Ketipinor psyykelääke

Anonyymi-ap

Olen käyttänyt useamman vuoden Ketipinor psyyke lääkettä unettomuuteen. Alussa neljä 25 mg tablettia. Pienensin itse kahteen tablettiin ja vaikutus mielestäni sama. Nyt on alkanut vahvasti tulla mieleen itsemurha ja luinkin että ko lääkkeessä voi olla tuo sivuvaikutuksena. Joka aamu herään pahaan oloon ja pienet vastoinkäymiset on nousseet stressin tasolle. Miten pääsen tästä lääkkeestä eroon.??? Kertokaa ennenkuin teen sen

20

163

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      juttele lääkärin kanssa.

      • Anonyymi

        Ei onnistu se juttelu nyt tähän hätään . En saa aikaa lääkäriin.


    • Anonyymi

      En usko että johtuu ketipinorista nuo ajatukset. Olet käyttänyt sitä jo useamman vuoden. Haittavaikutukset ilmestyy alkuvaiheessa. Hakeudu lääkäriin niin saat masennukseen apua.

      • Anonyymi

        Haittavaikutukset VOI ilmestyä myös myöhemmin mutta erityisiä riskejä haittavaikutusten ilmestymiselle on aloitus, lopetus, nosto, lasku


      • Anonyymi

        Kaikki reagoivat lääkkeeseen eri tavalla joten jos sinä reagoit alussa niin jonkun toisen masennus vaan syvenee
        Joten silloin ehkä lääkkeen vaihto olisi ajankohtainen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki reagoivat lääkkeeseen eri tavalla joten jos sinä reagoit alussa niin jonkun toisen masennus vaan syvenee
        Joten silloin ehkä lääkkeen vaihto olisi ajankohtainen

        Voi olla myös huono idea vaihtaa lääke lennosta vuosien käytön jälkeen. Viekkarit aloitusoireet samaan aikaan. Hermosto miettii että mitäs helkuttia. Resepti pahaan oloon jollakin. Järkevää voi olla myös hidas vieroitus minipudotuksina.


      • Anonyymi

        Lue pakkausseloste ennen kuin kommentoit. "Varoitukset ja varotoimet" otsikon alta: "Kerro lääkärille mahdollisimman pian, jos sinulla on ... itsetuhoisia ajatuksia ja masennuksen pahenemista ... tämäntyyppiset lääkkeet eivät yleensä vaikuta heti vaan tavallisesti noin 2 viikon kuluttua, joskus siihen kuluu pidempikin aika.".

        Se on tunnettu tosiasia että sekä masennuslääkkeet että neuroleptit aiheuttavat joillekkin potilaille itsemurha-ajatuksia ja joillakin lisäävät riskiä itsemurhaan. Joillakin ne ajatukset voivat tulla vasta kun annosta on nostettu tai vasta kun lääkettä on käyttänyt pidemmän aikaa (eikä sitä voi tietää milloin ne ilmaantuvat). Monien neuroleptien (mukaan lukien ketipinor) pakkausselosteessa lukee myös että ne voivat pahentaa masennusta.


    • Anonyymi

      Ikiharvoin tuskin kukaan saa nukuttua yötänsä täysin kunnolla.Ei ainakaan vanhemmalla iällä.Aina jotain pohdittavaa.Milloin raha-asioissa,milloin työstä,milloin lapsista,milloin sukulais-suhteista sekä fyysisissä sairauksista.Mutta nuku päivätorkut se auttaa kummasti palautumaan päivän rasituksista sekä huonoista yöunista ja jätä lääkkeet,sillä pitkän päälle ne vain pahentavat yöunen saantia ja panosta niiden sijaan hyvään sänkyyn sekä tyynyyn.

      • Anonyymi

        Kun voiskin nukkua päivällä niin olis ihana asia
        Sillon vielä kun oli töissä niin saattoi ottaa pienet päikkärit ruokatunnilla nyt ei sitten millään onnistu
        Vaikka miten yrittää, enimmäkseen toki hyvin nukun yöllä


    • Anonyymi

      Miksi et voisi myöntää että olet sairastunut psyykkisesti? Ei se ole häpeä. Lisää lääkkeitä

      • Anonyymi

        En halua lisää lääkkeitä. Kun haluan eroon entisistä. Onko nyt vaan ratkaisu, että jätän lääkkeet pois ja valvon. Kai se uni joskus tulee. Tai sitten ei


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En halua lisää lääkkeitä. Kun haluan eroon entisistä. Onko nyt vaan ratkaisu, että jätän lääkkeet pois ja valvon. Kai se uni joskus tulee. Tai sitten ei

        Mulla on ollut ketipinor unettomuuteen 14 vuotta ja itselläni ei ole koskaan ollut itsetuhoisia ajatuksia.Ei siinä ehdi lääkkeen ottamisen jälkeen alkaa ajattelee mitään kun alkaa nukuttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on ollut ketipinor unettomuuteen 14 vuotta ja itselläni ei ole koskaan ollut itsetuhoisia ajatuksia.Ei siinä ehdi lääkkeen ottamisen jälkeen alkaa ajattelee mitään kun alkaa nukuttaa.

        Mulla ei toimi enää se lääke. Menee kauan ennenkuin alkaa nukuttaa..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on ollut ketipinor unettomuuteen 14 vuotta ja itselläni ei ole koskaan ollut itsetuhoisia ajatuksia.Ei siinä ehdi lääkkeen ottamisen jälkeen alkaa ajattelee mitään kun alkaa nukuttaa.

        Onko lääke lisännyt ruokahaluasi? Käytkö yöllä syömässä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko lääke lisännyt ruokahaluasi? Käytkö yöllä syömässä?

        Ei ole lisännyt ja olen laihtunut.En siis syö yöllä vaan pesen hampaatkin jo ilta seiskan jälkeen.Kuudelta illalla syön aina iltapalan. Jos syön myöhemmin niin unen saanti vaikeutuu ketipinorista huolimatta.Klo 23 otan lääkkeen ja se vaikuttaa nopeesti edelleen.Mulla ei ole pahaa sanottavaa tästä lääkkeestä ja niin kauan kuin labra-arvot on normaalit niin en aio lopettaa.Mulle yöuni on todella tärkeää. Ilman ei tule väsymyksen tunnetta.En nuku päiväunia. Valvoin keväällä olympialaisten aikaan puolitoista vuorokautta mutta en nukkunut kuin vahingossa tuona aikana yöllä kuin 20 minuuttia.Ekat ja vikat unet tuona aikana.Miksi näin.Koska olen käyttänyt lääkkeitä unettomuuteen 22 vuotta niin tyhmänä ajattelin että nukahdan ennen puolta yötä ja herään katsomaan klo 6 suomen lätkäpelin. No minuutit ja tunnit vieri mutta ei nukuttanut.Kuuntelin koko yön kellon tikitystä ja yritin nukkua mutta hyvin vaikeaa on pitää silmiä kiinni kun ei nukuta.Ihme oli se 20 minuuttia jonka nukuin ja luulin nukkuneeni useamman tunnin.Muistan kun heräsin 20 minuutin jäkeen niin olin vieläki pirteämpi kuin koko yönä.Mä olin niin onnelinen kun kisat alkoi aamuyöllä niin ei tarttenut enää kuunnella kellon tiktystä.Mä olen harvoin valvonut mutta kyllä se valvottu vuorokausi tuntuu aina yhtä pitkältä.Tulee tunne kuin aika pysähtyis kun odotat vaan että aamu ja päivä koittaa.En kokenut parhaaksi olla esim. tietokoneella kun muutenkin päivät olen niin ei vaan ole enää mitään uutta luettavaa yöllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole lisännyt ja olen laihtunut.En siis syö yöllä vaan pesen hampaatkin jo ilta seiskan jälkeen.Kuudelta illalla syön aina iltapalan. Jos syön myöhemmin niin unen saanti vaikeutuu ketipinorista huolimatta.Klo 23 otan lääkkeen ja se vaikuttaa nopeesti edelleen.Mulla ei ole pahaa sanottavaa tästä lääkkeestä ja niin kauan kuin labra-arvot on normaalit niin en aio lopettaa.Mulle yöuni on todella tärkeää. Ilman ei tule väsymyksen tunnetta.En nuku päiväunia. Valvoin keväällä olympialaisten aikaan puolitoista vuorokautta mutta en nukkunut kuin vahingossa tuona aikana yöllä kuin 20 minuuttia.Ekat ja vikat unet tuona aikana.Miksi näin.Koska olen käyttänyt lääkkeitä unettomuuteen 22 vuotta niin tyhmänä ajattelin että nukahdan ennen puolta yötä ja herään katsomaan klo 6 suomen lätkäpelin. No minuutit ja tunnit vieri mutta ei nukuttanut.Kuuntelin koko yön kellon tikitystä ja yritin nukkua mutta hyvin vaikeaa on pitää silmiä kiinni kun ei nukuta.Ihme oli se 20 minuuttia jonka nukuin ja luulin nukkuneeni useamman tunnin.Muistan kun heräsin 20 minuutin jäkeen niin olin vieläki pirteämpi kuin koko yönä.Mä olin niin onnelinen kun kisat alkoi aamuyöllä niin ei tarttenut enää kuunnella kellon tiktystä.Mä olen harvoin valvonut mutta kyllä se valvottu vuorokausi tuntuu aina yhtä pitkältä.Tulee tunne kuin aika pysähtyis kun odotat vaan että aamu ja päivä koittaa.En kokenut parhaaksi olla esim. tietokoneella kun muutenkin päivät olen niin ei vaan ole enää mitään uutta luettavaa yöllä.

        Ok. No hyvä kun sulla menee noin hyvin. Kateellinen olen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla ei toimi enää se lääke. Menee kauan ennenkuin alkaa nukuttaa..

        Toleranssisi on noussut ? Joillakin vain lääke lakkaa toimimasta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En halua lisää lääkkeitä. Kun haluan eroon entisistä. Onko nyt vaan ratkaisu, että jätän lääkkeet pois ja valvon. Kai se uni joskus tulee. Tai sitten ei

        Ei se hyvä ratkaisu ole.

        Täällä parempi. https://www.survivingantidepressants.org/topic/6632-the-rule-of-3kis-keep-it-simple-keep-it-slow-keep-it-stable/

        Tokihan jotkut voi vähentää nopeamminkin mutta nuo itsemurha-ajatukset voi viitata siihen että olet vähentänyt liian nopeaa mikäli ne liittyy lääkepudotukseesi. Jos haluat lääkkeestä eroon älä lopeta sitä seinään tuosta annoksesta jos koet jo edellisen annospudotuksen oireita valmiiksi. Erittän erittäin huono idea.


    • Anonyymi

      vaihda se lääke esim mirtazapiiniin. ketipinor ei selvästi sovi sinulle.

    • Anonyymi

      Molemmat kokemuksen syvällä rintaäänellä tuttuja, ja molemmat alunperin unettomuuteen määrättyjä, tosin samalla myös masennukseen, kumpaankaan kumpikaan lääke ei ole kuitenkaan juuri tehnyt isoa eroa tai antanut liikaa apua. Kun ei ollut turvallista muka käyttää enää nukahtamislääkkeitä (eikä ole koskaan minulle kroonikkounettomana edes tarjottu unilääkkeitä, nuo kaksi minullekin kirjoitettiin Triptylin jälkeen), sain nuo hirvitykset peräkkäin itselleni riesaksi. Ketipinor aiheutti lihasnykinää ja verenpaineiden romahtamisen kautta pahaa huimausta. lisäksi olin päivisin monta vuotta kuin koomapotilas, mutta tuo paha sivuvaikutus loppui aina juuri ennen uuden lääkkeen ottoa (ja ilman en taas nukkunut). Mirtazapin sopi muuten ja auttoi hyvin uniin, mutta muutuin aggressiiviseksi hirviöksi, heittelin tavaroita seiniin, kärsin vitutuksesta, jonka johdosta olisin halunnut jopa tappaa itseni ja satuttaa jopa kumppaniani. Syyksi tajusin tuon lääkkeen vasta, kun se jäi tauolle vahingossa pari kertaa yhden astmalääkkeen tullessa iltaottoon (ja kumppani tämän kaiken kirjasi jopa psykiatrille, kiitos hänelle, että kesti). Lopulta kokeilin itse vielä useamman kerran jättää Mirtazapinin väliin, ja aina välipäivien jälkeisenä päivänä, vaikka uneton yö olikin takana, raivokohtaukset puuttuivat. Lääkäri ei millään tätä uskonut syyksi, kun kerroin haluavani vierottautua tuosta, sama homma oli silloin Ketipinorin kanssa, kun kerroin sivuvaikutuksista. Mirtazapinin pakkausselosteessa kuitenkin puhuttiin mahdollisista aggressiivisista kohtauksista (todella harvalla käyttäjällä), joten sopi minuun. Jätin sen pois, ja kaikki aggre, mitä en ole koskaan aiemmin elämässäni edes kokenut, jäi heti. Kaverilla Cymbalta laittoi toisen, väärästä syystä masennusdiagnoosin saaneen, miltei tappamaan itsensä käytön alussa (onneksi soitti muille ja kertoi, että haluaa tappaa itsensä, kesken juhlien vielä).

      Ketipinorista oli vaikeampi päästä eroon, vaikken koskaan mitään hyvää siitä tuntenutkaan. Toivottavasti saat lääkkeen, joka auttaa tarvittaessa tilalle, mutten voi ainakaan suositella Mirtazapinia. Itse jo kymmeniä kokeilleena - valitettavasti - sanoisin masennukseen parhaiten toimineen tylsimmän escitalopramin, joillain taas citalopram toimii, jollain Voxra jne. Koukuttavimpia taitavat olla juuri nuo mainitsemasi ja minulle hirveimmät lääkkeet, ainakin vieroittuminen niistä on kamalaa vuosien jälkeen. Kuitenkin se oikea apu pahaan helpottamattomaan masennukseen on tärkein, ja toivottavasti sen löydät lääkkein tai ilman.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1295
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1217
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1145
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      53
      840
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      75
      741
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      682
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      681
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      659
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      646
    Aihe