Vain YKSI tärkeä käsky.

L.N

Lueskeltuani adventistien kirjoituksia täällä, olen huomannut heidän mainitsevan usein 10 käskyn tärkeyden. Kuitenkin käytännössä 90 % käskyjen opetuksesta liittyy sapattiin ja 10 % muihin yhdeksään käskyyn yhteensä. Sama linja näkyy heidän kirjoissaan.

Oletko koskaan kuullut adventistin pitävän luentoa esim. siitä, miten käsky kunnioittaa vanhempiaan on tärkeä ja sen rikkominen johtaa kadotukseen?Tuskin. Avaapa adventistien kirja (tai kirjoitus täällä). Mikä onkaan se ainoa käsky, jonka rikkomisesta mainitaan, että se on kadottava?Mikä on se käsky, jolle omistetaan kirjasta 20 sivua muiden yhdeksän saadessa huomiota vain kahden sivun verran? Teoriassa heillä on 10 käskyä. Käytännössä vain yksi.

4

315

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • porskutetaan

Painotus sen mukaan miten käskyjä rikotaan. Kristityistä 99% pitää 9 käskyä voimassa olevina, mutta sapattikäskyä lakkautettuna. Siksi varmaan epäsuhta korostuu myös adventisteilla. Kaikki käskyt ovat kuitenkin yhtä tärkeitä noudattaa.

• Kukas se sanoikaan pari tuhatta vuotta sitten ja kenelle, että "te kuurnitsette hyttysen mutta nielette kamelin". Muut kirkkokunnat ovat ilmeisesti tajunneet Raamatun lepopäivän merkityksen ja sen mikä siinä on oleellista ja miksi sellainen on säädetty. Koska he nyt viettävät sitä sunnuntaisin, Rva Whitellä & kumppaneilla oli muinaisten farisealaisten ´hyvän ja hurskaan perinteen hengessä´ oiva tilaisuus nähdä unta tästä nimenomaisesta asiasta ja saada "hajurakoa" toisiin kristittyihin: muutenhan kannattajat olisivat voineet häippästä toisiin kirkkokuntiin. --- Eipä silti! Rva White 6 kumpp. saattoivat olla vilpittömiä "pilkunviilaajauskossaan", varsinkaan kun heillä ei ilmeisesti ollut paljonkaan hajua Raamatun kirjoitusten historiallisesta kehityksestä saatikka kykyä erottaa kristillisen uskon oleellisia ja päoleellisia asioita.

• Kyllä tuo mitä kirjoitat pitää ainakin osaksi paikkansa. Se mitä "porskuttaja"esitti vastauksessaan selittä myös syyn,miksi näin ehkä on,että yhtä kymmenestä painotetaan enemmän.Ja että sitä tapahtuu nimenomaan tällä "listalla"herättää luonnollisesti närää,ja aiheutta vasta reaktioita,mitä ei muuten syntyisi. Muuten tuo käsky minkä toit esille,vanhempien kunnioittaminen, on hyvin ajankohtainen tänäpäivänä,ja sekin sisältää lupauksen siunauksesta.

• älä tee

Jumalan kuvaa äläkä minkäänlaista kuvaa ei niistä jotka on maan päällä vedessä tai taivaalla..älä anna väärää todistusta lähimmäisestäsi....älä himoitse...mitään...ym ym mahdoton ihmisille oli koko laki pitää ja on vieläkin...koska Jumala tuomitsee jopa ajatuksetkin....jos katsot himoiten naista olet tehnyt huorin hänen kanssaan....sama pätee kaikkeen himoitemiseen ...vihaan ..kateuteen...omistamisenhaluun...

aina ollaan syntisiä Jumalan edessä....(ilman KRISTUSTA)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      23
      6790
    2. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      28
      4268
    3. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      34
      3136
    4. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      172
      3005
    5. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      10
      1978
    6. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      82
      1754
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      150
      1634
    8. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      147
      1622
    9. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      1548
    10. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      22
      1490
    Aihe