Onkohan jossakin esimerkkejä siitä miten paku olisi maksimi-äänieristetty ja mitä kaikkea ja millä materialeilla se on vaatinut toteutettavaksi puskurista puskuriin.
Tietysti korin muodolle, suuremmalle ilmanvastukselle ja siksi myös suuremmille ilmansuhinoille ei voi mitään tehdä.
Muistaakseni PSA:lla oli valittavissa pakuunsa akustiikkapaketti, ruksattavissa uutta ostettaessa, jossa on ilmeisesti paksummat sivulasit ja tuulilasi (?) muun kevyemmän muutoksen lisäksi.
Pakusta limusiinin hiljainen ?
10
232
Vastaukset
- Anonyymi
maksimi ääni eristyksen saat kun täytät koko auton uretaanilla.
- Anonyymi
NEtti täynnä juttua...mm. Youtube yms. Eikö tuo järkikin sanoa googlata? Ensin pellit puhtaaksi ja ruosteettomiksi....pintaan liimattavaa mattoa joka estää pellin värähtelyä. SItten seuraavaksi sellaista joka estää äänen liikettä eli jotain pehmeää. Melko paksusti ja paljon joutuu laittamaan. Sitten päälle levyä..jonka taas voi pinnoittaa jollain joka ei aiheuta metelin leviämistä eikä kaiu jne.
- Anonyymi
"NEtti täynnä juttua...mm. Youtube yms. Eikö tuo järkikin sanoa googlata?"
Hieno kommentin avaus. Kerropas missä olen kertonut ett'ei Tube-videoita ymv. ole katseltu?
"... pintaan liimattavaa mattoa joka estää pellin värähtelyä. "
Olipas 'asiantunteva' materiaali-speksitys.
"SItten seuraavaksi sellaista joka estää äänen liikettä eli jotain pehmeää."
Kuten edellä ... "jotakin sellaista" ...
Kas kun toteustapoja vaikuttaa olevan useaan lähtöön materiaaleineen / materiaalinimeikkineen ja materiaalivalmistajineen.
Toteutuksiin vaikuttaa myös maantieteelliset tekijät, eli se mitä tekevät lämapimissä maissa tai sitten pakkasmaissa, kun lämpöeristyskin tulee samalal kuvaan mukaan. Siihen sitten yksilöiden omat valinnat ja toteutustavat päälle, asiantuntevat tai sitten jonkin asteiset suhmuroinnit.
Tannoin reissasin keski-EU:ssa ja osuin yhteen suureen "puolen fydiskentän" suuruiseen ateljeehen, jossa tekivät erikoisautoja / muutoksia mm. palokunnalle, poliisille ja ambulansseiksi. Yllätyksekseni laittoivat mm. ambulansseihin eristeeksi lasivillaa suoraan peltiin kiinni. Minä kun olen ajatellut lasivillan keräävän kosteutta tuollaisissa tuulettumattomissa rakenteissa.
Pointtina on myös se, että eristerakenteen materiaaleineen tulee olla terve, eli sellaiset valinnat jotka eivät muodosta siitä tulevaa ruostepommia.
Sitten tulisi myös ohjaamokin lisäeristää, lattia, ovet, katto ja palomuuri, hieman hankalia paikkoja.
Mutta kait sitä tulisi voida jokin Rolssi tai Bentley voida purkaa malliksi, niin näkisi mistä kaikesta hyvä äänieristys muodostuu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"NEtti täynnä juttua...mm. Youtube yms. Eikö tuo järkikin sanoa googlata?"
Hieno kommentin avaus. Kerropas missä olen kertonut ett'ei Tube-videoita ymv. ole katseltu?
"... pintaan liimattavaa mattoa joka estää pellin värähtelyä. "
Olipas 'asiantunteva' materiaali-speksitys.
"SItten seuraavaksi sellaista joka estää äänen liikettä eli jotain pehmeää."
Kuten edellä ... "jotakin sellaista" ...
Kas kun toteustapoja vaikuttaa olevan useaan lähtöön materiaaleineen / materiaalinimeikkineen ja materiaalivalmistajineen.
Toteutuksiin vaikuttaa myös maantieteelliset tekijät, eli se mitä tekevät lämapimissä maissa tai sitten pakkasmaissa, kun lämpöeristyskin tulee samalal kuvaan mukaan. Siihen sitten yksilöiden omat valinnat ja toteutustavat päälle, asiantuntevat tai sitten jonkin asteiset suhmuroinnit.
Tannoin reissasin keski-EU:ssa ja osuin yhteen suureen "puolen fydiskentän" suuruiseen ateljeehen, jossa tekivät erikoisautoja / muutoksia mm. palokunnalle, poliisille ja ambulansseiksi. Yllätyksekseni laittoivat mm. ambulansseihin eristeeksi lasivillaa suoraan peltiin kiinni. Minä kun olen ajatellut lasivillan keräävän kosteutta tuollaisissa tuulettumattomissa rakenteissa.
Pointtina on myös se, että eristerakenteen materiaaleineen tulee olla terve, eli sellaiset valinnat jotka eivät muodosta siitä tulevaa ruostepommia.
Sitten tulisi myös ohjaamokin lisäeristää, lattia, ovet, katto ja palomuuri, hieman hankalia paikkoja.
Mutta kait sitä tulisi voida jokin Rolssi tai Bentley voida purkaa malliksi, niin näkisi mistä kaikesta hyvä äänieristys muodostuu.Taidat olla vaan hieman tyhmä ja töhö että vie se liikkeeseen niin ne tekee. Olen itse äänieristänyt useita omia autojani ja ei ole ydinfysiikkaa...tai no ehkä sulle on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taidat olla vaan hieman tyhmä ja töhö että vie se liikkeeseen niin ne tekee. Olen itse äänieristänyt useita omia autojani ja ei ole ydinfysiikkaa...tai no ehkä sulle on.
Suositteln sinulle että mene K-Rautaan ja ostat 50mm villaa ja vedät ne liimalla seinille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taidat olla vaan hieman tyhmä ja töhö että vie se liikkeeseen niin ne tekee. Olen itse äänieristänyt useita omia autojani ja ei ole ydinfysiikkaa...tai no ehkä sulle on.
"Taidat olla vaan hieman tyhmä ja töhö että vie se liikkeeseen niin ne tekee. Olen itse äänieristänyt useita omia autojani ja ei ole ydinfysiikkaa...tai no ehkä sulle on."
Niin, tuollainen sivitymätön ja aivoton ad hominem-suunpieksentä, asiakommentoinnin on toki varsin loputon luonnonvara mm. s24-foorumeilla.
Mutta kun tuossa kouluja käymättömältä kuullostavassa suunsoitollisessa ulosannissa ei ollut lainkaan lihaa luiden ympärillä, niin ohessa lyhyt video, jossa tuon virtuaalieristämisen sijaan on ihan aitoa ja konkreettista asiaa.
"Insulating a Van? These 3 Steps Are Crucial..."
- https://www.youtube.com/watch?v=F-N3CMhRQCg
ap
- Anonyymi
Tuossa on sitten varsinainen "van-life" retki-van, jonka nuori nainen on tehnyt toidella siistiksi, edustavaksi ja esteettiseksi lopputulokseltaan, joskin nyt vuoden käytön jälkeen tekisi joitakin asioita toisin.
"10 things I REGRET about my van conversion & 10 things I LOVE " (after 1 year of solo female van life)
- https://www.youtube.com/watch?v=uTBU5Mjimms
Omalla kohdalla on suunnitteilla vain hyvä äänieristys ja samalla duunilla parannetu läpöeistyskin, sekä siisti viimeistelty panelointi. Lattiapinnaksi eristeen päälle mahdollisesti jokin kestävä julkitilaparketti.
Koppi monikäyttöiseksi, helposti iroitettavat puolikiinteät säilytysboxit lattialle patjan alustaksi (joista yhteen vesikanisteri piiloon), kevyt retkikeitin satunnaiseen tarpeeseen, fillari reissuihin mukaan, vain satunnaisia öitä pakussa siellä täällä silloin tällöin, muutoin hotelleissa. - Anonyymi
Siistiä duunia vaikka aivan kaikki työvaiheet eivät videolta näykään. Mukava tiimi, tytär faijansa kanssa rakentamassa, ilmeisemminkin Ausseja.
"Better Than We Expected | Hiace Campervan Conversion"
- https://www.youtube.com/watch?v=-0IHlToQEq8 - Anonyymi
JJ custom esimerkiksi ja löytyy youtuben kautta . Osaava yrittäjä ja varmasti on asiat kuten sovitaan.
- Anonyymi
Saattavat olla osaavia, mutta markkinasilmää hieman uupuu kun laitetaan esittelykuviin huonohkossa hapessa olevien tuotteiden kuvia, kuten sisältä aivan likainen auto ja pakun (?) väliseinän korkkaava pinnoite.
- https://www.jjcustom.fi/tietoa-meista/
Mutta ääni- ja samalla lämpöeristyksen ja paneloinnin yhteysssä kannattaisi arvioida mahdollisia tulevia tarpeita, eli ajatella joillekin sähkö ja IT -juttuille varauksia valmiiksi, mikäli jokin "kevyt" campers van sovellus alkaisi kiinnostaa.
Pakuhan voisi hätätapauksessa toimia evakkopaikkanakin jonkin aikaa jos vaikka asunto palaisi ymv. isompi äkkinäinen vahinko.
Tuli mieleen uutisista kun viime kesänä eteläisemmässä Euroopassa oli valtavia tulipaloja ja ihmiset joutuivat evakkoon kiireellä ja jotkut nukkuivat sikahelteiden kuumissa autoissakin. Uutisissa näytettiin yhtäkin miestä joka oli hyvin organisoitunut (ilmeisesti jo edeltä käsin ko. kaltaista tilannetta ajatellut) ja oli laittanut tärkeimmät kamat muutamaan suht kookkaaseen kannelliseen muovipakkiin ja siirsi ne (taitettavalla) nokkakärryllä tila-autoonsa.
ps. En tiedä onko joitan liimattavia ohuita aurinkopaneeleita ja jos, niin miten kestäviä mahtanevat olla (ei pasasisi tuulivirtakaan päästä paneelin alle, ettei lähde lentoon). Siltikin piuhat ja läpiviennit ovat aina yksi arka paikka. Pakun korkeus ei saisi muuttua, sillä monilla malleilla taitaa olla senttipeliä joisskain parkkihalleissa. Itsellä homma on ns. vaiheessa, eli seuraavaksi autoksi suunnittelen pakun hankintaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan
Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k16310565Marinin tuhojen korjaaminen kestää kahdeksan vuotta
Nyt on vasta neljännes mennyt ja ensimmäiset korjausliikkeet saatu liikkeelle. Innokkaimmat olivat odottaneet että jo t877465Miksi persuilla ei ole firmoja?
Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?1067367Se oli Orpo joka rynni Eagle S -alukselle
Vastoin kaikkia kansainvälisen merenkäynnin sääntöjä. Kunpa olisi ollut purjehtija Harkimo Suomen johdossa silloin. ht37336Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta
Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t227301Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015
Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit427259Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?
Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik1126662Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä
"Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv296486Demarikultin uhri kertoo
Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa845720Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä
Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?485505