Oletteko lainaneet rahaa sukulaisille

Anonyymi-ap

Lainasin hyvää hyvyyttäni serkulle muutaman tonnin, kun pyysi rahaa lainaan, että
pystyin serkkua jeesaamaan.
Velkakirjan teki ja takaisinmaksu päivä oli merkittynä.
No eipä ole kuulunut lainan takaisin maksua, vaikka aikaa on kulunut jo useampi vuosi, kun takaisinmaksupäivä umpeutui.
Onkohan meikäläistä jymäytetty, kyllä kai olisi lainaa lyhentänyt, jos olisi tarkoitus maksaa takaisin tai ottaisi asian puheeksi, että jos ei kerralla pysty maksamaan, niin sopii lainan lyhennyksistä.
Kyllä meni luottamus serkkuun, etten enää sukulaisille rahaa lainaa.
Tai mistäpä sitä tietää, voihan se lainan takaisin maksaa, kun on mistä maksaa.

26

1281

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Oliko laina satasia vai tonneja? Toiset kokee niin, että ei ole kiirettä maksaa toiselle takas, jos lainaajan raha tilanne on omaansa parempi? Itsekin kaveripiirissä tällaista koin. Sovitusta ei pidetty kiinni, aina kun tuli se päivä jolloin velka sovittu maksettavaksi, sai kuulla jonkun meriselityksen tai sitten ei miestä saanut mistään kiinni.

      Kävimme tästä monia keskusteluja, silti tuntui aina sama ongelma toistuvan. Oli valmis maksamaan korkoakin lainalle, mut aina sanoin, että tärkeämpää on pitää kiinni sovituista pelisäännöistä. Lopetin lainaamisen, sain rahani takaisin, mutta jäi kaikesta paha maku suuhun.

      Itse ajattelen, että rahan lainaaja on aina ongelman edessä, siksi en enää lainaa rahojani muille. Ajattelen niin, etten itsekään toimi niin, että pyrkisin lainaamaan toiselta rahaa. Siksi on hyvä perustella sitä, ettei lainaaminen ole kenellekään hyväksi.

      Sama on myös luotolla eläminen, siinä ei ole mitään fiksua, luotto on aina kalliimpaa rahaa ja siten omaa taloutta heikentävä tekijä. Aina yli varojen elävä kohtaa ongelmia, jollei tilanne ole kontrollissa ja vain väliaikainen ratkaisu.

      • Anonyymi

        Tääkin on jännä miten ihmisille on itsestäänselvää että kaikille luotolla eläminen on mahdollista. Tarpeeksi köyhä ei voi elää luotolla. Eikä siihen tarvita raha- asioidensa sössimistä eikä luottotietojen menetystä. Riittää että on vain tarpeeksi köyhä.


    • En, juuri siitä syystä että suvusta ei pääse eroon ja jos välit menevät, on vittumaista raijata sitä apinaa niskoillaan.

      En muutenkan pahemmin kellekään lainaile ja jos lainaan, on kyse aina summista jotka voin aivan hyvin menettää. Ja kun annan lainan, luovun sillä hetkellä henkisesti siitä rahasta lopullisesti, enkä odotakaan saavani sitä takaisin. Jos laina joskus maksetaan takaisin, on kyseessä iloinen yllätys.

      • Anonyymi

        Kiva asenne sulla. Oletusarvoisesti läheisesi ovat kuitenkin niin paskoja etteivät viitsi maksella takaisin lainojaan. Syy ei voi olla mikään muu kuin maksuhaluttomuus, mikäli tilanne on se ettei takaisinmaksuja pystytäkään suorittamaan.

        Entä onko itselläsi yhtään lainaa? Oletko koskaan itse lainaillut rahaa? Pankista, sukulaisilta, ystäviltä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kiva asenne sulla. Oletusarvoisesti läheisesi ovat kuitenkin niin paskoja etteivät viitsi maksella takaisin lainojaan. Syy ei voi olla mikään muu kuin maksuhaluttomuus, mikäli tilanne on se ettei takaisinmaksuja pystytäkään suorittamaan.

        Entä onko itselläsi yhtään lainaa? Oletko koskaan itse lainaillut rahaa? Pankista, sukulaisilta, ystäviltä?

        Olet varsin vahvasti väärässä kun oletat läheisistäni moisia.
        Päätökseni asennoitua läheislainoihin valitsemallani tavalla syntyi sitä kautta, että katselin vierestä kuinka paljon sellaisista lainoista syntyi pahaa mieltä.


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Olet varsin vahvasti väärässä kun oletat läheisistäni moisia.
        Päätökseni asennoitua läheislainoihin valitsemallani tavalla syntyi sitä kautta, että katselin vierestä kuinka paljon sellaisista lainoista syntyi pahaa mieltä.

        En minä oleta mitään sinun läheisistäsi. Sinä itse oletat ettet saa kuitenkaan lainoja takaisin.

        "kun annan lainan, luovun sillä hetkellä henkisesti siitä rahasta lopullisesti, enkä odotakaan saavani sitä takaisin. Jos laina joskus maksetaan takaisin, on kyseessä iloinen yllätys."


      • Anonyymi kirjoitti:

        En minä oleta mitään sinun läheisistäsi. Sinä itse oletat ettet saa kuitenkaan lainoja takaisin.

        "kun annan lainan, luovun sillä hetkellä henkisesti siitä rahasta lopullisesti, enkä odotakaan saavani sitä takaisin. Jos laina joskus maksetaan takaisin, on kyseessä iloinen yllätys."

        Hyvin selkeästi oletat, koska minä en ole puhunut läheisistäni mitään
        "Oletusarvoisesti läheisesi ovat kuitenkin niin paskoja etteivät viitsi maksella takaisin lainojaan."


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Hyvin selkeästi oletat, koska minä en ole puhunut läheisistäni mitään
        "Oletusarvoisesti läheisesi ovat kuitenkin niin paskoja etteivät viitsi maksella takaisin lainojaan."

        Ai luulin että suvulla tarkoitetaan myös läheisiä.

        "En, juuri siitä syystä että suvusta ei pääse eroon ja jos välit menevät, on vittumaista raijata sitä apinaa niskoillaan."


    • Anonyymi

      Ei minun mielestäni lainan antajan velvollisuus ole olla muistuttamassa lainan saajalle, että laina on vielä maksamatta.
      Siinä tulee tunne, kuin olisi vaatimassa lainan saajan omia rahoja, eikä lainaksi annettuja rahoja.
      Totesinpa kerran lainan saajalle, kun tämä puhui, että tuo lainakin on vielä maksamatta, että ei tarvi maksaa sovittua korkoa lainalle, niin totesi, että kyllä hän maksaa myös koron lainalle.
      Tuli vaan mieleen, että tällainen yksityis laina on myös keino kiertää perintöverotusta, kun ei verottaja perään kysele ja yksityis lainakin vanhenee ajallaan ja laina annetaan anteeksi.
      Tällä tavallahan vanhemmat voivat antaa lapsilleen suuriakin summia yksityis lainan muodossa, eikä lainaa tarvitse maksaa takaisin.

    • Anonyymi

      Jos olis oikein kenkku, niin menis verotoimistoon ja verovirkailijalle esittäisi asian, niin tulis lahjavero, kun verottaja tulkitsisi rahasumman lahjana, kun ei ole sitä takaisin maksanut, niin tulis postilaatikkoon lahjavero maksulappu ja varmaan takautuvasti siitä päivästä alkaen, kun laina olis pitäny takaisin maksaa.

      • Anonyymi

        Alle 5000 euroa saa antaa lahjana ilman lahjaveroa.


    • Anonyymi

      Minä olen toisinaan lainaillut siskoltani rahaa. Puhutaan yleensä sellaisista 10- 20, joskus 50 euron summista. Maksan aina takaisin. Olen köyhä, en tule toimeen, juoksen ruokajonossa, eikä toivoakaan palkkatyöstä. Lainaa kerjään ainoastaan hätätarpeeseen ja joka kerta se on yhtä nöyryyttävää. Käytän myös hänen tarjoamiaan autokyytejä.

      Sisko käyttäytyy tämän vuoksi kuin olisin koko elämäni hänelle velkaa. Hän on kohoillut kymmenen kilometriä yläpuolelleni liihottelemaan jonkinlaisena ylimyksenä. Hän elättelee mahtipontisia suuruuskuvitelmia omasta esimerkillisyydestään minuun nähden. Pikkusisko isottelee, dominoi, määräilee. Esittää olevansa perheen vanhempia sisaruksiaan ja myös ikääntynetä vanhempiaan holhoava perheen ainoa vastuuntuntoinen Aikuinen.

      Hän käyttää minua kaatopaikkanaan kun heittää vanhoja kamojaan roskikseen. Mulle voi tarjota mitä tahansa roskaa, risaista vaatetta tai vanhentunutta kosmetiikkatuotetta, oletusarvoisesti mulle pitää kelvata. Hän on mielestään perheen esimerkillisin, kunnollisin ja urhein henkilö, aina tehnyt kaiken oikein. Toisin kuin me helppoon elämään tottuneet passiiviset verorahahuorapummiloiset vapaamatkustajat. Kun hän on menossa paikkaan x autolla, ja ottaa minut kyytiin, se olen vain minä joka kuluttaa hänen bensojaan. Huolimata siitä, että hän olisi joka tapauksessa mennyt paikkaan x olin minä kyydissä tai en. Jotenkin hän voi suhata ees taas turhia reissuja autollaan miten sattuu kun minä en ole kyydissä. Ilmeisesti hänen bensansa ei kulu jos minä en ole kyydissä.

      Hän on tehnyt itsestään marttyyrin. Urhean selviytyjän joka ei vain ole selviytynyt elämästä ihan yksin ilman muiden apua koska on niin helvetin esimerkillinen ihminen. Itsensä lisäksi hän joutuu vielä kannattelemaan meitä perässä vedettäviä avuttomia laiskoja passiivisia sosiaalipummeja hyvää hyvyyttään. Hän uskottelee itselleen olevansa hyväksikäytetty, riistetty perheenjäsen, mutta silti niin kertakaikkisen urhea, kuin gilbert grape, jota me epäkypsät, huonot, vastuuntunnottomat perheenjäsenet vain käyttämme hyväkseen rahanvippausautomaattina, ilmaisena autokyytiliikennepalveluna. Koska emme viitsi ottaa vastuuta omasta toimeentulostamme.

      Ja kun minä sanon tämän ääneen, tämäkin vain kuvastaa minun omaa heikkoa itsetntoani, alemmuudentunnettani, ei suinkaan inhottavaa totuutta siskostani ja hänen narsistisesta minäkuvastaan.

      Tulorojen kasvu aiheuttaa yhtä enenevässä määrin kaikenlaisia kieroumia myös perhesuhteisiin.

    • Anonyymi

      On käännyttävä tieltään niin jospa sitten.

    • Anonyymi

      "Lainasin hyvää hyvyyttäni"

      Toi on kyllä loistava motiivi lainata rahaa.

      Vain tyhmä lainaa rahaa toisille enemmän kuin hänellä on potentiaalisesti varaa menettää. Lainoihin liittyy aina riski.

    • Anonyymi

      Serkku puhui aika erikosia käydessään, totesi, että vähän aikaa sitten suomen velka oli 20 000€/asukas ja Marinin velanoton jälkeen 50 000€/asukas.
      Ei pidä paikkaansa, katsoin velkakellosta ja se oli vajaa 25 000€/asukas.
      http://velkakello.fi/

    • Anonyymi

      On sinulla ollut rahaa

    • Anonyymi

      Yhden kerran lainasin 500 en muista oliko markka vai euro siinä se oli maksoin takaisin en muista mihin oli.

    • Anonyymi

      No niinpä juuri

    • Anonyymi

      Älä ikinä lainaa rahaa kenellekään, äläkä ikinä lainaa keneltäkään!

      • Anonyymi

        Joskus tilanne on se että on pakko lainata jos lainaamismahdollisuus on olemassa. Toinen vaihtoehto on pahempi. Jos et tätä tiedä olet elänyt hyvin turvallisen elämän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joskus tilanne on se että on pakko lainata jos lainaamismahdollisuus on olemassa. Toinen vaihtoehto on pahempi. Jos et tätä tiedä olet elänyt hyvin turvallisen elämän.

        Olen välillä ollut todella tiukilla taloudellisesti, mutta olen säästänyt mistä olen pystynyt. Jos olen tarvinnut rahaa, olen esim. siivonnut kaverille/kummitädille jne. Kumpikin on tiennyt että köyhäinapuahan se on, mutta en ole jäänyt velkaa. Nykyisin olen töissä ja pärjään omillani, mutta erehdyin lainaamaan Ystävälle rahaa ja takaisin en niitä saanut. Silloin päätin etten lainaa kenelläkään rahaa ja pärjään itsekin lainaamatta keneltäkään. Ystäväni kanssa ollaan edelleen ystäviä, koska hän on Ystävä isolla Y:llä joka suhteessa, mutta rahaa emme enää lainaa toisiltamme. Ehkä hän jonain päivänä tuon maksaa takaisin, tavalla tai toisella, mutta en todellakaan odota sitä.


    • Anonyymi

      Vanhemmilleni monet kerrat, silloin kun asuin vielä kotona. Ilman velkakirjoja ja ongelmitta. Tuo on ainoa kokemus rahan lainaamisesta sukulaisille.

      Kavereille olen itse lainannut vain joitain satasia kerrallaan ja ne olen saanut aina ongelmitta takaisin. He eivät varmaankaan halunneet menettää sitä ainoa varmaa paikkaa josta sai aina hädän tullen lainaa. Eksä sen sijaan myi kerran yhteisomistuksessa olleen auton kaverilleen osamaksulla ja siita tietenkin tuli heti ongelmaa, vaikka myin mukamas rahamiehelle.

    • Anonyymi

      Suku on todellakin pahin monessa asiassa.

    • Anonyymi

      Turha lainata kenellekkään . Vain huonoja kokemuksia. Paras velkoja Tallinan perintä tsto.
      Veivät kaverilta oikeankäden etusormen ja keskisormen kun ei rahnaa löytynyt.
      Että sellaista.

    • Anonyymi

      Jos sulla on velkakirja tehty, niin vie oikeuden kautta ulosottoon saatavat

    • Anonyymi

      Jos kellään on ylimäärvistä rahaa poisannettavaksi, "lainaa"vain. Mutta saat mielenrauhan kun et odota koskaan saavasi sitä takaisin. Jos maksavat, hyä on . Mutta älä odota sitä varmuudella.

      Parasta on ettet yksinkertaisesti "lainaa" jos odotat saavasi sen takaisin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      78
      1500
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1257
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      120
      1227
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1156
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1024
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      82
      823
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      762
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      755
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      377
      731
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      686
    Aihe