Optikon palkka??

tyttönen

Onko kellään tietoa optikon palkoista?? Hain nimittäin ensimmäisenä vaihtoehtona lukemaan optikoksi ja kiinnostaisi tietää palkkauksesta noin suunnilleen.
Mol:in sivuilla ei mainittu minkäännäköstä palkkahaitaria..

30

74984

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Optometristi

      Optikon (eli nykyisin optometristi) palkka vaihtelee suuresti paikkakunnan, työnantajan, työkokemuksen, ammattitaidon, kilpailutilanteen, työttömyystilanteen ja jopa sukupuolen mukaan. Naiset eivät valitettavasti ymmärrä pyytää tarpeeksi palkkaa.

      Eli palkkahaitari on n. 1600 eurosta yli 3000:een euroon. Vastavalmistuneilla palkka on luonnollisesti haitarin alapäästä, kunnes rautaista ammattitaitoa on kerätty tarpeeksi ja mahdollisesti esim. piilolasikurssit on suoritettu. Myös asema työpaikalla vaikuttaa. Eli vastaava optikko saa usein hieman enemmäm palkkaa.

      Tietyt paikkakunnat kannattaa kiertää kaukaa, mikäli haluaa paremapaa palkkaa. Tällaisia paikkakuntia ovat mm. Helsinki, Tampere, Turku, Jyväskylä ja Oulu, joissa myös optikoiden työttömyysaste on korkea ja työt 'pätkitetty'.

      Onnea matkaan, olet valinnut haastavan ja ajoittain henkisesti ja jopa fyysisesti raskaan ammatin, vaikka sitä ei kaikki ulkopuoliset aina usko.

      • tyttönen

        ei kyllä itsekään uskoisi että optometristin työ voisi olla jopa henkisesti raskasta, mutta luultavasti työ kuin työ on.
        sain vasta yhteishakujen jälkeen tietää, että optometristin koulutusohjelmaan on todella vaikea päästä.. viime vuonna ouluun vain joka 11..
        mutta täytää toivoa..:)


      • Ancu
        tyttönen kirjoitti:

        ei kyllä itsekään uskoisi että optometristin työ voisi olla jopa henkisesti raskasta, mutta luultavasti työ kuin työ on.
        sain vasta yhteishakujen jälkeen tietää, että optometristin koulutusohjelmaan on todella vaikea päästä.. viime vuonna ouluun vain joka 11..
        mutta täytää toivoa..:)

        Hei! Olen opiskelemassa ensimmäistä vuotta lukiossa ja olen kiinnostunut myös optometristin ammatista. Haluaisin vain tietää että pääsitkö opiskelemaan? Itse mietin että hakisin Helsinkiin opiskelemaan, mutta olen kuullut että sinne on todella vaikea päästä.


      • Anonyymi

        Optikko ei ole eli optometristi. Kyseessä on kaksi eri tutkintoa ja pätevyyttä.


    • optometristi

      Olen 25 vuotias 2003 vuonna valmistunut optometristi. Olen 2 ihmisen työyhteisössä optikkona ja myymäläpäällikkönä ja peruspalkkani on 2750 ja tietenkin provikat päälle. Ei mielestäni yhtään hullummin. Alalle kannattaa kyllä hakea.

    • Grynder

      Olen muutamia vuosia työskennellyt optisella alalla, ketjuissa ja yksityisissä liikkeissä. Itse asiassa alle 3200 euron kuukausiliksan ei tarvitse töitä tehdä jos hommansa hyvin hallitsee, lähes paikkakunnasta riippumatta. Totta on että kouluun on suhteellisen hankala päästä, tosin pääsykokeet ovat mielestäni huonot, koska pelkkä "naamakerroin" vaikuttaa sisäänpääsyyn.(ainakin Oulussa)

      • opt. opp.

        Mitenkähän perustelet tuota naamakerroinasiaa? Kahdeksan tunnin perusteellisilla pääsykokeilla? Ettei nyt kommenttiisi pääsisi vaikuttamaan se, jos olet hakenut mutta et päässyt...?


      • pohjosen poika
        opt. opp. kirjoitti:

        Mitenkähän perustelet tuota naamakerroinasiaa? Kahdeksan tunnin perusteellisilla pääsykokeilla? Ettei nyt kommenttiisi pääsisi vaikuttamaan se, jos olet hakenut mutta et päässyt...?

        Pääsykokeet ovat suoranainen vitsi itseasiassa, eniten vaikuttaa haastattelut, joissa siis naamakertoimella vaikutusta. Oikeastaan kommenttiin ei kyllä vaikuta oma kouluun pääsyni. Pääsin sisään Ouluun ekalla haulla ja olen muutaman vuoden tehnyt jo alan töitäkin. Ihan ok työnä, ja eriyisen hyvää on ettei pääsykiintiöitä nosteta suuremmiksi sillä nyt työllisyystilanne vastavalmistuville on suhteellisen hyvä, eikä sitä mielestäni kannattaisi ryssiä pelkästään sen tähden että useammalle saataisiin opiskelupaikka...


      • utelias

        Kuinka monta ihmistä/prosenttia ihmisistä pääsee Helsingin tai Oulun kouluihin ja onko siellä paljon ulkomaalaisia ?


        Kysyy ulkomaalainen optikon koulutuksesta kiinnostunut.


      • Ancu

        Oliko valintakokeet vaativat ja minkälaiset ne olivat? Ja onko matematiikka pääsykokeissa tärkeä osa-alue? Olen itse hakemassa Helsinkiin opiskelemaan optometristiksi ja näitä asioita olen miettinyt.. Kiitos etukäteen vastauksesta!


      • maj77
        Ancu kirjoitti:

        Oliko valintakokeet vaativat ja minkälaiset ne olivat? Ja onko matematiikka pääsykokeissa tärkeä osa-alue? Olen itse hakemassa Helsinkiin opiskelemaan optometristiksi ja näitä asioita olen miettinyt.. Kiitos etukäteen vastauksesta!

        Pääsykokeissa mitataan mm. loogista päättelykykyä erilaisin tehtävin sekä luetun ymmärtämistä/muistamista. Niissä menee aamupäivä. Iltapäivällä on opettajien haastattelu.


      • anu k
        maj77 kirjoitti:

        Pääsykokeissa mitataan mm. loogista päättelykykyä erilaisin tehtävin sekä luetun ymmärtämistä/muistamista. Niissä menee aamupäivä. Iltapäivällä on opettajien haastattelu.

        Olen nyt ensimmäistä vuotta lukiossa ja haaveena olis optometristin ammatti. Matikka on vissiin aika tärkeä alan pääsykokeissa. Pitääkö olla pitkä vai riittääkö lyhyt? Entä mitä muita aineita kannattais opiskella ja mistä vois olla jotain hyötyä? Mitä itse kirjoititte?


      • optometrian opiskelija
        anu k kirjoitti:

        Olen nyt ensimmäistä vuotta lukiossa ja haaveena olis optometristin ammatti. Matikka on vissiin aika tärkeä alan pääsykokeissa. Pitääkö olla pitkä vai riittääkö lyhyt? Entä mitä muita aineita kannattais opiskella ja mistä vois olla jotain hyötyä? Mitä itse kirjoititte?

        matikan pituutta ei kysytty missään, vain se mitä siitä oli kirjoittanut. pitkästä ja lyhyestä sai saman verran pisteitä. eli jos haluaa pelata varman päälle, kannataa kirjoittaa lyhyt hyvin. itse tein niin ja aloitan nyt opiskelun helsingissä. :) pisteet laskettiin kaikkien aineiden keskiarvosta, sekä äikän, pitkän kielen ja matikan yo-arvosanoista. esim reali ei vaikuttanut. veikkaisin, että fysiikan opiskelusta voisi olla jotain hyötyä, itse en kyllä lukenut.


    • Optikoksiko

      Mä oon myöskin kiinnostunut optikon ammatista. Te optikkona työskentelevät, mitä luulette, kuinka paljon silmien korjausleikkaukset ja niiden parantuminen vaikuttavat optikkojen tulevaisuuteen? Tuleeko alalla olemaan vaikeuksia tulevaisuudessa, kun ehkä useammat ihmiset leikkauttavat silmänsä? Entä jos/kun silmälasien hankinta halvemmalla ulkomailta/netistä lisääntyy?

    • koulutus

      Hei! Haluaisin ryhtyä optikoksi. Onko kenelläkään tieto kuinka kauan koulutus kestää.
      Voinko mennä yläasteen jälkeen ammattikouluun siis opiskelemaan optikoksi? Kiitos vastaajille.

      • Lukionkakkonen

        http://www.stadia.fi/hae_opiskelemaan/nuorisokoulutus/optometria.asp

        Helsingin ammattikorkean optomerian koulutus, josta löytyy myös linkki pääsyvaatimuksiin yms.

        Olen itse lukion toisella, ja yksi mahdollinen vaihtoehto on lukemaan optomeriaa.

        Itselläni on pitkämatikka ja motivaationpuutteen takia sen opsikelusta ei tule oikeen mitään ja numeroista se näkyy. Pitäisikö siis ihan sovinnolla vaihtaa lyhyeen tai kirjoittaa edes lyhyt, jos siis ei ole mitään väliä onko pitkä vai lyhyt. Yläasteella matikannumeroni oli 10 tasoa, ja oon kuullu, et lyhyt ois aika helppo jos on matikkapää. Kuvittelisin (mikä saattaa olla vain kuvittelua) että lyhyestä saattaisi helposti tulla L:kin.

        Nii ja viel lisäks edellisel, et ammattikoulusta tuskin saa optomerian koulutusta, mut opolta varmasti saa tietoa (tai netistä) mitä kannattaa opiskella ennen.


    • --K-

      Olisin myös kiinnostunut tietämään noista prosenteista kuinka moni pääsee sisään. Kenelläkään tietoa asiasta?

      Entä sitten te jotka olette jo mahdollisesti opiskelemassa/opiskelleet optikoksi. Mimmoista koulumenestystä teillä oli ennen sisäänpääsyä

      Mimmoisia haittapuolia te optikkona työskentelevät olette kohdanneet työssänne?

      • alalla oleva

        Hei!

        Optometristejä koulutetaan Suomessa vain Helsingin ammattikorkeakoulu Stadiassa ja Oulun ammattikorkeakoulussa. Pääsyvaatimuksena on joko lukio- tai ammattikoulutus. Pääsykokeisiin päästäkseen täytyy olla melko hyvin koulussa menestynyt. Tosiasia on, että jos et laita optometriaa ensimmäiselle hakusijalle, on ihan turha odottaa pääsevänsä pääsykokeeseen. Pitkä matikka ei ole vaatimus, mutta helpottaa opiskelua. Ensimmäisenä vuotena koulutuksessa on melko paljon matikkaa, fysiikkaa ja optiikkaa (=valon kulkua ja kuvan muodostumista käsittelevää fysiikkaa). Käsittääksen ensisijaisia hakijoita ainakin Ouluun on vuosittain n. 250-300 (ja toissijaiset hakijat erikseen). Sisään otetaan vuosittain n.20-25 uutta opiskelijaa (siis Oulussa).

        Muistelen, että omat pisteeni olisivat aikanaan olleet yhteensä 32, joista 28 koulumenestyksestä ja 5 ensisijaisuudesta. Olen kuullut (ei siis virallista tietoa), että pääsykokeisiin päästäkseen täytyy olla yli 30 pistettä tai joka tapauksessa se on ihan siinä rajalla. Toki rajat elävät vuosittain.


      • tuleva ammattilainen
        alalla oleva kirjoitti:

        Hei!

        Optometristejä koulutetaan Suomessa vain Helsingin ammattikorkeakoulu Stadiassa ja Oulun ammattikorkeakoulussa. Pääsyvaatimuksena on joko lukio- tai ammattikoulutus. Pääsykokeisiin päästäkseen täytyy olla melko hyvin koulussa menestynyt. Tosiasia on, että jos et laita optometriaa ensimmäiselle hakusijalle, on ihan turha odottaa pääsevänsä pääsykokeeseen. Pitkä matikka ei ole vaatimus, mutta helpottaa opiskelua. Ensimmäisenä vuotena koulutuksessa on melko paljon matikkaa, fysiikkaa ja optiikkaa (=valon kulkua ja kuvan muodostumista käsittelevää fysiikkaa). Käsittääksen ensisijaisia hakijoita ainakin Ouluun on vuosittain n. 250-300 (ja toissijaiset hakijat erikseen). Sisään otetaan vuosittain n.20-25 uutta opiskelijaa (siis Oulussa).

        Muistelen, että omat pisteeni olisivat aikanaan olleet yhteensä 32, joista 28 koulumenestyksestä ja 5 ensisijaisuudesta. Olen kuullut (ei siis virallista tietoa), että pääsykokeisiin päästäkseen täytyy olla yli 30 pistettä tai joka tapauksessa se on ihan siinä rajalla. Toki rajat elävät vuosittain.

        tänä vuonna 2008 hakijoita Metropolia Hki
        optometristikoulutukseen oli yhteensä 654 joista
        ensisijaisiakin yli 500 . Ssään pääsi 46 - olen
        onnellisten joukossa ,jota edelleen hämmästelen .


      • Hande
        tuleva ammattilainen kirjoitti:

        tänä vuonna 2008 hakijoita Metropolia Hki
        optometristikoulutukseen oli yhteensä 654 joista
        ensisijaisiakin yli 500 . Ssään pääsi 46 - olen
        onnellisten joukossa ,jota edelleen hämmästelen .

        Joo minäkin sitten optikoksi alan opiskelemaan ja todella yllättynyt olin paikan saannista! C.n ylioppilaspaperit ja matkailuvirkailijan koulutus alla, joten se on väärää tietoa että pitäisi hallita kemiat ja fysiikat ja kirjottaa muutaman ällän paperit!


      • jufpbgpg
        Hande kirjoitti:

        Joo minäkin sitten optikoksi alan opiskelemaan ja todella yllättynyt olin paikan saannista! C.n ylioppilaspaperit ja matkailuvirkailijan koulutus alla, joten se on väärää tietoa että pitäisi hallita kemiat ja fysiikat ja kirjottaa muutaman ällän paperit!

        Onko välttämätöntä, että on kirjoittanut matikan?


      • tuleva optikko
        jufpbgpg kirjoitti:

        Onko välttämätöntä, että on kirjoittanut matikan?

        mutta itseltä ainakin haastatteluissa ekana kysyttiin mitä on matikasta kirjottanu ja koulussa ei oiken pärjää jos ei sitä jotenkuten hallitse..


    • haaveilija

      Hei! Haaveilen optikon urasta, mutta mieltäni kuitenkin painaa muutamat asiat. Ensinnäkin, vaikka nyt olen jo näistä palkoista hieman lueskellut ymmärsinkö oikein, että optikon palkka on keskimäärin n. 1600-

      • tuleva optometristi

        hei palkkaan en muuta vielä osaa vastata mutta paljon riippuu mihin työllistyy , yksityiselle puolelle suureen ketjuun ym.Työllisyys näyttää hyvälle , paljon porukkaa alalta jäämässä eläkkeelle . Opiskelusta sanon että fysiikasta pitää tykätä ja olla siitä jyvällä . Optometria perustuu paljon fysiikkaan sekä matikkaan . Lyhyen matikan kirjoittanut kyllä pärjää.


      • optm
        tuleva optometristi kirjoitti:

        hei palkkaan en muuta vielä osaa vastata mutta paljon riippuu mihin työllistyy , yksityiselle puolelle suureen ketjuun ym.Työllisyys näyttää hyvälle , paljon porukkaa alalta jäämässä eläkkeelle . Opiskelusta sanon että fysiikasta pitää tykätä ja olla siitä jyvällä . Optometria perustuu paljon fysiikkaan sekä matikkaan . Lyhyen matikan kirjoittanut kyllä pärjää.

        Täällä myös yksi optometriasta kiinnostunut. Aika hurjilta vaikuttaa nuo luvut sisäänpäässeistä..

        Mut pitkäaikainen unelma se olis. Täytyy vaa onnistua pääsykokeessa..

        Mitä luulette, kumpaan on helpompaa päästä Helsinkiin vai Ouluun?


    • terve111

      Ensimmäisen vuoden opiskelija olen, en ole koskaan lukenut fysiikkaa ja se tuottaa hieman haastetta varsinkin kun en siitä niinkään ole kiinnostunut. Mutta itse työssä ei tarvitse mikään fysiikkanero olla, eiköhän optiikan kursseista läpi pääse pienemmälläkin tietämyksellä...

    • linssilude58

      2800 euroa kuukaudessa.

    • tuleva työtön(?)

      olen lukenut optometriaa nyt 3 vuotta. matikkaa tarvitsee aika paljon ekana vuonna kun on niitä optiikan kursseja, kemiaa, fysikkaa ja matikkaa(oulussa). nyt kun ryhmiä on suurennettu niin optikoille ei enää löydy töitä. ammattiliitosta oli henkilöitä kertomassa että kannattaa yrittää änkeä mitä kummallisimpiin paikkoihin työn perässä. 2012 jouluna valmistuneista 6/25 oli töitä. tulee ainaki itselle sellainen olo että mitä sitä opiskelisi tämän tutkinnon jälkeen...

    • Omia-kokemuksia

      Pääsykokeista: luin lukiossa pitkän matikan, kirjotin lyhyen (E). Matikka oli pääsykokeissa tärkeässä osassa sekä yksilöhaastattelu. Mielestäni haastattelussa tärkeätä oli hyvä ulosanti, erityisesti hyvät sosiaaliset taidot tulisi omata.

      Mulla reilu 2v valmistumisesta, kuukausipalkka 3000e. Vakituinen ja kokoaikainen työsuhde isossa ketjussa. EI pääkaupunkiseutu.

      Opiskelun aikana kannattaa olla optisen alan liikkeessä töissä ja saada siten yhteyksiä luotua, itsekin tein näin. Mahdollisuuksien mukaan monissa eri, ettei jämähdä yhteen liikkeeseen ja ketjuun. Kun valmistuin, kieltäydyin ensimmäisen vuoden sisällä 5 työpaikkatarjouksesta eli kyllä töitä on ollut tarjolla :)

      Ja mitä palkkaukseen muuten tulee, on minimipalkka tietääkseni 2470e tietämillä ja keskipalkat siellä 3100-3300e tietämillä.

      Itse työskentely optikkoliikkeessä on nykyään hyvin myyntipainotteista, joten hyvät vuorovaikutustaidot olisi hyvä omata ja myyntihenkisyyttä tulee olla :D

      Terkuin naisoptikko, alle 25v :)

      • Optikkonaonnellinen

        Optikkokouluun pääsin ekalla hakukerralla M:n papereilla. 15 v töissä ja nyt palkka 3700,-. Samalla liksalla ollut jo vuosia. Nykyinen työpaikka yksityinen silmäklinikka, jossa ei silmälasimyyntiä. Koulupaikkakunnalle ei kannata jäädä pyörimään valmistumisen jälkeen, vaan vähän kaueammaksi, niin töitä ja palkkaa saa paremmin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1900
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1509
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1288
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1275
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1200
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      1009
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      962
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      925
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      109
      881
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      47
      733
    Aihe