Oisko jollain tietoa kondromalasiasta(polvilumpion ruston pehmentymä), esim. hoito-ohjeita?
Kondromalasia
14
15617
Vastaukset
- Neuvoja
Hae luontaistuotekaupasta semmosta MSM-vihersimpukka-hainrusto. Hankintatukku valmistaa. Tosi hyvä aine.
- juoksut juostu
Minulla sama sairaus ollut jo iät ajat. Leikattu on ja tähystelty kun särkyjä paljon. Ruston irto palaset aiheuttavat säryt ja ne "huuhdellaan" tähystyksessä pois. Siitä ikävä juttu että ennemmin tai myöhemmin ne palaavat.. Täytyy välttää kaikkea mikä aiheuttaa ylimääräistä rasitusta polville. Erittäin tärkeää pitää lihakset kunnossa järkevällä (jos painoilla niin pienillä ja toistoja)harjoittelulla. Lisää tietoa ja neuvoja saat tk.sta tai fysiatrilta.
Tulehduskipulääkkeet hyviä, mutta parhaimman avun olen saanut Arthryl-jauheesta!Tsemppiä!- nel
Heissan! minulla todettiin 2viikkoa sitten kondromalasia tähystys leikkauksen yhteydessä:( Ja en oikein tiedä mitään ko.sairaudesta. Miten se on vaikuttanut normaali elämään? paheneeko millä vauhdilla? yms? netistä hankala löytää tietoa. Onko potilas yhdistystä tms. mistä voisi pyytää lisää infoa?
- Mää
nel kirjoitti:
Heissan! minulla todettiin 2viikkoa sitten kondromalasia tähystys leikkauksen yhteydessä:( Ja en oikein tiedä mitään ko.sairaudesta. Miten se on vaikuttanut normaali elämään? paheneeko millä vauhdilla? yms? netistä hankala löytää tietoa. Onko potilas yhdistystä tms. mistä voisi pyytää lisää infoa?
mulle tuli ainakin heti leikkauksen jälkeen kotiinpääsyä odotellessa fysioterapeutti kertomaan mitä pitää tehdä jne...
- ldldksnsbslslzöz
nel kirjoitti:
kuule jos et ite oo sitä vielä huomannu nii hätää ei pitäis olla, ja oireet huomaa sitten kun ne tulee!
- tiina82
harjoita kunnolla reisilihaksia, se auttaa
- kärsijä
Rape kysyit hoito-ohjeita kondromalasiaan, minullakin on todettu se ja tietääkseni siihen ei ole mitään muita tunnettuja hoitokeinoja kuin vahvistaa kaikkia reisilihaksia. Eikä sekään auta kovin monella, esimerkiksi ei minulla. Lääkärini sanoi rohkaisevasti minulle että syö buranaa. Kannattaa myös kokeilla hainrusto luontaistuotteita, ne voivat vahvistaa rustokudoksia. Koita kestää...niin minäkin yritän
- StAnelma
Sairastuin kondromalasiaan 12-vuotiaana ja siitä lähtien lähinnä taisteltu. 14vuotta tein kiltisti kaikki lihasharjoitukset joita neuvottiin, tilanne vain paheni, nyt ne onkin sitten kielletty. Samoin portaissa kävele, hyppiminen, jalat koukussa istuminen, pyöräily etc. Molemmat jalat on muutamaan kertaan operoitu, mutta nyt ortopedi sanoi, ettei enää kannata. Lääkehoitoakin on kokeiltu jos jonkinmoista, Voltaren Rapid, Burana, Panacod, Tramadol, Arcoxia, Arthyl, Hyalgan, Miacalcic, Sifgol, Celebra, Lyrica...
- StAnelma
StAnelma kirjoitti:
Sairastuin kondromalasiaan 12-vuotiaana ja siitä lähtien lähinnä taisteltu. 14vuotta tein kiltisti kaikki lihasharjoitukset joita neuvottiin, tilanne vain paheni, nyt ne onkin sitten kielletty. Samoin portaissa kävele, hyppiminen, jalat koukussa istuminen, pyöräily etc. Molemmat jalat on muutamaan kertaan operoitu, mutta nyt ortopedi sanoi, ettei enää kannata. Lääkehoitoakin on kokeiltu jos jonkinmoista, Voltaren Rapid, Burana, Panacod, Tramadol, Arcoxia, Arthyl, Hyalgan, Miacalcic, Sifgol, Celebra, Lyrica...
Mikään ei oikeastaan auta, luukipua yritetään pitää poissa miacalcicilla se auttaa joskus, jos haluaisi kivutonta elämää, niin saisi syödä jatkuvasti särkylääkkeitä. Olen kokeillut myös useita luontaistuotteita, mutta samoin kuin lääkkeissä suurin osa vain pahentaa oireita.
Kipulääkäri lohdutteli, että kymmenen vuoden kuluttua mahdollisesti voidaan keinotekoisesti kasvattaa uudet polvet...
Sairaus on siis varsin monimuotoinen ja siitä on olemassa varsin erilaisia muotoja, mitään taattua hoitokeinoa ei ole. Yleislääkärit etenkin suosittelee aina sitä liikuntaa ja lihasharjoitteita, näissä kannattaa kuunnella omaa kehoaan ja lopettaa jos kipu tuntuu lisääntyvän.
Oma liikkumiseni muutoinkin tuntuu heikkenevän jatkuvasti, mutta asia täytyy vain hyväksyä ja etsiä jotain muuta tämän tilalle. Toivon sentään vielä liikkuvani sangen vetreästi kolmekymmentä täytettyänikin.
Tsemiä vaan kaikille sairastaville.
- annaaaaaaaaa
itselläni todettiin konromalasia molemmissa polvissa. polvet natisseet ja olleet kipeät viimeiset 6v. lääkäri sanoi että ainut hoitokeino on pitää reisilihakset hyvässä kunnossa. otin neuvosta vaarin ja tällä hetkellä, parin vuoden salilla käymisen tuloksena polvet ja koko muukin kroppa kunnossa. sain polvistani hyvän motivaation pitää itseni kunnossa!
- Lynkkypolvi
Olen kärsinyt merkillisistä polvikivuista vuosia.Niitä ei ole tutkittu vain vettä otetaan pois silloin tällöin,kun ei enää polvi taivu. Nyt alkaa mitta olla täysi.Sairaslomallekkaan ei voi jäädä niinkauan kuin vain pääsee nousemaan autoon ja sieltä pois.
Mieleeni tuli äitini kertoma omista polvistaan.Hänen polvet leikattiin Helsingissä joskus 30-luvun lopulla.Lääkäri oli sanonut että jollei leikata ei voi ikinä kävellä.
Muistan äitini kertoneen sairauden nimen:kondromalasia.Jos minunkin polvissa olisi sama vika? Nytpä menin nettiin ja etsin tietoa.Tietoa tuli ja kertomuksia myös.Mutta ei näytä tulevaisuus kovin kivuttomalta.Olen pettynyt ettei sitä enää osata hoitaa?Äitini kuitenkin oli saanut avun ja teki elämän työnsä maatilan emäntänä raskaissa töissä enkä muista hänen koskaan valittaneen polviansa!- niin häneltä
saat varmasti arvion, kannattaako leikata.
- jahawetti
niin häneltä kirjoitti:
saat varmasti arvion, kannattaako leikata.
Itsellä tähystetty polvi tuloksetta kaksikertaa lukko-oireiden takia. Siivottiin vain irtokappaleet pois. Myöhemmin päädyttiin "elmeriin", mutta siitäkään ei sanottavammin ole ollut apua. Kivut jatkuu ja liikkuminen on p...tä. Ainaki tämä korvainväliin alakaa vaikuttamaan negatiivisesti, vaikka vasta parivuotta taistellut. Kondromalasia diaknoosi on, mutta loppuuko nämä kivut koskaan.....
- apuaaaagfff
Mitäs veikkaatte onko minulla tuo kondromalasia kun kummatkin polvet ovat jatkuvasti kipeänä. Kyykistyminen , hyppiminen, ponnistaminen, juokseminen ja portaiden kävely aiheuttaa kipua. Olen 13 ja vähän yli vuosi sitten kävin lääkärillä polvia näyttämässä mutta hän sanoi vain rasitusvammaksi. Treenaan viisi kertaa viikossa täysiä mutta yleensä treeneissä joudun lepäämään muita enemmän polvien takia. Epäilin ensin itsekkin rasitusvammoiksi mutta nyt kun katsoin kondromalasiasta tietoa niin kaikki täsmäsi. Osaisitteko auttaa koska en enää haluaisi käydä yksityisella maksamassa satasta siitä että lääkäri tekee jonkun johtopäätöksen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053161Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391610Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803