Pieni bensaturbo on taloudellisesti järkevämpi ja jouheampi ajaa kuin raskassoutuiset jyrinädieselit. Ja tietysti manuaalilaatikolla, koska robottilaatikot eivät kestä kilometrejä. Vähän ajava pärjää robotillakin.
Diesel vain 10% kalliimpaa kuin bensiini. Siihen vielä käyttövoimavero päälle. :D
20
872
Vastaukset
- Anonyymi
Noinhan se on aina ollut. Vähän ja vieläpä erityisesti lyhyitä pätkiä ajaville pieni bensa-auto on aina ollut taloudellisesti järkevämpi kuin paljon ja pidempiä matkoja ajavalle.
Nytkö vasta tuon vuosikymmeniä vanha totuus on sinulle valjennut.
Automaattivaihteisto, siis se ’oikea’ on aina ollut manuaalia kestävämpi. Sen ainoa ’synti’ on ollut hieman suurempi kulutus, joka sekin on poistunut nykyisin.
Robotit ja oikeastaan myös kaksoiskytkinvaihteitothan ovat vain automatisoituja manuaalivaihteistoja, joiden etu on, ettei kuljettajan enää tarvitse vaivautua joutavaan kepinsiirtelyyn, joka on tavattoman helposti automasoitavissa. Näidenkin kestävyys on nykyisin hyvinkin samantasoinen kuin vanhanaikaisen ja vähitellen poistuvan manuaalinkin. - Anonyymi
Tulee verrata sitä mikä on verrattavissa. Harvemmin pientä kinneriä tarvitsevat valitsevat sen dieselinä, sattuneista syistä johtuen.
Kookkaammissa ja panavemmissa autoissa ja joilla ajetaan suht' paljon, diesel on edelleen ainoa hyvä vaihtoehto. Lisäksi diesel kuluttaa vähemmän kuin vastaava bensana.
Bensakone tuottaa niitä 'ilmaston lämpenemiskaasuja' jopa noin 20% enemmän kuin vastaava diesel.
Mutta pienhiukkaset ovat uusien nykydieselienkin aklieen kantapää ja nykykoneissa ne ovat entistäkin pienempiä ja siksi syvemmälle keuhkoihin ja verenkiertoon siirtyviä.
ps. Paljonkos vaikkapa pakettiautoja ostetaan bensakoneella ...- Anonyymi
Pienhiukkasia tuottaa myös ruiskumoottorilla varustetut bensa-autot.
Pienhiukkasista pystytään poistamaan hiukkasloukuilla jo lähes kaikki uusimmissa autoissa. Euro6- vaatimukset tulivat voimaan jo syksyn 2014 jälkeen valmistetuissa autoissa.
Dieseleissä on hiukkasloukku ollut pakollinen jo joskus 2008-2009 alkaen ja bensa-autoissa muistaakseni v 2017 alkaen.
Nykyisten polttomoottoriautojen pahimmat päästöt ovat nimenomaan kasvihuonepäästöt eli hiilidioksidi ja hiilimonoksidi. Niiden poistaminen kokonaan on käytännössä polttomoottoriautoista mahdotonta, koska sitä syntyy palamistuotteena.
Ja tämän päästön pahimmat tuottajat ovat juuri bensa-autot. - Anonyymi
Euro6-vaatimukset pienhiukasten osalta ovat samat sekä dieselille että ruiskumoottoribensa-autoille.
Typeoksidienkin osalta ovat muistaakseni päästöraja EURO6:ssa on käytännössä sama, vaikka yleinen käsitys on, että vain dieselit niitä tuottaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pienhiukkasia tuottaa myös ruiskumoottorilla varustetut bensa-autot.
Pienhiukkasista pystytään poistamaan hiukkasloukuilla jo lähes kaikki uusimmissa autoissa. Euro6- vaatimukset tulivat voimaan jo syksyn 2014 jälkeen valmistetuissa autoissa.
Dieseleissä on hiukkasloukku ollut pakollinen jo joskus 2008-2009 alkaen ja bensa-autoissa muistaakseni v 2017 alkaen.
Nykyisten polttomoottoriautojen pahimmat päästöt ovat nimenomaan kasvihuonepäästöt eli hiilidioksidi ja hiilimonoksidi. Niiden poistaminen kokonaan on käytännössä polttomoottoriautoista mahdotonta, koska sitä syntyy palamistuotteena.
Ja tämän päästön pahimmat tuottajat ovat juuri bensa-autot."Pienhiukkasista pystytään poistamaan hiukkasloukuilla jo lähes kaikki uusimmissa autoissa. Euro6- vaatimukset tulivat voimaan jo syksyn 2014 jälkeen valmistetuissa autoissa."
Tämä on hyvin tiedossa, mutta nykydieseleiden suuresta edistymisestä ja tuosta "lähes kaikki" huolimatta, ongelmana ovat nyttemmin "ultrafine particle emissions" jotka penetroituvat aiempaakin syvemmälle keuhkoihin ja verenkiertoon. Valitettavasti en tähän hätään löytänyt artikkelia jossa aiheesta oli lääketieteenkin tutkijoiden tuloksia ja huolenaiheita.
Polttarin ja varsinkin dieselauton omaavien ongelmana pitkin EU:ta on niiden lukemattomat progressiiviset paikalliset kiellot niiden Euro-luokasta riippuen, jossa mm. Pariisi kertoo bannaavansa kaikki polttarit jo 2030, joka vaikuttaa suureen miloonapopulaan sen koko vaikutus- ja liitännäisalueella, ei ianoastaan siellä asuviin.
ps. Niin, ja missäs ne pariisilaiset sitten lataavat patteriautonsa, sillä vain osalle heisä on mahdollisuus asentaa oma latauspaikka. Melkoista käytännönkin painajaista tiedossa.
Tilannetta ei helpota se, että samankin maan sisällä eri rajoite- ja kieltoalueilla sovelletaan erilaista aikataulua. Kaupungissa x asuva voi edelleen ajaa Euro-x autollaan kotikaupungissaan, mutta saman maan toisessa kaupugissa se voikin olla jo kielletty.
Sitten sama kakofonia koko EU:n alueella jossa joka paikkaan tulisi matkailijankin vielä erikseen autonsa edeltäkäisin rekisteröidä / kirjata. Joka maalla on vielä omat päästötarransakin tuulilasiin liimattavaksi sen sijaan, että koko EU-alueella olisi yksi ainoa tarramalli kaikkialla käytettäväksi, vaikka sen käyttöehdot olisivatkin / ovat erilaisia eri alueilla.
Yhtenä esimerkkinä Barcelona, jossa tuon linkin takaa löytyy toinen linkki josta näkee mitä kaikkia dokumenttejä tulee toimittaa (entä tietoturva?) voidakseen autonsa tuolle alueelle ZBE:n puitteissa rekisteröidä / kirjata. Vastaava prosessi sitten kaikille alueille erikseen, rentoa auto- tai businessmatkailua .
- https://barcelonalowdown.com/barcelona-low-emission-zone/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pienhiukkasia tuottaa myös ruiskumoottorilla varustetut bensa-autot.
Pienhiukkasista pystytään poistamaan hiukkasloukuilla jo lähes kaikki uusimmissa autoissa. Euro6- vaatimukset tulivat voimaan jo syksyn 2014 jälkeen valmistetuissa autoissa.
Dieseleissä on hiukkasloukku ollut pakollinen jo joskus 2008-2009 alkaen ja bensa-autoissa muistaakseni v 2017 alkaen.
Nykyisten polttomoottoriautojen pahimmat päästöt ovat nimenomaan kasvihuonepäästöt eli hiilidioksidi ja hiilimonoksidi. Niiden poistaminen kokonaan on käytännössä polttomoottoriautoista mahdotonta, koska sitä syntyy palamistuotteena.
Ja tämän päästön pahimmat tuottajat ovat juuri bensa-autot.Pienhiukkasia tuottaa paljon vain suorasuihkutus bensiinimoottori . Bensiini ruiskutetaan suoraan palotilaan . Kaikki ruiskumoottorit eivät ole tuollaisia .
- Anonyymi
Vähänkin isompi auto niin bensa vie 8l ja diesel 5l. Säästö tulee kulutuksesta.
En muista oliko mersun neliveto mutta siinä juuri bensalla jotain 8,2 WLTP ja dieselillä 5,4 tai vastaavaa. - Anonyymi
Mikähän tässäkin ketjussa närästää?
Minä ajan autolla mistä tykkään, kulutti tai maksoi mitä hyvänsä. Jos se närästää jotakuta niin se on sen ongelma, älä tule urputtamaan toiselle.
Ihmettelen miten se vaivaa jotakuta muuta.- Anonyymi
"Mikähän tässäkin ketjussa närästää?"
Otatko tämän avauksen kaltaisen avauksen todellakin noin tosissasi ... tosin siitä voi halutesaan ottaa kopin ihan asialliseenkin kommentointiin ...
"Minä ajan autolla mistä tykkään, kulutti tai maksoi mitä hyvänsä."
Olisi ihan mukava kuulla ...rehellinen... tieto tuosta automallista ;-)
- Anonyymi
Uskomatonta miten lehdistö lähtee tiedottamaan. Disel autojen kysyntä kasvaa huimaa vauhtia,
Syy löytyy markkinoinnissa, lehti jää saamatta ilmoitustuloja jos ker toisi asian olevan oikein päin
Vain käyttömaksun poistaminen voisi lisätä myyntiä, ei se että löbö maksaa enemmän kuin bensa päälle maksut voisi lisätä disel autojen myyntiä
Katsoppa, netit ja muut härpäkkeet tarjoavat hyviä käytettyä autoja kas kummaa kaikki dieseleitä- Anonyymi
Olet sekaisin .
- Anonyymi
Halpaa kyytiä pakudieselillä kulutus 4.3-5 litraa.
Dieselvero perusvero 250 euroa/vuosi. - Anonyymi
Missä ne Pariisilaiset ja Barcelonalaiset miljoona vetyautoilijaa tankkaa autonsa kun tuollaisilla määrillä vetytankkausasemat ruuhkautuvat todella nopeasti eikä varmasti myöskään vedyn täyttäminen tankkausasemille välttämättä pysy perässä? Se vetyauton tankkausnopeus ei ole 3-5min vaan todellisuudessa noin 4 vetyautoa tunnissa ihanne luvuilla (15min välipaineistus, joka saattaa olla myös jopa 30min halvemman vanhemman tekniikan asemilla). Laskelmia löytyy tästä ketjusta miksi suurkaupunkien autoilua ei välttämättä vetyautoilla ratkaista.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254624/vetyinfran-rakentaminen-on-mahdottomuus-- Anonyymi
"Missä ne Pariisilaiset ja Barcelonalaiset miljoona vetyautoilijaa tankkaa autonsa kun tuollaisilla määrillä vetytankkausasemat ruuhkautuvat todella nopeasti ..."
Pariisissa yhä suurempi määrä taxeja ajaa vedyllä, mutta ns. suurelle yleisölle vety ei ole vaihtiehto vielä pitkiin aikoihin, sikäli kuin se nyt tulee mahdolliseksi.
Mikäli pitkällä aikajänteellä saataisiin vihreä vety vetyinfroineen kustannustehokkaasti massatuotantoon, niin se olisi todellakin kiinnostava vaihtoehto. Vedyn liikenneratkaisuja joka tapauksessa ollaan kaiken aikaa mittavilla pääomilla kehittämässä, mutta saa sitten nähdä ylettyykö se yksityisautoiluunkin. Lisäksi __vetyauto puhdistaa ilmaa__ kahden dieslein verraan, eli ei lainkaan hassumpi konsepti ;-)
Mutta tuo kysymyksenasettelu ei muuta pseudo-ekologisen patteriatokonseptin kestämättömyyttä miksikään muuksi, eli on täysin epärelevanttia koettaa piiloutua, massoille tällä hetkellä ei-käytössä olevan vetypuun taakse.
Patteriauto ilman omaa latauspistettä on käytön kannalta täysin kelvoton konsepti ja ympäristöystävällisyyden sijaan se on osa ongelmaa, ei ratkaisu autoilun ympäristöongelmiin. Kuitenkin poliittisella tahdolla pakoktetaan teollisuus sidosryhmineen lataamana suunnilleen kaikki panoksensa tuolle väärälle hevoselle.
Lisäksi patterikonsepti on todellinen riski ja uhka yhteiskuntien huoltovarmuuden ja maanpuolustuksen suhteen, josta siitäkin alan todelliset tekijät ovat ilmaisseet vakavan huolensa.
Aidon ekologisen vaihtehdon innovointia ja toteutusta odotellessa olisi ollut parempi tukea autoilijoita niin, että liikenteessä olisi x-aikajanalla vain EURO 6 -luokan polttareita, ei vanhempia. Euro 7:n on jo tuloillaan. Pelkästään tämän asiosta autoilun päästöt laskisivat todella radikaalisti.
Toivon että synteettisistä polttoaineista saataisiin kehitettyä ekologisesti ja taloudellisesti kannattava vaihtoehto massatuotantoon.
- Anonyymi
Kyllä sitä 2,1 dieselillä ja oikealla 7-vaihteisella automaatilla varustetulla ihan hyvin pärjää kaikissa ajoissa. Ei ahdista eikä mene konkurssiin.
- Anonyymi
Dieselin ja bensan hintaero kasvaa keväällä kun luovutaan kokonaan venäläisestä dieselistä.
- Anonyymi
Huh huh, kuinkakohan korkealle dieselin hinta kipuaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huh huh, kuinkakohan korkealle dieselin hinta kipuaa?
Kiisseli 1.95€
Bensa 1.79€
Pumpulla tänään.
HAAHHAAHHAAAH
v6 200hp - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiisseli 1.95€
Bensa 1.79€
Pumpulla tänään.
HAAHHAAHHAAAH
v6 200hpJoudutko laskemaan polttoainekulujasi ? Se on varmaan ikävää . Voimia sinulle .
- Anonyymi
DSG-Skoda ei kestä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581381Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491195Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241139Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111070- 1261051
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307947- 42919
- 72895
- 73869