Löytyykö kohtalotovereita...

Anonyymi-ap

En lienee ainut joka pohtii mielessään seuraavaa... Läheisten haudoilla käyminen.. Eilinen pyhäinpäivä ja kävin haudoilla. Äidin suvun, sekä isän. Ensimmäinen pyhäinpäivä isän kuoleman jälkeen ja taas itkua pidätellen sytytin kynttilän isäni sekä äidin muistolle. Haudalle mennessä näin yhden kynttilän ja tiesin keneltä se on. Mutta kuinka ollakaan, siskoni ei taaskaan käynyt haudoilla. En vaan jaksa ymmärtää enää mikä estää ja kuitenkin kyseessä hänen isovanhemmat sekä omat vanhemmat. Tuskin ensi sunnuntainakaan käy. Ei sen vertaa kunnioitusta näytä olevan.

8

190

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      joka suvussa löytyy niitä, että joku ei käy haudalla ollenkaan, ja jotkut käy vaan
      "määrättyjen" haudalla, ei siis kaikkien omaisten.
      kynttilä viedään kylläkin vainajan / vainajien muistoksi, eikä
      meitä jälkeen jääneitä varten

      jos joku omainen ei vie kynttilää, en jää sitä pohtiin, vaan kun itse tahtoo viedä, niin se on sitten ihan oma henkilökohtainen asia.
      ei kantsi murehtia sitä, vaikka siskosi ei käy eikä vie kynttilää.

      • Anonyymi

        Haudassa on tyhjä keho,siellä ei ole mitään.Mitä ihmettä volisette moisesta.
        Sen kynttilän voi laittaa kotiin ja muistella omaista.


    • Anonyymi

      Toisille sillä haudoilla käymisellä on iso merkitys. Jotkus taas voivat sytyttää sen kynttilän vaikka kotona ikkunalla tmv. Se on miten itse kukin sen kokee. Omien isovanhempieni haudat ovat usean sadan kilometrin päässä ja lähimmälle hautausmaalle on aina ollut matkaa. Se kynttilän sytyttäminen ihan kotona on siis muodostunut jo perinteeksi.

      Isän hauta on lähempänä ja siellä tulee käytyä, mutta en käynyt esim. laittamassa kynttilää. Onhan se kaunis perinne, mutta kun siellä on aina muutama tuhat muutakin niitä kynttilöitään laittamassa ja pitäisi miettiä milloin menee. Ei sinne täällä autolla todellakaan noin vain pääse ja kävellen on kauhean kaukana. Yleensä olen vienyt ajastetun ledkyntilän, mutta nyt toin sen patterinvaihtoon ja unohdin sitten että siellä on se samperin tajuton ruuhka. Täytyy viedä se tossa viikolla joku ilta, ensi viikonloppua ajatellen. Kukia ja silleen on aina mulla tapana laittaa ja kesällä ne hoidan, mutta nämä kynttiläjutut ovat oikeasti aika vaivalloisia, kun ei voi vain mennä, että nyt on se hetki ja vienpäs kynttilän.

      Mitä tohon joihinkin ihmisiin tulee, niin ainakin omalle äidilleni se isän haudalle meno on selvästi edelleen todella kipeä juttu. Häntä ei usein sinne saa mukaan, mutta en mä näe syytä häntä siihen painostaa.

      • Anonyymi

        Serkkuni oli asunnoton. Nyt asuu kimppakämpässä kahden muun kanssa. Joutuu käymään ruoka- asun piirissä syömässäkin. Ei päihderiippuvuuksia eikä muita. Mutta niin vain joutui asunnottomaksi erilaisten itsestään riippumattomien syiden vuoksi.

        Serkun äiti ja sisko syyttävät häntä siitä ettei hän käy isänsä haudalla eikä koskaan vie sinne kukkia tai kynttilöitä. Ei ole varaa edes koko kuukauden ruokaan, asuu kadulla eri paikkakunnalla. Mutta äidin ja siskon mielestä pitäisi tuhlata vähiä rahoja kukkien ja kynttilöiden ostamiseen, toisella paikkakunnalla matkustamiseen ja kuolleen ihmisen haudalla juoksemiseen. Serkun asioista he eivät ole lainkaan huolissaan. Serkun äiti ja sisko kuvittelevat olevansa erityisen korkealla moraalilla varustettuja ihmisiä koska heillä on varaa tuhlata hautakukkiin ja kynttilöihin joka joulu ja juhannus ja voivat itse helposti juosta haudalla joka sijaistee alle kilometrin päässä heidän kotoaan.

        Tällaisia moraalisia narsisteja pällejä on todella olemassa vaikkei uskoisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Serkkuni oli asunnoton. Nyt asuu kimppakämpässä kahden muun kanssa. Joutuu käymään ruoka- asun piirissä syömässäkin. Ei päihderiippuvuuksia eikä muita. Mutta niin vain joutui asunnottomaksi erilaisten itsestään riippumattomien syiden vuoksi.

        Serkun äiti ja sisko syyttävät häntä siitä ettei hän käy isänsä haudalla eikä koskaan vie sinne kukkia tai kynttilöitä. Ei ole varaa edes koko kuukauden ruokaan, asuu kadulla eri paikkakunnalla. Mutta äidin ja siskon mielestä pitäisi tuhlata vähiä rahoja kukkien ja kynttilöiden ostamiseen, toisella paikkakunnalla matkustamiseen ja kuolleen ihmisen haudalla juoksemiseen. Serkun asioista he eivät ole lainkaan huolissaan. Serkun äiti ja sisko kuvittelevat olevansa erityisen korkealla moraalilla varustettuja ihmisiä koska heillä on varaa tuhlata hautakukkiin ja kynttilöihin joka joulu ja juhannus ja voivat itse helposti juosta haudalla joka sijaistee alle kilometrin päässä heidän kotoaan.

        Tällaisia moraalisia narsisteja pällejä on todella olemassa vaikkei uskoisi.

        Serkun äiti ja sisko syyttävät häntä siitä ettei hän käy isänsä haudalla eikä koskaan vie sinne kukkia tai kynttilöitä.

        Ei siellä haudass ole kuin tyhjä keho.Voit muistaa ihan muutoin edesmennyttä ihmistä.
        Ei siellä haudassa kukaan elä,se on on vain perinne.
        Sielu elää ja se on muualla !


    • Anonyymi

      Jotkut vanhemmat eivät ole ansainneet mitään haudoillensa.

    • Anonyymi

      Äidin haudalla kävisin mielummin (aktiivisemmin), mut etäisyys haudalle on noin 700 km, isän hauta lähempänä noin 20 km, jossa käyn 2-3 krt/v. Isovanhemmat myös satojen kilsojen päässä, joissa voisin käydäkin, jos olisi lähempänä. Huomenna ajattelin käydä katsomassa tulevaa Martti Ahtisaaren hautapaikkaa?

    • Anonyymi

      Rituaaleilla on eri ihmisille hyvin erilainen merkitys. Joku saattaa muistella läheistään päivittäin käymättä haudalla, joku toinen muistaa vain käydessään haudalla. Me emme tiedä mitä kukin ajattele ja tuntee ja mikä on heille merkityksellistä. Muistot kulkevat aina mukana, ajasta tai paikasta riippumatta.

      Sama koskee montaa muutakin asiaa. Itse pidän avioliittoa turhana, pelkkänä rituaalina. Sitoutuminen toiseen ihmiseen tapahtuu ihan muualla kuin papin edessä. Ilman tuota rituaalia tässä on oltu yhdessä 40 vuotta. Jollekulle toiselle avioituminen on taas tärkeä asia, mikä on minulle täysin OK.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4915
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3106
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1611
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1223
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1197
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1187
    Aihe