Hoitajapula ja pitkät hoitojonot

Anonyymi-ap

Täällä yksi juuri eläköitynyt sairaanhoitaja ottaa kantaa hoitajapulaan ja muihin terveydenhuolto-ongelmiin. Rupesi riepomaan kun taas A-studiossa ns. asiantuntijat tuntuivat tietävän, kuinka ongelmat ratkotaan. Ne hoitoalan ammattilaiset jotka ovat vähään tyytyneet, ovat nyt eläköityneet ja loputkin 60-luvun alussa syntyneet eläköityvät. Nyt on uusi sukupolvi työelämässä ja heille ei riitä vain se, mitä annetaan. Ja hyvä niin. Jo usean vuoden ajan kun olin työelämässä, sijaiset saivat lomansa kun halusivat, Vakihenkilökunnan lomia siirrettiin tai pätkittiin. Kolmivuorotyö; onko se kenenkään unelma-perhe-elämästä. Sote-buumin alettua paikallinen lehti oli sivut täynnä hakemassa eri asiantuntijoita eri yksiköihin. No, puolen vuoden kuluttua oli rahat käytetty ja ankeat ajat alkoivat. Asiantuntijoita hoitoalalla ovat vain hoitajat ja hoitajan työtä arvostavat lääkärit, tyhjä on muiden kuvitella osaavansa "elvyttää" hoitoalan ongelmia. Suomikin on täynnä eri tilastoja; olisiko ollut vaikeaa laskea, kuinka paljon meillä on ikä-ihmisiä ja ikääntyviä suuria ikäluokkia. Elin-ikä on noussut muta eihän se uusi uutinen ole, senkin olisi voinut ennakoida. Paljon on muuttunut kun hoito-alalle lähdin, oli tiukat testit ja sopivuuskokeet. Ei ole enää, kun entiset päivystyksessä viikonloppuisin asioineet ovat tämän päivän hoitajia, siis osa. Olen myös kuullut aikoinaan ihan omasta lähipiiristäni että hoitotyö on "suojatyötä". En voi ikinä antaa anteeksi enkä unohtaa tuota kommenttia. Kolmekymmentäyhdeksän -vuotta oli työurani hoitoalalla. Tykkäsin työstäni, vaikka raskasta oli. Fyysisen kuormituksen lisäksi oli paljon henkistä uupumusta; yhtä tunteiden vuoristorataa. Kolme hoitoalan lakkoa oli työurani aikana; en ollut lakossa vaan aina akuutissa hoitotyössä. Jokaisen lakon jälkeen edut heikkenivät, tavalla tai toisella. Toivoisinkin että terveydenhoitoalan ongelmiin paneutuisivat oikeat asiantuntijat; joilla on kokemusta oikeasta hoitotyöstä. Ammattitaitoinen lääkäri arvostaa myös ammattitaitoista hoitajaa. Nykypäivänä opiskeleva ja ammattiin hakeutuva nuori on valveutunut ja osaa vaatia .Minusta hyvä niin.

2

111

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jokaisella taholla tuntuu olevan asijantuntioita

• Anonyymi

Lääkärille pääsy on vaikeaa reseptin uusimiset ja lausuntojen kirjoittaminen.Hoitoa sai vasta kolmannessa sairaalassa.Rokottamattomat eihoida ja piikin saanut loppuviikon kipeenä.Hoitajat ja lääkärit maailmalta,joten toiset auttavat toisiaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1964
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1720
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      57
      1360
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      76
      1320
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      1028
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      926
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      923
    8. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      882
    9. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      109
      853
    10. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      73