Minkälainen teidän joulu on?

Anonyymi-ap

Paistatteko kinkun, ostatteko paljon lahjoja itselle ja käyttekö haudalla?

42

60

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eipä tässä nyt viitte hihhuloida mitään ekstraa joulun kunniaksi, mitäpä suotta. Haudoilla ajattelin piipahtaa kavereita moikkaamassa, se tekee aina hyvää mielelle, rauhoittua ja muistella kauniita asioita.

    • Lapsille olen ostanut paljon lahjoja, varmaan jo vähän liikaakin. Joulu on lasten ja perheen juhla. Yleensä päivään tai edelliseen on kuulunut suvun tai perheen tapaaminen glögeillä. Aattoiltana pimeän tultua vietyä on monesti viety kynttilät uurnalehtoon. Pimeä, yleensä kirpistelevä pikku pakkanen, hiljaisuus, tuhannet lepattavat kynttilät ja hieno valaistu keskiaikainen kivikirkko on harras ja visuaalisesti vaikuttava kokemus. Koska käynti vaatii ajamista, tarkoittaa se toki ettei jouluaterialla voi ottaa lasia punaviiniä. Pieni kävely yhdessä tekee jouluaterian sulatukselle hyvää eli olen mielummin valinnut kynttilämeren kuin viinin. 😁 Loppuilta menee usein rauhassa pötkötellen tai leffoja katsoen. Lapset saattaa uppoutua lahjoihin tai olla seurassa. Valvoakin saa niin kauan kuin jaksaa.

      Aatonaattoyönä on yleensä paistettu kinkku ja jos hyvin pieni, on paistettu edellinen päivä. Jouluaamuun kuuluu riisipuuro, ja illallisella on kinkkua lisäksi perinteistä herkkua: rosolli, sienisalaatti, vihersalaatti, herneet, itse tehty sinappi, ainakin peruna- ja porkkanalaatikko, mahdollisesti muitakin sen mukaan onko joku jaksanut niitä tehdä: lanttu, punajuuri-pähkinä-vuohenjuusto, bataatti. Jälkiruokaa ei minusta tuon setin jälkeen kaipaa, mutta yleensä tarjolla on suklaata, lapsille karkkia, mandariineja, jouluomenaa, suolakeksejä ja muutamaa juustoa jos alkaa huikomaan. 😁

      25.-26.12. en ole suostunut yleensä ottamaan isompaa ohjelmaa, vaan aika menee löhnätessä ja leffojakatsoessa. Jouluruokaa, glögiä ja pieniä kävelyretkiä.

    • Anonyymi

      Muksut lahjotaan, omat ja siskon. Vaikka siskon muksut onkin pääosin isoja jo, niin pitää ne silti lahjoa. Siskon ja mutsin lahjon jollain mukavilla herkkusilla. Siskolle sen verran reilusti, että miehensä herkutella samoista. Itselleni ostan tänä vuonna varmaan uuden palapelin. Joku 3000 palaa voisi olla kiva, jos löydän mukavan kuvan noin isoista.

      Kinkkua en paista, sillä inhoan joulukinkkua. Aikuisella ihmisellä on oikeus olla tunkematta joulupöytäänsä mitään vai "perinteen vuoksi". Laitan ne perinteiset, joista tykkään ja loput muita herkkuja.

      Tutut joulukoristeet kaivan esiin ja laittelen itsenäisyyspäivänä. Sähkökynttilät on jo löytäneet ulos kaapeista. Perinteisiä kynttilöitä polttelen sitten takassa (jos poltan), niin menevät mahdolliset pienhiukkaset ulos.

      Glögiä ja vähän joululeivonnaisia ja muutama pala suklaata. Siinä on mulle mieleinen joulu kasassa.

      • Anonyymi

        P.s. haudalla en oikein tykkää käydä noina päivinä, kun sinne tunkevat kaikki muutkin. Jos olisi lähempänä ja olisi realistisesti mahdollista käydä kävellen, niin sitten se olisi mieluisempaa. Nyt se on pikemmin sellanen "käyn velvollisuudessa aiemmin päivällä laittamassa mahdollisimman pitkäkestoisen kynttilän" ja siitä on vähän sen homman idea poissa.


    • Anonyymi

      Grillaan makkaraa piha nuotiossa. Ajattelin kolata luntakin traktrorilla jouluaattona että naapurit häiriintyy.

      • Anonyymi

        Ota, ota moottorisaha jouluaattona, kaada pihapuu ja siitä saunapuut.
        Huvittaa, kun mediassa on juttua, kun ihmiset on kaataneet pihapuita, että saa lämmittää asuntoja puilla.
        Eihän se tuore puu edes pala, täytyy kuivua ainakin yhden kesän.


      • Anonyymi

        No toivottavasti naapurin koirat syö ne makkarat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ota, ota moottorisaha jouluaattona, kaada pihapuu ja siitä saunapuut.
        Huvittaa, kun mediassa on juttua, kun ihmiset on kaataneet pihapuita, että saa lämmittää asuntoja puilla.
        Eihän se tuore puu edes pala, täytyy kuivua ainakin yhden kesän.

        Myrsky kaatoi pihapuut toissa kesänä joten ei ole enää puita mitä kaataa.,


    • Anonyymi

      En siedä yhtäkään jouluruokaa, en edes konvehteja. Joten jäyän ne suosiolla väliin. En ole kristitty joten en vietä muutenkaan joulua.

    • Anonyymi

      No joulussa on sähkökynttilät, sellaset vanhat. Mulla ei oo ledimallia, kun noi vielä toimii. Sitten siinä on hopeisia lasipalloja ja enkelin hiuksia. Ja tähti tietenkin. Mutta ei ne mulla vielä oo.

      • Anonyymi

        Kuuseen, jos sellaisen hommaa, niin kannattaa laittaa perinteiset vanhan ajan kynttilät eli oikeat kynttilät, eikä mitkään sähkökynttilät.
        Jos vaan löytää jostakin sellaiset kynttilän pidikkeet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuuseen, jos sellaisen hommaa, niin kannattaa laittaa perinteiset vanhan ajan kynttilät eli oikeat kynttilät, eikä mitkään sähkökynttilät.
        Jos vaan löytää jostakin sellaiset kynttilän pidikkeet.

        Ja polttaa koko talo.


    • Anonyymi

      Yksin kotona ilman sähköä.

      • Anonyymi

        Kyllä meillä sähköjä käytetään.


    • Anonyymi

      Pikkulinnuille parempaa ruokaa ja peuroille pikkuporkkanoita.
      Ulkosaunan lämmitys ja niin vähän markkinahumua kuin mahdollista.
      Tietysti piparin mussutusta saunan päälle :)

      -keinovaginamies-

    • Lapsuuden joulut silloisten iäkkäiden tuttujen kesken ja lahjoineen oli oma kiva ja tunnelmallinen juttunsa, sittemmin kun asuin äidin kanssa saman katon alla niin oli meillä aina ruuat yms. mutta ei lahjoja, kuusta, katettua pöytää eikä paljoa ylimääräistä rihkamaa. Ledikynttilöistä äitivainaa tykkäsi, ja jos noinkin halvalla ja turvallisesti hän sai joulufiiliksen huoneisiinsa, niin mikäpä mä olin höpisemään silloisia minimalismijuttujani, vaan olin tyytyväinen ettei hän itsekään halunnut oikeita kynttilöitä taloon. 🙄
      Tosin vuosikausiin ei kinkkua paistettu enkä mäkään ole yksin koskaan paistanut. Valmiita kinkkusiivuja, ja aika paljon kana/kalkkuna/kalapainotteisia ruokia oli aikoinaan. Ja vasikanlihahyytelöä, rusinatonta possunmakkaraa, sallattia (rosolli), laatikoita jne.

      Pari viimeistä joulua on mennyt aika arkisesti yksin kotosalla, tai tavallaan olen suhtautunut niihin vain ylimääräisinä kivoina vapaapäivinä. Mäkin oon sallattia itse tehnyt, mutta ostanut valmiin lanttu- ja porkkanalaatikon sekä jotain bataattivuokaa josta pidän enemmän kuin perunalaatikosta. Lidlin valmiita kinkkusiivuja, suolattua säilykekalaa, maalaislihahyytelöä yms. niin kyllä noi joulufiiliksen tuo yhdelle miehelle kolmeksi päiväksi.

      Haudoilla käyminen, kynttilät yms. oli osa sitä jouluperinnettä aina, ja pieni ihme sinänsä ettei niillä ajeluilla äitini joutunut koskaan ratsiaan 😂🙊 Noin muuten, niin mä olen pitänyt äitini ja isovanhempien haudan sekä isoäidin veljien haudan ihan siistinä, mutta tietoisesti niukemmin kuin äitini aikana. Ei kaikkia mahdollisia kukkia mitään viittä tarvita, jos 1-3 kpl:kin riittää, ja sanotaanko että väistämättä demografiassakin ja kulttuurissa on tapahtunut paljon muutoksia. 🙄 Paljon kuusenhavuja, ja en nyt muista laitoinko 1 vai 2 callunaa per hauta, joskus ennen pyhäinpäivää. Voi olla että jouluna vien kynttilän, mutta en mä koe mitään velvollisuutta siihen. Täytyy nyt katsoa.

      Worst case scenario kun on se, että kohtaan hautausmaalla yhden tai useampia tuttuja ja joudun jälleen kertaamaan kaiken mahdollisen vuodesta 2015 asti, kuuntelemaan edelleen osanottoja, vastaamaan tyhmiin kysymyksiin, vääntämään rautalangasta ettei sitä yli 20ha maata tai kahta kerrostaloasuntoa ole ollut 15-21 vuoteen olemassa jne. ja oman elämäni asiat joko sivuutetaan tai niihin suhtaudutaan pilkallisesti tai epäilevästi. 😖

      • Anonyymi

        Tai sitten kohtaat hautausmaalla elämäsi naisen johon tulet rakastumaan tulisesti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tai sitten kohtaat hautausmaalla elämäsi naisen johon tulet rakastumaan tulisesti.

        No juu koskaan ei voi tietää 😃

        Mutta sen verran mitä olen ollut vähänkään etäisempien sukulaisten tms. kanssa tekemisissä, tai juurikin kohdannut ihmisiä hautausmaalla, niin kyllä sitä vielä viime kesänäkin joutui kyllästymiseen asti kertaamaan äidin asioita yms. viime vuosikymmenen juttuja 🙄 Ja kuuntelemaan sitä voivottelua yms. että kuinka valoisa ihminen hän oli jne. Joo rankkaa aikaa, mut kohta 8 vuotta kulunut kuitenkin, ja tässä välissä on ollut omassakin elämässä ihan riittävästi kaikenlaista mietittävää ns. oman elämäni rakentamisen ihan alkutaipaleella.

        Kiusallisinta kuitenkin on ne kysymykset pelto- ja asuntovuokrista yms. enkä äkkiseltään sanoisi että äiti oli mitenkään hyvä valehtelija, ei lähelläkään sitä mihin mä halutessani pystyn, mutta jotkut asiat hän oli kyllä ihan mestari hymistelemään läpi ja vaihtamaan puheenaihetta. Tavallaan olen joutunut paljastamaan äitini todelliset kasvot, ja samalla joutunut myös todistelemaan sitäkin että mä olin silloin ihan lapsi, ja mulle perintöverot tuli halvemmaksi kuin samana vuonna ostettu 17 vuotta vanha Laguna 🙄

        Ei mulla sinänsä ole mitään hävettävää, ei edes alkoholismini, kun voin asian ihan myöntää ja olen monelle myöntänytkin. Silti vähän ikävä asetelma, kun tuntuu että raittiuteni on isompi asia kuin mitä ryyppääminen oli aikoinaan, ja myös sekin että jos mielikuva äidistä on saattanut hiukan rapistua, niin don't shoot the messenger 🤷‍♂️


      • hondakuski125 kirjoitti:

        No juu koskaan ei voi tietää 😃

        Mutta sen verran mitä olen ollut vähänkään etäisempien sukulaisten tms. kanssa tekemisissä, tai juurikin kohdannut ihmisiä hautausmaalla, niin kyllä sitä vielä viime kesänäkin joutui kyllästymiseen asti kertaamaan äidin asioita yms. viime vuosikymmenen juttuja 🙄 Ja kuuntelemaan sitä voivottelua yms. että kuinka valoisa ihminen hän oli jne. Joo rankkaa aikaa, mut kohta 8 vuotta kulunut kuitenkin, ja tässä välissä on ollut omassakin elämässä ihan riittävästi kaikenlaista mietittävää ns. oman elämäni rakentamisen ihan alkutaipaleella.

        Kiusallisinta kuitenkin on ne kysymykset pelto- ja asuntovuokrista yms. enkä äkkiseltään sanoisi että äiti oli mitenkään hyvä valehtelija, ei lähelläkään sitä mihin mä halutessani pystyn, mutta jotkut asiat hän oli kyllä ihan mestari hymistelemään läpi ja vaihtamaan puheenaihetta. Tavallaan olen joutunut paljastamaan äitini todelliset kasvot, ja samalla joutunut myös todistelemaan sitäkin että mä olin silloin ihan lapsi, ja mulle perintöverot tuli halvemmaksi kuin samana vuonna ostettu 17 vuotta vanha Laguna 🙄

        Ei mulla sinänsä ole mitään hävettävää, ei edes alkoholismini, kun voin asian ihan myöntää ja olen monelle myöntänytkin. Silti vähän ikävä asetelma, kun tuntuu että raittiuteni on isompi asia kuin mitä ryyppääminen oli aikoinaan, ja myös sekin että jos mielikuva äidistä on saattanut hiukan rapistua, niin don't shoot the messenger 🤷‍♂️

        Tai siis tuo 8 vuotta tulee ensi keväänä siitä kun hän sai diagnoosin. Alkuvuodesta tulee 3 vuotta hänen poismenosta, ja kyllä se on mielestäni sellainen aika että en mä ainakaan itse enää esitä osanottoja kenellekään 2020 kuolleen omaisille jos näen, enkä ainakaan jankkaa vainajan raha-asioista ja perinnöstä yms. 🤨


      • Anonyymi
        hondakuski125 kirjoitti:

        Tai siis tuo 8 vuotta tulee ensi keväänä siitä kun hän sai diagnoosin. Alkuvuodesta tulee 3 vuotta hänen poismenosta, ja kyllä se on mielestäni sellainen aika että en mä ainakaan itse enää esitä osanottoja kenellekään 2020 kuolleen omaisille jos näen, enkä ainakaan jankkaa vainajan raha-asioista ja perinnöstä yms. 🤨

        Noh joo. Katjuli rakas kuoli jo vuosia sìtten. En siitä sen kummemmin puhu, mutta muistoissani on yhä iloinen ja elämää täynnä.

        >simiti<


      • Anonyymi kirjoitti:

        Noh joo. Katjuli rakas kuoli jo vuosia sìtten. En siitä sen kummemmin puhu, mutta muistoissani on yhä iloinen ja elämää täynnä.

        >simiti<

        Aivan 🙏 Enkä mä tietenkään loppuelämääni voi vältellä ihmisiä tän takia, mutta jouluaattona ne kohtaamiset on todennäköisempiä, ja ihmisillä tunteet pinnassa tai ainakin esittävät niin. Ei vain jaksaisi pilata muutenkin laimeaa joulufiilistä sillä, että joutuisin ruotimaan äitini asioita, omaa vaimoni "hankkimista" kuten jotkut sanovat, työjuttujani, raitistumistani yms. 🙄 On niillekin (ollut) oma aikansa ja paikkansa, mutta ei kiitos jouluna isojen perheiden tms. edessä, ja siitä sitten luutarhasta paskalla autolla yksin tyhjään kotiin.
        Mutta on mun vuorokausirytmi sen verran joustava, että kyllä mä kynttilän vien, mutta ei sen tarvii olla aattona keskellä päivää tai iltaa.

        Sen kun tietäisi, onko ihmisten suhtautuminen muhun ollut aina samanlaista mutta äitini poismenon jälkeen asioita on vain ollut helpompi laukoa 🙄 Mutta toisaalta kun liki samaan aikaan alkoi pandemia-polarisaatio, se haimatulehdus oli tasan kuukausi hautajaisten jälkeen, sitä on joutunut melkoisesti selittelemään, ja varsinkin sen jälkeen perustelemaan lääkkeitäni ihan eri tavalla, vaikka ronskimmin mä niitä jo juodessani söin. Se kaksinaismoraali noista on tavallaan aika sööttiäkin 😂 Eikä kaikissa tapauksissa voida sulkea pois jotain viime vuosikymmenen aikaisia Venäjä- tai Trump-heittoja, kun nyt on tavallaan vuokranantajien ja kausityönantajien markkinat, enkä juurikaan sovi siihen kuvioon.

        Toisessa ketjussa eilen kerroinkin, että toissapäivänä kun oli Ozzy Osbournen ja Rick Mearsin syntymäpäivä, niin yleensä saan itsekin niihin aikoihin onnitteluja.
        Tänä vuonna tosin Whtspp viestin näiltä keskiluokkaisilta kummeiltani, ja tekstarin Rinta-joupin autoliikkeen botilta. Hurraa 🙄🥳

        Mä oon vasta tänä vuonna aloittanut katsomaan 9-1-1 sarjaa ja jotenkin samaistun siihen palomies Buckiin, vaikka en ole lähellekään yhtä karismaattinen 😅 Mutta vähän outsider hänkin, huonot välit äärikeskiluokkaisiin vanhempiinsa, tuntuu ettei aina ole tiennyt mitä elämältä haluaa, ollut prätkiä yms. hurjia harrastuksia nuorempana jne. 😄 Mutta pohjimmiltaan hyvä tyyppi, kunhan annetaan mahdollisuus osoittaa se. 🙄
        Paitsi että onhan se Alonso edelleen mun tärkein voimahahmoni 🧔😃
        Ja paras kaverini on toki kartturini Uncle B. 😊😊😊


      • hondakuski125 kirjoitti:

        Aivan 🙏 Enkä mä tietenkään loppuelämääni voi vältellä ihmisiä tän takia, mutta jouluaattona ne kohtaamiset on todennäköisempiä, ja ihmisillä tunteet pinnassa tai ainakin esittävät niin. Ei vain jaksaisi pilata muutenkin laimeaa joulufiilistä sillä, että joutuisin ruotimaan äitini asioita, omaa vaimoni "hankkimista" kuten jotkut sanovat, työjuttujani, raitistumistani yms. 🙄 On niillekin (ollut) oma aikansa ja paikkansa, mutta ei kiitos jouluna isojen perheiden tms. edessä, ja siitä sitten luutarhasta paskalla autolla yksin tyhjään kotiin.
        Mutta on mun vuorokausirytmi sen verran joustava, että kyllä mä kynttilän vien, mutta ei sen tarvii olla aattona keskellä päivää tai iltaa.

        Sen kun tietäisi, onko ihmisten suhtautuminen muhun ollut aina samanlaista mutta äitini poismenon jälkeen asioita on vain ollut helpompi laukoa 🙄 Mutta toisaalta kun liki samaan aikaan alkoi pandemia-polarisaatio, se haimatulehdus oli tasan kuukausi hautajaisten jälkeen, sitä on joutunut melkoisesti selittelemään, ja varsinkin sen jälkeen perustelemaan lääkkeitäni ihan eri tavalla, vaikka ronskimmin mä niitä jo juodessani söin. Se kaksinaismoraali noista on tavallaan aika sööttiäkin 😂 Eikä kaikissa tapauksissa voida sulkea pois jotain viime vuosikymmenen aikaisia Venäjä- tai Trump-heittoja, kun nyt on tavallaan vuokranantajien ja kausityönantajien markkinat, enkä juurikaan sovi siihen kuvioon.

        Toisessa ketjussa eilen kerroinkin, että toissapäivänä kun oli Ozzy Osbournen ja Rick Mearsin syntymäpäivä, niin yleensä saan itsekin niihin aikoihin onnitteluja.
        Tänä vuonna tosin Whtspp viestin näiltä keskiluokkaisilta kummeiltani, ja tekstarin Rinta-joupin autoliikkeen botilta. Hurraa 🙄🥳

        Mä oon vasta tänä vuonna aloittanut katsomaan 9-1-1 sarjaa ja jotenkin samaistun siihen palomies Buckiin, vaikka en ole lähellekään yhtä karismaattinen 😅 Mutta vähän outsider hänkin, huonot välit äärikeskiluokkaisiin vanhempiinsa, tuntuu ettei aina ole tiennyt mitä elämältä haluaa, ollut prätkiä yms. hurjia harrastuksia nuorempana jne. 😄 Mutta pohjimmiltaan hyvä tyyppi, kunhan annetaan mahdollisuus osoittaa se. 🙄
        Paitsi että onhan se Alonso edelleen mun tärkein voimahahmoni 🧔😃
        Ja paras kaverini on toki kartturini Uncle B. 😊😊😊

        Tai no pska ja pska auto. Eipä sekään sattumaa ollut, että otin sen liikennekäyttöön päivää ennen merkkipäivääni, mutta sillä kertaa meni vähän hukkaan. Josko jouluna sitten 😁
        Ja joka tapauksessa monet vähemmän ärsyttävät tai neutraalit naapurit/tutut sen näkevät liikenteessä, joka taas osoittaa mun osaamiseni näissä asioissa jopa pienen paineen keskellä viime kesänä. Ei mikään hätiköity ostos, vaan talviajokelpoinen erikoispatinoitunut pre-klassikko verrattaen vähäisellä elektroniikalla yms. 😁 Eilen kävinkin kaupassa sillä, eikä siinä ihmeempää. Sen tosin huomasin taas, että ajoin koko ajan aika lähellä keskiviivaa kun on niin paljon kapeampi ja pienempi auto 😄

        Eikä tämä kokonaan ole mitään näyttämistä, vaan ihan järkevääkin ajaa tuolla nyt kun on vähemmän töitä ja ajoa. Ja leima menee ekana kylmäksi, mutta vasta kesäkuussa. Ennemmin mä tuon täräytän käyntiin pakkasilla ilman lämppäriä, jos lähikauppareissut sun muut köröttelyt tukkeuttaa katin niin mieluiten sitten VW:n sellaisen, jäätyneet aurauspaakut ja suolakylvyt suon mieluummin tuolle, ja täytyy sanoa että kyllä vaihtelukin virkistää nyt kun tietää ettei ole lähtökohtaisesti pakko ajaa sillä 😅


    • Anonyymi

      Tein pakastimeen 3,5Kg murekkeen herkkusienillä. Siihen kylkeen tein 5L:n kattilallisen porkkanaperunamuusia pakastimeen.

      Ylijäämä porkkanoista tein vielä sangen kermaista sosetta. Siinä se. En vietä ns. Perinteistä joulua ja agnostikkona en juhli edes Jeesuksen keksittyä syntymäpäivää.

      Aikoinaan ristiretkeläiset huomasivat, että skandinaaveja ei voi nujertaa murhaamalla, vaikka kuinka lahtaa vääräuskoisia.

      Kekkasivat sitten ujuttaa Jessen synttärit talvipäivänseisauksen ajankohtaan, jolloin skandit juhlivat muutenkin.

      >simiti<

    • Vanhempien luokse. Haudalla käyntiä, syömään jouluateria, kahvittelua... Lahjojakin ehkä. Sellaista rentoa aikaa.

    • Anonyymi

      Exälle voisi ostaa lämpimän pehmeän untuvapeiton jotta nukkuisi ruususten unta.

      AV

    • Anonyymi

      Käyn isovanhempieni sekä veljeni haudalla, vieden kyttilät. Sisaruksieni lapsille olen tehnyt sekä ostanut pieniä joululahjoja. Villalankaa olen kutonut eräitäkin 100 grammoja, muutamien kilojen verran kaikkiaan; liiveiksi, puseroiksi, myssyiksi ja sukiksi, pääasiassa... ja torkkupeitteen.

      Kinkkurullia paistan muutaman hoivan keittiössä sisarusteni perheille; maksavat kyllä omat kinkkurullansa itse. Joulupäivälliset tai vaihtoehtoisesti illalliset tarjoan, lähisuvulle, kahdessa eri rakennuksessa. Osa porukasta saa syödä vanhempieni tuvassa osa taas mun luonani, niin on tilaa jokaiselle, noin 20 ihmiselle.

      Perinteistä lanttulaatikkoa, maksalaatikkoa, kesäperunoita, graavilohta ja silliä, kananmunia, kinkkurullaa. Jälkkäriksi jätskiä ja jouluhalkoa rahka/hillo täytteellä sekä kahvi/tee ja muksuille coca colaa. Siinä se, ja vapaata seurustelua, turinointia, joku ehkä laulaa joululaulujakin... ne joilla on laulunääntä suotu!
      trollikka
      jk. Mulla on VP tänään

      • Anonyymi

        Mikä hemmetti on jouluhalko rahka/hillo täytteeellä,?

        Tuollaisesta en ole kuullut. Onko se jokin paikallinen sanonta jollekin tutummalle einekselle?

        >simiti,<


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä hemmetti on jouluhalko rahka/hillo täytteeellä,?

        Tuollaisesta en ole kuullut. Onko se jokin paikallinen sanonta jollekin tutummalle einekselle?

        >simiti,<

        Iso kääretorttu hillolla ja vaniljarahka täytteellä, naamioidaan halon näköiseksi.
        Teen muutaman kääretorttupohjan valmiiksi ja täytän ne, käärin kääretortuksi ja tuorekelmutan ja säilytän jääkaapissa. Sieltä voi ottaa tarpeen vaatiessa aina uuden ja tehdä siitä uus "jouluhalko" kahvipöytään! Sen voi tehdä myös suklaisena versiona, saattaa joku tulla munkin hyppysistäni... ei ole määritelty mille jouluhalko maistuu, kunhan on hyvä! Helpompaa kuin täytekakkujen väsääminen, ja ajaa saman asian!

        Voithan sinä itsekin tehdä sellaisen, ihan kaupasta ostetusta kääretortusta ja hieman muunnella sen muotoa vaikka sulatetulla suklaa raidoituksella.

        Googleta jouluhalko... ja kuvahaulla; niitä tulee nähtäväksesi!
        trollikka


    • Ei paistella kinkkua, minä en possua syö kun IBS voi paremmin ilman sikaa ja nautaa. Eikä muu perhe vain välitä kinkkua natustaa. Pienet palat jouluaterialle valmiina siivuna paketista.

      Itselleni ostin jo aiemmin keinutuolin, missä voin heijailla ajatuksissani kulkien. Pieni keinuva liike rauhoittaa ja rentouttaa. Ja lasketaan nyt joululahjoiksi itselle vaikka takki ja kengätkin. Sekä liittyminen Bookbeat kerhoon.

      Lapsille ostetaan vain max 5 lahjaa per lärvi, sukulaisikta tulee aina jotain. Ollaa alettu karsia romun määrää, se on ollut posketonta aiempina vuosina, enkä ole tykännyt että kaikki pitäisi saada mitä haluaa. Muutenkin minä olen perheessä se joka kannattaa enemmänkin elämyksiä kuin tavaraa juttuja.

      Ärsyttää kaikki romun ahminta juhlat.

      Mutta hamsulle ostin kyllä uuden pesämökin ja paketin hirssiä. Saa pikku murunen lepopaikkoja lisää ja mutusteltavaa. Mun lellivauva hän onkin.


      Haudalla en käy. Muistelen isovanhempiani kotona. Äidin vanhempia, jotka mulle oli kuin toinen isä ja äiti.

      Omia vanhempia nähdään kyllä pyhinä jossain kohtaa.

      • Anonyymi

        Lähetätkö Lillikselle joulukortin?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lähetätkö Lillikselle joulukortin?

        Ei, en lähetä. :)

        En muillekkaan palstalta enkä myöskään irl tutuilleni. Voin kyllä toivottaa palstalla hyvää ja lämmintä joulua sekä onnellista 2023 vuotta. :)

        Voikaa hyvin ja rakkautta elämäänne. ❣️


    • Anonyymi

      Minä en joulua vietä, en edes koristeita laita, vaan joulun pimeässä vietän.
      Jouluruokia en osta, enkä mitään leivo.
      Menee vaan sähköä ja täytyyhän sähkönsäästötalkoissa olla, vaikka samaan aikaan kaupan katossa palaa tuhannen loisteputkivaloa ja kaduilla kymmenet tuhannet katuvalot.

      • Anonyymi

        Voihan sitä noinkin tehdä itselleen kiusaa.


    • Anonyymi

      Todennäköisesti pieni kinkku. Lahjat ostettu viime joulun alesta ja kirpparilta.

    • Anonyymi

      Siis tänä vuonna joulu on jokaisella pelkkä viikonloppu! ja sitten jatkuu raadanta saman tien.

      • Anonyymi

        Niin, no 5 arkipäivää töitä ja lauantai, sunnuntai, sekä maanantai ovat palkallista vapaata.
        Tiistaina töihin loppuviikoksi (4 vrk) ja viikonloppu vapaata! Paitsi niillä jotka tekevät keskeytymätöntä 3-vuorotyötä, lauantai lisää ei ole muutakuin hoitsuilla... mut ei yleensä teollisuudessa. Poikkeuksiakin nykyään löytyy... (olen kuullut ett aamuyöstä tapahtuvassa sanomalehden jaosta maksettaisiin viikonloppuisin %-korvauksia... saattaa olla huhukin.)
        trollikka

        Ps. Just sain jouluksi suunnitellun työvuorolistan puhtaaksi; siis muutospyyntöjen osalta.
        Meillä tehdään lopullinen lista yhteistyössä, johon jokaisella hoitsulla/työntekijällä on oikeus tehdä vielä vaihto pyyntöjä. Takaa henkilökunnan tayytyväisyyden, jos vielä alkuperäinen raakavedos on ollut jo kohtuullisen tasa-arvoinen.
        Sama!


    • Olen jo ostanut lahjan itselleni. Lahjaksi lasketaan sellaiset ostokset, joissa normaalisti käytössä oleva panos/tuotos-laskuri pannaan pois käytöstä. Panokset ovat paitsi raha, niin ostamiseen tuhrattu aika ja omistamisen riesa.

      En ole ennustaja kinkun suhteen.

      Haudoilla käymiseen juhannusyö on otollisempi ajankohta. Hautausmaalla näkee, tarkenee eikä siellä ole ruuhkaa. Myös jokin muu valoisa kesäyö käy. En usko, että vainajat sinänsä välittävät kävijöistä, mutta kulttuurihistoriallisrsti hautausmailla on arvonsa.

    • Mahlollisimman rauhallisesti. Poika vaimoineen ja lapsineen ja näitten puolisoineen tulee käymään. Karjalanpaistii ja kahvit. Lahjoiks pelkkää mammonaa. Menee kaks tuntii. Loppuaika Snubareen kanssa. Snubere on kyl ollu sulone jo yli 50 wee, ei pelkistään jouluna. 🌹👀

    • Anonyymi

      Kun olin lapsi nii jouluna mun vanhemmat joi paljon viinaa tai sitten ne lähti johonkin pariksi kolmeksi päiväksi ryyppäämään ja jätti minut ja veljeni yksin kotiin. Ruokaa ei juurikaan ollut kaapissa joten kävimme varastamassa ruokaa. Kerran jouluyönä murtauduimme kauppaan ja varastimme sieltä ruokaa.
      Ainakin olen nyt itse aikuisena ollut joulut selvinpäin ja pitänyt lapsistamme huolta ja ollut kotona ja viettänyt hyvää joulua.

    • Anonyymi

      Aattona aamulla joulupuuro, pöydässä muutamia läheisiä. Pari-kolme lähtee aattohartauteen. Hauta tuli viime kuussa, viemme kynttilän. Sain kutsun jouluillalliselle, autolla piipahdan parikisi tunniksi. Ei lahjoja. Loppu rauhaa ja musiikkia.

    • Anonyymi

      Pitänee ainakin kämppä imuroida. Sitten vaikka hernekeitto suoraan purkista, jälkiruuaksi diabetespilleri ja puoli litraa kahvia. Mustana.
      Netissä roikkumista. Kirjan lukemista. Sään salliessa pieni kävelylenkki.
      Muuta jouluruokaa joko mikroperuna sipulilla ja ruokaöljyllä tai jos kaupasta kohtuuhinnalla punalappuisia valmisruokia sattuisi minulle asti riittämään.
      Mahdollisesti halpaa punkkua, mutta luultavasti ei.
      Ei koristeita, ei joulukortteja, ei muutakaan turhaa hössötystä.
      Näin se menee 79.skin joulu ellei Noutaja päätä toisin.

      • Anonyymi

        Tokihan eläkeläisenä kokoonnut jo hieman enne klo. 7:00 kaupan eteen ja jonottamaan punaisilla lapuilla olevia tuotteita.

        Tai vihreitä -30% lappuja ne nykyisin ovat. Mutta ilta yhdeksältä ne ovatkin -60%.

        Kerran elokuvaa katsoessani tuli nälkäkiukku. Pyyhälsin kauppaan hakemaan mikropizzaa. Kassalla hieman nauratti, kun kertoi hinnan olevan 40c.

        >simiti<


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      67
      2073
    2. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      80
      1435
    3. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      87
      1408
    4. 52
      1273
    5. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      160
      1032
    6. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      1019
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      44
      940
    8. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      58
      908
    9. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      41
      901
    10. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      893
    Aihe