talvirenkaiden vaihdon jälkeen? Itse en näe tarvetta, kun kartiot heti tiukkaa aluihin sopivasti.
Jälkikiristätkö pyöränpultit
73
125
Vastaukset
- Anonyymi
Moni on ollu samaa mieltä, kunnes rengas irtosi vauhdissa.
Älä missään tapauksessa varmista mitään, elä jännittävä elämä.- Anonyymi
Rengas saattaa lähteä jos ei kiristä ollenkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rengas saattaa lähteä jos ei kiristä ollenkaan.
Poliisi kysyi arvidilta miksi pyörä on kiinni vain kahdella pultilla? - No kun se ei yhdellä pysynyt!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rengas saattaa lähteä jos ei kiristä ollenkaan.
Siis: Oma Renkaani karkasi vaimon kanssa viime kuussa ,perkele
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Poliisi kysyi arvidilta miksi pyörä on kiinni vain kahdella pultilla? - No kun se ei yhdellä pysynyt!
Hei
En siis kirjista pultteja Kiitos
t. Avaaja
- Anonyymi
Mä varmistan pulttien kireyden myös rengasliikkeen työn jälkeen, ei ne virolaiset osaa mitään. Usein melko löysällä pultit ollu 🤭
- Anonyymi
Naurettavat pellet taas liikkeellä. Ikinä en ole jälkikiristänyt, ja aina on tiukassa. Tosin kiristän ristikkoavaimella "sopivasti". Momentteja ei vanteille tarvita.
- Anonyymi
Juu, kaikki ohjeethan on ihan turhia ja pelkkää kiusaa. Kyllä suomalainen juntti ja änkyrä paremmin tietää kaiken kuin yksikään ammattilainen.
- Anonyymi
"Ikinä en ole jälkikiristänyt, ja aina on tiukassa."
En minäkään kuplavolkkarin peltivanteita koskaan jälkikiristänyt. Tuntui sille, että ne kiristelivät itse itseään ajon aikana.
- Anonyymi
Kyllä palstalta löytyy taas vankkaa tietoa.
- Anonyymi
Inssit tietää enemmän kuin maalaiset.
- Anonyymi
Pulttien kierteen kätisyys on sellainen, että pultti kiristyy "itsestään" renkaan pyöriessä.
- Anonyymi
eipä vaan ole kiristyny yhtään muut kuin hermot tyhmien kommentteja lukiessa
- Anonyymi
Jälkikiristys on niille, joilla on muutenkin ruuvit vähän löysällä.
- Anonyymi
Minä koitan avaimella kireyden muutaman päivän ajon jälkeen , aivan uteliaisuutta
- Anonyymi
Kyllä kannattaa jälkikiristää.
https://autotoday.fi/etupyora-irtosi-autosta-kesken-ajon-ja-osui-vastaan-tulleen-auton-keulaan/- Anonyymi
Voihan se liikkeen jäljiltä irrota. Itse kun kiristää sopivasti ristikkoavaimella, ei irtoa.
- Anonyymi
En ole koskaan jälkikiristänyt, ja hyvin on pysyneet. Nykyään vedän momenttiavaimella alun toistasataa newtonimetriin.
Oletteko koskaan miettineet miten uusissa autoissa pysyy renkaat kiinni? Nehän on laitettu alle tehtaalla, ja jos auton saa keväällä, niin helposti tulee ajeltua tuhansia kilometrejä ilman, että kukaan neuvoo jälkikiristelemään... - Anonyymi
Ikinä ei ole tarvinnut jälkikiristää. Tuo on sellaista urbaanilegendaa. Yli 30 vuotta alujen kiristykset toimineet ilman mitään jälkikiristyksiä.
- Anonyymi
Samaa legendaa, kuin tulppien ja iskarien vaihto. "Asiantuntijoiden" mukaan niitä saa vaihtaa jatkuvasti. :D
- Anonyymi
Tiedän kyllä että pultit pitäisi jälkikiristää / tarkastaa että ovat kireällä noin 100-200 km ajon jälkeen. Aina on ollut mielessä että pitäisi, mutta aina olen unohtanut / en vain ole viitsinyt. Aina pultit ovat pysyneet kiinni ja ovat aina olleet kireällä kun seuraavan kerran vaihdan talvi-/kesärenkaat alle. Pohdin että onko sääntö pikemminkin sitä varten, että jokainen pultti on tosiaan tullut kiristettyä kunnolla. Itse olen aina kiristänyt pultit momenttiavaimella 120 N voimalla kuten manuaalissa kehotetaan.
- Anonyymi
Itse kiristän käsituntumalla pyörän- ja muut pultit. Momenttiavain ei ole välttämätön.
- Anonyymi
Erehdyin viemään merkkiliikkeseen jossa vaihtoivat kesärenkaat nyt kun aloin vaihtamaan talvirenkaita pultit totaalisen jumissa piti kuumentaa kylmentää pultti pyssyllä 2 metrin jakovarrella hakkamalla no lopulta irtosi eli vaihdan tästä lähin Aina itse
- Anonyymi
Tympeetä hommaa pyörien kausivaihto. Olen ulkoistanut sen ja maksan vaihtotyön ja säilytyksen rahalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tympeetä hommaa pyörien kausivaihto. Olen ulkoistanut sen ja maksan vaihtotyön ja säilytyksen rahalla.
Porvari.
- Anonyymi
Ehkä ajattelivat että saavat vakioasiakkaan kun asiakas katsoo ettei saa itse muttereita irti.
- Anonyymi
jep tuossa on juuri yksi syy miksi vaihdan renkaat itse, on se jumalattoman ihmeellistä ettei rengasliikkeisiin saa pulttipyssyjä missä on momentti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tympeetä hommaa pyörien kausivaihto. Olen ulkoistanut sen ja maksan vaihtotyön ja säilytyksen rahalla.
Kermaperse!
- Anonyymi
renkaat vaihdan ja se on siinä. pultit laitan tiukkaan. pultit oltava rasvassa niin lähtee auki.
kerran unohtu laittaa tunkki ennenkuin vedin renkaan pois. hups- Anonyymi
Pultteja ei saa voidella millään rasvalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pultteja ei saa voidella millään rasvalla.
tuossaon monta koulukuntaa mutta kartiopintoihin ei voiteluainetta saa laittaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
tuossaon monta koulukuntaa mutta kartiopintoihin ei voiteluainetta saa laittaa.
Miksei?
- Anonyymi
vain köyhät vaihtaa itse
- Anonyymi
Kannattaa kiristää pultit kunnolla asennusvaiheessa niin jälkikiristystä ei tarvita.
- Anonyymi
Jos on ei ole alumiinivanteita vaan normaalit teräksiset vanteet, niin mitään jälkikiristämisiä ei tarvita koskaan. Tuo on pelkästään alu-vanteilla ajelevien ongelmia.
Itse diggaan autossani tavallisia, huolettomia teräsvanteita. Niillä voi ajella jalkakäytävän reunojen yms. ylitse, eikä aina joka paikassa tarvii ekana miettiä alumiinivanteidensa kestävyyttä. Alumiinivanteiden katselu ei tuota itselleni minkäänlaista mielihyvää.- Anonyymi
Volkkari on muutenkin susiruma ruosteläjä.
- Anonyymi
Vanteiden valmistusmateriaali ei vaikuta mitekään. Jälkikiristämistä ei tarvita koskaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vanteiden valmistusmateriaali ei vaikuta mitekään. Jälkikiristämistä ei tarvita koskaan.
Ja on materialismiä käyttää kaikki 5 pulttia per rengas
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vanteiden valmistusmateriaali ei vaikuta mitekään. Jälkikiristämistä ei tarvita koskaan.
olet väärässä... peltivanne toimii tavallaan jousiprikkana mutta alumiini vanne ei siinä on huima ero.
- Anonyymi
"Ilta-Sanomat uutisoi tasan kaksi vuotta sitten, että vakuutusyhtiöihin ilmoitetaan joka syksy kymmeniä, ellei jopa satoja vahinkoja, jotka johtuvat auton renkaan irtoamisesta."
https://www.is.fi/autot/art-2000001025261.html
https://www.is.fi/autot/art-2000005421412.html- Anonyymi
Entä sitten? Jos joku jättää pyöränsä kiinnittämättä kunnolla, niin sitten jättää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entä sitten? Jos joku jättää pyöränsä kiinnittämättä kunnolla, niin sitten jättää.
Kai tuossa varsinkin jos aiheutuu kuolonuhreja kannattaa ainakin valehdella että pyörät on "jälkikiristetty" asianmukaisesti.
Toisaalta miksei sitten kiristäisi ei tuo niin iso vaiva ole. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kai tuossa varsinkin jos aiheutuu kuolonuhreja kannattaa ainakin valehdella että pyörät on "jälkikiristetty" asianmukaisesti.
Toisaalta miksei sitten kiristäisi ei tuo niin iso vaiva ole.Minkä helvetin vuoksi pyörät pitää alun perin jättää liian löysälle?
Oikein kiristetyt pyörät eivät irtoile itsestään. Jos irtoilevat, niin autossa on vikaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minkä helvetin vuoksi pyörät pitää alun perin jättää liian löysälle?
Oikein kiristetyt pyörät eivät irtoile itsestään. Jos irtoilevat, niin autossa on vikaa.Käytän aina hitsauskonetta tähän. Kunnon kireys on kaksi täppiä per rengas
lisään edelliseeni. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minkä helvetin vuoksi pyörät pitää alun perin jättää liian löysälle?
Oikein kiristetyt pyörät eivät irtoile itsestään. Jos irtoilevat, niin autossa on vikaa.Etkö lukenut iltapaskaa.. Alu ei jousta jos väliin jää epäpuhtauksia niin saattavat pyörärät pyörä irrota. Erittäin epätodennäköistä miljoonasta autosta kymmenestä/sadasta korkeintaan irtoaa. Mutta jos "lottovoitto" osuu omalle kohdalle ja tiellä on ruumiita niin saattahan siinä olla epämukava olo jos ei ole jälkikiristänyt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Etkö lukenut iltapaskaa.. Alu ei jousta jos väliin jää epäpuhtauksia niin saattavat pyörärät pyörä irrota. Erittäin epätodennäköistä miljoonasta autosta kymmenestä/sadasta korkeintaan irtoaa. Mutta jos "lottovoitto" osuu omalle kohdalle ja tiellä on ruumiita niin saattahan siinä olla epämukava olo jos ei ole jälkikiristänyt.
Pyörien kiinni pysyminen ei ole kiinni lukemisesta, vaan siitä että ne kiristetään oikein.
Jälkikiristäminen on täyttä huuhaata. Pyöriä ei pidä jättää alun perin löysälle. Jos ne on aina löysällä, niin saat jälkikiristellä niitä jatkuvasti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pyörien kiinni pysyminen ei ole kiinni lukemisesta, vaan siitä että ne kiristetään oikein.
Jälkikiristäminen on täyttä huuhaata. Pyöriä ei pidä jättää alun perin löysälle. Jos ne on aina löysällä, niin saat jälkikiristellä niitä jatkuvasti.Ilmeisesti kuitenkin kaikki vakuutusyhtiönkin korvaamat pyörän irtoamiset johtuu siittä että pyörä on irronnut vaikka se on kiristetty "oikein".
Hyvin tuokin mahdollista kun miljoonaan autoon vaihdetaan renkaat 2 kertaa vuodessa niin joidenkin pyörien kohdalla kiristys sitten jää täysin tekemättä.
Tupakkitauko vaikka katkaisee muuten hyvin sujuvan asennuksen.
Tuotakaan "asennusvirhettä" ei muuten huomaa kun koittamalla jälkikiristää.... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ilmeisesti kuitenkin kaikki vakuutusyhtiönkin korvaamat pyörän irtoamiset johtuu siittä että pyörä on irronnut vaikka se on kiristetty "oikein".
Hyvin tuokin mahdollista kun miljoonaan autoon vaihdetaan renkaat 2 kertaa vuodessa niin joidenkin pyörien kohdalla kiristys sitten jää täysin tekemättä.
Tupakkitauko vaikka katkaisee muuten hyvin sujuvan asennuksen.
Tuotakaan "asennusvirhettä" ei muuten huomaa kun koittamalla jälkikiristää....Jos pyörä irtoaa, niin se on alun perin asennettu väärin, tai sitten autossa on vikaa.
Katsos kun pyörän mutteri tai pultti ei ole mikään älykäs olento. Kun sen on kerran vetänyt riittävään momenttiin, niin siinä se pysyy.
Jälkikiristämisen tarve kertoo vain siitä, että pyörät on väärin asennettu.
- Anonyymi
Avaaja kiittää vastauksista
En siis kiristä pultteja. - Anonyymi
Vaikuttaako lämpötila asennuksen aikana?
Jääkö jotain roskaa väliin?
Miksi tarvitaan jälkikiristys ja miksi jälkikiristys on parempi kuin ensimmäinen kiristys (muutenhan ne löytyvät jälkikiristyksenkin jälkeen)? - Anonyymi
Pultti saattaa hiusmurtua, jos kiristää liikaa tai kanta on vähän vinossa pohjaa vasten.
- Anonyymi
Kyllä ja aina on pultti kiristynyt lisää. Ehkä olen riski.
- Anonyymi
Voisiko kierteisiin jäädä hienoa likaa, joka jauhautuu tärinässä vielä hienommaksi tehden lisää tilaa ja siten löysyttäen mutterin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voisiko kierteisiin jäädä hienoa likaa, joka jauhautuu tärinässä vielä hienommaksi tehden lisää tilaa ja siten löysyttäen mutterin
Jos pyöränpultit löysällä niin kuljettajat varmaan useimmiten havaitsee sen ennenkuin pyörät ihan irtoaa Täristää ja sillai. Noissa kai useimmiten vain vanne menee pilalle.
- Anonyymi
Kertakiristyksellä on aina pysyneet paitsi kerran löystyivät kun oli pitkät helteet,kevyt metallivanteita kun ei pidä kiristää hampaat irvessä ettei halkea reijät vanteissa kun ovat kartiot.Eipä tuo ole iso homma käyttää avainta ja tarkistaa,mutta toisaalta eihän kaikki osaa edes renkaita vaihtaa.
- Anonyymi
Milläs kiristät kun minulla ei ole pulttikiristintä. Autoni on leasing-auto, johon vaihdettiin viikko sitten renkaat. Neljän viikon kuluttua leasing-aika päättyy ja luovutan auton pois. Toivottavasti renkaat pysyvät paikallaan sen neljä viikkoa.
- Anonyymi
Renkaan vaihdon hintaan kuuluu jälkikiristys useimmissa liikkeissä, hurautat vaan renkaanvaihtoliikkeeseen ja pyydät kiristämään.
- Anonyymi
Hommaa tommonen "Momenttiavain, 40–210 Nm" ja siihen sopivan kokoinen hylsy. Sopiva kiristysmomentti pitäisi olla auton käyttöohjeessa.
https://www.biltema.fi/tyokalut/kasityokalut/hylsytyokalut/momenttiavaimet/momenttiavain-12-2000020911 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Renkaan vaihdon hintaan kuuluu jälkikiristys useimmissa liikkeissä, hurautat vaan renkaanvaihtoliikkeeseen ja pyydät kiristämään.
Kiitos vinkistä :)
- Anonyymi
joo aluvanteista en tiedä mutta teräsvanteet menee kerralla tiukkaan ja pysyy
- Anonyymi
Kauankohan tuollainen paineilma kiristäjä toimii luotettavasti ennenkuin se pikku hiljaa alkaa jättämään pyörät liian löysälle.
Useimmilla tuskin hajuakaan kuinka tiukassa pyörät on liike tehnyt vaihdon huonoilla työkaluilla. Ja kiireen takia ei edes tarkisteta käsin kiristääkö paineilma kone edes sinne päin oikeaan kireyteen.
Saattaa siis ihan tästä syystä pyöriä irtoilla ajossa. Milläs tuon muuten varmistaa kuin "jälkikiristämällä".- Anonyymi
Pyörien loppukiristys tehdään aina momenttiavaimella, oli alkukiristys tehty millä tavalla tahansa. Näin tehdään myös rengasliikkeissä.
- Anonyymi
Vai niin. Oliko muuta?
- Anonyymi
Pultit tulisi kiristää aina navan vastakkaiselta puolelta järjestyksessä; ei siis vieressä olevaa seuraavaksi (5 pulttia).
- Anonyymi
Siis laittaa pultit kunnolla kiinni, ajaa 100-300 kilsaa ja tarkistaa onko pultit/mutterit edelleen kunnolla kiinni, ei ole iso vaiva. Koskee erityisesti aluvanteita. Jos ei omista edes tuohon tarvittavaa työkalua eikä vaivaudu sutonsa kuntoa tarkistamaan, niin suosittelen julkisia kulkuvälineitä.
Monethan myös luulee tulevansa F1 tason kuljettajiksi kun ostavat nopean auton, vaan luulo ei ole tiedon väärti. Tommoset tyypit vaan nolaa ittensä kun tulee se kuuluisa mutka jossa pitäisi löytyä Häkkisen hurjuus ja Alenin kädet, mutta löytyykin vain Kankkusen kaasujalka ja lepikko kutsuu 😁- Anonyymi
Ihan turhaa hommaa, jos pyörät on alun perin asennettu oikein.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan turhaa hommaa, jos pyörät on alun perin asennettu oikein.
Mitens tarkistat onko pyörä alun perin asennettu oikein.
Vai luotatko vaan että kyllä se on alun perin asennettu oikein.
Itsekkin sitä mieltä että asennuksessa jääneet liian löysälle jos irtoavat. Ja kun ei halua että kesken kaiken irtoavat suoritan ITSE jälkikiristyksen tai oikeastaan jälkiTarkistuksen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitens tarkistat onko pyörä alun perin asennettu oikein.
Vai luotatko vaan että kyllä se on alun perin asennettu oikein.
Itsekkin sitä mieltä että asennuksessa jääneet liian löysälle jos irtoavat. Ja kun ei halua että kesken kaiken irtoavat suoritan ITSE jälkikiristyksen tai oikeastaan jälkiTarkistuksen.Käytän asiansa osaavaa rengasliikettä tai asennan pyörät itse. Silloin ne on asennettu oikein. En käytä jonkun naapurin jorman pojan palveluja.
- Anonyymi
Pyörä pinnojen kireys kannattaa tarkistaa keväällä ja syksyllä.
- Anonyymi
Mikä on sopiva momentti pinnojen kireydeksi?
- Anonyymi
Olisi businessidea myydä valmiiksi riittävän kireitä muttereita ja pultteja,
- Anonyymi
Hyvin ovat pysyneet kerran kiristämälläkin.
- Anonyymi
Ei ole pultit irronnut,eikä irtoa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Elämä valuu ohi ilman merkitystä
Olen 5-kymppinen korkeasti koulutettu hyvässä ja vaativassa työssä oleva mies. Erosin pitkästä parisuhteesta pari vuotta2513639Martina julkaisi romanttisia kuvia kihlajaisista
Ihana pari. Paljon onnea ja rakkautta heille 💞2631253Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin591208- 841046
Gekkosessa hyvä juttu Sofian Dubai "töistä"
"Vielä tammikuussa Belórf lupaili aloittavansa jälleen verkkovalmennukset, mutta tämä projekti näyttää kuihtuneen kaikes93990eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.93925Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä56916En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin117870- 169863
Palsta sekosi lopullisesti?
Taidan mennä päikkäreille. Oliko hän nyt muka oikeasti äsken täällä ja kirjoitti, että täytyy unohtaa? Todistakaa se. Ki14814