vai mihin perustuu pienempi kulutus (nykyään) osassa merkissä vielä manuaalia suurempi, ja lähes yhtä hyvä kiihtyvyys/sitkeys?
onko automaattivaihde viisaampi kuin ihminen
53
55
Vastaukset
- Anonyymi
En tiedä, ajan manuaalilla
Mutta katso tästä autoilun tulevaisuutta
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17557399/sahkoauton-tulevaisuus-on-tama------- - Anonyymi
Automaatti versio samasta autosta manuaalina, niin uudemmissa automaatti kuluttaa vähemmän ja kiihtyy paremmin, ainakin valmistajien arvoissa. Manuaalia voi ajaa kovinkin epätaloudellisesti ja väärillä vaihteilla, mutta automaatit on nykyään kovin fiksuja.
- Anonyymi
Mainitse esimerkkinä merkki/malli jossa on noin, pääsääntöisesti manuaali vie hieman vähemmän. Kun siis verrataan muuten täysin samaa moottoria, oassa autoista automaatin kanssa tulee kevythybridi-versio joka poikkeaa manuaalivaihteisesta ja silloin pienempää kulutusta selittää tuo kevythybridi-tekniikka, ei vaihteisto.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mainitse esimerkkinä merkki/malli jossa on noin, pääsääntöisesti manuaali vie hieman vähemmän. Kun siis verrataan muuten täysin samaa moottoria, oassa autoista automaatin kanssa tulee kevythybridi-versio joka poikkeaa manuaalivaihteisesta ja silloin pienempää kulutusta selittää tuo kevythybridi-tekniikka, ei vaihteisto.
Automaatti vei enemmän joskus 1800 luvulla. Nyt ollaan nykyajassa ja automaatti on jo vuosia ollut taloudellisempi. Silti en huoli naisille tarkoitettua vaihteistoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Automaatti vei enemmän joskus 1800 luvulla. Nyt ollaan nykyajassa ja automaatti on jo vuosia ollut taloudellisempi. Silti en huoli naisille tarkoitettua vaihteistoa.
Valmistajien ilmoittamat kulutukset automaatilla vanhan NEDC-normin aikana olivat pienempiä, koska mittaustapa suosi automaattia. Manuaalivaihteiselle oli määritelty testissä käytettävät vaihteet, jotka eivät välttämättä olleet ne taloudellisimmat mahdolliset. Tuosta on syntynyt se (virheellinen) käsitys että automaatti olisi manuaalia taloudellisempi.
Nyt WLTP-normissa tuo on muuttunut, ja siksi nykyään pääsääntöisesti valmistajan ilmoituksissa manuaali vie aavistuksen vähemmän. Taitava manuaalikuljettaja siis päihittää automaatin, etenkin kun automaattivaihteinen versio yleensä on vielä hieman painavampi. Toisaalta automaatti taas korjaa muuten epätaloudellisesti ajavan kuskin virheitä, eli ajotyylistä riippuen automaatti voi käytännössä viedä vähemmänkin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mainitse esimerkkinä merkki/malli jossa on noin, pääsääntöisesti manuaali vie hieman vähemmän. Kun siis verrataan muuten täysin samaa moottoria, oassa autoista automaatin kanssa tulee kevythybridi-versio joka poikkeaa manuaalivaihteisesta ja silloin pienempää kulutusta selittää tuo kevythybridi-tekniikka, ei vaihteisto.
Mini Cooper S 2015. Volvon mallit. Ei hybridit.
Nyt en puhu mistään hybrideistä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mini Cooper S 2015. Volvon mallit. Ei hybridit.
Nyt en puhu mistään hybrideistä.Volvolla ja Minillä ei taida tämän päivän mallistossa olla manuaaleja? Ja jos kyse vanhemmista autoista niin niissä automaatti on saanut etua vanhan kulutusnormin mittaustavasta.
Eli tällä hetkellä myynnissä olevista automalleista en ainakaan itse ole löytänyt tapauksia joissa automaatti veisi vähemmän kuin vastaava manuaali.
- Anonyymi
Minusta automaatti saa viedä vaikka vähän enemmän, on se sen arvoista. Kyllä se riittää, että sitä keppiä tuli hämmennettyä noin 40 vuotta. Auto ilman automaattivaihteita on este autokaupalle. Aivan kuten jarru- tai ohjaustehostimen puute.
- Anonyymi
Joo. Se hohto käsinveivaamisesta meni jossain miljoonan kilometrin kohdalla. Ei ole ikävä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo. Se hohto käsinveivaamisesta meni jossain miljoonan kilometrin kohdalla. Ei ole ikävä.
Viides automaatti menossa. Yhteenkään DSG vikamaattiin ei vielä ole tarvinnut sortua. Onneksi on päässyt kuitenkin niin paljon testaamaan ja toteamaan ettei ole tarvinnut ostaa. Toyotan hybridin planeettapyörästö automaatti portaattomana on mukavin ja jouhevin laatikko.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo. Se hohto käsinveivaamisesta meni jossain miljoonan kilometrin kohdalla. Ei ole ikävä.
Riippuu tosin vähän automaatistakin. Mieluummin manuaali kuin automaatti joka esim. jurnuttaa isolla vaihteella liian pitkään tai muuten vaihtaessa tulee välillä ihmeellisiä nykäyksiä.
Ja ennen kuin joku ehtii kommentoimaan että automaatillakin voi tarvittaessa vaihtaa itsekin: pitää paikkaansa, mutta vähän koko automaatin idea katoaa siinä jos laatikon toiminta on sellaista että sitä mieluummin käskyttää itse. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viides automaatti menossa. Yhteenkään DSG vikamaattiin ei vielä ole tarvinnut sortua. Onneksi on päässyt kuitenkin niin paljon testaamaan ja toteamaan ettei ole tarvinnut ostaa. Toyotan hybridin planeettapyörästö automaatti portaattomana on mukavin ja jouhevin laatikko.
Hihii, hölmö Tero taas liekeissä ja tubaa pukkaa.....
- Anonyymi
Kiihtyvyys ja sitkeys on moottorista kiinni ei automaatista eikä manuaalista.
- Anonyymi
Kiihtyvyyteen vaikuttaa hyvin oleellisesti vaihteiston ja voimalinjan välitykset kontra moottorin ominaisuudet.
- Anonyymi
Kyllä ihminen näkee ennemmin milloin tulee ylämäki vakionopeus säädin eikä automaatti huomaa sitä kuin vasta nousuvaiheessa jolloin on jo myöhäistä kulutus nousee rajusti kun ylämäkeen alkaa tuutata kaasua ihminen pystyy ottamaan vauhtia alamäkeen ja rullata ylös
- Anonyymi
Ehkä 70-luvun 3-vaihteiset automaatit toimivat noin pienellä koneella. Nykyiset 6-9 vaihteiset vaihtavat niin siististi, ettet huomaakaan vaihteen vaihtumista. Samalla vakkari pitää nopeuden tarkasti säädetyssä. Paljon paremmin, kuin jalkakaasulla.
- Anonyymi
Lisäksi nykyisissä automaattilaatikoissa on oppivaa elektroniikkaa, joka oppii kuljettajan ajotyylin ja sopeutuu siihen. Kaikki kuskit eivät ole teknisesti päteviä ja osaa käyttää moottorin ja käsivaihteiston yhteistyötä optimaalisesti. Suurin osa autoilijoista ei edes tiedä millä kuormituksella oman auton kulutus on optimaalista. Moottorin kierrosluku voi olla liian alhainen tai korkea jolloin kulutus on suurempi, automaatti osaa valita oikean kuormituksen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehkä 70-luvun 3-vaihteiset automaatit toimivat noin pienellä koneella. Nykyiset 6-9 vaihteiset vaihtavat niin siististi, ettet huomaakaan vaihteen vaihtumista. Samalla vakkari pitää nopeuden tarkasti säädetyssä. Paljon paremmin, kuin jalkakaasulla.
Juu vaihtavat kyllä nätisti ja vakkari pitää nopeuden mutta alamäessä jarruttaa ja ylämäessä tuuttaa kaasun pohjaan että nopeus säilyisi ja kulutus mittari menee tappiin ihminen osaa ennakoida vain tutkalla varustettu auto voisi pystyä samaan
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu vaihtavat kyllä nätisti ja vakkari pitää nopeuden mutta alamäessä jarruttaa ja ylämäessä tuuttaa kaasun pohjaan että nopeus säilyisi ja kulutus mittari menee tappiin ihminen osaa ennakoida vain tutkalla varustettu auto voisi pystyä samaan
Tottahan vakkari pitää asetetun nopeuden. Kuski osaa painaa kaasua ennen mäkeä ja ylittää nopeusrajoituksen, niin ei mäessä tarvitse kaasuttaa liikaa kun antaa nopeuden laskea. Jos kuski pitää kaasua säätäen vakionopeuden, kulutus on sama kuin automaatillakin.
- Anonyymi
Automaatit on niille jotka ei pysty keskittymään moneen asiaan samaan aikaan.
- Anonyymi
Minä keskitynkin ajaessani vain ajamiseen, enkä samaan aikaan surfaa netissä tai päivitä naamakirjaa, saati lue hesaria. Se kepin vatkaaminen ei paljoa vaadi. Sen oppii hetkessä vaikka simpanssi.
- Anonyymi
Tyhmä poika luulee olevansa rattimies ja kepin veivaaja, noloa.
Superautotkin on 90% automaatteja.
- Anonyymi
Leluautomaatit eli kaksoiskytkinlaatikot arpovat koko ajan vaihteita ylös ja alas, mikä johtaavmyös kytkimen ja laatikon ennenaikaiseen hajoamiseen.
- Anonyymi
Väärin ja harhaluulo taas Toyotan omapojalla.
- Anonyymi
Kun on vähänkin lastia tai enemmän ihmisiä kyydissä niin valinta käy jatkuvasti
vaihteiden 4---7 välillä ja kyllä siinä kytkin saa kyytiä.
- Anonyymi
Ero polttoaineenkulutuksessa on todella pieni manuaali vs. DSG, toki DSG:n eduksi.
DSG:llä säästää vähän bensaa, mutta manuaalilaatikolla rahaa. Näin sanoi mulle eräs DSG-laatikoiden korjaamisella itsensä elättävä ammattimies.- Anonyymi
Ei se DSG säästä edes polttoainetta, ihan esimerkkinä vaikkapa Skoda Superbin ilmoitetut kulutukset ovat 0,1 - 0,2 l/100 km korkeammat DSG:lle kuin vastaavalle manuaaliversiolle.
- Anonyymi
Ensinnäkin, ei automaattia yleensä valita pienen kulutuseron takia, vaan sen mukavuuden takia. Toiseksi, ei ne DSG laatikot yhtenään hajoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se DSG säästä edes polttoainetta, ihan esimerkkinä vaikkapa Skoda Superbin ilmoitetut kulutukset ovat 0,1 - 0,2 l/100 km korkeammat DSG:lle kuin vastaavalle manuaaliversiolle.
Joskus näinkin päin, mutta käytännössä varmasti DSG säästää ja vaihtaa taloudellisemmin kuin yksikään käsinhämmentävä kuski.
- Anonyymi
DSG ei ole automaattivaihteisto! Se on kaksoiskytkinvaihteisto ja vaihteisto on rakenteeltaan sama kuin manuaali. OIKEA automaattivaihteisto on momenninmuuntimella ja planeettavaihteistolla varustettu vaihdelaatikko.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
DSG ei ole automaattivaihteisto! Se on kaksoiskytkinvaihteisto ja vaihteisto on rakenteeltaan sama kuin manuaali. OIKEA automaattivaihteisto on momenninmuuntimella ja planeettavaihteistolla varustettu vaihdelaatikko.
OIKEA automaattivaihteisto ei ole taloudellinen. Ei jatkoon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
OIKEA automaattivaihteisto ei ole taloudellinen. Ei jatkoon.
On annettujen arvojen ja kulutusten mukaan useimmiten taloudellisempi kuin manuska, niin se maailma muuttuu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
DSG ei ole automaattivaihteisto! Se on kaksoiskytkinvaihteisto ja vaihteisto on rakenteeltaan sama kuin manuaali. OIKEA automaattivaihteisto on momenninmuuntimella ja planeettavaihteistolla varustettu vaihdelaatikko.
Kyllä DSG:stä puhutaan automaattivaihteistona, sillä se vaihtaa automaattisesti ja sitä myydään automaattina. Tekniikka on sitten eriasia ja se ei keskiverto täti ja setää kiinnosta kunhan ei tarvitse keppiä hämmentää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joskus näinkin päin, mutta käytännössä varmasti DSG säästää ja vaihtaa taloudellisemmin kuin yksikään käsinhämmentävä kuski.
Taloudellisesti manuaalilla ajava kuski päihittää DSG:n. Aina. Ero tosin ei ole iso, ja pienen kulutuslisän maksaa mielellään mukavuudesta/helppoudesta.
- Anonyymi
Kulutus nousee vielä kun tulee kilometrejä tauluun koska automaatissa kuluu osia.
Sitten kun vikaantuu riiittävän edullinen auto joka muuten hyvä niin jää koko auto pois liikenteestä sen automaatin takia koska omistaja ei korjauta. Eli hyvä auto jää käytöstä automaattivaihteiston vian takian.
Tätä ei käy manuaalissa.- Anonyymi
Manuaali hajoaa myös ja varsinkin kytkin kuluu ja isoin vika johtuu käyttäjästä.
Automaatit kestää kunhan vaan ymmärtää teettää niihin myös huoltoja, eli öljynvaihtoja.
AIka hauskaa kun noita vikoja keksitään vaikka millaisia, hihii! - Anonyymi
Herkemmin ja useamminhan manuaalivaihteistoon tulee vikoja kuin automaatteihin. Näissä uudemmissa kaksoiskytkin- ja erilaisissa muissa robottivaihteistoissa oli tietty aluksi lastentauteja, mutta nekin alkavat jo olla eilispäivän juttuja. Monihan ei miellä noita edes oikeiksi automaateiksi, koska niissä on kaikki manuallivaihteistojen värkit ja vain itse kepittäminen ja kytkimen polkeminen on automatisoitu.
Valtaosa maailman henkilöautoista autoista on automaattivaihteisia, niin oikeita, ja ollut jo vuosikymmeniä.
- Anonyymi
Viisaampi kuin sinä.
- Anonyymi
Kokeilin kahta automaattia molemmat jyristi koska pitivät liian isoa vaihdetta päällä lienee kulutuksen takia mutta mitä moottori tykkää
- Anonyymi
Eihän nykyautoissa moottorin ääni ei kuulu sisälle. Renkaat saattavat hieman jyristää, mutta se onkin ainoa melu mitä kuuluu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän nykyautoissa moottorin ääni ei kuulu sisälle. Renkaat saattavat hieman jyristää, mutta se onkin ainoa melu mitä kuuluu.
Ei välttämättä ääni, mutta liian matalilla kierroksilla voimakas vedätys aiheuttaa jyrinää/värinää mikä tuntuu selvästi. Oma kokemus tästä vuokra-autona olleesta uudesta Volvo S60:sta, piti 80 km/h nopeudessa jyrkässä ylämäessä liian pitkään kasivaihdetta päällä mikä aiheutti voimakasta jyrinää. Jos käsin pudotti seiskalle niin meni taas kuin sukkasiltaan.
- Anonyymi
Valehtelet, poika.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei välttämättä ääni, mutta liian matalilla kierroksilla voimakas vedätys aiheuttaa jyrinää/värinää mikä tuntuu selvästi. Oma kokemus tästä vuokra-autona olleesta uudesta Volvo S60:sta, piti 80 km/h nopeudessa jyrkässä ylämäessä liian pitkään kasivaihdetta päällä mikä aiheutti voimakasta jyrinää. Jos käsin pudotti seiskalle niin meni taas kuin sukkasiltaan.
Ei ainakaaan minun v.2019 s60 tee tuota.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ainakaaan minun v.2019 s60 tee tuota.
Riippuu varmasti voimalinjastakin, tuo auto oli muistaakseni T4. Sinänsä tuo jyrinä/värinä tuli juuri tietyssä nopeudessa, jos pudotti vauhtia 5 km/h niin laatikko vaihtoi pienemmälle, tai vastaavasti 5-10 km/h lisää niin kierrokset nousi sen verran että jyrinä loppui. Joka tapauksessa häiritsevä ominaisuus tuolla tietyllä nopeudella ja tietyssä tilanteessa (jyrkempi ylämäki).
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu varmasti voimalinjastakin, tuo auto oli muistaakseni T4. Sinänsä tuo jyrinä/värinä tuli juuri tietyssä nopeudessa, jos pudotti vauhtia 5 km/h niin laatikko vaihtoi pienemmälle, tai vastaavasti 5-10 km/h lisää niin kierrokset nousi sen verran että jyrinä loppui. Joka tapauksessa häiritsevä ominaisuus tuolla tietyllä nopeudella ja tietyssä tilanteessa (jyrkempi ylämäki).
T5 ei ongelmaa, mutta siinä onkin oikea automaattilaatikko, sinun vuokrapelissä saattoi olla kaksoiskytkinvaihteisto?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
T5 ei ongelmaa, mutta siinä onkin oikea automaattilaatikko, sinun vuokrapelissä saattoi olla kaksoiskytkinvaihteisto?
Käsittääkseni perinteinen Aisinin 8-vaihteinen automaatti, ei siis kaksoiskytkinlaatikko. Ainakin ajotuntumaltaan (liikeellelähdöt, vaihtamiset) selvästi perinteisen laatikon tuntuinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käsittääkseni perinteinen Aisinin 8-vaihteinen automaatti, ei siis kaksoiskytkinlaatikko. Ainakin ajotuntumaltaan (liikeellelähdöt, vaihtamiset) selvästi perinteisen laatikon tuntuinen.
Sitten sport ajomoodi päälle ja pysyy kierrokset ylhäällä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitten sport ajomoodi päälle ja pysyy kierrokset ylhäällä.
Tuli kokeiltua sitäkin , ja siinä mentiin sitten taas toiseen ääripäähän, eli laatikko vaihtoi samantien muistaakseni pari pykälää pienemmälle siten että kone kiersi turhankin korkeilla kierroksilla (normaaliajoa ajatellen). Sportin ja normal-moden välimuoto olisi ollut paras...
- Anonyymi
Sanotaan lyhyt vastaus että paremminkin niin että automaatti ei ole niin laiska kuin kuljettaja.
- Anonyymi
Kirjotiin pitkän vastauksen eilen, lyhensin sitten tuohon mutta tuo antaa oikeastaan hieman harhaanjohtavan myös. Nykyajan automaateissa on ainakin 6 vaihdetta, monesti siis enemmänkin ja vielä portaaton cvt (jollaisella ajanut myös paljon), kyllä nämä ohjelmoidaan päästöjä silmällä pitäen hyvin tarkkaan että manuaalivaihdeisella tuskin helpolla ainakaan pääsee parempiin kulutuslukemiin. Kaikissa autoissa tätä vertailua ei voi edes tehdä täysin tasapuolisesti jos edes ollenkaan koska ei välttämättä ole manuaalivaihteistoa tarjolla tai voi olla mutta sitten on muitakin tekijöitä mitkä vaikuttaa asiaan kuten se varustelutaso, tekniikka jnejne.
Mutta ennen, eikä siitä ole kauaankaan kun oli ns kunnon automaatteja eli momentinmuunnin öljynpainetoimisia automaatteja (osasinkohan sanoa oikein).
Todella pehmeä toimisia ja kestäviä yleensä, joita on ollu iät ja ajat kaikkein eniten ajoneuvoissa.
- Anonyymi
Passatti Jyristi samoin T cross automaatilla
- Anonyymi
Kyllä sellainen taloudelliseksi muokattu välitys päästää kierrokset liian alas.
Dieselissäkin putoaa tasaisella kierrokset 1200-1300 vaiheille ja seuraavassa
ylämäessä tuntuu selkeä jyrinä kunnes laatikko tajuaa vaihtaa pienemmälle.
Ilmenee vain joskus maantiellä , mutta eipä se häiritse pahemmin.
Mutta kun on asunut 40 v keskustassa, niin automaatti on selkeästi
autossa ainoa vaihtoehto.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mielessäni vieläkin T
Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän331445Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa
Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k61301Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?
Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.11225- 51222
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p411208Persut petti kannattajansa, totaalisesti !
Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,11205Sinäkö se olit...
Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis01194Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat
Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin11170Hyvää yötä ja kauniita unia!
Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä21150Lepakot ja lepakkopönttö
Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta11136