puutarhatontut

mielipidetiedustelu

Mitäs mieltä ikätoverit olette puutarhatontuista?
On meinaan ruvennut olemaan kuin sieniä sateella.

16

1303

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Helena04

Juupa-juu. Jospa nyt rohkeasti näin iltamyöhällä ottaisin kantaa... Pahoittelen, mielestäni tontut kuuluvat vain jouluun. En voisi niitä laittaa mökilläni mihinkään. Lastenlapsillenikin leikkimökki ja rantalelut saavat riittää.
      Kaivon lähettyvillä on pieni viehko neito-patsas, joka saa minut hymyilemään, kun polulla sen ohi astelen.

• enkä antaisi laittaa tonttuja tontilleni vaikka maksettaisiin. No ehkä 100.000€ pehmentäisi yhden kauden ajaksi. Silloin voisin itse matkustaa jonnekin muualle.

• mielipidetiedustelija

No onneksi ainakin kolme pihaa pysyy ilman tontunkuvatusta!
      On ne mielestäni hurjia kapistuksia, mutta olen ajatellut olevani vaan niin uusiutumaton, että en näe niiden kauneutta ja iloisuutta.
      Moni muukin muovinen pihaesine on nyt muotia, mutta en osaa kuvitella niitä omaan pihaani.

• fiiuliN

Minusta taas on kiva katsella, oli minkälaista koristusta tahansa sekä sisätiloissa että puutarhassa.

En ole mikään tyylitajuinen ihminen ja siitä johtuu kai sekin kun pidän kaikenlaisesta "roinasta".

Kun ei ole varaa mihinkään arvokkaisiin taideteoksiin, niin kaikki jäljittelykin piristää silmää.

Mukavampaahan se toki olisi katsella aitoja tonttuja tai enkeleitä myös puutarhassakin, mutta kun valitettavasti senkaltaista "aitoutta" ei ole muualla kuin lasten mielikuvituksissa ja saduissa.

• joutsen

Kyllä kääpiöt ovat mielestäni aivan ihania kun ne siellä seisoskelevat,työkalut käsissään.
        Ja mikä on sen kauniimpaa jos on lampi pihamaalla tai puutarhassa,niin joutsenpari siinä ja pari lumpeenkukkaa uiskentelemaan.
        Antakaa nyt vain mielikuvien olla työssä ja
        hyvällä suunnittelulla saa aikaan ihmeitä.
        Samaten on ne sammaleista tehdyt koristeet, niilläkin on kiva koristaa puutarhaa,
        tietenkin se on jokaisen oma mielipide,mutta liian jyrkkään kieltäytyä se on aivan turhaa.

• mielipidetiedustelija
        joutsen kirjoitti:

Kyllä kääpiöt ovat mielestäni aivan ihania kun ne siellä seisoskelevat,työkalut käsissään.
        Ja mikä on sen kauniimpaa jos on lampi pihamaalla tai puutarhassa,niin joutsenpari siinä ja pari lumpeenkukkaa uiskentelemaan.
        Antakaa nyt vain mielikuvien olla työssä ja
        hyvällä suunnittelulla saa aikaan ihmeitä.
        Samaten on ne sammaleista tehdyt koristeet, niilläkin on kiva koristaa puutarhaa,
        tietenkin se on jokaisen oma mielipide,mutta liian jyrkkään kieltäytyä se on aivan turhaa.

Sammaleiset koristeet ovatkin mitä ihanimpia. Täysin sammaloitunutta kiviaitaa ei voita mikään.
        Nyt puutarhakirjoissa on neuvoja kuinka turpeesta ja sementtijauhosta voi sekoittaa materiaalin, joka kestää ulkoilman. Siitä voi muotilla tehdä isoja astioita, joihin istuttaa vaikka mitä perennaa. Pintaa voi sitten sammaloittaa kotikonstein.

• mielipidetiedustelija kirjoitti:

Sammaleiset koristeet ovatkin mitä ihanimpia. Täysin sammaloitunutta kiviaitaa ei voita mikään.
        Nyt puutarhakirjoissa on neuvoja kuinka turpeesta ja sementtijauhosta voi sekoittaa materiaalin, joka kestää ulkoilman. Siitä voi muotilla tehdä isoja astioita, joihin istuttaa vaikka mitä perennaa. Pintaa voi sitten sammaloittaa kotikonstein.

Puutarhoissakin saattaa muoti vaihdella.
        Nyt käytetään paljon kiviä ja kivikkokasveja, luonnonmateriaaleja, eli tonttien (pientekin) täytyisi näyttää tarkasta suunnittelusta huolimatta sellaisilta kuin ne olisivat luonnontilassa ja että kivetkin ovat aina kuuluneet tuohon kokonaisuuteen.

Tonttien hoito kiinnostaa toisia enemmän, toisia vähemmän.
        Itse olen pyrkinyt ottamaan huomioon sen, että en kohta saksa myllätä tontilla niinkuin ennen ja jos jotakin muutosta tontilla teen niin otan vähenevät voimat huomioon ja yritän tehdä tontista sellaisen, että se melkein hoitaa itse itsensä :D

• fiiuliN
        MdK-MdK kirjoitti:

Puutarhoissakin saattaa muoti vaihdella.
        Nyt käytetään paljon kiviä ja kivikkokasveja, luonnonmateriaaleja, eli tonttien (pientekin) täytyisi näyttää tarkasta suunnittelusta huolimatta sellaisilta kuin ne olisivat luonnontilassa ja että kivetkin ovat aina kuuluneet tuohon kokonaisuuteen.

Tonttien hoito kiinnostaa toisia enemmän, toisia vähemmän.
        Itse olen pyrkinyt ottamaan huomioon sen, että en kohta saksa myllätä tontilla niinkuin ennen ja jos jotakin muutosta tontilla teen niin otan vähenevät voimat huomioon ja yritän tehdä tontista sellaisen, että se melkein hoitaa itse itsensä :D

Minun pihaympäristöstäni ei muotia löydy.
        Olen jättänyt jo melkein kaikki "herranhuomaan"

Varastin joskus vuosia sitten naapurin puolelta unikon. Se leviää nyt vapaasti mökkimme nurkalla.
        Vielä viime kesänäkin yritin repiä pois ylimääräisiä, mutta nyt tuli stop.

Samoin toinen vanhanajankukka jonka nimestä ei ole edes tietoa, leviää siellä joukossa.
        Tämä unikkohan on enemmän kesäaikana kukassa ja tuo toinen syksyllä, joten antaa heidän rehoittaa.

Voikukka parka joutuu nurmileikkurin alle, joten siitä vain muutamat säilyvät kukintaan saakka.
        Vaikka kyllä sekin on sitkeä kukka.....

Kiviäkin on ja suuria. Tämä on naapurin tontista joskus aikojen alusta lohkaistu pala eläkevanhemmille ja tietenkin kaikkein kivikkoisin ja kallioisin paikka on heille riittänyt.

Pari, kolme perhettä on tässä asunut ennekuin isä osti omakseen vuonna -49.

Mutta puutarhastahan tässä ketjussa olikin puhe, eikä mistään sukuselvityksestä.....

• He ovat kansanedustajia kotikonnuillaan.

• minä taas olen laittanut kääpiöitä(20 sm) kivien väliin ,kivikkokasvien joukkoon.
      Joku ystäväni toi minulle sellaisen ja ostin pari lisää itse.
      On minulla sammakko ja siilikin siellä kukkien keskellä.
      Enhän minä kovin hienon taiteen tuntija olekkaan ja minusta lapset ovat kovasti ihastuneita ,kun kääpiöt kurkkivat sieltä kivi/kukkakasasata.
      Minun mökkini on kyllä muutenkin vaatimaton ,joten ei nämä "taideteokset" tunnelmaa pahenna.
      Makuja on monenlaisia,kyllä kaikenlaiset juurakotkin minun pihaani "koristaa" ja hyvin nuo tuolla yhteen sopivat.
      Pätee sanonta ,antaa kaikkien kukkien kukkia;)D

• Riwka

En panisi ainakaan näkyvälle paikalle, jostain puskasta kurkkimaan, ehkä.
        Minä tykkään mökillä olla mahdollisimman paljon luonnontilassa, niitän koiranputketkin vasta kun ovat kukkineet.
        Minusta ne ovat kauniita. Pidän Heinäkuun lomaa omaishoitajan työstä ja olen koko ajan matkoilla joten en ota mitään kasteltavia kukkia että ei tarvitse vaivata naapureita kukan kasteluun.
        Mikäs on kauniinpaa kun rehevä luonnontilassa oleva ympäristö.

• Suvi2

Antaa kaikkien kukkien kukkia... kuten sanoit SkillaN. Yksi tykkää tyttärestä, toinen tyttären äidistä. Vai kuinka se vanha kansanviisaus kuuluukaan.
        Kuten kerroin Onnenapilassa, minulla on pikkiriikkinen kukkamaa, jonka laitan omasta mielestäni sieväksi runsain kukkaistutuksin ja somin veistoksin, joita lapsenlapset askartelevat. Tietenkin järkevämpää olisi pyhittää tuo 10x10 pläntti hyötykasveille, joiden alue pienenee vuosi vuodelta.

• señora lyyli

sainyhten vuotena lahjaksi sellasen tontun, minust hää näyttää kyllä kääpiölle. sadun nuhanenälle ko on niin punanen nenäkin.;))

minul ko on pihhaa niin paljo, niin en niitä tonttuja laitais, ko ovat kuitenkin niin pienii,ja häviävat paljon kukkien ja pensaitten sekkaa,vaikka jehupoika vois kyllä tykätä.:))

lapselle pittää kyllä jottain pihaan suunnitella ja oon aatellu jonkinlaista kiipeilytelinettä. ja kohan vähä kasvaa niin minul on vanha koivu, jonka alaoksille saap hienon majan tehtyy.

sellasen olen nähny televisiossa lastenohjelmassa ja uskon että se on jehulle mielee.siihe pittää toivon tehhä oikee piirustukset, että kestää eikä ole vaarallinen.

terveisin lyyli

• MUMMELI1

Värikkäät joulutontun näköiset tontut eivät käy minun makuuni.Sen sijaan yksi kääpiö sarja on aika kivan näköinen niillä ei ole värikkäät asut. Ne kun sijoittaa maastoon niin menettelevät.
        Itsellä on pari luonnollisen näköistä hanhea ja pari kivisiiliä.Kukkien kätköissä .
        Kauheimman näköiset minusta ovat valkoiset alaston-naispatsaat.Ne eivät sovellu mielestäni tavalliselle suomalaiselle pihalle,tuntuuvat irvikuvilta. Niitäkin kyllä näkee joskus melkein porkkanapenkissä.
        Pihan laitto hidastuu kun on vaan niin kylmää ja tuli taas sateetkin. Hitaasti kasvaa kukat.

• ellumari
        MUMMELI1 kirjoitti:

Värikkäät joulutontun näköiset tontut eivät käy minun makuuni.Sen sijaan yksi kääpiö sarja on aika kivan näköinen niillä ei ole värikkäät asut. Ne kun sijoittaa maastoon niin menettelevät.
        Itsellä on pari luonnollisen näköistä hanhea ja pari kivisiiliä.Kukkien kätköissä .
        Kauheimman näköiset minusta ovat valkoiset alaston-naispatsaat.Ne eivät sovellu mielestäni tavalliselle suomalaiselle pihalle,tuntuuvat irvikuvilta. Niitäkin kyllä näkee joskus melkein porkkanapenkissä.
        Pihan laitto hidastuu kun on vaan niin kylmää ja tuli taas sateetkin. Hitaasti kasvaa kukat.

ja yksinkertaista, eikä paljoa.
        Minulla on pihallani kolme oleskelualuetta.
        Vuosia sitten kiviveistämöllä teetetty suihkulähde,minkä vieressä takorautaisin jaloin ja käsinojin varustettu penkki ja kaksi tuolia.
        Kolme suurta vihreäksi maalattua kivisammakkoa.
        Toisella puolella taloa puiset pöytä ja tuolit ja talon päädyssä katollinen kolmen istuttava keinu.Kesäkukkia istutan ruukkuihin, kun yöpapakkaset ovat oletettavasti jo ohi.
        Orvokit kukkivat kuistien kaiteella.
        Minäkään en oikein välitä niistä puutarhatontuista ja kääpiöistä, eikä minulla olekaan yhtään. Itse en osta ja makuni tuntien kukaan ei tuo lahjaksikaan.
        Johonkin ne sopivat ja ovat oikein veikeitäkin.
        En tahdo arvostella kenenkään henk.koht makua ja mieltymykiä.

• Elmeri

Niitä voi heitellä kivillä! Ottaa vaikka kilpailu, et kuka osuu ekana! Koko vanhainkoti pihalle viskomaan!!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      281
      11153
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      133
      6990
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      95
      5663
    4. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      38
      5048
    5. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      52
      4241
    6. Minne sä aina välillä joudut

Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      3889
    7. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      61
      3504
    8. On niin vaikea olla lähelläsi

En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3452
    9. Nyt peukut pystyyn

Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      22
      2985
    10. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      78
      2894
    Aihe