Hamina - Fredrikshamn!

147 kilometriä Haminaan! Euron biljetti suuntaansa! Reilusti alle sentti per kilometri! Senttejä menee metriin sata ja metrejä kilometriin tuhat! Ja vanha VanHool vielä mutkitteli! Tesjoki, Ruotsinpyhtää, Pyhtää kk, Siltakylä, Karhula. Pisin seisokki oli Loviisassa, jossa autoon astui kaksi nuorta ukrainatarta.

Hamina...iso lippu tervehti...käyttäytyi tuulessa erikoisesti, ryppyisesti...takana pienempiä lippuja, jotka oli leikelty kolmoisviirin muotoon ja punainen kettukarkin kettu keskellä..käytettyjä kodinkoneita kyriilisesti..keskusta kasarmia ja valleja..Kanuunan vessa avattiin kassoilta 5 ja 6, sekä kahviosta..Vallikenttä Hämeenlinnan Bastionissa, Sexypöksyt veivät ja Kissat vikisivät..kentän takana puinen, neliskulmainen amfiteatteri..Isoympyrä ja Pikkuympyrä...modernit tuulimyllyt...valtavasti museoita ja kirkkoja..puinen työväentalo vuodelta 1890...roskiksia harvassa...naakkoja...valleilla kukat vielä kukkivat...ihmiset puhuivat muukalaiselle ja tervehtivät...

Hamina on maailman itäisin kaupunki, jolla on ruotsinkielinen nimi. Olisin vienyt vodkaa ja Helsingin puistosta ostamiani yrttejä Pelle Miljoonan muistomerkille, mutta en löytänyt. Lisäksi minulla oli mukanani kynttilä, jossa oli nauha, seuraavin värssyin: "Sisko tahtoisin jäätä, koska moottoritie on kuuma!"

Erittäin positiivinen fiilis jäi kaupungista ja ihmisistä! Minulle puhuttiin outojen toimesta enemmän muutamassa tunnissa, kuin Länsi- Suomessa koko vuoden aikana - muita miinuksia en oikein keksi!

Olen mikä olen! Olen mikä on! Kaikki on kuin on eli Haminan Tapani Kansa ja Eloise:
https://www.youtube.com/watch?v=nAfUW122ybU

Naapurikaupungin miehet ovat ahtaajia, mutta haminalaiset runonlaulajia! Runosuoleni puhkesi siellä: "Valleilla oli kukkia, mutta kulleilla ei ollut vakkoja!"

Kävin eilen elämäni ensimmäisen kerran Haminassa!

5

520

Vastaukset 5

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kallista kyytiä. polje tai, kävele.

hamina on jäänyt syrjään vaikka on varmastikin mielenkiintoinen kaupunki. Sillä kaupungilla oli joku erikoinen pohjakaava??? pyhtäälläkö oli aleksanteri 3s tsaarin kalastusmaja? siellä oon käynyt.

nosti yhdellä kädellä sellasen moukarin johon raavaskin mies joutui sulattamolla tarttumaan kaksin käsin. Aleksanteri oli suomen ystävä ilmeisesti lepposa partasuu.

en tiennyt miljoonan kuolleen? säädd..

• Viime vuonna kävelin Kotkan keskustasta Langinkoskelle, jossa oli tsaarin kalastusmaja! Mieleeni painui erityisesti ortodoksinen pikkanen kappeli ja tietysti itse koski ja tsaarin kalastussiirtolohkare. Pyhtäähän sai nimensä siitä, kun tsaari kulki aina sitä kautta majalleen ja aina tokaisi matkallaan, pienen kirkonkylän ohitettuaan: "pyh tää!"

Pyhtää jaettiin 1700- luvulla kahtia ja itse Pyhtää jäi Ruotsille ja Ruotsinpyhtää Venäjälle. Turussa näin päätettiin ja mielestäni päätös oli oikea!

Laulaja ja kuplamestari, Veikko Lavi asui niillä haminoilla; alussa Kotkassa ja loppuelämänsä Haminassa. Hän kirjoitti rehellisesti laulussaan "laivajauholasikeikka":
      "Oi nuoruus, niin monta turhaa hetkeä
      mä silloin elää sain.
      Oi nuoruus, se tylsää sotaretkeä
      ja raatamista oli vain."

Kuinkahan moni postaisi nykyään vastaavaa Instaan? Jos et ole menestyvä ja onnellinen, niin Insta ei ole sinun paikkasi!

Lavin mestariteos oli "takarivin Taavi". Siinä hän asettuu heikon ja raskautetun puolelle, mustan huumorin keinoin: https://www.youtube.com/watch?v=EVL5F5yfhIk

• Siellä se raja taisi tosiaan jossain vaiheessa mennä. Koulussa aikoinaan kun oli eräs opettaja joka soitti mankassa c-kasetilta veikko lavin lauluja. jossain vaiheessa taisi olla nuori heikki kinnunen tulkitsijana.

Tuli vaan mieleen tuosta takarivin taavista. Minäkin hiljasena olin yleensä takarivillä. Eturivissä olemisesta ei mun tapauksessa ollut mitään hyötyä. Tuskin tulevassa sodassakaan.

Jos tämmönen alkkis kihtipotilas joutuisi edes etulinjaan. >tai no syöttilampaathan sinne etulinjaan laitetaan. Veetu vieköön!!! mä mikään lammas oo..mä oon bock mutta en sentään ior bock vaikka mystinen mies oonkin.

Tulevana kekrinä pukeudun sarviin ja turkikseen ja alan järjestää matkoja ukrainaan. Ukrainaa pitää tsempata.

• Anonyymi

hauskat kirjoitelmat, näin ent. haminalaisena , nyk.kotkalaisena lukea.

• Anonyymi

Pelle ja Remu oli eilen keikalla Haminassa, Muhosen lähtijäisissä. Serkku oli nähnyt kartsalla ja kaupassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Puukotus Kajaanissa

Kuka puukotti ja ketä? https://yle.fi/a/74-20247765 Vähemmän yllättäen päihteet mainittu
      Kajaani
      57
      1391
    2. Taas henkirikos

Kuka lienee nyt asialla.
      Ilomantsi
      26
      1010
    3. 78
      879
    4. Mitä söpö

Mies mietit?
      Ikävä
      64
      768
    5. Nainen, tässä olen kahden vaiheilla

Toinen pitäisi valita ja kummassakin on hyvät ja huonot puolensa. Toinen olisi sellainen pysyvä mutta työläs. Toinen taa
      Ikävä
      69
      744
    6. Miten uskallan sua nähdä

Kun vaikutat suuttuneelta :(
      Ikävä
      47
      722
    7. Hyvä on sitten, jos et sitä s*ksiä halua kanssani.

Rakastetaan vaan toisiamme, voin käydä muualla tyydyttämässä fyysisenpuolen tarpeet. Puhumalla tämäkin olisi selvinnyt.
      Ikävä
      131
      675
    8. Minä en ole koskaan

Rakastanut ketään toista yhtä paljon kuin sinua
      Ikävä
      89
      660
    9. Humalassa autolla ajo.

Tuhti humala hyydytti kuljettajan Suomussalmella -sammui rattiin ,uutisoi Ylä-Kainuu.
      Suomussalmi
      10
      642
    10. Tiesitkö? Jorma Uotisen EX-rakas on Helena Lindgren - Nämä ovat välit nyt: "Me ollaan..."

Jorma Uotinen ja Helena Lindgren olivat avoliitossa v. 1982-1999. Pariskunta oli aikansa näyttävä julkkispari, missä i
      Kotimaiset julkkisjuorut
      13
      626
    11. Suloinen ja herkkä

Toiset huomioiva, räväkkä, yllättävä. Ei sellaisesta voi olla pitämättä.
      Rakkaus ja rakastaminen
      31
      595
    12. Jäljitelmä Birginit

Ei jumaleisson, Jeffin vaimo kertoo et nää Hermesit olikin jäljitelmiä ja timangit labrarääsää. Anna mun kaikki kestää �
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      559
    13. Hurja pako Kuhmossa

19 vuotias kaahasi humalassa jalkakäytävälle tänään. Kuka mitä häh.
      Kuhmo
      4
      552
    14. Minä muistan

Minä muistan sinut nauravana. Sellaisena, joka sai tavallisenkin hetken tuntumaan vähän kevyemmältä, kuin huoneeseen ol
      Ikävä
      45
      550
    15. Vähän pitää

Kiusia ja näyttää
      Ikävä
      93
      518
    16. Hyvää yötä hurmuri

Iltaa haaveeni! Kauniita unia😘 Jospa me vielä nähtäis ja juteltais, suukoteltais ja halittais, siliteltäis ja hyväiltä
      Ikävä
      24
      493
    17. Mä voisin rakastua noihin tähti silmiin

Katseesi on niin lumoava nainen💚.
      Ikävä
      18
      492
    18. Taidat olla

Luovuttanut jo minun suhteeni osalta?
      Ikävä
      36
      465
    19. Pitäisikö seksille asettaa huvivero?

(ja jos hankkisi todistuksen sen harrastamisesta velvollisuudesta tai lisääntymistarkoituksessa, saisi siitä vapautuksen
      Sinkut
      113
      464
    20. Jos tullaan toisiamme vastaan, niin

pitäiskö pysähtyä ja onnitella?
      Ikävä
      37
      461
    Aihe