Lappeenrantaan suunnitellaan pienydinvoimalaa

Anonyymi-ap

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/614e42d6-1c71-4a18-a2a1-d4c938d30ff2
"Lappeenrantaan suunnitellaan pienydinvoimalaa
Mikroreaktori voitaisiin kytkeä myös kaukolämpöverkkoon, mutta ensisijaisesti se rakennettaisiin tutkimus- ja koulutuskäyttöön.
Mikroreaktori tulisi ennen kaikkea tutkimus- ja koulutuskäyttöön. Se voitaisiin myös kytkeä kaukolämpöverkkoon.
– Reaktorin avulla on tarkoitus tutkia pienten reaktorien käyttämistä osana tulevaisuuden energiajärjestelmää. Reaktori yhdistettäisiin myös Lappeenrannan Energian kaukolämpöverkkoon, missä se osaltaan varmistaisi kaupungin lämpöhuoltoa pitkälle tulevaisuuteen, ydinvoimatekniikan professori Juhani Hyvärinen sanoo LUT-yliopiston tiedotteessa.
Lämpöteholtaan 15–30 megawatin mikroreaktori olisi ensimmäinen laatuaan Suomessa ja sen yhdistäminen kaukolämpöverkkoon olisi täysin turvallista."

Niin sitä kovasti vakuutetaan, että on turvallinen.
Kaukolämpöön yhdistämällä reaktori levittää säteilyä pitkin kaukolämpöputkistoa.
Että tällainen käsitys turvallisuudesta.

5

225

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Lieneekö kansankorkean kepulaisagrologin suunnitelmia?Otaniemessä tällainen oli vuosikymmenniä pelottamassa asukkaita. Eikä ollut edes liitetty lämpöverkkoon. VTTn porukat sai hiukan säteilyä lisäämään älykkyyttään. Jatkuvasti oli vuotoja ja pieniä onnettomuuksia kunnes se lopetettiin vuosia sitten turhien kustannusten takia.

• Anonyymi

Yhtäkään pienydinvoimalaa ei ole rakennettu mutta silti niiden halpuudesta sekä turvallisuudesta huudellaan. Mistä tiedetään nuo "faktat" kun ei ole mitään tietoa asiasta?

• Anonyymi

Niinpä. Kuvitellaanko, että esimerkiksi säteilysuojelu ja hätäjärjestelmät tulevat halvemmiksi ja yksinkertaisemmiksi kuin isoissa? Minun tietääkseni se gammasäteily läpäisee yhtä monta metriä betonia pienessä kuin suuressakin ydinvoimalassa. Ja sydämen sulaminen pitää estää ja/tai hallita yhtä hyvin kokoluokasta riippumatta. Säätö- ym elektroniikkakin lienee yhtä tärkeää molemmissa.
        Eli missä se säästö?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niinpä. Kuvitellaanko, että esimerkiksi säteilysuojelu ja hätäjärjestelmät tulevat halvemmiksi ja yksinkertaisemmiksi kuin isoissa? Minun tietääkseni se gammasäteily läpäisee yhtä monta metriä betonia pienessä kuin suuressakin ydinvoimalassa. Ja sydämen sulaminen pitää estää ja/tai hallita yhtä hyvin kokoluokasta riippumatta. Säätö- ym elektroniikkakin lienee yhtä tärkeää molemmissa.
        Eli missä se säästö?

Se halpuus tulee siitä että tuo Lappeenrannan pannu olisi vain lämmön tuottoon, ei sähkön tuottoon. Tuollainen pannu moninverroin yksinkertaisempi toteuttaa ja hallita.

Siihen se perustuu.

Sitäpaitsi vastarannankiiskitrollien kotimaassakin niitä pannuja tehdään ja jopa posautellaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se halpuus tulee siitä että tuo Lappeenrannan pannu olisi vain lämmön tuottoon, ei sähkön tuottoon. Tuollainen pannu moninverroin yksinkertaisempi toteuttaa ja hallita.

Siihen se perustuu.

Sitäpaitsi vastarannankiiskitrollien kotimaassakin niitä pannuja tehdään ja jopa posautellaan.

Yksinkertaista tyhmyyttä.Miksihän hukkalämpöäkään ei missään käytetä lämmitykseen? Vain merta lämmitetään kuin huvin vuoksi..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jetin syöksy saanut lisää vauhtia

Huh huh - uusimmat uutiset viittaa siihen aika vahvasti, että nyt mennään lujaa kyytiä kohti pohjaa! Mutta eipä sitä koskaan tiedä, jospa sieltä viel
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2306
    2. Nainen tuutko mun vaimoksi

Ostin jo sormukset ja rakastan sinua ♥️♥️♥️♥️
      Ikävä
      77
      1323
    3. Hyvää iltaa

Onko tullut edistymistä kaivattunsa kanssa? Tämä kysymys erityisesti yhdelle miehelle täällä. :)
      Ikävä
      88
      852
    4. Uusi viihdesarja-tietovisa Hengaillaan sai murskakritiikkiä somessa. Mitä itse tykkäsit?

Ylen uusi Hengaillaan starttasi lauantaina. Jenni Poikelus juonsi ja Riku Rantala tuomaroi. Ohjelma sai murskakritiikkiä somessa. Mitä itse tykkäsit
      Tv-sarjat
      45
      810
    5. Mulla on ikävä sinua

Kun oli edes joku yhteys. Nyt ei ole enää mitään, ja tuskin tulee koskaan olemaan. Katsoin kuvaasi ja tulin niin iloiseksi, mutta samalla haikeaksi.
      Ikävä
      27
      801
    6. Suomi kuihtuu ilman maahanmuuttoa

Aika pahan laittoi Iltalehti persuille :-D https://www.iltalehti.fi/paakirjoitus/a/87de288c-7c6f-4ed3-b81c-72bea585649a
      Maailman menoa
      368
      731
    7. Ikuisuusaihe yön pimeiden tuntien mausteeksi

Kuka nyt sitten on koijannut, ketä ja miten, se on aina hyvä debatin paikka. Ei ne miehetkään puhtaita pulmusia tuolla saralla ole, siksi kummeksuttaa
      Sinkut
      166
      692
    8. Törmäsin lauseeseen

"Kun ihmiset tietävät tehneensä sinulle väärin, he välttelevät sinua". Taitaa olla totuuden siemen.
      Ikävä
      61
      653
    9. Suomalaisen koulun alamäki alkoi ministeri Vikkusen aikana

konsulentit hyppäsivät pöydällä ja meno jatkui Graham-Laasosen aikana, kun kokoomus halpuutti suomalaista koulutusjärjestelmää parhaansa mukaan. Nyt t
      Perussuomalaiset
      59
      607
    10. Montako askelta olisi pitänyt ottaa

että olisit voinut suudella kaivattuasi? Mulla 2-3.
      Ikävä
      42
      601
    Aihe