Halvin tapa liikkua?

Anonyymi

17

188

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tavallista pyörää ei tartte ladata. Kuskia kylläkin. 😆

      • Anonyymi

        Vertailu 6000 euroa vuodessa. Tuohon hintaan voi ajaa autolla 30 000 kilometriä.
        Sähköpolkupyörän polkijaakin pitää ladata, ei vain akkua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vertailu 6000 euroa vuodessa. Tuohon hintaan voi ajaa autolla 30 000 kilometriä.
        Sähköpolkupyörän polkijaakin pitää ladata, ei vain akkua.

        No en kyllä autoa sähköpyörään vaihtaisi. Talvi on kivempi istua auton kajuutassa, kun survoa pyörällä lumessa ja tuiskeessa.

        Siinä vaiheessa, kun ei enää saa muuta kuin sähköautoja ja sähköpolkupyöriä, alan kulkea muitten kyydeillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vertailu 6000 euroa vuodessa. Tuohon hintaan voi ajaa autolla 30 000 kilometriä.
        Sähköpolkupyörän polkijaakin pitää ladata, ei vain akkua.

        Mut autoa pitää käyttää määräaikais huollossa, vaikka olis ajanut 500km vuodessa, kun huotokirjassa on huoltoa koskea ohje, että huolto kerran vuodessa tai 20 000km, kumpi ehto ennemmin täyttyy eli vähillä ajoilla tulee 300 000km huolto, kun autolla on ajettu vasta 130 000km.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mut autoa pitää käyttää määräaikais huollossa, vaikka olis ajanut 500km vuodessa, kun huotokirjassa on huoltoa koskea ohje, että huolto kerran vuodessa tai 20 000km, kumpi ehto ennemmin täyttyy eli vähillä ajoilla tulee 300 000km huolto, kun autolla on ajettu vasta 130 000km.

        Autossa on myös vero, vakuutusmaksut ja katsastus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mut autoa pitää käyttää määräaikais huollossa, vaikka olis ajanut 500km vuodessa, kun huotokirjassa on huoltoa koskea ohje, että huolto kerran vuodessa tai 20 000km, kumpi ehto ennemmin täyttyy eli vähillä ajoilla tulee 300 000km huolto, kun autolla on ajettu vasta 130 000km.

        Järkeä saa käyttää 10 vuotta ikivanhassa autossa?


      • Anonyymi
        PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Autossa on myös vero, vakuutusmaksut ja katsastus.

        Kyllä on jätin noille 2000 euroa.


    • Anonyymi

      Kaikkihan on aina kiinni siitä, mihin asioita vertaa. Pyöräily on aina halpa vaihtoehto. Mut paljon tärkeämpi seikka pyöräilyyn liittyen on se hyöty, mitä pyöräilijä saa valitsemalla pyörän esim. auton sijaan. Ymmärrän, että kaikilla ei ole edes mahdollisuutta valita joko tai.

      Itse näen sähköpyöräilyn mahdollistavan enemmän asioita kuin normi pyöräily. Sähkö antaa turvaa pyörälenkeille. Uskaltaa tehdä pidempiä lenkkejä, kun tiedostaa, että jos oma kunto pettää tai olosuhteet muuttuvat petollisemmiksi, on aina keino saada avustava apua tukaliin tilanteisiin.

      Hyöty, uskaltaa tehdä pitempiä lenkkejä rohkeammin. Itsellä olisi jäänyt monet lenkit tekemättä vanhalla pyörälläni, kun sitä vertaa nykyiseen uuteen sähköpyörääni, jolla olen jo taivaltanut reilu 14.000 km. Suosittelen ja suosittelen sellaista sähköpyörää, jossa saa sähköavusteisuuden off- asentoon.

      Pyöräily mahdollistaa paljon, minusta on jopa hyvää terapiaa mielelle, pääsee helposti normi ympyröistä pois. Hyötyliikuntaa parhaimmillaan, luonto on lähempänä. Pyöräilemään lähteminen tuntuu helpolta, kun kunto kasvaa ja hyvä mieli lisääntyy sen avulla. Myönteiset asiat ovat aina kotiin päin.

    • Anonyymi

      Huomatkaa myös se, että pitkillä matkoilla tulee ajallinen merkitys esille.
      Jos on 100km matka ja autolla se taittuu reilussa tunnissa, niin polkupyörällä siihen menee 4 tuntia, jos keskinopeus on 25km/h.
      Autolla on 3 tuntia aikaisemmin perillä ja perillä odotava homma on jo tehty, kun pyörällä vasta saapuu perille.
      Pitkillä matkoilla pyörän hyöty ajallisesti on armotta huonompi, mutta lyhyillä matkoilla kaupungissa ero ajallisesti auton ja pyörän välillä on minimaalinen.

      Kyllä se tavallisen pyörän kustannukset on nousseet, kun pyörällä ajettaessa kuluu enemmän energiaa ja ruoan hinta on noussut.
      Jos pyöräilijä menee lounaalle pyöräilyn jälkeen, niin se 100km matka maksaa sitten 9-15 euroa riippuen lounaasta..
      Autoilija ei 100km matkan jälkeen ole edes nälkäinen ja auto on kuluttanut polttoainetta näillä bensan hinnoilla tuon lounaan verran.

      • Anonyymi

        Harva autoilija ajaa 100km päivässä. Harva autoilija ajaa 20.000 km/v, joka olisi reilu 50km/pv. Eli siihen verrattuna autoilu ei ole kovin kannattavaa monillekaan ihmisille. Ymmärrän, ikääntyneet ja huonokuntoiset, joilla fyysinen kunto on jo heikko lähtökohtaisesti. Mut monet alle 60- vuotiaat ihmiset pärjäisivät hyvin ilman autoa. Ymmärrän perheellisiä, joilla on lapsien kuskaamisia harrastuksiin ym. Peruslaiskuutta monella, jota autolla kompensoi.


    • Anonyymi

      Sähköpyörässä on moottori. Saako sillä ajaa rusinakiljuissa? Tai noh, eihän tavallisellakaan pyörällä saisi, mutta ei siitä sakoteta.

      Luulisin, että sähköpyöräilijää kohdellaan saman arvoisesti. Nuorenpana, silloin sekavana aikana tulin huomattavassa jurrissa kapakasta.

      Omasta mielestä kaikki sujui loistavasti, mutta koppalakit hiljentivät kohdallani ja avasivat ikkunan ja huusivat: "Talutat loppumatkan!"

      Talutin minä sen aikaa, kun takavalot näkyivät.

      >simiti<

    • Anonyymi

      Minulla sähköpyörä. Lataan sitä taloyhtiön pistokkeesta ilmaiseksi. Eivät ne ole mitään huomanneet.

    • Anonyymi

      Jos verrataan energiakuluja kilometriä kohden, sähkölentokone oli taloudellisin tapa matkustaa.
      Ainakin viime vuoden hinnoilla. Näin muistaisin.

    • Anonyymi

      Tuossa on minusta olennaista sen lisäksi kuinka kauas tarvitsee matkustaa, että myös mitä kuljettaa:
      Itse ostin kalliin pitkäperäisen sähkökuormapyörän (5500e), jolla voi kuljettaa myös 1-2 lasta / aikuista. Kaikki kauppareissut menee tällä ja pk-seudulla pystyy pyörällä oikomaan huomattavasti vrt autolla ajoon. Esim eestaas autolla kauppaan on 7km, kun pyörällä sama matka on reilu 2km. Sama pätee tarhakuljetuksiin. Ei tuo sähköpyörä mikään ihmeidentekijä ole, mutta kyllä sillä taittaa minusta mukavasti yhdellä istumalla toimet aina kymmeneen kilsaan. Työmatka on 12km suuntaansa ja sadepäivinä teen etätöitä.
      Lomalla on suvikelillä mukava tehdä yli 50km pyöräretkiäkin itseään katkomatta.
      Kääntöpuolena sitten talvi on toki paikkapaikoin aika rapea.

      Kakkos autoon tuli 5000km vuodessa ja luovuin siitä kolme vuotta sitten. Sen pienen rottelon käyttökulut kaikkinensa oli noin 2000e/vuosi. Nyt pyörään tulee noin 4000km/vuosi. Ykkösauton kilsat nousivat noin +1000km.

      Mutta oli tuo sähkis sen verran kallis, että matikka ei oikein toimisi jollei olisi toisesta autosta päässyt eroon. Kolme vuotta tosiaan mennyt ja nyt on auto "kuoletettu".
      Hauska on ja (oston jälkeen) käyttö halpaa!

      • Anonyymi

        Polkupyörän huoltokustannukset kilometriä kohden ovat kalliimmat mitä autolla.


    • Ei ole, sähkö maksaa kuitenkin. Ja sähköpyörän huollot ne vasta maksavatkin, ellet opettele tekemään niitä itse. Perinteisen munamankelin huollot oppii nopeasti tekemään itsekin, sähkömankelin kohdalla moottoriin on turha koskea ilman asianmukaista koulutusta, mutta suunnilleen kaiken muun oppii melko helposti huoltamaan itsekin.

      Jos kokonaiskustannuksia miettii, niin perinteinen yksivaihteinen ketjuhevonen tulee vähintään 10 kertaa halvemmaksi kuin sähkövemputin ylläpitokulujen osalta. Toki kaurapuuroon palaa hiukan aiempaan enemmän fyrkkaa, kun perinteisen viipottimen "moottoriin" ei passaa isommin sähköä annostella.

    • Anonyymi

      Laita ajatus oikeisiin asioihin eli: mikä on halvin tapa kuluttaa energiaa, kun aivothan kuluttavat ylivoimaisesti suurimman määrän ihmisen energiasta, niin ajattelu voi laihduttaakin tosi tehokkaasti..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      180
      10430
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      52
      3575
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      54
      3331
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      64
      2885
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      211
      2255
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      116
      2213
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      2043
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1648
    9. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      22
      1466
    10. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1386
    Aihe