Onko uudestisyntynyt ihminen hyvä vai paha?
Jos on hyvä, niin miksi jotkut kristityt vaativat uskovia tuntemaan itsensä pahoina?
Mitä väärää on siinä, jos tuntee olevansa hyvä Jumalan ihminen, uusi luomus?
Onko uusi luomus hyvä ihminen?
13
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Minäkin olen ihmetellyt sitä, miksi uskovaisen käsitys omasta itsestään pitäisi olla huono (paha ja syntinen ihminen), vaikka käytös, tavat ja jopa oikeustaju ovat hyvät?
Eikö Raamattukin kerro, että Jumalan uusi ihminen on hyvä ja pyhät eivät tee syntiä?- Anonyymi
Jeesus sanoo, että "hyvä ihminen tuo hyvän runsaudesta esiin hyvää ja paha pahan runsaudesta esiin pahaa". Niin hedelmä paljastaa sen, onko ihminen Jumalalle otollinen vai ei (elää joko vanhurskauden tai synnin palvelijana). (Matt 12:33-37; Room 6:15ss.)
Jos kerran Jeesuskin sanoo joidenkin ihmisten olevan hyviä, niin miksi uskova ei saisi pitää itseään hyvänä ja vanhurskaana, vaan pitäisi tuntea suurta syntisyyttä ja huonoutta, vaikka elämä ja teot todistavat sitä syntikurjuutta vastaan?
Se, että jotkut Jumalan palvelijoista ovat olleet entisessä elämässä varkaita, valehtelijoita, juomareita, anastajia, ryöväreitä, haureellisia, huorintekijöitä, homoseksuaaleja, väkivallan tekijöitä, murhamiehiä, jne., ei tarkoita sitä, että he olisivat sitä edelleen palvellessaan Jumalaa hänen pyhinä ja valittuina lapsinaan.
- Anonyymi
Juuri tuohon avauksen käsitykseen siitä, että "me uskovaiset olemme hyviä ihmisiä ja muut ovat pahoja", perustuu kristittyjen tapa loukata ihmisoikeuksia ja kohdella syrjivästi eriuskoisia ja uskonnottomia.
On vainottu, ryöstetty, vangittu ja jopa tapettu eri tavalla uskovia, vaikka nämä tunnustaisivat uskovansa Raamatun Jumalaan ja Jeesukseen, mutta eivät ole samaa mieltä valtakirkon kanssa joistakin opillisista asioista.
Lahkoissa syrjintä ilmenee eriarvoisena kohteluna, väärämielisinä rangaistuksina ja henkisenä väkivaltana. Tämä ei rajoitu vain Jehovan todistajiin, lestadiolaisiin ja muihin sellaisiin, vaan sitä esiintyy myös ns. vapaissa suunnissa kuten helluntailiikkeessä.
Taustalla vaikuttaa mustavalkoinen ajattelu kahdesta eri ihmistyypistä - hyvä ja paha, oikeassa ja väärässä olevat - ikään kuin joidenkin uskonkohtien totena pitäminen ja oman yhdyskunnan sääntöjen noudattaminen todistaisi "meidän" olevan parempia kuin "teidän".
Henkiseltä väkivallalta ei mikään uskontojen uhreja pelasta, mutta onneksi fyysinen väkivalta on nykyään harvinaista, taloudellinen riistäminen kuitenkin tavanomaista. Helluntaissakin havitellaan vanhusten perintöjä, jolloin rintaperilliset jäävät ilman... - Anonyymi
Valitun ja pyhän Jumalan lapsen identiteetti on uusi ihminen, ei vanha. Silti monet pitävät itseään syntisenä ja saastaisena, vaikka Raamatun mukaan valitut ovat vanhurskaita ja pyhiä, syntisistä erotettuja vanhurskauden ja Jumalan palvelemista varten.
Efesolaiskirje:
4:20 Mutta näin te ette ole oppineet Kristusta tuntemaan,
4:21 jos muutoin olette hänestä kuulleet ja hänessä opetusta saaneet, niinkuin totuus on Jeesuksessa:
4:22 että teidän tulee panna pois vanha ihmisenne, jonka mukaan te ennen vaelsitte ja joka turmelee itsensä petollisia himoja seuraten,
4:23 ja uudistua mielenne hengeltä
4:24 ja pukea päällenne uusi ihminen, joka Jumalan mukaan on luotu totuuden vanhurskauteen ja pyhyyteen. Ei ole olemassa uudestisyntyneitä ihmisiä. On vain ihmisiä, joiden on esim. heikon itsetuntonsa vuoksi sovittava joukkoon.
- Anonyymi
Alhaalta syntynyt ei ole syntynyt ylhäältä. Kaikkea muutahan varas tekee lisäksi?
- Anonyymi
kukaan ei ole "uusi luomus" vielä ei ole maallisessa elämässä, siis raamatullinen "uusi luomus"
"teidän elämänne on kätkettynä Kristuksen kanssa Jumalassa; KUN Kristus ,
meidän elämämme ilmestyy, SILLOIN tekin hänen kanssaan ilmestytte
KIRKKAUDESSA"
Kol: 3: 3-4
monet ovat muuttaneet maailman sivu OMAN elämänsä huonoja tapoja , valintoja kautta maailman, jotkut uskonnon-lahkojen avulla, jotkut tukihenkilöiden avulla, jotkut ihan omin voimin "ottamalla järjen käyttöön",
tällainen ULKONAINEN > "lihallinen" uusi luomus . . . ei ole se mitä raamattu sanoo, vaan: > "silloin tekin hänen kanssaan ilmestytte KIRKKAUDESSA"
"liha ja veri ei voi periä Jumalan valtakuntaa" 1 Kor: 15: 50 - Anonyymi
Syntisyys asuu ihmisessä kuoloon asti, ja saa toimimaan syntisesti. Myös uskovaisen. Ihanteena tietysti olisi elää pyhää ja puhdasta elämää, mutta siihen ei pysty. Siksi on syntien anteeksiantamus ja päivittäinen parannuksen teko. Toinen asia sitten on vanhurskaaksi eli Jumalalle kelpaavaksi julistaminen, jonka Jumala tekee. Se ei poista syntiä ihmisestä, mutta poistaa synnin tuomion, Kristuksen tähden. Ns. hyvää elämää voi elää, ja siihen kannattaakin pyrkiä, mutta se ei tee ihmisestä ansioituneempaa Jumalan silmissä.
- Anonyymi
1.Korinttolaiskirje:
6:9 Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset,
6:10 eivät varkaat, ei ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat eivätkä anastajat saa periä Jumalan valtakuntaa.
6:11 Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
1.Korinttolaiskirje:
6:9 Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset,
6:10 eivät varkaat, ei ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat eivätkä anastajat saa periä Jumalan valtakuntaa.
6:11 Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä."liha ja veri ei voi periä Jumalan valtakuntaa"
1 Kor: 15: 50
- Anonyymi
Ihminen on aina epätäydellinen. Jumala ei tee kenellekään persoonallisuuden siirtoa. Kaikissa ihmisissä on jotain hyvää ja jotain vähemmän hyvää. Uusi luomus tarkoittaa, että Jumala näkee Jeesuksen sovitustyöhön turvaavan uskovan armon silmälasien läpi.
Uskovalta itseltään voi kuitenkin mennä aikaa, ennen kuin hän oppii luottamaan armoon. Silloin on vaikea suhtautua muihinkaan armollisesti. Jos oma epätäydellisyys tekee kipeää, niin vaatimukset on helpompi kohdistaa muihin. Em. lisäksi on myös psyykkisesti sairaita tai hauraita ihmisiä, jotka tulkitsevat uskoaan sairautensa läpi.
Em. vuoksi ei kannata tuijottaa liikaa ympärilleen. On vain pidettävä kiinni siitä minkä itse oikeaksi tietää, ja kuljettava omaan tahtiinsa. "Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu."
... synti, joka minussa ASUU!
Mikä synti Paavalissa, hänen kirjoittaessaan, asuu?
Siis - EI ASUNUT, vaan EDELLEEN ASUU!!
PERISYNTI/SYNNIN JUURI!
Niin kuin asuu kaikissa muissakin uskovissa ihmisissä.
Synti pysyy lihassamme loppuun asti.
Se ei meistä poistu tämän maallisen vaelluksemme aikana.
Voi sanoa, että uskova ihminen on luopunut synnistä, mutta synti ei ole luopunut hänestä.
Kun Paavali tämän tilan itsessään tunnustaa, kuinka ylipäätään kukaan voi kuvitella saavuttavansa täydellisen synnittömyyden tässä ajassa!?
14 Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen.
15 Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen.
16 Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä.
17 Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.
18 Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;
19 sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
20 Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.
21 Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;
22 sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
23 mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
24 Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
25 Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.
( Room. 7)
P. S. Paavali kirjoittaa Roomalaiskirjeen 7.luvussa PREESENSISSÄ - EI IMPERFEKTISSÄ!
Ja ITSESTÄÄN, ei yleisellä tasolla.- Anonyymi
Olemme edelleen vajavaisia ihmisiä, toiset onnistuvat ihmisiä paremmin kuin toiset. On myös luonteen heikkouksia, lapsuuden traumoja jotka vaikuttavat ihmisen käytökseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut
– Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti39341092Särkynyt sydän
Teit sitten selväksi ettet ole kiinnostunut. Kiitos siitä! Nyt on turha enää yrittää mitään, lähestyä tai edes jutella s1199634Täytyy sanoa että on tämä aika mielenkiintoinen tilanne..
Ihan en osaa vielä yhdistellä palasia, toisaalta tarvitseeko edes. Et vaan taida pystyä kokonaan päästämään irti, ja jos316240Jos haluat tietää miksi tykkään sinusta
Niin siksi, koska sinusta huokuu sellaista lempeyttä ja seesteisyyttä ja olet lisäksi komea ilmestys. Jotenkin olet myös225018Paskakaivo Kuhmo
Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi623945Oho! Dannyn, 82, seuralainen Helmi Loukasmäki, 23, paljastavissa kuvissa - Yksi sana kertoo kaiken!
Mediassa on kerrottu, että Danny ja Helmi ovat muuttaneet uuteen kotiin Raumalle. Nyt Loukasmäki on jakanut omalla Insta543859Uskotko yliluonnolliseen?
Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D783498- 403047
Mitä kuuluu?
Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul192498Keilahalli
Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!212338