Kitaran soiton aloittaminen?

jantteri84

Eli olisin kiinnostunut kitaran soiton aloittamisesta ja pitkään se on päätä vaivannutkin. Olisiko tarjota vihjettä miten olisi hyvä lähteä aloittamaan harrastusta ja onko asiaa miten vaikeaa lähteä omaaloitteisesti opettelemaan tms.. Onko 20 vuotias liian vanha oppimaan??

21

24969

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • swedupee

koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa kitaransoittoa. mee kirjastoo ja lainaa joku opaskirja. paras on ehkä ralph denyerin suuri kitarakirja. aloita perussoinnuista opettele ne ekaks tosi hyvin: opettele d, a ,e ,c duurit, septimit ja mollit. sit voisit opetella skaaloja vaikkapa blues-sellaisia, sit tärkeitä on noi kvintti eli power-soinnut esim, d5 a5 e5 h5 f5...ym ym

• Aksu-87

Siitä vaan selvität miten perussoinnut menee ja tekniikkaa voi harjotella asteikkojen kautta. Et ole ainakaan liian vanha. Tunneille tietenkin on suositeltavaa mennä.

• amk

Ei se ikä vaikuta milloin aloittaa kitaran soiton kun itsekkin ole jo iältäni 30 ja aloitin kitaran soiton ja aion mennä työväenopistoon syksyllä opettelemaan lisää sillä soittamista tsemppiä sulle harrastuksen parissa.=)

• opetellut

opettele ekana perussoinnut A D E C G ja sitten kun osaat ne suht sujuvasti niin sitten opettelet niiden mollit ja septimit sekä barre otteet,kannattaa myös opetella lukemaan tabulatuureja,ja voit opetella soittamaan niiden avulla.MySongBook:ista löytyy tuhansia tabulatuureja melkein kaikista bändeistä ja ei ku opettelemaan,ainiin tietysti kannattaa opetella myös se kitaran virittäminen,kitaran voi virittää monella eri tapaa,useimmat käyttää ns.konsertti virettä E A D G B E

• erfgh
        opetellut kirjoitti:

opettele ekana perussoinnut A D E C G ja sitten kun osaat ne suht sujuvasti niin sitten opettelet niiden mollit ja septimit sekä barre otteet,kannattaa myös opetella lukemaan tabulatuureja,ja voit opetella soittamaan niiden avulla.MySongBook:ista löytyy tuhansia tabulatuureja melkein kaikista bändeistä ja ei ku opettelemaan,ainiin tietysti kannattaa opetella myös se kitaran virittäminen,kitaran voi virittää monella eri tapaa,useimmat käyttää ns.konsertti virettä E A D G B E

e a d g H e

• Auttaja
        erfgh kirjoitti:

e a d g H e

Eskon Auto Datsun Gee Hajosi Espanjassa( E A D G H E ^^) Kiva jos auttoi

• janni95

moi on ko sulla sivuja mistä vois käydä kattomas kitaran otteita?? oisin kiinnostunu ku mei bändii tartteis kitaran soittajan ja se ei osaa soittaa kitaraa!!

• fbdadgf

www.muusikoiden.net tuolta vaan keskustelu ja aloittelijat palstalle ni kyllä löytyy asiaa!

• Riketchu

En usko että 20v on liian vanha...itse aloitin soittamisen tuossa viime jouluna ja olen jo ihan koukussa soittamiseen.
      Se oli mahtava tunne kun oppi ekan oikeen biisin soittamaan,mutta kerron tämän että kannattaa aloittaa hitaista kappaleista se on minun vinkki.

• Markus

Sama juttu mulla. Oon nyt 27 ja harmittaa niin pirusti ku isä laitto poikansa soittaan poikkihuilua. Olis antanut pojalleen paremmat eväät elämään jos olis laittantu soittaan kitaraa. No nyt on sit vimma päällä. Välillä tulee se fiilis että joskos sitä on jo liian vanha kitaran soiton opetteluun, mutta enpä tunnu ajatuksesta pääsevän ellen kiukalla ala kokeileen. Ajankäyttö pitää vaan uusia totaalisesti. Meen ostaan sen kitaran pian ja alan tankkaan vaikka kyynel silmässä .. hehhhe

• LMASTER

20 vuotias ei ole kyllä liian vanha alottamaan tunsin erään joka aloitti vasta 30 vuotiaana mutta ei siitä sen enempää. Kannattaa aluksi ostaa sellainen kitara mihin on varaa. Plektroja kannattaa ostaa kaikkia erilaisia mitä niitä nyt onkaan. Suosittelen aluksi lainaamaan kirjastoista harjoittelukirjoja esim: Rock Kitara - opas rockin soittamiseen äänittämiseen ja kaikkeen muuhun :-)

• Suosittelisin ekaks opetteleen ns. perustyypin avosoinnut: E, C, Em, Am, G, Dm. Kun nämä on hanskassa on helppo siirtyä barré-otteeseen, koska ne ovat perustyypiltään aivan samoja kuin edellä mainitut, mutta etusormi korvaa yläastulan. Esim F duurisoinnun saa, kun laittaa etusormen poikittain kaikkien kielien päälle ensimmäisessä nauhavälissa ja ottaa siitä E duurisoinnun kaltaisen otteen. Mutta kun siis osaa ensiksimainitut soinnut (E, C, Am...) niin etsii yksinkertaisia ja mielellään itselle mieluisia kappaileita, joita sitten säestelee ja vaikka laulaa, niin oppii hahmottamaan komppausta. Myös hyvä tapa harjoitella, on opetella jonkin kappaleen soinnut ja soittaa niitä levyn päälle. Metronomi on myös ystävä. Aika monet tunnetut kappaleet menevät vaikkapa E-mollissa tai A-mollissa, jossa on pääasiassa avosointuja. Bob Dylanin Knoking on Heavens door on esimerkiksi soinnultaan todella helppo, siitä on hyvä aloittaa.

Itseasiassa suosittelisin, et jos vaan tunnet edes jonkun, joka oikeasti osaa soittaa kitaraa, pyydä häntä kertomaan sinulle vähän perusteita, ettei esim tule opeteltua vääränlaista komppaus- ja pikkaustekniikkaa jne.. Komppauksessta standardi on, että käsi liikkuu kokoajan ylös-alas ja vain korostaa halutut iskut.. www.youtube.com sieltä löytyy kans kaikenlaista, koita ettiä. Pikkauksessa, eli yhdenkielen melodiasoitossa on tärkeää myös että joka toinen isku tulisi plektralla ylhäältä ja joka toinen alhaalta. Tai ainakin tämä on suositelluin tekniikka.

Nykyajan mediakulttuuri mahdollistaa kitaransoiton oppimateriaalin tietokoneruudulle. www.all-guitar-chords.com on hyvä sivu, sieltä voi etsiä kaikki nuoteissa esiintyvät kummalliset soinnut käännöksineen ja asteikotkin. Kannattaa opetella ensin pentatoninen (pentatonic) asteikko ja sen jälkeen duuri- ja molliasteikot muutamasta asemasta. Sen jälkeen ehkäpä harmoninen molliasteikko, mutta aloita diatonisista (duuri ja molli).

Ja jos diggailet jotain bändiä, niin www.911tabs.com tuolta voit etsiä fanittamasi bändin kitaraosuudet tablatuureina. Tablatuurin eli tabin lukuohjeet löytyvät varmasti myös kyseiseltä sivulta, mutta myös muualta. Sen idea on simppeli. Onnea harrastukselle! Harjoittele päivittäin.

• 44 vee

Iällä ei ole väliä. Mistä olet saanut päähäs että 20 vuotta on vanha. Sanon että opit takuulla
      vielä ainakin neljäkymmentävuotta.
      Kiinnoistais vaan tietää, että minkälaista musiikkia kuuntelet, ja diggaat.
      Akustinen ,sähkö, jazz, proge, hevi ym.

Tietysti ensimmäisen soittimen valinta on vaikea. Onko sulla kavereita, jotka jo soittaa.
      Eläkä välitä vaikka ne aluksi soittaa sut suohon. Kaikki me sitä pelätään, mutta niin se on kaikilla.

Pian huomaat, että vetelet yhtähyvin.
      Itekkin vaihdoin sun ikäsenä jääkiekon skebaan. Ite se on kaikki opeteltava.
      Nimim.44 vuotta ja vasta alussa opettelussa.

• bah

hei! itse olen 15 ja huvittas alottaa toi kitaran soitto ihan vaan ajankuluksja huvin vuoksi :D

Oisko teillä mitään hyviä biisejä mitä vois harjotella näin aluks kunhan on opetellu nuo soinnut, mollit yms?

• Kannattaa ladata Guitar Pro 5 tai 6 ja ladata tabuja ultimate-guitarista

• HÖHÖ

Esko Aho Diggaa Golfia Halonen Ei!
      Esko Aho Dissaa Golfia Halonen Ei!
      Tossa pari menetelmää millä oppii kitaran kielet! :)

• Kuka on B?

H on B eli kuka se on?

• Mika.........
        Kuka on B? kirjoitti:

H on B eli kuka se on?

Se on sama. Saksassa ne kutsuu sitä H:ksi ja siksi se on ollut perinteisesti H myös meillä. Ameriikassa se tunnetaan B:nä ja se nimitys on levinnyt meill enuorisokulttuurin mukana. H tai B on yksi ja sama ääni, jolla täkäläisittäin on kaksi nimeä.

• Ja vielä
        Mika......... kirjoitti:

Se on sama. Saksassa ne kutsuu sitä H:ksi ja siksi se on ollut perinteisesti H myös meillä. Ameriikassa se tunnetaan B:nä ja se nimitys on levinnyt meill enuorisokulttuurin mukana. H tai B on yksi ja sama ääni, jolla täkäläisittäin on kaksi nimeä.

"H tai B on yksi ja sama ääni, jolla täkäläisittäin on kaksi nimeä."

Ja kun meillä ja Saksassa H alennetaan, siitä tulee B. Anglomaissa taas sama asia ymmärretään niin että B alennetaan Bb:ksi.

Eli kun näkee B:n pitää tietää onko kyseessä meikäläinen vai anglotyyli.

• Woke up one morning

Jaa kakskymppinen liian vanha. Itse aloitin kitaran soiton iässä 59 v. Jos olisin aloittanut aikaisemmin, ei olisi juuri nyt sitä opettelun, ja toivottavastí myös oppimisen, riemua.

• Itseopiskelija

Itse aloitin 5kk sitten (silloin 16 vuotiaana). Harjoittelin ihan perus sointuja, D, C ja G duurit, ja etsin netistä biisejä näille kolmelle soinnulle. Pikkuhiljaa, kun eteen tuli biisien mukana uusia sointuja harjoittelin ne ja nykyään menee jo varmasti 90% kappaleista ensisoittamaltaan oikeassa temmossaan oikein. Aloitin soittamisen kirpparilta hankitulla kolhiintuneella vanhalla yamaha c-40 nylonkielisellä akustisella. Tällä hetkellä harjoittelen nuoteista soittamista ja olen ostanut epiphonen sg g-400 sähkökitaran. Että kyllä itse opettelemalla oppii, kunhan löytyy mielenkiintoa. Itse tuli aluksi soitettua tunteja päivässä sormenpäät hellänä. Itselläni ei myöskään ole mitään musikaalisia taustoja, minä eikä muutkaan perheenjäsenet ole koskaan harrastaneet mitään soitinta :) Mutta soittokirjasta ja alkeiden läpikäymisestä on hyötyä ettei tule omaksuttua vääränlaista soittotyyliä ja että oppii paremmin eri komppausmalleja yms. Itselläni kitaransoitto tällä hetkellä harrastuksistani numero yksi! Pahoittelut epäjohdonmukaisesta tekstistä :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5776
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      36
      3791
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3323
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      12
      2758
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2222
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2167
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      162