Saako käräjäoikeus lähettää valituksen hovioikeudelle automaattisesti?

Anonyymi-ap

Käräjäoikeus/= käräjänotaari teki mielestäni väärän päätöksen ja valitin siitä.

Saiko käräjäoikeus lähettää valituksen minulta kysymättä hovioikeudelle?

En olisi itse ruvennut valittamaan päätöstä hovioikeudelle - koska se maksaisi vain.

Minulle ei käräjäoikeus ilmoittanut, että oli lähettänyt valituksen edelleen hovioikeuteen.
Olisiko käräjäoikeuden pitänyt ilmoittaa minulle?
Olisin sanonut, että antaa olla.

8

78

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Selvennyt; - että "antaa olla - en lähetä enää valitusta hovioikeudelle".

      • Anonyymi

        Selvennys:


    • Anonyymi

      Huh, huh, tällaista se on, kun ei tiedä näistä asioista mitään.
      Olet valittanut päätöksestä. Se huomioidaan, jos se on tapahtunut seitsemän vuorokauden sisällä. Sen jälkeen sinun on laadittava erillinen valitus hovioikeuteen 30 vrk:n kuluessa, jos haluat, että hovioikeus ottaa siihen kantaa. Valitus toimitetaan käräjäoikeuteen. Ellet sitä tee, niin käräjäoikeuden päätös saa lain voiman, kun 30 vrk on kulunut.

      • Anonyymi

        Olet oikessa että en tiedä mitään, siksi kysyn täällä.

        Minä en laatinut erillistä valitusta hovioikeudelle, - vaan käräjäoikeus lähetti valituksen hovioikeudelle omin päin, kysymättä minulta.

        Koska kaikki maksaa ja yleensä hovioikeus hyväksyy kaiken mitä käräjäoikeus päättää, niin en olisi siis valittanut, vaan tyytynyt käräjäoikeuden päätökseen. Ja ei olisi maksanut lisää.

        Tiedän myös että tämän ko käräjäoikeuden ent tuomari istuu nykyisin hovioikeudessa tuomarina, ja siksikään ei olisi kannattanut.

        Käytännössä minulle tulee näin ollen hovioikeuden kulut maksettavaksi, vaikka en itse lähettänyt sinne valitusta.

        Olisiko käräjäoikeuden pitänyt ilmoittaa minulle päätöksestään - ennen kuin lähetti minua kuulematta valituksen hovioikeudelle?


    • Anonyymi

      Nyt on puurot ja vellit sekaisin.

      "Käräjäoikeus/= käräjänotaari teki mielestäni väärän päätöksen ja valitin siitä"
      Niin, käräjäoikeuden tuomiosta valitetaan hovioikeuteen. Valituskirjelmä kyllä toimitetaan siihen käräjäoikeuteen, jonka päätöksestä valitetaan, mutta käräjäoikeus sitten toimittaa valituksen eteenpäin hovioikeuteen.

      "Saiko käräjäoikeus lähettää valituksen minulta kysymättä hovioikeudelle"
      Joo. Ja pitääkin. Ei se muuten hovissa käsittelyyn tule.

      "En olisi itse ruvennut valittamaan päätöstä hovioikeudelle - koska se maksaisi vain"
      Ilmeisesti kuvittelet, että saatoit valittaa käräjäoikeuden tuomiosta vain sinne käräjäoikeuteen?
      Et saattanut. Käräjäoikeuden tuomiosta nimenomaan valitetaan hovioikeuteen. Ei se käräjäoikeus sitä asiaa valituksesi vuoksi uudelleen käsittele.

      "Minulle ei käräjäoikeus ilmoittanut, että oli lähettänyt valituksen edelleen hovioikeuteen.
      Olisiko käräjäoikeuden pitänyt ilmoittaa minulle"
      Ei käräjäoikeus sillä valituskirjelmälläsi mitään muuta olisi voinut tehdä. Käräjäoikeuden on toimitettava sen päätöksestä tehty valituskirjelmä hoviin. Sieltä sinulle sitten ilmoitetaan, kun asia tulee vireille.


      ...ja sitten jotkut ihmettelevät, että mihin niitä "sijanajajia" oikein tarvitaan. No tässä yksi hyvä esimerkki.

      Mutta aloittaja voi toki mahdollisesti vielä vetää valituksensa pois. Jos se tapahtuu ajoissa, ei oikeudenkäymismaksua pitäisi tulla.

      • Anonyymi

        Niinpä, käräjäoikeudelta ei mennyt puurot ja vellit sekaisin, vaan juridiikkaa hallitsemattomalta kysyjältä.


      • Anonyymi

        Olennaista on, miten tulkitaan avauksen: "Käräjäoikeus/= käräjänotaari teki mielestäni väärän päätöksen ja valitin siitä".

        Eli mitä "valitus" on sisältänyt. Ensinnäkin valituksen pitää olla osoitettu hovioikeudelle. Yleensä valituskirjelmä alkaa sanoin vaadin hovioikeudelta muutosta käräjäoikeuden päärökseen. Jollei tällaista valituskirjelmässä ole, käräjäoikeus ei voi omin päin tulkita valitusta hovioikeudelle osoitetuksi valitukseksi. Siinä tapauksessa on tehty menettelyvirhe.

        Käräjäoikeudella on palveluperiaate huomioon ottaen oikeus kysyä asianosaiselta, mitä hän on takoittanut "valituskirjelmällään", jollei edellä sanottu käy ilmi kirjelmästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olennaista on, miten tulkitaan avauksen: "Käräjäoikeus/= käräjänotaari teki mielestäni väärän päätöksen ja valitin siitä".

        Eli mitä "valitus" on sisältänyt. Ensinnäkin valituksen pitää olla osoitettu hovioikeudelle. Yleensä valituskirjelmä alkaa sanoin vaadin hovioikeudelta muutosta käräjäoikeuden päärökseen. Jollei tällaista valituskirjelmässä ole, käräjäoikeus ei voi omin päin tulkita valitusta hovioikeudelle osoitetuksi valitukseksi. Siinä tapauksessa on tehty menettelyvirhe.

        Käräjäoikeudella on palveluperiaate huomioon ottaen oikeus kysyä asianosaiselta, mitä hän on takoittanut "valituskirjelmällään", jollei edellä sanottu käy ilmi kirjelmästä.

        "Jollei tällaista valituskirjelmässä ole, käräjäoikeus ei voi omin päin tulkita valitusta hovioikeudelle osoitetuksi valitukseksi."
        Tämä on siis yksiselitteisesti väärin. Se on hovioikeuden velvollisuus selvittää ja päättää, onko valitus muodollisesti oikein tai ei, ja kynnys sille, että käräjäoikeus jättäisi valituksen toimittamatta on siis äärimmäisen matala. Valittajahan voi kaiken lisäksi vielä täydentää valitustaan jälkeenpäin.
        Jos käräjäoikeus jättäisi valituksen toimittamatta, vaikka siinä on esim. sana valitus, niin käräjäoikeus toimisi väärin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      54
      4266
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2199
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1704
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1497
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1458
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      23
      1390
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1268
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      8
      1184
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1116
    10. 22
      1076
    Aihe