Järki käteen sähköautojen valmistajat

Anonyymi-ap

Moniko autoilija tarvitsee 150 -200 kW tehoja tai 6 s kiihtyvyyttä 0- 100 km/h? Nopeuttaako se päivittäistä ajelua montakin minuuttia. Eihän siitä tehosta normaalissa ajossa ole käytössä kuin parikymmentä kilowattia, sillä muutenhan esim 80 kWh akku tyhjenisi puolessa tunnissa ja 400- 500 km range olisi kaukainen haave. Huippunopeuskin on rajoitettu 160 km/h paikkeille vaikka olisi millainen egon jatke.

18

210

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tehokkaan sähkömoottorin tekeminen on helppoa ja halpaa, ja käytettävissä olevaa tehoa rajoittaa lähinnä akusta saatava hetkellinen teho. Järeää akkua taas tarvitaan järjellisen toimintamatkan saavuttamiseksi, ja suuri hetkellinen teho syntyy siinä sivussa.

      Lisäksi tehokas jarrutusenergian talteenotto tarvitsee tehokasta sähkömoottoria. Jos moottorin alimitoittaa, jarrutus täytyy suuremmalta osin hoitaa pyöräjarruilla, jolloin energia menee harakoiden talviasumismukavuuden parantamiseen.

      • Anonyymi

        Kyllä se auton voimalinja täytyy mitoittaa akuista tehoelektroniikan ja moottoreiden kautta vetoakseleihin tehojen mukaan. Teho näkyy myös painossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se auton voimalinja täytyy mitoittaa akuista tehoelektroniikan ja moottoreiden kautta vetoakseleihin tehojen mukaan. Teho näkyy myös painossa.

        Joo, vaatii se isompi teho isommat vetarit ja järeämmän tasauspyörästön. Puolijohteet pitää mitoittaa jo tehokkaan regeneroinnin vuoksi isoiksi.

        Mutta aika triviaaleja juttuja jos ajatellaan mitä suurempi teho polttomoottorissa edellyttää.


      • Anonyymi

        Eikö 100 kw.n sähkömoottori riitä jarrutusenergian talteenottoon ?


    • Anonyymi

      Mahtaisikohan autojen (sähkö- ja polttomoottori) hinta laskea minkä verran, jos jätettäisiin kaikki "turha" apulaitteisto pois?

      Itse miellän turhiksi tällaiset kuten kaistavahti, sisätilan tunnelmavalot, automaattiohjaus, mukautuvat ajovalot, kymmenet kupinpidikkeet, puheohjaus, sähköinen takakontin avaus ym. tingeltangelit
      Vai tuleeko nuo kuitenkin kokonaisuuden kannalta niin halvoiksi, että noiden pois jättäminen ei juuri hintaa tiputtaisi?

      Olisin tyytyväinen autoon jossa on lisävarusteina ilmastointi ja vakionopeuden säädin. Jollekin toiselle se nyt ei riitä alkuunkaan.

      • Anonyymi

        Olen ymmärtänyt, että nykyihminen haluaa paljon kaikenlaisia lisävarusteita ja paljon on pakollisiakin, kuten kaistavahti ja muita turvallisuuteen liittyvät Mukautuvat valot on oikeasti loistavat. Kupin pitimet ja tunnelmavalot ei juurikaan maksa mitään. Sähköinen takaluukku on kätevä jos käy kaupoissa ja molemmissa käsissä on kassit tai muuta painavaa ja maa kurainen jne...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen ymmärtänyt, että nykyihminen haluaa paljon kaikenlaisia lisävarusteita ja paljon on pakollisiakin, kuten kaistavahti ja muita turvallisuuteen liittyvät Mukautuvat valot on oikeasti loistavat. Kupin pitimet ja tunnelmavalot ei juurikaan maksa mitään. Sähköinen takaluukku on kätevä jos käy kaupoissa ja molemmissa käsissä on kassit tai muuta painavaa ja maa kurainen jne...

        Kun nuo ohjelmointyötä vaativat varusteet kuten puheohjaukset ja liikennemerkkien tunnistukset joudutaan kuitenkin kalliimpia malleja varten tekemään, niin niiden monistaminen halvempiin versioihin ei maksa enää juuri mitään. Ja tosiaan osa noista on nykyään EU-määräyksen mukaan pakollisiakin.

        Sähköinen takaluukku ja adaptiiviset valot vaativat sitten jo "rautaa" ja ne ovat usein valinnaisvarusteita. Maksaa ken kokee tarvitsevansa, itse pihistelin ja jätin nuo ottamatta.


      • Anonyymi

        Kaistavahti on Suomessa turha varuste.


    • Anonyymi

      Ketä se haitaakaan, samalla hinnalla voi laittaa 200kW kuin 100kW.
      20kW on ehkä keskimääräinen moottorin kluormitus mutta 20kW moottorilla varutettu auto ei olisi välttämättä aivan turvallinen liikenteessä. Hetkellistä tehoa tarvitaan.

      • Anonyymi

        Ei laita, kyse ei ole pelkän moottorin mitoituksesta. Juttelin muuten juuri viime viikolla paikallisen rengasliikkeen omistajan kanssa. Kuulemma sähköautoilijatkin kyselevät halpoja renkaita, kun ensiasennusrekaat on ajettu nopeasti loppuun "näyttökiihdytyksissä".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei laita, kyse ei ole pelkän moottorin mitoituksesta. Juttelin muuten juuri viime viikolla paikallisen rengasliikkeen omistajan kanssa. Kuulemma sähköautoilijatkin kyselevät halpoja renkaita, kun ensiasennusrekaat on ajettu nopeasti loppuun "näyttökiihdytyksissä".

        Se jos kuljetaja on niin ääliö että poltaa renkaat loppuun parissa kuukaudessa ei liene auton vika.
        Usein näkee muutoinkin kalliissa uusissa autossa halpisrenkaita alla. Vaikea ymmärtää mitä tuollaisen yhdistelmän omistajan päässä liikkuu. Huonot ajo-ominaisuudet saisi havlemmallakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se jos kuljetaja on niin ääliö että poltaa renkaat loppuun parissa kuukaudessa ei liene auton vika.
        Usein näkee muutoinkin kalliissa uusissa autossa halpisrenkaita alla. Vaikea ymmärtää mitä tuollaisen yhdistelmän omistajan päässä liikkuu. Huonot ajo-ominaisuudet saisi havlemmallakin.

        Miksi joku haluaa auton, joka kiihtyy 5 s sataseen? Perhematkailuunko?


    • Anonyymi

      Kärjistetysti maksaisko joku satatonnia autosta jos siinä olisi vain 20kW:n moottori.

      • Anonyymi

        Ei ehkä mutta 60 kW riittää ihan hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ehkä mutta 60 kW riittää ihan hyvin.

        Kyse onkin markkinoinnista ja erottumisesta. Jos on rahaa niin sitä haluaa jotain erilaista ja vaikkapa sitä suorituskykyä. Ihan sama asia kännyköiden kanssa. Mihin tarvitaan yli 200e kännykkää? Siis ohan oikeasti. Tai mihin tarvitaan vaikkapa tupakkaa tai viinaa koska ilmankin pärjää. Konsertit ja urheilukilpailutkin on turhia ja vain kuormittavat luontoa. Ilmankin pärjää.

        On niin paljon asioita mitä ilman tultaisiin toimeen. Itänaapuri kokieli sitä kymmeniä vuosia mutta kansa ei oikein tykännyt. No nyt ovat kovaa vautia menossa kokeiluun takaisin.
        Pohjois-Koreassa kokeilu jatkuu edelleen. Siellä pärjätään kovin pienellä. Kannattaa harkita muuttoa sinne jos sähköautojen tehot häiritsee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse onkin markkinoinnista ja erottumisesta. Jos on rahaa niin sitä haluaa jotain erilaista ja vaikkapa sitä suorituskykyä. Ihan sama asia kännyköiden kanssa. Mihin tarvitaan yli 200e kännykkää? Siis ohan oikeasti. Tai mihin tarvitaan vaikkapa tupakkaa tai viinaa koska ilmankin pärjää. Konsertit ja urheilukilpailutkin on turhia ja vain kuormittavat luontoa. Ilmankin pärjää.

        On niin paljon asioita mitä ilman tultaisiin toimeen. Itänaapuri kokieli sitä kymmeniä vuosia mutta kansa ei oikein tykännyt. No nyt ovat kovaa vautia menossa kokeiluun takaisin.
        Pohjois-Koreassa kokeilu jatkuu edelleen. Siellä pärjätään kovin pienellä. Kannattaa harkita muuttoa sinne jos sähköautojen tehot häiritsee.

        Taantuma, sopeutumisneuvottelut, sähkön hinta, inflaatio, asuntolainan korot jne laskee monen nousukkaan taas kerran maan pinnalle.


    • Anonyymi

      Eipä ne tehot häiritse, mutta aloittaja taisi tarkoittaa sitä, että jos teho ja range olisi vaakakupissa, olisi pitempi range hyödyllisempi .

      • Anonyymi

        Niin, jos olisi. Aloittaja ei ymmärrä, että näin ei ole sähköautojen kohdalla.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Seiska: "Naimisissa oleva kansanedustaja Matias Mäkynen (SDP) iski nuoren opiskelijan"

      https://www.seiska.fi/Kotimaa/Skandaalipaljastus-Naimisissa-oleva-kansanedustaja-Matias-Makynen-iski-nuoren-opiskelijan "Opiskelija on kertonut lähip
      Maailman menoa
      678
      6000
    2. Katja Ståhl sai yllätyksekseen masennusdiagnoosin - Yksi asia herätti: "Rupesin hirveesti..."

      Tsemppiä ja voimia, Katja Ståhl! Juontaja, hevosnainen Ståhl avaa yksityiselämäänsä Yökylässä Maria Veitola -ohjelmassa. Lue lisää: https://www.suomi
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1777
    3. Olisitko nainen hävennyt mun kanssa

      liikkuessa, vai päinvastoin? Luin jostain lehdestä kauan sitten että naiset miettii tätä kautta asioita. Ja olisitko hävennyt mua faijasi edessä? Ei s
      Ikävä
      133
      1288
    4. Translaki meni läpi...

      Kuuntelin eilen eduskunnan lähetystä, ja monia hyviä perusteita kerrottiin, miksi moinen pitäisi hylätä. Eräs nutturatäti väitti, että kaikki estelyt
      Kokkola
      162
      1191
    5. Hyvää iltaa

      Etenkin yhdelle naiselle täällä :).
      Ikävä
      102
      968
    6. Ota muhun yhteyttä

      Jotakin kautta. Selvitetään asiat..
      Ikävä
      49
      958
    7. Ensi kerralla kun kohdataan

      Älä käännä päätäsi pois. Katso silmiini. Näet siellä anteeksipyynnön ja katumuksen. En torjuisi enää sinua. Miehelle
      Ikävä
      63
      935
    8. Tasot - ikuinen kysymys, johon ei ole vastausta

      Mikä on taso? Miten arvotatte edes tason? Omasta kokemusmaailmastani katsoen ei ole olemassa universaalia tasoa. Taso taitaa olla jokaiselle ihan eri
      Sinkut
      181
      886
    9. Translaki läpi äänin 113-69

      Niinhän sinä kävi kun veikattiin. Lisäksi kaikenlaiset tällä palstalla uutta esitystä veikanneet voivat mennä takaisin peruskoulun yhteiskuntaopin tun
      Luterilaisuus
      182
      845
    10. Olet mielessä ja pysyt

      Haluan nähdä sinua edes vilaukselta vaikka se sattuu toisinaan sydämeen. Hyvää yötä naiselta miehelle.
      Ikävä
      41
      841
    Aihe