maatilan työt

olenko vain orja?

Hieman taustaa:
Vaimoni on ostanut vanhemmiltaa tilan, jossa on 40 lypsävää sekä viljeltävää peltopinta-alaa n. 40ha.
Kun aikanamme menimme naimisiin, molemmat tiesimme, että minulla on oma työni, jonka vuoksi olen joko Suomessa tai euroopassa n. 3 pv/vko.. Tällöin tämä ei ollut ongelma.

Nykytilanne:
Kun on tultu tähänpäivään, niin yhä enenevissä määrin on alkanut vaimoni ja hänen vanhempien puoleltaan kuulua tarinoita, että minun pitäisi ottaa osaa myös maatilan töihin. Todettakoon, että tilalla käy satunnaisesti töissä myös muita henkilöitä, joten puolisoni ei ole ainut työntekijä.

Itse en tahdo jaksaa millään, kun olen viikot reissussa, ja kotia tullessani minua painostetaan tekemään näitä paskahommia...

Kerran keskustelumme päätteeksi kysyin apeltani, että mitä luulet, tekeekö vaimoni minun hommia? Tuonhan saattaa arvata, miten siinä kävi - puhevälit katkesivat välittömästi, kun kerroin, että minulla on oma työni ja hänellä omansa.

En tiedä, miten tästä pääsisi järkevästi eteenpäin... Onko minullakohtalotovereita, vai olenko vain ostettu / naitu orja ?

11

3107

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-maalainen

Jos alat osallistumaan tilan töihin,se on loputon
      tie. Osa töistä siirtyy sinun vastuullesi, etkä pääse niistä irti.Kyllä yksi työ pitää yhdelle
      ihmiselle riittää,ei kaikkeen veny,ellei vasiten
      halua polttaa itseään loppuun.Maatilan tulee toimia
      nykyään yrityksen lailla ilman että sitä tuetaan ilmaisella työvoimalla. Täytyy sanoa että vaimosi vanhemmat ovat myyneet lapselleen loputtoman suon,
      maalla kasvaneena tiedän miten kiinni tuollaisessa
      paikassa on.Toisaalta ymmärrän vaimosi vanhempia, tilan lopetus on maanviljelijöille kova paikka.
      Päädyt orjaksi ellet pidä puoliasi, toisaalta mitä
      ne vaimosi vanhemmat edelleen siellä huseeraa ,eikö tila ole vaimosi oma? Ei siellä muita päällysmiehiä tarvitse. Jos tila ei hoidu ilman sinua,niin raaasti myyntiin.

• Meikäläinen

Niinhän se on että tila on vaimosi oma yritys ja sinulla on oma työ, näin ollessa vaimolla ja appivanhemmilla ei ole oikeutta painostaa sinua tilan töihin. Mutta koska vaimollasi tilallisena ei ole montaakaan vapaapäivää vuosittain niin en minä ymmärrä miksi mies ei edes vähän tee tilalle töitä, oman jaksamisen mukaan tietysti. Ja se mikä tehdään yhteisen hyvän vuoksi tehdään nurisematta. Et sinä ole vieraan renkinä, tilahan on tavallaan myös sinun ja tuottaa hyvinvointia koko perheellesi. Kai sitä nyt omaa vaimoaan mielellään auttaa? Ei sinne tilalle niin vain oteta ulkopuolisia töihin, ajatteli tilanpitoa sitten kuinka paljon vain yrittämisenä. Eikä sitä tilaa niin vaan myydä tai kaadeta.

• Jaskaxx

Kyllä minä, ydinvoimalahenkilö, ainakin haluan tehdä jotakin rehellistä työtä vapaa-aikoinani. Metsätöitä, maahommiakin yms. Eihän paperihommia jaksa muuten tehdä. Monesti kyllä tulevat leipätöissäkin nuo maalaishommat mieleen. Ovat ainakin paljon yksinkertaisimpia - näin harrastemielessä.

• Paha nainen
        Jaskaxx kirjoitti:

Kyllä minä, ydinvoimalahenkilö, ainakin haluan tehdä jotakin rehellistä työtä vapaa-aikoinani. Metsätöitä, maahommiakin yms. Eihän paperihommia jaksa muuten tehdä. Monesti kyllä tulevat leipätöissäkin nuo maalaishommat mieleen. Ovat ainakin paljon yksinkertaisimpia - näin harrastemielessä.

Löytyisikö tilan töistä jotain minkä voisit ottaa "harrastukseksi". Ruumillinen työ kun todellakin on hyvä vastapaino myös reissutyössä kulkevalle. Mitäs sitä turhaan jumppaklubille rahoja kantamaan kun saman tehon voi saada tuottavallakin tavalla.

Minä itse pidin reissutyön ohessa pientä viikottain tehtävää siivoustyötä...

• sopinut

..vaimosi kanssa, että alat myös hoitaa tilaa, kun vaimosi ostaa tilan? Itse olen vähän samassa tilanteessa kuin vaimosi, ostaako tulevaisuudessa vanhempien tila vai ei. Vai ymmärsinkö oikein, että vaimollasi oli jo tila mennessänne naimisiin?

Tilannehan on se, että riippuen tilan koneistuksesta (onko se pihatto vai parsinavetta jne, miten ruokinta hoidetaan jne..), työtä on ihan hirveästi. Vaikkakin koneistus olisi pitkällä, tilan kanssa on 'naimisissa.'

Monet eivät ajattele tilaa yrityksenä, varsinkaan vanhemmat viljelijät. Minä ajattelen niin, että jos ostaisin vanhempieni tilan, en voisi mitenkään vaatia miestäni osallistumaan töihin. Hänellä on oma vaativa työ it-alalla. Eri asia olisi, jos siitä olisi sovittu ennen tilan ostoa tai muulloin.

Sen sijaan, isäni kyllä varmasti vaatisi miestäni tekemään osan töistä. Siinä minun pitäisi osata olla ja auttaa mieheni ja isäni välissä siten, että asioista voidaan keskustella rakentavasti.

Maatilan työt ovat niin rankkoja (kun nyt puhutaan siis siitä, että tehdään ottaen vastuu tilasta, ei harrastemielessä), että en lähtisi siihen, jos minulla olisi toinen vaativa työ, mitä en olisi valmis jättämään.

Mielestäni vaimosi on nyt tässä avain siihen, että pystytte keskustelemaan asioista. Onko hän koskaan sanonut isälleen, että sinä et ole missään vaiheessa lupautunut isännäksi, ja että hän on silti sinut halunnut, ja että isän pitää tätä kunnioittaa...? Koska näinhän asia on, ainakin minun mielestäni

• Jaskaxx

Kyllä liikaa työmäärää on hyvä kaihtaa. Minulle tupsahti kontolleni omakotitalo, mökki ja alasajettu maatila monine rakennuksineen. Ei auta muu kuin jakaa hommat tärkeisiin ja niihin, jotka voivat odottaa.

Onneksi leipätyöni on lähinnä vastuunkantoa ja ohjeiden antamista, joten se ei paljoakaan rasita.

Huono on ennuste sinulla, jos rupeat viikonloput tosimielessä maatöitä huhkimaan.
      Minä kun olen liittoutumassa toista kertaa, osasin huomioida myös tuollaiset asiat.

• WestHam

Itselläni on lähes sama tilanne: viikot juostaan työpaikalla rahan perässä ja viikonloput metsätöissä raivaamassa etc.
      Ja haukutaan laiskaksi jos ehdottaa muuta ajanvietettä kuin maataloustöitä.
      Perustelin asiaa itselleni kuntoilulla ja muulla. Mutta nyt, kun ollaan lomat varaamassa leimikon istutukseen ja raivaukseen, niin alkaa mitta täyttymään....
      Onhan ulkohommat sisätyötä tekevälle hyvää vaihtelua, mutta sananlasku "kun antaa pirulle pikkusormen..." pitää enemmän kuin hyvin paikkansa.

• Kokenut 1000 asiaa

Eihän se ole mitään kunnon vaihtelua, jos lomallakin on oltava toisen käskynalaisena ja tehtävä sitä mitä joku muu on päättänyt.

Lomalla ainakin on itse saatava päättää tekemisistään, mitä, missä ja milloin. Kuka siitä nauttii jos aina on joku sukulainen niskassa kyttäämässä löytyisikö hetki vapaata tekemään töitä hänelle. Ei kai kukaan tosissaan? Ellei sitten satu olemaan masokisti.

• ovat
        Kokenut 1000 asiaa kirjoitti:

Eihän se ole mitään kunnon vaihtelua, jos lomallakin on oltava toisen käskynalaisena ja tehtävä sitä mitä joku muu on päättänyt.

Lomalla ainakin on itse saatava päättää tekemisistään, mitä, missä ja milloin. Kuka siitä nauttii jos aina on joku sukulainen niskassa kyttäämässä löytyisikö hetki vapaata tekemään töitä hänelle. Ei kai kukaan tosissaan? Ellei sitten satu olemaan masokisti.

kasvaneet kotitilallaan siihen, että kaikki tehdään vanhempien mallin mukaisesti. Työ ja varsinkin työnkuva on muuttunut vuosien saatossa paljon. Henkinenkuormitus on lisääntynyt mm. tukipolitiikan myötä. Tuskin kukaan jaksaa tehdä ikuisesti töitä ilman latautumista. Moni ulkopuolisesta ympäristöstä saapunut haluaisi tehdä työt kiireesti pois, voidakseen hetken nauttia vapaa-ajasta. Usein vanhan kaartin "kontrolli" vain on keksinyt kolme uutta tekemätöntä työtä edellisen päätyttyä, eikä niitä voi siirtää. Oravanpyörä pyörii kiihtyvällä vauhdilla.

Usein jatkaja/perillinen ei uskalla asettua vanhempiaan vastaan asettamalla rajat oman perheen sekä maatilan ympärille. Toisaalta myös luopujilta edellytetään ymmärrystä, että vetovastuu on siirtynyt heiltä pois, on monia tapoja tehdä sama työ.

Moniko todella haluaa uhrata oman elämän sekä parisuhteensa vain miellyttääkseen omia vanhempia?

• olenko vain orja?
        Kokenut 1000 asiaa kirjoitti:

olen kanssasi samoilla linjoilla, että itse kukin päättäköön, mitä ILMAISEKSI tekee..

Selvennettäköön tuota ILMAISEKSI käsitettä hieman: Vaikka tekisin 25 tuntia vuorokaudessa töitä tuolla tilalla (kun teen siis ruokatunnitkin), niin en koskaan näe niitä rahoja, mitä muut siitä saavat - se kun ei ole mun businesta ollenkaan, ja mullehan ei tarvitse mitään maksaa... Nämä rahat menevät vaimolle ja hänen suvulleen, joilla osalla on ilmeisesti oikeus käyttää tiliä...

Oma työni on senverran kiireistä eikä vapaa-aikaakaan liiemmin ole, niin mielelläni haluaisin niitä paljon puhuttuja akkujakin joskus ladata - ainakin kesälomalla, sillä muuten täs ollaan pitkällä sairaslomalla..

• syyllistetty
        olenko vain orja? kirjoitti:

olen kanssasi samoilla linjoilla, että itse kukin päättäköön, mitä ILMAISEKSI tekee..

Selvennettäköön tuota ILMAISEKSI käsitettä hieman: Vaikka tekisin 25 tuntia vuorokaudessa töitä tuolla tilalla (kun teen siis ruokatunnitkin), niin en koskaan näe niitä rahoja, mitä muut siitä saavat - se kun ei ole mun businesta ollenkaan, ja mullehan ei tarvitse mitään maksaa... Nämä rahat menevät vaimolle ja hänen suvulleen, joilla osalla on ilmeisesti oikeus käyttää tiliä...

Oma työni on senverran kiireistä eikä vapaa-aikaakaan liiemmin ole, niin mielelläni haluaisin niitä paljon puhuttuja akkujakin joskus ladata - ainakin kesälomalla, sillä muuten täs ollaan pitkällä sairaslomalla..

arvatkaa, minkälainen syyllistäminen alkaa, jos et satukkaan tekemään asioita niin,kuin muut haluavat..

Se on sellaista pitkäaikaista hiillostamista, jota vain jatkuu ja jatkuu. Sitä tulee tuon vaimonpuolen suvulta ja joskus jopa vaimoltani...

keles...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1757
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      46
      1094
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      964
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      846
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      802
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe