Hamina - Fredrikshamn!

147 kilometriä Haminaan! Euron biljetti suuntaansa! Reilusti alle sentti per kilometri! Senttejä menee metriin sata ja metrejä kilometriin tuhat! Ja vanha VanHool vielä mutkitteli! Tesjoki, Ruotsinpyhtää, Pyhtää kk, Siltakylä, Karhula. Pisin seisokki oli Loviisassa, jossa autoon astui kaksi nuorta ukrainatarta.

Hamina...iso lippu tervehti...käyttäytyi tuulessa erikoisesti, ryppyisesti...takana pienempiä lippuja, jotka oli leikelty kolmoisviirin muotoon ja punainen kettukarkin kettu keskellä..käytettyjä kodinkoneita kyriilisesti..keskusta kasarmia ja valleja..Kanuunan vessa avattiin kassoilta 5 ja 6, sekä kahviosta..Vallikenttä Hämeenlinnan Bastionissa, Sexypöksyt veivät ja Kissat vikisivät..kentän takana puinen, neliskulmainen amfiteatteri..Isoympyrä ja Pikkuympyrä...modernit tuulimyllyt...valtavasti museoita ja kirkkoja..puinen työväentalo vuodelta 1890...roskiksia harvassa...naakkoja...valleilla kukat vielä kukkivat...ihmiset puhuivat muukalaiselle ja tervehtivät...

Hamina on maailman itäisin kaupunki, jolla on ruotsinkielinen nimi. Olisin vienyt vodkaa ja Helsingin puistosta ostamiani yrttejä Pelle Miljoonan muistomerkille, mutta en löytänyt. Lisäksi minulla oli mukanani kynttilä, jossa oli nauha, seuraavin värssyin: "Sisko tahtoisin jäätä, koska moottoritie on kuuma!"

Erittäin positiivinen fiilis jäi kaupungista ja ihmisistä! Minulle puhuttiin outojen toimesta enemmän muutamassa tunnissa, kuin Länsi- Suomessa koko vuoden aikana - muita miinuksia en oikein keksi!

Olen mikä olen! Olen mikä on! Kaikki on kuin on eli Haminan Tapani Kansa ja Eloise:
https://www.youtube.com/watch?v=nAfUW122ybU

Naapurikaupungin miehet ovat ahtaajia, mutta haminalaiset runonlaulajia! Runosuoleni puhkesi siellä: "Valleilla oli kukkia, mutta kulleilla ei ollut vakkoja!"

Kävin eilen elämäni ensimmäisen kerran Haminassa!

5

248

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kallista kyytiä. polje tai, kävele.

      hamina on jäänyt syrjään vaikka on varmastikin mielenkiintoinen kaupunki. Sillä kaupungilla oli joku erikoinen pohjakaava??? pyhtäälläkö oli aleksanteri 3s tsaarin kalastusmaja? siellä oon käynyt.

      nosti yhdellä kädellä sellasen moukarin johon raavaskin mies joutui sulattamolla tarttumaan kaksin käsin. Aleksanteri oli suomen ystävä ilmeisesti lepposa partasuu.

      en tiennyt miljoonan kuolleen? säädd..

    • Viime vuonna kävelin Kotkan keskustasta Langinkoskelle, jossa oli tsaarin kalastusmaja! Mieleeni painui erityisesti ortodoksinen pikkanen kappeli ja tietysti itse koski ja tsaarin kalastussiirtolohkare. Pyhtäähän sai nimensä siitä, kun tsaari kulki aina sitä kautta majalleen ja aina tokaisi matkallaan, pienen kirkonkylän ohitettuaan: "pyh tää!"

      Pyhtää jaettiin 1700- luvulla kahtia ja itse Pyhtää jäi Ruotsille ja Ruotsinpyhtää Venäjälle. Turussa näin päätettiin ja mielestäni päätös oli oikea!

      Laulaja ja kuplamestari, Veikko Lavi asui niillä haminoilla; alussa Kotkassa ja loppuelämänsä Haminassa. Hän kirjoitti rehellisesti laulussaan "laivajauholasikeikka":
      "Oi nuoruus, niin monta turhaa hetkeä
      mä silloin elää sain.
      Oi nuoruus, se tylsää sotaretkeä
      ja raatamista oli vain."

      Kuinkahan moni postaisi nykyään vastaavaa Instaan? Jos et ole menestyvä ja onnellinen, niin Insta ei ole sinun paikkasi!

      Lavin mestariteos oli "takarivin Taavi". Siinä hän asettuu heikon ja raskautetun puolelle, mustan huumorin keinoin: https://www.youtube.com/watch?v=EVL5F5yfhIk

      • Siellä se raja taisi tosiaan jossain vaiheessa mennä. Koulussa aikoinaan kun oli eräs opettaja joka soitti mankassa c-kasetilta veikko lavin lauluja. jossain vaiheessa taisi olla nuori heikki kinnunen tulkitsijana.

        Tuli vaan mieleen tuosta takarivin taavista. Minäkin hiljasena olin yleensä takarivillä. Eturivissä olemisesta ei mun tapauksessa ollut mitään hyötyä. Tuskin tulevassa sodassakaan.

        Jos tämmönen alkkis kihtipotilas joutuisi edes etulinjaan. >tai no syöttilampaathan sinne etulinjaan laitetaan. Veetu vieköön!!! mä mikään lammas oo..mä oon bock mutta en sentään ior bock vaikka mystinen mies oonkin.

        Tulevana kekrinä pukeudun sarviin ja turkikseen ja alan järjestää matkoja ukrainaan. Ukrainaa pitää tsempata.


    • Anonyymi

      hauskat kirjoitelmat, näin ent. haminalaisena , nyk.kotkalaisena lukea.

    • Anonyymi

      Pelle ja Remu oli eilen keikalla Haminassa, Muhosen lähtijäisissä. Serkku oli nähnyt kartsalla ja kaupassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1806
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      44
      1387
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1352
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1324
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe