Riippuvuus jännityksestä

Jopa parin etsiminen jännittää, ja se vasta jännittääkin, koska kyse on koko tulevan elämän suunnasta. Jäänkö minä ikisinkuksi? Löydänkö edes sellaista, jonka kanssa tulee jotenkin toimeen.

Elämä on muutenkin TÄYNNÄ jännitystä. Jokainen pyrkiminen opiskeluun panee mahan kuralle. Jokainen pyrkiminen johonkin työpaikkaan samoin. Jokainen esiintyminen voi luoda kauhuja.

Ihminen kokee niin paljon jännitystä, että on koko tunteestakin täysin riippuvainen. Valitsee jonkun urheilulajin tai urheilijan, jonka puolesta jännittää. Ns. tositeeveessä jännitetään, kuka tippuu. Tietokilpailussa jännitetään, tietääkö osallistuja.

On olemassa jännityselokuvia, jotta saisi oikein jännittää, mutta KAISSA MUISSAKIN elokuvissa jännitetään, miten nyt käy. Teeveeohjelmissa, omissa peleissä ja kilpailuissa vain JÄNNITETÄÄN.

Ihmisten enemmistö HALUAA jännitystä. Viihde on jännitystä ja kilpailua.

Mutta sitten on pienempi ryhmä, jotka emme halua kilpailla emmekä jännittää. Tämä maailma ei ole meitä varten. 🌹👀

38

68

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Miehiä jännittää joten miesten pitää juoda viinaa jotta uskaltavat naisia tavata baareissa. Aloitteen tekeminen naisille on jännittävää eikä monet uskalla selvinpäin puhua naisille.

      T: viinamies

      • Olen pitänyt lukuisia rippileirejä ja jutellut myös tyttöjen kanssa. Jännittävät ihan kauheasti, että mitenhän seurustelu onnistuu. Niin jännittävät pojatkin.

        Voi olla, että jännitystä poistavia nesteitä jotkut ovat käyttäneet, mutta ainakaan minun tietooni ei ole tullut. 🌹👀


    • Anonyymi

      Enpä olekaan vielä törmännyt ihmiseen, joka olisi jäänyt koukkuun töiden hakemiseen tai opiskeluiden pääsykokeisiin. Ei taida kuitenkaan olla ihan kauhean tavallinen riippuvuus.

    • Anonyymi

      Ei ole jännittäminen riippuvuus, vaan tunne, joka ilmenee tietyissä tilanteissa, missä kullakin. Jos jännittäminen on kroonista, se rasittaa elimistöä, ja haittaa muutenkin elämää, tarvitaan hoitoa.

      - Sheena

      • Ja hoidoksi suositellaan psykologistien yleislääkettä, aivojen kuppaamista eli psykoterapiaa. Vastaavaa lääkehoitoa nimitetään placeboksi. 🌹👀


      • Anonyymi
        kynä..mi kirjoitti:

        Ja hoidoksi suositellaan psykologistien yleislääkettä, aivojen kuppaamista eli psykoterapiaa. Vastaavaa lääkehoitoa nimitetään placeboksi. 🌹👀

        “If you think you are too old to rock ’n roll, then you are.”

        Vastaavasti, kun ajattelet, ettei psykoterapiasta eikä lääkkeistäkään ole mitään hyötyä jännittämisessä, alkoholisimissa eikä muussakaan, siitä ei ole hyötyä. Oma jäykkä ajattelutapa vie ongelmiin.

        - Sheena


      • Anonyymi kirjoitti:

        “If you think you are too old to rock ’n roll, then you are.”

        Vastaavasti, kun ajattelet, ettei psykoterapiasta eikä lääkkeistäkään ole mitään hyötyä jännittämisessä, alkoholisimissa eikä muussakaan, siitä ei ole hyötyä. Oma jäykkä ajattelutapa vie ongelmiin.

        - Sheena

        Jännittämiseen tehoavat lääkkeet ovat kaikki HUUMEITA. Tehoavat erinomaisesti, ja alkoholi on tehokkaimpia, heroiinia tehokkaampi, mutta 10 %:lla kokeilijoista on sellainen geenirakenne, että jää niihin koukkuun.

        Muutkaan lääkkeet eivät ole placeboja, mutta ne alentavat tietoisuutta ja tekevät sameaksi ja toimintakyvyttömäksi. 🌹👀


      • Anonyymi kirjoitti:

        “If you think you are too old to rock ’n roll, then you are.”

        Vastaavasti, kun ajattelet, ettei psykoterapiasta eikä lääkkeistäkään ole mitään hyötyä jännittämisessä, alkoholisimissa eikä muussakaan, siitä ei ole hyötyä. Oma jäykkä ajattelutapa vie ongelmiin.

        - Sheena

        Tiesitkö muuten, että psykoterapian asiakkaista 90 % on naisia ja 10 % miehiä. Voinet löytää tällekin seikalle varman selityksen. 🌹👀


      • Anonyymi kirjoitti:

        “If you think you are too old to rock ’n roll, then you are.”

        Vastaavasti, kun ajattelet, ettei psykoterapiasta eikä lääkkeistäkään ole mitään hyötyä jännittämisessä, alkoholisimissa eikä muussakaan, siitä ei ole hyötyä. Oma jäykkä ajattelutapa vie ongelmiin.

        - Sheena

        On niiku tälläne kansanruno:

        Kolm´ on miehellä pahoa, kolme miehen kuolemata.
        Yks on vuotava venonen,
        Toinen heittiö hevonen,
        Kolmansi äkänen akka.

        Siitä vaikutteita saaneena olen vähän niiku runoillut:

        Nelj´ on miehellä hyvöä, neljä miehen kuolemata.
        Yks on kieli Ranskanmaalla,
        Toinen kieli Latviassa,
        Kolmansi islannin kieli.
        Tärkein on herttanen vaimo. 🌹👀


      • Anonyymi
        kynä..mi kirjoitti:

        Tiesitkö muuten, että psykoterapian asiakkaista 90 % on naisia ja 10 % miehiä. Voinet löytää tällekin seikalle varman selityksen. 🌹👀

        Prosentit eivät pidä paikkaansa. Psykoterapiassa 1/3 on miesasiakkaita, ja miesten määrällinen kasvu on tosiasia.

        Perinteisestihän miehet "lääkitsevät" itseään alkoholilla. Terapiaa vältellään myös siksi. Ei uskalleta kohdata todellisuutta, eikä ainakaan tehdä muutoksia, vaan jatkaa juomista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Prosentit eivät pidä paikkaansa. Psykoterapiassa 1/3 on miesasiakkaita, ja miesten määrällinen kasvu on tosiasia.

        Perinteisestihän miehet "lääkitsevät" itseään alkoholilla. Terapiaa vältellään myös siksi. Ei uskalleta kohdata todellisuutta, eikä ainakaan tehdä muutoksia, vaan jatkaa juomista.

        Näkyy prosentit muuttuneen, kun tiedotusvälineen on ottaneet edistääkseen samanismia ja aivojen kuppausta. 🌹👀


      • Anonyymi
        kynä..mi kirjoitti:

        Tiesitkö muuten, että psykoterapian asiakkaista 90 % on naisia ja 10 % miehiä. Voinet löytää tällekin seikalle varman selityksen. 🌹👀

        Ja vastaavasti miehillä on suhteessa lähes yhtä paljon enemmän erilaisia elmänhallintaan liittyviä ongelmia.


      • Anonyymi
        kynä..mi kirjoitti:

        Näkyy prosentit muuttuneen, kun tiedotusvälineen on ottaneet edistääkseen samanismia ja aivojen kuppausta. 🌹👀

        Olet tyypillinen vanha mies, pelkäät psykoterapiaa ja ylipäänsä terveydenhoitoa.


      • Anonyymi
        kynä..mi kirjoitti:

        Näkyy prosentit muuttuneen, kun tiedotusvälineen on ottaneet edistääkseen samanismia ja aivojen kuppausta. 🌹👀

        Olen pohtinna, mikseivät immeiset jatkanna elämäänsä Ku siit nii iloitsevatten


    • Ai niin, minkä tuossa lausuit rumakielisesti, on kaunokielellä tällei: "Si vous pensez que vous êtes trop vieux pour faire du rock and roll, vous l’êtes."

      Latviaksi se menisi myös nätisti: "Ja jūs domājat, ka esat pārāk vecs, lai rokenrols, jūs esat."

      Mutta islanniks sois kans makee: "Ef þér finnst þú vera of gamall til að rokka og róla, þá ertu það."

      Muuten, viikingitkin puhu islantia, mutta onhan nykyislannissa uusia sanoja. Sit Hansa-liiton alasaksa pilasi kielen muualla pohjolassa, mutta Färsaarilla ja Islannissa se säily. Vaan kuulisitpa islannin soinnittomat äänteet, niin vallan ihastusit. 🌹👀

    • Anonyymi

      Odotuksia odotusten perään eri elämänvaiheissa/tilanteissa ja seurausten etukäteen märehtimistä, eli käytännössä epäonnistumisen pelkoa? En puhuisi riippuvuudesta, jännittäminen tulee siinä kylkiäisinä, jos vain tarpeeksi paljon murehtii mahdollista vituralleen menoa (ja ympäristön tuomiota?) - cu-

      • Kovin psykologistista ja kovin yksinkertaistavaa. Miten tältä pohjalta selittyy, että joku ei harrasta mitään pelejä, ei kiinnostu urheilusta eikä tietokilpailuista, ei tositeeveeohjelmista eikä muustakaan teeveefiktiosta, mutta on kuitenkin kiinnostunut seksistä sekä tieteellisistä että historiallisista ohjelmista.

        Geneettisistä syistä se on taas ilmeistä. Eri henkilöt ovat saaneet sattumoisin eri geenit, jotka noudattavat NORMAALIJAKAUMAA eri yksilöillä, ja toimivat erilailla. 🌹👀


      • Anonyymi
        kynä..mi kirjoitti:

        Kovin psykologistista ja kovin yksinkertaistavaa. Miten tältä pohjalta selittyy, että joku ei harrasta mitään pelejä, ei kiinnostu urheilusta eikä tietokilpailuista, ei tositeeveeohjelmista eikä muustakaan teeveefiktiosta, mutta on kuitenkin kiinnostunut seksistä sekä tieteellisistä että historiallisista ohjelmista.

        Geneettisistä syistä se on taas ilmeistä. Eri henkilöt ovat saaneet sattumoisin eri geenit, jotka noudattavat NORMAALIJAKAUMAA eri yksilöillä, ja toimivat erilailla. 🌹👀

        Ei peleissä ainakaan ole läheskään aina kyse jännityksestä. Läheskään kaikki pelit eivät ole erityisen jännittäviä. Monien pelien koukuttavuus (jos ei jopa valtaosan) perustuun ihmisen omien aivojen palkitsemisjärjestelmän hyväksikäyttöön, ei jännitykseen.


      • Anonyymi
        kynä..mi kirjoitti:

        Kovin psykologistista ja kovin yksinkertaistavaa. Miten tältä pohjalta selittyy, että joku ei harrasta mitään pelejä, ei kiinnostu urheilusta eikä tietokilpailuista, ei tositeeveeohjelmista eikä muustakaan teeveefiktiosta, mutta on kuitenkin kiinnostunut seksistä sekä tieteellisistä että historiallisista ohjelmista.

        Geneettisistä syistä se on taas ilmeistä. Eri henkilöt ovat saaneet sattumoisin eri geenit, jotka noudattavat NORMAALIJAKAUMAA eri yksilöillä, ja toimivat erilailla. 🌹👀

        Miksi muuten oletat ihmisten katsovat tietokilpailuja jännittääkseen osallistujan vastauksia? mä ne itse keksi ketään, joka katselisi niitä tuon takia. Kyllä joku varmaan katsookin, mutta kaikki mun tuntemani tuollaisia katselevat katselevat nähdäkseen miten itselle siinä kävisi.


    • Anonyymi

      Jännittäminen ei ole riippuvuus, vaan tavallinen osa elämää.

    • Anonyymi

      Mitä enemmän juo viinaa ja käy baareissa tutustumassa naisiin niin sitä vähemmän miestä jännittää tehdä alotteita naisille. Viinaa pitää juoda jotta voi alotteita tehdä. Minuakin nuorena jännittu puhua naisille mutta kävin usein baareissa ja juotiin viinaa kaveriporukoissa niin sitten ei enää ollut jännittävää tehdä alotteita naisille.

      T: viinamies

    • Joissakin asioissa mullakin on tuollaista, enimmäkseen tietenkin virtuaalisissa kilpa-autoiluympyröissä, mutta on sitä joskus tullut jälkikäteen naureskeltua hieman esim. joitain perävaunumassoja, siirtolupien selittelyjä konttorilla joihinkin aivan järkyttäviin jo paalattuihin shitboxeihin, ja vaikkapa nyt toissapäivänä "Hondan" leimaa hakiessa itsetehtyjen korjausten jäljiltä 😁

      Itse olen alkoholisti ja varmaan jonkinasteisesti lääkeriippuvainen, mutta en osaa asettua peliriippuvaisen asemaan suoraan. Voisin kuvitella, että juuri se jännityksenhaku olisi koko homman ydin, mutta esim. äitivainaa kuvaili sitä joskus ikäänkuin joksikin suljetuksi kuplaksi, jossa kaikki muut huolet unohtuu, kun rämppää pelikonetta 🙄 Kunnon perisuomalainen esimerkki, sillä mielestäni rahapelaaminen silloin harvoin kun sitä itse harrastan, on mielestäni mielenkiintoisempaa jos samaan aikaan joku toinenkin tuttu pelaa vierellä. Ehkä se mun kilpailuvietti korostuu tuossakin, mene ja tiedä.

      Silloin viime vuosikymmenen loppupuolella kun oli se 22kk ryyppyputki päällä, ja toleranssi sellainen, että noin 20-30 annosta päivässä piti osapuilleen toimintakykyisenä ja torxit pysyi näpeissä. Tuskin montaakaan päivää oli Mersujen ratissa, jolloin liikenteessä promillet olisi olleet jo tai enää täysin nollissa 🙄 Mikä tosta tekee niin oudon, niin kohdallani ei todellakaan ollut kyse mistään jännityksenhakemisesta, mutta olin myöskin täysin turta konkreettisille riskeille ja myös valkoisen Skoda Octavian, Suomen oman Crown Victorian, suhteen. Tuuri kävi monessakin mielessä. Alkoholi teki mut aivan käsittämättömän tyhmäksi ihmiseksi, mutta onneksi ei koskaan kuitenkaan mitenkään tyhmänrohkeaksi kuskiksi. Päinvastoin, kun tiesin riskit niin pyrin ajamaan mahdollisimman oikeaoppisesti, kuten aina ennenkin, ja edelleenkin ajan. Mä olen näyttämiseni hoitanut aikoinaan karting-radoilla, ja hoidan nykyisin ruudun takaa Lancia Delta S4:llä 😄

      • RAIVORAITTIIT vanhempani olivat kumpikin absolutisteja, joten heidän geenistöstään ei voi tietää, mutta ainakin yhdessä heiltä perin sellaisen geenikombinaation, että olen alkoholisti. Sama kombinaatio aiheuttaa myös voimakkaan ahdistuneisuuden, johon alkoholi on hyvääkin parempi lääke, mutta noin 10 % jää siihen koukkuun, eli alkoholistisen geenistön omaavat.

        Kuivillakin ollen vaivaa ahdistuneisuus. Meistä pitkäaikaisesti kuiville pääsee vain 1 - 2 %. Se ei tarkoita, että olisimme millään tavalla verrattavissa normaaleihin. Alkoholismi vaivaa meitä joko kentällä tai kuivilla kuolemaan asti.

        Itselääkitys kuvaa minusta alkoholismia hyvin. 🌹👀


      • kynä..mi kirjoitti:

        RAIVORAITTIIT vanhempani olivat kumpikin absolutisteja, joten heidän geenistöstään ei voi tietää, mutta ainakin yhdessä heiltä perin sellaisen geenikombinaation, että olen alkoholisti. Sama kombinaatio aiheuttaa myös voimakkaan ahdistuneisuuden, johon alkoholi on hyvääkin parempi lääke, mutta noin 10 % jää siihen koukkuun, eli alkoholistisen geenistön omaavat.

        Kuivillakin ollen vaivaa ahdistuneisuus. Meistä pitkäaikaisesti kuiville pääsee vain 1 - 2 %. Se ei tarkoita, että olisimme millään tavalla verrattavissa normaaleihin. Alkoholismi vaivaa meitä joko kentällä tai kuivilla kuolemaan asti.

        Itselääkitys kuvaa minusta alkoholismia hyvin. 🌹👀

        Tuo kuulostaa kovin tutulta, ja omassa suvussa taasen isovanhempani olivat raittiita vaikka isoisä ketjupolttaja olikin. Hänellä oli lapsuudesta varmaan omat traumansa, kun taas hänen isänsä oli kova juomaan, ei pystynyt kunnolla pyörittämään 10-lapsista perhettä, tilaa, eikä tätä tilaa minkä hankki jollain korttipelivoitolla tai vaihtokaupalla, mistä mä tiedän 😅 Mitä olen kuullut, niin mussa on kuulemma paljon samaa kuin isoisäni isässä, mutta omasta mielestäni mä olen kyllä loppujen lopuksi paljon varovaisempi ja harkitsevampi kaikessa, ja kun neljä sukupolvea on tässä kuitenkin vierähtänyt, niin ei se automaattisesti tarkoita että nyt tänä päivänä komea, vähän retku, ison talon omistava mies olisi automaattisesti ytm, tai edes ktm mikä en halua edes ollakaan. 😅
        En mä keksi oikein muuta sanaa kuin karisma, vaikka en koko 1953 kuollutta ihmistä tietenkään ole koskaan edes tavannut, mutta sen olen jo oppinut huomaamaan että itsellä se karisma ei ole kovinkaan hyvä kaikissa asioissa. Vaikka kuinka olisin elementissäni työasioissa ja saisin kiitoksia, tai onnistun joskus peliharrastuksen parissa, niin ei treffeillä päde samat jutut kuin bensalenkkarien kesken kauppoja tehdessä tai espanjalaisten gamertag-kaverieni kanssa jutellessa ja vitsaillessa 😄

        Ahdistuneisuuden mukaan mullakin toi juominen kulki. Ensin nuorempana lähinnä yksinäisyyteen, ulkopuolisuuden tunteeseen eikä ollut vielä as-diagnoosia, te-palvelujen löysän hirren takia, äitini aivosyövän ja omaishoitajuuteni vuoksi jne. ja sama toki lääkkeiden kanssa. Menihän niitäkin, ja luulen että mut teki kaikkein tyhmimmäksi se että join päivittäin, vaikka mulla oli ja on vieläkin bentsoja päivittäisenä lääkityksenä. Se voi olla petollinen kombo itsekontrollin ja varsin tehokkaan krapulantorjunnan kannalta, mutta ei ne omalla kohdalla herätä mitään himoa eikä ole lipsunut juuri koskaan. Lyrica nyt on oma juttunsa, välillä mennyt enemmän ja välillä vähemmän, mutta en ole retkahtanut juomaan ja olen pysynyt reseptien sykleissä kuitenkin kiinni, tai jos en ole, niin vaikkei lääkärin kanssa yhteistä äidinkieltä olekaan niin sanotaanko että on meillä ollut kyllä hyvä yhteisymmärrys 😁 Nytkin tipahti resepti lokakuulle kunnon hajoita ja hallitse tyylillä. Kerroin palstallakin aikeistani lopettaa Lyrican, mutta hyi hitto millainen olo mulla oli viikon päivät kun pudotin sitä aika railakkaasti. Hoitaja tietää mun syklin lipsumisista eikä ole suoraan tuominnut mua, viime viikolla kerroin lopetusaikeistani hänellekin, mutta myöhemmin peruin puheeni, kun potilasturvallisuuslaki eteni ja vetosin myös Alex Albonin umpilisäkkeen tulehdukseen ja pelkooni että se voisi aiheuttaa sellaisen ottaen huomioon somaattisen taustani. Hoitsulle jäi paha mieli, ja muutaman tunnin päästä tuli tekstari Omakannasta, että puolen vuoden Lyricat tipahti ostettavaksi jonkin ajan kuluttua, vaikka joulukuuhun asti teoriassa olisi pitänyt riittää 😁

        Tuo on ihan totta, että alkoholisti mäkin olen lopun ikäni, ja sitä kautta altis addiktioille muutenkin, ja varmaan jo geenien kauttakin. Siksi olenkin vasta aikuisena havahtunut arvostamaan kaiken negatiivisen jankkaamiseni keskellä sitä, että sain tosiaankin kasvaa maaseudulla kaikkein kriittisimmässä iässä, ja purkaa ylimääräistä energiaa kaksipyöräisten ja peltoautojen parissa. Voisi olla vieläkin rankempi tarina kerrottavana hieman eri postinumerolla. 🙄


      • kynä..mi kirjoitti:

        RAIVORAITTIIT vanhempani olivat kumpikin absolutisteja, joten heidän geenistöstään ei voi tietää, mutta ainakin yhdessä heiltä perin sellaisen geenikombinaation, että olen alkoholisti. Sama kombinaatio aiheuttaa myös voimakkaan ahdistuneisuuden, johon alkoholi on hyvääkin parempi lääke, mutta noin 10 % jää siihen koukkuun, eli alkoholistisen geenistön omaavat.

        Kuivillakin ollen vaivaa ahdistuneisuus. Meistä pitkäaikaisesti kuiville pääsee vain 1 - 2 %. Se ei tarkoita, että olisimme millään tavalla verrattavissa normaaleihin. Alkoholismi vaivaa meitä joko kentällä tai kuivilla kuolemaan asti.

        Itselääkitys kuvaa minusta alkoholismia hyvin. 🌹👀

        Tuo kuulostaa kovin tutulta, ja omassa suvussa taasen isovanhempani olivat raittiita vaikka isoisä ketjupolttaja olikin. Hänellä oli lapsuudesta varmaan omat traumansa, kun taas hänen isänsä oli kova juomaan, ei pystynyt kunnolla pyörittämään 10-lapsista perhettä, tilaa, eikä tätä tilaa minkä hankki jollain korttipelivoitolla tai vaihtokaupalla, mistä mä tiedän 😅 Mitä olen kuullut, niin mussa on kuulemma paljon samaa kuin isoisäni isässä, mutta omasta mielestäni mä olen kyllä loppujen lopuksi paljon varovaisempi ja harkitsevampi kaikessa, ja kun neljä sukupolvea on tässä kuitenkin vierähtänyt, niin ei se automaattisesti tarkoita että nyt tänä päivänä komea, vähän retku, ison talon omistava mies olisi automaattisesti ytm, tai edes ktm mikä en halua edes ollakaan. 😅
        En mä keksi oikein muuta sanaa kuin karisma, vaikka en koko 1953 kuollutta ihmistä tietenkään ole koskaan edes tavannut, mutta sen olen jo oppinut huomaamaan että itsellä se karisma ei ole kovinkaan hyvä kaikissa asioissa. Vaikka kuinka olisin elementissäni työasioissa ja saisin kiitoksia, tai onnistun joskus peliharrastuksen parissa, niin ei treffeillä päde samat jutut kuin bensalenkkarien kesken kauppoja tehdessä tai espanjalaisten gamertag-kaverieni kanssa jutellessa ja vitsaillessa 😄

        Ahdistuneisuuden mukaan mullakin toi juominen kulki. Ensin nuorempana lähinnä yksinäisyyteen, ulkopuolisuuden tunteeseen eikä ollut vielä as-diagnoosia, te-palvelujen löysän hirren takia, äitini aivosyövän ja omaishoitajuuteni vuoksi jne. ja sama toki lääkkeiden kanssa. Menihän niitäkin, ja luulen että mut teki kaikkein tyhmimmäksi se että join päivittäin, vaikka mulla oli ja on vieläkin bentsoja päivittäisenä lääkityksenä. Se voi olla petollinen kombo itsekontrollin ja varsin tehokkaan krapulantorjunnan kannalta, mutta ei ne omalla kohdalla herätä mitään himoa eikä ole lipsunut juuri koskaan. Lyrica nyt on oma juttunsa, välillä mennyt enemmän ja välillä vähemmän, mutta en ole retkahtanut juomaan ja olen pysynyt reseptien sykleissä kuitenkin kiinni, tai jos en ole, niin vaikkei lääkärin kanssa yhteistä äidinkieltä olekaan niin sanotaanko että on meillä ollut kyllä hyvä yhteisymmärrys 😁 Nytkin tipahti resepti lokakuulle kunnon hajoita ja hallitse tyylillä. Kerroin palstallakin aikeistani lopettaa Lyrican, mutta hyi hitto millainen olo mulla oli viikon päivät kun pudotin sitä aika railakkaasti. Hoitaja tietää mun syklin lipsumisista eikä ole suoraan tuominnut mua, viime viikolla kerroin lopetusaikeistani hänellekin, mutta myöhemmin peruin puheeni, kun potilasturvallisuuslaki eteni ja vetosin myös Alex Albonin umpilisäkkeen tulehdukseen ja pelkooni että se voisi aiheuttaa sellaisen ottaen huomioon somaattisen taustani. Hoitsulle jäi paha mieli, ja muutaman tunnin päästä tuli tekstari Omakannasta, että puolen vuoden Lyricat tipahti ostettavaksi jonkin ajan kuluttua, vaikka joulukuuhun asti teoriassa olisi pitänyt riittää 😁

        Tuo on ihan totta, että alkoholisti mäkin olen lopun ikäni, ja sitä kautta altis addiktioille muutenkin, ja varmaan jo geenien kauttakin. Siksi olenkin vasta aikuisena havahtunut arvostamaan kaiken negatiivisen jankkaamiseni keskellä sitä, että sain tosiaankin kasvaa maaseudulla kaikkein kriittisimmässä iässä, ja purkaa ylimääräistä energiaa kaksipyöräisten ja peltoautojen parissa. Voisi olla vieläkin rankempi tarina kerrottavana hieman eri postinumerolla. 🙄


    • Anonyymi

      Sinulla se menee aina puurot ja vellit sekaisin. Jännittäminen on tavallinen tunne, joka parhaimmillaan motivoi, kannustaa ja innostaa.

      • Anonyymi

        Mummielestä sekä puuro että velli on suurta herkkua. Ja kaiken herkullisempii noon sekasin herkkumansulahillon kera. Terv. Kyöpeli 👻


    • Kun ihminen joutuu johonkin ilmiöön niin jatkuvasti, että kuin kylpisi siinä, ei oikeasti osaa pitää sitä epätoivottuna. Evoluution logiikka menee niin, että jännitys on evoluutiota edistävä piirre.

      Siten jännityksestä pitämiseen johtavat geenit lisääntyvät eniten ja saavuttavat maksimin hyvin korkealla tasolla. Sanommeko jännityksestä pitämistä riippuvuudeksi vai emme, on puhtaasti KIELELLINEN seikka,

      Että ihmiset suorastaan kaipaavat jännitystä, on varma tosiasia. Siksi sitä tarjotaan KAIKESSA viihteessäkin. 🌹👀

      • Anonyymi

        Varmaan jotain itua puolet, teennäistä selitystä toinen puoli.

        En lukenut koko ketjua mutta siinä edellä hyvin sanottu että jänskättäminen "parhaimmillaan motivoi, kannustaa ja innostaa",

        Olkoon kielellistä tahi ei, mutta ei riippuvuus -termin merkitystä voi venyttää noin; muutenhan voisi sanoa , että ihminen lajina on on riippuvainen sodankäynneistä, uskonnosta, politikoinnista, missikisoista, jäkisotteluista, ravinnosta(!), seksistäkin...
        eli yleensä termin merkitys kytketään kaikenlaisiin pikatyydykkeisiin: pelit, porno, päihteet, yletön bilettäminen,...
        miksei työnarkkarikin ym. mikä tahansa kun paikkaa jotakin asiaa missä on korjattavaa.

        Normaalijakautuman ohella on olemassa myös käsite normaalikäytös... voisikohan siitä olla jollain tapaa riippuvainen ;)


      • Anonyymi

        Kuitenkin lähes puolet ihmiskunnasta ei sen kummemmin jännityksestä piittaa. Jännityksestä tykkäävät ovat vain yksi ryhmä persoonallisuuspiirteitä.


      • Anonyymi

        Väite, että jännitys olisi jotenkin erityisen toivottu juttu enemmistön ihmisistä kohdalla, on naurettava. Mikään tutkimus ei tuote tuota väitettä. Osa ihmisistä pitää jännityksestä todella paljon ja osa inhoaa sitä ja nämä ovat ääripäät. valtaosa on sitten siinä keskellä, jotka eivät erityisemmin jännitystä kaipaa, mutta sietävät sitä rajoitetussa määrin.

        Tämä jakauma on hyvin helposti todennettavissa, kun tutkii erilaista viihdettä ja sen kulutusta ja kuluttajamääriä. Sen takia meillä on niin monta eri genreä elokuvia, sarjoja, kirjoja, pelejä jne. jne. jne. Osa on jännittäviä ja osaa voi kuvata lähinnä vain tylsiksi ja silti kaikelle löytyy kuluttajansa. Osa viihtyy sudokun parissa ja osa taas pelaa jotain kauhupeliä tai räiskintää. Ongelmanratkaisupelit ovat muuten kokonaisuutena se kaikkein suosituin pelimuoto. Tuossakin on sisällä monenlaista, mutta hyvin suuri osa noista ei sisällä yhtään sen enempää jännitystä kuin sunnuntain sanaristikkokaan.


      • Anonyymi

        Jännitystä ei todellakaan ole tarjolla kaikessa viihteessä. Kannattaa tutustua tarkemmin, niin ei puhu ihan puuta heinää.


      • Anonyymi

        Höpöhöpö taas. Jännitys ei liity mitenkään riippuvuuteen.


      • Anonyymi

        Onkos jääkiekossa jännitystä, vai tarjooko näyttelijät tasaisen draaman, kun ammatikseen haalivat yleiöä


    • Anonyymi

      Jännittäminen on TUNNE, eikä omien sanojesi mukaan ihmisillä oikeasti ole tunteita. Ihminenhän on vain kone, joka toimii luonnontieteiden mukaisesti, vailla mitään omaa tahtoa tai tunteita.

      • En ole sanonut, ettei ihmisellä ole tunteita, vaan olen sanonut, että tunteetkin ovat vain mutkikkaan ja hienojakoisen koneen toimintaa. 🌹👀


    • Anonyymi

      ehkä omissa tiloissa oleminen pitkää, pistää jännittämään ihmisten ilmoilla ympäristöön jossa joutuu ottamaan kantaa,

    • En usko, että jännittämisestä sinänsä tulisi riippuvaiseksi. Pikemminkin riippuvaiseksi tulee jännityksen laukeamisen aiheuttamaan hyvän olon tunteeseen. Toisin sanoen riippuvaiseksi tulee onnistumisen kokemuksesta, mikä on vaatinut kovaa yrittämistä ja riskin ottamista.

      Ei olisi uhkapeliriippuvuutta jos pelissä häviäisi aina. Ei myöskään, jos pelissä ei olisi panoksia ollenkaan.

      Onnistumisen kokemuksia voi puolestaan saada ilman fyysisen vahingoittumisen taikka taloudellisen vararikon riskiäkin. Esimerkiksi voidaan ottaa vaikkapa pienoisrautatieharrastus tai mikä tahansa pienoismallien tekemis-/kokoomisharrastus. Anonyymit pienoismalliharrastajat eivät tosin taida missään kokoontua sillä tarkoituksella, että yrittäisivät pysyä erossa pienoismallien kokoamisesta. Tämä voitaneen selittää sillä, että riskinottaminen ei pienoismallia tehdessä ole kummoinen, joten onnistumisen kokemuskaan ei tule kertaheitolla ja täysillä vaan nautinto on pitkäkestoisempaa.

      Ihmiset ovat erilaisia mitä riskinotosta nauttimiseen tulee. Mitä suurempi riski, sitä suurempi nautinto, ainakin joillakin yksilöillä. Aina löytyy kokeilijoita ja heidän kokemuksensa opettavat varovaisempia yksilöitä.

      Riskinottonautinto lienee myös ikään liittyvä ilmiö. Veikkaisin, että nuorempana ollaan valmiimpia ottamaan suurempia riskejä kuin vanhempana. Tämä jo siksi, että yleensä vanhempana on enemmän menetettävää kuin nuorempana. Toisaalta nuoremmat eivät välttämättä edes tiedosta riskejä, josta syystä heidän täytyy ottaa tuntuvampia riskejä saadakseen kunnollisen onnistumisen kokemuksen.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1378
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1251
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1185
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1135
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      15
      1091
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      32
      1034
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1033
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1023
    Aihe