lämpene vaan pysyy pinnaltaan kylmänä? Löytyykö nyt palstalta vankkaa dataa??
Miksi kylmä rauta ei huoneenlämmössä ikinä
18
704
Vastaukset
- Anonyymi
Lämpenee huoneenlämpöön asti.
- Anonyymi
Miksi tuntuu kylmältä sasse?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi tuntuu kylmältä sasse?
Totta kai 37 asteisesta 20 astetta tuntuu kylmältä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta kai 37 asteisesta 20 astetta tuntuu kylmältä.
Mutta miksei 20 -asteinen muovi tai puu tunnu kylmältä sitten...vastaa jo!!!!!
Anonyymi kirjoitti:
Mutta miksei 20 -asteinen muovi tai puu tunnu kylmältä sitten...vastaa jo!!!!!
Sen vuoksi koska metalli sekä johtaa että varaa itselleen paljon enemmän lämpöä.
Koskettamalla esim. puuta tai (normaalia) muovia, rakenteen vuoksi niiden äärimmäinen pintakerros nopeasti lämpenee kosketuksesta ihon lämpöiseksi hyvin nopeasti siinä missä metallissa kosketuksesta tullut lämpö johtuu koko kappaleeseen nopeasti.
Kun kosketat, se tunnetko kohteen kylmänä tai lämpimänä viittaa enemmän siihen paljonko ihosi lämpötila muuttuu kosketuksesta.Oudoksuva kirjoitti:
Sen vuoksi koska metalli sekä johtaa että varaa itselleen paljon enemmän lämpöä.
Koskettamalla esim. puuta tai (normaalia) muovia, rakenteen vuoksi niiden äärimmäinen pintakerros nopeasti lämpenee kosketuksesta ihon lämpöiseksi hyvin nopeasti siinä missä metallissa kosketuksesta tullut lämpö johtuu koko kappaleeseen nopeasti.
Kun kosketat, se tunnetko kohteen kylmänä tai lämpimänä viittaa enemmän siihen paljonko ihosi lämpötila muuttuu kosketuksesta.Sama efekti tapahtuu myös veden ja ilman kanssa, sillä vesi johtaa ja varaa enemmän lämpöä.
- Anonyymi
Siksi että se rauta imuroi lämpöä sisuksiinsa sormenpäistä sukkelammin kuin muovi tai puu.
- Anonyymi
Selvä..eiköhän tuohon tiedä luottaa...
- Anonyymi
Tuo on hauskasti todettu. Rauta imuroi.....
Se on kuin imuroimista. Lämpö johtuu kädestä metalliin helposti. Metallin lämmönjohtavuus on tehokasta. Vastaavasti vaikkapa puu ei johda lämpöä niin hyvin kuin metalli ja varsinkin eristeet kuten vaikkapa polyuretaani johtaa lämpöä huonosti. Se tuntuu kädessä lämpimältä, vaikka se on viileämpi kuin käsi.
- Anonyymi
"Miksi lämmin styrox ei huoneenlämmössä ikinä tunnu viileältä"
- Anonyymi
Se on ystävällinen toisin kuin kova ja kylmä teräs.
- Anonyymi
Koska styrox tuntuu läpimältä, styroxin täytyy estää lämpöä karkaamasta esim. kädestä paremmin kuin käden ollessa ilman kanssa kosketuksissa.
Onko kysymys säteilystä, johtumisesta vaiko ilman virtaamattomuudesta (konvektio)? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koska styrox tuntuu läpimältä, styroxin täytyy estää lämpöä karkaamasta esim. kädestä paremmin kuin käden ollessa ilman kanssa kosketuksissa.
Onko kysymys säteilystä, johtumisesta vaiko ilman virtaamattomuudesta (konvektio)?Johtumista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Johtumista.
Oletin että styroxin parhaitten eristävä komponentti on sen sisällä oleva ilma, niin konvektion vähäisyys voisi tehdä sen ympäröivää ilmaa paremmaksi.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Lämmöneriste#Ilmakerrokseen_perustuvat_lämmöneristeet
Mutta ko. aine itse on paljon parempi eriste kuin ilma.
Polystyreeni vaahtona on jopa huonompi
https://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_conductivity
Substance Thermal conductivity (W·m−1·K−1) Temperature (°C)
Air 0.026 25
Styrofoam 0.033 25
https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/0262489320934263
Solid nonporous thermal conductivity
The thermal conductivity of solid nonporous polystyrene is taken to be 0.150 W/m·K and density 1050 kg/m3 at 283 K.
- Anonyymi
Siinä on lämmön nopeammasta johtumisesta metallissa kyse. Siksi hienoissakaan saunoissa ei ole kuparilauteita.
- Anonyymi
Nämä keskustelut ovat mielenkiintoisempia kuin politiikka ja sota.
Ehdotan lisää vastaavia jutusteluja.- Anonyymi
Niinpä. Näistä oppii paljon uutta.
- Anonyymi
Riipuu materiaalin λ:sta pääosin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos nainen harrastaa seksiä
Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi2432211Pihlaja-puulle
Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos151440Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei141406Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko3711255Kysymys Kuhmolaisille
Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t22984Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin
”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist176877Ensi viikolla tulen takaisin
Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin19816- 75762
Olen valtavan ihastunut
Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.57746Oon varma siitä
Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä101685