Ketodieetin taito

Anonyymi-ap

Ketodieetti on ruokavalio, jossa nautitaan runsaasti rasvaa, vähän hiilihydraatteja ja kohtuullisesti proteiinia. Tällä dieetillä pyritään saamaan keho aineenvaihdunnassa ketoosiin, tilaan, jossa keho käyttää rasvaa energianlähteenä sen sijaan, että se käyttäisi hiilihydraatteja. Ketodieettiä käytetään usein painonpudotukseen tai epilepsian hoidossa.

Ketodieetti voi olla vaarallinen tai haitallinen seuraavissa tapauksissa:

Huonosti suunniteltu: Ketodieetti vaatii tarkkaa suunnittelua ja seurantaa, jotta se toimii turvallisesti ja tehokkaasti. Jos dieettiä ei ole suunniteltu oikein, se voi aiheuttaa ravitsemuksellisia puutteita tai ylensyöntiä, mikä saattaa vahingoittaa terveyttä.

Epilepsian hoidossa: ketodieettiä käytetään osana epilepsian hoitoa, mutta se on tehokkain vain tietyissä tapauksissa. Lääkärin ohjeiden ja seurannan puuttuessa ketodieetti saattaa olla vaarallinen ja aiheuttaa sivuvaikutuksia.

Raskaana oleville tai imettäville naisille: ketodieetti ei ole sopiva raskaana oleville tai imettäville naisille, koska se voi vaikuttaa haitallisesti sikiön tai vauvan kehitykseen.

Muissa sairauksissa: ketodieetti saattaa olla haitallinen tiettyjen sairauksien yhteydessä, kuten munuaissairauksissa tai maksasairauksissa. Siksi on tärkeää neuvotella lääkärin kanssa ennen ketodieetin aloittamista.

Jos aiot aloittaa ketodieetin, ota yhteys lääkäriin tai ravitsemusterapeuttiin neuvoa varten. He voivat auttaa sinua suunnittelemaan dieetin turvallisesti ja tehokkaasti.

149

2499

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "Jos aiot aloittaa ketodieetin, ota yhteys lääkäriin tai ravitsemusterapeuttiin neuvoa varten. He voivat auttaa sinua suunnittelemaan dieetin turvallisesti ja tehokkaasti."

      Tuskin

      • Anonyymi

        Pitäisikö mieluummin uskoa puoskareita?


    • Anonyymi

      Turhaa tiedettä!
      Minun ketodieettini oli yksinkertainen ja tehokas.
      En punninnut enkä laskenut mitään. En syönyt tarkoituksella rasvaa. Pikemminkin pyrin vättelemään sitä koska sitä tuli muutenkin riittävästi.
      Dieettini? Ei grammaakaan hiilaria missään muodossa!
      Siis vain kanan munia, erilaisia lihoja ja kaloja eri tavoin valmistettuina mutta tietenkään ei leivitettyinä. Mausteeksi EI sinappia EIKÄ ketsuppia! Niissä on sokeria.
      Kun vetää rajan selkeään paikkaan niin sen kanssa on helppo elää stressaantumatta!
      Liuskatarkistus muutaman päivän välein vahvisti prosessin. Hengityksen asetyleenin tuoksu kertoi vaimoni nenän kautta hmman olevan hanskassa.
      Puntarointi kerran viikossa riitti hyvin vaikka oikeastaan oli tarpeeton muuten paitsi lähempänä tavoitetta.

      • Anonyymi

        "Siis vain kanan munia, erilaisia lihoja ja kaloja eri tavoin valmistettuina mutta tietenkään ei leivitettyinä. Mausteeksi EI sinappia EIKÄ ketsuppia!"

        Ketogeeninen elämäntapa ei kiellä hiilihydraatteja kokonaan esim. maanpinnan yläpuolella kasvavia VIHANNEKSIA.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Siis vain kanan munia, erilaisia lihoja ja kaloja eri tavoin valmistettuina mutta tietenkään ei leivitettyinä. Mausteeksi EI sinappia EIKÄ ketsuppia!"

        Ketogeeninen elämäntapa ei kiellä hiilihydraatteja kokonaan esim. maanpinnan yläpuolella kasvavia VIHANNEKSIA.

        Minähän sanoin, että yksinkertainen ja TEHOKAS! Ei tarvitse kaskea eikä miettiä mitään kun pitää kiinni tuosta 0-ehdottomuudesta.
        Sopii määräaikaiseksi kuuriksi. Ei pitempiaikaiseen käyttöön.
        Ennen kuuria on suunniteltava kuurin aikainen suojaravinteiden saaminen sekö suolen toiminta. On myös suunniteltava kuurin jälkeinen elämäntapa.
        Sopi minulle erinomaisesti ja olen laskematta ja ponnistelematta pysynyt kunnossa tuon jälkeiset 40 vuotta.
        Syntymä- ja lapsuuden pullamössöravinnon "lahjana" sain tolkuttoman määrän rasvasoluja. Niiden määrään ei voi aikuisiällä vaikuttaa. Vain niiden kokoon voi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minähän sanoin, että yksinkertainen ja TEHOKAS! Ei tarvitse kaskea eikä miettiä mitään kun pitää kiinni tuosta 0-ehdottomuudesta.
        Sopii määräaikaiseksi kuuriksi. Ei pitempiaikaiseen käyttöön.
        Ennen kuuria on suunniteltava kuurin aikainen suojaravinteiden saaminen sekö suolen toiminta. On myös suunniteltava kuurin jälkeinen elämäntapa.
        Sopi minulle erinomaisesti ja olen laskematta ja ponnistelematta pysynyt kunnossa tuon jälkeiset 40 vuotta.
        Syntymä- ja lapsuuden pullamössöravinnon "lahjana" sain tolkuttoman määrän rasvasoluja. Niiden määrään ei voi aikuisiällä vaikuttaa. Vain niiden kokoon voi.

        "Ennen kuuria on suunniteltava kuurin aikainen suojaravinteiden saaminen sekö suolen toiminta. On myös suunniteltava kuurin jälkeinen elämäntapa."

        Ai siis kuuri.

        Joko olet suunnitellut???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minähän sanoin, että yksinkertainen ja TEHOKAS! Ei tarvitse kaskea eikä miettiä mitään kun pitää kiinni tuosta 0-ehdottomuudesta.
        Sopii määräaikaiseksi kuuriksi. Ei pitempiaikaiseen käyttöön.
        Ennen kuuria on suunniteltava kuurin aikainen suojaravinteiden saaminen sekö suolen toiminta. On myös suunniteltava kuurin jälkeinen elämäntapa.
        Sopi minulle erinomaisesti ja olen laskematta ja ponnistelematta pysynyt kunnossa tuon jälkeiset 40 vuotta.
        Syntymä- ja lapsuuden pullamössöravinnon "lahjana" sain tolkuttoman määrän rasvasoluja. Niiden määrään ei voi aikuisiällä vaikuttaa. Vain niiden kokoon voi.

        Kauanko olit tuolla nollahiilarilinjalla yhteen menoon?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kauanko olit tuolla nollahiilarilinjalla yhteen menoon?

        6 viikkoa. Tuloksena -16kg josta takaisin tuli pari kiloa suoliston tottuessa normaaliin kuituja sisältävään ravintoon.
        Ennakkosuunnitelma piti ja pysyvät muutokset elämän tavoissa on pitänyt rasvat kurissa ponnistelematta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ennen kuuria on suunniteltava kuurin aikainen suojaravinteiden saaminen sekö suolen toiminta. On myös suunniteltava kuurin jälkeinen elämäntapa."

        Ai siis kuuri.

        Joko olet suunnitellut???

        Huom! Mainitsin, että seuraavat 40 vuotta ovat menneet hyvin ponnistelematta.
        Olen nyt 79v ja ainoa harmi on viime vuosien lihaskato.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huom! Mainitsin, että seuraavat 40 vuotta ovat menneet hyvin ponnistelematta.
        Olen nyt 79v ja ainoa harmi on viime vuosien lihaskato.

        Liittyen omakehuun rasvatilanne 06.06.2022.
        Rasva 12,9%. Viitealueen alaraoilla.
        Vatsaontelon viskeraali 57,1. Yleinen tavoite 100 tai alle. Ikäluokkani viitealueen maksimi hieman yli 150.
        En ole dieetannut näiden vuosikymmenten aikana vaan elänyt rutiininomaisesti tavallista elämää. Tosin 59v 11kk alkaen olen oikeasti treenannut lihasvoimaa salilla. Siis treenannut enkä vain käynyt! Pari pitempää taukoa ollut.


      • Anonyymi

        En kyllä ymmärrä näitä dietti juttuja, itse olen syönyt koko elämän sitä mistä kulloinkin olen tykännyt , ja paino ei ole noussut 40 vuoteen miksikään, ja arvot on normaalit.
        Kun ihminen kuuntelee mitä kroppa haluaa niin luulis sen olevan ohjenuora syömiseen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En kyllä ymmärrä näitä dietti juttuja, itse olen syönyt koko elämän sitä mistä kulloinkin olen tykännyt , ja paino ei ole noussut 40 vuoteen miksikään, ja arvot on normaalit.
        Kun ihminen kuuntelee mitä kroppa haluaa niin luulis sen olevan ohjenuora syömiseen

        "En kyllä ymmärrä näitä dietti juttuja, itse olen syönyt koko elämän sitä mistä kulloinkin olen tykännyt , ja paino ei ole noussut 40 vuoteen miksikään, ja arvot on normaalit.
        Kun ihminen kuuntelee mitä kroppa haluaa niin luulis sen olevan ohjenuora syömiseen"

        Jos et ymmärrä niin voisit hankkia tietoa ylipainoasioista. Moni kuuntelee liikaa omaa kroppaa kun se himoitsee milloin mitäkin. Eihän muuten ylipaino-ongelmaa olisikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Siis vain kanan munia, erilaisia lihoja ja kaloja eri tavoin valmistettuina mutta tietenkään ei leivitettyinä. Mausteeksi EI sinappia EIKÄ ketsuppia!"

        Ketogeeninen elämäntapa ei kiellä hiilihydraatteja kokonaan esim. maanpinnan yläpuolella kasvavia VIHANNEKSIA.

        "Ketogeeninen elämäntapa ei kiellä hiilihydraatteja kokonaan esim. maanpinnan yläpuolella kasvavia VIHANNEKSIA."

        Myös maanpinnan alla kasvavat, vähätärkkelyksiset kasvikset sopii. Sipuli, punajuuri, lanttu, nauris, retiisi, maapähkinä jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En kyllä ymmärrä näitä dietti juttuja, itse olen syönyt koko elämän sitä mistä kulloinkin olen tykännyt , ja paino ei ole noussut 40 vuoteen miksikään, ja arvot on normaalit.
        Kun ihminen kuuntelee mitä kroppa haluaa niin luulis sen olevan ohjenuora syömiseen

        "En kyllä ymmärrä näitä dietti juttuja, itse olen syönyt koko elämän sitä mistä kulloinkin olen tykännyt , ja paino ei ole noussut 40 vuoteen miksikään, ja arvot on normaalit."

        Mitähän muuta asiaa sulla oli sitten laihdutuspalstalla, kuin tulla sanomaan että et ymmärrä.

        Minäkin voisin mennä kertomaan vaikka diabetes-palstalla että en ymmärrä näitä tiapeettes-juttuja. Aina olen syönyt mitä tykännyt niin ettei tiapeettes iske. Arvot on normaalit eikä sokurit ole noussu 40 vuoteen. Että mitä te oikein valitatte.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minähän sanoin, että yksinkertainen ja TEHOKAS! Ei tarvitse kaskea eikä miettiä mitään kun pitää kiinni tuosta 0-ehdottomuudesta.
        Sopii määräaikaiseksi kuuriksi. Ei pitempiaikaiseen käyttöön.
        Ennen kuuria on suunniteltava kuurin aikainen suojaravinteiden saaminen sekö suolen toiminta. On myös suunniteltava kuurin jälkeinen elämäntapa.
        Sopi minulle erinomaisesti ja olen laskematta ja ponnistelematta pysynyt kunnossa tuon jälkeiset 40 vuotta.
        Syntymä- ja lapsuuden pullamössöravinnon "lahjana" sain tolkuttoman määrän rasvasoluja. Niiden määrään ei voi aikuisiällä vaikuttaa. Vain niiden kokoon voi.

        En itse tohdi kokeilla noin rajua kuuria. Lähinnä huolena on nahan löystyminen liika nopealla laihtumisella kun ikää on.

        T kn


    • Anonyymi

      Olen itse noudattanut vähähiilarista ruokavaliota yli pari vuotta ja onnistuin laihduttamaan ihan kivasti. Rasvaa en ole käyttänyt koskaan. Eli siltä osin ruokavalio poikkesi tuosta.
      Nyt tänä syksynäkaikki repesi ja tuli aivan järjetön hiilarihimo. Kaikki ruoka missä oli hiiilihydraatteja kävin kimppuun kuin hullu. Croisantteja, suklaata, karkkipusseja, leipää, pullaa, perunaa eli kaikki keni överiksi.
      Nyt yritän aloittaa alusta. Paino noussut järjettömästi..
      Sitä ennen, viime joulunakin pystyin syömään lihoamatta aina jotain herkkuja, nyt en pysty mitään- välittömästi kilo tulee heti lisää painoa.
      Eli istö oli ketoosissa pitkän aikaa ja poltti kaiken ylim.rasvan ja myös sen rasvan mitä sitten tuli ruokailun yhteydessä syötyä kun poikkesin vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta eli pystyi aina kuukausittain syömään lihoamatta myös makeisia, mutta en enää. Haima ei toimi normaalisti, vaan on rasvoittunut, ei polta enää mitään..

      • Anonyymi

        Onkohan kenelläkään tietoa siitä, kuinka kauan kestää elimistön päätyminen ketoosiin? Noudattaen vähähiilydraattista ruokavaliota ja tuota 8/14-8/16 ruokailusääntöä. Viekö se viikon, kaksi, kolme viikkoa vai kuukauden? Riippuu tietysti ihmisen koosta. Mutta keskimäärin ja mistä tietää milloin elimistö on ketoositilassa? Hengitystä ei nyt ole kukaan haistelemassa, joten mitä tuntemuksia se kehossaaiheuttaa? Heikotusta todennäköisesti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onkohan kenelläkään tietoa siitä, kuinka kauan kestää elimistön päätyminen ketoosiin? Noudattaen vähähiilydraattista ruokavaliota ja tuota 8/14-8/16 ruokailusääntöä. Viekö se viikon, kaksi, kolme viikkoa vai kuukauden? Riippuu tietysti ihmisen koosta. Mutta keskimäärin ja mistä tietää milloin elimistö on ketoositilassa? Hengitystä ei nyt ole kukaan haistelemassa, joten mitä tuntemuksia se kehossaaiheuttaa? Heikotusta todennäköisesti.

        Pari päivää. Ihmisellä on varastossa klykogeenia vajaaksi päiväksi.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Pari päivää. Ihmisellä on varastossa klykogeenia vajaaksi päiväksi.

        Kiitos vastauksesta.
        No pari päivää on jo ehtinyt kulua joten täytyy seurata painon laskua ja ilmeisesti tätä täytyy jatkaa niin kauan, että se rasvakerros haiman ympäriltä sulaa pois. Käsittääkseni kehon ollessa ketoosissa, se automaattisesti aiheuttaa myös ruokahalun vähentymistä eli ei tee koko ajan mieli syödä jotain, mutta ilmeisesti siihen vaiheeseen pääsy edellyttää jo useampaa viikkoa., kuukautta tai kahta?
        Kuinka kauan ketoosi kestää vai onko se tila joka voi vaihdella siten että sitä ei ole tai se on pysyvä tila joka muuttuu sen mukaan mitä sitten syö?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta.
        No pari päivää on jo ehtinyt kulua joten täytyy seurata painon laskua ja ilmeisesti tätä täytyy jatkaa niin kauan, että se rasvakerros haiman ympäriltä sulaa pois. Käsittääkseni kehon ollessa ketoosissa, se automaattisesti aiheuttaa myös ruokahalun vähentymistä eli ei tee koko ajan mieli syödä jotain, mutta ilmeisesti siihen vaiheeseen pääsy edellyttää jo useampaa viikkoa., kuukautta tai kahta?
        Kuinka kauan ketoosi kestää vai onko se tila joka voi vaihdella siten että sitä ei ole tai se on pysyvä tila joka muuttuu sen mukaan mitä sitten syö?

        Ihminen siirtyy ketoosiin jos ei saa ravinnostaan riittävästi hiilihydraattia tai proteiinia (joka on siis helppo muuttaa glukoosiksi). Lääkkeisiin reagoimattomaan epilepsiaan tuota on käytetty vuosikymmeniäkin.

        Mielitekoihin se ei vaikuta mutta nälkä kyllä vähenee. Haimaa parantaa laihtuminen, ei ketoosi.

        Kolesteroliarvoja kannattaa seurata jos kovaa rasvaa menee paljon.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Ihminen siirtyy ketoosiin jos ei saa ravinnostaan riittävästi hiilihydraattia tai proteiinia (joka on siis helppo muuttaa glukoosiksi). Lääkkeisiin reagoimattomaan epilepsiaan tuota on käytetty vuosikymmeniäkin.

        Mielitekoihin se ei vaikuta mutta nälkä kyllä vähenee. Haimaa parantaa laihtuminen, ei ketoosi.

        Kolesteroliarvoja kannattaa seurata jos kovaa rasvaa menee paljon.

        En käytä kovia rasvoja lainkaan. En voita, kermaa jne. Oliiviöljyä paidtamiseen. Kananmunissaa linee paljon kolesterolia kohottavaa rasvaa, joten Benecolia menee jogurtin muodosssa, siihen rasvatonta raejuustoa. Omenia yksi tai kaksi päivässä.
        Proteiinina kanaa, kalkkunaa tai kalaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En käytä kovia rasvoja lainkaan. En voita, kermaa jne. Oliiviöljyä paidtamiseen. Kananmunissaa linee paljon kolesterolia kohottavaa rasvaa, joten Benecolia menee jogurtin muodosssa, siihen rasvatonta raejuustoa. Omenia yksi tai kaksi päivässä.
        Proteiinina kanaa, kalkkunaa tai kalaa.

        Kananmunassa on tyydyttyneitä rasvahappoja vain 2.4% eli ei mitenkään paljoa. Srn sijaan niissä on kolesterolia eli jos kolesteroliatvot ovat koholla niin kannattaa olla ilman niitä ja katsoa tippuuko LDL-kolesteroli.

        Minä pidän erikoisesti munakokkelista ja munasalaatista. Jälkimmäistä syön leivän päällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En käytä kovia rasvoja lainkaan. En voita, kermaa jne. Oliiviöljyä paidtamiseen. Kananmunissaa linee paljon kolesterolia kohottavaa rasvaa, joten Benecolia menee jogurtin muodosssa, siihen rasvatonta raejuustoa. Omenia yksi tai kaksi päivässä.
        Proteiinina kanaa, kalkkunaa tai kalaa.

        Sinun kannattaisi huolehtia n-6- ja n-3-rasvojen riittävästä saannista. Oliiviöljyssä on melko vähän n-6:ta ja n-3:a ei ollenkaan. Jos et halua käyttää rypsiöljyä, niin vaihtoehtoja sille kyllä löytyy:

        ► 30 g saksanpähkinää sisältää 11,4 g linoleenihappoa (n-6) ja 2,7 g alfalinoleenihappoa (n-3).

        ► 30 g rypsiöljyä sisältää 6,6 g linoleenihappoa (n-6) ja 3,3 g alfalinoleenihappoa (n-3).

        https://fineli.fi/fineli/fi/ruokapaivakirja/paiva/2022-12-25?c=2095&c2=2097


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun kannattaisi huolehtia n-6- ja n-3-rasvojen riittävästä saannista. Oliiviöljyssä on melko vähän n-6:ta ja n-3:a ei ollenkaan. Jos et halua käyttää rypsiöljyä, niin vaihtoehtoja sille kyllä löytyy:

        ► 30 g saksanpähkinää sisältää 11,4 g linoleenihappoa (n-6) ja 2,7 g alfalinoleenihappoa (n-3).

        ► 30 g rypsiöljyä sisältää 6,6 g linoleenihappoa (n-6) ja 3,3 g alfalinoleenihappoa (n-3).

        https://fineli.fi/fineli/fi/ruokapaivakirja/paiva/2022-12-25?c=2095&c2=2097

        Syön päivittäin manteleita. Paistamiseen oliiviöljyä ja / tai rypsiöljyä.
        Kolesterolilääkitys on. Salaatit helppoja, erilaisia salaatinlehtiä, pinaattia, lehtikaalia, parsakaalia jne. Ja sekaan (tomaattia, kurkkua, ) kevyitä, sydänmerkittyjä täyslihaleikkeleitä, tonnikalaa, lohisäilykettä jne. Eikä salaattikastiketta kuin nimeksi. Rasvatonta raejuustoa..
        Ruoka kallistunut melkoisesti joten ruokabudjetti natisee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta.
        No pari päivää on jo ehtinyt kulua joten täytyy seurata painon laskua ja ilmeisesti tätä täytyy jatkaa niin kauan, että se rasvakerros haiman ympäriltä sulaa pois. Käsittääkseni kehon ollessa ketoosissa, se automaattisesti aiheuttaa myös ruokahalun vähentymistä eli ei tee koko ajan mieli syödä jotain, mutta ilmeisesti siihen vaiheeseen pääsy edellyttää jo useampaa viikkoa., kuukautta tai kahta?
        Kuinka kauan ketoosi kestää vai onko se tila joka voi vaihdella siten että sitä ei ole tai se on pysyvä tila joka muuttuu sen mukaan mitä sitten syö?

        Hups keikkaa. Nyt itselle muodostunut se käsitys että kehon ketoosiin meno edellyttää kyllä pitenpää, viikon tai kahden niukkahiilarista ruokavaliota ja pätkäpasstoa . Eli 8/16 rytmiä.
        Muistini mukaan ylipainoisen elimistöön on kerääntynyt rasvakudosta ihan joka paikkaan, sisäelinten ympärille ja ihon alle sitä valkoista rasvaa.

        Kun elimistö pistetään energian osalta säästöliekille, se alkaa muutaman vasta viikon kuluttua käyttämään tuota ylimääräistä rasvaa hyödykseen. Eli pari päivää ei riitä. Vasn pari viikkoa vähintään jos sekään riittää ja sitten alkaa ehkä jotain muutoksia tapahtumaan.

        Elimistön ketoosiin menon huomaa hikoilusta. Henkilö alkaa viikon tai kahden vilunväristysten jälkeen jälkeen hikoilemaan runsaasti. Hikoilu muodostuu suht säännölliseksi, tulee hikoilukohtauksia.
        Ketoosin tunnistaa myös siitä, että se itsessään jo hilitsee ruokahalua. Ei enää tee mieli koko ajan syödä jotain. Ikävintä on yölliset ylävatsan nälkäkivut, ne kun kestää, tilanne helpottuu huomattavasti.
        Elimistö ikään kuin huutaa hiilareita, leipää, kakkua, juustoa, karkkia tai jotain muuts , mutta periksi ei himoille saa antaa vaan sitkeästi selittää keholle, että et saa nyt yhtään mitään, sun täytyy rauhoittua ja vasta aamulla kun kello on 07:00 sen jälkeen saat syödä, ei sitä ennen . Tämä kun käytössä on tuo 8/14-8/16 ruokarytmitys. Nälkäkipu kestää useita päiviä, ja tulee esiin aina useinmiten aamuyön tunteina. Helpottaa kun juo vain vettä.
        Tätä kestää muutaman viikon ajan Mitä pitempään on dieetillä, sitä harvemmín niitä nälkäkipu kohtauksia esiintyy, mutta etoon niistä ei pääse kokonaan. Samoin hikoilukohtauksia esiintyy jatkossakin.
        Kun elimistö on ikään kuin oppinut tehostamaan energian käyttöään, se automaattisesti boostaa aineenvaihduntaa nopeamnalle. Tämän jälkeen satunnainen herkkuttelu ei kerry vyötärölle vaan vilkastunut aineenvaihdunta kuluttaa syödyn energian tehokkaasti.
        Tämä kaikinihan itse koettu.
        Ja jos siten antaa mennä lössiksi eli ei palaa siihen vanhaan ateriarytmitykseen ja ryhtyy impulssiivisenomaisesti lappaamaan ruokkaa aina kun on vähänkin nälkä tai tekee mieli syödä jotain erit.ilta- yöaikaan, kehon aineenvaihdunta alkaa hidastunaan ja läskiä kertyy taas.
        Kun energiaa on liiikaa se kerääntyy ja muuttuu valkoiseksi rasvaksi. Pötkäpaasto pitää tavallaan kehon kurissa, ettei siihen pääse kerääntymään rasvaa.
        Rasvan lisääntyminen aiheuttaa taas sen ikävän kierteen että on pakko syödä hiilareita, sitä tavallaan ruokkii niitä haitallisia rasvasoluja jotka siinä kehossa huutavat ravintoa itselleen. . Ne rasvasolut siis pitävät yllä kierrettä. Ja ne pitää saada kuriin ja kutistettua.
        Ruokariippuvuus on kai tuttu käsite, vaikka ei virallisesti hyväksytty nimike. Mutta fakta on se, että juuri runsaasti rasvaa sisältävät ruokavalmisteet ylläpitävät ja kiihdyttävät sitä kierrettä. Kokemuksen äänellä tämänkin totean.
        Jossain elimistössä on vain se vipu joka käynnistyy, rasvasolut käskyttävät ylipainoista syömään lisää koko Jan niitä rasvaruokia. Se on kuin jokin itsenäinen elävä organismi ihmiskehossa, ne rasvasolut, jotka käytännössä määräävät syömistahdin ja ruokamäärät ja laadun, ei mahalaukku. Ne kykenee sammuttamaan aivojen kylläisyydestä ilmaisevan nappulan pois päältä ja se on sitten menoa. Rasvasolut määräävät tahdin, ei ruokailija.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hups keikkaa. Nyt itselle muodostunut se käsitys että kehon ketoosiin meno edellyttää kyllä pitenpää, viikon tai kahden niukkahiilarista ruokavaliota ja pätkäpasstoa . Eli 8/16 rytmiä.
        Muistini mukaan ylipainoisen elimistöön on kerääntynyt rasvakudosta ihan joka paikkaan, sisäelinten ympärille ja ihon alle sitä valkoista rasvaa.

        Kun elimistö pistetään energian osalta säästöliekille, se alkaa muutaman vasta viikon kuluttua käyttämään tuota ylimääräistä rasvaa hyödykseen. Eli pari päivää ei riitä. Vasn pari viikkoa vähintään jos sekään riittää ja sitten alkaa ehkä jotain muutoksia tapahtumaan.

        Elimistön ketoosiin menon huomaa hikoilusta. Henkilö alkaa viikon tai kahden vilunväristysten jälkeen jälkeen hikoilemaan runsaasti. Hikoilu muodostuu suht säännölliseksi, tulee hikoilukohtauksia.
        Ketoosin tunnistaa myös siitä, että se itsessään jo hilitsee ruokahalua. Ei enää tee mieli koko ajan syödä jotain. Ikävintä on yölliset ylävatsan nälkäkivut, ne kun kestää, tilanne helpottuu huomattavasti.
        Elimistö ikään kuin huutaa hiilareita, leipää, kakkua, juustoa, karkkia tai jotain muuts , mutta periksi ei himoille saa antaa vaan sitkeästi selittää keholle, että et saa nyt yhtään mitään, sun täytyy rauhoittua ja vasta aamulla kun kello on 07:00 sen jälkeen saat syödä, ei sitä ennen . Tämä kun käytössä on tuo 8/14-8/16 ruokarytmitys. Nälkäkipu kestää useita päiviä, ja tulee esiin aina useinmiten aamuyön tunteina. Helpottaa kun juo vain vettä.
        Tätä kestää muutaman viikon ajan Mitä pitempään on dieetillä, sitä harvemmín niitä nälkäkipu kohtauksia esiintyy, mutta etoon niistä ei pääse kokonaan. Samoin hikoilukohtauksia esiintyy jatkossakin.
        Kun elimistö on ikään kuin oppinut tehostamaan energian käyttöään, se automaattisesti boostaa aineenvaihduntaa nopeamnalle. Tämän jälkeen satunnainen herkkuttelu ei kerry vyötärölle vaan vilkastunut aineenvaihdunta kuluttaa syödyn energian tehokkaasti.
        Tämä kaikinihan itse koettu.
        Ja jos siten antaa mennä lössiksi eli ei palaa siihen vanhaan ateriarytmitykseen ja ryhtyy impulssiivisenomaisesti lappaamaan ruokkaa aina kun on vähänkin nälkä tai tekee mieli syödä jotain erit.ilta- yöaikaan, kehon aineenvaihdunta alkaa hidastunaan ja läskiä kertyy taas.
        Kun energiaa on liiikaa se kerääntyy ja muuttuu valkoiseksi rasvaksi. Pötkäpaasto pitää tavallaan kehon kurissa, ettei siihen pääse kerääntymään rasvaa.
        Rasvan lisääntyminen aiheuttaa taas sen ikävän kierteen että on pakko syödä hiilareita, sitä tavallaan ruokkii niitä haitallisia rasvasoluja jotka siinä kehossa huutavat ravintoa itselleen. . Ne rasvasolut siis pitävät yllä kierrettä. Ja ne pitää saada kuriin ja kutistettua.
        Ruokariippuvuus on kai tuttu käsite, vaikka ei virallisesti hyväksytty nimike. Mutta fakta on se, että juuri runsaasti rasvaa sisältävät ruokavalmisteet ylläpitävät ja kiihdyttävät sitä kierrettä. Kokemuksen äänellä tämänkin totean.
        Jossain elimistössä on vain se vipu joka käynnistyy, rasvasolut käskyttävät ylipainoista syömään lisää koko Jan niitä rasvaruokia. Se on kuin jokin itsenäinen elävä organismi ihmiskehossa, ne rasvasolut, jotka käytännössä määräävät syömistahdin ja ruokamäärät ja laadun, ei mahalaukku. Ne kykenee sammuttamaan aivojen kylläisyydestä ilmaisevan nappulan pois päältä ja se on sitten menoa. Rasvasolut määräävät tahdin, ei ruokailija.

        Ihmisen energiankulutus jatkuu aivan samalla tavalla jos ei syö hiilihydraattia ja elimistön hiilihydraattivarastot ovat sangen pienet.

        Esimerkiksi täältä voi lukea ketoosista: https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Ketoosi_(tila)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hups keikkaa. Nyt itselle muodostunut se käsitys että kehon ketoosiin meno edellyttää kyllä pitenpää, viikon tai kahden niukkahiilarista ruokavaliota ja pätkäpasstoa . Eli 8/16 rytmiä.
        Muistini mukaan ylipainoisen elimistöön on kerääntynyt rasvakudosta ihan joka paikkaan, sisäelinten ympärille ja ihon alle sitä valkoista rasvaa.

        Kun elimistö pistetään energian osalta säästöliekille, se alkaa muutaman vasta viikon kuluttua käyttämään tuota ylimääräistä rasvaa hyödykseen. Eli pari päivää ei riitä. Vasn pari viikkoa vähintään jos sekään riittää ja sitten alkaa ehkä jotain muutoksia tapahtumaan.

        Elimistön ketoosiin menon huomaa hikoilusta. Henkilö alkaa viikon tai kahden vilunväristysten jälkeen jälkeen hikoilemaan runsaasti. Hikoilu muodostuu suht säännölliseksi, tulee hikoilukohtauksia.
        Ketoosin tunnistaa myös siitä, että se itsessään jo hilitsee ruokahalua. Ei enää tee mieli koko ajan syödä jotain. Ikävintä on yölliset ylävatsan nälkäkivut, ne kun kestää, tilanne helpottuu huomattavasti.
        Elimistö ikään kuin huutaa hiilareita, leipää, kakkua, juustoa, karkkia tai jotain muuts , mutta periksi ei himoille saa antaa vaan sitkeästi selittää keholle, että et saa nyt yhtään mitään, sun täytyy rauhoittua ja vasta aamulla kun kello on 07:00 sen jälkeen saat syödä, ei sitä ennen . Tämä kun käytössä on tuo 8/14-8/16 ruokarytmitys. Nälkäkipu kestää useita päiviä, ja tulee esiin aina useinmiten aamuyön tunteina. Helpottaa kun juo vain vettä.
        Tätä kestää muutaman viikon ajan Mitä pitempään on dieetillä, sitä harvemmín niitä nälkäkipu kohtauksia esiintyy, mutta etoon niistä ei pääse kokonaan. Samoin hikoilukohtauksia esiintyy jatkossakin.
        Kun elimistö on ikään kuin oppinut tehostamaan energian käyttöään, se automaattisesti boostaa aineenvaihduntaa nopeamnalle. Tämän jälkeen satunnainen herkkuttelu ei kerry vyötärölle vaan vilkastunut aineenvaihdunta kuluttaa syödyn energian tehokkaasti.
        Tämä kaikinihan itse koettu.
        Ja jos siten antaa mennä lössiksi eli ei palaa siihen vanhaan ateriarytmitykseen ja ryhtyy impulssiivisenomaisesti lappaamaan ruokkaa aina kun on vähänkin nälkä tai tekee mieli syödä jotain erit.ilta- yöaikaan, kehon aineenvaihdunta alkaa hidastunaan ja läskiä kertyy taas.
        Kun energiaa on liiikaa se kerääntyy ja muuttuu valkoiseksi rasvaksi. Pötkäpaasto pitää tavallaan kehon kurissa, ettei siihen pääse kerääntymään rasvaa.
        Rasvan lisääntyminen aiheuttaa taas sen ikävän kierteen että on pakko syödä hiilareita, sitä tavallaan ruokkii niitä haitallisia rasvasoluja jotka siinä kehossa huutavat ravintoa itselleen. . Ne rasvasolut siis pitävät yllä kierrettä. Ja ne pitää saada kuriin ja kutistettua.
        Ruokariippuvuus on kai tuttu käsite, vaikka ei virallisesti hyväksytty nimike. Mutta fakta on se, että juuri runsaasti rasvaa sisältävät ruokavalmisteet ylläpitävät ja kiihdyttävät sitä kierrettä. Kokemuksen äänellä tämänkin totean.
        Jossain elimistössä on vain se vipu joka käynnistyy, rasvasolut käskyttävät ylipainoista syömään lisää koko Jan niitä rasvaruokia. Se on kuin jokin itsenäinen elävä organismi ihmiskehossa, ne rasvasolut, jotka käytännössä määräävät syömistahdin ja ruokamäärät ja laadun, ei mahalaukku. Ne kykenee sammuttamaan aivojen kylläisyydestä ilmaisevan nappulan pois päältä ja se on sitten menoa. Rasvasolut määräävät tahdin, ei ruokailija.

        Eikö se olisi järkevämpää syödä hiilihydraatteja niin saa syödä 80 prosenttia enemmän.
        Keto on pelkkää rasvaa jossa on 100g 600 kal ja
        Esim perunassa vain 70 kal


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hups keikkaa. Nyt itselle muodostunut se käsitys että kehon ketoosiin meno edellyttää kyllä pitenpää, viikon tai kahden niukkahiilarista ruokavaliota ja pätkäpasstoa . Eli 8/16 rytmiä.
        Muistini mukaan ylipainoisen elimistöön on kerääntynyt rasvakudosta ihan joka paikkaan, sisäelinten ympärille ja ihon alle sitä valkoista rasvaa.

        Kun elimistö pistetään energian osalta säästöliekille, se alkaa muutaman vasta viikon kuluttua käyttämään tuota ylimääräistä rasvaa hyödykseen. Eli pari päivää ei riitä. Vasn pari viikkoa vähintään jos sekään riittää ja sitten alkaa ehkä jotain muutoksia tapahtumaan.

        Elimistön ketoosiin menon huomaa hikoilusta. Henkilö alkaa viikon tai kahden vilunväristysten jälkeen jälkeen hikoilemaan runsaasti. Hikoilu muodostuu suht säännölliseksi, tulee hikoilukohtauksia.
        Ketoosin tunnistaa myös siitä, että se itsessään jo hilitsee ruokahalua. Ei enää tee mieli koko ajan syödä jotain. Ikävintä on yölliset ylävatsan nälkäkivut, ne kun kestää, tilanne helpottuu huomattavasti.
        Elimistö ikään kuin huutaa hiilareita, leipää, kakkua, juustoa, karkkia tai jotain muuts , mutta periksi ei himoille saa antaa vaan sitkeästi selittää keholle, että et saa nyt yhtään mitään, sun täytyy rauhoittua ja vasta aamulla kun kello on 07:00 sen jälkeen saat syödä, ei sitä ennen . Tämä kun käytössä on tuo 8/14-8/16 ruokarytmitys. Nälkäkipu kestää useita päiviä, ja tulee esiin aina useinmiten aamuyön tunteina. Helpottaa kun juo vain vettä.
        Tätä kestää muutaman viikon ajan Mitä pitempään on dieetillä, sitä harvemmín niitä nälkäkipu kohtauksia esiintyy, mutta etoon niistä ei pääse kokonaan. Samoin hikoilukohtauksia esiintyy jatkossakin.
        Kun elimistö on ikään kuin oppinut tehostamaan energian käyttöään, se automaattisesti boostaa aineenvaihduntaa nopeamnalle. Tämän jälkeen satunnainen herkkuttelu ei kerry vyötärölle vaan vilkastunut aineenvaihdunta kuluttaa syödyn energian tehokkaasti.
        Tämä kaikinihan itse koettu.
        Ja jos siten antaa mennä lössiksi eli ei palaa siihen vanhaan ateriarytmitykseen ja ryhtyy impulssiivisenomaisesti lappaamaan ruokkaa aina kun on vähänkin nälkä tai tekee mieli syödä jotain erit.ilta- yöaikaan, kehon aineenvaihdunta alkaa hidastunaan ja läskiä kertyy taas.
        Kun energiaa on liiikaa se kerääntyy ja muuttuu valkoiseksi rasvaksi. Pötkäpaasto pitää tavallaan kehon kurissa, ettei siihen pääse kerääntymään rasvaa.
        Rasvan lisääntyminen aiheuttaa taas sen ikävän kierteen että on pakko syödä hiilareita, sitä tavallaan ruokkii niitä haitallisia rasvasoluja jotka siinä kehossa huutavat ravintoa itselleen. . Ne rasvasolut siis pitävät yllä kierrettä. Ja ne pitää saada kuriin ja kutistettua.
        Ruokariippuvuus on kai tuttu käsite, vaikka ei virallisesti hyväksytty nimike. Mutta fakta on se, että juuri runsaasti rasvaa sisältävät ruokavalmisteet ylläpitävät ja kiihdyttävät sitä kierrettä. Kokemuksen äänellä tämänkin totean.
        Jossain elimistössä on vain se vipu joka käynnistyy, rasvasolut käskyttävät ylipainoista syömään lisää koko Jan niitä rasvaruokia. Se on kuin jokin itsenäinen elävä organismi ihmiskehossa, ne rasvasolut, jotka käytännössä määräävät syömistahdin ja ruokamäärät ja laadun, ei mahalaukku. Ne kykenee sammuttamaan aivojen kylläisyydestä ilmaisevan nappulan pois päältä ja se on sitten menoa. Rasvasolut määräävät tahdin, ei ruokailija.

        No, ei ehkä noin! Meni överiksi. Epätieteellisyyden suhteen aika täydellinen mielipide 😆😃 ! Todellakin , netistä löytyy kyllä ketoosin oirekuvauksia ja varmin tapa todeta onko keho ketoosissa vai ei, on käyttää niitä liuskoja joita saa apteekista ostettua.. Unen merkitys on iso .Jos jatkuvasti unirytmi pn sekaisin , valvoo yö toisensa jälkeen ja uni jää muutamaan tuntiin viikkojen ajaksi , on selvä että se vaikuttaa myös aineenvaihduntaan ja tuntuu siltä että vain lihoaa eikä paino todellakaan mihinkään putoa.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Ihminen siirtyy ketoosiin jos ei saa ravinnostaan riittävästi hiilihydraattia tai proteiinia (joka on siis helppo muuttaa glukoosiksi). Lääkkeisiin reagoimattomaan epilepsiaan tuota on käytetty vuosikymmeniäkin.

        Mielitekoihin se ei vaikuta mutta nälkä kyllä vähenee. Haimaa parantaa laihtuminen, ei ketoosi.

        Kolesteroliarvoja kannattaa seurata jos kovaa rasvaa menee paljon.

        "Mielitekoihin se ei vaikuta mutta nälkä kyllä vähenee. "

        Olen eri mieltä. Nimen omaan mieliteot ei juurikaan vaivaa kun verensokeri on tasainen. Nälkä ja mieliteot on samaa juurta. Kun on nälkä, tulee mieleen se mieliteko jolla nopeimmin voi sammuttaa nälän ja nostaa verensokerin eli joku sokerinen, hiilaripitoinen, tärkkelys.

        Tämä se ketoilun suuri etu on. Kun verensokeri ei nouse jyrkästi eikä siten jyrkästi laskekaan, sekä nälkä että mieliteot ei hallitse niin vahvasti päivää. Näin syömiset pysyy vähäisenä ja paino putoaa tai pysyy kurissa. On rento olo. Ja tosi kummallinen juttu on että ei tahdo uskoa että nälkä pysyy poissa suht pienillä kilokaloreilla.

        Huomasin, että kun söin hyvin tärkkelys- ja hiilaripitoisen aterian, seuraavana aamuna aikaisin nälän tunne oli tosi raju heti aikaisesta aamusta. Siinä oli piteleminen, että pysyi aamun pelkässä kahvissa.

        Näitä voi jokainen testata, jos on terve.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö se olisi järkevämpää syödä hiilihydraatteja niin saa syödä 80 prosenttia enemmän.
        Keto on pelkkää rasvaa jossa on 100g 600 kal ja
        Esim perunassa vain 70 kal

        "Eikö se olisi järkevämpää syödä hiilihydraatteja niin saa syödä 80 prosenttia enemmän.
        Keto on pelkkää rasvaa jossa on 100g 600 kal ja
        Esim perunassa vain 70 kal"

        Ei ole. Mitä järkeä syödä paljon kun vähemmälläkin pärjää. Keto ei nimen omaan ole pelkkää rasvaa, vaan hiilihydraattien ja tärkkelyksen minimoimista.

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mielitekoihin se ei vaikuta mutta nälkä kyllä vähenee. "

        Olen eri mieltä. Nimen omaan mieliteot ei juurikaan vaivaa kun verensokeri on tasainen. Nälkä ja mieliteot on samaa juurta. Kun on nälkä, tulee mieleen se mieliteko jolla nopeimmin voi sammuttaa nälän ja nostaa verensokerin eli joku sokerinen, hiilaripitoinen, tärkkelys.

        Tämä se ketoilun suuri etu on. Kun verensokeri ei nouse jyrkästi eikä siten jyrkästi laskekaan, sekä nälkä että mieliteot ei hallitse niin vahvasti päivää. Näin syömiset pysyy vähäisenä ja paino putoaa tai pysyy kurissa. On rento olo. Ja tosi kummallinen juttu on että ei tahdo uskoa että nälkä pysyy poissa suht pienillä kilokaloreilla.

        Huomasin, että kun söin hyvin tärkkelys- ja hiilaripitoisen aterian, seuraavana aamuna aikaisin nälän tunne oli tosi raju heti aikaisesta aamusta. Siinä oli piteleminen, että pysyi aamun pelkässä kahvissa.

        Näitä voi jokainen testata, jos on terve.

        Ja oli minun kirjoitus.

        T kn


      • Anonyymi

        "Olen itse noudattanut vähähiilarista ruokavaliota yli pari vuotta ja onnistuin laihduttamaan ihan kivasti. Rasvaa en ole käyttänyt koskaan. Eli siltä osin ruokavalio poikkesi tuosta."

        Et ole rasvaa käyttänyt koskaan? 🤔 Mua kiinnostaa että mistä ruokavalio loppujenlopuksi koostuu? Sahanpuruista?


      • Anonyymi

        "Nyt tänä syksynäkaikki repesi ja tuli aivan järjetön hiilarihimo. Kaikki ruoka missä oli hiiilihydraatteja kävin kimppuun kuin hullu."

        Hiilihydraatti/sokeririippuvuus käsitetään vähän kuin tupakoinnin tai alkoholin aiheuttama muutos aivoissa. Kun ne mielihyväkanavat on avattu niin se jälki pysyy, ja yksikin tupakka, viina-annos saa taas euforiaan tai olon "normaaliksi" ja riippuen siitä addiktion vahvuudesta saa himoitsemaan lisää.

        Toipuneita alkoholisteja/narkkareita jututtaessa he kertoo, ettei yhtäkään olutta voi ottaa, esim narkkareilla yksikin alkoholiannos saa ratkeamaan taas kaikkien muidenkin päihteiden käyttöön.

        T kn


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Ihminen siirtyy ketoosiin jos ei saa ravinnostaan riittävästi hiilihydraattia tai proteiinia (joka on siis helppo muuttaa glukoosiksi). Lääkkeisiin reagoimattomaan epilepsiaan tuota on käytetty vuosikymmeniäkin.

        Mielitekoihin se ei vaikuta mutta nälkä kyllä vähenee. Haimaa parantaa laihtuminen, ei ketoosi.

        Kolesteroliarvoja kannattaa seurata jos kovaa rasvaa menee paljon.

        "Haimaa parantaa laihtuminen, ei ketoosi"

        Miksikähän haimatulehdusta on sitten hoikilla ja laihoillakin?


    • Anonyymi

      0-hiilareilla liuskat alkoivat värjääntymään kolmantena päivänä.

      • Anonyymi

        Täysin 100% 0 hiilari- tilannetta ei kyllä onnistu itsellä.. Aina tulee jostain muutama gramma joka tapauksessa, ellei syö vain pelkkää lihaa, kananmunaa ja salaattia. Itselle aika mahdoton yhtälö. Todellakin itsellä on vain vähähiilihydraattinen ruokavalio käytössä, , ei 0% - linja hiilareitten suhteen.,
        Veikkaisin tammikuun loppua kun alkaa kilot sulamaan kunnolla. Edellyttää sitä ettei lipsuta hiukkaakaan ruokavalion suhteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täysin 100% 0 hiilari- tilannetta ei kyllä onnistu itsellä.. Aina tulee jostain muutama gramma joka tapauksessa, ellei syö vain pelkkää lihaa, kananmunaa ja salaattia. Itselle aika mahdoton yhtälö. Todellakin itsellä on vain vähähiilihydraattinen ruokavalio käytössä, , ei 0% - linja hiilareitten suhteen.,
        Veikkaisin tammikuun loppua kun alkaa kilot sulamaan kunnolla. Edellyttää sitä ettei lipsuta hiukkaakaan ruokavalion suhteen.

        Totta. Salaatissa on 2 g/100 g hiilihydraatteja, kuituja vain 1 g/100 g. Kuitujen tarve on vähintään 25-35 g (naiset 25 g, miehet 35 g) päivässä.
        Jotta kuituja saisi riittävästi, viherkasveja täytyisi syödä vähintään 2,5-3,5 kg päivässä. Siinä ohessa saisi sitten 50 - 70 g sokereita. Kuidut pitää siis hankkia muualta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta. Salaatissa on 2 g/100 g hiilihydraatteja, kuituja vain 1 g/100 g. Kuitujen tarve on vähintään 25-35 g (naiset 25 g, miehet 35 g) päivässä.
        Jotta kuituja saisi riittävästi, viherkasveja täytyisi syödä vähintään 2,5-3,5 kg päivässä. Siinä ohessa saisi sitten 50 - 70 g sokereita. Kuidut pitää siis hankkia muualta.

        "Totta. Salaatissa on 2 g/100 g hiilihydraatteja, kuituja vain 1 g/100 g. Kuitujen tarve on vähintään 25-35 g (naiset 25 g, miehet 35 g) päivässä.
        Jotta kuituja saisi riittävästi, viherkasveja täytyisi syödä vähintään 2,5-3,5 kg päivässä. Siinä ohessa saisi sitten 50 - 70 g sokereita. Kuidut pitää siis hankkia muualta."

        Totta Mooses. Vaan miksi päättelet että salaatti on ainut ketoruokavalion kuitu? Itse saan pääosan kuidusta tekemästäni ketoleivästä ja marjoista. Loput vihanneksista, joita "salaatin" (lehtien?) lisäksi on pilvin pimein.

        Yhdestä ohuesta ketoleivänpalasta tulee jo noin 1/3 päivän tarpeesta, riippuen mistä koostan taikinan. Joskus enempi ja joskus vähempi kuitua, jauhoja sen mukaan mitä kaapissa on. Pidän monenlaisia vaihtoehtoja. Vakiona pidän psylliumia, se on leivonnaisten kohottaja ja perusaines. Mikä parasta, suolan määrän voi rajoittaa minimiin. Nyt kun mulla on tehosilppuri, saan jauhettua siemenet ja Fibrexit hienoksi.

        Kuitua saa ihan riittämiin. En tajua miksi joku uusintaa näitä vääriä käsityksiä ketoruokavaliosta? Voi olla pelkkää tietämättömyyttä ja kokemattomuutta, osin tietty pelkkää tahallista mustamaalaamista. Syytä voi jokainen pohtia.

        T kn


    • Anonyymi

      Mihin ihmeeseen perustuu käsitys, että karpatessa pitäisi ahmia rasvaa?
      Minä söin eläinkunnan tuotteita pyrkien vähempirasvaisiin aineksiin mutta eri elukoiden lihojen mukana tulee rasvaa lihasta riippuen. Kaloissa on rasvaa vaihtelevasti. Söin etupäässä savustettuja kaloja mutta myös voissa paistettuja silakoita, muikkuja, ahvenia ja mitä milloinkin oli tarjolla. Kirjolohi kaikissa muodoissaan alkoi tympimään jo parin viikon jälkeen.
      Myös kananmunissa on rasvaa kaiken hyvän lisäksi.
      Puuttuvat suojaravinteet ja kuidut purkeista.
      Rasvaliukoiset vitskut tulivat sapuskasta mutta vesiliukoiset puuttuivat täysin.

      • Anonyymi

        Perustuu siihen, että jos hiilihydraatit jätetään pois ilman että proteiinien määrää lisätään, niin päivittäinen kalorien saanti jää ilman rasvan lisäämistä liian vähäiseksi.

        Sinä teit vain kuuriluontoisen testin, mutta toiset tekevät sitä jatkuvasti...

        Kuinka paljon sinä sitä elukkaa söit päivässä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perustuu siihen, että jos hiilihydraatit jätetään pois ilman että proteiinien määrää lisätään, niin päivittäinen kalorien saanti jää ilman rasvan lisäämistä liian vähäiseksi.

        Sinä teit vain kuuriluontoisen testin, mutta toiset tekevät sitä jatkuvasti...

        Kuinka paljon sinä sitä elukkaa söit päivässä?

        Paljonko söin? Niin paljon kuin mieleni teki. Rasvaa tuli riittävästi ilman tietoista ahmimista.
        Kuuriluontoinen testi? 6:n viikon rysäyksellä painoa pois 16kg joka on pysynyt nämä seuranneet vuosikymmenet. Nyt loppupäässä on lihasmassa vähentynyt.

        Savusiikaa, ilman leivitystä voissa paistettuja kaloja, silakkaa, muikkua, ahventa. Kirjolohi löi leuoille jo viikon sisällä.
        Broileria, sikaa, irtomyyynnistä mullin "oikeasti" mureita fileitä. Paistoin voissa mediumiksi.
        Muija hieman hilseili kustannuksista mutta sehän olikin määräaikaista.
        Pakatut "takuumureat" ovat huijausta. Mureus on käsitteenä hieman erilainen.
        Söin silloin kun mieli teki. Söin sen verran kuin mieli teki.

        Suoliston tottuminen sekaravintoon vei muutamia päiviä mutta totuttelu etukäteen suunniteltuun elämäntapaan tapahtui varsin huomaamattomasti tuon tottumisen aikana. Ei vieroitusoireita eikä mukautumisvaikeuksia.

        Näiden seuranneiden kymmenien vuosien aikana ei yhtään takaiskua.
        Nyt on ikää 79v ja paino on kilon, kaksi alle tuon muinaisen tavoitteen. Muutaman viimevuoden muutos on ollut se, että, treenaistä huolimatta lihasta katoaa ja rasvan osuus kasvaa mutta ei häiritsevästi. Silti rasvat, myös vatsaontelon, ovat yleisten viitealueiden paremalla reunalla.

        Vaimo kokeili saman aikaisesti samaa kuuria mutta vähäisemmin tavoittein.
        Vaimolta lähti rasvaa eniten pakaroista mutta myös rinnoista. Ei ollut varsinaista ylipainoa mutta oli huolissaan pakaroiden tilanteesta. Lopetti kuurin pariin viikkoon.

        Epäterveellistä? Kyllä! Kolestroli pimahti5,2 > 7,0.


      • Anonyymi

        "Mihin ihmeeseen perustuu käsitys, että karpatessa pitäisi ahmia rasvaa?"

        Ötappa asioista selvää??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko söin? Niin paljon kuin mieleni teki. Rasvaa tuli riittävästi ilman tietoista ahmimista.
        Kuuriluontoinen testi? 6:n viikon rysäyksellä painoa pois 16kg joka on pysynyt nämä seuranneet vuosikymmenet. Nyt loppupäässä on lihasmassa vähentynyt.

        Savusiikaa, ilman leivitystä voissa paistettuja kaloja, silakkaa, muikkua, ahventa. Kirjolohi löi leuoille jo viikon sisällä.
        Broileria, sikaa, irtomyyynnistä mullin "oikeasti" mureita fileitä. Paistoin voissa mediumiksi.
        Muija hieman hilseili kustannuksista mutta sehän olikin määräaikaista.
        Pakatut "takuumureat" ovat huijausta. Mureus on käsitteenä hieman erilainen.
        Söin silloin kun mieli teki. Söin sen verran kuin mieli teki.

        Suoliston tottuminen sekaravintoon vei muutamia päiviä mutta totuttelu etukäteen suunniteltuun elämäntapaan tapahtui varsin huomaamattomasti tuon tottumisen aikana. Ei vieroitusoireita eikä mukautumisvaikeuksia.

        Näiden seuranneiden kymmenien vuosien aikana ei yhtään takaiskua.
        Nyt on ikää 79v ja paino on kilon, kaksi alle tuon muinaisen tavoitteen. Muutaman viimevuoden muutos on ollut se, että, treenaistä huolimatta lihasta katoaa ja rasvan osuus kasvaa mutta ei häiritsevästi. Silti rasvat, myös vatsaontelon, ovat yleisten viitealueiden paremalla reunalla.

        Vaimo kokeili saman aikaisesti samaa kuuria mutta vähäisemmin tavoittein.
        Vaimolta lähti rasvaa eniten pakaroista mutta myös rinnoista. Ei ollut varsinaista ylipainoa mutta oli huolissaan pakaroiden tilanteesta. Lopetti kuurin pariin viikkoon.

        Epäterveellistä? Kyllä! Kolestroli pimahti5,2 > 7,0.

        "Paljonko söin? Niin paljon kuin mieleni teki. Rasvaa tuli riittävästi ilman tietoista ahmimista."

        Minkä verran rasvaa
        minkä verra proteinnia?
        Minkä verran hiilihydraattia??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Paljonko söin? Niin paljon kuin mieleni teki. Rasvaa tuli riittävästi ilman tietoista ahmimista."

        Minkä verran rasvaa
        minkä verra proteinnia?
        Minkä verran hiilihydraattia??

        Mitäs siinä kyselet, kun et ymmärrä mitään asioista. Kauheeta paskaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mihin ihmeeseen perustuu käsitys, että karpatessa pitäisi ahmia rasvaa?"

        Ötappa asioista selvää??

        Koska olet tietoinen asiasta niin kerro minullekin miksi pitäisi ahmia rasvaa?
        Jos hiilarit jättää TÄYSIN POIS niin protskupitoisten aineksien mukana tulee väistämättä rasvaa vaikka sitä yrittäisi vältelläkin. Kalapainotteinen safkaaminen olisi rasvojen kannalta terveellisempää.
        Mutta miksi ahmia tarkoituksellisesti rasvaa. Sitä ei voi kuitenkaan täysin välttää ja energiasisällöstä se saattaa muodostaa suurimman osan ilman TARKOITUKSLLISTA AHMIMISTA!
        Öritäppä miettia asiaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko söin? Niin paljon kuin mieleni teki. Rasvaa tuli riittävästi ilman tietoista ahmimista.
        Kuuriluontoinen testi? 6:n viikon rysäyksellä painoa pois 16kg joka on pysynyt nämä seuranneet vuosikymmenet. Nyt loppupäässä on lihasmassa vähentynyt.

        Savusiikaa, ilman leivitystä voissa paistettuja kaloja, silakkaa, muikkua, ahventa. Kirjolohi löi leuoille jo viikon sisällä.
        Broileria, sikaa, irtomyyynnistä mullin "oikeasti" mureita fileitä. Paistoin voissa mediumiksi.
        Muija hieman hilseili kustannuksista mutta sehän olikin määräaikaista.
        Pakatut "takuumureat" ovat huijausta. Mureus on käsitteenä hieman erilainen.
        Söin silloin kun mieli teki. Söin sen verran kuin mieli teki.

        Suoliston tottuminen sekaravintoon vei muutamia päiviä mutta totuttelu etukäteen suunniteltuun elämäntapaan tapahtui varsin huomaamattomasti tuon tottumisen aikana. Ei vieroitusoireita eikä mukautumisvaikeuksia.

        Näiden seuranneiden kymmenien vuosien aikana ei yhtään takaiskua.
        Nyt on ikää 79v ja paino on kilon, kaksi alle tuon muinaisen tavoitteen. Muutaman viimevuoden muutos on ollut se, että, treenaistä huolimatta lihasta katoaa ja rasvan osuus kasvaa mutta ei häiritsevästi. Silti rasvat, myös vatsaontelon, ovat yleisten viitealueiden paremalla reunalla.

        Vaimo kokeili saman aikaisesti samaa kuuria mutta vähäisemmin tavoittein.
        Vaimolta lähti rasvaa eniten pakaroista mutta myös rinnoista. Ei ollut varsinaista ylipainoa mutta oli huolissaan pakaroiden tilanteesta. Lopetti kuurin pariin viikkoon.

        Epäterveellistä? Kyllä! Kolestroli pimahti5,2 > 7,0.

        "Epäterveellistä? Kyllä! Kolestroli pimahti 5,2 > 7,0."

        Voitko suositella kokeilemaasi kuuria 4-kymppiselle ihmiselle loppuiän kestäväksi elämäntavaksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perustuu siihen, että jos hiilihydraatit jätetään pois ilman että proteiinien määrää lisätään, niin päivittäinen kalorien saanti jää ilman rasvan lisäämistä liian vähäiseksi.

        Sinä teit vain kuuriluontoisen testin, mutta toiset tekevät sitä jatkuvasti...

        Kuinka paljon sinä sitä elukkaa söit päivässä?

        "Perustuu siihen, että jos hiilihydraatit jätetään pois ilman että proteiinien määrää lisätään, niin päivittäinen kalorien saanti jää ilman rasvan lisäämistä liian vähäiseksi."

        Aika hyvin hiffasit miksi ketoruokavaliolla laihtuu. Onnittelut. 👏


    • Anonyymi

      Ei vieläkään ketoosia. Kohta tulee kolmas viikko. Jossain on jotsin vikaa. Syön liikaa hiilareita. Benecol kasvisrasvajogurtissa 1/2 annosta on jo hiilareita, samoin rasvattomassa raejuustossa, mutta vähemmän grammaa kohden kuin jogurtissa. Puolukoissa eli marjoissa on hiilareita. Manteleissa? Omenoissa, kyllä. Ei tule kesää näillä. Tai sitten vie tolkuttomasti aikaa. Pari kiloa korkeintaan on tippunut, ja tavoite on tiputtaa ainakin 7-8 kg vähintään. Ilmeisesti salille mentävä rehkimään, pelkkä rupkavalio ei auta. Nyt lisätty ruokavalioon siis rehuja, pinaattia, lehtikaalia ja niitä marjoja. Proteiini edelleen kananmunista, vaaleasta lihasta ; kalkkunasta, kanasta ja purkkitonnikalasta.
      Näyttäisi olevan vielä pitkä tie edessä varsinaiseen ketoosilin. Hiilareitten määrä ylittyy reippaasti vaikka mitään muuta en söisikään. Ai niin , kasvismakkaraa tuli ahmittua yksi päivä, siitä tuli aika iso annos hiilihydraatteja. Täytynee jättää sekin pois.
      Voi itku..

      • Anonyymi

        Jos sinulla ei ole häiritseviä näläntunteita, ketoosiin pääsemisestä ei ole sinulle hyötyä. Ketoosi itsessään ei laihduta, vaan ainoastaan ruokavalion toteutunut energiavaje. Asiaa on tutkittu pätevillä tutkimuksilla.


      • Salilla ei paljon energiaa pala joten se ei ole ratkaisu.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Salilla ei paljon energiaa pala joten se ei ole ratkaisu.

        Lihakset kasvavat ja energiankulutus lisääntyy.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lihakset kasvavat ja energiankulutus lisääntyy.

        Jep jos salilla käy vuosia säännöllisesti.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Jep jos salilla käy vuosia säännöllisesti.

        Sitten ikääntyessä se vähenee. Sekä lihakset, että energian lepokulutus.
        65v, paino 90kg. Lepokulutus 2230 kcal/vrk.
        78v, paino 80kg. Lepokulutus 1872 kcal/vrk.
        Ukko lyhentynyt 174cm > 172cm.
        Voimataso hiipunut samassa suhteessa.
        Salilla perusharjoitteita 6krt/vko mutta vuosien mittaan on täytynyt kertakäyntien sisältöä keventää. Vähemmän suoritusvalikoimaa ja pienemmillä painoilla pitempiä sarjoja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sitten ikääntyessä se vähenee. Sekä lihakset, että energian lepokulutus.
        65v, paino 90kg. Lepokulutus 2230 kcal/vrk.
        78v, paino 80kg. Lepokulutus 1872 kcal/vrk.
        Ukko lyhentynyt 174cm > 172cm.
        Voimataso hiipunut samassa suhteessa.
        Salilla perusharjoitteita 6krt/vko mutta vuosien mittaan on täytynyt kertakäyntien sisältöä keventää. Vähemmän suoritusvalikoimaa ja pienemmillä painoilla pitempiä sarjoja.

        Samoin laihduttaessa. Lihaskuntotreeniä kannattaa kyllä tehdä laihduttaessa koska se vähentää lihashukkaa. Hyvä systeemi voisi olla lihasmassan kasvatus ennen laihdutusta varsinkin jos on huonossa kunnossa.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Samoin laihduttaessa. Lihaskuntotreeniä kannattaa kyllä tehdä laihduttaessa koska se vähentää lihashukkaa. Hyvä systeemi voisi olla lihasmassan kasvatus ennen laihdutusta varsinkin jos on huonossa kunnossa.

        Tuohon ei ole oikeastaan mitään lisättävää.
        Käsitteiden sisältö kuitenkin poikkeaa.
        Lihasmassan hankinta ja laihdutus on epäkiitollinen yhtälö. Lihaskunnon ja , jopa voiman parantaminen samaan aikaan rasvakudoksen vähentämisen kanssa onnistuu mutta vaatii muutakin kuin kalorinikkarointia!


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Salilla ei paljon energiaa pala joten se ei ole ratkaisu.

        "Salilla ei paljon energiaa pala joten se ei ole ratkaisu."

        Kun on lukenut sun ratkaisuja niin ne on sulla laihdutuslääke ja kalja. Joku saattaa ihan käydä terveytensä ja kunnon takia salilla ja kyllä siellä energiaa palaa jos tekee muuta kuin istuu paikallaan. Ainakin enemmän kuin kaljatuopin ääressä.


    • Anonyymi

      Löysin Ketoisen leivät pakastealtaasta Prismasta ja CM! Sopivat ketoon. Yhdessä leivässä vaan 2g hiilaria. Vielä kun joku tekis pastasta oikeasti hyvän korvikkeen.
      Täällä myös alkavaa diabetesta saatu kuriin ketoilemalla. Suosittelen.

      • Näyttää olevan "vain" 18 € per kg.

        Oletko laihtunut ja kuinka paljon on pitkä sokeri laskenut?


      • Anonyymi

        Tuo olikin mielenkiintoinen uutinen. En tiennytkään että on olemassa vähähiilihydraattista LEIPÄÄ!?
        Ja oliko nimi Ketoisen leipä / leivät? Pakastealtaassa? Täytyypä seuraavan kerran vilkaista siihen suuntaan. Kiitos vinkistä. Leivän päälle voi sitten laittaa kalkkunasiivuja, tomaattia jne. Nam..ja rasvalevitettä.
        Painoa itsellä pudonnut nyt ehkä noin 4-5 kg hieman vaihtelee punnitusajankohdasta riippuen. Todella niukalla ruokavaliolla olen elänyt, pelkkää munakasta, siihen tomaattia, kalkkunaa tai purkkitonnikalaa, vihreää lisäksi. Välilä grillikanaa, sitten Benecol- jogurttia ja siihen rasvatonta raejuustoa, 1- 2 omenaa päivässä, kahvia mantelimaidolla, kourallinen manteleita joka päivä. Punaista lihaa en ole syönyt vuosiin, enkä syö.
        Nyt alkaa taas iltasella ilmaaantua järjetön nälkä ja ruoan himo ja taas alkoi se nälkäkipui,u. Koetan kestää sen ja jatkan. Välilä heikottaa, proteiinia syön kyllä liian vähän.
        On vain pakko nyt keskittyä eikä antaa hiilarihimon taas nujertaa ja viedä nykyisiä tuloksia. Tätä siis jatkuu enkä vielä kuukausi tai kaksi ja sitten varovasti voin lisätä hiilareitten määrää. Ehkä?
        Sen sijaan on outoa miten vyötärönympärys on aamuisin ihan ok. Mutta iltaa kohden turvotus ja ilm.myös nestemäärä kehossa kasvaa ja vyötärönympärys kasvaa useilla senteillä. Tuota keskivartalolihavuutta seuraan myös tarkasti. Vyötäröstä yleensä näkyy varmimmin laihduttamisen oikea tulos , ei painosta. Vyötäröympäryksen täytyy ehdottomasti pienentyä.
        Ketoosiliuskoja en ole nyt testaillut, kummallakaan testikerralla keho ei ollut ketoosissa. Silti paino on pudonnut, voi olla että on vain nestettä lähtenyt?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuo olikin mielenkiintoinen uutinen. En tiennytkään että on olemassa vähähiilihydraattista LEIPÄÄ!?
        Ja oliko nimi Ketoisen leipä / leivät? Pakastealtaassa? Täytyypä seuraavan kerran vilkaista siihen suuntaan. Kiitos vinkistä. Leivän päälle voi sitten laittaa kalkkunasiivuja, tomaattia jne. Nam..ja rasvalevitettä.
        Painoa itsellä pudonnut nyt ehkä noin 4-5 kg hieman vaihtelee punnitusajankohdasta riippuen. Todella niukalla ruokavaliolla olen elänyt, pelkkää munakasta, siihen tomaattia, kalkkunaa tai purkkitonnikalaa, vihreää lisäksi. Välilä grillikanaa, sitten Benecol- jogurttia ja siihen rasvatonta raejuustoa, 1- 2 omenaa päivässä, kahvia mantelimaidolla, kourallinen manteleita joka päivä. Punaista lihaa en ole syönyt vuosiin, enkä syö.
        Nyt alkaa taas iltasella ilmaaantua järjetön nälkä ja ruoan himo ja taas alkoi se nälkäkipui,u. Koetan kestää sen ja jatkan. Välilä heikottaa, proteiinia syön kyllä liian vähän.
        On vain pakko nyt keskittyä eikä antaa hiilarihimon taas nujertaa ja viedä nykyisiä tuloksia. Tätä siis jatkuu enkä vielä kuukausi tai kaksi ja sitten varovasti voin lisätä hiilareitten määrää. Ehkä?
        Sen sijaan on outoa miten vyötärönympärys on aamuisin ihan ok. Mutta iltaa kohden turvotus ja ilm.myös nestemäärä kehossa kasvaa ja vyötärönympärys kasvaa useilla senteillä. Tuota keskivartalolihavuutta seuraan myös tarkasti. Vyötäröstä yleensä näkyy varmimmin laihduttamisen oikea tulos , ei painosta. Vyötäröympäryksen täytyy ehdottomasti pienentyä.
        Ketoosiliuskoja en ole nyt testaillut, kummallakaan testikerralla keho ei ollut ketoosissa. Silti paino on pudonnut, voi olla että on vain nestettä lähtenyt?

        Ihminen laihtuu energiavajeesta eikä ketoilusta. Ketoilu vaan vähentää nälkää. Tosin suositusruokavaliollakin laihtuu.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Ihminen laihtuu energiavajeesta eikä ketoilusta. Ketoilu vaan vähentää nälkää. Tosin suositusruokavaliollakin laihtuu.

        Päinvastainen kokemus. 6 viikkoa liuskat värjäävällä ketosella ja painoa pois 16kg. Tosin ensimmäisellä viikolla siitä oli nestettä noin 3 - 4kg.
        Liuskat värjäytyivät voimakkaasti ja hengitys haisi asetyleenille.
        Edellytti hiilarien TODELLISTA 0-linjaa. Yksi 3-kalja katkaisi prosessin yhdeksi päiväksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päinvastainen kokemus. 6 viikkoa liuskat värjäävällä ketosella ja painoa pois 16kg. Tosin ensimmäisellä viikolla siitä oli nestettä noin 3 - 4kg.
        Liuskat värjäytyivät voimakkaasti ja hengitys haisi asetyleenille.
        Edellytti hiilarien TODELLISTA 0-linjaa. Yksi 3-kalja katkaisi prosessin yhdeksi päiväksi.

        Paljonko oli energiansaantisi dieetin aikana?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päinvastainen kokemus. 6 viikkoa liuskat värjäävällä ketosella ja painoa pois 16kg. Tosin ensimmäisellä viikolla siitä oli nestettä noin 3 - 4kg.
        Liuskat värjäytyivät voimakkaasti ja hengitys haisi asetyleenille.
        Edellytti hiilarien TODELLISTA 0-linjaa. Yksi 3-kalja katkaisi prosessin yhdeksi päiväksi.

        Ilman energiavajetta ei laihdu, ei edes Ketosliuskoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo olikin mielenkiintoinen uutinen. En tiennytkään että on olemassa vähähiilihydraattista LEIPÄÄ!?
        Ja oliko nimi Ketoisen leipä / leivät? Pakastealtaassa? Täytyypä seuraavan kerran vilkaista siihen suuntaan. Kiitos vinkistä. Leivän päälle voi sitten laittaa kalkkunasiivuja, tomaattia jne. Nam..ja rasvalevitettä.
        Painoa itsellä pudonnut nyt ehkä noin 4-5 kg hieman vaihtelee punnitusajankohdasta riippuen. Todella niukalla ruokavaliolla olen elänyt, pelkkää munakasta, siihen tomaattia, kalkkunaa tai purkkitonnikalaa, vihreää lisäksi. Välilä grillikanaa, sitten Benecol- jogurttia ja siihen rasvatonta raejuustoa, 1- 2 omenaa päivässä, kahvia mantelimaidolla, kourallinen manteleita joka päivä. Punaista lihaa en ole syönyt vuosiin, enkä syö.
        Nyt alkaa taas iltasella ilmaaantua järjetön nälkä ja ruoan himo ja taas alkoi se nälkäkipui,u. Koetan kestää sen ja jatkan. Välilä heikottaa, proteiinia syön kyllä liian vähän.
        On vain pakko nyt keskittyä eikä antaa hiilarihimon taas nujertaa ja viedä nykyisiä tuloksia. Tätä siis jatkuu enkä vielä kuukausi tai kaksi ja sitten varovasti voin lisätä hiilareitten määrää. Ehkä?
        Sen sijaan on outoa miten vyötärönympärys on aamuisin ihan ok. Mutta iltaa kohden turvotus ja ilm.myös nestemäärä kehossa kasvaa ja vyötärönympärys kasvaa useilla senteillä. Tuota keskivartalolihavuutta seuraan myös tarkasti. Vyötäröstä yleensä näkyy varmimmin laihduttamisen oikea tulos , ei painosta. Vyötäröympäryksen täytyy ehdottomasti pienentyä.
        Ketoosiliuskoja en ole nyt testaillut, kummallakaan testikerralla keho ei ollut ketoosissa. Silti paino on pudonnut, voi olla että on vain nestettä lähtenyt?

        No niin, nyt on ostettu jamaistettu Ketoisten leipää ja täytyy sntaa tunnustus suomalaiselle osaamiselle. Oli todella hyvänmakuista leipää ja rakenteeltaan sellaista sopivaa, kiinteää ja maistui ihan oikealle leivälle. Hinta on suolainen mutta toisaalta jos ostan perinteisiä sämpylöitä neljä viisi kappaletta, hinta painon mukaan, ei ero ole niin merkittävä, toinen vsin lihottaa ja toinen ilmeisesti ainakaan samassa määrin. Kiitos Ketoisten leipomolle, tuote on todella kokeilemisen arvoinen. Jää todennäköisesti vakiostoksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No niin, nyt on ostettu jamaistettu Ketoisten leipää ja täytyy sntaa tunnustus suomalaiselle osaamiselle. Oli todella hyvänmakuista leipää ja rakenteeltaan sellaista sopivaa, kiinteää ja maistui ihan oikealle leivälle. Hinta on suolainen mutta toisaalta jos ostan perinteisiä sämpylöitä neljä viisi kappaletta, hinta painon mukaan, ei ero ole niin merkittävä, toinen vsin lihottaa ja toinen ilmeisesti ainakaan samassa määrin. Kiitos Ketoisten leipomolle, tuote on todella kokeilemisen arvoinen. Jää todennäköisesti vakiostoksiin.

        "No niin, nyt on ostettu jamaistettu Ketoisten leipää "

        Tetsasin muutama vuosi sitten ja ero tavalliseen ruisleipään oli suuri. Verensokeri nousi vähemmän ja laski nopeammin.

        Ei kuitenkaan ahmittavaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "No niin, nyt on ostettu jamaistettu Ketoisten leipää "

        Tetsasin muutama vuosi sitten ja ero tavalliseen ruisleipään oli suuri. Verensokeri nousi vähemmän ja laski nopeammin.

        Ei kuitenkaan ahmittavaksi.

        Jos keittäisi leipäsviipaleesta leikattuja tikkuja kookosrasvassa, niin tulisiko niistä ranskanperunoita?


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Näyttää olevan "vain" 18 € per kg.

        Oletko laihtunut ja kuinka paljon on pitkä sokeri laskenut?

        Ketoilu on varakkaamman väestönosan harrastus; vapaasti laitumella kasvanutta (argetiina/brasilia) pihvilihaa ja kermavaahto-kukkakaalimössöä.
        Tuon ketoleivän hinta on vain nelinkertainen tavalliseen verrattuna. Eikä se silti ole leipää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketoilu on varakkaamman väestönosan harrastus; vapaasti laitumella kasvanutta (argetiina/brasilia) pihvilihaa ja kermavaahto-kukkakaalimössöä.
        Tuon ketoleivän hinta on vain nelinkertainen tavalliseen verrattuna. Eikä se silti ole leipää.

        Samalla tavalla laihtuu, jos nykyisestä ruokavaliosta vähentää 1000 kilokaloria hiilihydraatteina tai 1000 kilokaloria rasvoina.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No niin, nyt on ostettu jamaistettu Ketoisten leipää ja täytyy sntaa tunnustus suomalaiselle osaamiselle. Oli todella hyvänmakuista leipää ja rakenteeltaan sellaista sopivaa, kiinteää ja maistui ihan oikealle leivälle. Hinta on suolainen mutta toisaalta jos ostan perinteisiä sämpylöitä neljä viisi kappaletta, hinta painon mukaan, ei ero ole niin merkittävä, toinen vsin lihottaa ja toinen ilmeisesti ainakaan samassa määrin. Kiitos Ketoisten leipomolle, tuote on todella kokeilemisen arvoinen. Jää todennäköisesti vakiostoksiin.

        Ketoleivässä on todennäköisesti enemmän energiaa kuin tavallisessa ja se siis lihottaa enemmän.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ketoilu on varakkaamman väestönosan harrastus; vapaasti laitumella kasvanutta (argetiina/brasilia) pihvilihaa ja kermavaahto-kukkakaalimössöä.
        Tuon ketoleivän hinta on vain nelinkertainen tavalliseen verrattuna. Eikä se silti ole leipää.

        Juu, enemmänkin varakkaampien vanhusten hommaa.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Juu, enemmänkin varakkaampien vanhusten hommaa.

        No sinähän sen tiedät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sinähän sen tiedät.

        Niin tai näin, liharuoka on kallista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin tai näin, liharuoka on kallista.

        Tarjouksista silakkaa, kirjolohta, broilerin koipia tai kokonaista, sian punalappuisia ulko- ja joskus sisäfileitä. Kananmunat ovat kallistuneet sikamaisen paljon.
        Maksaa tietenkin enemmän kuin peruna ja halpismakaroni mutta jos vetää kuurinomaisesti niin kyse on vain viikoista, korkeintaan parista kuukaudesta.
        Sen jälkeen järkevään, halpaa sekasapuskaan. Tietenkin kaikki ravinneköyhä mössö on jo jäänyt pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketoilu on varakkaamman väestönosan harrastus; vapaasti laitumella kasvanutta (argetiina/brasilia) pihvilihaa ja kermavaahto-kukkakaalimössöä.
        Tuon ketoleivän hinta on vain nelinkertainen tavalliseen verrattuna. Eikä se silti ole leipää.

        Se on kuin leipää, en koe siinä mitään eroa. Jos ostan 4-5 kpl Fazerin leipomon sämpylöitä joissa on pähkinää ja karpaloita, maksan niistä lähes yhtä paljon kuin ketoleivästä, hintaero on n.2€ ehkä. Jos sämpylöitä on useampia, hinta painon mukaan, ne sämpylät tulevat jo kalliimmiksi. Aiemin saatoin syödä niitä isoja sämpylöitä kaksi tai kolme päivässä, mutta eivät vieneet nälkää vaan himo niihin kasvoi koko ajan. Toki halvempiakin on tarjolla, perussämpylöitä ilman mitään lisukkeita.
        ja toki leipää kokonaisena saa edullisesti ja halvemmalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samalla tavalla laihtuu, jos nykyisestä ruokavaliosta vähentää 1000 kilokaloria hiilihydraatteina tai 1000 kilokaloria rasvoina.

        "Samalla tavalla laihtuu, jos nykyisestä ruokavaliosta vähentää 1000 kilokaloria hiilihydraatteina tai 1000 kilokaloria rasvoina."

        Ja joulupukki asuu Korvatunturissa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on kuin leipää, en koe siinä mitään eroa. Jos ostan 4-5 kpl Fazerin leipomon sämpylöitä joissa on pähkinää ja karpaloita, maksan niistä lähes yhtä paljon kuin ketoleivästä, hintaero on n.2€ ehkä. Jos sämpylöitä on useampia, hinta painon mukaan, ne sämpylät tulevat jo kalliimmiksi. Aiemin saatoin syödä niitä isoja sämpylöitä kaksi tai kolme päivässä, mutta eivät vieneet nälkää vaan himo niihin kasvoi koko ajan. Toki halvempiakin on tarjolla, perussämpylöitä ilman mitään lisukkeita.
        ja toki leipää kokonaisena saa edullisesti ja halvemmalla.

        Niin, mutta miksi pitää jotakin joka on "kuin" jotakin m uuta kun samalla vaivalla voisi ostaa kaupasta tai leipoa itse aitoa leipää tai sämpylöitä. Ellei satu sairastamaan keliakiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, mutta miksi pitää jotakin joka on "kuin" jotakin m uuta kun samalla vaivalla voisi ostaa kaupasta tai leipoa itse aitoa leipää tai sämpylöitä. Ellei satu sairastamaan keliakiaa.

        Vegaaneillakin on vegaanimakkaraa, vegaanijäätelöä, vegaanimajoneesia, vegaanijuustoa, vegaanijauhelihaa ja kohta varmaan myös vegaanisia sisäfileepihvejä (ellei jo ole).


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Ketoleivässä on todennäköisesti enemmän energiaa kuin tavallisessa ja se siis lihottaa enemmän.

        "Ketoleivässä on todennäköisesti enemmän energiaa kuin tavallisessa ja se siis lihottaa enemmän"

        No kun ei. Ketotuotteita syödään paljon vähemmän, energian saantikin jää vähäisemmäksi. Nälkä ei vaivaa koko ajan, kuten runsashiilarisella. Kylläisyys tulee tosi vähästä.

        Esim itselläni ketobagel on (päällisineen) ateria, ei lisuke. Aterian energiamäärä jää todella pieneksi.

        T kn


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Juu, enemmänkin varakkaampien vanhusten hommaa.

        " Juu, enemmänkin varakkaampien vanhusten hommaa."

        En ole itse kovin varakas enkä vanhuskaan. Ketoruokavalio on siitä niin mainio, että ruokaa kuluu tosi vähän, paino putoaa, saa herkutella eikä tunnu jäävän paitsi mistään.

        Itsellä ei juurikaan lihaa tule syötyä, kun muna, kala on ne tärkeimmät proteiininlähteet. Kanaa kylläkin väliin. Työmaaravintolassa joskus punaistakin lihaa mutta yhtä usein tofua. Salamia ketopizzaan. Kananmuna on ykkönen, kun siitä syntyy niin paljon kaikkea. Suolaista ja makeaa. On ketoleivän pohja, makean leivonnaisen perustarvike, myös munavoi jne herkut ja munakkaat, pizzapohjat. Keitettynä, paistettuna, kokkelia.

        Ketoilijat ei ole ihan noin mielikuvituksettomia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on kuin leipää, en koe siinä mitään eroa. Jos ostan 4-5 kpl Fazerin leipomon sämpylöitä joissa on pähkinää ja karpaloita, maksan niistä lähes yhtä paljon kuin ketoleivästä, hintaero on n.2€ ehkä. Jos sämpylöitä on useampia, hinta painon mukaan, ne sämpylät tulevat jo kalliimmiksi. Aiemin saatoin syödä niitä isoja sämpylöitä kaksi tai kolme päivässä, mutta eivät vieneet nälkää vaan himo niihin kasvoi koko ajan. Toki halvempiakin on tarjolla, perussämpylöitä ilman mitään lisukkeita.
        ja toki leipää kokonaisena saa edullisesti ja halvemmalla.

        Vanha ketju tämä, mutta vinkkaan, että edullista ja ravinnerikasta, kuitupitoista ketoleipää on helppo ja nopea tehdä itse, aikaa menee alle puoli tuntia paistamisineen.

        3 munaa, turkkilaista jugurttia pari desiä, jauhoina: pofiber, psyllium sekoitetaan vaan, ei muuta työstöä. En mittaile vaan teen näppitintumalla riippuen miten muotoilee taikinan. Muita jauhoja voi vaihdella ja lisätä: itsellä soijajauho, mantelijauho, itse jauhettu pellavansiemenjauho, jauhetut esim kurpitsan siemenet, hiivahiutaleet, seesaminsiemenet jne. Leivinjauhetta ja suolaa 1 tl. Kaadetaan pellille, tasoitetaan, koristeeksi vaikka seesaminsiemeniä. Tulee siis flatbread/teeleipä. Uunissa noin 10 min.

        Jos tekee tiukemman taikinan voi muotoilla patonkipötkyjä tai laittaa vuokaan. Vuokaversiona voi siivuta viipaleita ja paahtaa. Vuoassa kypsymisaika on n 35 min.

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilman energiavajetta ei laihdu, ei edes Ketosliuskoilla.

        "Ilman energiavajetta ei laihdu, ei edes Ketosliuskoilla."

        Eikös ketoosi ole juurikin merkki energiavajeesta? 🤔

        Itsekään en pidä mahdollisena laihtua ostamalla jotain liuskoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ilman energiavajetta ei laihdu, ei edes Ketosliuskoilla."

        Eikös ketoosi ole juurikin merkki energiavajeesta? 🤔

        Itsekään en pidä mahdollisena laihtua ostamalla jotain liuskoja.

        Kestosliuskoilla voi seurata ketosen voimakkuutta. Välttyy itsepetokselta.
        Ainakin ketoillessani 0-hiilareilla olisi syömäni hiilarivapaan sapuskan energiapitoisuus ylittänyt reippasti kulutukseni.
        Ketoilua kehuvien olisi hyvä tarkistaa liuskoilla kehumisensa perusteet.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Ketoleivässä on todennäköisesti enemmän energiaa kuin tavallisessa ja se siis lihottaa enemmän.

        "Ketoleivässä on todennäköisesti enemmän energiaa kuin tavallisessa ja se siis lihottaa enemmän."

        Jos voisit itse tarkistaa, niin ei tarvisi todennäköisyyksiä arvailla ja vääristellä asioita.

        Vaasan ruispalat 264 kcal /100 g
        Ketoinen leipänen 290 kcal/ 100 g.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Ihminen laihtuu energiavajeesta eikä ketoilusta. Ketoilu vaan vähentää nälkää. Tosin suositusruokavaliollakin laihtuu.

        "Ihminen laihtuu energiavajeesta"
        Ösempikkiä piikitellen jos sinun esimerkkiä seuraa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kestosliuskoilla voi seurata ketosen voimakkuutta. Välttyy itsepetokselta.
        Ainakin ketoillessani 0-hiilareilla olisi syömäni hiilarivapaan sapuskan energiapitoisuus ylittänyt reippasti kulutukseni.
        Ketoilua kehuvien olisi hyvä tarkistaa liuskoilla kehumisensa perusteet.

        "Ketoilua kehuvien olisi hyvä tarkistaa liuskoilla kehumisensa perusteet."

        Onko tää joku kilpailu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ihminen laihtuu energiavajeesta"
        Ösempikkiä piikitellen jos sinun esimerkkiä seuraa.

        Oli ketodieetti tai Ozempic, niin vain toteutunut energiavaje laihduttaa. Ketoosilla ei ole mitään maagista laihduttavaa vaikutusta dieetin avulla tulleen energiavajeen lisäksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ilman energiavajetta ei laihdu, ei edes Ketosliuskoilla."

        Eikös ketoosi ole juurikin merkki energiavajeesta? 🤔

        Itsekään en pidä mahdollisena laihtua ostamalla jotain liuskoja.

        "Eikös ketoosi ole juurikin merkki energiavajeesta? "

        Ei ole. Se on merkki hiilihydraattivajeesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Samalla tavalla laihtuu, jos nykyisestä ruokavaliosta vähentää 1000 kilokaloria hiilihydraatteina tai 1000 kilokaloria rasvoina."

        Ja joulupukki asuu Korvatunturissa

        "Samalla tavalla laihtuu, jos nykyisestä ruokavaliosta vähentää 1000 kilokaloria hiilihydraatteina tai 1000 kilokaloria rasvoina."

        Ja joulupukki asuu Korvatunturissa

        - Molemmat väitteet pitävät paikkansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ketoleivässä on todennäköisesti enemmän energiaa kuin tavallisessa ja se siis lihottaa enemmän."

        Jos voisit itse tarkistaa, niin ei tarvisi todennäköisyyksiä arvailla ja vääristellä asioita.

        Vaasan ruispalat 264 kcal /100 g
        Ketoinen leipänen 290 kcal/ 100 g.

        Ruisleipä, uotilan maalaisruislimppu, täysjyväruisjauho 174kcal/100g


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oli ketodieetti tai Ozempic, niin vain toteutunut energiavaje laihduttaa. Ketoosilla ei ole mitään maagista laihduttavaa vaikutusta dieetin avulla tulleen energiavajeen lisäksi.

        Tuo onkin jotenkin surullista, kun ihmiset mielummin piikittää lääkettä kuin tekee elintapamuutoksia. Saa ikään kuin luvan syödä yhtä lailla samaa roskaa kuin ennenkin kun saa lääkkeellä ruokahalun/ verensokerivaikutukset vähenemään. Ei saada suojaravintoaineita, kun ruuan funktio on vaan pelkkä mielihyvän hoitaminen.

        Kellään ei ole ko laihdutuslääkkeen pitkäaikaisvaikutuksia tiedossa ja vakavia sivuvaikutuksia kuitenkin jo tiedossa.

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruisleipä, uotilan maalaisruislimppu, täysjyväruisjauho 174kcal/100g

        Suola 1 g /100g.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo onkin jotenkin surullista, kun ihmiset mielummin piikittää lääkettä kuin tekee elintapamuutoksia. Saa ikään kuin luvan syödä yhtä lailla samaa roskaa kuin ennenkin kun saa lääkkeellä ruokahalun/ verensokerivaikutukset vähenemään. Ei saada suojaravintoaineita, kun ruuan funktio on vaan pelkkä mielihyvän hoitaminen.

        Kellään ei ole ko laihdutuslääkkeen pitkäaikaisvaikutuksia tiedossa ja vakavia sivuvaikutuksia kuitenkin jo tiedossa.

        T kn

        Sen enempää Ozempic kuin ketodieettikään ei sinänsä pakota syömään epäterveellisesti.

        Ketodieetinkään pitkäaikaisvaikutuksista ei ole tutkimustietoa.

        Ylipainoinoisuus ja lihavuusepidemia saattaisivat johtua yleistyneestä kylläisyyshormonin vajeesta, jota ei kyetä vielä rutiiniluontoisesti labrakokeissa tutkimaan. Myös kilpirauhashormonin vaje on lisääntynyt maailmalla, eikä ilmiön syytä tiedetä. Ympäristömyrkyt? Muovi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen enempää Ozempic kuin ketodieettikään ei sinänsä pakota syömään epäterveellisesti.

        Ketodieetinkään pitkäaikaisvaikutuksista ei ole tutkimustietoa.

        Ylipainoinoisuus ja lihavuusepidemia saattaisivat johtua yleistyneestä kylläisyyshormonin vajeesta, jota ei kyetä vielä rutiiniluontoisesti labrakokeissa tutkimaan. Myös kilpirauhashormonin vaje on lisääntynyt maailmalla, eikä ilmiön syytä tiedetä. Ympäristömyrkyt? Muovi?

        "Ketodieetinkään pitkäaikaisvaikutuksista ei ole tutkimustietoa."

        Mutta runsashiilarisen pitkäaikaisvaikutuksista on. Diabetes räjähtänyt käsiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ketodieetinkään pitkäaikaisvaikutuksista ei ole tutkimustietoa."

        Mutta runsashiilarisen pitkäaikaisvaikutuksista on. Diabetes räjähtänyt käsiin.

        Ennen syötiin kylläkin hiilihydraatteja enemmän kuin nykyään, joten kakkostyypin diabeteksen yleistyminen ei voi johtua siitä. Huono hiilihydraattien käsittelykyky ei johdu hiilihydraattien syömisestä.

        ”𝐋𝐢𝐡𝐚𝐯𝐮𝐮𝐬 𝐣𝐚 𝐞𝐭𝐞𝐧𝐤𝐢𝐧 𝐯𝐚𝐫𝐭𝐚𝐥𝐨𝐥𝐢𝐡𝐚𝐯𝐮𝐮𝐬 on tärkein tyypin 2 diabeteksen riskitekijä. Riski alkaa suurentua jo lievässä ylipainossa, ja riski jopa yli kymmenkertaistuu vaikeassa lihavuudessa (painoindeksi yli 35 kg/m2). Myös lihavuuden kesto lisää riskiä. Toinen keskeinen riskitekijä on 𝐥𝐢𝐢𝐤𝐮𝐧𝐧𝐚𝐧 𝐯𝐚̈𝐡𝐚̈𝐢𝐬𝐲𝐲𝐬. Säännöllisesti liikkuvilla diabetesriski puolittuu verrattuna vähän tai ei juuri ollenkaan liikkuviin. Runsasrasvainen ruoka, etenkin 𝐫𝐮𝐧𝐬𝐚𝐬 𝐭𝐲𝐲𝐝𝐲𝐭𝐭𝐲𝐧𝐞𝐞𝐧 𝐫𝐚𝐬𝐯𝐚𝐧 𝐬𝐚𝐚𝐧𝐭𝐢, ja 𝐧𝐢𝐮𝐤𝐚𝐬𝐭𝐢 𝐤𝐮𝐢𝐭𝐮𝐚 𝐬𝐢𝐬𝐚̈𝐥𝐭𝐚̈𝐯𝐚̈ 𝐫𝐮𝐨𝐤𝐚𝐯𝐚𝐥𝐢𝐨 ovat väestötutkimuksien mukaan tyypin 2 diabeteksen riskitekijöitä. Myös ruokavalion hiilihydraateilla voi olla merkitystä. Etenkin 𝐫𝐮𝐧𝐬𝐚𝐚𝐬𝐭𝐢 𝐤𝐮𝐢𝐭𝐮𝐚 𝐬𝐢𝐬𝐚̈𝐥𝐭𝐚̈𝐯𝐚̈ 𝐫𝐮𝐨𝐤𝐚𝐯𝐚𝐥𝐢𝐨 𝐣𝐚 𝐭𝐚̈𝐲𝐬𝐣𝐲𝐯𝐚̈𝐯𝐢𝐥𝐣𝐚𝐯𝐚𝐥𝐦𝐢𝐬𝐭𝐞𝐞𝐭 𝐯𝐚̈𝐡𝐞𝐧𝐭𝐚̈𝐯𝐚̈𝐭 diabetesriskiä, kun taas r𝐮𝐨𝐤𝐚𝐯𝐚𝐥𝐢𝐨, 𝐣𝐨𝐬𝐬𝐚 𝐨𝐧 𝐫𝐮𝐧𝐬𝐚𝐚𝐬𝐭𝐢 𝐯𝐚̈𝐡𝐚̈𝐤𝐮𝐢𝐭𝐮𝐢𝐬𝐢𝐚, 𝐧𝐨𝐩𝐞𝐚𝐬𝐭𝐢 𝐬𝐨𝐤𝐞𝐫𝐢𝐬𝐭𝐮𝐯𝐢𝐚 𝐡𝐢𝐢𝐥𝐢𝐡𝐲𝐝𝐫𝐚𝐚𝐭𝐭𝐞𝐣𝐚 (𝐬𝐮𝐮𝐫𝐢 𝐠𝐥𝐲𝐤𝐞𝐞𝐦𝐢𝐧𝐞𝐧 𝐢𝐧𝐝𝐞𝐤𝐬𝐢) 𝐚𝐥𝐭𝐢𝐬𝐭𝐚𝐚 𝐝𝐢𝐚𝐛𝐞𝐭𝐞𝐤𝐬𝐞𝐥𝐥𝐞. 𝐊𝐚𝐬𝐯𝐢𝐬𝐭𝐞𝐧 𝐣𝐚 𝐡𝐞𝐝𝐞𝐥𝐦𝐢𝐞𝐧 𝐬𝐞𝐤𝐚̈ 𝐦𝐚𝐫𝐣𝐨𝐣𝐞𝐧 𝐫𝐮𝐧𝐬𝐚𝐬 𝐤𝐚̈𝐲𝐭𝐭𝐨̈ voi ehkäistä tautia, samoin 𝐤𝐚𝐡𝐯𝐢𝐧 runsas nauttiminen liittyy diabeteksen vähäisempään riskiin. Säännöllinen 𝐤𝐚𝐥𝐚𝐧 käyttö voi liittyä pienentyneeseen riskiin, kun taas 𝐩𝐮𝐧𝐚𝐢𝐧𝐞𝐧 𝐥𝐢𝐡𝐚 𝐣𝐚 𝐩𝐫𝐨𝐬𝐞𝐬𝐬𝐨𝐢𝐝𝐮𝐭 𝐥𝐢𝐡𝐚𝐭𝐮𝐨𝐭𝐭𝐞𝐞𝐭 suurentavat riskiä. Lisäksi tuoreet väestötutkimukset tukevat näkemystä, että pehmeä, tyydyttymätön rasva ja sen sisältämä omega-6-sarjan rasvahappo, linolihappo, liittyy pienempään tyypin 2 diabeteksen riskiin. Tupakointi suurentaa tyypin 2 diabeteksen riskiä. Ikääntyminen lisää tyypin 2 diabeteksen sairastumisriskiä.”

        – Ravitsemustiede-oppikirja, Duodecim.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennen syötiin kylläkin hiilihydraatteja enemmän kuin nykyään, joten kakkostyypin diabeteksen yleistyminen ei voi johtua siitä. Huono hiilihydraattien käsittelykyky ei johdu hiilihydraattien syömisestä.

        ”𝐋𝐢𝐡𝐚𝐯𝐮𝐮𝐬 𝐣𝐚 𝐞𝐭𝐞𝐧𝐤𝐢𝐧 𝐯𝐚𝐫𝐭𝐚𝐥𝐨𝐥𝐢𝐡𝐚𝐯𝐮𝐮𝐬 on tärkein tyypin 2 diabeteksen riskitekijä. Riski alkaa suurentua jo lievässä ylipainossa, ja riski jopa yli kymmenkertaistuu vaikeassa lihavuudessa (painoindeksi yli 35 kg/m2). Myös lihavuuden kesto lisää riskiä. Toinen keskeinen riskitekijä on 𝐥𝐢𝐢𝐤𝐮𝐧𝐧𝐚𝐧 𝐯𝐚̈𝐡𝐚̈𝐢𝐬𝐲𝐲𝐬. Säännöllisesti liikkuvilla diabetesriski puolittuu verrattuna vähän tai ei juuri ollenkaan liikkuviin. Runsasrasvainen ruoka, etenkin 𝐫𝐮𝐧𝐬𝐚𝐬 𝐭𝐲𝐲𝐝𝐲𝐭𝐭𝐲𝐧𝐞𝐞𝐧 𝐫𝐚𝐬𝐯𝐚𝐧 𝐬𝐚𝐚𝐧𝐭𝐢, ja 𝐧𝐢𝐮𝐤𝐚𝐬𝐭𝐢 𝐤𝐮𝐢𝐭𝐮𝐚 𝐬𝐢𝐬𝐚̈𝐥𝐭𝐚̈𝐯𝐚̈ 𝐫𝐮𝐨𝐤𝐚𝐯𝐚𝐥𝐢𝐨 ovat väestötutkimuksien mukaan tyypin 2 diabeteksen riskitekijöitä. Myös ruokavalion hiilihydraateilla voi olla merkitystä. Etenkin 𝐫𝐮𝐧𝐬𝐚𝐚𝐬𝐭𝐢 𝐤𝐮𝐢𝐭𝐮𝐚 𝐬𝐢𝐬𝐚̈𝐥𝐭𝐚̈𝐯𝐚̈ 𝐫𝐮𝐨𝐤𝐚𝐯𝐚𝐥𝐢𝐨 𝐣𝐚 𝐭𝐚̈𝐲𝐬𝐣𝐲𝐯𝐚̈𝐯𝐢𝐥𝐣𝐚𝐯𝐚𝐥𝐦𝐢𝐬𝐭𝐞𝐞𝐭 𝐯𝐚̈𝐡𝐞𝐧𝐭𝐚̈𝐯𝐚̈𝐭 diabetesriskiä, kun taas r𝐮𝐨𝐤𝐚𝐯𝐚𝐥𝐢𝐨, 𝐣𝐨𝐬𝐬𝐚 𝐨𝐧 𝐫𝐮𝐧𝐬𝐚𝐚𝐬𝐭𝐢 𝐯𝐚̈𝐡𝐚̈𝐤𝐮𝐢𝐭𝐮𝐢𝐬𝐢𝐚, 𝐧𝐨𝐩𝐞𝐚𝐬𝐭𝐢 𝐬𝐨𝐤𝐞𝐫𝐢𝐬𝐭𝐮𝐯𝐢𝐚 𝐡𝐢𝐢𝐥𝐢𝐡𝐲𝐝𝐫𝐚𝐚𝐭𝐭𝐞𝐣𝐚 (𝐬𝐮𝐮𝐫𝐢 𝐠𝐥𝐲𝐤𝐞𝐞𝐦𝐢𝐧𝐞𝐧 𝐢𝐧𝐝𝐞𝐤𝐬𝐢) 𝐚𝐥𝐭𝐢𝐬𝐭𝐚𝐚 𝐝𝐢𝐚𝐛𝐞𝐭𝐞𝐤𝐬𝐞𝐥𝐥𝐞. 𝐊𝐚𝐬𝐯𝐢𝐬𝐭𝐞𝐧 𝐣𝐚 𝐡𝐞𝐝𝐞𝐥𝐦𝐢𝐞𝐧 𝐬𝐞𝐤𝐚̈ 𝐦𝐚𝐫𝐣𝐨𝐣𝐞𝐧 𝐫𝐮𝐧𝐬𝐚𝐬 𝐤𝐚̈𝐲𝐭𝐭𝐨̈ voi ehkäistä tautia, samoin 𝐤𝐚𝐡𝐯𝐢𝐧 runsas nauttiminen liittyy diabeteksen vähäisempään riskiin. Säännöllinen 𝐤𝐚𝐥𝐚𝐧 käyttö voi liittyä pienentyneeseen riskiin, kun taas 𝐩𝐮𝐧𝐚𝐢𝐧𝐞𝐧 𝐥𝐢𝐡𝐚 𝐣𝐚 𝐩𝐫𝐨𝐬𝐞𝐬𝐬𝐨𝐢𝐝𝐮𝐭 𝐥𝐢𝐡𝐚𝐭𝐮𝐨𝐭𝐭𝐞𝐞𝐭 suurentavat riskiä. Lisäksi tuoreet väestötutkimukset tukevat näkemystä, että pehmeä, tyydyttymätön rasva ja sen sisältämä omega-6-sarjan rasvahappo, linolihappo, liittyy pienempään tyypin 2 diabeteksen riskiin. Tupakointi suurentaa tyypin 2 diabeteksen riskiä. Ikääntyminen lisää tyypin 2 diabeteksen sairastumisriskiä.”

        – Ravitsemustiede-oppikirja, Duodecim.

        Tehokkaiksi laihdutuslääkkeiksi osoittautuneet Ozempicin kaltaiset diabeteslääkkeet voivat lisätä vakavien ruoansulatuskanavan ongelmien riskiä, kertoo uusi tutkimus.

        Brittiläisen Kolumbian yliopiston tutkijat osoittivat, että pistoksina annettavat alun perin kakkostyypin diabeteksen hoitoon tarkoitetut lääkkeet, kuten muun muassa Wegovy, Ozempic, Rybelsus ja Saxenda, liittyvät lisääntyneeseen mahalaukun halvauksen, haimatulehduksen ja suolitukoksen riskiin.

        Kyseessä oli ensimmäinen laaja väestötutkimus, jossa tutkittiin ruoansulatuskanaviin liittyviä haittavaikutuksia ihmisillä, joilla ei ole diabetesta ja jotka käyttävät lääkkeitä erityisesti painonpudotukseen.

        Tutkimuksen mukaan kyseisten laihdutuslääkkeiden käyttäjillä on
        – 9,09 kertaa suurempi haimatulehduksen riski, joka voi aiheuttaa vakavaa vatsakipua ja joissakin tapauksissa vaatia sairaalahoitoa ja leikkausta.

        – 4,22 kertaa suurempi suolitukoksen riski, jolloin ruoka estyy kulkeutumasta ohutsuolen läpi, mikä voi johtaa kouristukseen, turvotukseen, pahoinvointiin ja oksenteluun. Vakavuudesta riippuen leikkaus voi olla tarpeen.

        – 3,67 kertaa suurempi gastropareesin eli mahalaukun halvauksen riski, joka rajoittaa ruoan kulkeutumista mahalaukusta ohutsuoleen ja aiheuttaa oksentelua, pahoinvointia ja vatsakipuja."

        Hullun hommaa, hankkia haimatulehdus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suola 1 g /100g.

        Ketoinen Viljaton leipänen:
        Rasva 22 g/100g, josta tyydyttyneitä 7,7 g/100g
        Suola 1 g/100g

        Ainesosien (kananmuna, juusto) perusteella tuo on enemmänkin leikkele kuin leipä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tehokkaiksi laihdutuslääkkeiksi osoittautuneet Ozempicin kaltaiset diabeteslääkkeet voivat lisätä vakavien ruoansulatuskanavan ongelmien riskiä, kertoo uusi tutkimus.

        Brittiläisen Kolumbian yliopiston tutkijat osoittivat, että pistoksina annettavat alun perin kakkostyypin diabeteksen hoitoon tarkoitetut lääkkeet, kuten muun muassa Wegovy, Ozempic, Rybelsus ja Saxenda, liittyvät lisääntyneeseen mahalaukun halvauksen, haimatulehduksen ja suolitukoksen riskiin.

        Kyseessä oli ensimmäinen laaja väestötutkimus, jossa tutkittiin ruoansulatuskanaviin liittyviä haittavaikutuksia ihmisillä, joilla ei ole diabetesta ja jotka käyttävät lääkkeitä erityisesti painonpudotukseen.

        Tutkimuksen mukaan kyseisten laihdutuslääkkeiden käyttäjillä on
        – 9,09 kertaa suurempi haimatulehduksen riski, joka voi aiheuttaa vakavaa vatsakipua ja joissakin tapauksissa vaatia sairaalahoitoa ja leikkausta.

        – 4,22 kertaa suurempi suolitukoksen riski, jolloin ruoka estyy kulkeutumasta ohutsuolen läpi, mikä voi johtaa kouristukseen, turvotukseen, pahoinvointiin ja oksenteluun. Vakavuudesta riippuen leikkaus voi olla tarpeen.

        – 3,67 kertaa suurempi gastropareesin eli mahalaukun halvauksen riski, joka rajoittaa ruoan kulkeutumista mahalaukusta ohutsuoleen ja aiheuttaa oksentelua, pahoinvointia ja vatsakipuja."

        Hullun hommaa, hankkia haimatulehdus.

        Se haimatulehdusriski oli edelleen pieni, Ozempicilla haimatulehduksen riski oli 1 000:ta käyttövuotta kohden 11,7 kpl. Paljonko on haimatulehduksen riski viinaa juovilla 1 000:ta käyttövuotta kohden?

        https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2810542


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen enempää Ozempic kuin ketodieettikään ei sinänsä pakota syömään epäterveellisesti.

        Ketodieetinkään pitkäaikaisvaikutuksista ei ole tutkimustietoa.

        Ylipainoinoisuus ja lihavuusepidemia saattaisivat johtua yleistyneestä kylläisyyshormonin vajeesta, jota ei kyetä vielä rutiiniluontoisesti labrakokeissa tutkimaan. Myös kilpirauhashormonin vaje on lisääntynyt maailmalla, eikä ilmiön syytä tiedetä. Ympäristömyrkyt? Muovi?

        "Ketodieetinkään pitkäaikaisvaikutuksista ei ole tutkimustietoa."

        Piti oikein miettiä asiaa taas kerran. Kylläisyyshormoniin nimen omaan ketoruokavalio vaikuttaa. Tämähän on ihan vanhaa tietoa. Parhaiten tämän voi testata itsellään. Ei taida minkään dieetin pitkäaikaisvaikutuksista olla mitään yleispätevää ja luotettavaa tutkimustietoa, vaan jokainen voi tutkia eri dieettien vaikutuksesta omassa kehossaan, terveydessään, olossaan sekä painonpudotuksessa. Sen sijaan lääkkeiden haitoista on hyvin lyhytaikaistakin tietoa. Niistä varoitetaan jo pakkauksessa, eli lääkkeen valmistaja ei ota vastuuta jos joku sairastuu kuolettavasti lääkkeestä.

        Lisäksi pitäisi täsmentää, mitä dieetillä tarkoitetaan, jotain lyhyttä kuuria vai kestävää ruokavaliota. Tosiasia on, että ihminen elää noin 85 vuotta, eikä mikään ruokavalio tuo ikuista elämää. Mitään tämän pidempää "pitkäaikaisvaikutusta" ei voi tutkiakaan, kun lihavuusepidemia on meillä vasta noin 40 vuotta vanha juttu että mikä sen ruokavalion osuus on, ja mitä muita tekijöitä asiaan vaikuttaa. Tiedetään jo glukoosin ja myrkkyjen vaikutuksista, joten niitä kannattaa vältellä ilman mitään pitkäaikaistutkimuksia odotellessa, joita tulee ehkä 100 vuoden kuluttua. Elämän laatuun voi vaikuttaa itse.

        Jokainen voi kokeilla mikä ruokavalio sopii, ja käy vaikka veritutkimuksissa kerran vuodessa. Siitähän voi päätellä paljon. Mulla on terveystiedot tallella viimeiseltä 15 vuodelta työterveyshuollossa. Oli aiemmin esim sokerit koholla ja tuli punaista merkintää. Nyt viimeisen viiden vuoden aikana aina kun palaan vhh-ruokavalioon, veriarvot paranee. Lääkäri taas ihmetteli, että hei sulla on kaikki veriarvot erinomaiset vaikka ylipainoa vielä onkin, iän myötä painonhallinta vaikeutuu. Kerroin että olen ketoruokavaliolla ja paino laskee koko ajan.

        Ruokavaliolla ja elintavoilla voi vaikuttaa omaan terveyteen ja hyvinvointiin ja siihen elääkö toimintakykyistä elämää ilman lääkkeitä. Ruokavaliomuutos on yksilön valinta, haluaako hän sen tehdä vai ei. Jokainen on itse vastuussa siitä, mitä suuhunsa laittaa ja miten yleensä elää.

        Jos näin vastaisin vertailuun, että käyttäisinkö mieluummin jotain lääkettä, josta on jo todettu valtavia haittoja vai yrittäisinkö korjata tilannetta vhh- ketogeenisesti kehon omia parantavia keinoja käyttäen ja mahdollisimman lisäaineetonta ja glukoosivapaata ruokaa niin vastaus on aika helppo. Painonpudotus on tärkeä, tapahtuupa se millä tavalla tahansa mutta olennaista on, kuinka pitkään sitä jaksaa. Lyhyillä kitukuureilla kuitenkin vaan pahentaa tilannetta, kun ei niitä jaksa noudattaa ja mieli palaa koko ajan ahmimaan niitä kiellettyjä herkkuja. Koettua tämäkin.

        Jos on jo sairastunut, niin on hyvä että lääkkeitä on saatavissa, mutta usein lääke, joka auttaa johonkin sairauteen, aiheuttaa viisi muuta ongelmaa, johon on sitten myös oltava lääkkeet. Mulla on lähipiirissä henkilö, joka ei olisi kuollut tautiin, mutta kuoli sairauteen määrättyyn lääkkeeseen. Vatsahermot on yhteydessä aivoihin, ja sitä vasten ymmärtää tuon laihdutuslääkkeen aiheuttamat mielenterveysongelmatkin. Jotkut haluaa oikotien onneen, eli on mieluummin laiha ja riskeeraa terveytensä. Oma valinta.

        Itsellänikin on koettuna tilanne, että minulle määrättiin ensin yhdet, sitten toiset ja vielä kolmannet verenpainelääkkeet, jotka oli viedä hengen ja jonka ambulanssilääkäri käski heti lopettaa. Verenpainelääke NOSTI minulla verenpaineen vielä korkeammaksi. Verenpaine laski kun jätin turhat hiilarit pois ja unet (ja palautuminen) palasi, verenpaine normalisoitui, tämä kokeilun tuloksia esittelin aiemmin täällä. Myös muut lääkkeet pystyi lopettaa eli tällä hetkellä en tarvitse mitään lääkkeitä. Heti kun palaa normiruokavalioon, eli viljan ja tärkkelyksen syömiseen, palaa myös ongelmat.

        Sitä voi tosiaan pohtia, minkä verran ympäristömyrkyt, esim viljelyssä käytettävä glykofosfaatti ja muovit vaikuttaa syömäämme eliöstöön ja ruokaan. Ei minulla ainakaan ollut esim viljan kanssa mitään ongelmia ennen.

        T kn


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ketoinen Viljaton leipänen:
        Rasva 22 g/100g, josta tyydyttyneitä 7,7 g/100g
        Suola 1 g/100g

        Ainesosien (kananmuna, juusto) perusteella tuo on enemmänkin leikkele kuin leipä

        Hinta on myös kuin kalliilla leikkeleellä.

        Minusta on aika ongelmallista käytöstä jos uskoo itsensä lihoneen leivästä ja vaihtaa sen leivän korvikkeeseen jossa on enemmän energiaa. Sama koskee Ketopitsoja ym.. Keto-olut olisi hyvä idea, oluen energiasta tulee 1/3 sokerista. Samoin tietysti Light limut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketoinen Viljaton leipänen:
        Rasva 22 g/100g, josta tyydyttyneitä 7,7 g/100g
        Suola 1 g/100g

        Ainesosien (kananmuna, juusto) perusteella tuo on enemmänkin leikkele kuin leipä

        "Ketoinen Viljaton leipänen:
        Rasva 22 g/100g, josta tyydyttyneitä 7,7 g/100g
        Suola 1 g/100g

        Ainesosien (kananmuna, juusto) perusteella tuo on enemmänkin leikkele kuin leipä"
        ----
        Ketoruokavalion perusperiaate taitaa juurikin olla, että rasvasta tulee suurin osa energiasta. Hiilaria minimi. Itse leivon leipäni itse, mutta nämä Ketoisen tuotteet käy vaihtelusta, hinta on suurin haitta. Jos on kiire, tulee bagelista nopea ruoka päällysteineen.

        Sehän on oma valinta, miksi mitäkin nimittää. Taisithan sinä (?) tai joku muu luonnehtia ketopizzapohjaa munakkaaksi. Sillä perusteella esim vhh-suklaakakku on myös munakas (ainekset vain kananmuna ja suklaa) , ja tällä päättelyllä kaikki muutkin leivonnaiset, joissa käytetään munaa ja rasvaa. Ihan vapaasti saa nimittää vaikka suklaakakkua leikkeleeksi. :)

        Itse väsäsin taas mokkapaloja vaihteluksi, eli ketomokkapaloihin tulee kaakaojauhetta, munaa, mantelijauhoa, psylliumia, voita/creme fraichea ja karppisokeria, 85% suklaata kuorrutukseen. Päälle hasselpähkinärouhetta koristeeksi. Palassa vain pari grammaa hiilaria mutta energiaa paljon. Energian ja suolan määrä jää niin vähäksi tällä ketoilulla, että saa juoda vaikka joka päivä mokkapalakahvit ja syödä Ketoisen leipää niin paljon kuin jaksaa. Kylläisyys tulee vaan niin nopeasti, että yksi puoliska riittää ateriaksi. :)

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se haimatulehdusriski oli edelleen pieni, Ozempicilla haimatulehduksen riski oli 1 000:ta käyttövuotta kohden 11,7 kpl. Paljonko on haimatulehduksen riski viinaa juovilla 1 000:ta käyttövuotta kohden?

        https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2810542

        "Paljonko on haimatulehduksen riski viinaa juovilla 1 000:ta käyttövuotta kohden?"

        Sinähän voit kovana kaljottelijana vastata tähän.....


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Hinta on myös kuin kalliilla leikkeleellä.

        Minusta on aika ongelmallista käytöstä jos uskoo itsensä lihoneen leivästä ja vaihtaa sen leivän korvikkeeseen jossa on enemmän energiaa. Sama koskee Ketopitsoja ym.. Keto-olut olisi hyvä idea, oluen energiasta tulee 1/3 sokerista. Samoin tietysti Light limut.

        "Hinta on myös kuin kalliilla leikkeleellä.

        Minusta on aika ongelmallista käytöstä jos uskoo itsensä lihoneen leivästä ja vaihtaa sen leivän korvikkeeseen jossa on enemmän energiaa. Sama koskee Ketopitsoja ym.. Keto-olut olisi hyvä idea, oluen energiasta tulee 1/3 sokerista. Samoin tietysti Light limut."

        ---

        Valintojahan nämä on, että mitä pitää kalliina ja mitä ei.
        Terveellinen ja laadukas ruoka onkin kummasti aina kalliimpaa kuin halpaan vehnäjauhoon ja glukoosisiirappiin perustuva ruoka, koska raaka-aineet on vm. halpoja. Ollaan esim vertailtu täällä mantelijauhon ja vehnäjauhon välistä ravintoarvoa pizzataikinan osana, vehnäjauhon nollaravinne, mantelijauho täynnä ravinteita. Täysjyväpastakin on jostain kumman syystä kalliimpaa kuin täysin valkoinen. Halpoja on leivonnaiset ja keksihyllyjen tuotteet. Vihannekset kaalia lukuun ottamatta kalliita. Kun kaikki tämä jää turha ja epäterveellinen ruokavaliosta pois, jää rahaa nauttia terveellisestä ja luomuruuasta. Limut ei ole ensinkään terveellisiä, oli sokeria tai keinomakeutettuja. Stevia toivottavasti tulee yleistymään enemmänkin, Puhdistamon tuotteissa tätä on, ja ne onkin limuina kalliimpia kuin olut.

        Mulla vhh-ketoruokavalion aikana on ruokakulut varmaan puolet pienemmät kuin normaalisti. Kärsii ostaa kallista viiniäkin välillä. :) Juju on siinä, että tulee syötyä vähemmän, vaikka todellakin se energia muodostuu suurimmaksi osaksi rasvasta, kuidusta ja proteiinista, ja se loppu matalahiilarisista ja matalan GI:n tuotteista eli marjoista, kasviksista ja hedelmistä. Valikoimaa riittää.

        Oluesta tykkääminen/alkoholiriippuvuus on varmaan suurin syy ketodieetin epäonnistumiseen. Ilmeisesti siihen liittyy juurikin verensokerin rollercoaster. Eräs mun miesystävä yrittää laihduttaa ketolla ma - pe aamupäivän ja kaikki kaatuu afterwork-oluseen, törpöttely jatkuu kyllä lauantainkin. Vieroitusoireet on liika kovat. Jokaisella ne omat ongelmat. Itselläni ei tätä ole kun onnekseni en pidä oluesta enkä viinasta ja muutenkin pidän ketoherkuista niin tätä on helppoa noudattaa. Sen verran sanon, että minun oma hiilaririippuvuus oli sitä luokkaa, että vieroitusoireet vei päivystykseen, en juo olutta kylläkään. Siellä mulle kertoi hoitaja ja lääkäri, että ne on sokeririippuvuuden vieroitusoireita ja he kertoivat että ovat itse vhh:lla joten tutulta kuulostaa.

        Tykkään suorittaa ihmiskoetta itselläni ja minusta on hauskaa raportoida näistä tänne. En osaa muiden lihomisista kommentoida, vain omastani. Viljat, ehkä glykofosfaatit ja muut myrkyt mahdollisesti (?) aiheuttaa minulla ruokatorven ja suoliston tulehduksen sen lisäksi että leipä lihottaa. Kukaan kun ei syö leipää ilman päällyksiä ja lisukkeita että siihen leivän nauttimiseen täytyy aina lisätä levitteen ja päällysten osuus, jos miettii tota leivän "vähäenergisyyttä". Muu on epärehellisyyttä. Sullahan on nämä lääkehoidot, niin on sama mitä syöt kun voit alentaa ruuan ongelmavaikutuksia lääkkeillä. Minä yritän pärjätä ilman niin pitkään kuin voin ja se vaatii valintojen tekemistä. Tällä hetkellä esim veriarvot loistavat, paremmat kuin koskaan. Ei lääkityksiä.

        Leivän syöminen aiheuttaa valtavan hiilarihimon itselläni. Se ei vie nälkää, mutta saa himoamaan lisää leipätuotteita. Eli viljatuote vaikuttaa muullakin tavalla kuin että siinä on paljon energiaa. Olen tämän päätellyt juurikin sillä, että minulla hiilarit vaikuttaa tosi vahvasti aivojen kylläisyyshormoneihin koska esim ketosämpylän puoliska voilla ja juustolla ei saa himoitsemaan sitä lisää vaan olo on täysin tyytyväinen siihen yhteen.

        Pieni määrä riittää eikä kohta ole taas kaapilla hakemassa jotain. On se aikamoinen vapautus nälästä. Eikä riippuvuus ja oireet heti palaa, vaikka syön nyt yhden naanleivän (herkkua) , tämäkin testattu. Mutta sudenkuoppa, jos jatkaa samalla linjalla. Eli on palattava ruotuun ja kestettävä se nälän väliaikainen voimistuminen.

        Energian saanti on päivässä on alle 1500 kcal ja tuokin yrittämällä lisätä energiaa. Energiaa pitää koettaa nostaa väkisin, että pääsee edes tuohon eikä jäisi 1000 kieppeille. Energian vähyys on ongelma pikemminkin. Ketoleipää ei meidän lähikaupasta saa, joten jää markettireissuille ja vaihtoehdoksi omatekoiselle leivälle. Tuo ketoisen leipä on niin herkullista, että pelkkä voi riittää päälle. Maku on leivässä, ei päällysteissä. Sinun ei kannata tosiaan ketoleipääkään syödä, kun et vhh-ruokavaliota itse noudata vaan pyrit vähärasvaisuuteen ja pitkin päivää syömiseen.

        Esim tänään olen syönyt vain yhden, juurikin Ketoisen sämpylän puoliskan voilla ja kalkkunaleikkeellä ja jälkiruuaksi mustikoita. Aamiaisena vain kahvia. Ei vaan keho tunnu vaativan yhtään enempää.

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se haimatulehdusriski oli edelleen pieni, Ozempicilla haimatulehduksen riski oli 1 000:ta käyttövuotta kohden 11,7 kpl. Paljonko on haimatulehduksen riski viinaa juovilla 1 000:ta käyttövuotta kohden?

        https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2810542

        "Se haimatulehdusriski oli edelleen pieni, Ozempicilla haimatulehduksen riski oli 1 000:ta käyttövuotta kohden 11,7 kpl."

        Haimatulehdushan ei ole ainut riski. Jos kuuluu tuohon 11 henkilön ryhmään, niin asialla on varmaan enemmän merkitystä, kuin sille, joka saa voittoa lääkkeen myymisestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se haimatulehdusriski oli edelleen pieni, Ozempicilla haimatulehduksen riski oli 1 000:ta käyttövuotta kohden 11,7 kpl. Paljonko on haimatulehduksen riski viinaa juovilla 1 000:ta käyttövuotta kohden?

        https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2810542

        https://www.is.fi/terveys/art-2000009335509.html

        PAIMIOLAINEN Jari Mäkilä ei osannut epäillä haimatulehdusta, kun hänen vatsakipunsa pahenivat vähän kerrallaan.

        62-vuotias Mäkilä oli aloittanut Ozempic-lääkityksen alkuvuodesta 2022, ja se auttoi häntä pitämään verensokerin kurissa. Painokin lähti heti laskuun, eikä ihme, koska ruoka ei maistunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruisleipä, uotilan maalaisruislimppu, täysjyväruisjauho 174kcal/100g

        "Ruisleipä, uotilan maalaisruislimppu, täysjyväruisjauho 174kcal/100g"

        Mutta, mutta. Mitä ruikkarin päälle laitetaan? Ethän syö tuota paljaalteen?

        T kn


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Hinta on myös kuin kalliilla leikkeleellä.

        Minusta on aika ongelmallista käytöstä jos uskoo itsensä lihoneen leivästä ja vaihtaa sen leivän korvikkeeseen jossa on enemmän energiaa. Sama koskee Ketopitsoja ym.. Keto-olut olisi hyvä idea, oluen energiasta tulee 1/3 sokerista. Samoin tietysti Light limut.

        "Hinta on myös kuin kalliilla leikkeleellä"

        "Säästäkää rahanne lääkkeisiin" käski jo Pekka P eräässä tv-ohjelmassa muutama vuosi takaperin. Paljonko sun lääkkeet maksaa kuukaudessa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Paljonko on haimatulehduksen riski viinaa juovilla 1 000:ta käyttövuotta kohden?"

        Sinähän voit kovana kaljottelijana vastata tähän.....

        Kaljaa olen juonut viimeksi vuonna 2001, ja sen jälkeen yhden kerran puoli lasia viiniä eräänä itsenäisyyspäivänä. Muutoin olen ollut täysin raitis tällä vuosituhannella, enkä ole koskaan ollut alkoholisti niin kuin sinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, mutta miksi pitää jotakin joka on "kuin" jotakin m uuta kun samalla vaivalla voisi ostaa kaupasta tai leipoa itse aitoa leipää tai sämpylöitä. Ellei satu sairastamaan keliakiaa.

        "Niin, mutta miksi pitää jotakin joka on "kuin" jotakin m uuta kun samalla vaivalla voisi ostaa kaupasta tai leipoa itse aitoa leipää tai sämpylöitä. Ellei satu sairastamaan keliakiaa"

        On kaupoissa gluteenitonta leipää. Onko sekin epäleipää kun ei ole vehnää ja ruista käytetty?

        Leivässä on paljon hiilihydraatteja ja tärkkelystä ja just gluteenia, siksi ei vilja sovi. Ketoisen tuotteet sopii myös keliakikoille ja on parempia kuin sahajauholta maistuvat gluteenittomat tuotteet.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Hinta on myös kuin kalliilla leikkeleellä.

        Minusta on aika ongelmallista käytöstä jos uskoo itsensä lihoneen leivästä ja vaihtaa sen leivän korvikkeeseen jossa on enemmän energiaa. Sama koskee Ketopitsoja ym.. Keto-olut olisi hyvä idea, oluen energiasta tulee 1/3 sokerista. Samoin tietysti Light limut.

        "Minusta on aika ongelmallista käytöstä jos uskoo itsensä lihoneen leivästä"

        Sinä taas et usko että kalja lihottaa vaan haluat uskoa ihan muuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www.is.fi/terveys/art-2000009335509.html

        PAIMIOLAINEN Jari Mäkilä ei osannut epäillä haimatulehdusta, kun hänen vatsakipunsa pahenivat vähän kerrallaan.

        62-vuotias Mäkilä oli aloittanut Ozempic-lääkityksen alkuvuodesta 2022, ja se auttoi häntä pitämään verensokerin kurissa. Painokin lähti heti laskuun, eikä ihme, koska ruoka ei maistunut.

        "Painokin lähti heti laskuun, eikä ihme, koska ruoka ei maistunut."

        Tässä koko ketodieetin idea. Paino lähtee laskemaan kun ruoka ei maistu. 🙂

        Vaan miksi piikittää vaarallista lääkettä kun on ihan ruokavaliohoito jolla ruoka ei enää maistu kuin ennen ....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaljaa olen juonut viimeksi vuonna 2001, ja sen jälkeen yhden kerran puoli lasia viiniä eräänä itsenäisyyspäivänä. Muutoin olen ollut täysin raitis tällä vuosituhannella, enkä ole koskaan ollut alkoholisti niin kuin sinä.

        "ja sen jälkeen yhden kerran puoli lasia viiniä eräänä itsenäisyyspäivänä."

        Kauhea juoppo!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "ja sen jälkeen yhden kerran puoli lasia viiniä eräänä itsenäisyyspäivänä."

        Kauhea juoppo!

        Muistaakseni se itsenäisyyspäivä ei ollut edes 100-vuotisitsenäisyyspäivä vaan aivan tavallinen. 😰


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sen enempää Ozempic kuin ketodieettikään ei sinänsä pakota syömään epäterveellisesti.

        Ketodieetinkään pitkäaikaisvaikutuksista ei ole tutkimustietoa.

        Ylipainoinoisuus ja lihavuusepidemia saattaisivat johtua yleistyneestä kylläisyyshormonin vajeesta, jota ei kyetä vielä rutiiniluontoisesti labrakokeissa tutkimaan. Myös kilpirauhashormonin vaje on lisääntynyt maailmalla, eikä ilmiön syytä tiedetä. Ympäristömyrkyt? Muovi?

        Ketodieetin pitkäaikaista vaikutuksista on kyllä jonkin verran tietoa koska sitä käytetään lääkkeisiin reagoimattoman epilepsian hoitoon.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Ruisleipä, uotilan maalaisruislimppu, täysjyväruisjauho 174kcal/100g"

        Mutta, mutta. Mitä ruikkarin päälle laitetaan? Ethän syö tuota paljaalteen?

        T kn

        Minulla useasti kevytmajoneesia ja kasviksia. Kerran kuussa 200 g juustoa ja 170 g krvytmeetvurstia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Hinta on myös kuin kalliilla leikkeleellä"

        "Säästäkää rahanne lääkkeisiin" käski jo Pekka P eräässä tv-ohjelmassa muutama vuosi takaperin. Paljonko sun lääkkeet maksaa kuukaudessa?

        50 €. Tuo keto leipä maksaisi minun kulutuksellani saman. Lisäksi ketoilu ei auta diabetekseen mutta laihduttaminen, liikunta ja lääkkeet auttavat.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        50 €. Tuo keto leipä maksaisi minun kulutuksellani saman. Lisäksi ketoilu ei auta diabetekseen mutta laihduttaminen, liikunta ja lääkkeet auttavat.

        Ketogeenisen dieetin yksi jännä seuraus on että paino putoo ja verensokeri tasoittuu. Ilman lääkkeitä ja jopa ilman liikuntaakin. Mieliteot häviää. Yöuni paranee. Ketogeenista dieettiä ei suotta nimitetä terapeuttiseksi. Vaikuttaa monella tasolla. Monet lääkäritkin jo suosittelee.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        50 €. Tuo keto leipä maksaisi minun kulutuksellani saman. Lisäksi ketoilu ei auta diabetekseen mutta laihduttaminen, liikunta ja lääkkeet auttavat.

        "Tuo keto leipä maksaisi minun kulutuksellani saman."

        Ylensyönti ja kaljankittaus maksaakin. Ja lihottaa ja sairastuttaa.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Minulla useasti kevytmajoneesia ja kasviksia. Kerran kuussa 200 g juustoa ja 170 g krvytmeetvurstia.

        Kyrvytmeetvurstia? En tiennytkään että olet "niitä" miehiä. 🤔


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyrvytmeetvurstia? En tiennytkään että olet "niitä" miehiä. 🤔

        Oletko ollut kauan naimattomana? Siksi näet ehkä sellaisia asioita joista sinulla on kova puute.

        Kuulemma ketodieetissä ihmisen henki alkaa haista, joten ehkä seksipartnereitakin on sinulla sitten vähemmän, jos ollenkaan.

        Hvp söi krvytmeetwurstia, e:n tilalle tuli r-kirjain, joka on näppäimistöllä e:n vieressä. Puhelimen kosketusnäytöllä voi olla vaikea kirjoittaa.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        50 €. Tuo keto leipä maksaisi minun kulutuksellani saman. Lisäksi ketoilu ei auta diabetekseen mutta laihduttaminen, liikunta ja lääkkeet auttavat.

        "50 €. Tuo keto leipä maksaisi minun kulutuksellani saman."

        Eihän sinun kannata laskea kuluihisi tuotteita, joita et edes käytä. Valintojahan nämä on kullekin. Aiemmin muistan sinun kertoneen, että sinulla on päivittäiset 2 olutta, 12 e kpl eli minäkään en laske kuukauden juomakuluihin 720 euroa, joka sinulla menee. Vuodessa lähes 9000 e olueeseen säästyy. Sillä ostaisi paljon ketoleipää, jota sinun ei tosiaan kannata harkita koska vältät rasvaa. Minulla Ketoisen leipäpussi kestää viikon tai neljä, tuon palttiarallaa 5 euroa, syön kun on kiire tai vaan vaihtelua omatekoiselle. Omatekoinen tulee todella halvaksi, kun se koostuu lähinnä kananmunasta ja kuidusta.

        Alkoholi- ja virvoitusjuomat taas ei ole välttämättömiä mutta pitäähän nautintoja olla, mutta haitat täytyy pitää mielessä ja mennä terveys ja kohtuus edellä tässäkin. En minä itsekään raittiudella voi elvistellä ja punaviiniä menee vuodessa n. 250 euron edestä. Ja ilmankin voin elää, jos on tiukka paikka tai lääkekuuri, johon ei alko sovi.

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketoinen Viljaton leipänen:
        Rasva 22 g/100g, josta tyydyttyneitä 7,7 g/100g
        Suola 1 g/100g

        Ainesosien (kananmuna, juusto) perusteella tuo on enemmänkin leikkele kuin leipä

        "Ainesosien (kananmuna, juusto) perusteella tuo on enemmänkin leikkele kuin leipä"

        Ketoinen sämpylä:

        Ainesosat
        KANANMUNA (Suomi), juusto (pastöroitu MAITO), auringonkukansiemen, perunakuitu, pellavansiemenrouhe, psyllium, nostatusaineet (E450, E500), perunatärkkelys. SAATTAA SISÄLTÄÄ MANTELIA.

        Minusta tuo luetaan siemenleiväksi, siinä on pellavansiemeniä ja auringonkukansiemeniä. Vai olisiko tämä perunamuusia, kun leivässä on perunakuitua ja -tärkkelystä?

        T kn


      • Anonyymi kirjoitti:

        "50 €. Tuo keto leipä maksaisi minun kulutuksellani saman."

        Eihän sinun kannata laskea kuluihisi tuotteita, joita et edes käytä. Valintojahan nämä on kullekin. Aiemmin muistan sinun kertoneen, että sinulla on päivittäiset 2 olutta, 12 e kpl eli minäkään en laske kuukauden juomakuluihin 720 euroa, joka sinulla menee. Vuodessa lähes 9000 e olueeseen säästyy. Sillä ostaisi paljon ketoleipää, jota sinun ei tosiaan kannata harkita koska vältät rasvaa. Minulla Ketoisen leipäpussi kestää viikon tai neljä, tuon palttiarallaa 5 euroa, syön kun on kiire tai vaan vaihtelua omatekoiselle. Omatekoinen tulee todella halvaksi, kun se koostuu lähinnä kananmunasta ja kuidusta.

        Alkoholi- ja virvoitusjuomat taas ei ole välttämättömiä mutta pitäähän nautintoja olla, mutta haitat täytyy pitää mielessä ja mennä terveys ja kohtuus edellä tässäkin. En minä itsekään raittiudella voi elvistellä ja punaviiniä menee vuodessa n. 250 euron edestä. Ja ilmankin voin elää, jos on tiukka paikka tai lääkekuuri, johon ei alko sovi.

        T kn

        Ei aina noin kallista olutta. 2 olutta a 7€ ja 20 kertaa kuukaudessa tekee vain 280 € per kk. Omaisuus lisääntyy silti suunnilleen 30 k€ per vuosi.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Ei aina noin kallista olutta. 2 olutta a 7€ ja 20 kertaa kuukaudessa tekee vain 280 € per kk. Omaisuus lisääntyy silti suunnilleen 30 k€ per vuosi.

        En sitten ymmärrä että valitat ketoleivän olevan sun budjetille kallista. :-D Varsinkaan jos et edes syö tai muutenkaan ostais koko ketoleipää. Mut kallista on kallista!

        Aika ajoin muistat muistuttaa tuostakin kuinka fyffeä löytyy tililtä. :-)

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Eikös ketoosi ole juurikin merkki energiavajeesta? "

        Ei ole. Se on merkki hiilihydraattivajeesta.

        Näin selitti täällä nimimerkki hpv27:

        "VLCD-kuurilllakin mennään ketoosiin vaikka hiilihydraattia on 100 g päivässä. Syynä se, että energiaa tulee erittäin vähän."

        Puhuu siis tämä nimimerkki palturia....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin selitti täällä nimimerkki hpv27:

        "VLCD-kuurilllakin mennään ketoosiin vaikka hiilihydraattia on 100 g päivässä. Syynä se, että energiaa tulee erittäin vähän."

        Puhuu siis tämä nimimerkki palturia....

        Voiko muka 100g hiilihydraattia mennä ketoosiin epäilen kovasti.Erikoisia väitteitä täällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vegaaneillakin on vegaanimakkaraa, vegaanijäätelöä, vegaanimajoneesia, vegaanijuustoa, vegaanijauhelihaa ja kohta varmaan myös vegaanisia sisäfileepihvejä (ellei jo ole).

        Tuo on yhtä hölmöä, miksi ruoka ei saa näyttää rehellisesti siltä mistä se on tehty?


    • Anonyymi

      0-linjan ketodieetti ei vaadi mitään muuta kuin perustiedot ravintoaineista, kuurin tavoitteen ja itsekuria. Tulosta tulee nopeasti!

    • Anonyymi

      "Huonosti suunniteltu: Ketodieetti vaatii tarkkaa suunnittelua ja seurantaa, jotta se toimii turvallisesti ja tehokkaasti. Jos dieettiä ei ole suunniteltu oikein, se voi aiheuttaa ravitsemuksellisia puutteita tai ylensyöntiä, mikä saattaa vahingoittaa terveyttä."

      Kaikki dieetit pitää suunnitella tarkasti että että toimii. Eikä ylensyödä. Jos väittää ettei karppaus toiminut kun ei voinu luopua kaljasta, ei sitä sovi kitata, millään dieetillä 😲 Kkarppaus ei tarkota mäkkäriateriaa. Perusteet vois ensin hankkia.Ei ole sen dietin eikä naapurin Anttilan syy ettei dieeti toimi.Vaan se mitä lappaa suuhunsa. 🥃🍭🧁🍔🥞🍕🥯🍰🍺

      • Anonyymi

        Mainitset kaljan! Ollessani 0-hiilarikuurilla kokeilin kokeilin kerran ketosen olutherkkyyttä. Yksi keppanapullo riitti vaalentamaan liuskan.
        Lekurituttavaltani saattu pirtu sopi veden kanssa nautittavaksi ketosta häiritsemättä mutta vähäinenkin määrä häiritsi nauttijaa. Täydessä tolkussa mutta halvaannuttava vaikutus puhetta myöten.
        Olen hieman ihmetellyt miksi jotkut tuntuvat vierastavan ketosen vahvuuden seurantaa liuskoilla.
        Ainakin se estää itsepetoksessa elämisen.
        En tarkoita elämäntapaa vaan kuurin omaista laardin vähentämistä.
        Vaikka vaimoni ei ollut ylipainoinen niin hän halusi muutamasta kilosta eroon. Täsmäkiinteytys ( takareidet ) ei onnistunt vaan ne muutama kilo lähtivät rinnoista ja pakaroista. Lopetti ajoissa!


      • Anonyymi

        Hampparin voi syödä esim Naughty Brgr:issa ketosämpylällä pyydettäessä. Kävin kokeilemassa muutama viikko takaperin. Lisukkeena salaatti.

        T kn


    • Anonyymi

      Ketodieetissä syödään runsaasti rasvaa=yksikään täysjärkinen lääkäri ei sitä suosittele eikä yksikään täysjärkinen ihminen sitä aloita.

      • Anonyymi

        Itse olen sitä mieltä että liikakilojen laihdutus on järkevää ja lääkärikin sitä suositteli.

        On testannut ketoilut itsellään ja saanut verensokerit kohdalleen. Minusta se on todella järkevää. Diabetes on kansantauti ja kansantaudin välttäminen on järkevää jos mikä.


      • Anonyymi

        "Ketodieetissä syödään runsaasti rasvaa=yksikään täysjärkinen lääkäri ei sitä suosittele eikä yksikään täysjärkinen ihminen sitä aloita."

        ---

        Laskin huvikseni aterian energiajakauman sekä 1. tavallisena 2. vhh:a

        1. Ateria: Keskikokoisilla annoksilla: Ateria perunaa, teollista kastiketta, jauhelihaa, kasvikset: porkkana, paprika, kurkku, valkokaali. Salaatinkastike 1 tl pullosta, rypsiöljypohjainen

        2. Ateria: Muuten sama, mutta ei perunaa eikä teollista vehnäjauhopohjaista kastiketta, kastike majoneesiin ja kermaviiliin (yht. 2 rkl). Oliiviöljy 1 tl salaatin kastikkeena.

        1 eli normiateriassa 86 g rasvaa ja energiaa 694 kcal, tärkkelystä 34 g, hh 55g, prot 58g
        2 eli vhh -ateriassa 48 g rasvaa ja energiaa 555 kcal , tärkkelystä 0,3 g, hh 10 g, prot. 27g.

        Jos nyt vain tuijottaa rasvan määrää niin se tosiaan voi yllättäen jäädä ketoillessa paljon pienemmäksi kuin normiruokavaliolla, kun ne piilorasvatkin on hiilareineen ja sokereineen pois. Ketoilu ei tarkoita siis rasvan lisäämistä vaan hiilihydraattien ja tärkkelyksen rajoitusta sekä valmisruokien (ja piilorasvan ja sokerin sekä lisäaineiden, maissitärkkelyksen jne) välttämistä.

        Tokihan se rasvan %-osuus on suurempi ketoruokavaliolla, mutta eihän me prosentteja syödä. Jälkiruuat ja maidot, leivät jne lisukkeena muuttaa koostumusta, mutta tuossa pelkkä lautasen sisältö samoilla kasviksilla. Ei ole karkkia, jäätelöä tms jälkiruokaa.

        Esim minä en juo maitoa enkä syö leipää rasvoineen eikä päällysteineen. Mutta saatan syödä palan tummaa suklaata, jos sattuu olemaan.

        Näitä on tosi valaisevaa laskeskella, että mitä ja kuinka paljon sitä oikeastaan syö.

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ketodieetissä syödään runsaasti rasvaa=yksikään täysjärkinen lääkäri ei sitä suosittele eikä yksikään täysjärkinen ihminen sitä aloita."

        ---

        Laskin huvikseni aterian energiajakauman sekä 1. tavallisena 2. vhh:a

        1. Ateria: Keskikokoisilla annoksilla: Ateria perunaa, teollista kastiketta, jauhelihaa, kasvikset: porkkana, paprika, kurkku, valkokaali. Salaatinkastike 1 tl pullosta, rypsiöljypohjainen

        2. Ateria: Muuten sama, mutta ei perunaa eikä teollista vehnäjauhopohjaista kastiketta, kastike majoneesiin ja kermaviiliin (yht. 2 rkl). Oliiviöljy 1 tl salaatin kastikkeena.

        1 eli normiateriassa 86 g rasvaa ja energiaa 694 kcal, tärkkelystä 34 g, hh 55g, prot 58g
        2 eli vhh -ateriassa 48 g rasvaa ja energiaa 555 kcal , tärkkelystä 0,3 g, hh 10 g, prot. 27g.

        Jos nyt vain tuijottaa rasvan määrää niin se tosiaan voi yllättäen jäädä ketoillessa paljon pienemmäksi kuin normiruokavaliolla, kun ne piilorasvatkin on hiilareineen ja sokereineen pois. Ketoilu ei tarkoita siis rasvan lisäämistä vaan hiilihydraattien ja tärkkelyksen rajoitusta sekä valmisruokien (ja piilorasvan ja sokerin sekä lisäaineiden, maissitärkkelyksen jne) välttämistä.

        Tokihan se rasvan %-osuus on suurempi ketoruokavaliolla, mutta eihän me prosentteja syödä. Jälkiruuat ja maidot, leivät jne lisukkeena muuttaa koostumusta, mutta tuossa pelkkä lautasen sisältö samoilla kasviksilla. Ei ole karkkia, jäätelöä tms jälkiruokaa.

        Esim minä en juo maitoa enkä syö leipää rasvoineen eikä päällysteineen. Mutta saatan syödä palan tummaa suklaata, jos sattuu olemaan.

        Näitä on tosi valaisevaa laskeskella, että mitä ja kuinka paljon sitä oikeastaan syö.

        T kn

        Tuosta sinun "normiateriasta" puuttuu 1-2 viipaletta täysjväleipää jonka päälle väh. 60 % margariinia, lasillinen rasvatonta maitoa ja jälkiruuaksi hedelmä tai 2 dl marjoja.
        Niiden pois jättäminen antaa väärän kuvan aterian energiapitoisuuden muutoksesta.

        Kuinka muuten annosten proteiinipitoisuus putoaa puoleen perunoiden poistamisella?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuosta sinun "normiateriasta" puuttuu 1-2 viipaletta täysjväleipää jonka päälle väh. 60 % margariinia, lasillinen rasvatonta maitoa ja jälkiruuaksi hedelmä tai 2 dl marjoja.
        Niiden pois jättäminen antaa väärän kuvan aterian energiapitoisuuden muutoksesta.

        Kuinka muuten annosten proteiinipitoisuus putoaa puoleen perunoiden poistamisella?

        "Tuosta sinun "normiateriasta" puuttuu 1-2 viipaletta täysjväleipää jonka päälle väh. 60 % margariinia, lasillinen rasvatonta maitoa ja jälkiruuaksi hedelmä tai 2 dl marjoja.
        Niiden pois jättäminen antaa väärän kuvan aterian energiapitoisuuden muutoksesta."

        Voithan laskea siihen omaan normiateriaan lisää maidot, leivät, margariinit ja hedelmät ja mitä ikinä syötkään vielä lisäksi, kyllähän siitä tulee rutosti lisää energiaa. Kuten kirjoitin, ei tossa otettu huomion kuin se mitä lautasella on.

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuosta sinun "normiateriasta" puuttuu 1-2 viipaletta täysjväleipää jonka päälle väh. 60 % margariinia, lasillinen rasvatonta maitoa ja jälkiruuaksi hedelmä tai 2 dl marjoja.
        Niiden pois jättäminen antaa väärän kuvan aterian energiapitoisuuden muutoksesta.

        Kuinka muuten annosten proteiinipitoisuus putoaa puoleen perunoiden poistamisella?

        Kuinka moni syö jokaisella aterialla maitoa, leipää, ja hedelmää? En ole ikinä nähnyt.

        Kun katsoo lounasruokailijoita, kaikki juo vettä ruualla eika kukaan syö hedelmiä tai leipää ja margariinia. Keittoruoka on poikkeus, silloin useimmat syö leivänpalan. Keittojakaan ei niin syödä kun on joku toinen vaihtoehto. Mutta hedelmä jälkiruokana? Sen sokeri alkaa vielä käymään suolistossa ja pierettää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka moni syö jokaisella aterialla maitoa, leipää, ja hedelmää? En ole ikinä nähnyt.

        Kun katsoo lounasruokailijoita, kaikki juo vettä ruualla eika kukaan syö hedelmiä tai leipää ja margariinia. Keittoruoka on poikkeus, silloin useimmat syö leivänpalan. Keittojakaan ei niin syödä kun on joku toinen vaihtoehto. Mutta hedelmä jälkiruokana? Sen sokeri alkaa vielä käymään suolistossa ja pierettää.

        Tuo todistaa vain sen, että ihmiset eivät syö lautasmallin mukaisesti. Silti lihomisesta syytetään ravitsemussuosituksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo todistaa vain sen, että ihmiset eivät syö lautasmallin mukaisesti. Silti lihomisesta syytetään ravitsemussuosituksia.

        Lautasmalli saa himoamaan herkkuja ja jatkuvaa syömistä. Siksi se ei toimi. Maito ei ole aikuisen ruokaa, se on täynnä sokeria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lautasmalli saa himoamaan herkkuja ja jatkuvaa syömistä. Siksi se ei toimi. Maito ei ole aikuisen ruokaa, se on täynnä sokeria.

        Saattaahan tuollaisiakin ihmisiä olla, mutta normaaleille terveille ihmisille himoa ei synny. En kyllä mitenkään usko, että kotimainen omena tai lasi rasvatonta maitoa aiheuttaisi makeanhimoa, kyllä siihen tarvitaan suklaata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saattaahan tuollaisiakin ihmisiä olla, mutta normaaleille terveille ihmisille himoa ei synny. En kyllä mitenkään usko, että kotimainen omena tai lasi rasvatonta maitoa aiheuttaisi makeanhimoa, kyllä siihen tarvitaan suklaata.

        Ateria nostaa rajusti verensokeria ja kohta on taas nälkä jolloin taas pitää syödä uusi lautasmalli.... Menee pari tuntia ja tarvii välipalaa...sitten taas ruokaa ja taas välipalaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo todistaa vain sen, että ihmiset eivät syö lautasmallin mukaisesti. Silti lihomisesta syytetään ravitsemussuosituksia.

        "Silti lihomisesta syytetään ravitsemussuosituksia."

        Ne ei liho, jotka syö oman kulutuksen mukaan ei minkään suosituksen mukaan. Jos söisi suosituksen mukaan, pitäisi olla koko ajan syömässä ruokia jotka ei sovi välttämättä ollenkaan. Jotkut ruuat voi tappaa, pähkinä ja maito, esim. Maitoallergia vie ambulanssilla sairaalaan. Ei siis laktoosi-intoleranssi, on eri asia


    • Anonyymi

      "Raskaana oleville tai imettäville naisille: ketodieetti ei ole sopiva raskaana oleville tai imettäville naisille, koska se voi vaikuttaa haitallisesti sikiön tai vauvan kehitykseen."

      Raskaana oleville ei mikään dieetti ole suositeltavaa.

      • Anonyymi

        Tiedän äidin, joka 1960-luvulla söi keskushermostoon vaikuttavaa laihdutuslääkettä raskautensa alkupuoliskolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedän äidin, joka 1960-luvulla söi keskushermostoon vaikuttavaa laihdutuslääkettä raskautensa alkupuoliskolla.

        Onhan niitäkin äitejä, jotka juo viinaa ja narkkaa aineita välittämättä seurauksista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedän äidin, joka 1960-luvulla söi keskushermostoon vaikuttavaa laihdutuslääkettä raskautensa alkupuoliskolla.

        "Tiedän äidin, joka 1960-luvulla söi keskushermostoon vaikuttavaa laihdutuslääkettä raskautensa alkupuoliskolla."

        No silloin ei tiedetty kuinka helposti sikiövaurioita tulee. Määräsihän tuolloin lääkärit myös unilääkettä, talidomidia, jonka seurauksena lapset syntyivät ilman raajoja. Mainoksissa tupakkaa mainostettiin odottaville äideille 50-luvulla.

        Ne on aina potilaat, jotka joutuvat kärsimään. Paljonpa lohdutti "tieto" ettei talidomidista ole haittoja. Samahan se on kaikkien lääkkeiden kohdalla. Vasta vuosikymmenien päästä vaikutukset nähdään, ei se auta enää niitä potilaita, joilta meni terveys.

        Nyt äideille neuvolassa juurikin neuvotaan olemaan laihduttamatta ja annetaan mm kahvirajoitus, ulkomaisten juustojen kielto, lakritsi- ja salmiakkirajoitus, alkoholikielto, maksaruokien kielto (tuli jo 90-luvulla) jne jne. Sikiö ottaa tarvitsemansa ravinnon äidin varastoista.

        T kn


    Ketjusta on poistettu 20 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2711
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1165
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      94
      1151
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1094
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1021
    6. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      943
    7. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      42
      845
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      38
      817
    Aihe