Diesel vain 10% kalliimpaa kuin bensiini. Siihen vielä käyttövoimavero päälle. :D

Anonyymi-ap

Pieni bensaturbo on taloudellisesti järkevämpi ja jouheampi ajaa kuin raskassoutuiset jyrinädieselit. Ja tietysti manuaalilaatikolla, koska robottilaatikot eivät kestä kilometrejä. Vähän ajava pärjää robotillakin.

12

273

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Noinhan se on aina ollut. Vähän ja vieläpä erityisesti lyhyitä pätkiä ajaville pieni bensa-auto on aina ollut taloudellisesti järkevämpi kuin paljon ja pidempiä matkoja ajavalle.
      Nytkö vasta tuon vuosikymmeniä vanha totuus on sinulle valjennut.

      Automaattivaihteisto, siis se ’oikea’ on aina ollut manuaalia kestävämpi. Sen ainoa ’synti’ on ollut hieman suurempi kulutus, joka sekin on poistunut nykyisin.
      Robotit ja oikeastaan myös kaksoiskytkinvaihteitothan ovat vain automatisoituja manuaalivaihteistoja, joiden etu on, ettei kuljettajan enää tarvitse vaivautua joutavaan kepinsiirtelyyn, joka on tavattoman helposti automasoitavissa. Näidenkin kestävyys on nykyisin hyvinkin samantasoinen kuin vanhanaikaisen ja vähitellen poistuvan manuaalinkin.

    • Anonyymi

      Tulee verrata sitä mikä on verrattavissa. Harvemmin pientä kinneriä tarvitsevat valitsevat sen dieselinä, sattuneista syistä johtuen.

      Kookkaammissa ja panavemmissa autoissa ja joilla ajetaan suht' paljon, diesel on edelleen ainoa hyvä vaihtoehto. Lisäksi diesel kuluttaa vähemmän kuin vastaava bensana.

      Bensakone tuottaa niitä 'ilmaston lämpenemiskaasuja' jopa noin 20% enemmän kuin vastaava diesel.

      Mutta pienhiukkaset ovat uusien nykydieselienkin aklieen kantapää ja nykykoneissa ne ovat entistäkin pienempiä ja siksi syvemmälle keuhkoihin ja verenkiertoon siirtyviä.

      ps. Paljonkos vaikkapa pakettiautoja ostetaan bensakoneella ...

      • Anonyymi

        Pienhiukkasia tuottaa myös ruiskumoottorilla varustetut bensa-autot.

        Pienhiukkasista pystytään poistamaan hiukkasloukuilla jo lähes kaikki uusimmissa autoissa. Euro6- vaatimukset tulivat voimaan jo syksyn 2014 jälkeen valmistetuissa autoissa.
        Dieseleissä on hiukkasloukku ollut pakollinen jo joskus 2008-2009 alkaen ja bensa-autoissa muistaakseni v 2017 alkaen.

        Nykyisten polttomoottoriautojen pahimmat päästöt ovat nimenomaan kasvihuonepäästöt eli hiilidioksidi ja hiilimonoksidi. Niiden poistaminen kokonaan on käytännössä polttomoottoriautoista mahdotonta, koska sitä syntyy palamistuotteena.
        Ja tämän päästön pahimmat tuottajat ovat juuri bensa-autot.


      • Anonyymi

        Euro6-vaatimukset pienhiukasten osalta ovat samat sekä dieselille että ruiskumoottoribensa-autoille.
        Typeoksidienkin osalta ovat muistaakseni päästöraja EURO6:ssa on käytännössä sama, vaikka yleinen käsitys on, että vain dieselit niitä tuottaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pienhiukkasia tuottaa myös ruiskumoottorilla varustetut bensa-autot.

        Pienhiukkasista pystytään poistamaan hiukkasloukuilla jo lähes kaikki uusimmissa autoissa. Euro6- vaatimukset tulivat voimaan jo syksyn 2014 jälkeen valmistetuissa autoissa.
        Dieseleissä on hiukkasloukku ollut pakollinen jo joskus 2008-2009 alkaen ja bensa-autoissa muistaakseni v 2017 alkaen.

        Nykyisten polttomoottoriautojen pahimmat päästöt ovat nimenomaan kasvihuonepäästöt eli hiilidioksidi ja hiilimonoksidi. Niiden poistaminen kokonaan on käytännössä polttomoottoriautoista mahdotonta, koska sitä syntyy palamistuotteena.
        Ja tämän päästön pahimmat tuottajat ovat juuri bensa-autot.

        "Pienhiukkasista pystytään poistamaan hiukkasloukuilla jo lähes kaikki uusimmissa autoissa. Euro6- vaatimukset tulivat voimaan jo syksyn 2014 jälkeen valmistetuissa autoissa."

        Tämä on hyvin tiedossa, mutta nykydieseleiden suuresta edistymisestä ja tuosta "lähes kaikki" huolimatta, ongelmana ovat nyttemmin "ultrafine particle emissions" jotka penetroituvat aiempaakin syvemmälle keuhkoihin ja verenkiertoon. Valitettavasti en tähän hätään löytänyt artikkelia jossa aiheesta oli lääketieteenkin tutkijoiden tuloksia ja huolenaiheita.

        Polttarin ja varsinkin dieselauton omaavien ongelmana pitkin EU:ta on niiden lukemattomat progressiiviset paikalliset kiellot niiden Euro-luokasta riippuen, jossa mm. Pariisi kertoo bannaavansa kaikki polttarit jo 2030, joka vaikuttaa suureen miloonapopulaan sen koko vaikutus- ja liitännäisalueella, ei ianoastaan siellä asuviin.

        ps. Niin, ja missäs ne pariisilaiset sitten lataavat patteriautonsa, sillä vain osalle heisä on mahdollisuus asentaa oma latauspaikka. Melkoista käytännönkin painajaista tiedossa.

        Tilannetta ei helpota se, että samankin maan sisällä eri rajoite- ja kieltoalueilla sovelletaan erilaista aikataulua. Kaupungissa x asuva voi edelleen ajaa Euro-x autollaan kotikaupungissaan, mutta saman maan toisessa kaupugissa se voikin olla jo kielletty.

        Sitten sama kakofonia koko EU:n alueella jossa joka paikkaan tulisi matkailijankin vielä erikseen autonsa edeltäkäisin rekisteröidä / kirjata. Joka maalla on vielä omat päästötarransakin tuulilasiin liimattavaksi sen sijaan, että koko EU-alueella olisi yksi ainoa tarramalli kaikkialla käytettäväksi, vaikka sen käyttöehdot olisivatkin / ovat erilaisia eri alueilla.

        Yhtenä esimerkkinä Barcelona, jossa tuon linkin takaa löytyy toinen linkki josta näkee mitä kaikkia dokumenttejä tulee toimittaa (entä tietoturva?) voidakseen autonsa tuolle alueelle ZBE:n puitteissa rekisteröidä / kirjata. Vastaava prosessi sitten kaikille alueille erikseen, rentoa auto- tai businessmatkailua .

        - https://barcelonalowdown.com/barcelona-low-emission-zone/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pienhiukkasia tuottaa myös ruiskumoottorilla varustetut bensa-autot.

        Pienhiukkasista pystytään poistamaan hiukkasloukuilla jo lähes kaikki uusimmissa autoissa. Euro6- vaatimukset tulivat voimaan jo syksyn 2014 jälkeen valmistetuissa autoissa.
        Dieseleissä on hiukkasloukku ollut pakollinen jo joskus 2008-2009 alkaen ja bensa-autoissa muistaakseni v 2017 alkaen.

        Nykyisten polttomoottoriautojen pahimmat päästöt ovat nimenomaan kasvihuonepäästöt eli hiilidioksidi ja hiilimonoksidi. Niiden poistaminen kokonaan on käytännössä polttomoottoriautoista mahdotonta, koska sitä syntyy palamistuotteena.
        Ja tämän päästön pahimmat tuottajat ovat juuri bensa-autot.

        Pienhiukkasia tuottaa paljon vain suorasuihkutus bensiinimoottori . Bensiini ruiskutetaan suoraan palotilaan . Kaikki ruiskumoottorit eivät ole tuollaisia .


    • Anonyymi

      Vähänkin isompi auto niin bensa vie 8l ja diesel 5l. Säästö tulee kulutuksesta.

      En muista oliko mersun neliveto mutta siinä juuri bensalla jotain 8,2 WLTP ja dieselillä 5,4 tai vastaavaa.

    • Anonyymi

      Mikähän tässäkin ketjussa närästää?

      Minä ajan autolla mistä tykkään, kulutti tai maksoi mitä hyvänsä. Jos se närästää jotakuta niin se on sen ongelma, älä tule urputtamaan toiselle.

      Ihmettelen miten se vaivaa jotakuta muuta.

      • Anonyymi

        "Mikähän tässäkin ketjussa närästää?"

        Otatko tämän avauksen kaltaisen avauksen todellakin noin tosissasi ... tosin siitä voi halutesaan ottaa kopin ihan asialliseenkin kommentointiin ...

        "Minä ajan autolla mistä tykkään, kulutti tai maksoi mitä hyvänsä."

        Olisi ihan mukava kuulla ...rehellinen... tieto tuosta automallista ;-)


    • Anonyymi

      Uskomatonta miten lehdistö lähtee tiedottamaan. Disel autojen kysyntä kasvaa huimaa vauhtia,
      Syy löytyy markkinoinnissa, lehti jää saamatta ilmoitustuloja jos ker toisi asian olevan oikein päin
      Vain käyttömaksun poistaminen voisi lisätä myyntiä, ei se että löbö maksaa enemmän kuin bensa päälle maksut voisi lisätä disel autojen myyntiä
      Katsoppa, netit ja muut härpäkkeet tarjoavat hyviä käytettyä autoja kas kummaa kaikki dieseleitä

      • Anonyymi

        Olet sekaisin .


    • Anonyymi

      Halpaa kyytiä pakudieselillä kulutus 4.3-5 litraa.
      Dieselvero perusvero 250 euroa/vuosi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En kestä enää olla erossa...

      Mitä jos mää vaan tuun ja alan suuteleen sua?
      Ikävä
      143
      2306
    2. Itsenäisyyspäivän korkein kunniamerkki Sanna Marinille

      "Tasavallan presidentti Sauli Niinistö on jälleen myöntänyt itsenäisyyspäivän kunniamerkit. Kaikki kunniamerkit luovutetaan itsenäisyyspäivänä. Itsen
      Suomen Keskusta
      381
      1376
    3. Haluaisin kyllä

      pyytää anteeksi. Sinä et varmaan enää juuri ajattele asiaa. Kuljet ylpeänä eteenpäin. Olit mulle se.
      Ikävä
      44
      1088
    4. montako eri kirjainta

      kaivattusi etunimessä on? Mun ihanan 4.
      Ikävä
      85
      972
    5. Sä oot nainen ihan hullu.

      Anna mun rakastaa sua. Anna mun himoita sua! Anna mun tulla sun päällesi ja sano mulle että sä rakastat mua. Mun päivä on muuten ihan pilalla
      Ikävä
      69
      895
    6. Minkä biisin antaisit kaivatullesi?

      Jos voisit antaa kaivatullesi yhden biisin niin mikä se olisi? 🎶
      Ikävä
      64
      831
    7. Tykkäisitpä minusta

      Edes ihmisenä. Kun minä tykkään niin paljon sinusta.
      Ikävä
      38
      753
    8. Mitähän mietit mies

      Jäitkö minua kaipaamaan siitä ajasta kun vielä nähtiin? Nähdäänkö me enää koskaan?
      Ikävä
      65
      730
    9. Etkai sää vaan puhu minusta

      sun tuttujen ja kaverien kans?
      Ikävä
      78
      663
    Aihe