Mitä sanot hänelle joka on juuri menettänyt läheisensä

Anonyymi-ap

Typerintä mitä olen nyt viimeisten viikkojen aikana kuullut kun läheinen lähti.
- Hyvä kun pääsi pois
- Hänen on nyt parempi olla.
- Sinullekin varmaan helpottavaa kun nukkui pois.
Voi hemmetti, miten voi olla noin pölvästi. Jos noin ajattelee niin minulle ei sitä tarvitse sanoa. Sanokoon itselleen. Mistä he tietää mikä on kenellekin hyvä. Itse en koskaan pystyisi olemaan tyytyväinen toisen kuolemasta.
Sanon suruvalittelufraasin jälkeen. Jaksatko arkea tavallisesti vai onko kovin paha olla. Tai En nyt osaa oikein sanoa mitään lohduttavaa, näin varsinkin yllättävän kuoleman jälkeen. Tai Pärjäätkö yksin vai tarviitko jotain tukea tai apua.

2

120

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ainakaan minulle ei sanottu juuri mitään vastaavassa tilanteessa. Porukat väisteli ja ne, jotka sattuivat vastaan tulemaan olivat vaivautuneita. Loput katosivat lopullisesti. Se kertoo ainakin näiden "ystävien" luonteesta ja tarpeelisuudesta hyvin paljon. Mennä joutivat. Onneksi olen luonteeltani yksin viihtyvä ja sillä tavalla on helpompi surua käsitellä. Ja vähitellen, ajan kanssa helpottaa. Mutta silti se tulee joskus, ikään kuin aaltoina. Ainakin ymmärrän sen, että jokainen lähtee silloin kun on oikea aika. Sattumia ei ole ja lähtö on jokaisen itsensä hyväksymä. Miksen silloin minäkin sitä hyväksyisi.

• Anonyymi

Tämä on vaikea aihe. En tiedä onko mitään aidosti lohduttavaa, paitsi niiden kesken, jotka hyvin tuntee ja ollaa läheisiä. En sanoisi noita, ellen ole varma, että kuolleen läheinen jakaa samat ajatukset. Mä en pitäisi noita mainitsemiasi typeränä ja epäsopivana, jos kuolemaa on edeltänyt kovaa kärsimystä. Tämäpä tässä onkin se ongelma eli kun me ajattelemme eri tavoin, on välillä vähän vaikea keksiä miten sanoisi. Aina voi miettiä sitäkin, onko sanoja kenties inhonnut tai vihannut kuollutta ja on tyytyväinen, kun kävi kuin kävi...?

lajijasuris

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla

”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset
      Maailman menoa
      252
      17407
    2. Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään

Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"
      Maailman menoa
      180
      12368
    3. Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään

"Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El
      Maailman menoa
      70
      6150
    4. MTV3 - Auerin poika todistaa videolla, miten Anneli pahoinpiteli lapsia!

Kello 10.04 – Ainakin kerran viikossa se löi. Löi muitakin sisaruksia, mutta ei isosiskoa. Nuorinta siskoa en ole nähny
      Henkirikokset
      21
      4985
    5. Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta

Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään
      Maailman menoa
      69
      4965
    6. Orpon hallitus paskoi kaikki hommat

ja "yllätäen" ilmestyi raportti Marinin hallituksen tuhlailusta, raportti tuli kuin TILAUKSESTA.
      Maailman menoa
      44
      4101
    7. Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi

Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta
      Maailman menoa
      100
      3662
    8. Kansa haluaa Marinin hallituksen takaisin ja Orpon pois

Suomen kansa on nyt ilmoittanut millaisen hallituksen Suomi tarvitsee. "Suomalaisten suosikki seuraavaksi hallituspohja
      Maailman menoa
      35
      3659
    9. NO NIIN! Nyt on sitten prinsessa Sannan sädekehä lopullisesti rikottu

narsistia ei kannata enää kuin ne fanaattisimmat kulttilaiset, jotka ovat myös sitä Suomen heikkoälyisintä sakkia. Kun
      Maailman menoa
      41
      3151
    10. Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?

PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html
      Maailman menoa
      146
      3119
    Aihe