Paljon tapahtunut alle parissa viikossa

😂 Jos olette huomanneet tai ihmetelleet missä olen ollut vedenpitävävien mielipiteideni kanssa, hiljenin siitä rallistakin, tai että miksi sivustoni on tyhjä, niin jouduin tavallaan järjestelmän uhriksi toissa viikonloppuna, kun yli 6 vuotta syömäni lääke loppui koko Suomesta, kaikista apteekeista 🤯

Ennen kun sain lääkärin tavoitettua, tajusin että olin keskellä elämäni ensimmäistä "selväpäistä" työviikkoa, ellei jopa työpäivää, tälleen yli kolmikymppisenä 😂 Toinenkin lääkkeeni on samaan aikaan vähissä, ihan omasta syystä, eikä se asetelma ainakaan yhtään parantanut oloa. No ei mua täysin tyhjän päälle jätetty onneksi, mutta oli hämmentävää hetkellisesti tajuta kuinka paljon mä työtäni olen inhonnut jo pidemmän aikaa, unirytmi ollut viturallaan, ja tuli esim. ihan erikoisia maku-flashbackeja marjarahkasta jonnekin rippikouluikäni aikoihin tai lapsuuteeni, varsinkin MacGyveriä katsoessa 😂
2010-luku on edelleen kovin sumuisa, vaikka tapahtumia sinänsä kyllä todellakin muistan kronologisesti. Mietin myös formuloita kattellessa että kumpi loppujen lopuksi vaikuttaa vapautuneemmalta, idolini ja paljon puhumani Alonso, vaiko Vettel 🤔

Tajusin myös kertaheitolla mikä siinä unirytmissäni kiikasti viime kesän jälkeen. Ei lääkkeeni tai niiden puute suoraan, vaan tilastollinen fakta että työyhteydenottoja piippasi yleensä enemmän iltaisin sulkemisajan jälkeen, kuin aamuöisin. Oli helppo laittaa puhelin lataukseen ja ataraxit naamaan seiskalta, nukahtaa kasilta, ja herätä aamuyöstä kolmelta päivän "vapaa-aikaan" 🙄 Ja siihenkin jokaikinen aamu katsomaan heti ekana, että kuinka tavoiteltu olen ollut iltaisin. Nyt olen kuin itsestään palannut normaaliin rytmiin, kun vedin ilmoitukset sileäksi. 🤨

Ylipäätään järjestelmän tasolla aika pelottavaa että tällaista tapahtuu, potilaita ei inffottu, lääkärit ymmärrettävästi varovaisia jne. enkä mä usko että kovin kaukana oli epileptinen kohtaus omalla kohdallanikaan 🙄 Puhumattakaan että joillekin tällainen voi aiheuttaa hyvinkin synkkiä ajatuksia, epilepsiapotilaille kohtauksia, ja kyllä se aika paljon vaati sellaista kohteliasta ja asiallista määrätietoisuutta, että on saanut raportoitua vointia terveydenhuoltoon ja tilapäisesti eriävän lääkityksen. Kaljakoppa olisi vähänkään huonommassa elämäntilanteessa suorastaan petollisen helppo vaihtoehto, ja voi ollakin monelle ihan realismia, jos ei voinnin/toimintakyvyn vuoksi jaksa jonottaa puhelimessa, hermot kestä käyttökatkoja (lol) asiointipalveluissa, tai ei ole yhtä hyvä kirjoittamaan viestejä sähköisten asiointipalvelujen kautta kuin itse ilmeisesti olen 🙄

Tavallaan aika hyväkin "shakedown" aivoille tällainen tilanne, mutta alussa kohtuu pelottavaa kieltämättä, varsinkin fyysisesti. Enkä mä ole mitään lyönyt lukkoon sen ihmeemmin, mutta jotenkin toi avasi sen umpisolmun siitä että kuitenkin El Plan meni läpi, mutta pelkästä servaamisenhalusta olen lykännyt ilmoituksia valtavasti, ja kärsinyt sitten huonosta omastatunnosta laiskan asiakaspalvelun vuoksi. Itse asiassa koko työkyvyttömyysjuttu sai alkunsa siitä, kun toissa kesänä koin työuupumuksen jopa tästä työstäni 🙄

Ainakin mulla on nyt aikaa miettiä asioita, eikä vain suorittaa asioita jonkun robotin lailla, eikä perustamalla kaikkia asioitani elämässä siihen miten saan mahdollisimman paljon servattua ihmisiä. Voi olla että keväämmällä jatkan samoja hommia tai sitten teen jotain ihan muuta, tai en mitään jos ei huvita. Pitää katsoa 🙄

Mutta niin. Ei ole siis ollut haimatulehdusta, psykoosia, tai muutakaan ilonaihetta tarjottavaksi kenellekään 😅 Olen myös miettinyt sitä että luopuisin mahdollisesti jommasta kummasta autostani ennen talvea, kun 3-4tkm vuodessa tulee kilsoja, ja kuitenkin ovat tässä kohtaa vielä hyvin leimattuja 🤔

10

134

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ja oikeastaan tässäkin se mun yksinäisyys korostuu aika hyvin. Kyllä mä soittelin äitivainaalle monestikin apua jos sai epilepsiakohtauksia, eivätkä ne olleet aina niin kaunista katseltavaa. Olen mä jo pitkään puhunut siitä ettei mulla ole tukiverkostoja tms. mutta ne ekat yöt refloissa oli aika hyvä konkreettinen esimerkki tästä oman onneni seppäydestä 🙄

Tunnetasolla, niin El Plan meni läpi elokuun lopussa, ja alkuun lällättelin sillä muutamiin suuntiin sekä palstalla. Hämmentävää siinäkin oli se, että puhuin asiasta vasta lokakuun lopussa tutun mukavan boomerin kanssa ns normaalisti, ja aloin itkemään kesken puhelun 🙄 Ja samasta asiasta juttelin hoitokontaktini kanssa noin viikko sitten, ja ihan hyvä keskustelunaihe sinänsä. Hänkin kuvaili mua aiempaan verrattuna vapautuneemmaksi, ja jutuillani sain hänet jälleen nauramaan pariin otteeseen 😅

Eli ei noi lääkkeet yksinomaan turruta ihmistä, mutta se lähestulkoon absoluuttinen yksinäisyys viimeisen 1,5-2 vuoden ajan tekee kaikesta sellaista tietynlaista putkea, ja jopa loppuelämän päätökset silloin oli ihan business as usual, vähän kuin olisi saanut auton leimattua. Kuten muuten sainkin, ja se tuntui silloin jopa suuremmalta voitolta 😂

Farmaseutin ilme muuten oli näkemisen arvoinen kun myi alkuun ei oota. Totesin rauhallisesti että olen mä pompotteluun tottunut te-palvelujen ja Kelan kanssa aikoinaan, mutta harvoin olen tuntenut olleeni yhtä heitteillä. 🙄 Ja luulen että se oli varmaan päivän kohteliain töksäytys minkä kohtasi 😄

• Niin ja työstäni sen verran, että ei mulla asiakkaista ole pahaa sanottavaa, ja harvoin mä persnettoa olen tehnyt, mutta yksin asuessa se lisäarvo tms. on suhteellisesti paljon pienempi. Työmäärä ja numerot pysyneet sinänsä aika lailla ennallaan, mutta oikeasti kuka jaksaa olla tavoitettavissa lähes 24/7 hyvällä tuurilla 500€/kk liikevaihdon vuoksi, josta siitäkin menee osansa bensakuluihin, työkaluihin/tarvikkeisiin, puhelinlaskuihin, torilaskuihin jne. 🙄 Nyt ei eletä vuotta 2016 tms. jolloin juoksi työmarkkinatuki, sallittujen rajojen puitteissa tein noita sivutuloja, ja kodin kaikki muut laskut vähintäänkin jaettiin. Eikä vanhoja Ooppeleita tarjota enää kahvipaketin hinnalla tännepäin 🙄

Voi olla että fiksailen halpoja autoja myyntiin yksi kerrallaan, voi olla että keskityn yksittäisiin juttuihin kuten rengassarjoihin tms, pyörien korjaamisestakin on kokemusta kunhan vain niitä taas kipattaisiin muutama kärryllinen pihaan 😂

Ajatusleikkinä, niin mä en edes tiedä kuinka monta erilaista mahdollista kysyttävää komponenttia yhdessä autossa mahtaa olla, mutta kyllä siinä puhutaan tuhansista. Tuon kun kertoo vaikka 120-150:lla joka on arvioni lihoiksi pistettyjen crapwagonien lukumääräksi, ja sitten kun huomioidaan vielä eri mallien välisiä eroja joita pitää aina selvitellä, tarkka vuosimalli jne. huhhuh 🤯

• Ja mähän olenkin monissa yhteyksissä sitä pohtinut, että kuinka paljon tähän yksinäisyyteen vaikuttaa oma raitistumiseni, yksinasuminen ja korona-aika, tai että missä suhteessa kun osuivat keskenään niin lyhyen ajan sisälle toisistaan 🙄

Mutta mä oikeastaan laajennan tätä pohdintaani myös työasioihin, sillä väistämättä tulee mieleen, kuinkahan moni puolituttu käyttäytyi aikoinaan anteliaammin, tietäen että se loi äidilleni mielenrauhaa ja että hänenkin sairastelun aikana kaikki ylimääräinen myytävä kalusto, tai käytännön apu mulle pienen vttuilun kera, oli kotiinpäin ja kieltämättä tuli kyllä kotitaloudessamme tarpeeseen. Toki inflaatio koskee kaikkia, en mä sillä, mutta ei se inflaatiokaan heti äitini hautajaisviikolla alkanut vaan pitkin tätä kuluvaa vuotta.

Samaten se, että varmasti moni on halunnutkin tukea aloittelevaa yrittäjää ja nuorta, mutta en sitten tiedä olenko mä ajanut jopa joistain ohi, ainakin ulkoisten mielikuvien tms. perusteella, että suhtautuminen onkin muuttunut päinvastaiseksi. Kaikki maksaa, mistään ei haluta maksaa, ja 30 vuotta vanha komponentti pitäisi olla uudenveroinen 🙄

Tavallaan todella jännä kontrastiero meillä kahdella, äitivainaalla ja mulla. Hän oli eräänlainen kokoava voima, ei oikein kenenkään kanssa riidoissa, osasi peittää addiktionsa ja ongelmansa mestarillisesti, tuli lasten kanssa aina toimeen jne. Muutama vuosi sitten täällä oli aika iso ja sinänsä varsin kiva sukukokous, ja varmaan pari-kolme ihmistä on jo poissakin, mutta kyllä he 95% äitini vieraita olivat. Vaikka ei sillä, että mä vastaavaa haluaisin järjestää, mutta tuntuu jotenkin oudolta, että jos aiemmin sai käytännössä viikoittain terveisiä ihmisiltä äitini välityksellä, niin nyt on vierähtänyt kolmisen vuotta etten ole kuullut joistakin ihmisistä mitään, pientä osaa olen hämmentänyt aivan totaalisesti kun olen joutunut vääntämään rautalangasta ettei sitä yli 20ha maata ja kahta kerrostaloasuntoa ydinkeskustassa ihan aikuisten oikeasti ole ollut 15-20 vuoteen, ja loppujen kanssa olen enemmän tai vähemmän riidoissa 😂

Ketä tällainen motivoi mihinkään, kun millään ei ole mitään itseisarvoa? 🙄 Tilan asuttamisella, racing-taustalla, autoilla, yrittäjyydellä yms. 🤨
        Tavallaan aika outo tunne, kun en tunne itseäni todellakaan millään tavalla juurettomaksi tms, mutta ympäröivän maailman ihmiset ilmeisesti haluavat nähdä mut sellaisena, tai sellainen vaikutelma heille jostain syystä on muodostunut. 🙄

• Anonyymi

Ensiksi olen pahoillani äidistäsi. Kuullostaa hyvältä tyypiltä ja vähän minulta mitä lapsiin tulee. Sitten noista lääkkeistä, oon miettinyt kanssa että mitä jos ne vaan loppuvat. Muutama vuosi taaksepäin lopetin yhden lääkityksen omatoimisesti kun sain siitä pahoja sivuoireita ja luulin että kuolen niihin. Kun olin muutaman päivän syömättä lääkettä, tuli vieroitusoireet, koin elämäni pahimman masennuksen. Itkin ja en tiennyt miksi. Kyyneliä vain valui ja itsetuhoiset ajatukset oli ennen kokematonta. Olin sisältä tyhjä. Selvisin siitä vaikka olin yksin. Nykyinen lääkitys, aamu ja ilta, en edes uskalla ajatella millaiset vieroitusoireet niistä tulee. Mutta sun kirjoitus oli helpottavaa lukea. Enköhän minäkin selviä jos tilanne vaatii.

• Anonyymi kirjoitti:

Ensiksi olen pahoillani äidistäsi. Kuullostaa hyvältä tyypiltä ja vähän minulta mitä lapsiin tulee. Sitten noista lääkkeistä, oon miettinyt kanssa että mitä jos ne vaan loppuvat. Muutama vuosi taaksepäin lopetin yhden lääkityksen omatoimisesti kun sain siitä pahoja sivuoireita ja luulin että kuolen niihin. Kun olin muutaman päivän syömättä lääkettä, tuli vieroitusoireet, koin elämäni pahimman masennuksen. Itkin ja en tiennyt miksi. Kyyneliä vain valui ja itsetuhoiset ajatukset oli ennen kokematonta. Olin sisältä tyhjä. Selvisin siitä vaikka olin yksin. Nykyinen lääkitys, aamu ja ilta, en edes uskalla ajatella millaiset vieroitusoireet niistä tulee. Mutta sun kirjoitus oli helpottavaa lukea. Enköhän minäkin selviä jos tilanne vaatii.

Kuulostat siltä, ettet ole seurannut mun juttuja pidempään tai olet vain poikkeamassa palstalla. Ehkä ihan hyvä niin 😃 Eikä tässä mitään, äidin asioista (aivosyövästä) alkaa olla kuitenkin jo se 3 - 7,5 vuotta aikaa, mutta onhan se aika, sekä hänen aiemmat addiktiohölmöilyt toki mielessä, ja ennen kaikkea nyttemmin aika moniulotteisesti kuten kerroinkin. Tavallaan tässä tajunnut, kenelle joulukortit aikoinaan tuli ja kenen nimi oli kirjoitettuna kohteliaisuudesta.

En mä yksityiskohtiin mene sen enempää, mutta kuten sanoin, niin en mä onneksi tyhjän päälle jäänyt. Aika vain tuntui pitkältä, kun kesti jopa 3-4 päivääkin että tavoitti tk-lääkärin. 🙄 Oma malttini, ja hiukan ohjeistava järkipuheeni lääkärin suuntaan palkittiin, mutta voin vain kuvitella miten eri ihmiset oireilee, miten itselääkitsee oireita, ja miten se lopulta näkyy taas eri tilastoissa 🙄 Väkivalta, od-tapaukset, itsetuhoisuus yms. 😕

Ja mä tässä laskeskelin, että jollain kierolla tavalla mä saatan jopa säästää kun en tee hetkeen töitä 😁 En mä silloin ole pystynyt keskittymään esim. ruuanlaittoon arkisin, ja olen syönyt ties mitä valmisaterioita ja kaurakeksejä yms, kun taas itse tehdyn aterian hinnaksi pystyn helpostikin painamaan 1-2e. Enkä mä kovin paljoa tupakoi, mutta töitä tehdessä kyllä enemmän. On siinäkin eroa poltatko 10e hintaisen topan parissa päivässä vai riittääkö viikoksi. Bensakulut, auton koko, sitä kautta vakuutusten ja verojen hinta jne. 🙄

• Anonyymi

Tässä oli viime viikollla olee aika kiire kun lunta alkoi satamaan niin ihmiset soitteli että renkaat pitää vaihtaa. Vaihdan renkaita omassa tallissani , olen tehnyt sitä kymmenen vuotta ja on paljon vakioasiakkaita. Sain tehdä hommia että ihmiset sai talvirenkaansa alle ja rahaa tietysti tuli taskuun. Asun täällä maalla noin 10 km kaupungista ja naapurit on asiakkaita mutta tulee tuolta kaupungistakin jokunen nainen tänne vaihtaa renkaat. Se on 25 euroa laaki.

• Anonyymi

Voi jäädä pultit löysään jos on väärät lääkkeet.

• Sun juttuja kun seuraa, niin tulee väistämättä mieleen sana muutos.

Me ihmiset ollaan monesti niin pöhelöitä, ettei saada sitä toivottua muutosta aikaiseksi itse, vaan jonkin kolmannen osapuolen, tahon tai yleensä ottaen lähinnä olosuhteen pakosta.

Kipeitä asioita, mutta jälkeenpäin väistämättömiä. Ja tarpeellisia.

• Joo, varmaan ihan jo ikäkin tekee, ja se että varsinkaan nuorempana en lähes koskaan selvinpäin pyörinyt täällä 😂 Oikeassa elämässä on niin vähän ja/tai etäisiä ihmissuhteita, ettei juuri kukaan ole sanomassa mitään, ja eri juttu toki on että mitä tai keitä mä uskoisinkaan.

Lisäksi tietty se, että harvalla on mitään ns. positiivista referenssiä musta, tai no oli sellainenkin aika joskus 2020 ja kesti hetken, kunnes kaikki lävähti käsiin moneen suuntaan. Ei omassa elämässä niinkään, mutta kun ensin piti selitellä miten 28v voi saada haimatulehduksen, ja pian ei enää voinut laittaa ihan kaikkea mahdollista kollektiivisesti kännin piikkiin, kun esim. halusin edes kerrankin toimia vastuullisesti liikenteessä tai miettiä turvallisuutta nuorten kesken uimahyppytornissa ja vanhojen kesken tikkailla 🙄 Jotenkin typerä ajatuskaava, että "miten toi voi syödä lääkkeitä vaikka se ei saa juoda" Daa, ei diabeetikoillekaan juomista suositella, mutta moni syö silti lääkkeitä kirjaimellisesti itse aiheutettuun sairauteen monessa tapauksessa 🙄 Ammattilaiset jopa ymmärtää, kun otan sellasen Lavrovin pokerinaaman ja puhun "päihdehaittoja ehkäisevistä valinnoista " mutta ilmeisesti kaikki ei näe metsää puilta tms.

Tosin on noi lääkkeet vähän kaksiteräinen miekka, ei siinä. En ole ollut sairaalassa psyk. syistä 2018 jälkeen, en ole ratkennut juomaan, ne auttaa siihen mihin on määrättykin eli paniikkihäiriöön ja sosiaalisten tilanteiden pelkoon, mutta ei ne mua varsinaisesti rauhoita. Tuntuu että huonoina päivinä korostuu ne "Alonson" piirteet silti toimintakyvyn säilyessä, ja hyvänä päivänä olen kaikkien kaveri ja varsinainen huutokauppakeisari 😅

Ja jotenkin tämä kaikki liittyy varmaan siihenkin, että as-henkilöille tai muille ei-neurotyypillisille lääkkeiden vaikutus voi olla jotenkin päinvastainen, kaikki tunteiden käsittelytaidot yms. oli opeteltava 28 ikäisenä valtavan juomisen jäljiltä, ja keskellä vähintään haastavaa elämäntilannetta yksin asuessa ja pandemia-aikana. 🙄 Juuri silloin sitä muiden ihmisten neuvoa voisi kaivatakin, mutta jos lähtökohtana on perätön psykoosiepäily rokottamattomuudesta johtuen tai muu yhtä ihanan keskiluokkainen sävy, niin se on silloin täysin kuuroille korville huutamista. 😂

Silti täytyy sanoa, että kyllä hyvinvointivaltioon saattoi jälleen lopulta luottaa, kunhan itse pelaa sen määrittelemillä säännöillä. Ja pohdintani työasioista on aika etuoikeutetun puhetta loppupeleissä. Monilla muillakin yrittäjillä on varmasti stressiä, paljon enemmän velkaa kuin itselläni koskaan, epävarma tulevaisuus jne. mutta joutuvat operoimaan terveen ihmisen lähtökohdista, mitä ilmeisesti multakin on välillä vähän enemmän odotettu. Pysyvä El Plan päätös on oikeastaan vetänyt varsin hiljaiseksi monet. Tarkemmin kun ajattelee, niin eniten mä sain kaikkea mahdollista kuulla viime talvena sen 4kk saikun aikana, sekä viime kesänä sen hetkellisen kassakriisin vuoksi ja noiden El Plan päätösten ollessa vielä silloin avoimia juttuja 🙄

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. SDP on vastuunkantaja, ja siksi suosituin kansan keskuudessa

Kiusaamiseenkin SDP puuttuu heti sellaisen tultua ilmi. Esimerkiksi persut lakaisevat nämä maton alle ja pahentavat site
      Maailman menoa
      143
      6334
    2. Punavihreät puolueet haluavat Suomeen satoja tuhansia kehitysmaalaisia

SDP, vihreät ja vassarit haluavat nostaa esim. pakolaiskiintiötä todella paljon. Orpon hallituksen aikana maahanmuutto
      Maailman menoa
      72
      5261
    3. Miksei Korhonen (pers) vastaa Kokon (sd) esittämiin kysymyksiin?

Hyviin käytöstapoihin kuuluu kysymyksiin vastaaminen, eikä alkaa syyttelemään kysymyksen esittäjää. Mikä vaivaa Korhost
      Maailman menoa
      14
      3695
    4. Häirintäkohun keskellä olevalta kansanedustajalta Jani Kokolta (sd) rajua tekstiä somessa.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011772322.html Ajaakohan tämä SDP:n kansanedustaja Jani Kokko oikein täysillä valoi
      Maailman menoa
      121
      3300
    5. Nyt tuli Suomen somaleista todella ikävää faktaa

sillä osa somalivanhemmista lähettää lapsiaan kotimaahansa kurinpitolaitoksiin, joissa heitä pahoinpidellään. Illan MOT
      Maailman menoa
      122
      2491
    6. Kähmijä puolueen kannatus romahtamassa

Erityisesti naiset ovat suuttuneet SDP:lle kertoo asiantuntijat
      Maailman menoa
      71
      2286
    7. Kommentti: oikeuslaitos korvattava SDP:n johdolla

Näkisin että Suomessa tuomiovalta pitäisi olla demareiden johtoportaalla. Koska porvarimedia säestettynä persujen kirku
      Maailman menoa
      1
      2048
    8. Persut pettävät ja valehtelevat aina

Petoksistahan jää kiinni kuten olemme persujen kannatusromahduksesta nähneet, mutta siitä huolimatta persut jatkavat val
      Maailman menoa
      27
      1628
    9. Sinä et halunnut sitoutua

Samalla tavalla kyin minä ja koen vihdoinkin että se on ihan ok. Sitoutuminen merkitsi meille erilaisia asioita, eikä ne
      Ikävä
      19
      1396
    10. Onko kaivattusi spesiaali?

Millä tavalla ja miten?
      Ikävä
      81
      1208
    Aihe