Jälkikiristätkö pyöränpultit

Anonyymi-ap

talvirenkaiden vaihdon jälkeen? Itse en näe tarvetta, kun kartiot heti tiukkaa aluihin sopivasti.

73

462

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Moni on ollu samaa mieltä, kunnes rengas irtosi vauhdissa.

      Älä missään tapauksessa varmista mitään, elä jännittävä elämä.

      • Anonyymi

        Rengas saattaa lähteä jos ei kiristä ollenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rengas saattaa lähteä jos ei kiristä ollenkaan.

        Poliisi kysyi arvidilta miksi pyörä on kiinni vain kahdella pultilla? - No kun se ei yhdellä pysynyt!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rengas saattaa lähteä jos ei kiristä ollenkaan.

        Siis: Oma Renkaani karkasi vaimon kanssa viime kuussa ,perkele


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Poliisi kysyi arvidilta miksi pyörä on kiinni vain kahdella pultilla? - No kun se ei yhdellä pysynyt!

        Hei

        En siis kirjista pultteja Kiitos

        t. Avaaja


    • Anonyymi

      Mä varmistan pulttien kireyden myös rengasliikkeen työn jälkeen, ei ne virolaiset osaa mitään. Usein melko löysällä pultit ollu 🤭

    • Anonyymi

      Naurettavat pellet taas liikkeellä. Ikinä en ole jälkikiristänyt, ja aina on tiukassa. Tosin kiristän ristikkoavaimella "sopivasti". Momentteja ei vanteille tarvita.

      • Anonyymi

        Juu, kaikki ohjeethan on ihan turhia ja pelkkää kiusaa. Kyllä suomalainen juntti ja änkyrä paremmin tietää kaiken kuin yksikään ammattilainen.


      • Anonyymi

        "Ikinä en ole jälkikiristänyt, ja aina on tiukassa."

        En minäkään kuplavolkkarin peltivanteita koskaan jälkikiristänyt. Tuntui sille, että ne kiristelivät itse itseään ajon aikana.


    • Anonyymi

      Kyllä palstalta löytyy taas vankkaa tietoa.

      • Anonyymi

        Inssit tietää enemmän kuin maalaiset.


    • Anonyymi

      Pulttien kierteen kätisyys on sellainen, että pultti kiristyy "itsestään" renkaan pyöriessä.

      • Anonyymi

        eipä vaan ole kiristyny yhtään muut kuin hermot tyhmien kommentteja lukiessa


    • Anonyymi

      Jälkikiristys on niille, joilla on muutenkin ruuvit vähän löysällä.

    • Anonyymi

      Minä koitan avaimella kireyden muutaman päivän ajon jälkeen , aivan uteliaisuutta

      • Anonyymi

        Voihan se liikkeen jäljiltä irrota. Itse kun kiristää sopivasti ristikkoavaimella, ei irtoa.


    • Anonyymi

      En ole koskaan jälkikiristänyt, ja hyvin on pysyneet. Nykyään vedän momenttiavaimella alun toistasataa newtonimetriin.

      Oletteko koskaan miettineet miten uusissa autoissa pysyy renkaat kiinni? Nehän on laitettu alle tehtaalla, ja jos auton saa keväällä, niin helposti tulee ajeltua tuhansia kilometrejä ilman, että kukaan neuvoo jälkikiristelemään...

    • Anonyymi

      Ikinä ei ole tarvinnut jälkikiristää. Tuo on sellaista urbaanilegendaa. Yli 30 vuotta alujen kiristykset toimineet ilman mitään jälkikiristyksiä.

      • Anonyymi

        Samaa legendaa, kuin tulppien ja iskarien vaihto. "Asiantuntijoiden" mukaan niitä saa vaihtaa jatkuvasti. :D


    • Anonyymi

      Tiedän kyllä että pultit pitäisi jälkikiristää / tarkastaa että ovat kireällä noin 100-200 km ajon jälkeen. Aina on ollut mielessä että pitäisi, mutta aina olen unohtanut / en vain ole viitsinyt. Aina pultit ovat pysyneet kiinni ja ovat aina olleet kireällä kun seuraavan kerran vaihdan talvi-/kesärenkaat alle. Pohdin että onko sääntö pikemminkin sitä varten, että jokainen pultti on tosiaan tullut kiristettyä kunnolla. Itse olen aina kiristänyt pultit momenttiavaimella 120 N voimalla kuten manuaalissa kehotetaan.

    • Anonyymi

      Itse kiristän käsituntumalla pyörän- ja muut pultit. Momenttiavain ei ole välttämätön.

    • Anonyymi

      Erehdyin viemään merkkiliikkeseen jossa vaihtoivat kesärenkaat nyt kun aloin vaihtamaan talvirenkaita pultit totaalisen jumissa piti kuumentaa kylmentää pultti pyssyllä 2 metrin jakovarrella hakkamalla no lopulta irtosi eli vaihdan tästä lähin Aina itse

      • Anonyymi

        Tympeetä hommaa pyörien kausivaihto. Olen ulkoistanut sen ja maksan vaihtotyön ja säilytyksen rahalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tympeetä hommaa pyörien kausivaihto. Olen ulkoistanut sen ja maksan vaihtotyön ja säilytyksen rahalla.

        Porvari.


      • Anonyymi

        Ehkä ajattelivat että saavat vakioasiakkaan kun asiakas katsoo ettei saa itse muttereita irti.


      • Anonyymi

        jep tuossa on juuri yksi syy miksi vaihdan renkaat itse, on se jumalattoman ihmeellistä ettei rengasliikkeisiin saa pulttipyssyjä missä on momentti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tympeetä hommaa pyörien kausivaihto. Olen ulkoistanut sen ja maksan vaihtotyön ja säilytyksen rahalla.

        Kermaperse!


    • Anonyymi

      renkaat vaihdan ja se on siinä. pultit laitan tiukkaan. pultit oltava rasvassa niin lähtee auki.

      kerran unohtu laittaa tunkki ennenkuin vedin renkaan pois. hups

      • Anonyymi

        Pultteja ei saa voidella millään rasvalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pultteja ei saa voidella millään rasvalla.

        tuossaon monta koulukuntaa mutta kartiopintoihin ei voiteluainetta saa laittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tuossaon monta koulukuntaa mutta kartiopintoihin ei voiteluainetta saa laittaa.

        Miksei?


    • Anonyymi

      vain köyhät vaihtaa itse

    • Anonyymi

      Kannattaa kiristää pultit kunnolla asennusvaiheessa niin jälkikiristystä ei tarvita.

    • Anonyymi

      Jos on ei ole alumiinivanteita vaan normaalit teräksiset vanteet, niin mitään jälkikiristämisiä ei tarvita koskaan. Tuo on pelkästään alu-vanteilla ajelevien ongelmia.

      Itse diggaan autossani tavallisia, huolettomia teräsvanteita. Niillä voi ajella jalkakäytävän reunojen yms. ylitse, eikä aina joka paikassa tarvii ekana miettiä alumiinivanteidensa kestävyyttä. Alumiinivanteiden katselu ei tuota itselleni minkäänlaista mielihyvää.

      • Anonyymi

        Volkkari on muutenkin susiruma ruosteläjä.


      • Anonyymi

        Vanteiden valmistusmateriaali ei vaikuta mitekään. Jälkikiristämistä ei tarvita koskaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanteiden valmistusmateriaali ei vaikuta mitekään. Jälkikiristämistä ei tarvita koskaan.

        Ja on materialismiä käyttää kaikki 5 pulttia per rengas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanteiden valmistusmateriaali ei vaikuta mitekään. Jälkikiristämistä ei tarvita koskaan.

        olet väärässä... peltivanne toimii tavallaan jousiprikkana mutta alumiini vanne ei siinä on huima ero.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Entä sitten? Jos joku jättää pyöränsä kiinnittämättä kunnolla, niin sitten jättää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä sitten? Jos joku jättää pyöränsä kiinnittämättä kunnolla, niin sitten jättää.

        Kai tuossa varsinkin jos aiheutuu kuolonuhreja kannattaa ainakin valehdella että pyörät on "jälkikiristetty" asianmukaisesti.

        Toisaalta miksei sitten kiristäisi ei tuo niin iso vaiva ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kai tuossa varsinkin jos aiheutuu kuolonuhreja kannattaa ainakin valehdella että pyörät on "jälkikiristetty" asianmukaisesti.

        Toisaalta miksei sitten kiristäisi ei tuo niin iso vaiva ole.

        Minkä helvetin vuoksi pyörät pitää alun perin jättää liian löysälle?

        Oikein kiristetyt pyörät eivät irtoile itsestään. Jos irtoilevat, niin autossa on vikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkä helvetin vuoksi pyörät pitää alun perin jättää liian löysälle?

        Oikein kiristetyt pyörät eivät irtoile itsestään. Jos irtoilevat, niin autossa on vikaa.

        Käytän aina hitsauskonetta tähän. Kunnon kireys on kaksi täppiä per rengas
        lisään edelliseeni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkä helvetin vuoksi pyörät pitää alun perin jättää liian löysälle?

        Oikein kiristetyt pyörät eivät irtoile itsestään. Jos irtoilevat, niin autossa on vikaa.

        Etkö lukenut iltapaskaa.. Alu ei jousta jos väliin jää epäpuhtauksia niin saattavat pyörärät pyörä irrota. Erittäin epätodennäköistä miljoonasta autosta kymmenestä/sadasta korkeintaan irtoaa. Mutta jos "lottovoitto" osuu omalle kohdalle ja tiellä on ruumiita niin saattahan siinä olla epämukava olo jos ei ole jälkikiristänyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö lukenut iltapaskaa.. Alu ei jousta jos väliin jää epäpuhtauksia niin saattavat pyörärät pyörä irrota. Erittäin epätodennäköistä miljoonasta autosta kymmenestä/sadasta korkeintaan irtoaa. Mutta jos "lottovoitto" osuu omalle kohdalle ja tiellä on ruumiita niin saattahan siinä olla epämukava olo jos ei ole jälkikiristänyt.

        Pyörien kiinni pysyminen ei ole kiinni lukemisesta, vaan siitä että ne kiristetään oikein.

        Jälkikiristäminen on täyttä huuhaata. Pyöriä ei pidä jättää alun perin löysälle. Jos ne on aina löysällä, niin saat jälkikiristellä niitä jatkuvasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyörien kiinni pysyminen ei ole kiinni lukemisesta, vaan siitä että ne kiristetään oikein.

        Jälkikiristäminen on täyttä huuhaata. Pyöriä ei pidä jättää alun perin löysälle. Jos ne on aina löysällä, niin saat jälkikiristellä niitä jatkuvasti.

        Ilmeisesti kuitenkin kaikki vakuutusyhtiönkin korvaamat pyörän irtoamiset johtuu siittä että pyörä on irronnut vaikka se on kiristetty "oikein".

        Hyvin tuokin mahdollista kun miljoonaan autoon vaihdetaan renkaat 2 kertaa vuodessa niin joidenkin pyörien kohdalla kiristys sitten jää täysin tekemättä.
        Tupakkitauko vaikka katkaisee muuten hyvin sujuvan asennuksen.

        Tuotakaan "asennusvirhettä" ei muuten huomaa kun koittamalla jälkikiristää....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmeisesti kuitenkin kaikki vakuutusyhtiönkin korvaamat pyörän irtoamiset johtuu siittä että pyörä on irronnut vaikka se on kiristetty "oikein".

        Hyvin tuokin mahdollista kun miljoonaan autoon vaihdetaan renkaat 2 kertaa vuodessa niin joidenkin pyörien kohdalla kiristys sitten jää täysin tekemättä.
        Tupakkitauko vaikka katkaisee muuten hyvin sujuvan asennuksen.

        Tuotakaan "asennusvirhettä" ei muuten huomaa kun koittamalla jälkikiristää....

        Jos pyörä irtoaa, niin se on alun perin asennettu väärin, tai sitten autossa on vikaa.

        Katsos kun pyörän mutteri tai pultti ei ole mikään älykäs olento. Kun sen on kerran vetänyt riittävään momenttiin, niin siinä se pysyy.

        Jälkikiristämisen tarve kertoo vain siitä, että pyörät on väärin asennettu.


    • Anonyymi

      Avaaja kiittää vastauksista

      En siis kiristä pultteja.

    • Anonyymi

      Vaikuttaako lämpötila asennuksen aikana?
      Jääkö jotain roskaa väliin?
      Miksi tarvitaan jälkikiristys ja miksi jälkikiristys on parempi kuin ensimmäinen kiristys (muutenhan ne löytyvät jälkikiristyksenkin jälkeen)?

    • Anonyymi

      Pultti saattaa hiusmurtua, jos kiristää liikaa tai kanta on vähän vinossa pohjaa vasten.

    • Anonyymi

      Kyllä ja aina on pultti kiristynyt lisää. Ehkä olen riski.

      • Anonyymi

        Voisiko kierteisiin jäädä hienoa likaa, joka jauhautuu tärinässä vielä hienommaksi tehden lisää tilaa ja siten löysyttäen mutterin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisiko kierteisiin jäädä hienoa likaa, joka jauhautuu tärinässä vielä hienommaksi tehden lisää tilaa ja siten löysyttäen mutterin

        Jos pyöränpultit löysällä niin kuljettajat varmaan useimmiten havaitsee sen ennenkuin pyörät ihan irtoaa Täristää ja sillai. Noissa kai useimmiten vain vanne menee pilalle.


    • Anonyymi

      Kertakiristyksellä on aina pysyneet paitsi kerran löystyivät kun oli pitkät helteet,kevyt metallivanteita kun ei pidä kiristää hampaat irvessä ettei halkea reijät vanteissa kun ovat kartiot.Eipä tuo ole iso homma käyttää avainta ja tarkistaa,mutta toisaalta eihän kaikki osaa edes renkaita vaihtaa.

    • Anonyymi

      Milläs kiristät kun minulla ei ole pulttikiristintä. Autoni on leasing-auto, johon vaihdettiin viikko sitten renkaat. Neljän viikon kuluttua leasing-aika päättyy ja luovutan auton pois. Toivottavasti renkaat pysyvät paikallaan sen neljä viikkoa.

      • Anonyymi

        Renkaan vaihdon hintaan kuuluu jälkikiristys useimmissa liikkeissä, hurautat vaan renkaanvaihtoliikkeeseen ja pyydät kiristämään.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Renkaan vaihdon hintaan kuuluu jälkikiristys useimmissa liikkeissä, hurautat vaan renkaanvaihtoliikkeeseen ja pyydät kiristämään.

        Kiitos vinkistä :)


    • Anonyymi

      joo aluvanteista en tiedä mutta teräsvanteet menee kerralla tiukkaan ja pysyy

    • Anonyymi

      Kauankohan tuollainen paineilma kiristäjä toimii luotettavasti ennenkuin se pikku hiljaa alkaa jättämään pyörät liian löysälle.

      Useimmilla tuskin hajuakaan kuinka tiukassa pyörät on liike tehnyt vaihdon huonoilla työkaluilla. Ja kiireen takia ei edes tarkisteta käsin kiristääkö paineilma kone edes sinne päin oikeaan kireyteen.

      Saattaa siis ihan tästä syystä pyöriä irtoilla ajossa. Milläs tuon muuten varmistaa kuin "jälkikiristämällä".

      • Anonyymi

        Pyörien loppukiristys tehdään aina momenttiavaimella, oli alkukiristys tehty millä tavalla tahansa. Näin tehdään myös rengasliikkeissä.


    • Anonyymi

      Vai niin. Oliko muuta?

    • Anonyymi

      Pultit tulisi kiristää aina navan vastakkaiselta puolelta järjestyksessä; ei siis vieressä olevaa seuraavaksi (5 pulttia).

    • Anonyymi

      Siis laittaa pultit kunnolla kiinni, ajaa 100-300 kilsaa ja tarkistaa onko pultit/mutterit edelleen kunnolla kiinni, ei ole iso vaiva. Koskee erityisesti aluvanteita. Jos ei omista edes tuohon tarvittavaa työkalua eikä vaivaudu sutonsa kuntoa tarkistamaan, niin suosittelen julkisia kulkuvälineitä.

      Monethan myös luulee tulevansa F1 tason kuljettajiksi kun ostavat nopean auton, vaan luulo ei ole tiedon väärti. Tommoset tyypit vaan nolaa ittensä kun tulee se kuuluisa mutka jossa pitäisi löytyä Häkkisen hurjuus ja Alenin kädet, mutta löytyykin vain Kankkusen kaasujalka ja lepikko kutsuu 😁

      • Anonyymi

        Ihan turhaa hommaa, jos pyörät on alun perin asennettu oikein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan turhaa hommaa, jos pyörät on alun perin asennettu oikein.

        Mitens tarkistat onko pyörä alun perin asennettu oikein.
        Vai luotatko vaan että kyllä se on alun perin asennettu oikein.

        Itsekkin sitä mieltä että asennuksessa jääneet liian löysälle jos irtoavat. Ja kun ei halua että kesken kaiken irtoavat suoritan ITSE jälkikiristyksen tai oikeastaan jälkiTarkistuksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitens tarkistat onko pyörä alun perin asennettu oikein.
        Vai luotatko vaan että kyllä se on alun perin asennettu oikein.

        Itsekkin sitä mieltä että asennuksessa jääneet liian löysälle jos irtoavat. Ja kun ei halua että kesken kaiken irtoavat suoritan ITSE jälkikiristyksen tai oikeastaan jälkiTarkistuksen.

        Käytän asiansa osaavaa rengasliikettä tai asennan pyörät itse. Silloin ne on asennettu oikein. En käytä jonkun naapurin jorman pojan palveluja.


    • Anonyymi

      Pyörä pinnojen kireys kannattaa tarkistaa keväällä ja syksyllä.

      • Anonyymi

        Mikä on sopiva momentti pinnojen kireydeksi?


    • Anonyymi

      Olisi businessidea myydä valmiiksi riittävän kireitä muttereita ja pultteja,

    • Anonyymi

      Hyvin ovat pysyneet kerran kiristämälläkin.

    • Anonyymi

      Ei ole pultit irronnut,eikä irtoa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tulipalossa henkilövahinkoja, itsenäisyyspäivä alkoi huonosti, poliisi tiedottaa lisää

      Savonlinna https://www.como.fi/uutiset/savonlinna-henkilovahinkoja-tulipalossa-poliisi-tiedottaa-lisaa/
      Savonlinna
      161
      9015
    2. Ennen ei ollut persuja ja työttömyyttä, lääkäriinkin pääsi

      Ennen oli kaikilla töitä Kauppiaille kelpasi kun saivat voittoa Yritystukia ei ollut Lääkäriin pääsi kaikki haluklaat Nu
      Maailman menoa
      106
      4098
    3. Millaista läheisyyttä

      Toivoisit ikävästi kohteesi kanssa?
      Ikävä
      114
      3922
    4. 55
      3393
    5. Antifasismi - mitä se on?

      Se on äärivasemmistolaista anarkistista toimintaa joka käyttää fasisminvastaisuutta keppihevosena oikeuttaakseen toimint
      Maailman menoa
      43
      2730
    6. Somali ei kätellyt Stubbia Linnan juhlissa

      Miksei somali osaa noudattaa hyviä käytöstapoja. https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/563a3dea-fa3f-41f3-b64f-406d2
      Maailman menoa
      395
      2037
    7. Heräsin taas ikävään

      Ja aivan valtavaan haluun. Tahdon sinua R. ❤️
      Ikävä
      57
      1937
    8. Yliajo Heinolassa

      Mikä ihme ihmisiä vaivaa nykyään? Vähän ensin kähistellään nakkikioskilla ja sen jälkeen kostoksi murhataan autolla! Voi
      Heinola
      46
      1928
    9. Kuka on menehtynyt?

      https://yle.fi/a/74-20198293 Kuulemani mukaan ryyppyporukka ollut hapualla ja kuolemanenkeli (F.G) eli mies jonka seuras
      Kankaanpää
      11
      1921
    10. Kauhea ikävä iski

      Mietin vain, mitä olet juuri nyt tekemässä. Mietin myös, välittyykö se sinulle, kun olet koko ajan mielessäni, tunnetko
      Ikävä
      20
      1541
    Aihe