskus myös juustoraastetta, jos tarvitsen ruuanlaitossa. Nyt juusto on kalliimpaa ja moni muukin elintarviketuote kallistunut enemmän tai vähemmän.
Olihan siinä ajassa ennen 2000-luvun alkupuolta omat hyvät ja huonot puolensa niin kuin nykyäänkin. Hyvää oli vaikka se, ettei tarvinnut roikkua puhelimenluurissa kiinni 24/7, kun oli lankapuhelin. Huonoa oli esim. se, että nettiin täytyi mennä kauheaa meteliä pitävällä modeemilla ja netti oli sidottu puhelimeen, joten tietokoneella ei saanut surffailla kuin ehkä tunnin maksimissaan tai muuten oli iso puhelinlasku eikä puhelimella voinut soitella sen aikana, kun netti oli päällä. Myös joitakin tv-ohjelmia muistelen lämmöllä kuten vaikka Matlock ja Bumtsi bum.
Jos sitten mennään niinkin kaukaisiin aikoihin, jolloin minä ja moni muukaan täällä kommentoivista ei ollut vielä elossa, niin olihan niinäkin aikoina omat hyvät ja huonot puolet. Ja jos puhutaan vaikka menneistä vuosisadoista, niin niistäkin löytyy kaikenlaisia puolia, mutta naisten asema on alkanut paranemaan hiljalleen vasta ensimmäisen maailmansodan jälkeen, joissain maissa vasta lähellä 2000-lukua tai pikku hiljaa vasta nyt. Että naisen elämä ja varsinkin länsimaisen naisen on ollut parempi jostain 1920-luvulta lähtien, mutta etenkin nykyaikana. Ensinnäkin vaatteet ovat keventyneet, on voinut pitää lyhyttä tai pitkää tukkaa oman maun mukaan, on tullut kaikenlaisia muitakin helpotuksia kuten vaikka pääsy opiskelemaan ja työelämään yms.
Joku täällä mainitsi, että ennen oli musiikki parempaa. Monessa mielessä olikin niin (puhun nyt ennen 1990-lukua tehdystä populaarimusiikista, jota kuuntelen eniten, mulla meni teini-ikä ja hieman sen ylikin pääasiassa klassisen parissa), mutta ei aivan kaikki nykymusiikki ole musta huonoa. Tuntuu kuitenkin, että ennen ysäriä tai hos hieman venytetään, niin ennen 2000-luvun alkua musiikki oli monimuotoisempaa ja oli enemmän erityylisiä bändejä ja sooloartisteja.
Nykyään moni asia on tehty kertakäyttöiseksi, musiikkikin. Ja hektisyys, se on yksi tämän ajan huonoista puolista. Mutta hyvää on se, että ihmisillä on ehkä vähän vapaampaa ja naisten asema ainakin vähän parempi kuin joskus muinoin.Kellä on ikävä 90-luvun lamaa?
- Anonyymi
Minulla ainakin on. Se oli hyvää aikaa kun nousukkaat putoilivat ja arki oli taas ihmisen parasta aikaa.
- Anonyymi
Mulla tuli mieleen myös tuo lama-aika, siitä kun vanhemmat ovat keskustelleet paljon. Monelta oli mennyt asunto alta, takauksien tähden. Tapana kun oli ett pankista sai lainaa, jos oli kaksi takaajaa joilla oli jotain omaisuutta. Panttilainausta siis, pankki sai aina omansa, paitsi suuremmilta huijareilta! Heillä oli ihan omat keinonsa vedättää, ja rahaa tuli, kunnes asia paljastui myös pankkiireille.
Ostettiin ja myytiin... eli sama "reiluringi" nosti tontin hintaa keskenäisillä kaupoillaan ja pankki rahoitti niitä kauppoja... kunnes jäi luukäteen. Yleensä kuulemma pukivat jonkun pultsarin viimeisen päälle fiksusti, käyttivät parturissa ym. Pankissa todettiin luottokelpoiseksi, lainaa myönnettiin runsaasti arvokiinteistön rakennusmaaksi.
Ajanoloon muutamat huijarit jäivät kiinni ja lainaehdot kiristettiin tappiinsa... mutt vahinko oli jo käynyt. Tavalliset asuntovelalliset joutuivat vaikeuksiin, kun korot nousivtat lähes 20% ja työttömyyttäkin oli. Silloin pankki alkoi perimään takaajilta rahoja, jotka puolestaan joutuivat myymään omaisuuttaan/asuntonsa halvalla...(jollekin pankin bulvaanille)
Tosi ihana 90-luku, vaikken mä oikeesti muista siitä muuta kuin leikkipuiston karusellin.
trollikka
Kullakin ikäluokalla on nostalginen vaihe. 🌹👀
- Anonyymi
Muistan myös ajan ennen 2000-lukua. Liksa oli paska, kaikki oli kalliimpaa suhteessa tulotasoon.
- Anonyymi
Kyllä kuulkaas se 1880 luku oli parasta aikaa, siellä villissä lännessä ratsastettiin ja lainsuojattomia olivat kaikki.
Sen kun vaan ratsasti preerialla jonkun maahemmon tilalle ja ryösti sen pöperöt.
Kuulkaas ette arvaakaan montako sataa papumuhennosta on nuotiolla kuumennettu ja nautittu kuutamolla, kun nuotiosta kipinät leijailivat ja siinä olla tähtitaivaan alla.
Kyllä se oli sitä todellista elämää se.
Meikäläinenkin ampui ainakin 100 rimpulaa. En enää ihannoi menneitä aikoja, etenkään 1900-lukua aikaisempaa aikaa. Joskus nuorempana mulla oli ehkä vähän romantisoitu kuva menneistä vuosisadoista, johtuu varmaan siitä, kun olen aina tykännyt katsoa erilaisia pukudraamoja ja lukea menneisiin aikoihin sijoittuvia romaaneja (nuorempana tykkäsin esim. Jane Austenin kirjoista). Mutta pukudraamoissa ei useinkaan tuoda esille sitä todellista realismia, esim. sitä, että oli paljon kaikenlaisia tappavia tauteja, osa meikeistä joita ylemmän yhteiskuntaluokan naiset käyttivät olivat hyvin myrkyllisiä ja sisälsivät esim. lyijyä ja elohopeaa, naisten puvut monine alus-ja päällyshameineen ja korsetteineen olivat painavia ja ahdistavia (voi vain kuvitella millaista oli, jos piti olla koko komeus päällä kesähelteellä), naiset saattoivat kuolla synnytyksiin, jopa lääkärien ja erilaisten hoitajien hoitoihin saattoi kuolla, jopa jo ihan kivusta ja järkytyksestä, koska ei ollut mitään nukutuksia ja kivunlievityskin oli lähes olematonta, hygienia ei ehkä ollut ihan niin hyvä kuin nykyään ja kaikenlaisia muitakin vaaroja oli ja ihan syntymän ensihetkistä lähtien.
1900-luvulla ihmisten elämä alkoi vuosikymmen vuosikymmeneltä parantua ja etenkin naisten, lasten, nuorten ja vanhojen ihmisten. Naiset pääsi opiskelemaan ja työelämään, vaatteet keventyivät, meikit muuttuivat vähemmän vaarallisiksi, elinikä pidentyi, lapsikuolleisuus väheni, tuli sosiaalitukia, tuli kansan-ja työeläkkeet, lääketiede parani, syntyi eri populaarimusiikin tyylilajeja, tuli elokuvateollisuus, yhä useammat lapset pääsivät kouluun, luokkayhteiskunta alkoi murtua, tuli kaikenlaisia kodinkoneita helpottamaan arkielämää (esim. jääkaappi, pyykinpesukone, astianpesukone) jne.
Ehkä 1920-luvulta eteenpäin on ihmisen ollut parempi elää. En siis haluaisi elää vaikka 1500,-1600,- tai 1700 -luvulla, mutta jos olisi aikakone, niin mielenkiinnosta voisi käväistä kärpäsenä katossa jollain vuosisadalla, mutta en haluaisi elää siellä. Mutta kai jotkut kuitenkin eli ihan hyvääkin elämää vaikka vanhan testamentinkin aikoina, mutta itse näkisin, että 1900-luvun alusta nykyaikaan on ollut ihmisen enemmän tai vähemmän parempi, vaikka olikin kaksi maailmansotaa, 1930-ja 1990 -lukujen lamat, holokausti, aids-epidemioita 1980-luvulla jne.- Anonyymi
Ei ollut. 80-luku oli tavallaan hieno, mutta myös vittumainen teinille, joka ei oikein löytänyt paikkaansa. Musiikki oli tosin hyvää, vaikka paskaakin paljon joukossa oli.
90-luvulla oli lama eikä sekään ollut helppoa nuorelle aikuiselle. Ei paikkansa löytäminen eikä taloudellisestikaan. Moni asia meni vituiksi ja monesta asiasta joutui kallista hintaa maksamaan ja opiksi ottamaan. Syntyi toki hienoja ystävyyksiä, mitä kantaa tähän päivään asti ja paljon hienoja muistoja. Musiikkikin oli hyvää, ei pelkästään grunge, vaan muukin. Oli myös sanan- ja mielipiteenvapaus eikä ollut mielensäpahoittajia vielä sitä määrää mitä nyt.
2000-luku alkoi ihan hyvin. Alkoi elämä olla taas pikkuhiljaa kuosissa ja pystyi jatkamaan. Musiikki yleisesti huononi. Internet yleistyi ja tuli youtube, mitä saadaan ehkä eniten syyttää nykyajan paskasta musiikkitarjonnasta. Kaikki hyvä uusi hukkuu sen valtavan määrän paskan alle saamatta mahdollisuutta. Internet teki lopulta sen, että määrästä tuli vihdoin tärkeämpää kuin laadusta. Sen näkee kaikkialla, ei pelkästään musiikissa.
Mutta sanoisin silti, että en haluaisi palata aikaan ennen 2000-lukua. Minulla on nyt kaikki paljon paremmin kuin silloin. Nykyaikaa rumentaa vaan woke-hörhöt, intersektionaaliset feministit, Ukrainan sota on hyvin surullista katsoa kun veljet tappaa veljiään, poliitikot ovat tyhmempiä kuin koskaan aikasemmin... Noh, se kaikki on ohimenevää, paitsi poliitikot tulevat tyhmenemään entisestään, niin kuin kaikki muutkin erilaiset ilmiöt ennen näitä. Kaiken kanssa pystyy elämään kunhan ne eivät liikaa puutu minun elämääni. Eli nyt on ihan hyvä, kunhan meillä säilyy sanan- ja mielipiteenvapaus. Se on tärkeintä mitä meillä on. - Anonyymi
Anarkia ja "väärämielisten" kurittaminen on tullut nyt muotiin ja perusasioiden kuten energian kallistamisella halutaan horjuttaa yhteiskuntarauhaa. Kahtiajako on syvää eli kaikki oli paremmin 1990 luvulla.
Tytöt oli kauniita ja pojat hoikkia. Oi niitä nuoruus vuosia.
https://youtu.be/uE-itlGNap4PALSTANVALTAAJA kirjoitti:
Nykyään tytöt on kumia ja pojat pulskia.
Jukra unohtu linkki ja synttäri onnittelut. 🎂🍻
Onnittelut!
https://youtu.be/_GKs9eQZd_I
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 894250
Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?372445Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1042416Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell992165Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian281917- 321915
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91587Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei1881570- 291568
- 761351