Kuka onkaan se uskollinen ja ymmärtäväinen orja?

Anonyymi-ap

Jehovantodistajuudessa mielenkiintoisinta on seuran jäsenten kyvyttömyys nähdä kokonaiskuvaa. Hallintoelin, kahdeksan miestä Yhdysvalloissa on käytännössä tehnyt itsestään osan Raamattua ja onnistuneesti vakuuttanut miljoonat ihmiset siitä, että Jeesus Kristus on ihan oikeasti laittanut heidät pitämään huushollia pystyssä, joten nämä miehet kirjaimellisesti toimivat portinvartijoina pelastukselle. Kukaan ei voi vahvistaa väitettä suuntaan tai toiseen, mutta tämä ei ole ongelma todistajille. Hallintoelin oikeuttaa autoriteettinsa Matteuksen evankeliumilla, jonka kappaleesta 24 se poimii valikoiden sille sopivia sitaatteja. Kannattaa kokeilla lukea Matteuksen evankeliumin kappale 24 kontekstissa, niin hallintoelimen auktoriteetti alkaa murentua näkkileivän tavoin. Kappaleen 24 jakeet 1-31 puhuvat siitä, mitä tapahtuu ennen Jeesuksen paluuta, mutta jakeesta 32 eteenpäin Jeesus alkaa puhua vertauksin. "Uskollinen ja ymmärtäväinen orja" on vertauskuva, jonka jopa Uuden maailman käännös tuo esille Luukkaan evankeliumissa, jossa myös käsitellään Jeesuksen paluuta:
"35 Olkaa valmiit ja pitäkää lamppunne palamassa. 36 Teidän pitää olla kuin orjia, jotka odottavat isäntänsä palaavan häistä, niin että kun hän tulee ja kolkuttaa, he voisivat heti avata hänelle. 37 Onnellisia ovat ne orjat, jotka isäntä tullessaan tapaa valvomasta! Minä vakuutan teille: Hän pukeutuu palvelemista varten ja pyytää heitä asettumaan pitkälleen pöydän ääreen. Sitten hän menee heidän luokseen ja palvelee heitä. 38 Jos hän tulee toisen vartion aikaan tai vasta kolmannen ja havaitsee heidän olevan valmiina, he ovat onnellisia! 39 Mutta tietäkää, että jos talonisäntä tietäisi, millä hetkellä varas tulee, hän ei antaisi murtautua taloonsa. 40 Pysykää tekin valmiina, sillä Ihmisen Poika tulee hetkenä, jota ette pidä todennäköisenä.”
Ja sitten jae 41:
"41 Silloin Pietari sanoi: ”Herra, kerrotko sinä tämän VERTAUKSEN vain meille vai myös kaikille muille?”

Vaikka Matteuksen evankeliumin puheet uskollisesta orjasta haluaisikin tulkita profetiana, se herättää kaksi aiheellista kysymystä:
1. Miksi Raamattu ei tee isompaa numeroa näinkin massiivisesta opillisesta asiasta? Jeesus antaisi osan vallastaan epämääräiselle ihmisjoukolle, joiden henkilöllisyydestä hän on käsittämättömän hämyinen ja varoittelee kuitenkin seuraamasta ihmisiä? Jeesuksen tuuraaja on painava väite, josta puhutaan Raamatussa hämmentävän keveästi.
2. Miksi Vartiotorni-seura on keskimäärin haluton puhumaan jakeista 48-51 Matteuksen evankeliumissa? Niissä Jeesus varoittaa pahasta orjasta, joka satuttaa muita. Pyrkisikö paha orja peittelemään tekojaan? Varmaankin. Jos Vartiotorni olisi paha orja, mistä todistaja tietäisi tämän? Ei ehkä mistään, sillä kyseinen orja sattumalta kehoittaa olemaan kuuntelematta häntä koskevia negatiivisia puheita. Näin minä toimisin, jos olisin paha orja. Meidän pitäisi kuitenkin uskoa, ettei lapsiinsekaantujia vuosikymmeniä useissa eri valtioissa suojellut järjestö ole paha orja. Jos järjestö odottaa Jeesuksen katsovan sormiensa läpi tätä pitkään jatkunutta sikailua, kannattaisi nöyränä painaa leuka rintaan ja lopettaa pikkurikkeistä erotettujen ex-jäsenten ainainen haukkuminen.

15

211

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      <<< "Uskollinen ja ymmärtäväinen orja" on vertauskuva, jonka jopa Uuden maailman käännös tuo esille Luukkaan evankeliumissa, jossa myös käsitellään Jeesuksen paluuta >>>

      Tarkennus: Luukas kappale 12.

    • Anonyymi

      "Miksi Raamattu ei tee isompaa numeroa näinkin massiivisesta opillisesta asiasta? Jeesus antaisi osan vallastaan epämääräiselle ihmisjoukolle, joiden henkilöllisyydestä hän on käsittämättömän hämyinen ja varoittelee kuitenkin seuraamasta ihmisiä? Jeesuksen tuuraaja on painava väite, josta puhutaan Raamatussa hämmentävän keveästi."

      Todellakin. Jos tarkoitus olisi ollut, että kaukana, kaukana tulevaisuudessa lukemattomien sukupolvien päästä jokin tietty ryhmä saa erityisaseman Jumalan viestintäkanavana, ehkä se olisi kannattanut tuoda selvemmin esiin. Nythän mikään ei viittaa sen paremmin Jeesuksen kaukaiseen (satojen tai tuhansien vuosien päässä olevaan) paluuseen kuin jonkin tulevaisuuden ryhmän erityisasemaan. "Tämä sukupolvi ei katoa". Sille voi keksiä vaikka miten mielikuvituksellisia selityksiä, mutta ei se muuksi muutu.

      Oma kysymyksensä tietenkin on vielä se, miten kansainvälisten raamatuntutkijoiden Jeesukelta saama mandaatti "uskollisena ja ymmärtäväisenä orjana" on siirtynyt Jehovan todistajien hallintoelimelle. Pitkäänhän se oli, toki vain nimellisesti, kaikilla "voidelluilla".

      Jeesus lupasi olla seuraajiensa kanssa kaikkina päivinä maailman loppuun asti. Ei niin, että hän joskus palaisi näkymättömänä. Jeesus myös sanoi jo ylösnousemuksensa yhteydessä, että hänelle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Miksi hänen olisi myöhemmin pitänyt nousta (uudelleen?) kuninkaaksi ja mitä lisää valtaa hän olisi voinut edes saada? Uskollista ja pahaa palvelijaa koskeva vertaus on luontevinta ymmärtää kaikille kristityille, etenkin vastuuasemassa oleville suunnattuna kehoituksena ja varoituksena. Sen rinnalla on muita samansuuntaisia vertauksia.

      • Anonyymi

        Jeesus lupasi olla seuraajiensa kanssa kaikkina päivinä maailman loppuun asti. Ei niin, että hän joskus palaisi näkymättömänä.

        - Lisäksi tuon luvatun paluun oli totisesti määrä tapahtua vielä kuulijoiden elinaikana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus lupasi olla seuraajiensa kanssa kaikkina päivinä maailman loppuun asti. Ei niin, että hän joskus palaisi näkymättömänä.

        - Lisäksi tuon luvatun paluun oli totisesti määrä tapahtua vielä kuulijoiden elinaikana.

        Niin piti, tämän Jeesus lupasi niin seuraajilleen kuin ylipapille. Myös Uudessa testamentissa muualla näkyy pikaisen paluun odotus. Pietarin nimiin pannussa 2. kirjeessä toisella vuosisadalla sitten jo puitiin ja seliteltiin tätä myöhässä olemista.


    • Anonyymi

      Tuossa Luukas 12:ssa neuvotaan myymään mitä on ja antamaan almuiksi, 12:33, tekeekö vartiotorniseura niin ?
      Hyvä palvelija, uskollinen orja, on nyt monikossa, 12:36 alkaen.

      • Anonyymi

        Vartiotornin uskonnossa almut kulkevat rivijäseniltä järjestölle päin. Lisäksi järjestö kääntää kaikki kivet, valehtelua myöten, saadakseen pumpattua valtiolta avustuksia.


      • Anonyymi

        "Hyvä palvelija, uskollinen orja, on nyt monikossa, 12:36 alkaen."

        Sille on syynsä, miksi seura orjaopissaan siteeraa Matteusta eikä Luukasta, sillä vaikka Matteus tekeekin jo aika selväksi sen, että kyseessä on vertauskuva, Luukas vääntää asian puhki rautalangasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Hyvä palvelija, uskollinen orja, on nyt monikossa, 12:36 alkaen."

        Sille on syynsä, miksi seura orjaopissaan siteeraa Matteusta eikä Luukasta, sillä vaikka Matteus tekeekin jo aika selväksi sen, että kyseessä on vertauskuva, Luukas vääntää asian puhki rautalangasta.

        Jeesuksen vertaus koski valveilla olemista. Se ei ole sama asia kuin arvailla isännän paluun ajankohtaa. Vartiotornia varten Raamatussa pitäisi olla tarina pojasta, joka huusi sutta, varoittavana esimerkkinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesuksen vertaus koski valveilla olemista. Se ei ole sama asia kuin arvailla isännän paluun ajankohtaa. Vartiotornia varten Raamatussa pitäisi olla tarina pojasta, joka huusi sutta, varoittavana esimerkkinä.

        Matteuksessa on verrattavana paha palvelija oman kohtalonsa kanssa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Matteuksessa on verrattavana paha palvelija oman kohtalonsa kanssa

        Vartiotorni on aiemmin esittänyt tulkintoja kuka olisi vertauksen paha orja, mutta nykyään ketään ei ole sellaiseksi nimetty (nimi kyllä sopisi seuraan itseensä).

        Järjestö on tässäkin asiassa valikoiva. Uskolliselle orjalle nimetään vastine nykyajasta, mutta pahalle orjalle ei. Samassa yhteydessä esitetyn talenttivertauksen suhteen ei nimetä, kuka sai viisi talenttia, kuka kaksi ja kuka yhden. Talenttivertauksessahan sekä viisi että kaksi talenttia saaneet saaneet saavat isännältä kiitoksen. Jos järjestö yrittäisi sijoittaa itsensä viisi talenttia saaneeksi, kuka olisi se kaksi talenttia saanut, joka myös saa isännältä kiitoksen? Järjestö esittää vertauksen kuville vastineen sen mukaan kuin sille itselleen sopii, vaikka johdonmukaisuuden vuoksi kaikille pitäisi esittää vastineet, tai ei millekään vertauksen kuville.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vartiotorni on aiemmin esittänyt tulkintoja kuka olisi vertauksen paha orja, mutta nykyään ketään ei ole sellaiseksi nimetty (nimi kyllä sopisi seuraan itseensä).

        Järjestö on tässäkin asiassa valikoiva. Uskolliselle orjalle nimetään vastine nykyajasta, mutta pahalle orjalle ei. Samassa yhteydessä esitetyn talenttivertauksen suhteen ei nimetä, kuka sai viisi talenttia, kuka kaksi ja kuka yhden. Talenttivertauksessahan sekä viisi että kaksi talenttia saaneet saaneet saavat isännältä kiitoksen. Jos järjestö yrittäisi sijoittaa itsensä viisi talenttia saaneeksi, kuka olisi se kaksi talenttia saanut, joka myös saa isännältä kiitoksen? Järjestö esittää vertauksen kuville vastineen sen mukaan kuin sille itselleen sopii, vaikka johdonmukaisuuden vuoksi kaikille pitäisi esittää vastineet, tai ei millekään vertauksen kuville.

        Matt. 25:
        20 Se, joka oli saanut viisi talenttia, toi toiset viisi niiden lisäksi ja sanoi: 'Herra, sinä annoit minulle viisi talenttia. Kuten näet, olen hankkinut voittoa toiset viisi.'
        21 Isäntä sanoi hänelle: 'Hyvin tehty! Olet hyvä ja luotettava palvelija. Vähässä olet ollut uskollinen, minä panen sinut paljon haltijaksi. Tule herrasi ilojuhlaan!'
        22 "Myös se, joka oli saanut kaksi talenttia, tuli ja sanoi: 'Herra, sinä annoit minulle kaksi talenttia. Kuten näet, olen hankkinut voittoa toiset kaksi.'
        23 Isäntä sanoi hänelle: 'Hyvin tehty! Olet hyvä ja luotettava palvelija. Vähässä olet ollut uskollinen, minä panen sinut paljon haltijaksi. Tule herrasi ilojuhlaan!'

        Vertauksessa on kaksi palvelijaa, jotka saavat eri lähtökohdat, mutta molemmat hoitavat tehtävänsä hyvin ja saavat isännältä kiitoksen. Tämä mielestäni ei sovi yhteen sen kanssa, että olisi vain yksi järjestö, jota Jeesus käyttää nykyaikana.


    • raamattu sen sanoo. Jokainen, joka laskee Peräilmaa kuten nisankuussa raskaaksi saatettu, aavikon kedolla käyskentelevä kaksikyttyräinen domeraadi, on siunattu seuran yksinkertaiseksi orjaksi eli sanalla sanoen hoopotettavaksi.

    • Anonyymi

      Eihän Matt. Uskollinen orja ja paha palvelija -vertauksessa ole kysymys uusista opeista.

      Opetuslapset kysyivät ajankohtaa (katso luvun alkupuolta) jota Jeesus ei antanut, vaan neuvoi kuinka sitä tulisi odottaa.
      Uskollisen orjan tavoin. Toisin kuin paha palvelija, jolla oli huono kohtalo.

      Raamatussa on myös jae, joka kieltää sen muuttamisen.
      Kuten myös povaamisen, 5 Moos 18:20-22.

      Luukas esittää tuon vertauksen hyvän palvelijan monikossa, 12:36 alkaen.
      Mutta pelkästään monikossa, ei eksaktia lukumäärää. Jokaiselle uskovaiselle.

      • Anonyymi

        Niinpä
        Matt. 24:45 Kuka siis on se uskollinen ja ymmärtäväinen palvelija, jonka hänen herransa on asettanut pitämään huolta palvelusväestään, antamaan heille ruokaa ajallansa?

        Tuo ruoka on syötävää, jota tuo talouspalvelija, sellaisena oli usein orja, hoiti isäntänsä palvelusväelle. Syötävät piti saada ajallaan. Hengellisellä oppimisella ei ole Raamatussa mitään aikataulua, "ajallaan".

        Paha palvelija taas
        24:48 Mutta jos paha palvelija sanoo sydämessään: 'Minun herrani viipyy',
        24:49 ja rupeaa lyömään kanssapalvelijoitaan ja syö ja juo juopuneiden kanssa,


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5098
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3347
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1482
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1317
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1016
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      918
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe