Halvin tapa liikkua?

Anonyymi

17

189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tavallista pyörää ei tartte ladata. Kuskia kylläkin. 😆

      • Anonyymi

        Vertailu 6000 euroa vuodessa. Tuohon hintaan voi ajaa autolla 30 000 kilometriä.
        Sähköpolkupyörän polkijaakin pitää ladata, ei vain akkua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vertailu 6000 euroa vuodessa. Tuohon hintaan voi ajaa autolla 30 000 kilometriä.
        Sähköpolkupyörän polkijaakin pitää ladata, ei vain akkua.

        No en kyllä autoa sähköpyörään vaihtaisi. Talvi on kivempi istua auton kajuutassa, kun survoa pyörällä lumessa ja tuiskeessa.

        Siinä vaiheessa, kun ei enää saa muuta kuin sähköautoja ja sähköpolkupyöriä, alan kulkea muitten kyydeillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vertailu 6000 euroa vuodessa. Tuohon hintaan voi ajaa autolla 30 000 kilometriä.
        Sähköpolkupyörän polkijaakin pitää ladata, ei vain akkua.

        Mut autoa pitää käyttää määräaikais huollossa, vaikka olis ajanut 500km vuodessa, kun huotokirjassa on huoltoa koskea ohje, että huolto kerran vuodessa tai 20 000km, kumpi ehto ennemmin täyttyy eli vähillä ajoilla tulee 300 000km huolto, kun autolla on ajettu vasta 130 000km.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mut autoa pitää käyttää määräaikais huollossa, vaikka olis ajanut 500km vuodessa, kun huotokirjassa on huoltoa koskea ohje, että huolto kerran vuodessa tai 20 000km, kumpi ehto ennemmin täyttyy eli vähillä ajoilla tulee 300 000km huolto, kun autolla on ajettu vasta 130 000km.

        Autossa on myös vero, vakuutusmaksut ja katsastus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mut autoa pitää käyttää määräaikais huollossa, vaikka olis ajanut 500km vuodessa, kun huotokirjassa on huoltoa koskea ohje, että huolto kerran vuodessa tai 20 000km, kumpi ehto ennemmin täyttyy eli vähillä ajoilla tulee 300 000km huolto, kun autolla on ajettu vasta 130 000km.

        Järkeä saa käyttää 10 vuotta ikivanhassa autossa?


      • Anonyymi
        PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Autossa on myös vero, vakuutusmaksut ja katsastus.

        Kyllä on jätin noille 2000 euroa.


    • Anonyymi

      Kaikkihan on aina kiinni siitä, mihin asioita vertaa. Pyöräily on aina halpa vaihtoehto. Mut paljon tärkeämpi seikka pyöräilyyn liittyen on se hyöty, mitä pyöräilijä saa valitsemalla pyörän esim. auton sijaan. Ymmärrän, että kaikilla ei ole edes mahdollisuutta valita joko tai.

      Itse näen sähköpyöräilyn mahdollistavan enemmän asioita kuin normi pyöräily. Sähkö antaa turvaa pyörälenkeille. Uskaltaa tehdä pidempiä lenkkejä, kun tiedostaa, että jos oma kunto pettää tai olosuhteet muuttuvat petollisemmiksi, on aina keino saada avustava apua tukaliin tilanteisiin.

      Hyöty, uskaltaa tehdä pitempiä lenkkejä rohkeammin. Itsellä olisi jäänyt monet lenkit tekemättä vanhalla pyörälläni, kun sitä vertaa nykyiseen uuteen sähköpyörääni, jolla olen jo taivaltanut reilu 14.000 km. Suosittelen ja suosittelen sellaista sähköpyörää, jossa saa sähköavusteisuuden off- asentoon.

      Pyöräily mahdollistaa paljon, minusta on jopa hyvää terapiaa mielelle, pääsee helposti normi ympyröistä pois. Hyötyliikuntaa parhaimmillaan, luonto on lähempänä. Pyöräilemään lähteminen tuntuu helpolta, kun kunto kasvaa ja hyvä mieli lisääntyy sen avulla. Myönteiset asiat ovat aina kotiin päin.

    • Anonyymi

      Huomatkaa myös se, että pitkillä matkoilla tulee ajallinen merkitys esille.
      Jos on 100km matka ja autolla se taittuu reilussa tunnissa, niin polkupyörällä siihen menee 4 tuntia, jos keskinopeus on 25km/h.
      Autolla on 3 tuntia aikaisemmin perillä ja perillä odotava homma on jo tehty, kun pyörällä vasta saapuu perille.
      Pitkillä matkoilla pyörän hyöty ajallisesti on armotta huonompi, mutta lyhyillä matkoilla kaupungissa ero ajallisesti auton ja pyörän välillä on minimaalinen.

      Kyllä se tavallisen pyörän kustannukset on nousseet, kun pyörällä ajettaessa kuluu enemmän energiaa ja ruoan hinta on noussut.
      Jos pyöräilijä menee lounaalle pyöräilyn jälkeen, niin se 100km matka maksaa sitten 9-15 euroa riippuen lounaasta..
      Autoilija ei 100km matkan jälkeen ole edes nälkäinen ja auto on kuluttanut polttoainetta näillä bensan hinnoilla tuon lounaan verran.

      • Anonyymi

        Harva autoilija ajaa 100km päivässä. Harva autoilija ajaa 20.000 km/v, joka olisi reilu 50km/pv. Eli siihen verrattuna autoilu ei ole kovin kannattavaa monillekaan ihmisille. Ymmärrän, ikääntyneet ja huonokuntoiset, joilla fyysinen kunto on jo heikko lähtökohtaisesti. Mut monet alle 60- vuotiaat ihmiset pärjäisivät hyvin ilman autoa. Ymmärrän perheellisiä, joilla on lapsien kuskaamisia harrastuksiin ym. Peruslaiskuutta monella, jota autolla kompensoi.


    • Anonyymi

      Sähköpyörässä on moottori. Saako sillä ajaa rusinakiljuissa? Tai noh, eihän tavallisellakaan pyörällä saisi, mutta ei siitä sakoteta.

      Luulisin, että sähköpyöräilijää kohdellaan saman arvoisesti. Nuorenpana, silloin sekavana aikana tulin huomattavassa jurrissa kapakasta.

      Omasta mielestä kaikki sujui loistavasti, mutta koppalakit hiljentivät kohdallani ja avasivat ikkunan ja huusivat: "Talutat loppumatkan!"

      Talutin minä sen aikaa, kun takavalot näkyivät.

      >simiti<

    • Anonyymi

      Minulla sähköpyörä. Lataan sitä taloyhtiön pistokkeesta ilmaiseksi. Eivät ne ole mitään huomanneet.

    • Anonyymi

      Jos verrataan energiakuluja kilometriä kohden, sähkölentokone oli taloudellisin tapa matkustaa.
      Ainakin viime vuoden hinnoilla. Näin muistaisin.

    • Anonyymi

      Tuossa on minusta olennaista sen lisäksi kuinka kauas tarvitsee matkustaa, että myös mitä kuljettaa:
      Itse ostin kalliin pitkäperäisen sähkökuormapyörän (5500e), jolla voi kuljettaa myös 1-2 lasta / aikuista. Kaikki kauppareissut menee tällä ja pk-seudulla pystyy pyörällä oikomaan huomattavasti vrt autolla ajoon. Esim eestaas autolla kauppaan on 7km, kun pyörällä sama matka on reilu 2km. Sama pätee tarhakuljetuksiin. Ei tuo sähköpyörä mikään ihmeidentekijä ole, mutta kyllä sillä taittaa minusta mukavasti yhdellä istumalla toimet aina kymmeneen kilsaan. Työmatka on 12km suuntaansa ja sadepäivinä teen etätöitä.
      Lomalla on suvikelillä mukava tehdä yli 50km pyöräretkiäkin itseään katkomatta.
      Kääntöpuolena sitten talvi on toki paikkapaikoin aika rapea.

      Kakkos autoon tuli 5000km vuodessa ja luovuin siitä kolme vuotta sitten. Sen pienen rottelon käyttökulut kaikkinensa oli noin 2000e/vuosi. Nyt pyörään tulee noin 4000km/vuosi. Ykkösauton kilsat nousivat noin +1000km.

      Mutta oli tuo sähkis sen verran kallis, että matikka ei oikein toimisi jollei olisi toisesta autosta päässyt eroon. Kolme vuotta tosiaan mennyt ja nyt on auto "kuoletettu".
      Hauska on ja (oston jälkeen) käyttö halpaa!

      • Anonyymi

        Polkupyörän huoltokustannukset kilometriä kohden ovat kalliimmat mitä autolla.


    • Ei ole, sähkö maksaa kuitenkin. Ja sähköpyörän huollot ne vasta maksavatkin, ellet opettele tekemään niitä itse. Perinteisen munamankelin huollot oppii nopeasti tekemään itsekin, sähkömankelin kohdalla moottoriin on turha koskea ilman asianmukaista koulutusta, mutta suunnilleen kaiken muun oppii melko helposti huoltamaan itsekin.

      Jos kokonaiskustannuksia miettii, niin perinteinen yksivaihteinen ketjuhevonen tulee vähintään 10 kertaa halvemmaksi kuin sähkövemputin ylläpitokulujen osalta. Toki kaurapuuroon palaa hiukan aiempaan enemmän fyrkkaa, kun perinteisen viipottimen "moottoriin" ei passaa isommin sähköä annostella.

    • Anonyymi

      Laita ajatus oikeisiin asioihin eli: mikä on halvin tapa kuluttaa energiaa, kun aivothan kuluttavat ylivoimaisesti suurimman määrän ihmisen energiasta, niin ajattelu voi laihduttaakin tosi tehokkaasti..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3025
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      2113
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1699
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      24
      1560
    5. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1301
    6. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1297
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1206
    8. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      28
      1170
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1127
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      62
      1011
    Aihe