Nastarenkaille nastavero, jolla kompensoidaan nastarekailla ajavien autoilijoiden aiheuttama teiden voimakas kuluminen ja hiukkasvero syntyneestä pienhiukkaspäästöstä sekä meluvero nastarenkailla ajamisen aiheuttamasta ylimääräisestä melusta. Tämän lisäksi on hyvä verottaa vielä nastarenkailla ajavia autoilijoita tuottamansa pienhiukkaspäästön takia hengityselinsairauksiin sairastuneiden hoitoon kohdistettavalla terveyshaittaverolla. (Terveyshaitta 9-10 kertainen puun poltosta aiheutuvan pienhiukkaspäästön verran = 2000 ennenaikaista kuolemaa vuosittain.) Veron perusteena on nastojen kokonaislukumäärä ajoneuvon alla olevissa renkaissa, ollen 0,01 € /nasta/vuorokausi aikana, jolloin nastarenkaat ovat autossa paikoillaan. Esimerkki:
1000 nastaa/rengassarja/talvikausi=120päivää (Suomalainen keskiarvo nastarenkaiden käytölle 120 päivää vuodessa). = 1000*120*0,01 = 1200€. Tämä kompensoi tutkimuksen mukaan ka.1kg/rengas/100km 80km/h nopeudella ajettuna pölyksi jauhautunutta kestopäällystettä = 1200kg/henkilöauto, muutettuna pienhiukkaspäästöiksi sivuvaikutuksineen, jokaista nastarenkailla ajavaa autoilijaa (2,75M kpl, joista 4/5 nastarenkailla ajavia) kohti talvikaudessa. Kokonaispäästön ollessa 2,64Mt/v. Verotuotto /vuosi 2,6mrd.€.
Nastarenkaista
18
228
Vastaukset
- Anonyymi
Just niin.verolle ja maksiminastamäärä pienemmäksi.teiden suolausta rajoitettava vahvasti.nastarenkaat ei ole tarkoitettu sulalla asfaltilla ajoon.eikä suolausta tarvita normaalilla talvikelillä.ei ole kuin haittaa siitä.tiet jyrätään nastarenkailla urille jonka jälkeen kesälläkin vaarallisia.järki käteen tuohon touhuun
- Anonyymi
Minusta tuntuu että se on teiden suolaus mitkä sen asfaltin hajottaa.
- Anonyymi
Nastat kuluttaa, suolaus rikkoo…
Suolaus pitää asfaltit märkinä, jolloin tienpinta on alttiimpi nastojen kulutukselle. Ja kun märkä tienpinta taas jäätyy, niin se murtaa asfalttia rikki ja seurauksena mm kuopat ja halkeilut.
Pölyä syntyy nastojen kuluttamisesta, asfaltin rikkoutumisen vuoksi syntyvistä palasista, jotka jauhautuu pölyksi, hiekoituksesta, renkaiden ja jarrulevyjen kulumisesta, roskista, jne.
Toisin sanoen talviliikenne on pahasta tiestölle ja ilmalle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nastat kuluttaa, suolaus rikkoo…
Suolaus pitää asfaltit märkinä, jolloin tienpinta on alttiimpi nastojen kulutukselle. Ja kun märkä tienpinta taas jäätyy, niin se murtaa asfalttia rikki ja seurauksena mm kuopat ja halkeilut.
Pölyä syntyy nastojen kuluttamisesta, asfaltin rikkoutumisen vuoksi syntyvistä palasista, jotka jauhautuu pölyksi, hiekoituksesta, renkaiden ja jarrulevyjen kulumisesta, roskista, jne.
Toisin sanoen talviliikenne on pahasta tiestölle ja ilmalle.Suola syövyttää ja rikkoo. Suola siis riikoo, vaikka kukaan ei edes aja. Sitten kun ajetaan, niin kulutus nopeutuu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nastat kuluttaa, suolaus rikkoo…
Suolaus pitää asfaltit märkinä, jolloin tienpinta on alttiimpi nastojen kulutukselle. Ja kun märkä tienpinta taas jäätyy, niin se murtaa asfalttia rikki ja seurauksena mm kuopat ja halkeilut.
Pölyä syntyy nastojen kuluttamisesta, asfaltin rikkoutumisen vuoksi syntyvistä palasista, jotka jauhautuu pölyksi, hiekoituksesta, renkaiden ja jarrulevyjen kulumisesta, roskista, jne.
Toisin sanoen talviliikenne on pahasta tiestölle ja ilmalle.Suolaus rikkoo paitsi tienpintoja, niin myös tieinfraa eli siltoja yms. Sekä tietysti autoja, teiden lähellä olevia rakennuksia, pilaa pohjavesiä ja lähiluontoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nastat kuluttaa, suolaus rikkoo…
Suolaus pitää asfaltit märkinä, jolloin tienpinta on alttiimpi nastojen kulutukselle. Ja kun märkä tienpinta taas jäätyy, niin se murtaa asfalttia rikki ja seurauksena mm kuopat ja halkeilut.
Pölyä syntyy nastojen kuluttamisesta, asfaltin rikkoutumisen vuoksi syntyvistä palasista, jotka jauhautuu pölyksi, hiekoituksesta, renkaiden ja jarrulevyjen kulumisesta, roskista, jne.
Toisin sanoen talviliikenne on pahasta tiestölle ja ilmalle.Autot kuluu paljon enemmän kolaroidessaan jos nastat ei karhenna jäistä tienpintaa ja kitkoista irtoaa paljon enemmän haitallista kumia. Raskasliikenne ja patteriautot kuluttaa eniten asfalttia.
- Anonyymi
Suolamönjä kuluttaa tiestöä jokaisen renkaan alla.
- Anonyymi
Tuo yhdistettynä hiekoitussepeleen.
- Anonyymi
Itsellä on kitkarenkaat autossa, enkä koskaan ole kaivannut niiden takia teiden suolausta, kuin aivan haastavimmissa paikoissa. Liikennevaloristeys jyrkässä mäessä tms.
Mutta jostain syystä suomeen on rantautunut ruotsista tapa suolata tienpinnat kaikilla pääteillä. Muistan kuinka kakarana ihmettelin miksi ruotsissa on tiet märät vaikka on pakkasta, tämä oli 80-lukua, Nykyään on suomessakin tiet samanlaiset kuin ruotsissa 80-luvulla, paitsi tietty paljon huonommassa kunnossa.
Vaikka nastarenkaat kiellettäisiin kokonaan, tuskin olisi ainakaan tarve lisätä suolausta. Vähentämisen varaa taitaisi olla silloinkin. Tai ehkä tuo suolaus on tehty vain hurjastelevia ammattiautoilijoita varten, joilla on kova ammattitaito laittaa autojaan linkkuun ihan suorallakin tiellä.- Anonyymi
Suolausta liukkauden torjunnassa ei kannata vähätellä. Kitkarenkaat ovat hyviä ja toimivia paitsi liukkaalla jäällä. Se ei nykyisin ole kovinkaan yleinen juuri siksi, että teitä suolataan ja nastarenkailla ’syödään’ liukkaus pois.
Jos nastarenkaat poistuisivat kokonaan, niin niiden liukkautta ’syövä’ vaikutus poistuisi ja jos halutaan pitää nykyinen ’liukkaustaso’, niin suolausta olisi lisättävä merkittävästi, luultavasti niin paljon, ettei siihen edes kyettäisi pahimpina aikoina.
Onhan nytkin niin, että ylivoimaisesti kaikkein eniten teitä suolataan juurikin Helsingissä ja pk-seudulla, jossa kitkarenkaiden osuus autoissa on suurin.
Nastojen poistumisen myötä teiden pinnat kiilloittuisivat aivan toisella tapaa kuin nykyisin eli ei niin liukkaat lumisetkin tienpinnat kovettuisivat ja kiilloittuisivat, kun nastojen aiheuttama kuluma ja pinnan karkeuttaminen poistuisi kokonaan. Tämähän näkyy nykyisin mm bussipysäkkien kohdalla ja niitähän hiekoitetaankin voimakkaasti. Vastaava hiekoitus ei olisi mahdollista koko tien osalta.
- Anonyymi
Avaaja toi esille ihan uuden asian, ihanko itse lie keksinyt koko hienouden?
Entä kun toinen ajaa 50tkm ja toinen 5000km tai auto painaa 1200kn ja toinen 2000kg, jne... Toisen nastat kuluneet pois ja toisella törröttää kuin isot nännit? - Anonyymi
Voisiko teiden rakennusvaiheessa laittaa suuret määrät merisuolaa teiden alle ettei niin routisi Suomessa ei oikein osata tehdä asfalttia ja siinäkin säästetään käyttämällä isoja kiviä asfalttiaineessa
- Anonyymi
Talvien vuoksi Suomessa ei voida käyttään samanlaista sileää pienikivistä asfalttia kuin eteläisessä Euroopassa.
- Anonyymi
Eilen taas nähtiin, miten kuluneilla kitkoilla ajelevat löysivät itsensä ojan pohjilta.
- Anonyymi
Miten nastat auttaa 5-10cm lumessa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten nastat auttaa 5-10cm lumessa?
Eipä juuri mitenkään, mutta ei niistä haittaakaan ole. Sen sijaan kuluneet ja huonot renkaat toimivat huonosti myös lumella.
- Anonyymi
On ne liukuesteet kengissäkin tehokkaat, huolettomampi kuin kitkapohjat.
- Anonyymi
Niin ja onhan jäänaskalit jäällä liikkuessa parempi turva kuin näppylähanskat. Jos sattuis jäihin putoamaan….
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!
Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!1082334- 842061
- 551626
Nyt tiedän
Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai531562- 1541528
Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I461426Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1451360- 1121180
Kepun hegemonia jatkumassa vankkana Puolangalla
Tuuliviirien vallankumous jäi pahasti piippuun!261176Paraneeko ilmapiiri nyt?
Paraneeko kunnallispolitiikan ilmapiiri nyt kun persuilla meni vaalit päin pers3ttä ja änkyräpersut tipahtivat vilttiket251124