Äitisuhteen ongelmallisuus

Anonyymi-ap

Minulla on kuulemma ihana äiti. Välittävä, huolehtiva, herkkä jne.. Lapsuudessa varmasti olikin ihana äiti, mutta nyt kun itse on aikuinen ja keski-iässä, niin hänen tapansa toimia ärsyttää ja myös ahdistaa. Oman eroni yhteydessä exäni sanat on jääneet mieleen. Hän sanoi, että äitini ja siskoni käyttää hyväkseen kiltteyttäni. Viime vuosina on ollut tosi erikoisia episodeja siskoni kanssa, hän on hyökännyt sanallisesti mun niskaan useamman kerran ja syyllistänyt ties mistä.

Olen paljon miettinyt vanhoja vuosien takaisia asioita äitini ja minun historiassa ja toki myös siskoni ja minun ja havainnut todella vahvan tietoisen vaikuttamisen. Olen ehkä jopa järkyttynyt mitä kaikkea olen kestänyt. Äitini on henkilö, joka puuttuu joka asiaan ja haluaa, että asiat tehdään hänen tavallaan. Hän arvostelee kaikkea esim . Siivoustasosta aina kattolistojen vinouteen asti. Toki nykyään myös Alzheimer aiheittaa omat haasteet, mutta se perusihminenhän siellä on takana. Nyt kun kirjoitan tätä niin ymmärrän, että olen enemmän isäni kaltainen eli ajattelen asiat järjen kautta. Nyt kun muuton myötä olen päässyt kauemmaksi heistä ja alkanut asettamaan rajoja sille mitä kestän, niin olen havahtunut tähän ongelmalliseen suhteeseen.

Löytyykö kanssa kärsijöitä? Millainen sinun äitisuhteesi on? Jos haastava, niin miten olet selvinnyt siitä?

17

617

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kannattaa pitää mielessä, että muistisairaus muuttaa usein myös sitä "perusihmistä siellä takana".

      • Anonyymi

        Joo, kyllä se sitä tekeekin esim. sellainen marttyyri asenne on harmittavasti noussut sairauden myötä enemmän esiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, kyllä se sitä tekeekin esim. sellainen marttyyri asenne on harmittavasti noussut sairauden myötä enemmän esiin.

        Muistisairaus on rankka kokemus läheisillekin. Se rakas ihminen muuttuu vähintään ajoittain aivan toiseksi ihmiseksi, joka voi olla jopa suorastaan ilkeä ja vastenmielinen ja väkivaltainenkin. Se on tosi epäreilu tilanne ja monilla tuhoaa hetkeksi myös niitä hyviä muistoja.


    • Anonyymi

      Tai sitten, onkin niin että vaikeassa ja ahdistavassa elämäntilanteessa, esim ero, sinä projisoit pahan olosi turvalliseen ihmiseen. Näin ihmiset usein toimii.

      • Anonyymi

        Mielenkiintoinen näkökulma. Pitää toki pohtia myös tätä 😀


    • Anonyymi

      Mun äitisuhteeni on aina ollut ongelmallinen ja olen oikeastaan aina myös tiedostanut sen. Niin kauan kun muistan, niin äitini kanssa oleminen on ollut ongelmallista - ihan siis muksunakin. Mä lahdin heti peruskoulun jälkeen muualle kouluun, että pääsin muuttamaan pois mutsin luota. Nuorena aikuisena en juuri äitiini yhteyttä pitänyt. soittelin ja juttelin oikeastaan vain isäni kanssa. Ilman isää meidän välit olis hyvinkin saattaneet katketa kokonaan.

      Isän kuoleman jälkeen mun välit äitiini on lähentyneet. Mä olen oppinut pitämään puoleni ja sanomaan suoraan ja äiti on iän myötä vähän pehmentynyt tavoiltaa, vaikka onkin mielipiteissään ja ajatuksissaan ihan yhtä hankala kuin aina ennenkin. Nykyään me tullaan ihan hyvin toimeen, asutaan suht lähekkäin ja mä hoidan ison osan äidin juoksevista asioista. Sinällään hassua, että siskoni, joka taas on koko ajan ollut mutsin kanssa paremmissa väleissä, ei hirveämmin tämän asioita nykyään hoida. Vaan anyway, nykyään mun äitisuhteeni on ihan ok, vaikkakaan en mä edelleenkään ihan hirveästi äitini kanssa jutella halua. Vanhat kaunat on kuitenkin haudattu ja on solmittu suht kestävä aselepo, täydellinen rauha tuskin koskaan onnistuu.

      • Anonyymi

        Hienoa, että oot löytänyt jälleen yhteyden ja osaat kuitenkin pitää myös rajoja 😊.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hienoa, että oot löytänyt jälleen yhteyden ja osaat kuitenkin pitää myös rajoja 😊.

        Aika huono mä olen edelleen rajoja pitämään, kiltti kun olen. Joskus tulee sellaista "hyäksikäyttävibaa", mutta mä olen oppinut tässä vuosien myötä, että oman äitini kohdalla on kyse ajattelemattomuudesta. Hänellä vain ei ole taitoa asettua toisen ihmsen asemaan ja katsella asioita sieltä toisen näkökulmasta. Sitä taitoa hänellä ei ole koskaan ollut, eikä se ole tahallista. Jos joku tilanne siis on minusta epäreilu, niin mun pitää ihan itse sanoittaa se hänelle. Hän nyt ei vaan tule sitä itse näkemään, eikä se siitä enää tule mihinkään muuttumaan.


    • Anonyymi

      Eksän sanomiset eron yhteydessä ei ole asiota, joiden varaan juuri kannattaa omia perhesuhteitaan rakentaa.

      • Anonyymi

        Ei tietenkään ole, mutta se vain sai miettimään asioita laajemmin. Kyllähän hän tiesi millainen meidän äiti-tytär suhde on ollut , sen 20 vuoden ajan mitä oltiin yhdessä.


    • Anonyymi

      EX mieheni tyäreni isä.Joka valitetavasti nyt kuolut,siis ex mieheni. Sanoi tytär ja Sinä emme tule toimeen KOKA OLEMME SAMANLAISIA.KUMPIKAAN EI ANNA PERIKSI YHTÄÄN!Emme siis puheväleissä ole oleet vuodesta 2010.Kaiken tottuu.Elämä jatku silti.Aika tekee myös tehtävän. Tietysti äiti rakastaa lastaan aina. Mutta elämä jatkuu. Joskus äitejä pidetän yleistalouskoneina .Kun äiti väsyy hoitovastut lapsen lapsiin vuosiin ja äidin rahat ei nihin riitä katkastan välit.

      • Anonyymi

        No meillä ollut toisinpäin. Äiti ois halunnut tehdä vaikka mitä, mutta en ole halunnut häntä kokoajan tekemään, varsinkin, kun tykkää siitä tavasta, että tekemisen jälkeen hän hehkuttaa siitä vuosi tolkulla, että kuinka hän on tehnyt asioita, vaikkei edes ole 🤦🏼‍♀️. Toki lapsia hän on välillä hoitanut, mutta aika satunnaisesti.


    • Anonyymi

      Jep narsisti syvimmästään. Ystävällisten ihmisten hyväksikäyttäjä, koukussa valtaan kuin huumehörhö piriin. Kannattaa pysyä niin hemmetin kaukana tämmösistä ihmisistä. Mun äiti on tämmönen ja mä kyllä sanon sille että painu v*ttuun koska hän ei osaa oppia enään mitään uutta. Mielummin taivasalla kuin koira hihnassa.

    • Anonyymi

      Äitini on omalta äidiltään kuulemma kokenut syrjintää ja piikittelyä, kuolinvuotellaan mummo oli sitten kuulemma pyytänyt äidiltäni anteeksi... ( mummoni oli uskovainen ja pelkäsi "taivaspaikkansa" puolesta ja siksi pyysi anteeksi, tämä on siis minun tulkintani asiasta). No, äitini piikittelee minua, eli jatkaa samaa mallia mitä on äidiltään saanut. Annan mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, eikä näistä koskaan puhuta, mutta voin sanoa ettei tunnu kivalta. Omille lapsilleni olen aina puhunut kaikesta ja sanon rakastavani heitä, joten toivottavasti tuo piikittely loppuu meihin. 5 v tyttäreni kysyi rakastaako mummi meitä kun ei se ole sitä koskaan sanonut, vastasin että rakastaa, mummi ei vain ole oppinut sanomaan sitä ääneen. Tyttäreni sanoi että hän opettaa mummin sanomaan sen. Ihana tytär mulla!

      • Anonyymi

        Tämä oli kuin minun kirjoitus jonka äsken lähetin (paitsi ettei minulla ole lapsia, eikä tule, ainakin tämä kierre katkeaa)


    • Anonyymi

      Ap:n teksti oli kuin omasta elämästäni. Ainoa vaan, että äitiäni ei pidetä kovin mukavana henkilönä. Viimeksi hän uhkasi poliisilla ja oli suuttuessaan lähes väkivaltainen.

    • Anonyymi

      Mulla meni nyt jouluna välit äidin kanssa. Pitkä juttu, mutta yritän typistää; äiti on aina "piikitellyt" sopivan tilaisuuden tullen, olen antanut mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Muutaman viime vuoden aikana äiti on kertonut omasta äidistään vastaavia juttuja, eli mummo on aina mollannut äitiäini. Kuolinvuoteellaan mummo oli pyytänyt äidiltäni anteeksi, just joo, pelkäsi taivaspaikan (uskovainen ihminen) menettämistä, joten piti sovitella... Nyt ostin joululahjaksi äidilleni yli 100 euron (ei kalliit, en yritä päteä lahjan hinnalla) korvakorut ja äidin kommentti oli: nenärenkaat ja viskasi korurasian käsistään. Vein parin päivän päästä äidille kuitin, että käy vaihtamassa nenärenkaat mieleiseseksi... Sen jälkeen ei olla oltu tekemisissä, enkä minä ainakaan aio ottaa yhteyttä, saattaa olla väärin, mutta kaikki se vuosien paska vaan sai kupin nurin...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      94
      2011
    2. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      418
      1561
    3. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      91
      1303
    4. Nyt pärähtää - Uusi lavatanssiohjelma starttaa tv:ssä!

      Oletko toivonut lavatanssiohjelmaa televisioon? Puoli seiskan kesäilta tuo lavatanssit suomalaisiin koteihin. Juontajin
      Tv-sarjat
      14
      1106
    5. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      73
      1052
    6. Kokki Akseli Herlevin ex-rakas Emmi Suuronen kisasi Diilissä - Nyt Selviytyjissä: "Vaikka olen..."

      Emmi Suuronen ja Akseli Herlevi ovat ex-pariskunta. Nyt Emmi nähdään taas tosi-tv-ohjelmassa. Takana on jo Diili ja mis
      Suomalaiset julkkikset
      11
      1015
    7. Ääripersu puukotti taas.

      Kamalaksi on mennyt. Persut ammuskelee ja puukko heiluu..
      Oulu
      179
      989
    8. Miten ihmeessä

      on kaksi niin samanlaista. Älä ymmärrä väärin, en yritä mitenkään itseäni ylentää mutta eiköhän me jollakin radioaallol
      Ikävä
      49
      959
    9. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      249
      930
    10. Pelkäätkö että olisin

      Ilkeä sulle jos nähtäisiin? Naiselta miehelle
      Ikävä
      74
      837
    Aihe