vastuulliset sähköautoilijat

Anonyymi-ap

jos Suomen n. 2,7 miljoonan autosta olis vain 50 000 sähköautoa, talvikulutuksella 25 kwh/100km, ajokilometrimäärällä n. 30000 km/vuosi sähköä kuluisi n. 1 037 000 kwh/päivä.
polttomoottoriautolla ajaminen ei rasita autottomia kotitalouksia niin kuin sähköautot.
nyt autottomatkin kotitaloudet maksaa huippuhintoja sähköstä ja sähkö ei ehkä tule riittämään perustoimintoihin kotona.
vastuulliset sähköautoilijat jättää nyt sähköautonsa lataamasta ja siirtyvät polttomoottoriautoihin.

13

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vastuulliset sähköautoilijat lataavat auton yöaikaan, jolloin sähkön riittävyys ei ole ongelma.

      Vastuulliset polttomoottoriautoilijat vastaavasti jättävät lohko sisätilalämmittimen kytkemättä erityisesti aamun ja alkuillan piikkitunteina.

      • Anonyymi

        Mie kytken auton tolppaan heti kun tulen polttiksella töistä kotiin. Varmaan harvinaista, mutta miun tolpassa on kahden tunnin ajastinkello. Olen säätänyt sen kytkemään lämmityksen päälle klo 6 ja liikenteeseen lähden vartin yli seiska.


    • Anonyymi

      Kaikkein vastuullisimmat suomalaiset ajelevat itselataavalla hybridi-Toyotalla, eivätkä siten rasita sähköverkkoa. Siitäkin huolimatta he saavat nauttia kaupunkiajossa sähköauton ajomukavuudesta. Toyta on ykkönen autoasioissa.

      • Anonyymi

        Näinhän se on. Toyota-papparaiset tuntevat vastuunsa ilmastonmuutoksessa.


    • Anonyymi

      Tästä lyhyestä dokkarista lukuja mitä öljyteollisuus käyttää sähköä. On muuten vielä melko pientä nykyisillä sähköautomäärillä vaikuttaen kokonaiskulutukseen. Öljyn pumppaaminen maasta kuluttama sähkö, siirtoputkiston pumppujen sähköt ja vielä jalostamon kuluttama sähkö.... todella isoja lukuja dokkarissa. Plus se kaikki saaste mitä päästetään vuotoina vesistöön, maahan ja polttaen ilmaan.

      https://www.youtube.com/watch?v=-wGO241g52U

    • Anonyymi

      Ja kun noista 2,7 miljoonasta 1 miljoona polttista on töpselilämmityksessä 2 tuntia keskimäärin 1 kW teholla (moottorin joka toisella myös sisätilan lämmitin) niin sähköä kuluu 2 000 000 kWh = 2 000 MWh = 2 GWh päivässä!

      Vielä pahempi juttu on, että jos nuo 1 miljoona poltttista (sähköautoista poiketen) kaikki roikkuvat töpselissä juuri tyynen pakkasaamun huippukulutuksen aikaan niin ne vievät 1000 MW sähkötehoa = kaksi Loviisan ydinvoimalaa! Tällöin miljoona kotia on pimeänä ja kylmänä!

      • Anonyymi

        Milloin viimeksi näin tapahtui ? Miljoona kotia pimeänä ? Aivan , ei koskaan !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Milloin viimeksi näin tapahtui ? Miljoona kotia pimeänä ? Aivan , ei koskaan !

        no joo. jos nyt olis miljoona lataussähköautoa niin oltais kusessa.
        1 miljoona sähköautoa. 30000km/v. talvikulutuksella 25kw/100km.
        sähköä kuluis 20 500 000 kwh/päivä. 20500 MWh/päivä. 20,5 GWh/päivä.
        kotitalouksissa jouduttais ulkoruokintaan. ei valoja, ei lämmitystä, ei pyykinpesua, jne
        tärkeintä olis että voi sähköautoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        no joo. jos nyt olis miljoona lataussähköautoa niin oltais kusessa.
        1 miljoona sähköautoa. 30000km/v. talvikulutuksella 25kw/100km.
        sähköä kuluis 20 500 000 kwh/päivä. 20500 MWh/päivä. 20,5 GWh/päivä.
        kotitalouksissa jouduttais ulkoruokintaan. ei valoja, ei lämmitystä, ei pyykinpesua, jne
        tärkeintä olis että voi sähköautoilla.

        Tällä hetkellä, kun Olkiluoto 3 on kukkuluuruu, Suomen sähköntuotannon teho on noin 11.200 MW, eli kaikki pannut täysillä vuorokauden ympäri saataisiin noin 70 GWh sähköä vuorokaudessa.

        Tuo laskelmasi 30.000 km/vuosi ei kuvaa keskimääräistä suomalaista autonkäyttöä. Keskiarvo taitaa olla 14.000 km/vuosi, mutta lasketaan nyt alkuun vaikka puolet tuosta eli 15.000 km/vuosi, jolloin miljoona sähköautoa kuluttaisi 10,25 GWh/vrk eli 15% tämänhetkisestä kapasiteetista.

        Sitten kun otetaan huomioon että sähköautot ladataan pääosin yöllä jolloin muu kulutus on vähäisempää, huomataan ettei edes se miljoona sähköautoa olisi normaalioloissa mikään tekemätön paikka.

        Tämä hetki on tietty eri juttu kun jokainen liikenevä kilowattitunti uppoaa keski-Eurooppaan. Mutta sähköautoko se on juuri sitä turhaa kulutusta, ja sähkösaunojen lämmitys ja autotallien ja kesämökkien pitäminen 15 asteessa on ehdottoman pakollinen perustarve?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tällä hetkellä, kun Olkiluoto 3 on kukkuluuruu, Suomen sähköntuotannon teho on noin 11.200 MW, eli kaikki pannut täysillä vuorokauden ympäri saataisiin noin 70 GWh sähköä vuorokaudessa.

        Tuo laskelmasi 30.000 km/vuosi ei kuvaa keskimääräistä suomalaista autonkäyttöä. Keskiarvo taitaa olla 14.000 km/vuosi, mutta lasketaan nyt alkuun vaikka puolet tuosta eli 15.000 km/vuosi, jolloin miljoona sähköautoa kuluttaisi 10,25 GWh/vrk eli 15% tämänhetkisestä kapasiteetista.

        Sitten kun otetaan huomioon että sähköautot ladataan pääosin yöllä jolloin muu kulutus on vähäisempää, huomataan ettei edes se miljoona sähköautoa olisi normaalioloissa mikään tekemätön paikka.

        Tämä hetki on tietty eri juttu kun jokainen liikenevä kilowattitunti uppoaa keski-Eurooppaan. Mutta sähköautoko se on juuri sitä turhaa kulutusta, ja sähkösaunojen lämmitys ja autotallien ja kesämökkien pitäminen 15 asteessa on ehdottoman pakollinen perustarve?

        En kirjoittanut tuota mihin vastasit, mutta..
        Keskimääräiset kilometrit ovat varmaankin luokkaa 15.000 km/vuosi, mutta mitä sitten. Keskiarvo muodostuu lukemista 0 -100.000 km.
        Olen jo eläkkeellä, mutta silti minulle kertyy ajokilometrejä tuo 15.000 km vuodessa. Niistä suunnilleen 10 tkm henkilöautolla ja 5 tkm matkailuautolla.

        Kun olin työelämässä, niin oma auto oli välttämättömyys. Viimeisten 30 vuoden kilometrit keskimäärin 30.000 km vuodessa sisältäen loma- ja vapaa-ajan ajelut.
        Tunnen monia, jotka ajavat paljon enemmänkin kuin tuon 30 tkm, eikä kyse ole ammattiliikenteestä. Toisaalta naapurin pihassa seisoo auto, joka on liikenteessä... Niin, enpä tosiaan tiedä, kun se seisoo kutakuinkin aina samoilla sijoillaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En kirjoittanut tuota mihin vastasit, mutta..
        Keskimääräiset kilometrit ovat varmaankin luokkaa 15.000 km/vuosi, mutta mitä sitten. Keskiarvo muodostuu lukemista 0 -100.000 km.
        Olen jo eläkkeellä, mutta silti minulle kertyy ajokilometrejä tuo 15.000 km vuodessa. Niistä suunnilleen 10 tkm henkilöautolla ja 5 tkm matkailuautolla.

        Kun olin työelämässä, niin oma auto oli välttämättömyys. Viimeisten 30 vuoden kilometrit keskimäärin 30.000 km vuodessa sisältäen loma- ja vapaa-ajan ajelut.
        Tunnen monia, jotka ajavat paljon enemmänkin kuin tuon 30 tkm, eikä kyse ole ammattiliikenteestä. Toisaalta naapurin pihassa seisoo auto, joka on liikenteessä... Niin, enpä tosiaan tiedä, kun se seisoo kutakuinkin aina samoilla sijoillaan.

        Lisään vielä:
        Olen kanssai täysin samaa mieltä. En tosin sähkösaunojen lämmityksestä, enkä edes autotallien lämmityksestä. Omakohtaisesti autotalli kun ei ole autotalli, vaan säilytys, remontti ja harrastetila vesine ja viemäreineen. En itse asiassa tunne edesmenneen isäni lisäksi ensimmäistäkään okt-asukasta, joka pitäisi autoaan tallissa.
        Saunomista on kyllä vähennetty, viimeksi saunottiin joskus kuukausi sitten. Isohko sauna, 8 Kw kiuas, 1,5 h lämmitysaika ja päälle tunti saunomista tulee turhan arvokaaksi.

        Mut joo, siis samaa mieltä: Kesämökkien ylläpitolämmitys on järjetöntä ja kallista puuhaa, Vielä järjettömämpää on suurimman osan vuotta tyhjinä seisovien Lapin lomamökkien lämmitys. Rinteet ja lähiseudut täynnä hirsimökkejä, kymmeniä tuhansia(ko)? En uskalla edes arvaillaja vielä vähemmän uskallan arvailla niiden sähkönkulutusta.

        Mökillä meilläkin oli aina (1990>>) 8 asteen peruslämpö. Kulutus 5000 kWh/vuosi, josta käytännössä 90% ylläpitolämpöön. Tuo 90% eli 4500 kWh maksaisi nykyhinnalla n. 2500 € vuodessa. Vielä viime vuonna selvittiin 250 eurolla.
        Joten tyhjensinpä syksyllä vessanpytyn, putket ja varaajan. Vesilukkoihin pakkasnesteet ja sähköt poikki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään vielä:
        Olen kanssai täysin samaa mieltä. En tosin sähkösaunojen lämmityksestä, enkä edes autotallien lämmityksestä. Omakohtaisesti autotalli kun ei ole autotalli, vaan säilytys, remontti ja harrastetila vesine ja viemäreineen. En itse asiassa tunne edesmenneen isäni lisäksi ensimmäistäkään okt-asukasta, joka pitäisi autoaan tallissa.
        Saunomista on kyllä vähennetty, viimeksi saunottiin joskus kuukausi sitten. Isohko sauna, 8 Kw kiuas, 1,5 h lämmitysaika ja päälle tunti saunomista tulee turhan arvokaaksi.

        Mut joo, siis samaa mieltä: Kesämökkien ylläpitolämmitys on järjetöntä ja kallista puuhaa, Vielä järjettömämpää on suurimman osan vuotta tyhjinä seisovien Lapin lomamökkien lämmitys. Rinteet ja lähiseudut täynnä hirsimökkejä, kymmeniä tuhansia(ko)? En uskalla edes arvaillaja vielä vähemmän uskallan arvailla niiden sähkönkulutusta.

        Mökillä meilläkin oli aina (1990>>) 8 asteen peruslämpö. Kulutus 5000 kWh/vuosi, josta käytännössä 90% ylläpitolämpöön. Tuo 90% eli 4500 kWh maksaisi nykyhinnalla n. 2500 € vuodessa. Vielä viime vuonna selvittiin 250 eurolla.
        Joten tyhjensinpä syksyllä vessanpytyn, putket ja varaajan. Vesilukkoihin pakkasnesteet ja sähköt poikki.

        Jäin miettimään kirjoittamaani..
        Mökin sähkökulut menivät alakanttiin. Toistaiseksi voimassa oleva Lumme Energian sopimus, sähkön hinta 45 snt/kWh.

        Järvi-Suomen Energian siirtoalue. Isosta, lähes 40 €/kk perusmaksusta johtuen 5000 kWh:n kulutuksella siirtohinnaksi veroineen tulee kutakuinkin 20 snt/kWh.

        Elikkäs 65 snt/kWh x 4500kWh = 2925 € vuodessa, voi helv 😈

        Voitte sanoa: oma syy, miksi et ollut hereillä?
        Ihan siksi, että mökki oli yhteisomistuksessa ja sähkösopimus oli - ja oli aina ollut veljeni vastuulla. Kun mökin omistus siirtyi minulle, oli jo myöhäistä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

      Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      128
      1498
    2. Hirvittävä onnettomuus.

      Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1411
    3. Missä väleissä ollaan

      Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      1215
    4. Hei sinä nainen

      Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      54
      1149
    5. Riittääkö vielä

      Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      994
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

      Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      255
      961
    7. Kelan perkeleellinen käytäntö

      Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      195
      948
    8. Mitä toivot

      Välienne olevan?
      Ikävä
      73
      911
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      16
      830
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

      Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      818
    Aihe