Yhteisen asunnon omistaminen

Anonyymi-ap

Eli siis tilanne on seuraavanlainen. Olemme miehen kanssa olleet yhdessä reilun pari vuotta ja olemme jo hetken aikaa puhuneet yhteenmuutosta. No ... nyt mies on ruvennut puhumaan, että hän haluaisi ostaa puolet asunnosta. Itse en kuitenkaan ole innostunut myymään puolta asunnostani. Kyseessä on velaton asunto, eikä miehellä olis varaa maksaa puolta asunnon arvosta ottamatta lainaa pankista. Mä en halua ottaa pankkia mukaan kuvioon, kun olen jo kerran omat velkani pois maksanut. En myöskään haluaisi lähteä tekemään mitään keskinäistä velkakirjaa. Rahan ja velan sotkeminen mukaan parisuhteeseen, ei kuulosta minusta hyvältä idealta. Se kuulostaa yhtä huonolta idealta, kuin tehdä velkakirja ystävän/kaverin kanssa tai jonkun sukulaisen kanssa. Noista ei taida olla ikinä seurannut mitään hyvää. Jos kyseessä olisi asunto, jota olisimme yhdessä ostamassa, niin voisin suostuakin. Tässä tilanteessa ja varsinkin kun olemme vasta aloittelemassa yhteiseloa niin ajatus koko kaupanteosta tuntuu minusta ihan järjettömältä.

Mitä mieltä olette? Ajattelenko mä tän jotenkin oudosti tai itsekkäästi, kun en haluaisi a) sotkea pankkia kuvioon b) sotkea keskinäistä velkaa parisuhteeseen ja c) en koe asunnon yhteisomistusta mitenkään erityisen tärkeäksi asiaksi? Olisiko teille erityisen tärkeää omistaa osa yhteisestä kodista ja jos niin miksi? Mies kokee myös jostain syystä asiattomaksi ajatukseni, että maksaisimme asunnon kulut (myös vastikkeen) puoliksi. Hän kokee, että jollei hän omista puolta asunnosta, niin silloin hän maksullaan "kasvattaisi yksipuolisesti minun omaisuuttani". Vastiketta tietysti käytetään taloyhtiön puolella myös joihinkin korjauksiin, mutta ei tuo minusta kyllä noin mene, että vastike olisi jotenkin arvonnousua minulle. Ja puolet asuntoni vastikkeesta on alle puolet siitä mitä mies maksaa vuokraa nykyisestä asunnostaan, eli hän voisi mainiosti käyttää sen toisen puolen miten tahtoo, vaikka sijoittaa.

Joku sanoo nyt varmasti, että älkää muuttako yhteen, jos nyt on jo noin vaikeaa. Kieltämättä se on käynyt mielessä. Mä en kuitenkaan usko, että kyse olisi mistään suoranaisesta kusetusyrityksestä miehen taholta, vaan tässä on nyt joku todella erilainen ajattelutapa, jota haluaisin koettaa ymmärtää. Tuleeko teille mitään mieleen, millä tilannetta voisi koettaa ratkoa ja järkeillä?

25

672

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Miltä susta itsestä tuntuu tilanne

      • Anonyymi

        Juuri siltä mitä yllä sanoin, eli että tässä on nyt jokin ajattelutapaero, jota en ymmärrä. Siksipä kyselen, jos joku osaisi tuota ajattelutapaa avata.


    • Anonyymi

      Jaa, eihän sulla oikeasti ole mitään syytä myydä yhtään mitään ja sen voit kyllä ihan suoraan sanoa.
      Merkillistä säätöä, huoh!

      • Anonyymi

        Eipä ole ei ja minusta tuo idea on mieheltä taloudellisestikin aivan tolkuttoman huono. Mitä järkeä olisi ruveta maksamaan korkoa pankille, kun hän voisi vain asua ja pistää sen mitä asumisessaan säästää, johonkin haluamaansa kohteeseen (vaikka nyt sitten sijoittaa). Mä en kykene lainkaan tajuamaan miten hän ton ajattelee.

        Tästä yhteen muttamisesta on siis puhuttu jo jonkin aikaa ja nyt sitten mies yhtäkkiä paukautti tämän ideansa. Ei siitä nyt varsinaista riitaa saatu aikaiseksi, mutta sanoin luultavasti ajatukseni vähän turhankin suoraan, että eihän tuossa ole järjen häivää ja mies selvästi otti asiasta nokkiinsa. Mä en tiedä oliko kyse vain siitä tavasta, jolla mä itseäni ilmaisin vai eikö mies ollut tullut ajatelleeksi noita millä sen ajatuksen hölmöyttä perustelin.


    • Anonyymi

      Miksi mies sotkeentuisi sinun jo omistamaan ja maksamaan asuntoon? Eihän tuossa tosiaankaan ole järjen hitustakaan!

      Jos todella haluat asua saman katon alla miehen kanssa, sopivin ratkaisu olisi että mies maksasi puolet asuntoon soranaisesti liittyvistä maksuista ( sähkö, vesi, lämpö, netti, vastikkeet ym. vastaavanlaiset) ja jos jaatte saman ruoan, myöskin puolet ruokamenoista.
      Ei välttämättä tarvitse ihan pennejä laskea, mutta pyöristettynä ( 10 pennille :) )

      Jos huomaatte että yhdessä asuminen on täydellistä, voitte muutaman vuoden kuluttua ehkä hankkia yhteisen oman kodin. Jolloin sinä alat vuokrata omaasi ja maksaa vuokratuloilla oman osuutesi pankkivelastasi.

      Jos taas huomaatte ettei yhteinen asuminen olekkaan juuri teille sopivin vaihtoehto. kumpikin säästyy megaongelmilta kun ei tarvitse sydänsurun päälle vielä selvitellä taloudellisia asioita.
      Pesäero tulee tapahtumaan paljon helpommin.

    • Anonyymi

      Miehenä kyllä lähtisin tuohon diiliin. Halpaa asumista ja piparia kaupan päälle.

    • Anonyymi

      Ei tosiaan pidä myydä 50% velatonta asuntoa sille kumppanillesi. Pidä asunto ja mies maksaa sulle vuokraa tai osan vastikkeesta. Seon kaikkein järkevin vaihtoehto. En minäkään myynyt puolia asunnostani avovaimolleni. Se maksaa vuokraa ja kaikki on hyvin.

    • Anonyymi

      Meneehän hänellä nytkin rahaa "tyhjään", kun maksaa vuokraa. Eiköhän se vain parempi ole omalle kullalle sitä maksaa, kuin jollekin randomille. En minäkään oikein ymmärrä, että miksi kokisi kasvattavan sinun omaisuuttasi, jos kyse on vain juoksevista menoista, ei mistään sijoittamisesta asuntoosi.

      Käske keräämään tarvittava summa ilman lainaa, ja katsotaan sitten : D

    • Anonyymi

      Älä lähde tuohon mukaan.

    • Anonyymi

      Eri asia olisi jos haluaisi naimisiin. Silloinkin tekisin tosin avioehdon, mutta tuossa mies vain pyrkii hyötymään sinusta ja sitomaan sinut itseesi. Kuluista vaatisin maksamaan myös.

      • Pyrkii hyötymään ostamalla puolet asunnosta? Miten se on hyötymistä?


    • Anonyymi

      Taas näitä ns, homofoobikon komentointia. väännetääns rautalangasta, jutussa esiintyvä mies tahtoo ostaa naisen asunnosta puolet, voidakseen tuneta itsensä tasavertaiseksi, eikä olisi naisen vallan allla.

      No eihhän tätä näkökulmaa kukaan vähämielinen edes osannut ajatella..

      • Anonyymi

        Miksi hän olisi kenenkään vallan alla? Hänhän saa vapaasti sijoittaa asumisjärjestelyssä säästämänsä rahat. Hän saa vaikka ostaa itselleen sijoitusasunnon, jos tahtoo. Mitä järkeä olisi ottaa pankki mukaan jo kerran velattomaksi maksettuun asuntoon? Onko sitten parempi olla pankin vallan alla?


      • Anonyymi

        Eikö tämä mies voi "ottaa lainaa" naiselta, lyhentää sitä maksamalla naiselle, omistaen asunnosta yhä enemmän ja enemmän, kunnes on puolet maksettu? Pahoittelut, nyt tuli täysin asiasta tietämättömän kommentti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö tämä mies voi "ottaa lainaa" naiselta, lyhentää sitä maksamalla naiselle, omistaen asunnosta yhä enemmän ja enemmän, kunnes on puolet maksettu? Pahoittelut, nyt tuli täysin asiasta tietämättömän kommentti

        Voi kai sitä noinkin tehdä, mutta vain hullu lähtee parisuhteessa tuollaiseen kuvioon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi kai sitä noinkin tehdä, mutta vain hullu lähtee parisuhteessa tuollaiseen kuvioon.

        Samaa mieltä. Varma tapa tuhota liitto on tehdä keskinäistä velkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä. Varma tapa tuhota liitto on tehdä keskinäistä velkaa.

        Niin no parempihan se olisi, että omistaa sen verran, mihin milläkin hetkellä on varaa


    • Anonyymi

      Aloittaja päivittää tilannetta ...

      Elikkäs tässä on nyt useamman kerran juteltu asiasta ja vaikuttaa siltä, että olemme päässeet yhteisymmärrykseen. Ihan täysin en edelleenkään tajua miksi tämä asia tuntui tuossa aiemmin olevan miehelle niin kovin tärkeä. Hän ei ole osanut sen kovin hyvin selittää. Nyt kuitenkin suunnitelmissa on toimia kuten itse olin alunperin ajatellut. Miehellä on omassa nykyisessä asunnossaan pari kuukautta vuokrasopimusta jäljellä ja sen päätyttyä ajatuksena on, että hän muuttaa minun asuntooni.

      Kulupuoli on tarkoitus hoitaa puoliksi, kuten olin alunperin ajatellut. Mies sanoi laskeskelleensa asiaa ja tulleensa siihen tulokseen, että se on reilu ratkaisu. Se ei ole vielä selvää mitä mies nyt sitten aikoo jatkossa noilla säästyvillä varoillaan tehdä, mutta ilmeisesti hänellä ei ole ainakaan heti tarkoituksena hankkia mitään sijoitusasuntoa tmv. Sinälläänhän se ei minulle kuulu miten hän rahansa sijoittaa tai sijoittaako.

      Hieman minua edelleen mietityttää se, kun en edelleenkää tajua mikä tässä oli taustalla. Olisiko mies sitten oikeasti vain ollut noin ajattelematon, eikä ollut laskenut miten hassu ajatus tuo taloudellisesti oli. Mä en halua lähteä asiaa hämmentämään, kun ei se syy lopulta kai niin kauhean oleellinen ole. Mies nyt kuitenkin sanoo tulleensa siihen lopputulokseen, että tuo jo alussa ehdottamani järjestely on se järkevin. Se mitä tässä nyt pohditaan on se, että pitäisikö tehdä ihan virallinen suokrasopimus noista kuluista vain mikä olisi mm. verotuksen kannalta se järkevin tapa.

      • Anonyymi

        Käyhän sitä välillä hassuja ajatusvirheitä. Hyvä, että tarkemmin pohdittuaan tajusi!


      • No hyvä, että pääsitte sopuun.

        Ymmärrän kyllä hänen ajatusvirheen, että sinä hyötyisit jotenkin hänen osallistumisesta vastikkeeseen.

        Minusta sinun ei kannata ainakaan alussa myydä osuutta asunnostasi, koska olette vasta muuttamassa yhteen. Nyt tavallaan arki vasta astuu parisuhteeseenne ja jos se arki ei sujukaan, on yhteisomistuksesta liian monimutkaista ja kallista pyrkiä irti.

        Sitten kun olette asuneet muutaman vuoden yhdessä, minusta on täysin ok, jos toinen ostaa puolet asunnosta. Kannattaisin kuitenkin, että ostaja ottaa pankkilainan täysin omiin nimiinsä, etkä sinä joudu missään kohtaan hankalaan välikäteen "lainottajana".


      • Anonyymi
        Yogamies kirjoitti:

        No hyvä, että pääsitte sopuun.

        Ymmärrän kyllä hänen ajatusvirheen, että sinä hyötyisit jotenkin hänen osallistumisesta vastikkeeseen.

        Minusta sinun ei kannata ainakaan alussa myydä osuutta asunnostasi, koska olette vasta muuttamassa yhteen. Nyt tavallaan arki vasta astuu parisuhteeseenne ja jos se arki ei sujukaan, on yhteisomistuksesta liian monimutkaista ja kallista pyrkiä irti.

        Sitten kun olette asuneet muutaman vuoden yhdessä, minusta on täysin ok, jos toinen ostaa puolet asunnosta. Kannattaisin kuitenkin, että ostaja ottaa pankkilainan täysin omiin nimiinsä, etkä sinä joudu missään kohtaan hankalaan välikäteen "lainottajana".

        En mä missään tapauksessa tule myymään tästä mitään. Jos halutaan yhetinen asunto, niin sitten ostetaan toinen yhdessä. En todellakaan ota pankkia enää osakkaaksi asuntoon, joka on jo kerran velattomaksi maksettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En mä missään tapauksessa tule myymään tästä mitään. Jos halutaan yhetinen asunto, niin sitten ostetaan toinen yhdessä. En todellakaan ota pankkia enää osakkaaksi asuntoon, joka on jo kerran velattomaksi maksettu.

        Korkojen maksaminen asunnosta, joka on kerran velattomaksi maksettu, on aivan kahjo ajatus minusta. Se on kahjoa, vaikka sitä maksaisikin vain mies. Ei siinä ole mitään järkeä, varsinkaan jos korot pysyvät näissä lukemissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korkojen maksaminen asunnosta, joka on kerran velattomaksi maksettu, on aivan kahjo ajatus minusta. Se on kahjoa, vaikka sitä maksaisikin vain mies. Ei siinä ole mitään järkeä, varsinkaan jos korot pysyvät näissä lukemissa.

        En kyllä ihan tajua sinun ajatusmaailmaasi. En ymmärrä mitä menetettävää sinulla on, jos mies ostaa puolikkaansa lainalla. Sinä voit laittaa rahasi säästöön ja jos mies ei pysty omaa puolikastaan maksamaan, niin ostat sen pois.

        No teillä on parisuhde vielä niin alkutaipaleella, että ainakin aluksi on hyvä ja viisasta pitää omaisuus erillään ja mies voi vaikka ostaa kesämökin tai veneen jos raha polttelee taskussa.

        Itse mielelläni myisin vaimolleni puolikkaan asunnostani, koska silloin minulle yllättäen irtoiaisi 200 000 €, joka olisi sijoitettuna parinkymmenen vuoden päästä eläkkeelle jäädessäni 700 000 ja minulla olisi vielä maksaja asunnon hankintoihin ja remontteihin 50% osuudella.

        Jos taas en myisi, omaisuus kyllä karttuisi asunnon arvon noustessa, mutta vähemmän ja siitä luultavasti hyötyisivät vain minun lapseni ja vaimoni, jos he elävät minun jälkeeni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En kyllä ihan tajua sinun ajatusmaailmaasi. En ymmärrä mitä menetettävää sinulla on, jos mies ostaa puolikkaansa lainalla. Sinä voit laittaa rahasi säästöön ja jos mies ei pysty omaa puolikastaan maksamaan, niin ostat sen pois.

        No teillä on parisuhde vielä niin alkutaipaleella, että ainakin aluksi on hyvä ja viisasta pitää omaisuus erillään ja mies voi vaikka ostaa kesämökin tai veneen jos raha polttelee taskussa.

        Itse mielelläni myisin vaimolleni puolikkaan asunnostani, koska silloin minulle yllättäen irtoiaisi 200 000 €, joka olisi sijoitettuna parinkymmenen vuoden päästä eläkkeelle jäädessäni 700 000 ja minulla olisi vielä maksaja asunnon hankintoihin ja remontteihin 50% osuudella.

        Jos taas en myisi, omaisuus kyllä karttuisi asunnon arvon noustessa, mutta vähemmän ja siitä luultavasti hyötyisivät vain minun lapseni ja vaimoni, jos he elävät minun jälkeeni.

        Ole vapaasti tajuamatta. Mä taas en tajua miksi antaa rahaa pankille täysin tyhjästä. Mielummin säästän mieheltä senkin rahan, kun ei sen tuhlaamiseen ole minkäänlaista tarvetta. Pistäköön ne koroista säästämänsä rahat vaikka omaan osakkeisalkkuunsa, jos ei niille itsellään käyttöä.

        Kuten sanottu, niin ennemmin sitten vaikka toinen yhteinen asunto, mutta ei kahta kerta korkoja samasta asunnosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En kyllä ihan tajua sinun ajatusmaailmaasi. En ymmärrä mitä menetettävää sinulla on, jos mies ostaa puolikkaansa lainalla. Sinä voit laittaa rahasi säästöön ja jos mies ei pysty omaa puolikastaan maksamaan, niin ostat sen pois.

        No teillä on parisuhde vielä niin alkutaipaleella, että ainakin aluksi on hyvä ja viisasta pitää omaisuus erillään ja mies voi vaikka ostaa kesämökin tai veneen jos raha polttelee taskussa.

        Itse mielelläni myisin vaimolleni puolikkaan asunnostani, koska silloin minulle yllättäen irtoiaisi 200 000 €, joka olisi sijoitettuna parinkymmenen vuoden päästä eläkkeelle jäädessäni 700 000 ja minulla olisi vielä maksaja asunnon hankintoihin ja remontteihin 50% osuudella.

        Jos taas en myisi, omaisuus kyllä karttuisi asunnon arvon noustessa, mutta vähemmän ja siitä luultavasti hyötyisivät vain minun lapseni ja vaimoni, jos he elävät minun jälkeeni.

        Ja siis minähän en ylipäänsä tule koskaan pistämään rahoja yhteen, eli sinällään hyvä, että mies saa laittaa nuo omat rahansa mihin tahtoo. Mä en tee miehen rahoilla mitään, eikä hänellä ole tarvetta mun rahoilleni.

        Sinällään toivon, ettei mies keksi ainakaan mökkiä tai venettä ostella, kun mä en kuitenkaan tule hänen kanssaa sellaisissa aikaaniviettämään. Ne eivät ole yhtään mun juttuni. Tai toki saa hankkia, jos haluaa sitten yksikseen noissa aikaa vietellä. Eihän sekään sinällään mun asiani ole. Tosin en usko hänellä tuollaisia ajatuksia olevan, kun ei ole hänkään lainkaan mökki-ihminen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    7. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    8. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    9. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe